Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 154 reacties

Bethesda heeft update 1.02 voor de PlayStation 4-versie van Fallout 4 uitgebracht. Uit een analyse blijkt dat de patch beduidend betere prestaties oplevert. Hoewel de framerate soms nog zakt naar 20fps, blijft deze vaker stabiel op 30fps.

De consoleversie van Fallout 4 kampte bij de introductie met aanzienlijke prestatieproblemen. Zowel bij de PlayStation 4- als bij de Xbox One-versie zakte de framerate regelmatig naar waarden van 20fps of zelfs lager. Met de update naar versie 1.02, die 512MB groot is, komt daar in ieder geval op de console van Sony flinke verbetering in, blijkt uit een analyse van Digital Foundry. Of de patch vergelijkbare winst zal opleveren op de Xbox One is nog niet duidelijk, aangezien de update nog niet is verschenen voor de console van Microsoft.

Digital Foundry richt zich in zijn test op de Corvega-fabriek in de game. Voor de patch daalde de framerate daar in sommige situaties tot 16fps en tijdens schietpartijen in de fabriek wist de PlayStation 4 vrijwel nooit een stabiele 30fps neer te zetten. Na de update zijn er nog wel dalen naar 20fps zichtbaar, maar de prestaties zijn beduidend beter dan vóór de patch. Ook ten opzichte van de patch met versienummer 1.01 zijn de prestaties zichtbaar verbeterd. Gamers die het spel op de Xbox One spelen, kunnen de update in de komende dagen verwachten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (154)

Een 30fps game is tot daar aan toe (of je er wel of niet mee kunt leven ga ik ivm off-topic niet op in), maar het constant droppen naar 20-22fps is toch gewoon zwaar storend of merken de meeste console gamers daar in de praktijk ook weinig van :? ? Serieuze vraag van een PC gamer, niet vervelend of wat dan ook bedoelt.

Het is nu voor een deel opgelost met Patch 1.2 maar de game is dus praktisch een maand lang slecht speelbaar geweest op de PS4, leuk als iemand de game op release date koopt.

Overigens halen ze nu een betere framerate door een downgrade in graphics? Als ik dat filmpje van Digital Foundry bekijk lijkt het er wel op, al kan dit door Youtube compressie komen.

Edit:
Zie een hier een screenshot waar op Patch 1.2 gewoon shadows lijken te missen die op de vorige versie wel aanwezig zijn! Zo kan ik ook de framerate boosten 8)7

[Reactie gewijzigd door !mark op 9 december 2015 16:19]

Het klinkt raar, maar die drops vallen mij minder op dan op mijn game pc. Zal wel aan de afstand tot het scherm te maken hebben.
Ik denk dat de afstand tot het sherm niet veel te maken heeft met het niet of wel merken van lage framerates.
Het constant veranderen van framerates is volgensmij storender dan een lage framerate. Dus 25fps constant ziet er vloeiender uit dan een framerate van 25fps tot 45fps.
Niet als je een G-SYNC/FreeSync monitor hebt. Die beginnen langzamerhand veel goedkoper te worden. AMD heeft ook aangekondigd dat FreeSync via HDMI mogelijk is, dus zou heel goed kunnen dat hun trouwe partner LG daar misschien in de toekomst iets mee doet met hun TV's.

Overigens vind ik 25FPS gewoon onspeelbaar het is 1 frame boven het framerate van een film, en ik wil een game spelen, geen film kijken :P
Ja want iedereen heeft zijn Ps4 op een G-Sync/Freesync monitor aangesloten. (daar ging dit over)
Het zou goed kunnen dat met een firmware update FreeSync aan PS4/Xbox One kan worden toegevoed want ze zijn gewoon AMD GCN APU's
'Maar 24fps zorgt voor de cinematic experience!'
Haha, ja maar alleen als je ook motion blur bij camera movement toont. En dat is zeer irritant bij een shooting game.

Maar zoals je al quote, het zijn de smoesjes van de industrie.
Geef mij maar liever 48FPS @ 10.000x7.000 want dat is IMAX HFR experience :)
Vroeger, toen een console nog exotische hardware had, zoals de Cell processor of de IBM triplecore cpu van de 360, zag je na verloop van tijd mooiere games verschijnen. Je kocht toen een krachtig en bijzonder apparaat. Developers werden handiger met de hardware. Games op de 360 uit 2007/2008 zien er een stuk minder uit dan de games nu.

