Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Bethesda Game Studios heeft laten weten dat de survivalmodus van Fallout 4, de hoogste moeilijkheidsgraad, compleet herzien wordt. Spelers zullen rekening moeten houden met eten, drinken, ziektes en andere gevaren.

Veel fanatieke Fallout-spelers hadden kritiek op de survivalmodus in Fallout 4. De hoogste moeilijkheidsgraad maakt het spel wel lastiger omdat vijanden bijvoorbeeld minder eenvoudig doodgaan, maar voegt verder weinig extra elementen toe. In eerdere Fallout-games was dat wel het geval en met een update wil Bethesda die ervaring terugbrengen naar Fallout 4. Precieze details ontbreken nog, maar in een tweet laat de studio weten dat de survivalmodus een complete overhaul krijgt.

Ook laat Bethesda weten dat er binnenkort meer informatie bekend wordt gemaakt over de dlc voor Fallout 4. Dat er extra content komt in de vorm van betaalde dlc-pakketten is zeker, bij de introductie van de game werd immers ook een Season Pass aanboden, maar tot nu toe is de inhoud van de dlc onbekend.

Eerder deze week bracht Bethesda update 1.3 uit voor Fallout 4. Met name de consoleversies profiteerden daarvan. De object fading distance werd op de Xbox One en PlayStation 4 vergroot, zodat voorwerpen minder snel uit het zicht verdwijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Hopelijk maken ze de vijanden dan wat minder "sponsig".
Het grootste probleem dat ik met de huidige vorm van survival heb, is dat de vijanden veel te veel schade kunnen absorberen.
Als ze nu zowel jou als speler en de vijand meer schade laten geven, dan wordt de combat al een stuk sneller, en zul je ook een stuk alerter moeten zijn.
Het schieten is beter dan in Fallout 3 en NV, maar nog steeds niet optimaal. Veel games tegenwoordig hebben een soort automatische spreiding waardoor alles geraakt wordt behalve hetgeen wat voor je staat. Verder vind ik Fallout 4 fantastisch. Ik behoor niet tot de groep die voorgaande delen beter vond en klok inmiddels op 140 uur.
Heb er nog wat meer uurtjes inzitten, maar vind deel 3 op veel vlakken een stuk beter. Dat betekent niet dat ik geen lol heb met deel 4.
Mis vooral het karma systeem met de bijhorende gevolgen, en je móét een factie kiezen. Wat minder uitbundige karakters, maar fo4 heeft ook zijn pareltjes. Vooral de onzekere radio dj die je helpt zijn zelfvertrouwen terug te winnen. Niet zo diepgaand als de tot boom vergroeide mutant-mens die liever dood wou, waren het niet dat een groepje occulte hippies hem levend wilt hebben zodat de tuin door blijft bloeien. Maar toch erg leuk.
Dat vind ik het grootste nadeel van FO4: er zijn weinig side quests. Er zitten een paar goede tussen (e.g. Mystery Meat, Secret Of Cabot House, Hole In The Wall), maar ze hadden er gewoon meer in moeten stoppen. De Oasis side quest uit Fallout 3 was inderdaad een van de betere, waar je ook niet precies wist wat je nou op het einde moest beslissen.
Je hoeft niet per sé één factie te kiezen, je kan ook vrede krijgen tussen de facties: https://steamcommunity.co...ons/0/494631967662174128/
Maar je hebt inderdaad gelijk over het karmasysteem, het is echt jammer dat deze weg is.
Ik vond/vind Fallout 4 ook zeker niet verkeerd buiten de grijsgedraaide plaat van 'oude engine, buggy game' want dat is gewoon een Bethesda trademark ondertussen en dat zal het ook wel blijven voorlopig.

Inhoudelijk is het grootste gemis wat mij betreft nog altijd de beperkende conversaties met NPC"s. Je moet maar raden wat er wordt gezegd. Het is niet uit te leggen dat er een *mod* voor nodig is om alle tekst uitgeschreven te krijgen.

