Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

In een interview met Gameinformer heeft Todd Howard, uitvoerend producent van Fallout 4, aangekondigd dat de beloofde ondersteuning voor mods in april moet uitkomen voor de pc. De ondersteuning voor de Xbox One komt in mei; de PlayStation 4 volgt nog een maand later.

Volgens Howard valt de periode om officiële ondersteuning voor mods te implementeren tussen de releases van het eerste en het tweede dlc-pakket, die in april en mei moeten uitkomen. De implementatie voegt de Creation Kit toe, waarmee spelers officiële mods kunnen ontwikkelen. Tijdens het interview gaf hij aan dat er al mensen aan het bètatesten zijn. Voor de release op consoles moet langer gewacht worden. Howard vermoedt dat het minstens een maand zal duren voordat de ondersteuning geïmplementeerd wordt op de Xbox One-versie van Fallout 4. PlayStation 4-gebruikers moeten vermoedelijk nog een maand langer wachten. Het is voor het eerst dat Bethesda ondersteuning voor mods op consoles gaat aanbieden.

Verder gaf Howard aan dat het opviel dat er van de game op eerste dag meer digitale dan fysieke kopieën werden verkocht. Dit is een verschuiving die tijdens 2015 al begon op te vallen bij meerdere games. Gedurende de eerste drie kwartalen van 2015 stak de verkoop van digitale kopieën van games uit boven de fysieke verkoop. Cijfers voor het vierde kwartaal, traditioneel het belangrijkste kwartaal vanwege de feestdagen, zijn nog niet bekend, maar in elk geval volgt Fallout 4 de trend van groei in digitale verkoop.

Over de survivalmodus en de aanpassingen die eraan gedaan worden liet Howard wat nieuwe informatie los. Zo zou de studio bezig zijn met het testen van opties zoals het uitschakelen van fast travel en is de enige manier om op te slaan om het personage te laten slapen. Ook is het mogelijk dat de speler op moet letten voor bijvoorbeeld ziektes. De aanpassingen voor de survivalmodus komen eerst in een Steam-bèta naar pc, waarna op basis van feedback weer veranderingen kunnen worden doorgevoerd. Daarna wordt de uiteindelijke versie naar consoles gebracht.

Fallout 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Mooi, met mods zal dit spel weer een heel stuk interessanter worden. Zoals bij alle Bethesda games zal de modding community heel wat problemen gaan oplossen.
imho; fallout4 is goty gekroont, maar eigenlijk vond ik het een zwakke titel; het is de mods die het volledig en beter maken. stock/vanilla ... not so much
Klopt helaas. Ik was er ook snel op uitgekeken, terwijl ik met Fallout New Vegas weken bezig was (vanilla). FO4 heb ik nog niet uitgespeeld.
De verhaallijn van de maingame is wel interessant.
zeker de moeite waard om die in ieder geval te doorlopen.
Kon mij niet lang genoeg boeien, mede door de zeer beperkte gesprekskeuzes.
Mainquest was in mijn beleving uiterst saai, voorspelbaar en beperkt.
Toch....
In mijn 2e play trough ben ik nooit begonnen aan de hele main line...

Geen minuteman geen bos. Geen railroad etc...
Je komt ze af en toe wel tegen in het spel.. maar de scripted events zijn er amper...
Het valt me nu pas op hoe enorm veel content in de vorige keer heb gemist.... De game zit echt bomvol als je maar goed kijkt...
Neem eens de moeite om papiertjes te lezen... computer logs te lezen etc... je ziet er meer content in terug dan de gehele in story bij elkaar alleen is de impact op de commonwealth lang niet zo groot..
Mijn eerste run door fo4 duurde ruim 260 uur.
Dus heb hoop papieren en computers wel gehad :)
Nice.
Ik zal in mijn 2e game toch eens moeten starten met de quest..
Ben dan wel benieuwd of de andere kant wat anders gaat worden dan of dat het vooral hetzelfde is..
Ik vond het einde van mijn character als directeur van het instituut vrij nutteloos ... wat kan je er nu eigenlijk mee dan.