Nu de nieuwe generatie gewoon desktop hardware gebruikt (vooral matige desktophardware) zien we naast de grafische beperkingen die dat nu al oplevert heb je straks ook weinig tot geen vooruitgang daar in. Erg jammer wat mij betreft.
Zeker is het jammer dat dit spel zo veel issues heeft, maar dit komt vooral door de developpers. De Ps4 (en de Xbox One) kan zeker prachtige games spelen met een constante framerate van 30 en soms 60 fps, mits een spel goed geoptimaliseerd is. Dit is in het geval van zo'n grote open wereld game zoals fallout 4 erg lastig en kost veel tijd, waardoor het spel nu zo slecht speelt. Bij Batman Arkham Knight was de console versie beter geoptimaliseerd, waardoor je op PC toch performance issues had ongeacht hoe goed de hardware was.
Bij Batman Arkham Knight was de console versie beter geoptimaliseerd, waardoor je op PC toch performance issues had ongeacht hoe goed de hardware was.
1e release liep bij mij gewoon al prima. Een constante 60 fps op 1440p met alles maxed out. Het probleem van AK lag ( ligt ) vooral in het videogeheugen i.c.m rappe proc.

totaal niet ongeacht dus.. ( wel wat hoge minimale specs mischien, maar dat is wat anders )
Bij Batman Arkham Knight was de console versie beter geoptimaliseerd, waardoor je op PC toch performance issues had ongeacht hoe goed de hardware was.
Bij de eerste release was dit inderdaad het geval. De re-release was al stukken beter. En na de re-release zijn er nog patches gekomen die de performance verder verbeteren.
Inmiddels valt op veel machines wel een constante 60 fps te behalen. En wat goedkopere machines kunnen vaak met gemak een constante 30 fps aan, op zijn minst gelijkwaardig aan de console-performance dus.
Mwah, als je dit bekijkt dan mag je niet klagen over de grafische resultaten die men weet te behalen met 'matige hardware': http://www.gamersyde.com/...demo_fixed_-35118_en.html

Maar met name CPU-heavy games vertalen zich (logischerwijs) slecht naar de PS4/X1 omdat zoals je al correct opmerkt, in feite niet echt krachtige desktop (eigenlijk laptop)-APUs zijn (wel met wat 'custom' aanpassingen, maar dat terzijde).

Vanuit het oogpunt van de developers (en waarschijnlijk de publishers) begrijp ik wel dat er op een gegeven moment deadlines gehaald moeten worden. Maar je ziet ook dat bijvoorbeeld dat een ontwikkeleraar zoals CDPR een half jaar na dato nog steeds veel tijd steekt in het optimaliseren van The Witcher 3 (met name de voor de PS4, gezien de X1 de lead-console versie was) en daar aardige resultaten mee weet te halen. Natuurlijk niet vergeleken met een degelijke PC; dat terzijde ;).

Het is alleen balen dat je tegenwoordig als 'early adapter' (waar sowieso meestal de fans/liefhebbers onder vallen) je steeds vaker 'maanden' moet wachten totdat de grootste bugs en issues gladgestreken zijn. Voor mij dus ook een reden om te wachten op een leuke afprijzing van Fallout 4 :+

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 9 december 2015 17:01]

Met matige prestaties bedoel ik de framerate etc. Het ziet er ook mooi uit, maar ik twijfel hoe we dat vinden als het er zo over 5 jaar nog uit ziet.
Tja, de ene game wordt beter oud dan de andere, dat is niet echt platform-specifiek..
Dat is opzich kort door de bocht, Sony geeft een stukje extra cpu power vrij aan devs. Ook is de hardware veel minder belast dan bijvoorbeeld een game pc.
Wat een blamage qua prestaties zeg, ik weet niet wie de tech specs bij de Xbox one en ps4 berekend heef
t maar de boot gemist is nogal zacht uitgedrukt.
Het is inderdaad vrij opvallend. Er zit zo'n 8 jaar verschil tussen deze en de vorige generatie, maar echt een grote stap vooruit is het toch net niet. Bekijk maar eens voor de grap een vergelijking tussen de 360 en de xbone variant van de nieuwe tomb raider. Ietsjes scherper en wat leukere effecten hier en daar maar het (gebrek aan)verschil met hardware die zoveel krachtiger is, is eigenlijk wel gÍnant. Of ze moeten nog leren werken met de nieuwe generatie(mag eigenlijk wel al gebeurt zijn na 2 jaar) of de nieuwe generatie is gewoon echt te laag ingezet qua specs.
Toen de ps3 destijds uitkwam voor 600 euro vond iedereen hem te duur ( best grappig als je naging dat psn toen gratis was) en ontwikkelaars hadden moeite om er voor te programmeren. Sony heeft beide punten aangepakt en de ps4 verkoopt als zoete broodjes. Dit is ten koste gegaan van de kracht van de ps4, die eigenlijk een beetje telleursteld.
De ps3 heeft wel mede door die specs een bijzonder lang leven gehad. Het is nog maar de vraag of met de specs die deze generatie heeft, ze het ook 8 jaar volhouden. Ik ben daar nog niet zo zeker van.
Verwacht maar niet dat deze generatie 8 jaar mee gaat. Hoewel Sony wel beweerde dat ze hem 10 jaar mee kunnen laten gaan. Dat zou niet slim zijn van Sony (en Microsoft) want tegen die tijd zijn de smartphones waarschijnlijk al krachtiger.

