Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Bethesda heeft details en prijzen bekendgemaakt van Automatron, Wasteland Workshop en Far Harbour. De dlc-pakketten voor Fallout 4 verschijnen respectievelijk in maart, april en mei. Later komen er nog meer uitbreidingen, de prijs van de season pass gaat daarom omhoog.

In maart brengt Bethesda het eerste dlc-pakket met extra content voor Fallout 4 uit. De dlc krijgt de titel Automatron en gaat 9,99 euro kosten. In de uitbreiding heeft de mysterieuze 'Mechanist' een horde kwaadaardige robots losgelaten in de Commonwealth. Het is de taak van de speler om op de robots te jagen. Met de onderdelen van de gesloopte robots kunnen spelers vervolgens zelf eigen custom robotcompanions maken. Volgens Bethesda zijn er honderden mods beschikbaar en kunnen ledematen, bepantsering en vaardigheden van de robots naar wens aangepast worden. Ook brengt de update nieuwe wapens, waaronder een lightning chain gun.

Vervolgens wordt in april de Wasteland Workshop-dlc uitbracht voor 4,99 euro. Dit pakket voegt de mogelijkheid toe om kooien in het wasteland te plaatsen, waar levende wezens mee gevangen kunnen worden. 'Van raiders tot Deathclaws', aldus Bethesda. Gevangen wezens kunnen vervolgens worden getemd, zodat ze in te zetten zijn in gevechten. Verder bevat de dlc nieuwe voorwerpen die ingezet kunnen worden bij het bouwen van nederzettingen. Of de dlc ook missies toevoegt is niet bekend.

In mei verschijnt Far Harbour, de grootste dlc met een prijskaartje van 24,99 euro. Deze uitbreiding voegt een nieuwe case toe aan het detectivebureau van Valentine. In de zaak moet de speler op zoek naar een jonge vrouw en een verborgen kolonie van synths. De dlc brengt de spelers naar een nieuw gebied: het eiland Far Harbour, waar hoge stralingsniveaus het landschap en de populatie bepalen. Volgens Bethesda bevat de dlc de grootste 'landmassa' die de studio ooit in een downloadpakket heeft toegevoegd. Far Harbour voegt diverse nieuwe faction quests, nederzettingen, wezens en dungeons toe.

Fallout 4 dlc-detailsFallout 4 dlc-detailsFallout 4 dlc-detailsFallout 4 dlc-detailsFallout 4 dlc-detailsFallout 4 dlc-details

Bethesda benadrukt dat dit de eerste drie pakketten zijn en dat er meer dlc-content zal volgen. Daarom heeft de studio besloten de season pass, die nu een adviesprijs van 29,99 euro heeft, duurder te maken. Na 1 maart kost deze 'vrijkaart' voor alle dlc's 49,99 euro. Wie de season pass al gekocht heeft, of dat doet voor maart, krijgt ook alle content die nog zal volgen na de eerste drie dlc's die nu zijn aangekondigd.

Zowel op de consoles als op de pc zal Bethesda gesloten bètatests uitvoeren met de dlc's, voordat ze op de markt gebracht worden. Geinteresseerden kunnen zich aanmelden op Bethesda.net. De deelnemers voor de bèta worden in de komende weken geselecteerd. Bètatesters krijgen vroegtijdige toegang tot de volledige uitbreidingen en hoeven de dlc's later niet meer te kopen.

Verder maakt Bethesda bekend dat de studio Fallout 4 van updates blijft voorzien en los van de dlc's ook nieuwe features zal toevoegen. Eerder maakte de studio al bekend dat de survivalmodus op de schop gaat, dat wordt nu nog eens bevestigd. Ook test Bethesda momenteel de Creation Kit, waarmee spelers mods kunnen maken voor de game. Wanneer deze kit uitkomt is nog niet bekend, maar de studio zegt binnenkort meer details te geven.