Dat viel me vies tegen... zeker omdat die institute zo afgesloten is

Ik hoop dat die bos en rr endings beter zijn maar ben er bang voor..

Toch lach ik regelmatig hardop als ik een nieuwe terminal vind met een of ander nieuwe lead of gewoon leuke humor erin

Ik vind daarvoor dan ook fo3 nog steeds de beste....al was NV qua game play wat fijner

Heb goede hoop op de DLC'S . . De poorten zijn nog niet open haha.. even geduld en dan komt er behoorlijk wat content bij.. ik hoop alleen dat ze wel die moeite nemen om weer veel randzaken en sidequests te proppen anders ga ik fo3 weer spelen binnenkort

MN eerste run ook ongeveer 250 uur ish
Toch kwam ik verassend veel tegen wat ik gemist had

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 25 februari 2016 08:05]

Volkomen met je eens, het begin was wel leuk; maar moet bekennen dat ik de game nog steed niet uitgespeeld heb (en dat komt niet vaak voor). In april nog maar eens naar kijken wanneer de mods er zijn .
Er is geen officiele GOTY, dat was gewoon ťťn van de vele verschillende awards waar zij hem hebben gekregen. Verder vond en vind ik het een geweldige game, het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Ik heb er 154 uur in zitten met mijn eerste karakter, nu een 1,5 maand niet gespeeld nadat ik de eerste keer het hoofdverhaal 'uitgespeeld' heb en denk dat ik eens een tweede karakter start :)
Ik heb mn 2e ventje op very hard.. en dan zonder ranged weapons... alleen maar granaten en mÍlee. . En dan met name grognak style. . Geweldig haha
Het is toch wel triest dat dit iedere keer weer het geval is. Mods zouden moeten dienen om het spel uit te bereiden of de keuzes flink uit te breiden, niet om problemen op te lossen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Helaas komt het er bij Bethesda games bijna altijd op neer dat de community de spellen echt "af" maakt.
Ja en dit wordt ook nog verdedigd door de hardcore fanboys, die vinden buggy releases geweldig omdat het zo Bethesda is of dat ze iedere keer de games gemakkelijker maken/features verwijderen die de oudere spellen leuk maakten, en dan zeggen ga maar mods installeren.
Zelfs met een budget van 1 miljard krijg je een game als Fallout of Elder Scrolls NIET bugvrij. (heck zelfs niet met het oneindige 'budget' (tijd) van de modding community is het niet mogelijk).
Heb met veel duurdere software ook nog genoeg bugs (spotify/deezer/adobe).

Op een gegeven moment moeten ze een financiele afweging maken en een spel releasen ipv nog 100.000 uur steken in testing en nog extra 10.000 uur in patchen om het 99,99% bugvrij te maken ipv 99,9%.

Noem mij 1 sandbox triple AAA game die bugvrij is.......

Edit: hoe die niet is weggevallen.... 8)7

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 februari 2016 16:03]

Zelfs met een budget van 1 miljard krijg je een game als Fallout of Elder Scrolls bugvrij.
Denk dat je in deze zin een foutje heb gemaakt? past niet bij de rest van je reactie :P

En verder, sorry, maar totale onzin, budget en aantal bugs staan volledig los van elkaar, het probleem is tijd, en publishers die de boel pushen zodat ze zsm weer een nieuw deel kunnen beginnen, money money money.

Als je kijkt naar (echte) indie games zie je dat daar vaak een stuk minder (en minder ernstige) bugs in zitten, gewoon omdat ze wat liever een toffe game willen afleveren, en niet zo krampachtig bezig zijn met 'franchise-delen' op de markt te pleuren en het dure kantoor en de hippe invulling daarvan te vergoeden
Ik vindt het raar dat je dit niet weet maar manuren kost geld dus een spel geheel bugvrij maken en uitgebreid testen is wel degelijk gebonden aan budget.

