Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 185 reacties

Gamestudio Bethesda heeft bekendgemaakt dat volgende week de eerste patch voor Fallout 4 verschijnt. Het zal eerst gaan om een bètapatch voor de pc-versie op Steam. Later volgt de definitieve patch en worden de verbeteringen ook naar de console-versies gebracht.

Bethesda maakt de komst van de patch bekend op zijn blog. Hoewel met name de consoleversies kampen met prestatieproblemen, zal de update eerst voor de pc-versie verschijnen. Bethesda geeft geen details over welke bugs de patch zal fixen, maar zegt dat er gewerkt wordt aan het oplossen van de 'top issues'. Door de patch eerst op de pc uit te brengen en later op de consoles, zegt Bethesda meer en sneller updates te kunnen publiceren. Dezelfde manier van werken werd bij eerdere games ook toegepast.

Hoewel de games van Bethesda hoog aangeschreven staan en goede reviewcijfers halen, staan ze ook bekend om de vele bugs. Gameontwikkelaar Zak McClendon schreef onlangs op Wired een uitgebreid betoog waarom Bethesda hier niets aan zou moeten veranderen. Hij beargumenteert dat het niet mogelijk is om een perfect gepolijste game af te leveren die zoveel vrijheid biedt als Fallout 4.

Fallout 4 is een van de meest succesvolle games van 2015. Op de dag van introductie werden er twaalf miljoen exemplaren van het spel verkocht, goed voor een omzet van meer dan 750 miljoen dollar. Vlak na de release speelden meer dan 470.000 mensen de pc-versie tegelijkertijd op Steam. Een aantal dat niet eerder werd gezien bij games die niet van Valve zelf zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (185)

De game engine bevat momenteel ook ernstige bottlenecks die de modding community verhinderen om Fallout 4 naar een hoger grafisch niveau te tillen zoals we dat van Skyrim gewend zijn.

Kern probleem is dat Fallout 4 veel te veel drawcalls maakt. Bij DirectX 11 is 10000 drawcalls de limiet en moet je slim programmeren om te voorkomen dat de videokaart op de processor gaat zitten wachten. Een andere mogelijkheid was geweest om voor DirectX 12 oid te kiezen maar ook daar is niet voor gekozen.

Als je een beetje met de settings gaat tweaken en analyseert wat dat doet met de performance dan kom je tot de schokkende ontdekking dat de game engine op bepaalde punten in de spelwereld zwaar over z'n nek gaat. ugridstoload verhogen van 5 naar 6 halveert de framerate op bepaalde delen in de wereld. Zo iets simpels als de Shadow Distance veroorzaakt ook een enorme toename aan draw-calls (lees: wat de CPU voor z'n kiezen krijgt). Ook Nvidia's God Ray implementatie is (bewust?) niet goed geoptimaliseerd.
En toch met uitzondering van een enkele hickup heb ik er nog niet echt hinder va onder vonden tijdens het spelen. Ik denk dat een deel van de problemen simpel weg voortkomt uit hardware die moeite heeft met het renderen van de wereld.

Er zitten zeker bugs in maar de gameplay is goed het verhaal vermakelijk en de moeilijkheidsgraad laag genoeg voor de minecraft generatie. Al met al een verkoop succes, en met een paar patches zijn de meest zichtbare/vervelende problemen zeker op te lossen. Skyrim is net zo hard een Bethesda spel en lijkt toch wel verdacht veel op Fallout met een andere skin. Ik vermoed dan ook dat de engine grotendeels gelijk is als er al echt een verschil in zit waarbij Skyrim simpel weg minder vraagt van de engine dan Fallout 4 doet.

Hoe dan ook de bugs zijn als je op flinke hardware draait zeker niet game brekend (+50h speel tijd tot op heden) en ik kan deze game dan ook zonder meer aanraden als je geen probleem hebt met de setting.
Bethesda games bevatten bugs sommige zouden eigenlijk al gefixed moeten zijn maar om welke reden dan ook neemt Bethesda die moeite niet. En toch verdiend men er goed geld mee, dus waarom zouden ze dan die moeite nemen?
Op een enkele ctd en paar placements bugs is de grootste ergernis dat companions vaak je niet goed volgen terwijl er een vrij duidelijk eenduidig pad is te volgen. Bij bijvoorbeeld de haven met raiders op heel aantal losse bootjes vastgemaakt met wat loopplanken, komen ze die planken niet over omdat die los liggen, en de ai er vast op komt te zitten.
tweede grotere punt is dat soms de textures niet goed laden, en zie je opeens de basis layout ipv de afgemaakte textures.

