Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties

Bethesda heeft een bètapatch voor de Windows-versie van Fallout 4 uitgebracht die onder andere het geheugengebruik moet optimaliseren en stabiliteit moet verbeteren. Daarnaast zou de update meerdere kleine bugs met betrekking tot instellingen en quests moeten verbeteren.

Ashley Cheng van Bethesda geeft instructies voor hoe gebruikers de patch kunnen krijgen op de Steam Community. Omdat het om een bètapatch gaat, beveelt Bethesda gebruikers aan om eerst een backup van hun savegames te maken voordat ze zich aan de update wagen. In de Steam-instellingen moeten gebruikers naar hun instellingen voor Fallout 4 navigeren en zich aanmelden voor de bèta-update. Daarna wordt deze automatisch gedownload. Door het proces te herhalen, kunnen gebruikers terugkeren naar de normale versie van de game.

Hoewel Bethesda spreekt van verbeteringen in stabiliteit en geheugengebruik, lijken daarmee nog niet de prestatieproblemen opgelost te zijn. Gebruikers in de Steam Community doen nog steeds hun beklag over ingame-prestaties die volgens hen beter zouden moeten zijn. Ook op het feedback-forum van Bethesda zelf, waar ze een afdeling speciaal hebben opgezet voor de bètapatch, zijn de reacties overwegend negatief. In de tussentijd werken modmakers wel zelf aan oplossingen voor de prestatieproblemen. Een daarvan is FPS Dynamic Shadows, waarbij de instellingen voor shadows van moment tot moment tijdens de gameplay omhoog of omlaag bijgesteld worden om een bepaalde target fps te behouden. De console-versies van de game hebben ook her en der te maken met framerates die onder de 30 duiken, zoals blijkt uit een analyse van Tweakers. Bij de Xbox One-versie kan het gebruik van een ssd in plaats van een hdd helpen.

Prestatie-analyse van de consoleversies van Fallout 4
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

Had gehoopt dat ze de missie taking the castle zouden fixen, gelukkig was ik nog niet klaar met The Witcher 3 zodat ik nog rustig even kan wachten. Maar het is eigenlijk wel van de zotte dat er tegenwoordig zoveel games gereleased worden met gewoon teveel issues :(
Bij grote open wereld games ramvol content, kun je dit de game nauwelijks kwalijk nemen. Deze conclusie werd er getrokken bij een vorig bericht over Fallout 4.
Het mag dan wel een open wereld game zijn en ik kan wat dat betreft wel wat dingen door de vingers zien, maar dat betekent niet dat we alles maar moeten slikken zeker niet als er iets is waardoor je gewoon niet verder kunt met je missie.

GTA5 heb ik ook gespeeld en daar zitten ook wel wat schoonheidsfoutjes in maar deze game is gewoon veel beter afgewerkt dan Fallout 4.

Spoileralert!

Bij de missie die ik hiervoor noemde moet ik als ik de queen heb verslagen met Preston Garvey gaan praten maar die rent als een kip zonder kop door de wasteland, als ik hem dan te pakken weet te krijgen zegt hij dat we terug moeten gaan naar de courtyard van the castle en dat gebeurt dus gewoon niet, dit noem ik dus een gamebreaking bug.
GTA V heeft ook meer dan genoeg bugs en problemen. Ik spreek uit genoeg ervaring, en die ervaringen worden gedeeld door héél veel anderen.
Hoort bij het type game.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 24 november 2015 21:17]

Inderdaad, zoals ik al omschrijf in mijn reactie op een ander.

Omdat het een dynamische gameplay heeft, hebben alle keuzes die je maakt zowel direct als indirect invloed op elkaar.
Vaag, op mijn PC draait dat ding echt als de brandweer! Geen geheugen issues en geen crashes..
Ik heb ook geen geheugen issues en crashes. Wel trage performance in grote open gebieden. i7-4790k/16gb/970GTX. Performance issues traden bij mij overigens pas na een uurtje of 50 (!) op, niet eerder.
Waarschijnlijk toen je een beetje in de stad begon te komen? Dat is waar ik het meeste 'problemen' ondervind. Problemen zijn in deze 30 FPS op een GTX 980 TI. Dus een echt first world problem. Ik weiger de instellingen lager te zetten..
Hier ook een GTX980 Ti en nog geen performance issues FPS gerelateerd, maar wel een paar keer dat de game crashed op zo op 't oog random momenten.
Draai je alles ultra? Geen performancedrop als je de grote stad in loopt? Misschien dat het hem er in zit dat ik hem op 79 FPS heb ingesteld. 60 FPS op een 120 FPS scherm voelde echt verschrikkelijk laggy aan...
Mensen die zeggen dat ze helemaal geen performancedrops hebben, hebben gewoon niet goed opgelet, of hebben godrayquality op low of uit staan.
Performancedrops zijn er altijd, maar bij mij bijvoorbeeld nauwelijks voorkomend.
Ik heb fraps altijd aan staan en heb geen drops onder de 55fps 'gezien'.
Draaiende op een i5 4690k 4.4ghz/8gb ram/gtx 970 op 1080p ultra en vsync standaard aan via nvidia control panel.