Natuurlijk moet een spel zo gepolijst mogelijk om de markt worden gebracht maar ik ben eerder geneigd een bedrijf te vergeven als ze na het uitbrengen van het spel de boel blijven ondersteunen en patches uitbrengen om de rest van de bugs te tackelen.

Er zijn genoeg publishers die stukken erger zijn dan Bethesda, met name EA.
Ben ik het toch niet mee eens. Ja, je krijgt niet alle bugs eruit. Maar dat wil niet zeggen dat een stortvloed aan bugs maar normaal gevonden moet worden.

Om eerlijk te zijn, buiten bugs, vind ik het al belachelijk dat een spel pas goed te noemen is als de mod community dingen uitbrengt, in de zin van dat het echt een benodigdheid is.
Ik heb FO4 niet gespeeld (wel genoeg vrienden om te weten dat het niet volledig K*T is) maar een slechtere release als Assassins Creed Unity of de laatste Batman is het 100% niet (wat het bijna wel lijkt te zijn volgens velen).

En unofficials patches en bugs horen nu eenmaal bij Bethesda sandboxes. Ben je het daar niet mee eens? Koop dan de game niet of piraat hem lekker (rebel), maar al het gehuil om een CTD'tje, slechte gfx of echte minor bugs vind ik een beetje overdreven. (corrupted savefiles is een ander verhaal, dat is wel gruwelijk en klagenswaardig)

offtopic:
Zowel TES4/5 en FO3/NV speelde ik met unofficial patches alsook shader en texture mods. FO3 klapte er (met unofficial patch) op een speeldag van 7 uur gegarandeerd 1 keer uit (ik schat 1 CTD per 3 a 4 uur speeltijd) , maakt dat die game voor mij minder legendarisch. ABSOLUUT NIET. Tussen de CTD's door was ik de LONE WANDERER. Three-Dog + roleplaying maken het voor mij waarschijnlijk zelfs de beste FO game (ondanks dat de gameplay van NV beter was) Roleplaying en Three Dog ontbreken in FO4 dus ik vrees dat het voor mij geen topper wordt.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 februari 2016 16:33]

Je hoeft geen hardcore fanboy te zijn om het te verdedigen hoor. Beetje flauw ook om iedereen die het niet met je eens is op die manier weg te zetten.

Het is gewoon heel simpel: Als Bethesda meer bugs wil oplossen, dan moeten ze de game heel anders opbouwen. Het eerste wat je dan kwijtraakt is de modbaarheid, terwijl dat voor veel fans gewoon een belangrijke reden is om het spel te kopen.
Weet niet wat voor andere opbouw dat dan zou zijn.

Er zitten inderdaad veel bugs in en dat komt vooral omdat het nu 'mag en kan' om minder uit te geven aan beta testen, want er kan zonder moeite gepached worden.
Maar het grootste deel van de bugs zijn problemen met de quests. En dat zijn dingen die ook met de mod-tools te corrigeren zijn.
Dit is meer een gevolg van de gigantische complexiteit gecreŽerd door de vrijheid die spelers hebben. Een wereld waarin heel veel te doen is, maakt het testen ook heel veel werk.
Een lineaire opbouw en kleinere spelwereld zouden dit oplossen. Maar het zou een heel ander spel worden en dat heeft niets met de modbaarheid te maken.
Betere ontwikkeltools met meer controle mogelijkheden (of wie weet een andere engine) zouden misschien iets kunnen doen. Maar de investering daarin is behoorlijk, zeker wanneer ze niet te veel aan functionaliteit willen verliezen.
Voor de modbaarheid geld dat in basis de ontwikkeltools, met wat aanpassingen, aan de community beschikbaar gesteld worden. En natuurlijk, het belangrijkste, dat de bestanden van het spel niet versleuteld worden.
De game-engine zelf is niet modbaar en alle bugs daarin zijn toe te schrijven aan Bethesda's eigen ontwikkeling en testsystemen.
Nou ja... Feit blijft dat zelfs Bethesda al in interviews in 2014 en 2015 al aangaf dat dit echt wel een beetje de grens is van wat hun open world engine trekt met wat wij er tegenwoordig allemaal in willen. ..