Videoreview van Fallout 4 (PlayStation 4-versie)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

op o.a. greenmangaming kun je de season pass nog krijgen voor 24 euro door een 20% kortingscode die gewoon op die site staat. Officiële steam key, officiële reseller.
Raar verhaal. Lijkt net alsof ze toch nog extra content uit willen brengen óf dat ze vinden dat ze te weinig $$ krijgen voor de content dat ze willen uitbrengen. Voor dat geld (50euro) mag je straks in feite een gehele game aan extra content en uren verwachten iig.

Heb het spel nog niet, misschien maar wel even op de kop tikken incl. seasonpass.
kan je beter wachten tot het spel 30 euro is, je bent voorlopig wel even zoet met het basisspel namelijk (zit nu al op 4,5 dag speeltijd, wat dus meer dan 100 uur is! En ik heb nog stteeds niet alles gezien en gedaan, laat staan de verschillende eindes!
Keys zijn online al vanaf zo'n 30 euro te krijgen dus daar hoef je niet op te wachten. Let wel op, een paar zijn onder de 30 euro maar dat zijn russische keys die je met een VPN moet activeren op Steam (en waarmee je de ToS overtreedt en je je account riskeert).

Overigens heb je gelijk wat betreft speeltijd, ik zit volgens steam op 154 uur en ben gestopt nadat ik het hoofdverhaal de eerste keer uitspeelde. Heb nog lang niet alles gezien, maar had nu even zin om weer wat andere games te spelen. Ik ben met opzet niet naar een save teruggegaan om de andere eindes te zien, mijn bedoeling is gewoon om binnenkort weer een nieuw karakter te starten en deze anders te roleplayen waardoor dat karakter 'als vanzelf' bij een andere faction uitkomt.

Wat betreft de DLC... ik twijfel. Ik ben geneigd nu nog snel de season pass te kopen voordat deze duurder wordt, maar de drie die nu aangekondigd zijn klinken niet echt geweldig. De 3e zal wel goed zijn, maar 25 euro voor 1 DLC is erg duur. Ze kunnen wel zeggen dat hij groot is, maar ik geloof er eigenlijk weinig van dat hij nog eens de helft van de originele game in scope is (aangezien hij bijna de helft van de retailprijs van de game kost). De eerste twee klinken voor mij erg gimmicky. Dingen vangen en een arena opzetten... ja, nee, ik denk niet dat ik dat veel zal doen. Een robot bouwen als companion klinkt cool, behalve dan dat companions zuigen. Ik speel veel liever alleen zonder dat een companion mijn gesneak steeds verstoort. Het stoort me al genoeg dat ik daarmee stukken verhaal mis omdat je de verschillende companions behoorlijk lang op sleeptouw moet nemen voor ze je vertrouwen (misschien dat ik gewoon eens de console commands opzoek om de relationship status omhoog te forceren). Dus ja, dan hangt het er helemaal vanaf hoe goed die 3e DLC wordt en wat ze later nog uitbrengen. Ik had het idee dat de ervaring leert dat Bethesda erg goede DLC uitbrengt, alleen wat ik voornamelijk in mijn hoofd heb zijn de DLC's van New Vegas en daar had Bethesda weer niet zoveel mee te maken (ja zelfs Dead Money vind ik persoonlijk geweldig).
Je account riskeert? Heb je daar een bron voor? Ik dacht dat ze dan gewoon in het ergste geval het spel uit je account halen?
In de praktijk zal het meestal wel loslopen, maar het staat in de Steam Subscriber Agreement.
You agree that you will not use IP proxying or other methods to disguise the place of your residence, whether to circumvent geographical restrictions on game content, to purchase at pricing not applicable to your geography, or for any other purpose. If you do this, Valve may terminate your access to your Account.
http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/
Oh, ze delen vrij makkelijk een VAC ban uit, waarmee je in een hoop spellen het online deel wel kan vergeten. Fraude zijn ze al helemaal niet blij mee en dat sluiten ze gewoon je account af. Er tegenin gaan heeft ook weinig zin. Je zal ze moeten aanklagen in de VS want ergens anders doen ze het niet en bij een account ban communiceren ze ook niet meer dan "dit is de reden. punt.".