Digital Foundry had eigenlijk dezelfde conclusie met soortgelijke hardware.
Die echte performancedrops lijken meer aan de AMD kant te zitten helaas.

https://www.youtube.com/watch?v=15wOp7_dD8E
Ik heb zelf een i7 4770k 4.9GHz, EVGA GTX 970 FTW en 8GB DDR3 2166MHz.
Als ik in de grote stad rond loop, voornamelijk toen ik naar Court 35 ging merkte ik gigantische FPS drops van 65-70 naar 35-40
Dit kan ook komen omdat ik SweetFx gebruik, maargoed, ik heb nergens anders in de game last van fps drops behalve in de 'binnenstad'
wel ja, maar volumetric lighting is dan ook een HUGE performance drop, en is IMO het niet waard om zo veel fps te verliezen. Maar too each their own. Niet dat ik het eens ben met de performance van Fo4, maar BethSoft heeft nooit de prioriteit op optimalizatie gezet. Ze focussen meer op uitbreidbaarheid en user generated content in het algemeen.
Ja alles ultra op een 1440p/60Hz scherm! i.c.m. windows 10 en I5-6600K 8GB DDR4
Frappant dat het er toch verschil zit. Ik heb w7 met een 4790k en 16gb ram.. Toch nog eens met de instellingen klooien dus. Ik speel nu nog 1080p op een 120hz. Als je puur kijkt naar specs zou mijn PC iets beter moeten draaien. :?
Als je op 120 Hz speelt en je hebt de cap van 60 weggehaald zou daar ook het probleem kunnen zitten. Ik heb op meerdere plekken gehoord dat een te hoge refreshrate voor problemen kan zorgen.

Edit:

Draai hem zelf trouwens op een i7 2600k, 8gb geheugen en een ATI HD7990 met 3 GB en ik draai hem op high met een gemiddelde fps van 50.

[Reactie gewijzigd door A.A. Mous op 24 november 2015 14:16]

Klopt. Ik heb hem daarom bewust gecapped op 79 FPS. 120 FPS gaf een hele rare uitwerking op de gameplay. Dan had je soms rare versnellingen in het spel. Alsof het tijdsverloop is gekoppeld aan het aantal frames... meer frames ging alles opeens sneller van lopen.
Ik kan me herrineren dat ik over een soortgelijk probleem iets heb gelezen bij skyrim, aangezien de engines hetzelfde zijn (en een geupgrade versie van de oude oblivion gamebryo engine) zou dat inderdaad het geval kunnen zijn. Wanneer leren game-devs nou niet aan de fps/cpu-gpu cycles, maar aan een fixed timestep te binden. Ik bedoel het is 2015, we moeten nu onderhand wel dit soort oplossingen voor de hand hebben liggen.
Ja je specs zijn wel beter, maar 't verschil tussen tussen 6600K en 4790K ga je niet merken.
De HT van jouw proc wordt nog steeds bijna niet benut in games.
Ook je dubbele hoeveelheid RAM t.o.v. mikedhanpat wordt niet aangesproken.
Check dit maar es https://www.youtube.com/watch?v=Ta3RX69cs4o. Vrij heftige build met 120+ frames en nog bijft z'n ram-usage ruim onder de 8GB.

Misschien 'n Vsync issue omdat dat standaard aan staat in FO4.
FPS kan in sommige gevallen halveren. http://nl.hardware.info/r...ek-waarom-is-120-hz-beter onder 't kopje 'Vsync'.
En misschien hè je hier nog wat aan. http://www.tweakguides.com/Fallout4_1.html
Heb een vermoeden dat het door zijn ddr4 ram komt !
(Dit kwam laast bij een nieuws bericht in de reacties al terspraken.
http://tweakers.net/nieuw...nelheden-tot-4133mhz.html)

Hier een link naar waar ze dit hebben getest
http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page6.html

Als je snel ram geheugen hebt, hoog aantal MHz en strakke timings , dan levert dit hogere fps op en vooral minder fps drops.

Tip
Als je nu een beetje verstand van OC'en hebt zet je ram geheugen zo een tandje sneller. 1600 naar 1866 MHz is vaak geen probleem met +/- 50mv extra. :*)

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 24 november 2015 23:24]

Allemachtig, da's idd 'n flinke performance boost! Dit zijn fps verschillen die we gewend zijn te zien tussen mid-range en high-end GPU's.
Dit is nieuw voor mij. Voor het post-1600MHz tijdperk gaat geheugensnelheid dus wel degelijk een significante rol spelen in de speelbaarheid van games. Thanx, goeie info ;)
Neemt niet weg dat optimalisatie patches nodig blijven, al was 't maar om al die bugs eruit te halen.
Meer naarmate de tijd verstreek, was al eerder in de stad geweest en was toen geen probleem, later wel. Heb in scenes waarin ik met een Vertibird over de stad vloog de FPS wel eens naar de 7 zien zakken. :o
Ik speel op een 770 en draai ook bijna op max maar heb de framerate nergens onder de 30 zien komen, meestal niet onder de 40. Wel draai ik op 1920x1200 wat wat zal schelen.