Maar helaas is niet alleen daar zwaar ingeleverd op immersie, ook de side quests zelf zijn niet meer zo boeiend, er is minder sprake van (morele) dilemma's, en minder sprake van het maken van keuzes. Dat is allemaal jammer want wel echt onderdeel van Fallout en zeker van een verhalende open world game als deze. Fallout 4 zit heel dicht tegen de rand aan, het is bijna een 'doodsimpele' shooter geworden waarin het verhaal en de inhoud eigenlijk gewoon meer redenen zijn om dingen kapot te knallen. Maar een dergelijke Fallout is dan gewoon een hele slechte open world shooter, want qua handling is het nog altijd verre van goed. Ik denk dat Bethesda nog maar eens heel goed moet nadenken over deze versimpeling van de game.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 februari 2016 15:43]

Daar ben ik het helemaal mee mee eens, hopelijk gaan de DLC pakketjes de vermakelijke side-quests leveren.

Bethesda moet als bedrijf idd eens goed gaan kijken naar wat willen we nu. Een grotere doelgroep aanspreken was denk ik de bedoeling. Ik vraag me af of dit zijn doel niet voorbij schiet.
Na het relatief grotere succes van Skyrim, hebben ze wss een instelling gehad van "never change a winning concept". Wat ik begrijp, maar wat ik niet begrijp is dat het hele Skyrim concept nu voor een groot deel (nagenoeg volledig) in Fallout verwerkt zit. Accepteer dat een game als Fallout een wat kleinere doelgroep heeft, maar wel een doelgroep die trouw elk stukje DLC koopt als je ze tevreden houdt.
Dit riekt naar Ubisoft praktijken...

De willekeurig gegenereerde unieke wapens die je nu vindt bv, komen direct uit Skyrim inc de UI elementen. Maar dat werkt voor geen meter in de Fallout serie. Juist dat ene speciale wapen vinden met altijd een serie quests/npc's of bizarre locaties eromheen, was een van de sterke punten in Fallout 3/NV.
Dat je het kan modden vind ik prima en zelfs leuk, maar nu speel ik voornamelijk met random gegenereerde unieke wapens (legendary geloof ik) die uitgebouwd zijn tot anti-tank wapens en véél beter presteren dan de "speciale" unieke wapens. Die dus helemaal niet zo speciaal meer zijn in FO4.
Een klein stukje onderwater zwemmen en vanuit een verborgen grot een uniek zwaard vinden, past echt niet in deze game imo. Dat je vervolgens de speciale krachten over kan zetten op een willekeurig melee wapen is al helemaal kazig.

In fallout 3/NV ging je op zoek naar dat ene wapen en stukje armor wat je build afmaakt. Een hele serie quests doen, en dan moeten kiezen wie je helpt en daarmee ook kiezen wat je beloning wordt. Vaak zaten hier ook morele/karma gevolgen aan vast. Dit volledig spel element is er nu gewoon zo goed als uitgehaald.. 8)7

Toch is het een zeer vermakelijke game, maar zoveel rare design keuze's waar dus niet alleen ik, maar velen gamers zich aan ergeren. Jammer...
Overseers Guardian bij de merchant van Vault 81 kopen en upgraden (Gun nut perk). Dan de perks die schade met single shot weapons verhogen nemen. Easy peasy
Spray and Play (explosive bullets submachine gun) kopen bij Cricket (hangt meestal bij Warwick Homestead, en daarna ook bij Vault 81), single shot wapen perks (submachine guns vallen daar onder) en explosives perks : Je hoeft niet eens meer te mikken, spray een beetje in de richting van je vijand, en ze vallen bij bosjes neer.
Ja beide heb ik standaard in mijn kit en idd zo geperked. Als je ze wat minder sponzig wil maken dan moet je idd dat soort perks upgraden. Ze doen jou idd aardig wat schade mits je continu in je X01 rondloopt.
Er bestaat een mod die andere (vijanden) en u meer shade doen zodat jij sneller kunt sterven maar vijanden ook. Je kan zelf ook verhouding kiezen door multiplier van shade, bv vijand x4 en u x2 ofzo. http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/222/?
Dat is niet de enige " ENEMIES LEVEL now SCALE in all zone (early-late game) by xcloudx" en er zullen er nog wel een paar zijn in de 5699 plus MOD's die al gemaakt zijn zonder Bethesda's Creation engine. ;)
Mijn karakter schiet op survival nog steeds bijna alles met één headshot af, dus ik hoop eigenlijk juist niet dat ze dat doen. Misschien is het een intrinsiek probleem van hoe zwaar je stealth gameplay kunt buffen dat het lastig is om een balans te vinden tussen 'te sponzig voor de run-and-gun players' en 'alles is met één kogel dood voor de stealth spelers'.
Aan de andere kant zou ik het ook weer niet leuk vinden als je de meeste vijanden meermaals in het koppie moet schieten voor ze neer gaan, dat is om te beginnen al zo onrealistisch dat het immersion breaking kan werken (een ghoul of deathclaw ok, maar de gemiddelde niet gemuteerde mens gaat wel neer als er een zwaar kaliber kogel door zijn schedel heen ging), en het haalt alleen maar de vaart uit het spel.
en daarom wacht ik altijd op nieuwe games 6+ maanden of langer voordat ik deze games speel.
1. goedkoper
2. minder bugs
3. updates mbt moeilijkheid etc