Het feit dat skyrim er met een paar 'simpele' hd mods beter uitziet qua textures dan falllout 4 vind ik wel een gemis, al zijn andere zaken natuurlijk wel veel verbeterd zoals models en de bewegingen, de wereld an sich etc. Maar als ik kijk naar de textures van de armors etc doet het wel een beetje af dat daar echt nog superlage textures gebruikt zijn.

Voor de rest is het schrikbarend hoeveel tijd ik er zonder erop te letten in steek :X

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 21 november 2015 18:25]

Misschien zijn het die draw calls idd

op sommige plekken daalt je fps naar de 40 bijvoorbeeld en of ik alles op low zet of high maakt dan niet uit
opvallend is dat mijn gpu gebruik niet max wordt maar rond de 60/70% hangt en de cpu nooit boven 40%

Het is dan ook niet verwondelijk dat je met het switchen op buitenplekken last hebt van shocks omdat er op de achtergrond veel gebeurt maar je het niet volledig kan verwerken
ik denk dat het te maken heeft met diepte. het spel wilt teveel renderen. op open plekken met railings, water brug en erachter huizen bijvoorbeeld merk je het. tijdens shootings met veel vijanden, effecten etc maakt het niets uit ik merk het alleen buiten op bepaalde plekken.. zonder die fouten kan ik ultra spelen maar ik moet een aantal dingen op low of uit doen. god rays op low, distance scalers gaan uit. het scheelt 20 fps of je scalers rechts schuift of links. zichtbaar is t bijna niet

ik merk ook dat op een gegeven momenten muren en objecten vaag blijven en niet meer renderen. grafisch ziet t er dan uit als half life.

toch zijn er dus wat fouten.
Ik herinner mij gelijk weer de problemen met Skyrim op de ps3, spel werd totaal onspeelbaar bij een te grote save file en kapte er op een gegeven moment gewoon mee.
Later het spel op de pc gaan spelen en enorm genoten, maar niet vanwege de zogenaamde "patches" die Bethesda uit bracht maar door de enorm goede modding community die zo goed als alle problemen oplosten en het spel enorm hebben verbeterd in vele opzichten.

Fallout 4 ga ik misschien over een tijd wel eens proberen wanneer de modding community alle zooi weer heeft opgelost en verbeterd.

""Hoewel de games van Bethesda hoog aangeschreven staan en goede reviewcijfers halen, staan ze ook bekend om de vele bugs. Gameontwikkelaar Zak McClendon schreef onlangs op Wired een uitgebreid betoog waarom Bethesda hier niets aan zou moeten veranderen. Hij beargumenteert dat het niet mogelijk is om een perfect gepolijste game af te leveren die zoveel vrijheid biedt als Fallout 4.""

Dit soort prietpraat om de zaak nuancerend recht te kletsen houd ik niet van, het klopt ten dele wel maar dit kan natuurlijk best steeds meer verbeterd worden.
Nu word het gebracht als "dat moet je er maar bij nemen" en steeds vaker een reden om tegen ontwikkelaars te kunnen zeggen "ho maar het is wel goed zo, dat patchen we later wel", laten we eerst maar eens gaan cashen...

De prijzen bij release zijn pittig vind ik.
Perfect zal het nooit worden maar je moet er wel naar blijven streven vind ik.
Anders kunnen ze het net zo goed allemaal in alpha state gaan uitbrengen en verkopen voor de hoofdprijs.