Wat ik vreemd vind is dat de performance bij mij ook nauwelijks beter wordt als ik de settings omlaag zet. Ik krijg er in de corvega plant bv zo'n 5 fps bij als ik alles op het laagst zet (50 ipv 45). Zet ik echter de resolutie een stapje omlaag dan zit ik ineens op 60 fps op dezelfde locatie met alles op high/ultra. Dat vind ik vreemd en ik vermoed dan ook dat daar een hoop in te optimaliseren valt.

Tegelijk moet ik overigens zeggen dat de game heel speelbaar is, voor wie misschien het idee kreeg dat ze per se de snelste hardware nodig gingen hebben ;-)
Draai het spel zelf op een laptop (Medium settings, i5-4200M / 6GB DDR3L / GT750M/2GB / 1TB SSD; het is een laptop...) en heb ook zeer weinig problemen betreffende performance. Alleen als er 'veel' aan de hand is (meerdere partijen die elkaar hardhandig om zeep proberen te helpen, o.a. met mini-nukes en molotovs) wil 'ie wel eens wat stotteren.

Moet het nog op m'n desktop proberen, maar verwacht daar nog minder problemen :)
Ik heb Fallout 4 op een laptop met bijna dezelfde specs gedraaid (i5 4200u, 12GB DDR3L, 250GB SSD en GT750M 4GB) op 720p medium @25-50FPS.
*edit
Ik heb de GPU overclocked +120Mhz en GPU MEM +200Mhz.

Nu heb ik een PC draaien met HD7990 en daar loopt ie slechter op dan de laptop. CrossFireX zorgt voor 12-16fps. Een enkele GPU komt tot 60fps, maar heeft dips tot 15fps.

*edit

[Reactie gewijzigd door BITSthatBYTE.eu op 24 november 2015 14:45]

I7 4700MQ, 8GB DDR3L, 1TB 7200rpm HDD en een 2GB GT755M, 1080p op een stabiele 30 a 40 FPS en high settings.

Echter zodra ik m'n SLI aanzet (Ik heb 2 GT755M's in m'n laptopje zitten) is het wel een drama.

OS: Win 8.1.

[Reactie gewijzigd door WvanGeest op 24 november 2015 14:08]

vreemd, draai zelf nog op een i5 2500k 8GB DDR3 met een 560ti 2GB op 1920x1200 met de settings op medium tot hoog, en kan hem goed spelen met hier en daar een dipje! (30-50fps met een dip naar 10-15 bij heftige drukke gevechten)
Welk OS draai je? Misschien wel nuttig om te vermelden.
Windows 10, met alle laatste updates.
Performance issues traden bij mij overigens pas na een uurtje of 50 (!) op, niet eerder.
Dat stinkt naar een oude bekende uit zowel Oblivion als Skyrim: op hol geslagen instancing van bepaalde objecten, waardoor langzaam de object space volloopt en daarmee ook de scripts die aan die objecten gekoppeld zitten steeds zwaarder worden om elke kloktik v/d game logica te draaien.
Heb dit zelf niet ondervonden, heb dan alleen de godrays op laag staan, hierdoor heb ik nergens performance issues. Met krijg ik in de stad wel wat drops.
Er zijn mwer configuraties dan jouw pc. Dat de een goede prestaties heeft betekend dat niet dat de ander dat ook automatisch heeft
Juist zoals je het aangeeft, en daarom is het dus moeilijk voor een developer om te zorgen dat het overal perfect draait, zeker bij release..
Dat is zeker waar, maar er is wel meer aan de hand met Fallout

Mensen met een 980 Ti die een lagere FPS halen op Ultra dan een 970? Daar klopt iets niet.
Dat kan dus ook gewoon aan de drivers liggen.. Probleem tegenwoordig is dat de videodrivers aanpassingen krijgen voor specifieke games (ofwel, hee game X draait nu dus dan moet ik het zo doen ipv zus zoals ik het standaard doe).
Zag al weer bv dat er een nieuwe nvidia driver klaar stond met optimalisaties voor fallout..
Het best zou gewoon zijn als dit soort aanpassingen niet nodig zijn en de drivers gewoon goed werken bij alle games en geen aparte game-based aanpassingen hebben..
Dat is het ook.

Het is algemeen bekend dat eigenaren van de 780 Ti flink genaaid worden door Nvidia, aangezien de drivers voor de 780 Ti met opzet gecrippled werden om de consumenten over te halen een Maxwell based gpu te kopen.

