Rockstar brengt Grand Theft Auto: Liberty City Stories uit voor Android

Rockstar Games heeft Grand Theft Auto: Liberty City Stories uitgebracht op Google Play. De vernieuwde versie van de Playstation Portable-game is grotendeels hetzelfde gebleven, maar is zowel grafisch als speltechnisch wat veranderd.

In dat opzicht is de remaster hetzelfde als de iOS-versie die in december werd uitgebracht. Zo zijn voor de mobile-versie de graphics opgepoetst met hogere resoluties voor onder andere de personages. Verder is er dynamische verlichting en schaduw en is de draw distance verbeterd. Voor de iOS-toestellen maakte Rockstar bekend welke de game kunnen spelen op 60fps. Voor Android laat Rockstar dat niet weten.

Verder beschikt de game ondersteuning voor een controller en zijn de missies aangepast om beter te passen bij de spelbeleving op mobiele apparaten. Via de Rockstar Games Social Club is GTA: Liberty City Stories te spelen verspreid over meerdere apparaten.

Om zeker te weten of de game speelbaar is op een smartphone of tablet moeten gebruikers inloggen op Google Play. Op de pagina van de game wordt Android 4.0 of hoger aangegeven als vereiste, maar niet alle toestellen die daar over beschikken kunnen de game draaien. Voor iOS en Android kost de game tijdelijk 3,99 euro. Rockstar werkt nog aan versies voor Windows Phone en Amazon Kindle.

GTA: Liberty City Stories
GTA: Liberty City StoriesGTA: Liberty City StoriesGTA: Liberty City Stories

Door Jeroen de Vries

Stagiair

12-02-2016 • 09:51

56

Reacties (56)

56
55
36
0
0
6
Wijzig sortering
Ik vraag mij af wie dit nog koopt. Ik bedoel, gamers hebben deze game al lang en breed uitgespeeld van voor tot achter. En de controls zijn niet echt je van het. Die van Chinatown Wars ging nog wel voor een tablet, maar de meer traditionele GTA's zijn ronduit kwalitatief uitermate telleurstellend te bedienen.

Edit: Vanwaar de down mods? Kritiek uiten staat niet gelijk aan offtopic gepraat. ;)

[Reactie gewijzigd door Techno Overlord op 29 juli 2024 07:39]

Mee eens, ik kan me voorstellen dat als je nooit GTA op en console of PC hebt gespeeld je het dan niet merkt, maar als ik toch iets moet spelen op mobiel dan is het zeker niet GTA tenzij ik het met een gamepad speel.
Op een tablet < 8'' of groter + Auto aim en wat optimalisaties is het zeker speelbaar. Vooral de jongere generatie die gamen op een tablet gewend is. Is het gemis van een gamepad verwaarloosbaar. Ze zijn er mee opgegroeid. Ik zie dat bij mijn eigen nichtje en neefje.
Mijn neefje is een mafketeltje van 10. Vroeg laatst aan z'n moeder of ze dat 'spelletje' van maar €5 voor hem wilt kopen. Laat hij screenshotjes zien van vice city, zonder het geweld.
De vrolijke neon kleurtjes dragen bij aan de onschuld van een screenshot zonder geweld in gta.
Gelukkig was ik erbij en heb toen minecraft geadviseerd. En nu is hij minecraftarian geworden.
En dan kan hij nu in Minecraft onschuldige boerderijdieren met een zwaard doden, het vlees in een oven garen om daarna het voedsel te gebruiken om te overleven in een gevecht met een grote zwarte draak.
Gta games worden al sinds 1999 door kinderen vanaf acht jaar gespeeld. Op televisie en youtube ziet de huidige jeugd ergere dingen dan wat er in een gta game te doen is.
Exact. Er zit een groot verschil tussen een dier met geweld doden om te overleven (doel) en mensen met geweld doodschieten of doodrijden zonder enige reden (sadisme). En als ik acht dat mijn neefje nog niet goed het verschil tussen deze twee uiterste doelen kan onderscheiden is GTA nog een brug te ver.