To hell with pre ordering ! ehehehe ;)
Er zitten ook veel fundamentele slordigheidjes en schoonheidsfoutjes in die niks met de grootte van de game te maken hebben en wel gewoon gefixed kunnen en moeten worden. En juist deze foutjes staan soms ook aan de wieg van de grotere bugs.
. Gameontwikkelaar Zak McClendon schreef onlangs op Wired een uitgebreid betoog waarom Bethesda hier niets aan zou moeten veranderen. Hij beargumenteert dat het niet mogelijk is om een perfect gepolijste game af te leveren die zoveel vrijheid biedt als Fallout 4.
Sorry, maar dat is bullshit. Dat een open world game bugs heeft is inderdaad te vergeven, maar we hebben het hier over grote, game-breaking bugs die al 11 jaar in hun games aanwezig zijn en nog steeds niet gefixed zijn. Daarbij zitten bugs die bij iedere bethesda release door de community zelf gefixed worden.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 20 november 2015 09:14]

Welke game breaking bugs? Keer door de grond heen vallen noem ik niet game breaking.
Ik kan gewoon de storyline volgen en opslaan zonder probleem. Ben niet bar veel bugs tegen gekomen op de PC-versie moet ik zeggen. Alleen dat dogmeat goed in de weg loopt.
Meerdere quests hebben NPCs die iets moeten doen en dan bugged zijn, verdwijnen of ergens vast zitten. Redelijk game-breaking als je het mij vraagt ;)

Op de PC kun je de console openen en de NPC zodanig bewerken of resetten dat deze nog steeds door gaat, maar op de consoles ben je de pineut en moet je een eerdere save laden, of de hoop opgeven.

Vergeleken met eerdere games van Bethesda komen er inderdaad erg weinig bugs voor, maar die er toch zijn kunnen erg irritant zijn. Ik heb al twee momenten gehad waarbij ik de console moest gebruiken om een NPC zijn ding te laten doen en al 1 quest opnieuw moeten laden.
Wat dacht je van de physics bug die gebonden is aan je framerate? Als je framerate te hoog is geraak je niet eens door de eerste quest.
Wat dacht je van de physics bug die gebonden is aan je framerate? Als je framerate te hoog is geraak je niet eens door de eerste quest.
Dat is geen bug. De engine ondersteund het niet en de setting is daarom ook niet ondersteund vanuit de game.
Sommigen forceren >60 fps door in de .ini settings te rommelen. Echter, je hoeft niet van Bethesda te verwachten dat ze ondersteuning bieden aan mensen die met de game files rommelen.

Wat hierboven gesuggereerd wordt, dat de physics engine gekoppeld is aan de framerate, is ook niet helemaal waar. Wat werkelijk aan de hand is, is dat de physics engine (zo ook de scripting engine) een minimale tijd per frame nodig hebben. Als je ver boven 60 fps (>70-80 fps) gaat is er minder tijd per frame dan verwacht om die berekeningen af te ronden en dus zullen er rariteiten optreden.

Of dat goed design Is in 2015? Ik denk het niet. Maar het feit Is wel dat ze >60fps gewoon niet ondersteunen, bewust die setting niet aanbieden, en dus dat je dat geen bug kunt noemen.
Dat is geen bug. De engine ondersteund het niet en de setting is daarom ook niet ondersteund vanuit de game.
Sommigen forceren >60 fps door in de .ini settings te rommelen. Echter, je hoeft niet van Bethesda te verwachten dat ze ondersteuning bieden aan mensen die met de game files rommelen.
Ook zonder met de ini files te knoeien ontstaan dergelijke problemen. De framerate-cap in kwestie is namelijk een vorm van v-sync.
Dit zorgt ervoor dat monitoren op een hogere refresh rate (zoals mijn ROG Swift op 144Hz) alsnog boven de standaard 60fps uitkomt.
Op mijn setup kom ik zonder iets aan te passen gemiddeld op 84fps uit (mijn PC kan veel sneller, dus ik weet niet waarom exact dat getal).

Maar toch, ik heb de physics-gebonden problemen omdat mijn spel dus niet op 60fps draait. Vastzitten in terminals, AI die vastzit, evenementen die niet gebeuren, physics die niet kloppen etc etc

Zelf heb ik het kunnen oplossen voor vanuit de driver de framecap te handhaven (Met NVInspect gedaan, ik geloof dat AMD CCC dit standaard al heeft)

tl;dr. De problemen komen op sommige setups ook voor zonder ini-wijzigingen.
Hier nog één. Op m'n 144Hz Gsync scherm kom ik niet voorbij de eerste missie. Eerst m'n oude 60Hz aangesloten en daar werkte het wel, daarna via NVIDIA Inspector 60fps framecap geforceerd.