Maar het lijkt mij persoonlijk zéér sterk dat ze dat nu opnieuw gaan doen, vooral in deze periode gezien de opvolger Pascal er nog niet is.
Geen enkele problemen hier en ik run Fallout 4 met vrijwel alles op ultra op een i7 950 (ouwe CPU) met 12GB DDR3 ram op 1066Mhz (traag geheugen) op een GTX 770 (niet echt de nieuwste GFX kaart) en ik haal eigenlijk vrij consistent 45 FPS.

Okee het spel ziet er niet zo gelikt uit als Ark eruit kan zien maar om in Ark 45 FPS te kunnen halen moet ik echt absurd lelijke settings draaien en in die situatie ziet Fallout 4 er toch een HEEL STUK beter uit! Dus zo slecht zit het nou ook weer niet met de optimalisatie van die oude engine van Bethesda waar ze al over meerdere jaren en spellen aan hebben kunnen tweaken. ;)
Ook totaal geen issues hier, en dat met alle settings op max onder 4k resolutie...
i7-3820 @4,5 ghz
4*4gb ddr3-1600 @ 1666mhz
3 * reference model sapphire r9-290x (Triple crossfire)
Ik zet enkel DoF en blur uit gezien ik mij kapot-erger aan zulke cinematische effecten die realisme wegdrijven (wat te snel is hoort toch niet als scherp gezien te kunnen worden ;) )

Ik heb een enkele crash gehad op mijn laptop (i7-4702MQ + gtx 765m, 12gb ram ddr3-1600)
maar dat was het eigenlijk wel.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 24 november 2015 14:09]

Geheugenissues? Het ligt er maar aan wat ze gedaan hebben heh. Ik lees dat ze het verbeterd hebben, niet dat ze het gefixt hebben.
Hier eigenlijk ook wel. En als mn fps rate op ultra settings zo hier en daar eens richting de 30fps duikt, dan heb ik daar op zich nog wel vrede mee. Wanneer je online gamed hangt het er méér van af dat je FPS hoog blijft. Maar ik zit met mn GTX970 en FX8350 toch wel steeds tussen de 50 en 60 fps. Waarschijnlijk wat vaker rond de 53/54 dan bij de 59/60 fps. Maar toch, erg problematisch ziet dat er iig óók niet uit.

Heb er sinds een paar dagen 8G aan ram bijgeprikt, maar ben nog niet in FA4 verder gegaan. Daar kan ik nu dus verder nog niets over zeggen.
Same. Mijn machine is ook niet eens de jongste meer.

Win10, 8G RM, mediocre GFXcard.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 24 november 2015 13:25]

en een FOV slider en 21/9 support, zonder in de .ini files te moeten kloten zou ook wel aangenaam zijn.
of mss minder npcs die door de muur glitchen, door de grond zakken of niet reageren als je er van ver op schiet..
als je nog micro stutters hebt, ze de ipresent op 0 ipv 1 in je ini file
Achja, ik vraag me al jaren af waarom er niet een simpele joystick settings scherm in UnrealEngine based (of andere engines) zit, terwijl dat zo simpel is (eigen ervaring met de UnrealEngine), en dat dus terwijl de standaard instellingen van de joysticksettings bij UnrealEngine problemen kan veroorzaken als de joystick aangesloten is..
21/9 schermen beginnen nu een beetje populairder te worden, maar nog steeds maar een marginaal deel van de spelers heeft er zo 1tje.. (maar dat wil nog niet zeggen natuurlijk dat het beter zou zijn om via een menu optie de instelling te kunnen doen)..
Daarentegen kan het natuurlijk voor onlinegaming ook wel weer een probleem vormen, als jij namelijk meer kunt zien dan een andere speler, dan zou je kunnen spreken van een vorm van cheaten..
Daarentegen kan het natuurlijk voor onlinegaming ook wel weer een probleem vormen, als jij namelijk meer kunt zien dan een andere speler, dan zou je kunnen spreken van een vorm van cheaten.
En als ik een betere muis heb? Of beter toetsenbord? Of beter scherm waardoor ik in het donker meer contrast heb?

Goede/betere hardware gebruiken != cheaten :)

Het werkt inderdaad wel in je voordeel, maar dat maakt het geen cheaten ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 november 2015 14:00]

Nee, maar het is helaas wel een reden waarom sommige spelers gewoon een stuk beter zijn (naast dat die soms 24/7 het spel spelen) en dus vaak worden uitgescholden voor cheaters (nouja, die dumbo's schreeuwen dan 'hackers')..
Field of View is een legitieme reden om als cheat gezien te worden.
Goede competetieve spellen zoals CS:GO en DotA 2 maken daarom gebruik van een hardcoded viewmodel die schaalt met je resolutie.
Je ziet op een 21:9 resolutie dus net zo veel als op een 4:3 of 16:9 alleen kan het beeld er wel 'vervormd' uit zien. Maar alles voor de eerlijkheid I guess.