Zie ook een interessante aflevering van Extra Credits 'Crossing the Line from Violence to Sadism'
https://youtu.be/s6xQlnzffRg?t=4m23s
Het gaat mij niet om de discussie over of geweld wel of niet kan. In Minecraft kun je de dieren ook voor de lol fokken en afslachten. Zonder dat dat nut heeft voor survival. Een sadist vindt in beide spellen de negatieve dingen. Als kind van 10 reed ik in gta 1 hele sessies zoveel mogelijk volgens de normale verkeersregels. Doe ik in gta 5 nog steeds.
Kort gezegd: het spel maakt niet de sadist. Ik denk alleen dat veel mensen heel naiëf zijn over dit punt. Wist je dat er in de multiplayer van minecraft veel wordt gespeeld op een CoD achtige manier? 10 tegen 10 alleen maar het andere team zoveel mogelijk killen in een bepaald gebied. Ik vind het prima hoor, vroeger deden kinderen dit soort dingen in een bos of op het plein. Fantasiewereld en rollenspellen. Super leerzaam. Zoals in je video zelfs wordt gezegd: het is een vorm van kunst en een uitlaatklep voor mensen. Om te ontspannen van dagelijkse frustraties. Gezonde kinderen, zoals ikzelf vroeger en mijn vrienden toen, hebben allerlei geweldadige games en films gezien en het is alleen maar leerzaam en leuk geweest. We zijn allemaal vriendelijke en goed opgeleide burgers geworden.
Allereerst, ik ben het met je eens. Een (interactief) medium maakt je nog niet een sadist. Maar, ik had het over mijn neefje. Een individu en zonder al te persoonlijk te maken. Hij heeft er baat bij om op deze leeftijd beschermd te worden. Probeer dat niet zwart/wit te zien. Het is geen kunstmatige bubbel waarin hij leeft. Alles op z'n tijd.
Logische argumentatie: Omdat kinderen ergens anders ergere dingen kunnen zien mogen ze wel op jonge leeftijd een spel spelen waar je "onschuldige mensen" kunt doodrijden en kapotslaan zonder rede.
Nee, omdat onze wereld liefde en haat kent. Kinderen moeten van beide genoeg leren om later de wereld te kunnen begrijpen. Wat voor kind krijg je als je alleen maar lieve dingen laat zien?
Zie het probleem niet toen ik 10 was speelde ik ook wel games met blood and gore.
Het is juist de verantwoordelijkheid van de ouders (en in dit geval een andere volwassende die kon adviseren) om te bepalen of een kind toe is aan een bepaalde game. In dit geval werd de afweging gemaakt, nee dit kind is daar nog niet aan toe, en dan ga jij moeilijk lopen doen? Het is niet goed om automatisch iedereen te veroordelen die een kind van 8 gewelddadige games laat spelen, maar het tegenovergestelde wat jij nu doet is ook niet goed.
Bovendien is er een groot verschil tussen een game waarin je een crimineel speelt en je beloond wordt voor het doden van mensen voor persoonlijk gewin, en een spel dat in de basis gericht is op het bouwen van zaken maar waar je als je per se wil ook gewelddadige dingen in kunt doen.
Het gaat inderdaad nergens over, maar ik werd getriggered door de opmerking over het niet accepteren van een oude gta game (die in mijn ogen in deze tijd echt niet meer zo gewelddadig is voor kinderen) en het dan adviseren van Minecraft.
En ik zie het ook vanuit de ogen van het kind, ook al ken ik het kind inderdaad verder niet goed genoeg. Maar ik zie een kind voor me die zelfstandig een leuk spel heeft uitgezocht, misschien kent hij het van vriendjes. En dan komt er even een volwassene langs die bepaalt dat die gta game misschien niet goed is en dat het kind beter maar minecraft moet gaan doen.
Ik vond dat vrij extreem, met de aanname dat het kind verder normaal is. Uiteraard ga ik er echt niet vanuit dat betrokkenen zich ook maar iets van mij aantrekken, een random dude die op tweakers wat typed.