dit geld natuurlijk niet voor multiplayer games, want dan loop je achter de feiten aan, maar wel voor single player

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 12 februari 2016 10:38]

Ik heb fallout 4 gespeeld, maar kom niet verder dan vault 114. Daar gaat door een bug de deur niet open. Na de deur open te cheaten kan ik er wel in maar kun je de quest nooit officieel afmaken en dus niet verder met de main questline.
Je kan ook met behulp van de console de quest completen misschien dat dat helpt
edit: http://fallout.wikia.com/wiki/Fallout_4_console_commands bij quests staat wat meer info

[Reactie gewijzigd door funkychukie op 12 februari 2016 17:32]

Dankje, zal ik vanavond even testen. Na die bug was ik gewoon ge rage-quit lol.
En tegenwoordig duurt het 1 jaar voordat een game compleet is met al die episodes...

Heb vorige maand in een keer de campaign van SC2 doorgespeeld, damn dat was epic.
Hmmm, ik ben nu sinds de aankoop in november 40 uur verder op Very Easy en zou eigenlijk wel een moeilijkheidsgraad lager willen :P
Ik vermaak me er prima mee, maar zelfs met de Survival Guide ernaast gaat mijn character veel te vaak dood in gevechten. De eerste deathclaw heeft mij een dag gekost. Ik heb de filmpjes gezien van de blinde gamer die The Legend of Zelda: Ocarina of Time op zijn gehoor compleet heeft uitgespeeld (aanrader!) en die zou er waarschijnlijk beter doorheen komen dan ik.
Legendary & beyond is voor mij ondenkbaar.
40 uur maar sinds november? Dan ben je ook niet echt hardcore..

Maar als je zoveel moeite hebt met deathclaws.. Kan je ze wel aan met een compagnon en power armor? Had er laatst twee tegelijkertijd die ik moest neerhalen..

Zorg dat je ook een vlucht plek hebt waar ze niet in kunnen of op kunnen.. En als het allemaal niet wilt lukken dan gewoon je fat man gebruiken..
Ik speel op de hoogste moeilijkheidsgraad en dat is inderdaad af en toe moeilijk (F9, F9, F9...), maar onspeelbaar is het zeker niet. Vooral tussen level 10 en 20 was het moeilijk. Dat het spel te moeilijk zou kunnen zijn op Very Easy is echt moeilijk voor te stellen, tenzij je echt nieuw bent in first-person shooters (al is FO4 geen echte FPS). Dat is ernstig gemeend: voor mijn vrouw zou Very Easy inderdaad een uitdaging zijn omdat ze geen gamer (behoudens Plants vs Zombies en Sim City) is en al problemen zou hebben met een poppetje te bewegen in een virtuele wereld.
Ik moet ook maar eens verder... Ben nu lvl 16 en moet nog naar Diamond city....
Dan ben je ver afgedwaald zeg.
Another settlement needs your help...
Ik zou graag nog in een update zien dat het bouwen van schuttingen en muren meer zich laat aanpassen aan de plooiing van het landschap.. Nu staan ze vaak hoog en laag en maar een beetje provisorisch een gat te dichten waar je als speler nog doorheen kunt maar wat de AI niet zal doen..