Ik verwacht dat ze met de PlayStation 4 en Xbox One max 6 jaar kunnen doen in totaal, dan hebben ze het al gerekt. Daarna zullen ze gewoon een nieuwe PlayStation uit moeten brengen, hopelijk dit keer weer eentje die zo goed was als de PlayStation 3, toen der tijd.

[Reactie gewijzigd door FricoRico op 9 december 2015 16:39]

zou mij niet verbazen als we in 2018 al met nieuw speelgoed aan de slag kunnen. Dan zijn de consoles 5 jaar oud, en is het niet vreemd om een nieuwe generatie te brengen. Hopelijk dan wel een generatie die ambitieus is kwa hardware.
Sony en MS zullen kijken naar verkopen en niet naar graphics.

Ten tijden van de ps4 en Xbox was het crisis, dus hebben ze hem expres goedkoper gemaakt.
Het laatste, denk ik... maar ook 'omdat er niets anders is'. Want, wees nu eerlijk, een console van 3-400 euro... voor dat geld kan je ook geen fatsoenlijke gaming PC in elkaar zetten. Bovendien dalen de processorprijzen nauwelijks meer. Niet alleen afgelopen jaar niet (ze zijn zelfs gestegen, vanwege de sterkere dollar) maar al jaren niet echt meer.

Grafische hardware heeft nog wel een aardige evolutie doorgemaakt maar 'gewone' CPU processing power is in de laatste jaren nauwelijks sneller geworden. Klokfrequenties kunnen maar met moeite worden opgerekt, processoroptimalisaties die meer instructies per kloktik kunnen afhandelen hebben weinig toegevoegd (in ieder geval bij de x86's waar alle PC's en de belangrijkste consoles nu gebruik van maken). Er zijn wel gemiddeld meer cores in 'een' processor gepropt voor hetzelfde geld, maar daar moet de software ook maar mee om kunnen gaan.... De belangrijke processen in een game zijn blijkbaar moeilijk te parallelliseren of gamestudio's willen daar niet aan. Code voor de grafische kaarten daargelaten, wat natuurlijk al hoog-parallelle code is.
Ook zijn processors zuiniger geworden, vooral doordat processoronderdelen nauwkeuriger kunnen worden aan- en afgeschakeld of teruggeklokt. Maar daar hebben we als gamers (voor het gamen zelf) weinig aan. En het oude motto 'een zuinigere core betekent meer ruimte voor overklokken' gaat ook niet meer op want daarvoor heb je geen 'foefjes' nodig maar een nieuw etsprocedť waarbij processoren die daarmee gemaakt zijn op volledige processorbelasting minder energie gebruiken dan 'de oudere versie' en dat is blijkbaar niet zo geweest bij de laatste 'die shrinks'.

Een computer die nu vijf jaar oud is, staat nu nog heel goed z'n mannetje tegenover een nieuw systeem wat nu hetzelfde kost. Grafisch zal het wat minder zijn en er zal geen SSD in zitten wat afhankelijk van hoe je de PC gebruikt veel kan uitmaken... maar verder...
Terwijl je tien jaar geleden een vijf jaar oude computer echt totaal kon afschrijven.
Klopt, ik vind het ook niet opvallend, maar om het eerlijk te houden moet je denk ik je vergelijking beperken tot de launch games, en dan vind ik het verschil een stuk groter!
Ik zal niet beweren dat de PlayStation 4 en Xbox One super computers zijn die hun tijd ver vooruit zijn. Het blijven immers compacte doosjes die onderhand ook al weer 2 jaar oud zijn. Maar in dit geval is het niet te wijten aan de performance van de PlayStation of Xbox. Zelfs de PC versie kampt met performance issues, en dat bij veel games de laatste tijd.

