Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Bethesda Game Studios heeft een bètaversie van zijn mods-infrastructuur en de bijbehorende Creation Kit voor Fallout 4 beschikbaar gemaakt voor gebruikers. Mods die via deze weg gemaakt worden, verschijnen in een speciaal menu in de game en op de Bethesda-website.

Bethesda maakt het nieuws bekend op zijn website. Mods die naar Bethesda geüpload worden, kunnen straks ook op consoles geïnstalleerd worden. De tijd zal echter nog moeten leren of er beperkingen aan de mod-ondersteuning zullen zitten op consoles. Bethesda kiest er waarschijnlijk bewust voor om niet de bestaande Steam Workshop op pc te gebruiken omdat een eigen, centraal beheerd mod-platform cross-platform-ondersteuning gemakkelijker mogelijk maakt.

Neogaf-gebruiker gossi meldt dat modmakers die de Creation Kit gebruiken, alsnog hun mod kunnen exporteren om bijvoorbeeld te uploaden naar Nexus Mods, waar nu het leeuwendeel van de mods voor Fallout 4 en soortgelijke games gehost worden.

Wie direct aan de slag wil met het mod-raamwerk en de Creation Kit, moet bèta-update 1.5 voor de game installeren. Hiervoor moeten gebruikers bij de eigenschappen van Fallout 4 in hun Steam Library aangeven dat ze bèta-updates willen ontvangen. Daarna kunnen gebruikers via een menu in de game de beschikbare mods bekijken en de Creation Kit kan gedownload worden in het launcher menu van de game.

Het gebruik van mods schakelt wel achievements voor de game uit. Ondersteuning voor Fallout 4-mods op consoles komt in mei naar de Xbox One en in juni naar de PlayStation 4.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (20)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

CK wordt altijd een feest _/-\o_ Hopelijk heeft Bethesda met Fallout 4 ook zaken geregeld waarbij je makkelijker je load-order kunt optimaliseren en/of repareren en incompatibiliteiten tussen mods netjes oplossen.
Met alle verbeteringen die ze hebben gedaan zou het me niet verbazen al zouden ze dat ook hebben geregeld.
Is inderdaad gedaan.
Daarbij nog echt enorm veel andere tweaks en wijzigingen etc.
De game zou wel iets meer lag hebben volgens de vele testers tijdens de closed beta maar het is echt een enorm verschil wat de 1.5 patch toevoegde. Wel jammer dat je save games als [M]name.Sav
Gesaneerd worden. Je krijgt dus een duplicaat van je saves waarop je verder gaat met mods. Dit is niet terug te draaien.
Je kan echter altijd je mods weer uitzetten en verdergaan op het punt vanaf waar je met mods was begonnen..
Het gebruik van mods schakelt wel achievements voor de game uit.
Fail... Waarom Bethesda?! Het is zo ongelofelijk makkelijk om de achievements te cheaten als dat is waar je op uit bent. Waarom de mensen die niet mods gebruiken om het spel nog makkelijker te maken (misschien zelfs om het moeilijker te maken) straffen door de achievements af te pakken!?
Ik had al zo'n idee dat het leeuwendeel van de modscene waarschijnlijk bij Nexus zou blijven, net zoals de Steam workshop toch een slap aftreksel is voor andere Bethesda games, maar als ze dan ook dit nog doen dan jagen ze alleen maar meer mensen weg van hun geïntegreerde oplossing.

edit: Toevoeging, ik heb het uiteraard wel over de PC versie waar je met huidige mods en console commands al volop kunt cheaten. Voor de console versie is het logischer om achievements uit te schakelen bij mods.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 27 april 2016 11:29]

Consolecommands zijn niet iets waar de 'gewone' gebruiker mee in aanraking komt. Modding, en al helemaal bij hun eigen flink versimpelde platform en bijvoorbeeld de Workshop, wel.

Voor het overgrote deel van de spelers is het dan ook niet onlogisch dat achievements uitgeschakeld worden.
Zeker Met steam betaalde mods zie je in no time achievement all mods voorr 1-2 euro.
Want het is moeilijker om ~ in te drukken, en een commando van het internet over te typen, dan om een mod te installeren?

Yeah right.
Moeilijker? Dat beweer ik nergens, ik zeg alleen dat de gemiddelde gebruiker daar niet mee in aanraking komt.