Wel heel blij met der 1.3 update dat je nu in één keer kan zien of een settler al een opdracht heeft!
Gaten onder objecten vallen wel op te lossen, maar je moet het wel zelf doen (en er dus om geven) en een hoop geglitch en geklooi om het voor elkaar te krijgen. Ik probeer in ieder geval in al mijn settlements dit soort grafische 'foutjes' te vermijden (het ziet er dan ook stom uit om een huis boven de grond te zien zweven). Erg jammer dat het spel dit niet voor je doet.
Hier nog een Survival speler. Ik heb dit jaar nog niet gespeeld omdat ik geen tijd had en het verhaal mij minder verslaafd maakt dan FO3 destijds. Hoe dan ook: vroeg of laat speel ik verder van waar ik ben (level 40 of zo). Ik vraag mij af welke impact hun complete 'overhaul' gaat hebben op games in progress.

Zelf denk ik aan eten/drinken/warmte zoals in een gemodde Skyrim - al is sneeuw hier geen issue.
Realistic Needs & Diseases + Frostfall inderdaad, dat maakt de optimale Skyrim ervaring zonder dat de gameplay kapot gaat aan micromanagement.

Sneeuw is misschien geen probleem in Fallout 4, maar continu nat zijn kan dat wel zijn. Ook daar kun je flink ziek van worden, of spullen kunnen defect raken.

Waar het op neerkomt is dat Fallout 4 een laagje Don't Starve: Reign of Giants kan gebruiken :)
Kom maar op! Ben zeer benieuwd naar de DLC. Ik hoop dat ze het maken en uitbreiden van settlements wat interessanter gaan maken. Voelt af en toe toch nog iets te statisch om het echt een thuis te noemen.

Maar misschien speel ik het ook wel helemaal verkeerd!
Ik heb zelf ook 100+ mods draaien om dit gat te vullen, maar niet iedereen speelt op PC ;) .

Gok dat met de nieuwe survival modus radiation en het weer van grotere invloed gaat zijn.
Sowieso mis ik al voor de release de Hardcore mode uit New Vegas. Ik heb het proberen op te lossen met Mods maar het werkt dan toch niet helemaal zoals in New Vegas. Verder is de huidige Survival mode alleen een verschuiving van de damage received/dealt meters. Je hebt ontzettend veel kogels nodig want vijanden zijn bullet sponges en je bent zelf ook zo gekierd.

Dat ze de Creation Kit maar eens uit gaan brengen. Eerder was Q1 2016 beloofd.

Ik ben op de release date keihard begonnen maar kwam er na een paar uur achter dat dit niet de Fallout 4 is zoals ik hem graag zag. Ik heb hem toen links laten liggen tot 2 weekjes geleden. Toen heb ik gekeken of ik met mods mijn irritaties kon wegpoetsen. Grotendeels wel gelukt dus nu vrolijk bezig op Survival met een stuk of 30 mods. Verplicht slapen, eten en drinken, veel meer random legendary enemies, ammo/chems die gewicht verbruiken. Veel minder SPECIAL bij start van het spel. Dat alles zorgt voor een veel grotere uitdaging en laten het Survival aspect veel meer tot zijn recht komen en dit geeft de gameplay zo veel meer gelaagdheid. Hadden ze van het begin moeten doen.
Interessant. Het wordt ff afwachten wat er allemaal precies gaat veranderen in survival mode.
Zelf vind ik het in survival mode op dit moment af en toe erg makkelijk, dus juich ik de aangekondigde veranderingen toe.
Ik speel vanaf het begin in survival mode en heb het bijna nooit moeilijk gehad.
Ik loop nu in leather en gebruik bv alleen mijn T60 als ik in radiation gebied kom.
Ik ben al op zoek geweest naar mods om bepaalde dingen uit te zetten.

De perk zijn veel te sterk
Wapen met silencer zit bij mij op 5,3x damage (53% was ook mooi geweest) etc.
Na het slapen weer op full health (jammer). Je hebt eigenlijk nooit voedsel nodig om weer beter te worden. Doe een quest en je kan een hoed en shirt maken met elk 300 damage resistance ( 30 was ook mooi geweest)

Vindt de miniperks van Borderlands dan ook veel beter. Kill 100 van een bepaalt type en krijg dan 0,1% meer weapon damage.

De sfeer van Fallout 4 vindt ik geweldig maar speel nu weer Skyrim bij gebrek aan beter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True