Ik denk dat 1 van de 3 grote projecten van hen. Naast dishonored2 toch echt wel een nieuwe engine gaat worden... Deze gaat al te lang mee en heeft inderdaad de nodige startboosters nodig af en toe..

Neemt niet weg dat hun games en deze engine dingen voor elkaar krijgt waar vele andere companies jaloers op zijn... qua open world hebben ze amper competitie..

Maargoed.. het is dan ook erg lastig te beseffen..

Neem nou een spel en waardeer het op zijn waarde...

In die context kan ik een call of duties compleet afmaken... Ze gebruiken telkens meer trucjes om toch nog wat extra fa uit dezelfde engine te persen als 8 jaar terug.. qua content is het een vrij lineair verhaal wat ook al jaren hetzelfde is gebleven..
Maar daar kraken we cod niet op af... Want dit is nu juist wat eigenlijk niet boeit bij deze game.
Hij ziet er lekker uit. Speelt vlot en pvp online is geweldig leuk...

Bekijk nu dan fallout 4 ook zoals een Bethesda game... het is gewoon een nieuwe setting.. nieuwe open world... Dit is pas het begin van de commonwealth...
Er zijn al zat mods, alleen kun je ze niet via een mod installer installeren. Dus afhankelijk van wat jij als probleem aanmerkt kun je misschien al een mod vinden die het oplost.
Er is nog geen officiŽle mod manager, Nexus mod manager werkt al zonder problemen.
Ik hoop dat Mod Organizer ook voor FO4 zal werken; dit is voor FO3 een veel prettigere manager dan Nexus Mod Manager met veel betere functies en veel gemakkelijkere installatie van mods en modprofielen, zonder dat je base game files ook maar iets aantast. Zo kun je altijd vanilla spelen, of je eigen sausjes toevoegen zoveel je maar nodig vindt.
De laatste maanden bij Nexus zijn er genoeg geode patches geweest. profielen etc werken wel goed nu. Enige nadeel is dat ze nog steeds geen mooie oplossingen hebben voor de save-games. Profiel A = save-game A en Profiel B moet dan save-game B hebben eigenlijk. Nu is het wat moeilijk je save-game vinden ingame welke bij je net opgestarte nexus-profile hoort. Een save-game van een andere mod-list gebruiken is een slecht plan :P
De nexus manager maakt veel game bestanden kapot Door ze ontoegankelijk te maken voor de game zelf..

Patch 1.4 zal vele crashes veroorzaken omdat Bethesda de voorbereidingen injecteerde voor de ECHTE MODS het resultaat is dat je enorme conflicten krijgt en al zelf je ini files moet gaan wissen etc omdat het spel soms niet eens meer wil booten

Maarja.. Dat kan je natuurlijk verwachten met third party .

Ik heb zelf een complete scratch gedaan en draai nu vanilla 1.4 bŤta patch 100% mod vrij...
Draait als een trein. Geen crashes en bovendien zijn de fps en graphics aardig verbeterd.

Even geduld en de geck is er... dan krijgen we mods op de juiste manier voor diegene die dat willen.
Ik wacht liever op de official DLC'S . .
Ik mag niet veel zeggen maar ze zijn veel groter dan je nu denkt
Verder gaf Howard aan dat het opviel dat er van de game op eerste dag meer digitale dan fysieke kopieŽn werden verkocht.
raar aangezien de digitale versies (in de playstation store) bijna altijd duurder* zijn dan een fysiek exemplaar uit de winkel.

* tijdelijke acties daargelaten
Gemak dient de mens. En mag wat kosten.
Gezien het geld dat ze besparen mag het ook wel wat -minder- kosten...
Precies dit, ik weet ook wel dat ik in de winkel sommige games goedkoper kan vinden (of zelfs online op van die 'cd-key' sites) maar waarom moeite doen als ik met 2-3 klikken binnen Steam het ook kan kopen.
Digitale versies voor de PC zijn meestal goedkoper dan in de winkel. Fallout 4 heb ik bijvoorbeeld kunnen pre-orderen met 25% korting. En dan niet eens bij een schimmige oost-europese site, maar gewoon bij greenmangaming.com.