Mods worden links en rechts geadverteerd, kan je tegenwoordig met 1 druk op een knop installeren/bespelen, en voegen content toe. De console kom je alleen in als je gericht op onderwerpen/oplossingen zoekt. Het leeuwendeel van de gebruikers komt hier simpelweg niet mee in aanraking.

Consoles zijn iets voor powerusers die het spel willen optimaliseren en/of iets proberen te fixen (of willen rondkloten). Voor normale gameplay heb je er weinig tot niks aan, iig niet voor de gemiddelde gebruiker die gewoon het spel doorspeelt.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 27 april 2016 12:56]

Dan vraag ik me af wie de gemiddelde gebruiker is.

Ik denk dat iedereen die ooit wel eens een server heeft moeten invoeren wel de console kent.

Evenals de Easy fixes voor quests die vastlopen.
Je geeft zelf al bijna het antwoord. De meeste spelers hebben nooit iets met een server te maken. De gemiddelde gebruiker installeerd het spel en wil juist niks met een console te maken hebben. :)
Wat zie jij het eerste op Google als je zoekt op:

- find lost NPC companion Fallout 4?

- find Shadowmere Skyrim?

- settlement build guide Fallout 4?

Bij elk van die zoekopdrachten zal er een console commando staan. Aan de ene kant omdat Besthesda gewoon buggy games released, aan de andere kant omdat je via de console gewoon makkelijk dingen kan regelen. De console is echt geen mythisch wezen waarmee je nooit in aanraking komt...
Klopt, deels. Mijn vader load gewoon een oude save game. Mijn vrienden ook. Maar mijn collega's weer niet omdat ze weten wat een console/terminal doet gezien onze achtergrond. Ligt er natuurlijk ook aan wat voor analytische denk vermogen iemand heeft. ;)

Daarnaast heeft volgens mij FO4 op een console geen tlc.
Volgens mij is de console standaard enabled in FO4, dus een keer per ongeluk de ~ indrukken en je weet in ieder geval al van het bestaan. Daarnaast is het niet ongewoon om ergens vast te zitten in het terein en als je dan googlet dan wordt je ook binnen de kortste keren verteld even tcl te gebruiken. Zo ontoegankelijk is het volgens mij dus allemaal niet.
Volgens mij krijg je dan juist het antwoord om een oude save game te openen. De meeste users weten niet eens dat een tlc in FO4 zit.
Als je zoekt op Fallout 4 stuck dan hebben de eerste drie resultaten het al over drie verschillende console commando's.
Maar het hangt er natuurlijk vanaf waar je uit komt, als het een forum voor console spelers is dan wordt er uiteraard niks over de console gezegd want die hebben ze niet.

edit: Eh, de dubbele betekenis van 'console' in de tweede regel viel me tijdens het typen niet direct op... het is nog vroeg :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 28 april 2016 08:30]

Waarom nou weer fail Bethesda. ..
Snap je nou echt niet dat dit niks met steam te maken heeft?
Bethesda maakt een eigen mod tool. Met een eigen mod manager in de game gebouwd
Die werkt cross platform
Ze zijn de eerste en enige die dit zo voor elkaar krijgen.
Ook gezien het belang van achievements op consoles etc is er gekozen om achievements uit te schakelen en jij gaat gelijk fail roepen..

Als jij zo graag al je achievements wil hebben op je pc typ dan in je console tgm + saq + caqs
Heb je godmode en alle quests in de game completed.. heb je al je achievements... Misschien maakt je dat dan gelukkiger en hoef je geen fail Bethesda te roepen waar Bethesda baanbrekend werk heeft verricht met cross platform modding
Kost het moeite om mij zo compleet verkeerd te begrijpen? :S
Het automatisch behalen van alle achievements zou ik juist heel erg jammer vinden, dat is nog erger dan het niet kunnen behalen van de achievements met mods geactiveerd. De lol zit nou juist in het zelf vrijspelen van de achievements. Ik snap werkelijk niet hoe je uit mijn post kunt lezen dat ik alleen maar op stats zou geilen of zo... Misschien projecteer je alleen je verwachtingen in plaats van te lezen wat ik zeg?
Als het je echt alleen om de uitdagingen gaat dan ga je die uitdagingen toch gewoon aan en voeg je de achievements toe met de console?