Met een 120Hz scherm kun je eventueel nog adaptive vsync (half refresh) gebruiken, dan capt ie 'm op 60Hz.
Die moet ik onthouden voor de volgende Batman game: "Het is geen bug, de engine ondersteunt het gewoon niet". Mensen met 144Hz monitoren kunnen de boom in, het menselijk oog kan toch niet meer dan 30 fps zien :z

Eender welk ander spel was hier zwaar op afgerekend geweest. Bethesda fans wringen zich echter in alle mogelijke bochten om iedere bug op een bepaalde manier goed te praten. Geen wonder dat ze al 11 jaar lang dezelfde bugs hebben: Ze hebben hun fans om hun met hand en tand te verdedigen.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 20 november 2015 13:03]

Bethesda fans wringen zich echter in alle mogelijke bochten om iedere bug op een bepaalde manier goed te praten.
Leer lezen. Ik stel duidelijk:
Of dat goed design Is in 2015? Ik denk het niet.

Je kunt hoog of laag springen, het Is geen bug, en de gevolgen die optreden zijn voor je eigen rekening. Je moet rommelen in de game files om >60 fps te krijgen.

Misschien dat ze voor een volgende game de engine redesignen, maar vooralsnog gaat het niet gebeuren.
Dus dan speel je de game gewoon op 60 fps? Zoals het is bedoeld? En zoals het prima werkt? Dit is van een totaal andere orde dan een Arkham Knight of gemiddelde Ubisoft release.

Daarbij is het soort bugs dat optreedt ook wel min of meer te verwachten bij een game waar zoveel vrijheid in zit. En 99% van deze problemen los je op met een simpele 'load game' of met een console command. Moet overigens zeggen dat ik nog niet zoveel bugs ben tegengekomen zelf, als ik het vergelijk met een Fallout 3 dan is dit toch wel een gigantische vooruitgang. New Vegas was ook niet zo rampzalig trouwens.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 10:50]

Dit is van een totaal andere orde dan een Arkham Knight of gemiddelde Ubisoft release.

Niet echt mee eens. Batman: Arkham Knight heb ik na de re-release geen problemen meer mee. Draait op een locked 60 fps op de standaard settings 1080p (alleen fps-limiet van 30 naar 60 veranderd). Geen bugs of glitches tegengekomen.

AC: Unity draait hier ook op een locked 60 fps. Op een mix van high en ultra settings, FXAA, 1080p.

AC: Syndicate draait ook prima. Ik draai een mix van high en very high, FXAA, 1080p, en de framerate is locked 60 fps.

FallOut 4 liep de eerste uren dat ik het speelde prima. Ik draaide de ultra preset en haalde een locked 60 fps. Daarna is het steeds slechter gaan draaien zodra ik in nieuwe gebieden kwam. Ik ben gedropped naar de high preset (met draw distances wel iets hoger) en shadow quality naar medium gezet. Maar in de stad rondom Diamond City krijg ik nog steeds grote framedrops. Is de framerate 60 fps, loop je 10 meter verder, is de framerate opeens 35-40 fps. Loop je 15 meter verder, ben je weer terug op 60 fps. Al die tijd is de CPU load vrijwel constant op 75%, netjes verdeeld over alle cores. Het is dus niet zo dat er een duidelijke CPU bottleneck is. Het spel heeft gewoon patches nodig.

Misschien dat het oneerlijk is om de game met Unity of Arkham Knight te vergelijken aangezien die titels al wat langer uit zijn. Maar AC: Syndicate is pas net uitgekomen en heeft veel consistentere performance op high settings, ziet er grafisch sterker uit en bevat geen progress blockers of scripting bugs. Deze Ubisoft titel is op de PC technisch veel sterker dan FallOut 4.
Als we FallOut 4 vergelijken met andere novembertitels (AC: Syndicate, COD: BO3, Star Wars: Battlefront) dan kan de game zowel grafisch als qua performance niet meekomen. Dat is jammer. Star Wars: Battlefront bijvoorbeeld draai ik locked 60 fps 1080, ultra preset. Zakt nooit onder de 60 fps. En zodra je de Endor map hebt gezien (hint: fotorealistische graphics, ziet er bijna uit als movie CGI) valt FallOut 4 grafisch toch een beetje tegen.

Neemt natuurlijk niet weg dat FallOut 4 op de PC wel speelbaar is. De performance problemen zijn niet zo groot dat je het spel niet meer kunt besturen. Dat is op de consoles in sommige situaties wel het geval. Ik heb scope video's gezien waarbij het mikken vrijwel onmogelijk was. Gelukkig kun je op de PC wel goed mikken.