Waarom zou je tijdelijke acties daarlaten? Winkels doen toch ook wel eens aan stuntprijzen?

[Reactie gewijzigd door sab op 23 februari 2016 14:53]

Je zou inderdaad verwachten dat fysieke versies duurder zijn dan digitale. Ik heb echter Fallout 4 in een doosje voor 38 euro bij Bol gekocht terwijl je bij Steam nog de volle mep (60 euro) betaalde. Uiteraard bevatte de DVD wel gewoon een Steam key :) .
omdat zonder de tijdelijke acties de digitale versie ALTIJD duurder is :P
Waarschijnlijk dat ze daarbij alle Keys die verkocht zijn via sites als kinguin en platforms als steam etc bij hebben gerekend? In dat geval niet raar want daar is het vaak gewoon goedkoper.
digitale versies zijn direct om 00:00u beschikbaar
(al had fallout in sommige gamestores volgens mij ook een midnightsale)

Daarnaast is het makkelijk. Pre-downloaden en direct spelen bij release, geen installatietijd meer.
jij hebt het over bij release, maar maanden na een release kosten ze vaak nog hetzelfde (in ieder geval bij AAA-titels) terwijl de fysieke schijfjes in prijs gezakt zijn.
Lees je quote.. daar staat dat op de eerste dag meer digitale downloads had..
(tenzij de vertaling ruk ik en ze bedoelen vanaf dag 1... )

Zoals het er nu staat lees ik dus op de dag van release...
Jammer genoeg gaat het nog wel eens mis met release-momenten, en er zijn ook genoeg gevallen bekend (recentelijk nog just cause 3) waarbij winkels eerder zijn gaan verkopen en je dan als digitale aankoop gebruiker 3 dagen later je game pas kan spelen, dat is dan wel weer ruk.
Voor de Xbox is het soms voordeliger om het digitaal aan te schaffen. Zeker als je multiplayer wilt doen.

Mijn vrouw en ik zijn beiden gamers. We hebben beiden een eigen Xbox One. Die van haar staat in de slaapkamer, de mijne beneden. De xbox in de slaapkamer heb ik als "home xbox" ingesteld. "Vroegah", Moesten we, als we samen wouden spelen, 2 x dezelfde game aanschaffen.

Nu hoef ik enkel maar 1 digitale versie te kopen. Deze te downloaden naar beide xboxes en we kunnen beiden, tegelijkertijd gamen. Zelfs online. Hetzelfde werkt met Xbox Live Gold (dus enkel op mijn account Xbox Live Gold).

Zo lang zij op de "home xbox" van mijn account speelt, kan ze het gekochte spel spelen. Als zij beneden wilt spelen onder haar eigen profiel, dan moet ze wel mij eerst inloggen, en dan op haar eigen profiel. Dat is wel omslachtig maar vooruit.
Nu wachten op het eerste team dat zin heeft om "alle" conversaties in het spel te herschrijven, waarbij wťl gebruik wordt gemaakt van je SPECIAL verdeling.

Het maakt nu namelijk geen zak uit of je genoeg charisma, intelligence of luck hebt, want je krijgt toch altijd dezelfde conversatie, wellicht met een net iets andere twist.
Jep dat was juist wat New Vegas zo interessant maakte en ook een stuk minder linear dan bijv. Skyrim dat ik al snel erg saai vond...