Op zich snap ik je punt wel hoor als mensen een mod willen gebruiken en achievements willen halen zou dat moeten kunnen. Het is niet alsof je iemand benadeeld als je een achievement haalt door te cheaten (of door niet te cheaten maar een mod te gebruiken voor iets anders).
En wat let je om die achievements dan met cheats te halen en daarna met mods te gaan spelen. Snap sowieso je beredenering niet dat puur omdat achievements niet werken met mods het dan maar gaat falen. Een groot deel van de mensen (inclusief ik) boeien die hele achievements niet.
Ik bedoel niet dat het gaat falen, fail is gewoon een uitspraak om aan te geven dat ik het een knullige actie vind. Verder is het meer een extra reden naast dat ik denk dat mensen die al gewend zijn aan modden liever bij Nexus gaan blijven.
Het zal ongetwijfeld wel werken en blijven werken, maar de volledige mod ervaring zul je op dezelfde plek blijven binnen als altijd.
Verder ben ik natuurlijk wel blij dat de geck uit komt want dan is er weer meer mogelijk met modden.
Je zult het grootste deel van de achievements toch zelf moeten doen. Of je moet echt héél ver willen gaan met modden en save game's aanpassen wat niet makkelijk is.

Ik ga iig me even focussen op de laatste achievements die ik nog moet, ben ik klaar als de officiële mod support er is en hoef ik er me niet druk over te maken.
Ik zie het probleem niet echt.
Sorry, maar wat heeft het nou echt voor meerwaarde, zo'n archievement? Het is wel geinig natuurlijk maar daar blijft het ook bij. Als mensen willen cheaten moeten ze dat maar doen, het is niet zo dat mensen daar echt last van hebben zoals wel het geval is bij GTA online e.d.
Daar heb je er weer een, een 'achievements zijn toch helemaal niet belangrijk' figuur... Mogen mensen dat nou niet voor zichzelf uitmaken? Uiteindelijk kun je van de hele game wel vragen wat nou de hele meerwaarde is.
Ik vind ze leuk, het voegt een extra element toe aan een spel en daagt me vaak uit om net wat verder te gaan. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat ze goed in elkaar zitten, dus niet alleen maar "je hebt hoofdstuk 1, 2, 3 enz. uitgespeeld, hoera!". Achievements die je prikkelen om verder te verkennen of een speciale uitdaging aan te gaan en te overwinnen vind ik zeker wel een toevoeging.
Als een game alleen uitgespeeld wordt wegens de archievements is het een slechte game. Je moet willen spelen om de game. En dan zijn de archievements misschien een leuke extra voor mensen die daarvan houden.

Je mag natuurlijk zelf uitmaken of archievements je wat boeien, maar het punt blijft dat je vrijwel geen schade doet door archievements te cheaten. Dat bederft jouw lol toch niet?
Huh? Heb je compleet verkeerd begrepen wat ik probeerde te zeggen? Dat is precies mijn punt, het maakt niet uit als mensen hun achievements cheaten (en het kan nu ook al makkelijk als je dat per se wil), dus waarom zou je dan het halen van achievements blokkeren voor mensen die met een mod spelen?

Verder ben ik het met je eens, als het halen van achievements de enige reden is om een game te spelen dan moet je je inderdaad afvragen of dat nou de moeite waard is. Maar inderdaad, het is een leuke toevoeging, daarom vind ik het jammer als ze ze effectief zouden verwijderen voor mensen die met mods spelen.
Ah ok, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Ik dacht dat je het niet eerlijk vond dat anderen hun archievements cheaten. In dat geval ben ik het met je eens, het zou niet echt iets uit hoeven te maken.

Bij fallout 3 en NV heb ik wel eens de console moeten gebruiken omdat dingen in-game fout gingen (schuld van bethesda) en dan mag je geen archievements meer ontvangen tot je het spel reboot. Beetje flauw.
En Valve is weer bezig met Paid Mods ^^

Maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat Bethesda daar aan mee wil werken.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 27 april 2016 11:54]

*Wil

Maargoed. De paid mod beta kwam als eerste uit voor Skyrim. Ga er dus maar van uit dat ze er maar wat graag geld aan willen verdienen. Imho is dat ook prima, maar bij een betaald product mag je wel enige kwaliteit verwachten. En dat is bij mods, welke veelal voor de lol in iemands vrije tijd worden gemaakt, erg lastig.
En vooral de ondersteuning erachter...

Stel dat ik een half dozijn mod's aankoop. De ontwikkelaar cashed goed in op die mod's. Intussen komen er beter mod's uit en de ontwikkelaar ervan is te druk bezig met "real life" om zijn mod's te updaten. Gevolg ... daar zit je met mod's dat achterhaald zijn.

