Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Pc-gamers kunnen vanaf nu aan de slag met de nieuwe Survival-modus van Fallout 4. Bethesda heeft de extra hoge moeilijkheidsgraad toegevoegd met een bèta-update op Steam. Binnenkort wordt de functie officieel uitgebracht en krijgen ook de consoleversies de Survival-modus.

Eind februari lekten er al veel details uit van de Survival-modus. Bethesda gaf destijds ook toe dat deze correct waren. Nu heeft de uitgever zelf een uitgebreid artikel geschreven waarin hij alle nieuwe elementen uit de doeken doet. Hoewel er veel details worden gegeven over nieuwe zaken waar spelers rekening mee moeten houden, zegt Bethesda ook bewust wat informatie achter te houden, zodat gamers die met de Survival-modus aan de slag gaan af en toe voor een verrassing komen te staan.

Zoals bekend krijgen spelers met de nieuwe 'Adrenaline-perk' te maken; die heeft invloed op de schade die een speler aan kan richten. Na iedere kill gaat het damage-percentage met 5 procent omhoog, tot een maximum van 50 procent. Spelers moeten echter ook uitrusten door te slapen, wat bovendien de enige mogelijkheid is om het spel te saven. Door te slapen wordt het adrenalinepercentage weer verlaagd. Hoe langer de nachtrust, hoe lager de adrenaline.

Bethesda heeft op veel kleine details gelet. Zo is de kwaliteit van het bed van invloed op hoe lang het personage kan slapen en daarmee op hoeveel de speler kan herstellen. Ook is het mogelijk om ziek te worden; spelers moeten hun weerstand goed in de gaten houden. Om te herstellen van een opgelopen infectie kan antibiotica ingenomen worden. Diverse bestaande items in de game, zoals drugs en RadAway, hebben invloed op de weerstand van het karakter. Het innemen van RadAway om straling te verlagen is dus niet meer zonder risico.

Fast Travel is in de Survival-modus niet mogelijk. Ook krijgen alle items, inclusief kogels een gewicht mee, waardoor er minder in de inventory bewaard kan worden. Bovendien kunnen spelers minder met zich meedragen. Verder moeten spelers ervoor zorgen geen honger of dorst op te lopen, door goed te eten en te drinken. Wie dat niet doet, raakt vermoeid. Fatigue is van invloed op de Action Points van de speler. Een vermoeid personage kan daardoor minder lang rennen en minder acties uitvoeren in VATS.

Veel fanatieke Fallout-spelers hadden kritiek op de oorspronkelijke Survival-modus in Fallout 4. De hoogste moeilijkheidsgraad maakt het spel wel lastiger, doordat vijanden bijvoorbeeld minder eenvoudig doodgaan, maar voegt verder weinig extra elementen toe. In eerdere Fallout-games was dat wel het geval. De nieuwe Survival-modus is juist uitgebreider dan die in eerdere games uit de serie.

Wanneer de Survival-modus officieel wordt uitgebracht is nog niet bekend. Door op Steam te kiezen voor updates van het bètakanaal kunnen pc-gamers nu aan de slag met de nieuwe moeilijkheidsgraad. Bethesda heeft een forum ingericht voor de gamers die dat doen, zodat ze feedback kunnen geven en ervaringen kunnen delen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Dit maakt het spel voor mij veel leuker. Toch is het dubbel, want zoiets als dit had gemakkelijk in de originele uitgave van het spel kunnen zitten. Ik kan het nergens duidelijk vinden, maar ik hoop in ieder geval niet dat deze toevoeging alleen in een DLC pakket te krijgen is (of in een beta-patch).

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik een paar weken na de release het spel niet meer heb aangeraakt. Ik ben benieuwd of dit soort gameplay-wijzigingen mij en veel andere gamers zal overhalen om het spel opnieuw te spelen.