Aan de andere kant als je gewoon op hun service gedraagt en spul koopt via de normale weg dan zal er nooit iets gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 16 februari 2016 20:56]

Toch wel? Ik wist dat het kon maar meende dat ze meestal in het geval van keys via een VPN geactiveerd alleen de betreffende content uit je account verwijderden. Ik had laatst een key gekocht voor de season pass van Borderlands the Pre Sequel en niet goed opgelet en was dus een RU key... Toch maar geactiveerd volgens de instructies, maar daarna bleef dat knagen en toen dus de ToS eens er op nagelezen.
Uiteindelijk heb ik die Season pass via een ticket laten verwijderen uit mijn account en later in een sale gewoon via Steam opnieuw gekocht. Enerzijds omdat het me het niet waard was om te riskeren dat mijn hele account met 300+ games geblokkeerd zou kunnen worden, en anderzijds omdat ik het eigenlijk een beetje zonde vond om één schimmig item tussen mijn anderzijds volledig legale collectie te hebben staan (ben er wel een beetje trots op dat ik al jaren niet meer pirate).
Tja, niemand weet in welke gevallen ze wel tot accountban overgaan en in welke gevallen niet. Dat het gebeurt is wel zeker. En ik weet uit eigen ervaring dat het zeer lastig is om Steam te overtuigen van je gelijk en ze over te halen je account weer vrij te geven. Dan moet je echt goed bewijs aanleveren en veel geduld hebben (en dit ging om een betalingsissue i.v.m. PayPal die moeilijk deed, niet eens over fraude).
Persoonlijk ga ik mijn account niet riskeren met twijfelachtige keys. Vaak is het ook niet nodig, want de meeste games komen vroeg of laat wel in de aanbieding :)
Heb je een bron van een concreet geval waarin iemands hele account geblokt werd vanwege het gebruiken van een VPN of proxy tijdens het activeren van een key (en dus niet om een andere reden)? Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord, maar kan het ook weer niet uitsluiten...
Voor VPN of proxy gebruik niet. Een clanlid is twee jaar geleden wel voor het accepteren van een steam gift zijn account kwijtgeraakt. Ikzelf heb een tijdelijke lock erop gekregen i.v.m. een onenigheid met PayPal waardoor uiteindelijk Steam geen betaling kreeg.
Het zou me dan ook niet verbazen dat je het voor VPN/proxy gebruik ook kan krijgen, als ze hard kunnen maken dat het is gebruikt om onder hun subscriber agreement uit te komen.
Heb je daar een bron voor? Wat bedoel je met een clanlid? Ik zou eigenlijk verwachten dat een Nederlandse rechter dat niet zou toestaan, en dat Steam dat ook niet wil doen, en dat ze daarom eerder gewoon het spel in quaestie van je account halen, tenzij er iets bijzonders aan de hand is?
VAC heeft niks met proxies te maken, VAC is alleen de anti-cheat in bepaalde multiplayer games. En die wordt alleen uitgedeeld bij 100% zekerheid dat er in een spel op een account gecheat is.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik geef alleen aan dat ze daar ook niet zo terughoudend mee zijn en dat ze met (mogelijke) fraude al helemaal snel zijn om het account af te sluiten. De bewijslast komt daarmee bij klant te liggen. Wat dat betreft is Valve wat minder relaxed. Verder een prima service hoor!
Steam is juist heel terughoudend met VAC bans, zijn maar een paar gevallen van false positive bans bekend (zover ik weet natuurlijk, ben niet alwetend ) en die zijn allemaal teruggedraait.