Skyrim voorbeeld: Stel dat een mod gebruikt maakt van SkyUI. De SkyUI krijgt een update dat incompatible is met bepaalde mod's. De ontwikkelaar doet geen moeite meer. Plop, je betaalde mod is nutteloos.

Zijn genoeg voorbeelden waar je zuur kan van worden. Met gratis mod's is het jammer maar daar stopt het ook. Zodra je betaald voor iets, dan verwacht je ook ondersteuning van hier tot einde van de wereld *lol*.

Gans het betaalde mod gedoe is gedoemd te mislukken BEHALVE als de mod's op een professioneel niveau gemaakt worden. Een beetje zoals DLC's en dat officieel ondersteund worden door de game ontwikkelaars.

En om eerlijk te zijn ... wat je kreeg in cash was een grap. Valve dat 30% van de boterham opnam is één ding. Maar Bethesda dat nog eens 40% opat ... en dan kreeg je 30% voor al het werk en de verlichting de boel in de toekomst nog te ondersteunen ( of je krijgt heel wat mensen over je nek ).

Hetzelfde probleem heb je ook met teams... Stel dat x aantal mensen in een team, aan een betaalde mod werken. Ik kan je verzekeren dat geld mensen vreemde dingen laat doen. Waar men vroeger bij onbetaalde mods als het niet lukte met iemand, deze buiten smeten en voila, gedaan ermee. Nu omdat het een betaalde ontwikkeling is, loop je op heel wat problemen want die persoon kan wettelijk een deel opeisen. Zeker als de mod deftig verkoopt.

Heb al zaken meegemaakt waar iemand ons probeerde af te zetten voor 400¤ ( product dat hij niet betaalde ), gevolg was dat hij het product niet kreeg. We kregen dan nog een dreigbrief van een advocaat op onze nek ( en die zelfde gast achter onze rug ons zwart zitten maken bij andere mensen ). Advocaat had snel ingezien dat we in onze recht waren en hij maar halve informatie kreeg van zijn client ( was via advocaat verzekering = gratis ) maar jongens heeft dat veel tijd & moeite gekost voor ons. Zeker omdat we dan nog dreigementen kregen van die persoon.

Kan je verzekeren het was de 400¤ niet waard. Op bepaald moment wou je bijna dat je opgelicht was omdat het minder moeite was. Geld laat mensen vreemde dingen doen en ik zie met betaalde mod's enorm veel problemen voor de mod ontwikkelaars en de klanten.

De enige mensen dat echt beter zouden worden zijn: Valve, Bethesda en mogelijk advocaten. En om eerlijk te zijn, als Valve / Bethesda 30/40% wouden innen, dan zouden ze pvd ook enige support moeten aanbieden in het helpen / beschermen van de mod ontwikkelaars en omgekeerd ook de community ondersteunen. Je zag duidelijk dat dit niet aanwezig was, dat het een puur simpel cash grab was.
Mooie post maar je mist denk ik even dat Bethesda er dus bewust voor kiest om NIET via de steam meuk te werken maar ze hebben hun eigen systeem... Bethesda. Net
Inclusief tools etc. Werkt perfect en is geheel gratis voor eigenaren van een legal versie van f4
Ik denk dat je de toekomst visie niet ziet ...

Steam doet betaalde mod's op een al vrij grote mod aanbod. Bethesda graait 40% van de winst weg. Op dat moment hebben ze de smaakt te pakken gekregen en het potentieel gezien. Dat Steam gestopt is met betaalde mod's na de kritiek ...

Nu komt Bethesda met hun eigen mod systeem. En je denkt echt dat dit gratis gaat blijven? Nee, ze willen gewoon eerst het systeem testen, het mod aanbod vergroten en dan later komen ze wel met hun eigen betaalde mod systeem ( waar ze waarschijnlijk meer dan 40% voor binnenhalen want nu zijn ze host & eigenaar, ipv enkel eigenaar bij valve ).

Betheseda konden als ze wilden gerust samenwerken met 3de partijen zoals Nexus waar de meeste mod's staan maar ze weten goed genoeg dat als ze betaald gaan, Nexus de relatie snel zou stopzetten.

Bethesda hun games zijn mod vriendelijk gewoon omdat ze een gat in de markt gevonden hebben, waardoor hun games nog jaren na de initiële verkoop deftig doorverkocht worden dankzij de mod community. Nu willen ze nog meer winst maken en zullen ze wel zoeken voor extra marge.