Maar voorlopig wacht ik toch even de patches af. Hopelijk verbeterd de performance nog wat. Worden de progress blockers en scripting bugs opgelost. Als het spel technisch het niveau van AC: Syndicate zou halen na een aantal patches zou dat al een hele verbetering zijn.

Mijn specs: Intel i5-4590, GTX 970, 16 GB RAM, Windows 10 x64.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 20 november 2015 15:17]

Grotendeels eens met wat je zegt, qua release zelf is Fallout 4, afgezet tegen wat er op de rest van de markt is, grafisch geen hoogvlieger en is de performance gezien de grafische kant ook niet enorm geweldig. Vooral de inkakmomenten tijdens het rondlopen in stedelijke gebieden zijn ver beneden het toelaatbare, de engine heeft een aantal vreemde 'quirks' en daar had best wat mee mogen gebeuren. Maar onspeelbaar is het allemaal niet, en het aantal bugs is ook vele malen lager dan in de vanilla releases van voorgaande Bethesda open world titels.

Maar er zit een andere kant aan dit verhaal, namelijk dat Fallout nooit een grafisch kanon is geweest, of wil zijn. Fallout is vanaf deeltje 3 primair een RPG met veel narrative en veel vrijheid, een vrijheid die ook niet vergelijkbaar is met een openworld game als GTA V. Het gaat vooral om de relaties met NPC's en de keuzes die je maakt in het spel, je kan zelfs zeggen dat het niet eens echt om de actiemomenten gaat. Dit zie je ook terug aan de moeilijkheidsgraad van gevechten, die valt alleszins mee. Ja er is een soort van balance, maar tegelijkertijd zijn er talloze manieren om die balance compleet te breken en de game naar je hand te zetten. En er is content, heel erg veel content.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 15:37]

Ja, je hebt gelijk, er zijn natuurlijk ook veel positieve dingen te zeggen over FallOut 4. Qua gameplay, verhaal en combat zit het allemaal wel goed naar mijn mening. Ook de sfeer is mooi neergezet. En de voice acting is goed.

Maar toch hoop ik dat de volgende Elder Scrolls game (die we over 3-4 jaar kunnen verwachten) technisch beter is. Dat we in deze Elder Scrolls game in stedelijke gebieden een constante 60 fps hebben. Dat de graphics er goed uitzien voor een 2018 game als ie in 2018 uitkomt. Het zou misschien wel het beste zijn als ze een geheel andere engine zouden gebruiken voor de volgende Elder Scrolls game. Als de game in 2018 uitkomt verwacht ik toch op zijn minst dat de graphics mooier zijn dan die van The Witcher 3.
Klopt, ik denk ook dat velen dit hadden voorgesteld van Fallout 4 en dat dat zelfs onderdeel van de hype is geweest voor een nieuwe release.

Ik zei het al bij de eerste teaser: grafisch niet best. Maar toch vind ik de toevoegingen tov vorige games wel allemaal heel erg 'on point'. Allerlei zaken die er vroeger via mods in kwamen, zitten nu in de basisgame en tegelijkertijd vergeten we volgens mij ook dat wanneer Bethesda de overstap maakt naar een nieuwe engine, het modden ook weleens verleden tijd kan gaan zijn.
Als ze overstappen naar een nieuwe engine, zullen ze ook nieuwe modtools moeten ontwikkelen. Dan ligt het er dus geheel aan of ze er de tijd voor nemen om die modtools te ontwikkelen. Modden hoeft dus niet per se verleden tijd te zijn.

Vind je de gevechten echt zo makkelijk trouwens? Ik speel The Witcher 3 op hard, en daar zijn de gevechten echt makkelijk. Gewoon Quen Alternative Sign Mode gebruiken om jezelf te healen zodra je in gevaar bent, en je kunt bijna niet meer dood gaan. FallOut 4 voelt veel moeilijker aan. De quests zijn wel te doen. Maar als je zomaar de wereld gaat verkennen kom je echt hele moeilijke groepen vijanden tegen. Ik speel nu op Very Easy, maar als ik zomaar wat rondloop kom ik regelmatig in de problemen. Dan ga ik zelfs op Very Easy nog af en toe dood.
Bij The Witcher 3 was dit anders. Daar heb ik hele grote delen van de wereld verkend zonder echt in de problemen te raken. Af en toe kwam je eens een vijand tegen die te moelijk was, maar dan sprong je op je paard en reed je snel weg.
Tja het hangt helemaal van je build af. Omdat je in TW3 maar een paar opties hebt is een beetje OP worden daar eigenlijk iets wat altijd op hetzelfde neer komt, je komt sowieso bij de Signs uit uiteindelijk. Quen is inderdaad een instant win button, zeker met de juiste armor. Als je alles op een paar signs gooit krijg je ook hele sterke andere signs ernaast trouwens, de secondary sign effects zijn érg tof.