Tevens is 21:9 ook niet echt bedoeld voor competetive gaming (net als dat een 144hz monitor niet bedoeld is voor games zoals Fallout 4)

En @watercoolertje 'gaming' hardware is niet persee beter dan een standaard logitech setje. Ik ken menig gamers die met alles en iedereen de vloer aan vegen die gewoon een simpel MK200 setje hebben.

Ik ken ook genoeg gamers met de aller duurste Razer toetsenborden, muizen, noem het maar op die altijd lopen te bottomfraggen.. het zegt allemaal niks. Het enige wat van belang is is een goede sensor in de muis. Geen anglesnapping, prediction & acceleration is iets wat Logitech eigenlijk al sinds de Mx518 op de markt brengt

[Reactie gewijzigd door Zexion op 25 november 2015 14:51]

Waarom zou 21:9 niet bedoeld zijn voor competetive gaming? zeker icm een curved monitor zie ik de voordelen er wel van in (en dan bedoel ik dus niet dat je dan meer zou zien als je mogelijke concurrent, maar dat het wel een toegevoegde waarde kan hebben voor gaming).. En 4:3/16:9 heeft ook bij de meeste (online) games al een verschil.. Aan de andere kant kun je dus ook zeggen dat de andere spelers maar 'betere' hardware moeten aanschaffen, want ook een snellere CPU kan al veel voordelen hebben in online gaming ten opzichte van een tragere CPU..
Een goede competetive game zoals CS:GO heeft geen verschillen tussen 4:3 en 16:9 op persoonlijke voorkeur na. Ik speel zelf ook met 4:3 op een 16:9 monitor met black bars.

Games als Call of Duty zie ik zelf niet (meer) als competetive, dat je daar misschien een héél klein voordeel kan halen met 21:9 maak ik me verder niet druk over.

En wat je zegt over een snellere CPU, de enige games die ik mij kan herinneren die echt zwaar waren op de CPU zijn raids in WoW en WvWvW in Guild Wars 2. Hier was zeker een duidelijk verschil te merken tussen procs maar een CPU wordt niet beduidend zwaar belast (tenzij je bijv een single of dual core hebt natuurlijk) dat je grote voordelen gaat zien met een snellere cpu. Tegenwoordig zitten de meeste procs al op een mooie 4GHz out of the box of in ieder geval de turbo functie, dus het is niet meer zoals jaren terug waarbij een overclocked CPU op 4.5GHz bijvoorbeeld tich keer sneller is dan een non-overclocked CPU
Mag ik dan ook nog vragen om SLI support :-)

Ik geniet enorm van dit spel.. maar dat ge-hobby om het werkende te krijgen en te houden is soms wel irritant :-)
Daarmee zet je vsync af, kan ik niet aanraden in deze game. En bedoel je niet screen tearing? Micro stutters is meer een crossfire, sli dingetje toch?
Erg jammer dat problemen zoals dit op vandaag de norm zijn en niet meer de uitzondering.
Ben het roerend met je eens. Als 'we' nou eens massaal een buggy game (Arkham Knight) links laten liggen, wellicht dat dat een signaal afgeeft waar gehoord aan gegeven wordt...

Maar ja, ben bang dat het niet meer teruggedraaid kan worden :'(

Je mag het er mee eens zijn of niet, maar hier zit zeker wel wat in. LET OP Lees de inhoud voordat je gaat reageren! (geld voor iedereen)
Fallout 4 is full of bugs, but fixing them could ruin it

Edit: Link gefixed

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 24 november 2015 13:10]

Linkje.

Ik kan het niet meer dan eens zijn met dit artikel. Bethesda games zijn niet buggier geworden, vroeger hadden we alleen geen Youtubers die de framerates van games gingen analyzeren. Oblivion op de Xbox 360 bijvoorbeeld liep soms bijna vast (enorme lagspikes) als je ging paardrijden in de eerste release, en alsnog vond ik dat één van de beste games ooit.

Liever een buggy Fallout 4 dan een bugvrije Assassin's Creed.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 november 2015 12:45]

Van wege het feit dat ik dit al wat zag aankomen (Fallout 3 was namelijk ook best buggy) wacht ik nog lekker tot ie ooit is afgeprijsd, voor mij is het spel nu geen 60 euro waard. Tot die tijd speel ik wel gewoon Wastland 2 :)

Het is zo jammer dat keer op keer AAA games zo buggy uitkomen om de release date maar te halen.
Preorders zorgen ook steeds meer dat spellen zo uitkomen omdat de uitgever het geld dan toch al binnen heeft. Pre-oder-bonuses geven hierin nogmeer inpuls omdat je Content kijgt die eigenlijk gewoon al in de game had moetten zitten (Nee ben geen fan van pre-order-bonuses).

Om dit soort praktijken te voorkomen moet er eigenlijk 2 dingen gebeuren.