[Reactie gewijzigd door Wulfklaue op 28 april 2016 09:32]

Bethesda gaat niet met nexus in zee omdat nexus geen cross platform is.
Daarbij is nexus weinig meer dan het hacken van game files.
Bethesda doet dit via hun eigen platform zodat alle mods hier nu ondersteuning hebben via de ontwikkelaar
Daarbij is er tot op heden geen enkele sprake van betaalde mods en geld graaien zoals steam dit doet.
Ik denk dat je hele post gebaseerd is op uit de lucht gegrepen niet onderbouwde argumenten die op valve slaan en niet op Bethesda.
De mods via Bethesda. Net zijn cross platform. Iets wat valve niet eens kan.
Daarbij is valve weinig meer dan een soort action winkelketen geworden waar de qualiteit op de 2e plaats komt en quantities en dus omzet op de eerste plaats komt.
Ik vind het juist heel erg goed. En bovendien hun eigen verdienste dat ze mods zelf aanbieden die niet alleen werken. Maar ook gelijk op alle platforms.
Mods worden ook goedgekeurd Door Bethesda voordat ze die hosten om te voorkomen dat je hele game naar de mallemoer gaat vanwege allerlei aanpassingen die in files zitten te etteren waar ze niks te zoeken hebben.
Bethesda is bovendien eigenaar en aanbieder van de creation engine en ze maken hier een geweldig platform van.
Hier hebben ze geen inmenging van valve voor nodig. Valve heeft namelijk echt geen ruk te maken met Bethesda maar toch blijf jij afgeven hierop.
Get your facts straight en ga geen onzin verspreiden die helemaal niet waar is.
Indien Bethesda echt niet inzit met betaalde mod's, dan is er geen enkele reden dat ze die 40% vroegen voor de betaalde mod's op Steam. Men vroeg gvd meer geld dan Valve, dat de files zat te hosten!

Daarmee is gans je argumentatie weg dat we niet weten wat Bethesda wilt doen in de toekomst. Men heeft duidelijk aangetoond dat ze winst wilde van de betaalde mod's.

M.a.w, het your facts straight. In mijn argumentatie hebben we bewijs van hun vorige acties. In je argumentatie is het niets behalve "hopen" dat ze geen betaalde mod's gaan doen. Einde verhaal!
Ze maken geen gebruik van het steam platform, lijkt me geen issue.
Wat ik jammer vind is dat een deel van de ontwikkeling van de game plaatsvindt nadat het al uitgebracht is. Waarom zat dit er officieel niet gewoon meteen in maar moet een functie eerst nog bèta zijn en daarna pas toegevoegd worden?
Als dit er vanaf het begin a bij zat konden ze natuurlijk die simpele DLC pakketten niet meer verkopen, daar zou dan allang een gratis mod voor zijn
Eindelijk!

Dan over een half jaartje als de mod community eenmaal wat tijd heeft gehad om te knutselen zal ik Fallout4 nog eens een keer herspelen.
Daar mogen de vele uitmelkende community verscheurende developers en uitgevers een voorbeeld aan nemen !! _/-\o_
Zolang ze de mogelijkheid om ze op de Nexus te uploaden en het gebruik van de script extenders niet aan banden leggen heb ik er geen probleem mee dat ze het wiel opnieuw uitvinden.

Om je game stabiel te houden bij overlappende mods moet je in ieder geval vooral geen gebruik maken tools als dit maar gewoon zelf bijhouden of door een superieure tool als mod organizer en LOOT laten doen. Bethesda heeft al vaker laten zien zich over de fijne details niet te bekommeren.
Ah, geen steamworks? Prima, dan blijven we mooi bij Nexus, daar gelden tenminste wel nog "normale" voorwaarden voor de modmakers en gebruikers.
Ik hoop niet dat door de komst van mods op consoles nu de mods (zelf opgelegde) beperkingen gaan krijgen om compatible te blijven met consoles.
Bijvoorbeeld zeer beperkte functionaliteit omdat modders er dan voor kiezen om script extenders, etc niet gebruiken omdat een mod dan niet op consoles kan draaien.
Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik hoop dat dit niet te negatief uitpakt voor mods.
Misschien krijg ik dan weer een reden om Fallout 4 op te pakken. Was er na pak 'm beet 20 uur al klaar mee; een van mijn (persoonlijk) grootste teleurstellingen van de afgelopen twee jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True