maar je insinueert dat op het gebruik van een proxy een vacban kan staan door als eerste over een vacban te beginnen in reactie op Finraziel die het over proxies heeft. Excuse als dat niet jouw bedoeling was, maar de bewoording had dan wat anders gekunt.
Ok okee, dank. (Dat het in het contract staat wil overigens niet zeggen dat het ook mag in Nederland: ik denk eigenlijk dat dat illegaal is hier, omdat het de consument te veel en onredelijk benadeelt. Maar gelukkig zeg jij zelf ook al dat het in de praktijk wel los zal lopen. Tenzij iemand een geval kent waarin Valve wel daadwerkelijk iemands account heeft afgesloten om die reden?)
Nou ja, als het niet mag in NL dan wens ik je nog steeds veel succes met je gelijk halen. Zolang je ze niet werkelijk dagvaard denk ik dat Valve daar niet zo van onder de indruk zal zijn.
Dat vraag ik mij af: Valve heeft van een Nederlandse advocaat, en van hem zullen ze vast wel te horen krijgen dat dat dubieus is, en zullen ze het niet zo gauw doen. Ze hebben er ook niet heel veel belang bij. Sowieso zou het me ook verbazen, heb het nog nooit gehoord verder.
zit nu al op 4,5 dag speeltijd, wat dus meer dan 100 uur is! En ik heb nog stteeds niet alles gezien en gedaan, laat staan de verschillende eindes!
Ik vond het basisspel van FO4 best wel saai. Niet echt leuke quests en er ging veel te veel tijd zitten in het stomme settlers spelletje. En dat spelletje is soms wel leuk maar heeft helemaal niks te maken met wat ik in een fallout game verwacht. Dat mag ik er waarschijnlijk nu bij gaan kopen, met dus nog eens de prijs van een hele game.
Bij FO3 had ik niet het gevoel dat ik iets miste, dit keer heb ik dat gevoel wel.
Ik denk eerlijk gezegd dat bethesda de weg kwijt is en ons het liefst alle content in blokjes wil gaan voeren.
Dat hele settlement gedoe kun je compleet negeren als je dat niet leuk vindt en er is meer dan genoeg andere content. Er valt zeker het een en ander aan te merken op Fallout 4, maar dat je zoveel tijd in de settlements zou 'moeten' steken is niet waar. Wel moet je een beetje selectief zijn in welke quests je doet en naar wie je luistert. Ik had in eerste instantie ook niet zo door dat die stomme quests van Preston Garvey gewoon op repeat staan... lekker negeren dus.
en er is meer dan genoeg andere content.
Vind het dus enorm tegenvallen. Heb echt de indruk dat dat settlement gedoe een filler is om de matige main game te verbloemen.
Neem bjivoorbeeld de vaults. Er zijn er veel minder van en er valt in zn algemeenheid amper iets te beleven.
Of de vele raider settlements in de stad waar behalve de zooi uitroeien er niks te doen is.
Er valt mischien wel veel te doen maar het is over het algemeen allemaal herhaling op herhaling. Ik had de indruk dat de vorige twee fallout games meer voldoening gaven. Meer diepgang etc. Meer dingen zoals de FO4 quest op het robotschip enzo. Maar dat was helaas een uitzondering.

Daarnaast trek ik dat nep-realisme niet zo goed. Aan de ene kant zit de wereld vol met gewoon denkende mensen en heel veel materiaal, aan de andere kant leeft iedereen als zielige pietjes in de ruines en niemand in die honderde jaren is op het idee gekomen om een beetje op te ruimen en er iets van te maken. Het matcht gewoon niet. In een woestijn snap ik het nog, maar zo in een stad waar alles al dicht op elkaar zit? Nah. De hele situatie daar lijkt niet goed in elkaar gezet. Er zitten soms leuke stukjes aan, maar bij 80% van alle quest dacht ik: 'Kun je dat niet zelf doen ofzo?" en tot nu toe heb ik dat gevoel alleen maar bij saaie MMO's gehad waar dit duidelijk de filler is. Maar dit is geen MMO, dit is een single player ervaring waar ik echt niet zit te wachten op water bij de wijn. Quests om de quests zonder dat het verder iets bijdraagt aan het gevoel die de wereld je geeft. Zinloze fetch quest naar plekken die je al had schoongeveegd maar waar magischerwijze opeens de hele populatie baddies herrezen is uit de dood.
Om dan nog maar te zwijgen over het beperkende conversatiesysteem.