Wat jullie misschien niet weten is dat ondertussen alle kinderen op hun tablet de oude gta games spelen of gespeeld zien worden. Het is één van de meest populaire games, elk kind kent het, en ook veel meisjes spelen het op jonge leeftijd. Net als Minecraft trouwens. Om af te sluiten. Het was meer mijn bedoeling om geïnteresseerden na te laten denken over dit soort dingen. GTA wordt immers standaard in de slechte hoek gezet en andere spellen zijn zomaar prima. Naar mijn mening is er vrij weinig verschil en zijn de tijden ondertussen ook anders dan tien jaar terug. Vandaar.

[Reactie gewijzigd door Playa del C. op 29 juli 2024 07:39]

Zeker mee eens, behalve dan voor GTA: Chinatown Wars: die speelt heerlijk op tablets en 5"+ smartphones.
Ik was aan't denken om te kopen. Waarom zou ik 't niet doen? Ik heb het nog nooit gespeeld. Is het geen goed spel misschien?
Als je nog nooit deze game gespeeld hebt, dan moet je het zeker doen. Ik raad je wel aan om het op een normale console te spelen en niet op een tablet. De enige manier om deze game fatsoenlijk te spelen op een tablet is met een controller op de tablet aangesloten.
De enige manier om deze game fatsoenlijk te spelen op een tablet is met een controller op de tablet aangesloten.
Ik denk dat je hiermee je vraag beantwoord wie deze games voornamelijk koopt :P
Precies dat dus, ik heb een shield tablet met shield controller.
San andreas heb ik bijvoorbeeld ook.

True: Speel ik het? Nee... Heb ik het gespeeld? Ja heel even.
Is ook meer nostalgie om het gewoon te hebben, heb het vroeger echt verschrikkelijk veel gespeeld.
Onzin
De android stick kan je ook gebruiken samen met een controller

Dus er is zeker wel leven voor deze games

Niet iederen gebruikt een telefoon of tablet
En de controls zijn niet echt je van het.
Dat waren mijn eerste gedachten ook, maar na even gespeeld te hebben ben je er snel genoeg aan gewend. Het is nog steeds hier en daar ooit behelpen, maar over het algemeen is het wel helemaal lekker om even tussendoor 5 minuten alles kapot te kunnen knallen of een rond te racen of net waar je zin in hebt :)

Wanneer ik hem serieus wil spelen speel ik hem wel op de xbox, of de 360, of de ps2, of de pc... (top game, en voor die prijsjes die ze nog vragen erg goedkoop om hem op meerdere platformen te hebben :) )
Beetje een reactie met oogkleppen niet? "Gamers hebben dat bij verschijnen al gespeeld, dus wie zou dat nú nog kopen."
Een album van een muziekgroep is veel jaren na datum toch ook nog steeds de ontdekking waard door een jonger publiek dat er nog niet/te jong was bij het verschijnen ervan?

Zelf ben ik fan van het eerste uur van GTA, maar de intensiviteit waarmee ik ze gespeeld heb is doorheen het volwassen worden en zijn afgenomen. Ik heb ook niet alle edities gespeeld dus wegens geen tijd of niet het juiste materiaal.
Op m'n tablet ontdek ik nu met plezier die oudere games uit nostalgische overwegingen.
Als morgen Duke Nukem 3D, Unreal Tournament of Soldier of Fortune voor mobiel verschijnt haal ik meteen mijn creditcard boven. Onlangs nog uren plezier gehad met Carmageddon.
Flashback naar mijn jeugdjaren...
Wat maken de graphics uit tenslotte zolang je de lat niet te hoog legt? De controls zijn inderdaad niet super, maar hey je zit dan ook op een touchscreen te klooien...en bovendien is de ene al vaardiger dan de andere.
gamers hebben deze game al lang en breed uitgespeeld
Vandaag de dag zijn mensen met een fulltime baan en andere hobby's/verplichtingen ook nog wel eens gamers. Ik beschouw mijzelf nog altijd als gamer, maar ik ben blij als ik een middagje in het weekend ervoor uit kan trekken, vaak lukt dat niet eens. En er zijn genoeg mensen die eenzelfde idee hebben. En dan heb je nog de mensen die simpelweg niet het juiste platform hadden en daardoor nooit eraan toe gekomen zijn om de game te spelen.