Als ik kijk naar de graphics die games als The Order en Uncharted uit de PlayStation weten te halen op dezelfde framerates. Dan begin ik mij af te vragen of ze bij Bethesda niet een foute keuze hebben gemaakt om hun pre-historische engine te gebruiken voor Fallout 4. Ik ben dan ook wel benieuwd wat de heren hebben gedaan om het zo slecht te krijgen (wat vreet er zoveel performance op?).

Ik denk dat de PlayStation en de Xbox best wat in hun mars hebben, maar er zal meer voor geoptimaliseerd moeten worden. Dat kan natuurlijk goed, aangezien het vaste hardware systemen zijn. De PC's kunnen ook veel betere graphics aan dan je vandaag de dag ziet, maar jammer genoeg loopt de markt terug voor PC gaming. Dat is deels ook te wijten aan het magere aanbod, kan mij niet meer getrokken voelen naar PC gaming..
Het is wellicht opvallend te noemen dat Betesta voor een game als Fall-out 4 niet alles uit de kast heeft getrokken en de engine echt grondig aangepakt hebben. In feite is het nog steeds dezelfde engine als Oblivion die al god weet hoe lang geleden uitkwam.
Mee eens, waar de Xbox360 en de PS3 destijds toch redelijk zijn tijd vooruit waren zijn de huidige generatie consoles gelijk gebleven met de techniek of soms zelfs achterhaald(geen hater hiero). Dus dan loop je het risico dat het mis gaat en bij de release het er al beter op de pc uit ziet dan Console. Maar het gemak blijft er wel van de console(trotse ps4 bezitter) en het zal hoe dan ook wel verkopen vanwege de exclusives.
Netjes. Ik ben benieuwd naar de prestaties op de Xbox. Die patch komt later deze week volgens een tweet

[Reactie gewijzigd door Mikayu op 9 december 2015 15:43]

Netjes? Als je toch een spel op release datum koopt wil je dit spel dan ook op die datum fatsoenlijk kunnen spelen en dus niet een maand naderhand pas.

Beetje mosterd na de maaltijd.
tja, ik verwacht heel weinig van games net na release. Van de 10 games die ik recentelijk heb gekocht hadden er zeker 8 problemen bij release. servers die het aantal spelers niet aan kan, problemen met SLI (stuttering), bugs die het spel onspeelbaar maken en ga zo maar door.
Het begint een beetje een trend te worden bij game developers om een game in beta versie uit te brengen en dan ons (gamers) opzadelen met het melden van bugs.

vooral Ubisoft heeft er een handje van om dit te doen. kijk naar bijvoorbeeld watch dog of Assassins creed Unity.
maar ook bij Rockstar GTA V was het een drama, als je hem niet bij steam had gekocht mocht je het spel bij rockstar downloaden met een wooping snelheid van 20kb/s. En dan heb je hem eindelijk binnen krijg je te maken met crashes en netwerk errors (GTA V online).

en dan te bedenken dat ze tegenwoordig maar halve games uitbrengen, de andere helft mag je kopen als DLC voor bijna het zelfde bedrag als het spel zelf. Ja zeggen sommige dan, ze hebben het moeilijk vanwege piraterij. Ik denk dat dit gedrag de piraterij alleen maar verergert. ik denk wel 2 keer na voordat ik een game bij release koop en ja soms download ik tegenwoordig eerst een torrent om te zien of zo'n spel het allemaal wel waar maakt . Zelf speel ik uitsluitend op de PC en ik vind dat Fallout 4 althans voor mij een goeie release had.
Voorlopig heb ik weinig van framedrops gemerkt op de Xbox, dus echt hinderlijk is het blijkbaar niet.
Wat ik hinderlijker vind zijn de compagnions die deuropeningen blokkeren...
Netjes? Als je toch een spel op release datum koopt wil je dit spel dan ook op die datum fatsoenlijk kunnen spelen en dus niet een maand naderhand pas.

Beetje mosterd na de maaltijd.
Ja en nee.

JA je moet kunnen verwachten dat een spel het redelijk goed doet (dus in die zin: hij moet speelbaar zijn).