1. Mensen moet stoppen met preorderen.
2. Als het spel niet goed is vraag je je geld terug.

Dit geeft een duidelijk signaal dat je het niet pikt dat een spel zo ontzettend slecht uitkomt, Fallout 4 is niet de eerste dit jaar waar zulke verhalen opdoen.

[Reactie gewijzigd door stealthgun op 24 november 2015 12:59]

wacht ik nog lekker tot ie ooit is afgeprijsd, voor mij is het spel nu geen 60 euro waard.
Wel offtopic, maar ik heb hem dan ook voor 48 euro gehaald. :Y) 60 euro vind ik een spel nooit waard, 48 euro wel.
Zie ook Tweakers Pricewatch

Edit:
Toch wat on-topic. Ik denk niet dat FO4 bugvrij-er was geweest als ze het spel nog een jaar uitgesteld hadden. De meeste grove bugs worden pas door de spelers massa eruit gehaald wanneer het spel live is. Daar kan geen test leger tegenop. Zeker met de hardware diversiteit (dooddoener, ik weet het) van tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 24 november 2015 13:16]

Ik had hem voor ¤43,- ^^ dat vind ik hem wel waard zeker als ik daarna nog eens een season pass ga halen ooit een x want dan komt er nog geld bij die 43 op.
Leuk voorbeeld raak je daar aan. Wasteland 2 had een langdurig early access programma en had toch nog steeds een flink stapeltje irriterende bugs en progress blockers, crashes en performance problemen bij release.

En zo is het nu en was het altijd al. Fallout 1 & 2 - tranen van geluk bij het spelen van die games. En een waslijst aan bugs, daar zeg je letterlijk U tegen. Het was voor mij niet ongewoon om bij bepaalde games toe te moeten geven aan het lot en opnieuw te beginnen.

Lekker - belangrijk. Spelen om te genieten, niet spelen om te klagen. Als ik bij iedere crash uit mijn ondergoed zou schieten de afgelopen 30 jaar dan was ik nu ondertussen al op de maan geland.
daarom heb ik een "gratis" versie getest op pc, mijn ervaring is niet zo positief en zal er bijgevolg geen geld aan uitgeven.

[Reactie gewijzigd door X_pl0visi0n op 24 november 2015 13:23]

Ik kan bugs accepteren, spellen zijn veel complexer geworden en het is bijna niet te doen dat er geen bugs zijn,echter is het niet zo simpel als jij het nu stelt. Jij spreekt hier namelijk over bugs die irritant zijn, of jammer of gewoon "ach boeiend".
Maar je vergeet daarbij bugs als savegames die corrupt gaan. Een vriend van me had een complete reeks met savegames die corrupt waren (iedere save werd corrupt) en verloor daarmee ruim 10 uur speeltijd.

Dus bepaalde bugs zijn niet perse een ramp, ja ik vond het irritant dat ik vast zat in een stoel na het gebruiken van een computer, en dat ik met noclip naar het begin van de level moest om van area te veranderen (noclip uitzetten liet mij niet op de grond vallen waardoor ik niet kon bewegen), maar dat was niet het einde van de wereld. Maar savegames die corrupt raken, en dan niet 1, maar iedere savegame in die sessie, waardoor intussen je autosaves en quicksaves vervangen zijn, en daardoor opnieuw kan beginnen, dat is wel zeer problematisch en onacceptabel.
Maar ook software ontwikkeling is volwassener geworden en de tooling en engines. Waardoor veel bugs eerder opgespoord kunnen worden, of niet meer kunnen voorkomen.

Er zijn een hoop studio's die wel sandbox/open-world games kunnen maken waar veel minder bugs in zitten. Kijk naar bijvoorbeeld The Witcher 3, ook een klein team en er zitten ook een paar bugs in. Maar als ik het zo peil zitten er toch een stuk minder bugs in en wordt er niet van uit gegaan dat ze er in zitten.

Om een of andere mysterieuze reden krijgt Bethesda een soort van 'free pass' mbt bugs. Ze zullen er wel in zitten want het is een Bethesda game. Zijn bijvoorbeeld de FPS drops in FO4 echt minder erg dan die van de nieuwste Batman game? Zijn een hoop quest breaking bugs, die voornamelijk gefixed worden door modders echt minder erg dan die in de 'Get Junior' quest in The Witcher 3?
Heb je het gelinkte artikel gelezen? Witcher 3 bied lang niet zoveel vrijheid als Fallout.
Het artikel 'Fallout 4 is Full of Bugs...'? ja die heb ik gelezen. Waar doel je precies op in dat artikel? Er is veel kritiek op wat je kan in bijvoorbeeld games als Mass Effect, maar die zou ik nou niet echt sandbox noemen :).