Met zo'n nieuwe modus moet je het spel eigenlijk wel vanaf het begin opnieuw spelen, want anders begin je met een heel sterk karakter, die waarschijnlijk veel minder moeite zal hebben met deze survival-modus.
De suvivalmodus komt gewoon als gratis update, het is geen onderdeel van betaalde dlc. Bethesda geeft al deze updates op de pc eerst uit via een opt-in betakanaal, later wordt deze uitgebracht voor alle Steam-gebruikers en ook de PS4 en Xbox One-versie krijgen een update met nieuwe survivalmodus.
Dat is positief. Met Skyrim hebben ze later ook de legendary patch toegevoegd. Op zich goed dat de games vernieuwd blijven, na de feedback van de eerste spelers. Toch geeft het mij ook wat het gevoel dat ze hun games te ruw op de markt gooien. Modders en spelers van het eerste uur komen dan wel met mods en feedback, waarna ze dat gebruiken om het spel te finetunen.
Het is juist zeer positief dat ze het op deze manier aanpakken vind ik.
Een nieuw deel zal nooit iedereen tevreden houden, maar je moet als ontwikkelaar toch veranderingen doorvoeren om innoverend te blijven.

als je na kritiek als ontwikkelaar bereid bent nog het nodige te finetunen of zelfs geheel aan te passen, dan heb je echt oog voor je klanten.
Bethesda heeft in mijn ogen altijd al goede games gemaakt, maar zeker de community heeft altijd veel extra speelplezier toegevoegd.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Alleen hier en daar lijkt het soms alsof ze zich iets te gemakkelijk verschuilen achter het argument: de modders maken het spel wel beter.
Verder hebben ze zeker oog voor hun fans en is Skyrim voor mij ook één van de beste games ooit. Fallout 4 echter niet helemaal en ik hoop dat ze dit met TES VI toch weer iets kunnen herstellen bij mij.
De setting van TES games heeft mij uberhaupt altijd meer aangesproken dan de Fallout games, hoewel ze er allebei als koek in gaan bij mij,
Offtopic: dilemma hier. Skyrim vind ik een mooiere wereld hebben, maar het schieten in Fallout 4 spreekt me weer meer aan.

Ontopic: survival mode laat ik passeren; het begint dan op S.T.A.L.K.E.R. te lijken

[Reactie gewijzigd door gast128 op 30 maart 2016 13:16]

Aan de ene kant geeft een ietwat ruwe vorm, de modders de kans om hun eigen aanpassingen te maken en toe te voegen. Anderzijds hadden ze dit natuurlijk van bij het begin kunnen toevoegen, maar dan had de release weer uitgesteld moeten worden.

Ik heb bij het lezen van de inhoud van de survival-modus ook wel het gevoel dat ze zich gebaseerd hebben op enkele mods die populair waren voor Skyrim (Realisitic needs and diseases, enz) Een evolutie die ik graag verder zou zie gaan voor de volgende TES.
Met zo'n groot en ervaren team als bij Bethesda, denk ik niet dat de release datum niet gehaald zou worden als ze deze modus vanaf het begin hadden toegevoegd. Het lijken misschien veel aanpassingen, maar het zijn echt allemaal simpele stats die bijgehouden worden.
Het lijkt er zelfs meer op dat het een heel bewuste keuze is om deze modus later toe te voegen, om zo spelers opnieuw het spel te laten spelen en om ook misschien eerst de kat uit de boom te kijken.
Niet echt on-topic, maar het team van Bethesda is inderdaad erg ervaren, maar niet erg groot. Ze staan juist bekend om hun relatief heel kleine team in de wereld van de AA games. Denk aan een factor 10 tot 20 kleiner dan bij andere studio's.
Alsnog zijn ze groot genoeg om dit soort kleine gameplay elementen gewoon toe te voegen in een originele versie bij release. Het punt is meer dat je dus wel zeker kan zijn dat ze dus bewust kiezen om het niet te doen of later te doen.
Uiteraard kan dat. Het kost wel extra tijd natuurlijk, alles wat je extra bouwt zorgt automatisch voor een latere release (ongeacht je teamgrote, maar met een klein team is het effect groter).
Dus het toevoegen van deze features kost volgens jou geen tijd?
wat ik vooral jammer vind aan dit soort dingen is dat het nu lijkt alsof het alleen voor de hoogste moeilijkheidsgraad gaat gelden, jammer want als je bijv niet goed genoeg bent, krijg je dus automatisch een minderwaardig spel in plaats van simpelweg een makkelijker spel.. ik bedoel maar te zeggen,
dat het leuker zou zijn voor noobspelers als de effecten vergevingsgezinder waren ... in plaats van gewoon geheel afwezig.