Nee, met spellen als Fallout weet je al dat je bugs en issues kan verwachten. ALLE ekte die hard fallout fans wisten dit al, vandaar dat je de ekte fans er niet echt over hoort klagen.

Het is je eigen keuze om een spel direct bij lancering te kopen, wetend dat spellen als Fallout nooit vlekkenloos hebben gewerkt bij lancering.


Edit: ik merk dat mensen denken dat ik het goed keur dat een spel bij de lancering al slecht is, maar nee ik keur dat niet goed. Wat ik wil zeggen is dat je het meer moet accepteren omdat het 't spel gewoon waard is (vind ik). In mijn geval is het spel niet onspeelbaar, 1x een bug dat die robot door het dak vloog en verdween maar gewoon opnieuw laden en klaar.

[Reactie gewijzigd door mugen4u op 9 december 2015 20:02]

Je kunt hier zeggen dat het product technisch niet in orde is. Dat dit bij spellen zoals Fallout altijd zo is, is niet een teken dat dit mag. Ik vind het een kwalijke zaak dat ondanks deze technische fouten het spel toch nog wordt gereleased en gepromoot als goed product. Wat dat is het niet. Ja het is speelbaar, ja je kun het spel doen maar met framedrops. Dat je af en toe door een muur clipped of een texture een beetje funky is schaar ik hier niet onder.

Stel je voor...Volkswagen brengt snel een nieuwe Golf uit na veel promotie. nu blijkt dat de motor wel af en toe op 3 cylinders gaat draaien ipv. 4. Maar je krijgt over een periode een revisie van de motor die het hopelijk oplost! Dan zeg ik doei VW...
Dat gebeurt er met Fallout en vele andere games.
Technische fouten? Dit was bijna de norm op de vorige generatie consoles. Zowat iedere grote game had moeite om de 30 fps te halen, en vaak drops. Zie hier een voorbeeld GTA 5 PS3 vs 360.
Met de huidige generatie verwachten mensen echter een stabiele en smooth framerate, en geheel terecht, maar het is wel goed realistisch te blijven dat dit niks nieuws is.
Ik vind framedrops op een console technishe fouten. Ze beÔnvloeden de gameplay niet, maar het is wel zwaar irritant. Ik kan niet echt lezen of je het met mij eens bent maar ik deel je mening dat een stabile framerate op z'n minst moet kunnen. :)
Op PC is dat een correcte redernatie omdat ieder systeem anders is.

Op een statisch platform zoals de consoles zou je toch mogen verwachten dat ze weten in wat voor capaciteit ze werken.

Hoewel het op de PC ook niet echt klopt. Er was binnen een paar dagen een Mod die de prestaties aanzienelijk verbeterede en zelfs het Vram* gebruik verminderde.

(* Vram, Ram op de grapische kaart. Voor de Leken)
Natuurlijk zijn bugs te verwachten bij games zoals deze, vaak komen daar hilarische filmpjes over online te staan.
Ik heb het dus ook meer over de speelbaarheid. Als de framerate tot 16fps inkakt (volgens mij bij de XO op een moment een drop naar 0fps) dan is dat in mijn mening niet meer speelbaar.
Als voorgaande delen slecht lopen, is het nog niet goed gemaakt dat nieuwere delen ook slecht lopen. Bij deze generatie consoles lijken ontwikkelaars de nadruk te willen leggen op graphics, wat ten kosten gaat van de gameplay (framerate). PS4 en Xbox One zijn eigenlijk gewoon low-end computers.
echt onzin!! de game word toch getest voor de productie of niet dan?
Bethesda laat de gamers de game testen.
Bethesda zelf laat de game te snel op de markt met teveel bugs.
Als jij een auto koopt rijd ie toch goed of ? en wacht je ook een maand voor reparatie? aka update :)

is gewoon slechte service ....... de game te snel releasen met bugs enz......

[Reactie gewijzigd door noway op 10 december 2015 05:27]

@mugen4u:

Serieus spelers als jij zijn de oorzaak dat producenten weg komen met dit schandelijke gedrag. Dus omdat jij een "ekte" fan bent neem je het voor lief om misbruikt te worden als veredelde beta tester!? Tegen gereduceerd tarief aangeschaft om vervolgens de game soepel te maken voor niet Ekte fans? Ik snap je niet, juist als EKTE fan zou je toch wat meer mogen verwachten?? Oude engine, slecht geoptimaliseerd maar wel de normale prijs neem ik aan. Absurd!
Ik heb een core i3 4160 met een oude AMD 6870, lichte overklok, Crimson driver, 8GB ram.
DIt spel proberen of overslaan?
Als de optimalisatie ook voor de pc komt, nog even wachten met kopen dan? :)

Edit: Hmm, thanks voor de tips allen!
Dat geeft nog wat hoop dan!