Verder is het moeilijk te beoordelen hoe veel je kan in een game, ik gaf slechts een voorbeeld van een sandbox game.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 24 november 2015 14:23]

Eens. En ter aanvulling: ja, er zijn issues, maar nauwelijks game-breaking issues. Dat is bij Bethesda wel eens anders geweest.
Ik heb inmiddels een 3-tal quest chains die vast zitten omdat ze niet complete worden of omdat een deur gewoon niet open wil.
Dat is het fijne van de PC versie: Console commands. Ik heb al diverse "bugs" opgelost door er slim omheen te werken.

In jouw geval: Of "Unlock" op de deur, of TCL er dwars doorheen (noclip).

Of misschien is de deur een transfer? coc voor teleport.

Het "help" commando is een soort google voor Fallout 4. "Help unlock 0" = Lijst met alles wat het woord "unlock" bevat, ook commands. Inclusief korte uitleg.

[Reactie gewijzigd door Dragon Fang op 24 november 2015 14:17]

Kijk, het is ook hoe de studio om gaat met de Bugs. Nu het spel uit is en ze echt bulk aan feedback krijgen. Gaan ze ook hun best doen om dingen te fixen. En ja zelfs kijken ze vaak naar de mod comuniety als ze vaak een mod voor iets langs zien komen. Nemenz e het soms gewoon mee.
Je mag het er mee eens zijn of niet, maar hier zit zeker wel wat in. LET OP Lees de inhoud voordat je gaat reageren! (geld voor iedereen)
Dat verhaal heeft een zeer kleine kern van waarheid zwevend in een enorme bel gebakken lucht.

Ja, Bethesda's development team is kleinschalig en concentreert zich op goede content leveren. Ja, het potentieel voor bugs is verhoogd in een sandbox game.

Maar tegelijkertijd is het ook zo dat Bethesda blijft vasthouden aan de zeer antiquaire Gamebryo engine, waarvan echt bekend is dat 'ie het niet meer trekt. Voor Skyrim is er zelfs een PR-interview geweest waar gesteld werd dat er voor dat spel een totaal nieuwe engine gemaakt werd, juist omdat Gamebryo het niet meer trok. (Dat bleek alleen gelogen te zijn: het was gewoon de Fallout 3 engine met wat extra houtje-touwtje patch werk er bovenop.)

Als je daarnaast het scriptwerk van Skyrim (wat Bethesda als reference source beschikbaar stelt) gaat controleren dan schrik je je een hoedje. De kwaliteit daarvan is geregeld zo slecht dat het haast wel geschreven moet zijn door mensen die te kwalificeren zijn als 'niet gehinderd door enige vorm van kennis'.

Dat komt gewoon neer op broddelwerk en heeft niets te maken met het zich concenteren op de content en spelervaring.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 november 2015 13:13]

Ik ben het met je eens dat een klein team geen excuus mag zijn voor broddelwerk. Je mag kennis gebrek best opvijzelen indien nodig, en dat lijkt wel een beetje te missen.

Ik vindt zelf dat de engine er nog best mag wezen. Ik heb vele plezier met het spel en kan geen Cryo engine tegenop. Dat gezegd hebbende, mogen ze nu best een paar goeie mensen in dienst nemen om een nieuwe engine te ontwikkelen.
[...] Dat gezegd hebbende, mogen ze nu best een paar goeie mensen in dienst nemen om een nieuwe engine te ontwikkelen.
Ik snap eigenlijk niet waarom ze niet een aantal maanden wat mensen van een zusterbedrijf inhuren. Er is ruimschoots kennis van ontwikkelen van rendering engines binnen Zenimax met ID Software. Ok, wel met een compleet ander soort engine ('kleine', vrij statische werelden), maar ze zouden toch wel een bijdrage kunnen leveren op dat vlak lijkt mij.
geld voor iedereen? joepie!
Mijn dank ik groot, een stukje inzicht in het team en nu des te meer respect voor de makers!
Dus petje af voor het team van Bethesda.

Tevens heb mij tot nu toe goed kunnen bescheuren om te errors van Fallout 4.
Ben me al herhaaldelijk kapot geschrokken van de rags die ghouls aan hebben, die bij het snel in beeld draaien van een dooie ghoul gewoon nog even bewegen.
De Brahmin van de trader in sanctuary die rare geluiden loopt te maken.
En na een fixe zoektocht boven op het dak blijkt te staan.

Heerlijk Fallout ten voeten uit.
Geen polish maar wat een verhaal.
"geld voor iedereen"

Hoeveel deel je uit?
Het probleem is gewoon dat het heel complex is, en wat de 1 wel acceptabel vindt, vindt de ander niet. Zeker met PC is performance problemen een standaard probleem, omdat het helemaal niet bij het spel zelf hoeft te liggen. We merken met standaard 'simpele' kantoortoepassingen ook dat het op sommige systemen gewoon problemen geeft omdat de klant allemaal rare troep in de achtergrond draait waarvan je eigenlijk niet zou zeggen dat het invloed op jouw 'simpele' applicatie zou moeten hebben.. Bij games is het nog een heel stuk erger..
En zeker dan kun je nog wel 100 testers hebben, maar 100 kunnen bij lange na nooit de situaties produceren die 1 miljoen spelers samen allemaal kunnen doen..