Ontopic ;)

In Fallout werkt het al vanaf deel 3 perfect om een stealth based ventje te bouwen, daarmee kun je vrijwel alle mechanics een beetje naar je hand zetten of manipuleren, zelfs binnen bepaalde quests. Ranged stealth, welteverstaan. Het speelt ook heel lekker, vind ik zelf, het lage tempo past goed bij Fallout. Overigens speel ik nog steeds op Normal, en ja er zitten soms lastige stukjes tussen maar na level 21 was ik niet echt bang meer voor wat ik tegen zou kunnen komen. Body Armor is ook erg belangrijk, zonder dat word je op een gegeven moment gewoon 'ge-onehit'.

De volgende perks zijn dan essentieel:
- Sneak
- Mister Sandman
- Ninja (deze is overigens minder belangrijk, en vraagt meer AGI dus skippen kan handig zijn tot héél laat in de game)
- Science
- Gun Nut
- Lone Wanderer (flinke bonuses, en met stealth wil je geen companion bij je hebben, plus de damage bonus stacked met alle andere bonuses)
- Aquaboy (1 rank) (dient vooral als escape, het is lullig als je het water niet in kunt in geval van nood)

Bouw of neem een silenced ranged weapon met hoge damage, zoals een Combat Rifle of een Assault Rifle, en je zit gebakken. 5.0x stealth multiplier is niet mis (de bonuses van Mister Sandman en Ninja stacken namelijk) :) Het wordt helemaal leuk met een Recon Scope erop, beetje Far Cry praktijken krijg je dan ^^

Optioneel:
- Armorer (voor Shadowed Armor mods en evt Sleek mods om je stealth beter en sneller te maken)
- Demolition Expert (vrij essentieel om granaten e.d. krachtig genoeg te houden, je hebt ze soms nodig voor groepjes die niet volledig vanuit stealth zijn uit te schakelen)

Wanneer ik tegen een sectie aanloop die echt niet vanuit stealth kan, is het tijd om de Power Armor van stal te halen, met een Fat Man in m'n kontzak.

Nog een tip
Zorg dat je altijd in ieder geval een aardig wapen hebt voor beide typen damage, ballistic en energy. Of een paar granaten van een ander type dan je primary wapen. Radiation en poison damage klinkt ook leuk, maar is niet zo handig icm stealth omdat het damage over time effecten zijn.

Kortom begin met een leuk idee en zoek de perks die elkaar mooi aanvullen. Je hebt de perks écht nodig om je damage een boost te geven, de base damage van wapens is bij lange na niet genoeg.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 21:15]

Bedankt voor de tips!

Dan heb ik de goede keuzes gemaakt bij The Witcher 3. Ik heb praktisch al m'n punten op Signs gezet. M'n build voelt ook heel erg sterk aan.
Maar in de stad rondom Diamond City krijg ik nog steeds grote framedrops. Is de framerate 60 fps, loop je 10 meter verder, is de framerate opeens 35-40 fps. Loop je 15 meter verder, ben je weer terug op 60 fps.
Ik heb hier ook last van. Maar voor mij lijkt het erop dat de engine dan enorme bakken met data naar de gpu aan het pompen is. Ik denk dat de ultra textures in combinatie met animaties van 'events' in de buurt het probleem zijn.
Toen ik de ultra textures uit had gezet werden de framedrops ook minder.
Dat vermoeden heb ik ook, en het streamen van assets is wel iets wat we vaker zien met de huidige consoles en ook logisch gevolg is van het gedeelde system/VRAM gebeuren.
Als we FallOut 4 vergelijken met andere novembertitels (AC: Syndicate, COD: BO3, Star Wars: Battlefront) dan kan de game zowel grafisch als qua performance niet meekomen.
Ja, maar je kunt FO4 helemaal niet vergelijken met alle spellen die je in je post noemt.
De engines werken heel anders en zijn voor een ander doel ontworpen, zeker de shooters zoals battlefront.
Zo wil ik je vragen welke van je genoemde games zoveel oppakbare voorwerpen heeft als fallout 4. Het antwoord weet ik al, geen enkele.
Het is dus appels met peren vergelijken. En daarbij is het ook nog gewoon zo dat om al die junk etc. mogelijk te maken er ergens op bezuinigd moet worden.
"Dus dan speel je de game gewoon op 60 fps?" Ja of koop maar meteen een console.. man man man.
Tuurlijk wil hij hem gewoon normaal op de pc kunnen spelen, dit is in mijn ogen gewoon een complete designfout. Het had al lang opgelost moeten zijn, gewoon gerushed naar de release.