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 9 december 2015 16:36]

Ik zou hem overslaan tot je nieuwe hardware hebt. Bij mij draait het op medium tussen de 40-60 fps met artifacts. In de grote stad heb je zware framedrops. Lees 3-12 fps. (zelfs in cutscenes). Ik speelde op een 1920*1200 resolutie.

Mijn hardware zijn twee HD6970 's in crossfire en een i5 2500k (geklokt op 4.4gHz). Volgens mij worden de videokaarten uit deze serie ook officieel niet meer ondersteund voor Fallout 4.
Sowieso wordt crossfire niet ondersteund in FO4. Dikke kans dat als je dat uitzet de game significant beter loopt..
aan de cpu ligt het in ieder geval niet, ik heb dezelfde (geklokt op 3.2 ghz), met een GTX 780 en 8GB geheugen en het spel loopt tussen de 45 en 60 fps op hoge settings...
Een vriend van mij speelt deze game onder minimum specs. W7, 64bit. Oorspronkelijk een WD green HDD (zo'n hele langzame), een quad core processor met een snelheid die beneden de minimum specs ligt, 4GB werkgeheugen en een nVidia kaart die met de huidige drivers voor een 640 met 1GB werkgeheugen wordt aangezien (maar de PC is al minstens 5 jaar oud... en toen bestond de 640 nog niet?) Schermresolutie: 1080x1920 oftewel full-hd.

In de game was alles op minimum settings gezet. Geen mods geÔnstalleerd.
Game was niet vooruit te branden. Laadtijden van meer dan 10 minuten, freezes op plaatsen waar maar iets aan nieuwe textures ingeladen moesten worden... Aangezien hij niet veel te besteden heeft ben ik eens gaan kijken waar nu de grootste bottleneck zat. En dat was in de eerste plaats z'n harde schijf. Die bleef gewoon vanaf het startscherm continu belast. De graphics (op de laagste settings, dat wel) leken nog wel redelijk snel ververst te worden... maar als je niet kan bewegen terwijl de textures laden en je ziet alleen de schaduwen met de tijd van positie veranderen en wat vijanden in de verte die je, als ze dichterbij zouden komen, niet kan afschieten omdat de UI niet reageert, dan schiet het letterlijk niet op.
Dus toch maar een SSDtje gekocht (Samsung 850 EVO 250GB). Dat maakt echt een wereld van verschil. De game draait nu ronduit soepel. Er is nog wel eens en hapering, zo nu en dan, maar daar valt heel goed overheen te spelen. Voor hem is gameplay het belangrijkste en het feit dat hij niet genoeg geld heeft voor een nieuwe PC...

[Reactie gewijzigd door jiriw op 9 december 2015 16:34]

kan me eigenlijk niet voorstellen dat een SSD upgrade bij een game meer invloed heeft dan een gpu upgrade....
4gb aan ram is ook gewoon derrmate weinig dat de pagefile aangesproken word en dan word de game traag. Nu gebeurd dat nog steeds maar gezien de pagefile van de ssd word aangesproken zal dit veel sneller gaan. Een andere en ook wat betere oplossing had geweest om naast de ssd ook het ram te upgraden naar 8gb
Dat kan ik me best voorstellen op hoge resoluties met alles aan, maar hij heeft het hier toch echt over minimum detail, dan zal eerder de VRAM (1GB) een probleem worden dan de RAM zelf, dus verwacht nogmaals dat een gpu upgrade een groter effect zou hebben...

Trouwens misschien is de ENboost mod wel iets voor jou : http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/332/?
Al helemaal nu je een SSD hebt, want swap files en SSD's (write-cycles) gaan niet al te best samen....