Dit keer heeft Bethesda het helaas een beetje verpest voor mij.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 16 februari 2016 21:20]

Mja, het is denk ik vooral het verkennen waar nog heel veel in te ontdekken is, en dan doel ik vooral ook op de achtergrondverhalen via terminals en zo. Ik weet niet of dat in Fallout 3 nou heel anders was. Je hebt inderdaad in Fallout 4 wel veel meer van die 'ga daarheen en kill alles of haal een item' quests, maar dat zijn vooral herhalende quests die wat mij betreft toch wel fijn zijn omdat er nu geen level limit is. Je hoeft die quests niet te doen, maar het is wel een goede manier om te grinden als je dat wil.
Die echt goede story quests is volgens mij meer iets uit New Vegas... er is een reden waarom zoveel mensen graag willen dat Obsidion nu ook met Fallout 4 aan de slag gaat.
Ik weet niet of dat in Fallout 3 nou heel anders was.
Ja, daar waren die terminal verhalen voor mijn gevoel een stuk uitgebreider en meeslepender.

In FO3 kon je soms op verhalen stuiten. Je gaat zomaar een gebouw in en dan blijk dat dat gebouw een geheim heeft.
In FO4 moet je eerst een juiste quest hebben gehaald van een poppetje ergens en dan wordt je naar zo'n gebouw gestuurd etc.
Er is dus een heel stuk minder voldoening te halen uit exploration imho. Juist dat ontdekken is enorm minder geworden naar mijn mening.
er is een reden waarom zoveel mensen graag willen dat Obsidion nu ook met Fallout 4 aan de slag gaat.
Woot!!! Serieus? Wist ik nog niet. Klinkt goed! :)
Ik zeg alleen maar dat veel mensen dat willen he, niet dat het gaat gebeuren :) al hoop ik er ook op...
Mijn ervaring is overigens wel dat ik op eigen houtje gebouwen in ging en er allerlei verhalen in vond. Ik heb volgens mij nog nooit gezien dat terminals bijvoorbeeld pas toegankelijk werden als je de juiste quest had. Zo vond ik het super om de verhalen te ontdekken in het research lab waar de medewerkers opgesloten werden terwijl de bommen vielen, of van de settlement in een of ander gebouw (een school meen ik) waar een geek meisje een of ander stuk tech gevonden had maar daarmee onbedoeld hun allemaal tot target van de institute gemaakt had...
Ja ik sluit me er ook wel bij aan dat de wereld niet meer zo boeiend is als in de voorgaande delen. Je hebt de factions, maar verder is het allemaal niet echt met elkaar verbonden en compleet random background lore die je tegenkomt. New Vegas deed dat velen malen beter, en ook FO3 deed het beter. De verhalen waren ook boeiender, meeslepender geschreven vond ik.

Hetzelfde komt terug in de gesprekjes met NPCs die ook niet echt voor de immersie zijn geschreven, temeer omdat je ze niet van tevoren kan lezen. De hele game is 'versneld', dat uit zich al in de manier waarop je via settlements en crafting gigantisch snel kan levellen, en je progressie is ook veel sneller en dramatischer als voorheen. Fallout is duidelijk meer versimpeld, meer een shooter geworden dan een RPG, en crafting moet het geheel handen en voeten geven. Er zijn véél meer crafting-related perks bijvoorbeeld.

Ook deze DLC neigen naar minder focus op verhaal en meer op 'things to do' met name crafting - robots bouwen, dieren vangen - het past allemaal in het stramien van deze Fallout met heel veel inwisselbare, random generated gameplay die géén echte link heeft met verhaal of inhoud van de wereld zelf. En om nou te zeggen dat de sfeer van 'herbouwen' goed overkomt... ik vind van niet. Daarvoor is meer nodig dan een paar settlements en inwisselbare herhalende opdrachtjes.