je kunt een ziekte makkelijk meer op een griepje laten lijken dan een dodelijke variant van ebola... als de speler voor easy kiest.
Dat is het punt juist ook.
Dit zat al in de game maar het was gewoon niet naar wens van de consument.
Vandaar dat ze deze hele modus opnieuw gebalanceerd hebben en gelijk voorzien hebben van nieuwe variabelen en systemen die het echt een stuk lastiger gaan maken. Maar dan wel in lijn met een echte survival..
Daarbij is het inderdaad een kosteloze aanpassing die iedereen kan krijgen. In die context is het dus iets wat er al in zat maar niet goed genoeg. En dit word nu kosteloos gefixed.
Misschien kan iemand die dit een geweldig idee vindt me uitleggen waarom je dit zou willen doen? Ik heb Fallout uitgespeeld op de PS4, de platinum trophy behaald, en sindsdien de game amper aangeraakt. Ik vind het idee van het spel nogmaals spelen zonder dat er iets nieuws qua verhaal in zit maar raar. Ja het is moeilijker, dus ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen om de uitdaging gaat, het realisme misschien? Maar voor mij is de grootste beloning het volgen van het verhaal. Die beloning heb je feitelijk niet meer, omdat je al weet wat er gebeurt.
Ik heb erg genoten van Fallout 4 maar ik miste toch een beetje de spanning. Het spel was niet heel moeilijk los van het feit dat je voor elk gevecht kan quicksaven (waardoor dood gaan weinig gevolgen heeft).

Het is de spanning die deze modus gaat brengen, het gevoel van daadwerkelijk gevaar, het constant bezig moeten zijn met zoeken naar eten en drinken terwijl je uitkijkt voor (te) sterke vijanden, dit geeft mij veel meer het gevoel dat je aan het overleven bent in een post-apocalyptische wereld.

Voor mij en vele anderen is Fallout voornamelijk door de sfeer een geweldige ervaring, en o.a. de angst voor dood gaan (en mogelijk 20 minuten progressie kwijtraken) voegt hier enorm aan toe.
In jouw geval werkt het inderdaad niet. Maar ik speel zelf de games die ik echt goed vond, gewoon opnieuw. En natuurlijk vooral als er dan ondertussen een vernieuwende patch is uitgekomen voor het spel.
Ik speel Fallout 4 deels voor het verhaal, maar vooral om te role-playen. Dat je dus je eigen verhaal maakt in het spel. En dat hoeft niet met heel veel fantasie, maar ik denk dat velen het herkennen als ik zeg dat het gewoon heerlijk is om IN het spel te zitten. Even in een fantasie-wereld leven. Ga ik vandaag nog wat nieuwe dingen craften, of even die moeilijke fabriek proberen te clearen. Kan ik ergens nog leuke loot vinden in een dorpje. Allemaal van die kleine en persoonlijke avontuurtjes.
De survival toevoeging is voor roleplayers natuurlijk heerlijk om nog meer en serieuzer in het spel te zitten. Dat je dus bezig bent met de kleine dingen als het zorgen voor een stabiele watervoorraad omdat je anders uitdroogt.

En daarnaast kan je in games als Fallout het grote ingame verhaal ook vaak op meerdere manieren doorlopen. Ook al doe ik het toch vaak weer op vrijwel dezelfde manier eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 30 maart 2016 10:02]

Dit vind ik nou een fijne verassing. De community vraagt hier al om sinds de release, en Bethesda gaat het nog doen ook (iets wat tegenwoordig helaas vrij zeldzaam is bij developers). Ik ga zeker weer een playthrough doen als dit uit is. Ik vond het een heerlijke game maar miste toch wel het survival gevoel.

+1 voor Bethesda!
Ik hoop alleen heel erg dat dit een extra moeilijkheidsgraad is... Ik hou namelijk helemaal niet van dit soort zaken in games, maar ik zou het echt niet leuk vinden als dat betekent dat mijn hoogste moeilijkheidsgraad (buiten dus dat realistische gedoe wat ik niet leuk vind) ineens very hard is! Liefst dus gewoon de huidige survival setting ook in stand houden, wellicht omgedoopt naar iets anders, maar niet gewoon vervangen door het nieuwe spul.

Natuurlijk zijn er altijd mods om de moeilijkheidsgraad aan te passen, maar het zou moet jammer zijn als dat nodig werd.

edit: Ligt het trouwens aan mij dat ik absoluut niet op bethesda.net kom? Ik kom niet voorbij die age gate... Ik vul mijn geboortedatum (of wat dan ook) in maar er gebeurt niks en er is geen knop om op te klikken. Ik dacht dat het aan mijn werkomgeving lag, maar thuis heb ik precies hetzelfde...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 30 maart 2016 17:51]