Dit in een Playstore tegenkomen voor maar €3,99 maakt de aanschafdrempel dan erg laag en men wilde het toch een keertje spelen. Juist daardoor denk ik dat er genoeg animo zal zijn. Bedenk ook dat, afgezien van het porten, optimaliseren en oppoetsen, het grootste deel van de development costs al lang terugverdient zijn. Dit is gewoon met een laag financieel risico lekker snel een klein beetje cashen.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 29 juli 2024 07:39]

Ik heb GTA 3 ook op de tablet gekocht. Ideal tijdverdrijf in het vliegtuig hoor. En ondanks dat ik het spel al grijs gespeeld had.. blijft het leuk om te doen.
Ik heb dit spel flink vaak gespeeld, eveneens als lego star wars, nogsteeds heb ik ze beide op android gekocht gewoon voor de nostalgie ^^
Ik heb hier uren plezier mee beleefd op de PSP. Ook met vrienden samen multiplayer gespeeld. Helaas werkt m'n PSP niet meer en is deze spel niet op de PC beschikbaar. (Wel via een PS2 emulator, maar dat werkt bagger) Heb hem meteen besteld voor m'n Note 4. Daar werken de andere GTA spellen ook prima op.
Deze game is om te beginnen al nooit op de PC of Xbox uitgebracht, dus iedereen die geen Sony console heeft zal deze nog niet gespeeld hebben.
Verder zijn de controls prima met een controller en zoals in het artikel gemeld wordt die gewoon ondersteund. Zo heb ik een ipega telescopic controller, die schuift uit en je zet je telefoon of tablet er tussen. Daarmee verandert je telefoon wat mij betreft in een betere console dan welke portable van Sony of Nintendo ook (in ieder geval qua controls en grafische capaciteiten, niet per se qua game aanbod).
Overigens hoop ik wel dat ze de controls dit keer aanpasbaar gemaakt hebben. Ik heb laatst GTA 3 nog eens geprobeerd, maar daar kon het niet en een paar knoppen waren vreemd gepositioneerd op mijn controller. Nou kom je daar wellicht ook wel weer omheen, maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept.
Het punt is dat ik compleet en totaal blut ben (en dit puur novelty is).

Maar ja.. ik zou het best gekocht kunnen hebben..
Vraag me een beetje af hoe het zou spelen.

Ik ben het type, die ook alleen een Playstation (forget the version) gekocht heeft voor GTA en daarna gewoon weggegooid.
Mensen die een Nvidia shield tablet hebben.
Toch ben ik wel benieuwd of er een manier is om daarachter te komen welke toestellen het spel wel soepel draaien of niet. Straks waste je 4 euro voor niks. Ik kan wel GTA SA draaien op mijn telefoon en had ik uitgespeeld. (zo classic spel dat kan je niet laten liggen :P)
Je hebt een kwartier om je aankoop te annuleren en je geld terug te krijgen. Meer dan genoeg tijd om te kijken hoe het spel bij jou draait lijkt me. :)
De download zal ook wel niet min zijn en al enkele minuten in beslag nemen. Dat kwartier is om rond de tijd dat de meeste mensen kunnen beginnen spelen.
Ik had 'm meteen gekocht toen ik op reddit zag dat deze te koop was. Gedownload en geinstalleerd maar hij crasht on startup (galaxy s5 met cyanogen 13). Heel jammer, maar kon nogsteeds de refund aanvragen binnen de playstore, die komt er te staan i.p.v. de uninstall knop.
daar heb ik nooit bij stil gestaan, dat kan ik idd ook doen :P.
Ik mis de PSP wel zeg!, Vice city stories was echt goed :O !!.
Op marktplaats tweedehans a volonte! Heb sinds kort ook terug een en is toch echt nog steeds top!
Anoniem: 343802 12 februari 2016 11:26
Wanneer houdt Rockstar eens op met flauwe remakes en peperdure DLC voor GTA online? (in-game geld bedoel ik, waardoor je shark cards moet kopen)
Ze hebben al sinds 2013 geen nieuwe game meer uitgebracht. Voor 2010 brachten ze gemiddeld 2 games per jaar uit!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 343802 op 29 juli 2024 07:39]

Ik heb een donkerblauw vermoeden dat de development van GTA V net iets complexer was dan GTA 1, en bijgevolg ent iets meer tijd in beslag neemt.