Het grotere probleem van een Fallout dat de kant van de shooter met wat sandbox elementen op gaat, is dat het shooter gedeelte zwaar ondermaats is. Gunplay is nog steeds zwaar beneden peil en net als melee redelijk 'clunky'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 februari 2016 12:59]

Je bent niet de enige met kritiek op Fallout 4. Met name het afgekapte dialoogsysteem en weinig opties tot RPG zijn veel terugkerende klachten. Persoonlijk mis ik dat niet. Ik geniet meer van open wereld FPS dan van hard core RPG. Er is veel te ontdekken in de mooie wereld van Fallout 4. Sommige side quests zijn erg goed (e.g. Secret Of Cabot House; Hole In The Wall; Mystery Meat). Daarnaast kan je ook dingen ontdekken die niet gebonden zijn aan quests; bv op zoek gaan naar de bron van die radio berichten. Evenwel hadden ze er w.m.b. wel meer quests in mogen stoppen.
Ik heb tot nu toe waarschijnlijk de meeste tijd besteed aan het bouwen van settlements. Een van de leukste toevoegingen! Geeft het scavengen een mooi doel!
Bij mij ging er op een gegeven moment ook veel tijd in zitten.
Op een gegeven moment zei ik ook tegen mezelf: 'Ben ik nou verdomme een Fallout game aan het spelen of een of ander brak managementspelletje?'.

Als je je dan bedenkt dat ik in FO3 en NV net zo veel tijd gespeeld had als in FO4 (100+ uur) en dat ik daar geen tijd kwijt was aan het settlement spelletje dan krijg ik toch echt het gevoel dat ik iets te kort kwam in de main game.
er zijn mensen die hebben de gehele map uitgekampt voor "mogelijk nuttige" locaties

scheelt weer een hoop nutteloos gezoek. in lege sectoren
Of gewoon wachten tot er een GOTY / Complete edition komt.
Hoezo lijkt dat? Ze zeggen dat toch specifiek? De losse pakketten kosten samen 40 dollar, de season pass 30 dollar. Er komt nog meer content bij.

Ik heb 'geluk', nog geen apparaat in huis dat het spel kan draaien. Zodra die er is, is de GOTY versie voor een paar tientjes te scoren ;)
Misschien onduidelijk geformuleerd. Wanneer ze een seasonpass uitbrengen voor 30 euro en het achteraf gaan aanpassen naar 50 euro dan lijkt het alsof ze -na- release pas bedachten nog meer DLC te creëren, of dat ze achteraf toch meer geld binnen willen harken voor de al bedachte DLC. Kan ook zijn dat ze de gok toch maar niet willen nemen om de helft van de DLC aan SP houders te geven en de andere helft van DLC niet zonder optie om het ''voordelig'' aan te schaffen.

Overigens wacht ik, na het lezen van enkele reacties, ook maar op een GOTY variant. Genoeg games in m'n backlog already anyway.
Fallout 4 had z'n goeie kanten maar voelde na the witcher 3 nog al veroudert. Zowel op grafisch gebied als op gameplay. Bijvoorbeeld de gesprekken, je personage kent iedereen z'n naam zonder zich voorgesteld te hebben, dat soort dingen maakt de game nogal ongeloofwaardig. Ik geef fallout een 8tje en heb ook geen behoefte in de dlc.
Het was een vermakelijk game, grafisch inderdaad wel verouderd (al ziet het er nog best goed uit; vooral de optimalisatie viel enorm tegen), maar het was gewoon geen Fallout.