Toffe toevoeging, nu eerst maar een mod zodat kogels toch geen gewicht hebben, dat vind ik iets te ver gaan voor mij persoonlijk.
Grappig, dat is voor mij juist één van de beste toevoegingen. In de vanilla versie ergerde ik me eigenlijk blauw aan het idee dat ik duizenden kogels en zelfs honderden mijnen meesjouwde, zonder enig effect. Maar als je dan een paar boeken of wapens oppakt ben je meteen overbeladen.
Mijnen hebben 'gewoon' gewicht in Fallout 4 hoor :)
0.5 als ik het goed heb.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 30 maart 2016 11:03]

Hee inderdaad. Foutje van mij. Maar mini nukes en missiles hebben als het goed is dan geen gewicht. En nog wel meer dingen die eigenlijk best zwaar zijn.
Die hebben inderdaad dan weer géén gewicht. Dat is zeker wel vreemd ja, want die zullen vast meer wegen dan een mijn, in het echt.

Ik ben in ieder geval teleurgesteld dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om op 'normal' of 'hard' ofzo, deze Survival mode aan te zetten.

Nog mooier zou zijn om gewoon te kunnen kiezen welke dingen je aan/uit wil hebben. Ik zou het namelijk wel tof vinden dat je meer damage uitdeelt en incasseert en dat je moet eten/drinken enzo... maar dat kogels gewicht hebben en dat fast travel uit staat? Dat zijn voor mij écht dingen die voor mij de game onspeelbaar maken. Ten eerste omdat ik een hoarder ben en áltijd super veel meesleep en ten tweede omdat ... lopen... ugh :P
Dat lopen is voor mij wel een issue ja, maar zouden ze in ieder geval vervoersmiddelen toevoegen dan wil ik het wel overwegen. Ik bedoel, geef me desnoods een fiets! :)
Dat lijkt me geniaal dat je een soort van Robot via je pipboy op kan roepen die even een transport schip langs stuurt en het spul in een storage in 1 van je settlements dumpt. Dus nog steeds alleen mogelijk buiten gebouwen , maar dan hoef je niet heen en weer voor wat zooi.
Dat aan/uit lijkt me superfijn. Mijnen, nukes, granates enzo Mogen best gewicht hebben. maar 'normale' kogels hoeft niet zo van mij.
Ik ben beniewd hoe ze het gaan doen. Per kogel of per magazijn. Want zou bijvoorbeeld munitie voor de Alien Blaster dan per AB Round gemeten worden of blijft dat gewoon een vast gewicht?
Wouw, ik word er echt naar van als ik dit lees. Respect voor de mensen die zo kunnen gamen.

Ik zou daar echt geen geduld voor hebben.
Misschien moet je het eens proberen. Je denkt misschien dat je van actie houdt en dat deze survival patch minder actie oplevert. Echter, de intensiteit van een gevecht wordt enorm veel groter als je met dit soort aanpassingen gaat spelen.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 30 maart 2016 10:07]

Ik hebbeen hekel aan doodgaan. Als het te vaak gebeurd dan beland ik meestal in een rage bui. :X :D
Er waren mods voor skyrim die nog veel verder gingen.
Daar moest je ook rekening houden met de kou, als je naar het noorden ging of het oosten moest je af en toe kampvuren maken om op te warmen, snachts buiten slapen ging meestal niet omdat je dan dood vroor.
En nog veel meer kleine dingen, heb het gespeeld op de hoogste moeilijkheidsgraad samen met die mod, zorgde voor veel meer dimensie dan hersenloos om je heen hakken met een zwaard/bijl.

edit @zipsycho, iedereen uiteraard zijn eigen smaak, als iedereen hetzelfde speelde was de lol er ook snel af. en games als fallout met hun mod systeem lenen hier perfect voor

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 30 maart 2016 16:34]

Ja, dat laatste, daar ben ik meer van.
Zou iemand kunnen controleren of de moeilijkheidsgraad los staat van de optie om survival mode aan te zetten? Ik zou bijvoorbeeld liever op normal / hard + survival willen spelen, zoals dat bijvoorbeeld kon in New Vegas.

[Reactie gewijzigd door Ircghost op 30 maart 2016 09:26]

helaas niet, dit vind ik ook een grote teleurstelling gezien ik het realisme van de survival mode echt leuk vind, maar niet wil dat mijn vijanden sponzen worden die kogels absorberen als de hulk.
Thanks voor de bevestiging! Daar was ik al een beetje bang voor. Ik heb precies zoals jij dat ik wel graag de survival elementen pak, maar niet als een idioot 6 raketten moet laten landen op een normale vijand (bij wijze van). Vooral aangezien de speler wel snel dood gaat. Hopelijk wordt dat nog aangepast op basis van het commentaar maar ik betwijfel het.
heb je modjes voor
Mooi dat ze naar de fans luisteren bij bethesda, tuurlijk had dit in de originele versie al kunnen zitten, maar beter laat dan nooit, en iig geen onderdeel van betaalde DLC.