Maar leuke workaround, vsync aanzetten.
Fallout 4 is geen twitch shooter, en geen multiplayer game. 60 fps is gangbaar, het is voor het overgrote merendeel van de monitoren op de markt ook het maximum aantal frames wat ze kunnen weergeven. Ja, het zou lekker zijn als je 120 fps kon spelen, maar is het een gemis waar je niet omheen kunt? Verre van... De markt is groter dan de paar procent PC Masterracers die 120 fps of 4K 'moeten' spelen anders hangen ze in de hoogste boom - zij zijn geen maatstaf en dat zijn ze ook nog nooit geweest, net zoals triple monitor opstellingen dat nooit zijn geweest - nog zo'n dingetje waarvoor je al sinds het begin der tijden allerlei workarounds voor moet toepassen om het lekker te laten werken in elke game. Welkom in de wereld van PC gaming - ook het níet hebben van alle features hoort daarbij namelijk, en het vinden van de juiste workaround om een feature wel te krijgen behoort tot de mogelijkheden. Dát is waarin de PC zijn voordelen biedt. Het kán, maar nergens is er een garantie dat het overal altijd gaat werken. Er is vrijwel geen enkele nieuwe techniek binnen PC gaming die direct perfect gewerkt heeft, en ondersteuning van 120 fps is daar ook onderdeel van. Sterker nog, het is in veel games niet eens haalbaar zonder zwaar in te leveren op IQ.

Er is geen enkel nadeel te ontdekken aan spelen op 60 fps. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een 120hz paneel staan thuis, en zou er ook de voorkeur aan geven. Maar we moeten de dingen wel in perspectief blijven zetten. Deze game is primair een RPG met een laag tempo, waarvoor een hoge FPS helemaal niet nodig is.

Op de console draait de game overigens op 30 fps (of zeg maar rustig 20 fps bij een beetje actie) dus ik begrijp je verwijzing ook niet helemaal. Het is tegenwoordig heel erg stoer om mee te echoen met de massa dat elke game 'bizar slecht is' bij release en gerushed is, maar de nuance raakt een beetje zoek, zoals bij jouw reactie.

Verder vergeten veel PC gamers volgens mij ook nog weleens dat games over het algemeen gemaakt worden voor de zogenaamde 'lowest common denominator' want anders verkopen ze niet. Het aantal games dat niet als zodanig in de markt worden gezet is op één hand te tellen, en dan denk ik bijvoorbeeld aan Crysis 1 en het in ontwikkeling zijnde Star Citizen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 13:17]

Ah heerlijk. Kan me echt helemaal vinden in deze post! Het viel mij ook op, dat door een paar slechte release's, het nu een trend is overdreven kritisch te zijn. Men zoekt werkelijk naar argumenten waarom iets 'kut' is.

Heel steam is bezaaid met haat, wat totaal niet representatief is aangezien vreselijk veel mensen de game gewoon spelen.