Goed, het draagt een jasje van Fallout, maar onder die jas zit verder niets van substantie. Wat dat betreft is het slechts een herhaling van zetten geworden. Helaas heeft Bethesda dus dezelfde fout begaan als Bioware met de Mass Effect serie, die ook naarmate de volgende games van die reeks uitkwamen steeds verder werden gestript van RPG elementen, steeds meer de nadruk gingen leggen op schieten en steeds gestroomlijnder werden tot er slechts een lege huls overbleef. Evenals Mass Effect 3 viel de verhaallijn van Fallout 4 ook al behoorlijk tegen, al was het bij Mass Effect 3 natuurlijk nog een stuk erger omdat al je voorgaande keuzes uit de 2 andere games totaal werden genullificeerd in deel 3 gedurende de game, en al helemaal in de finale.
Ik vond in Mass Effect 3 alleen het einde zwaar teleurstellend, de rest van het verhaal vond ik erg goed. Fallout 4's complete verhaal vind ik 'average at its best' :P
Met die namen viel mij eignelijk ook meteen op ja! Kom je net aangewandeld in een onbekende stad en dan zezgt ie doodlook " hey tyler"
De grotere DLCs van de vorige spellen waren de moeite wel waard. Hier klinkt Far Harbour in ieder geval interessant. Of het ook echt in mei uit gaat komen maakt mij persoonlijk weinig uit.
Bètatesters krijgen vroegtijdige toegang tot de volledige uitbreidingen en hoeven de dlc's later niet meer te kopen.
Dit vind ik wel sterk. Kunnen andere studio's van leren.
Far harbour klinkt interessant, maar is ook een stuk duurder. 25 euro voor een dlc vind ik persoonlijk wat te ver gaan. Volgens mij hadden ze vooral zoiets van "we moeten in totaal 40 euro aan dlc vragen, wat houden we over als we de eerste 2 daar vanaf trekken?"
Groot nieuw gebied, faction, quests etc.
Afhankelijk van hoeveel quests en hoe groot het gebied is dan zie ik het probleem niet in 25e.
Spellen zat die voor nauwelijks content 40+ durven te vragen.
Een complete game kost 50 euro (ongeveer) en DLC met één nieuw gebied en een nieuwe case kost 25 euro? Daar klopt iets niet :/
Omdat in het verleden Besthesda met dit soort DLC flink wat extra uren wist te leveren.
Zat games die 50 euro kosten en waar je nog geeneens de helft van het aantal uren uit kunt halen als men uit de duurdere DLCs van de TES of Fallout games wist te halen.
Precies... Door dat soort redenaties heb ik geeneens zin meer om een season pass Te kopen. Vervelende marketing trucjes om mensen nu al te laten betalen voor een product dat niet eens duidelijk gespecificeerd wordt.

Voor hetzelfde geld bestaat die additionele content uit nog meer van die mini updates en god verhoede een hoop skins... :p
Ik weet nog dat de Battlefield 2-uitbreiding uit kwam. Een shitload aan maps, nieuwe teams, nieuwe voertuigen, nieuwe spelmodi, nieuwe wapens en dat ook voor 25 euro. Maar daarvoor had je wel direct een compleet nieuwe game in principe.

Nu krijg je in principe 1 missie (of wat een case dan ook is), wat quests en een nieuw gebied en that's it. Maar buiten dat vind ik het schandalig dat er voor DLC tegenwoordig ook al aankondigingen zijn. Wat dat betreft vond ik uitbreidingspaketten een stuk beter. Ja, je moest wat langer wachten, maar je kreeg dan wel veel meer waar voor je geld. Nu komt DLC vaak over als 'hoe kunnen we zo vaak mogelijk geld aftroggelen van mensen die al betaald hebben'.