Enuh, af en toe een framedrop noem ik nou niet echt spannend.. Dat hadden we ook vroeger al op de oude consoles als de sega mastersystem of nintendo.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 24 november 2015 13:40]

Echt typisch de trend van tegenwoordig, een spel uitbrengen wat nog niet eens half af is en dan nog 8en en 9ens krijgen van grote websites. Schandalig gewoon.
Vanwege een bug die bij sommige mensen op treed? Ik heb het gisteren geinstalleerd op een systeem welke ook niet de snelste meer is en ik heb op ultra settings helemaal nergens last van. Niet in gevechten, niet in open ruimtes, helemaal nergens. Ik ken meerdere mensen die dit spelen en niemand zit er over te klagen.
Ach, weinig tegenwoordigs aan. Kan me nog Zelda games herinneren waar game breaking bugs in zaten (na tig uur spelen een savegame die niet meer te laden is of een brug die je niet meer over kunt om het spel te vervolgen), spellen die niet uit te spelen waren (een build van Prince of Persia bijvoorbeeld) en ga zo maar door. Als het dan ook nog eens een sandbox-game is waar de voorspelbaarheid laag is kunnen er nu eenmaal bugs optreden.
Ik zit nu op zo'n 60 uur en raar genoeg nog geen fps drops of andere rare bugs tegen gekomen.
Eenmaal een crash maar dat is het ook.

Draai met een I5 2500K geklockt op 4Ghz, 16GB ddr3 1600mhz ram en een evga gtx 970 superclocked acx 2.0.

Verder een grafische mod geïnstalleerd en de cap voor settlement building verhoogd naar x3.
Niet? Met welke settings draai je het spel dan? Hier wil die soms nog wel eens naar 50FPS schieten oid.
Ik draai alles op ultra, ik ben expres mijn fps in de gaten gaan houden na de berichten van zware fps drops bij vele mensen maar tot op heden echt strak op de 60 in welke omgeving ik ook ben.
Apart, ik heb namelijk vrijwel dezelfde systeem configuratie als jij. Het enige verschil is het RAM wat ik 8 heb en jij 16. Zou het daar dan aan kunnen liggen?
Ik heb wel gelezen dat Fallout 4 op het moment het geheugen zeer zwaar laat meewegen, er zijn echter al wel wat modders die hier aan werken maar ik verwacht dat Bethesda hier zelf ook wel mee bezig gaat.
zie ook: [Multi] Fallout 4 - Deel 2
post-patch: beleving en ervaring is bij de meeste niet positief (of heeft nauwelijks merkbaar effect)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 24 november 2015 12:45]

Beleving en ervaring van de patch dan neem ik aan? Ik zou het misleidend vinden om te stellen dat de algehele spelervaring niet positief is op deze punten. Persoonlijk beleef en ervaar ik de game enorm positief op de pc, ondanks wat bugs en af en toe een fps-drop.
SP/main story is toch wel teleurstellend kort/beknopt
Misschien omdat alles om die story heen draait? Heb nu 48 uur in de game zitten, en heb maar 2 van de geloof ik 11 mainquests gedaan xD En nog steeds 10+ sidemissies open staan...
Voor de mensen die hun savegames willen backuppen, ze staan in: "%userprofile%\Documents\My Games\Fallout4\Saves"

Zodat je niet de 25GB van STEAM hoeft te backuppen, en alsnog je savegames mist :)
Die savegames staan sowieso in de cloud. Wel handig voor evt. custom settings, staan nl. in dezelfde map!

[Reactie gewijzigd door NLxAROSA op 24 november 2015 14:40]

Best triest dat zelfs patches niet 100% af zijn. Lachwekkend en triest.
Ik krijg DICE (Battlefield) flashbacks, maar gelukkig is de game ruim overhyped en dan pikken wij het wel.

Ik wacht wel een maandje of twee, hopenlijk is de game dan wel AF.
Hoezo patches niet 100% af, het is een beta patch, iemand moet die toch testen.. Je moet zelfs moeite doen om de beta-patch te kunnen laden om te testen..
En meer dan genoeg mensen waar de game gewoon perfect draait.. Bij de PC zul je ALTIJD wel personen hebben waar het niet fatsoenlijk op draait..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 24 november 2015 13:45]

Fallout 4 vind ik een van de betere releases van Bethesda. Ik heb wel een paar vage bugs gehad maar het is lang niet zo erg als Skyrim of zo.

Wel heb ik problemen met de framerate in sommige gebouwen, maar dat komt door absurd veel verlichting.
Het valt me inderdaad op hoe brak de verlichting binnen is, veel te hard en veel te veel. Het spel is buiten soms echt super mooi, maar binnen is het eigenlijk altijd lelijk, uitzonderingen daargelaten (riolen met weinig licht bijvoorbeeld).