Enige wat ik jammer vind is de saveoptie, ik vind juist fijn aan spellen als ik overal kan saven, omdat ik dan ten alle tijden kan stoppen (als er bezoek kom of het vrouwjte wat wil doen) nu moet je weer eerst een bed zoeken :P
PS4 RestMode.. Probleem opgelost _/-\o_
heb hem op de xbox one, en die heeft ook zo een functie, maar meerdere malen startte me spel gewoon helemaal opnieuw vanuit titelscherm op ;(
Tja...dan kun je wel verzinnen welk advies ik heb voor je denk ik. ;)
Bij mij heeft het tot nu toe feilloos gewerkt, behalve bij stroomuitval een keer. Maar goed, dat komt niet echt heel vaak voor.
Vrouwtje de deur uit ? :P
Leuke toevoeging! Vooral met alle bugfixes en het eindelijk (redelijk) op orde zijn van CrossFire ondersteuning kan dit een reden zijn om nog een keer een rondje te doen.

Maar dan moet het wel voor zowel de speler als de vijanden realistisch zijn. Een headshot op een supermutant met iets anders dan een proppenschieter moet dan ook wel dodelijk zijn.
En dit is dus een van de redenen dat ik games niet meer koop vlak na de launch. Het is bijna zekerheid dat er nog zo veel wordt gefixt en toegevoegd, ten voordele van de spelbelevenis.

Je kan tegenwoordig beter 2 - 3 maanden wachten met een game kopen / spelen na launch, voor een veel betere en vollere/uitgebreidere game. Daarnaast heb ik in het verleden zo vaak gehad dat een DLC als mosterd na de maaltijd kwam, omdat ik al de interesse in een game had verloren (Assassin's Creed anyone?).
Ik ga niet terug in de tijd om een extra missie te doen, waar ik in het verhaal al lang en breed voorbij ben. Jammer.

Dus. Dit bewijst maar weer wat ik al lang wist. Haal die shit in de budget bak, voor een betere game, meer content, en lagere prijs!
Hoewel ik zelf de Pip-boy Edition heb gekocht van Fallout 4 ben ik het wél met je eens voor het overgrote deel van de spellen.

Fallout is toevallig een van de zeer weinige series die ik zo briljant vind dat ik het gewoon moest hebben op dag 1, maar verder wacht ik ook liever wat langer.

Ik heb bijvoorbeeld met veel plezier de Tombraider (2013) reboot gespeeld, maar pas nadat de GOTY editie er was met alle DLC's etc. En hij was toen ook nog in de aanbieding via Steam... volgens mij wel iets van 75%

Iets ander verhaal, maar toch ook hier gewacht met spelen:
Heb een aantal games gesteund via Kickstarter (Wasteland 2, Project Eternity, Divinity: Original Sin etc) en die hebben maaaaanden in mijn library gestaan zonder dat ik ze aangeraakt heb.
Nu inmiddels zijn er uitbreidingen of zelfs complete Remasters uitgebracht voordat ik ze überhaupt heb gespeeld. Iets wat mijn ervaring zeker weten zal verbeteren ten opzichte van hoe de game in eerste instantie was.

Als ik kijk naar bijvoorbeeld The Division, dan ga ik ook zeker wachten tot alle (of iig veel) DLC uit is én er korting op wordt gegeven, want de huidige staat van de game laat teveel te wensen over als ik het zo hoor.

Pre-Orders doe ik zo goed als nooit, tenzij het een serie is die ik briljant vind en/of ik de ontwikkelaars gewoon tof vind en ze financieel wil steunen zodat er misschien nog een vervolg komt.
Hoe zit het met de vijanden in de game? Doen deze meer damage en zijn ze moeilijker om te leggen?

Survival vind ik meer een "realistische" insteek van de game. Dat betekent dat je als speler eerder dood gaat, maar ik vind dat dan ook voor de vijanden moet gelden.
Vrees het eerste, vorige games hadden er ook last van, jij met 3 kogels dood de vijand met 3 magazijnen. speel hem dit keer op de console dus kan het helaas niet testen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True