En wat meer hebben aan het hele workshop/settlements systeem.
Dat workshop systeem is nu pas net nieuw in die zin... geloof me... je zult verbaasd zijn over een paar DLC'S Hoe omvangrijk die workshop alleen al wordt
een gedeelte van de conversaties was wel afhankelijk van de Perks.
Die waren over Algemeen geel/oranje/rood van kleurr om aan te geven wat de haalbaarheid was (afhankelijk van de perks).
"krijg 50 xp en kom uit op hetzelfde punt als wanneer je het normaal had gedaan".
Niet echt te vergelijken met vroegah; -ik stop nu met dit gesprek en kom over 2 uur terug, met een nieuw level, die kleding en die chems kan ik dit net halen en verloopt het verhaal anders-
Heeft het zo veel zin om na zo een lange tijd nog Mods uit te brengen?

Hebben de echte fans de spel ondertussen niet allang uit gespeeld?
Ik denk eerder dat Mods de echte fans van de reeks misschien weer terug kunnen winnen.
jawel, maar echte fans komen juist weer terug omdat mods de replayability verhogen :)
Ik ben niet erg bekend met mods, mods zijn uitbreidingen die door de community zelf gemaakt zijn?
Hoe moet ik de mods zien voor consoles, komt er een speciale store in het spel of via bijvoorbeeld de Playstation Store?
Gaan deze dan geld kosten of is dat allemaal gratis?

Sorry voor de 'domme' vragen :)
Mods zijn inderdaad uitbreidingen of aanpassingen op het bestaande spel die door de community gemaakt zijn. De mods zijn voor zover ik weet altijd gratis, heb nog niet gezien dat ik ooit voor een mod moest betalen. Voor de PC kunnen mods natuurlijk geinstalleerd/gedownload worden vanaf een groot aantal websites, bijvoorbeeld nexusmods.com. Naast dat het via een website mogelijk is kan het ook via de Steam workshop zodra mods officieel ondersteund worden door Bethesda. Een vergelijkbare oplossing zal er ook wel komen voor de Playstation. Ik durf niet te zeggen of het in de playstation store of in het spel een extra functie wordt.
Kijkend naar UT zal het spel de mods zelf regelen.
Bedankt voor je uitleg!
Naar wat ik heb gehoord bevatten 2 van de 3 DLC content die in eerdere games als mods zijn gemaakt, wellicht is dit waarom de creation kit zo lang op zich laat wachten.
Mooi hier zat ik dus op te wachten, goede reden om het spel weer op te pakken. _/-\o_
Hoe gaat dit werken met mods op de consoles? Komt er een aparte afdeling in de Xbox / PSN store ofzo? Bij de PC heb je natuurlijk de Steam workshop. Ik heb zelf geen van de twee consoles, maar gewoon algemene interesse.

P.S. Ik heb het bronartikel gelezen, daar staat niets in over de implementatie...
Gezien UT de mods (mutators) in de game zelf regelde, zal dat voor FO ook wel het geval worden.
Goed punt! Dat is een tijd geleden, UT :D
Mocht je het gemist hebben, er komt een nieuwe aan :)
Staat al op mijn harddisk (de alpha dan) ;)
Ah mooi, just making sure ;)
Ik moet nog beginnen met FallOut 4 en ze gaan al Mods uitbrengen :o
T'jeetje. Word hoog tijd dat ik enorm veel geld bij mekaar verzamel voor een Intel i7 8-core, GTX 980 Ti, 32GB DDR4 RAM en een paar SSD's, want mijn huidige AMD Phenom II x6 1090T @ 3.5Ghz met 12GB DDR3 1600Mhz en Sapphire Dual-X R9 270X 2GB draait zelfs Wolfenstein : The New Order niet vlekkeloos. :'(
Als je van AMD naar Intel/nvidia gaat moet je wel je username veranderen :o
Hhahahhahaha :D
Lol ... :+
Duurt wel langer dan ik gehoopt had voor de PS4, maarja hopelijk betekent dit dat het gewoon goed werkt tegen de tijd dat het gereleased wordt :9
Meer digitale verkopen dan fysieke vind ik niet zo raar.

Vroeger kocht je er nog een mooi doosje bij, waar nog veel moeite ingestoken werd. Nu krijg je z'n saai DVD doosje, en dan moet je alsnog 9/10 Steam gebruiken of een van de clients om hem te spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True