Overigens zegt grootste landmassa niets als het merendeel van je wereld zo statisch als de pest is :+
Bij Bethesda zijn die extra gebieden meestal goed voor richting de 20 uur speeltijd. Bij Skyrim kreeg je er bijvoorbeeld Solstheim bij. Daar was al genoeg te doen om je uren bezig te houden. Nu bij FO4 wordt Far Harbour dus groter dan Solstheim
Solstheim mijd ik al sinds installatie als de pest. Steeds als ik er kom, crashet mijn spel... |:(
TES3 Morrowind had Bloodmoon en Tribunal die enorm veel speeltijd en speelplezier toevoegde aan het spel, TES4 had Shivering Isles en Knights of the Nine waarin vooral Shivering Isles vrijwel een compleet nieuwe game was in een totaal nieuwe wereld met ingredienten, wapens, vijanden etc die niet in de originele Oblivion voorkwamen. In Skyrim voegde Dragonborn en Dawnguard ook erg veel content toe (Hearthfire was een beetje een swing & miss).

Van de eerdere fallout games heb ik de DLC niet gedownload, maar afgaande op de TES serie van Bethesda, zal de DLC echt het geld wel waard zijn.
Kijkend naar de Fallout 3 DLC zit dat wel goed. Die hebben de game ook echt flink verlengt.
Maar dat waren echt meer story-driven DLC's. Gezien de prijs van de Automatron en de Workshop DLC lijkt me dat hier minder het geval.
De ene meer dan de andere, en daar zaten ook prijsverschillen tussen. Ik zie hier niet veel anders gebeuren. Ik doelde dan ook meer op het totaalpakket aan DLC :)

Maar goed, ik zal nooit geen season pass halen, ik wacht wel lekker op de GOTY versie :)
"de grootste 'landmassa' die de studio ooit in een downloadpakket heeft toegevoegd" Dus groter dan Skyrim's Dragonborn dlc :P klinkt goed! Heb ik toch nog wat aan mijn gekochte season pass
Grootste landmassa in een DLC? Straks ook nog met "de beste graphics die we ooit hebben gemaakt (in een DLC)"?! Ik hoop dat we het daar straks niet van hoeven te hebben, en loop (helaas) nog niet heel erg warm voor deze DLC's; laat staan beloftes voor nog meer DLC's... Call me old fashioned (don't fancy an endless stream of DLC's), maar ik laat me tegelijkertijd natuurlijk maar al te graag verrassen... We gaan 't meemaken!
De eerste 2 pakketten zijn gimmicks waar niet echt veel mensen op zitten te wachten, denk ik. De eerste is puur voor de hoarders (alsof dat nog niet genoeg in de basegame zat) en de 2e zie ik eigenlijk het nut niet echt. In beide gevallen rust het succes van de companions/"minions" op de kundigheid van de AI, en laat dat nou juist een van de grote gebreken zijn.

Far Harbour klinkt nog het meeste interessants, maar 25 piek is een behoorlijk pak geld. En grootste landmass, wat al een hele claim is, wil niet zeggen grootste content. Zelfs Dragonborn, wat toch al een redelijk uitgebreide DLC was, was niet zo prijzig (20 euro meen ik).
ik zie het als 30e voor Far Harbor met wat extra's erbij.
Season pass nu aangeschaft en ga pas weer spelen als Far Harbor er is ;)
Vond de quests in Fallout 4 wel leuk maar vergeleken met voorgaande delen teleurstellend. Idem voor de loop van het verhaal, als ik dan ook zo naar de eerste 2 DLC's kijk krijg ik meer zo'n gevoel als bij een CoD map pack, alleen wat goedkoper.

Maar uiteraard ben ik dan nog wel weer zo gek van Fallout dat ik ze toch wel ga uitproberen, wie weet is het juist een waardevolle toevoeging. We zullen zien :)
Ik vind de DLC's een beetje prijzig. Ik heb de DLC's van Skyrim en Fallout gekocht in Steam sales, maar zelfs voor de verlaagde prijs vond ik het aangebodene tegenvallen voor de vraagprijs, zkere in vergelijking met de inhoud van het basisspel. DLC's zetten je onder druk. Ik heb zo'n beetje alles gedaan in Fallout 4 maar heb nog honger.
fallout 3 had ook redelijk grote DLC, maar zo duur? dat mag dan wel nog een 30% gebied er bij zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True