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 10 december 2015 08:29]

In bovengesteld voorbeeld kan ik me daar ook niet zoveel bij voorstellen ( tenzij de HDD gewoon echt brak was ) maar er zijn situaties waarin dat wel het geval kan zijn. Zo had ik op mijn systeem bij GTA5 veel last van haperingen omdat hij de spelwereld niet snel genoeg kon inladen tijdens het rijden door de stad. ( alles op max settings, dus een hoop data ) GPU wise kon ik niet veel beter, dus de game op een SSD geinstalleerd.. De framedrops en haperingen waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Wel een totaal andere situatie natuurlijk, maar het kan dus wel het verschil maken tussen pure ergenis en een totaal soepele game..
op mijn i7 (weet niet welke en ik zit nu op het werk) en een MSI GTX970 gaming 4g loopt het op 59/60 fps en af en toe valt het fps weg tot rond de 30 en begint het te stutteren voor een paar minuten en dan weer goed. Ik heb het gevoel dat het aan mijn win 10 upgrade ligged ipv een clean install. ik zo zeggen wacht ff.
Ik heb een laptop. Wel een gaming laptop maar hoe dan ook een laptop. En dus een laptop versie van jouw kaart GTX970. En ik heb alles op Ultra High en ik ervaar zelf he-le-maal niks van drops of rare dingen. Enige nare is soms dat de textures niet correct inladen maar dat zijn bugs/glitches van de game zelf. Ik ben inderdaad bang dat het wat anders is bij jou...kwa config zit je goed
Ja ben zelf echt aan en denken om een clean install te doen. Ik merk het met F4, Assassins Creed (latest) en zelf wow heef er af en toe laast van. Draai ik een benchmark programma en loopt het als een trein.
De PC loopt voor op met patches. Er zijn op nexusmods mods te downloaden die de settings enorm omlaag halen voor oude systemen.

Het ligt er maar aan wat je kan accepteren qua performance en instellingen.

Gezien je toch vrij oude hardware heb ben jij wellicht iemand die kan leven met iets lagere resolutie en wat minder dan 30fps op sommige momenten.

Ik zelf vond het spel zeer leuk en dat mijn PC het bij de fat-man minerva munitie af en toe hikt. Ach, er zijn ergere dingen in het leven toch?

Als je gaat upgraden, misschien wachten tot de GOTY editie uit is.
gaat ie prima draaien, heb zelf de eerste 2 weken met een AMD 5000 serie moeten doen en dat ging prima of med-high
Ik speel hem op een 5 jaar oude Dell-laptop, XPS17.
i7 Q740 1.7GHZ
Nvidia 445m
6GB Ram

Ik heb hem op de laagste settings staan, resolutie van 1280x720
Verder heb ik een mod geinstalleerd die de textures optimaliseerd.
Het loopt soepel bij mij, op een paar lokaties na. (bijv Corvega Assemble Plant).
Grafisch ziet het er niet slecht uit, maar altijd nog beter dan Fallout 3 of New Vegas.
Kijk even naar de min. requirements, en google op advies van andere gebruikers?
Wat overdreven allemaal zeg ik heb op de xbox one meer dan 50 uur gespeeld en de "mainstory" uit en het draait allemaal prima heel afentoe zag je es een kleine hapering denk dat ik ze op 1 hand kan tellen.
Nog steeds drops naar 20FPS? nee dank u! Deze laat ik wel voorbij gaan op de PS4 en haal ik wel bij een steamsale.
Ik speel de game zelf ook op de PS4 maar irriteer mij vrijwel niet aan de performance. Moet er wel bij zeggen dat ik vooral een retrogamer ben die af en toe een uitstapje maakt naar de moderne wereld. Dus wellicht sta ik hier anders in dan menig ander gamer. Enige wat mij tot nu toe heeft geirriteerd is dat settle management nog niet helemaal soepel gaat. ( vooral de shops werken niet altijd goed ) Persoonlijk heb ik liever dat ze daar eerst wat tijd aan spenderen. Dat de performance nu wat omhoog gaat is natuurlijk wel mooi meegenomen, maar beÔnvloed het plezier van de game voor mijn niet heel erg.

[Reactie gewijzigd door MoonWatcher op 10 december 2015 08:27]

Heb hem inmiddels ook op de xbox one: https://account.xbox.com/...0c-476f-b32e-b74a4ae8f9b2

Edit: wel al mijn instellingen lijken gereset (difficulty, inverted y, subtitles, volume) :/

[Reactie gewijzigd door Kheldar op 9 december 2015 20:16]

De nieuwe DRM. Gewoon een onafgemaakte game leveren die vast op de piraten sites zullen komen, maar alleen de echte kopers zullen de updates krijgen. Klasse toch?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True