Of heb je liever dat ze er bandwerk van maken zoals hun "collega's" van EA?
Anoniem: 343802 @roel012 februari 2016 11:55
Vast wel, hoewel voor GTA 4 een nieuwe engine gebruikt werd. Daar werden vrij snel 2 mooie single player DLC voor uitgebracht.

Ik vraag ook niet om een nieuwe GTA, gewoon om een nieuwe game ipv het uitmelken van oude games.
Een port is vrij makkelijk, goedkoop en snel te maken. Een nieuwe game niet. Vooral nu Rockstar een steeds hogere standaard voor zijn games in stelt.

De hoge standaard kan je eigenlijk zelfs terug zien in de kosten van de ontwikkeling. GTA IV hadden ze 1 van de duurste games gemaakt. Met GTA V zijn ze daar ruim overheen gevlogen met hun investering. Ik vind het niet verbasingwekend dat als je een game naar perfectie wilt brengen dat daar extreem veel tijd voor nodig is om te ontwikkelen. Waarschijnlijk zijn ze al lang aan GTA VI bezig maar zal dit nog jaren nodig hebben omdat ze alweer een achterlijke hoeveelheid content er in willen pompen op hoge kwaliteit.

https://en.wikipedia.org/...ve_video_games_to_develop
Even de apk geprobeerd en nee, de besturing is nog steeds flut.

Ja je kan met een gamepad spelen, maar een smartphone EN een gamepad mee nemen voor onderweg vind ik te veel van het goede.

Wel leuk dat Rockstar ook deze uitbrengt voor de smartphones, maar ik hou het bij de PSP versie op mijn PS Vita, speelt veel fijner.
tja, logisch toch dat rockstar niet kan zeggen dat het op android op 60fps speelt, er zijn zoveel verschillende android telefoons waarbij de perfomance zo enorm verschilt.. Bij iPhones zijn er maar een paar modellen, en ik durf te wedden dat het spel ook niet draait op de oudere iPhones op 60fps..
Nieuws van een Universal Windows app release? Ik zou dit graag op mijn pc willen spelen!
Anoniem: 698090 12 februari 2016 10:06
Ik ben benieuwd hoelang het nog gaat duren voordat we GTA 4 kunnen spelen op telefoons. Dat zou niet gek lang duren..
GTA IV is met de RAGE engine wel een stukje zwaarder dan deze GTA's die op Renderware draaien. Ik denk dat het toch nog wel ff duurt voor smartphones zo krachtig zijn.
Ik denk dat je onderschat hoe krachtig die hardware de afgelopen jaren geworden is. Het grootste probleem, zo lijkt mij, is het feit dat de CPU en GPU volop zullen moeten presteren over lange tijd wat moeilijk word op een batterij en met de beperkte koeling in die apparaten.
En ik denk dat je overschat hoe krachtig de mobile cpu/gpus zijn. De huidige generaties zitten rond de core2duo en 256-512mb ati kaartjes. Daar gaat gta4 niet soepel op draaien, hoeveel watt je het ook te verbruiken geeft.
De huidige smartphones komen kwa kracht toch al aardig in de buurt van de x360, en deze kon zelf GTA V spelen
Kwa kracht zijn de socs van de nieuwste apple's en qualcomms sterk genoeg. Wel moet er heel veel geoptimaliseerd worden en is de hitte beperking ook nog een probleem maar het zou mogelijk zijn om gta 4 tedraaien op een iphone 6s of galaxy s7.
Ben benieuwd of het ook in de Gear VR App store komt 8-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.