Ik ga ook even lekker er niet meer op reageren. Je uitleg is spot-on en er valt niets meer aan toe te voegen.
Kudo's!
Ik lees een heel verhaal, maar je praat het goed. Ik vind het nogsteeds een designfout.
Ja, dude, come on. Je hebt het spel niet eens gespeeld maar je praat over designfouten. |:(
Ik kan je vertellen dat het spel er echt niet beter op wordt als je boven 60fps komt.
Verder is het zo dat je ook gewoon 60fps kunt doen op een 120Hz monitor. Dan heb je EN het rustige beeld van een 120 monitor EN het spel draait sneller dan je oog redelijkerwijs kan waarnemen. Dit is, zoals al is opgemerkt, geen twitchshooter. 60Hz is ruim voldoende.
Jouw stelling was dat het een designfout is dat de engine op 60Hz gelockt wil zijn. Maar als het spel niet beter wordt van nog hogere framerates dan kan dat toch nooit een designfout zijn?
Magoed, je hebt het spel niet gespeeld dus je weet sowiso niet waar je het over hebt.
Hoezo kan ik niet over een technisch probleem meepraten als ik het spel niet heb gespeeld?
Omdat wat je beschreef helemaal geen probleem is.
Die settings komen in elk spel voor alleen gaan er in andere spellen niet dingen mis als de FPS hoger is.
Lijkt me duidelijk dat de ene engine de andere niet is. Dat heeft niks met designfouten te maken.
Je kunt wel willen dat die engine meer kan maar dat maakt het nog geen fout. Er is niet zoiets als een master design document waar alle game engines zich aan moeten houden.
Jij bent het gewoon niet eens met de featureset van de engine.

En verder vind ik inderdaad dat je hier niet over mag meepraten. Je hebt namelijk geen enkel idee hoeveel impact die 60Hz cap heeft op het spel (hint: 60Hz is ruim voldoende). Je loopt dus uit je nek te l^llen als je het hebt over designfouten.
Je vindt het een designfout op basis van wat je in paar clickbait artikeltjes gelezen hebt op het grote internet, je hebt nul praktijkervaring en je weet helemaal niet wat de werkelijke invloed is op de gameplay, en je weet ook niet dat het prima gaat op hogere FPS maar dat er in uitzonderlijke gevallen nog weleens een stukje physics of questline in de war gestuurd zou kunnen worden, wat aangeeft dat de engine in beginsel is gebouwd met een bepaald doel voor ogen, namelijk het bieden van een RPG open world ervaring met allerlei tijd-gebaseerde events en scripts (denk aan companions die daadwerkelijk teruglopen naar hun basis ipv gewoon op locatie 'spawnen', escort missies die je optioneel kan doen, de mogelijkheid om 'te wachten' en zo tijd te laten verstrijken, etc.).

Kortom, het ultieme voorbeeld van een naprater die lekker komt trollen zonder enige realiteitszin. Niet zo nuttig dus. Ik praat het niet goed, ik kom met reele argumenten die aangeven waarom dingen zijn zoals ze zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 15:20]

Nee, als ik jou was zou ik het aan je voorbij laten gaan. Baggergame eersteklas toch? Al die designfouten. Of zeg je nu zelf dat het eigenlijk een non-argument is?

Ik ben de draad iig even kwijt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 16:12]

Je hebt duidelijk de game niet gespeeld. Vsync staat standaard aan. Console's spelen 75% van de games op 30 fps af.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 20 november 2015 13:04]

Ik heb de game niet gespeelt nee, maar wat dat uitmaakt voor waar het hier over gaat, volgensmij niks?

Sterker nog, ik vind het alleen maar irritant dat vsync aan staan standaard, ik zet het zo goed als altijd uit.

[Reactie gewijzigd door jporter op 20 november 2015 15:01]

Dat maakt wel uit ja. Als je kritiek levert, is het wel belangrijk dat je de game ook daadwerkelijk speelt.
Anders kom je hier allemaal zaken bekritiseren, waar je geen ervaring mee hebt.

Doe ik zelf ook iets te vaak, mogelijk valt het me daarom op ;)

Ben ook geen vsync fan overigens, maar in FO4 merk je hier nagenoeg niets van.
In black ops 3 bijvoorbeeld.. man de hele game voelt traag als stront.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 20 november 2015 15:54]

je zegt dat je deze zo goed als altijd uitzet...
je zegt dat je het irritant vindt..
maar.... weet je en merk je eigenlijk het verschil dan wel?

in veel games, met een goede computer merk je er namelijk amper iets van
ik heb echt geen enkel probleem met fallout4 tot nu toe, heb wel wat zitten klooien met ini files, maar uiteindelijk eigenlijk de hele file weer standaard teruggezet.. hoop geklooi en het draait hier al super zonder aanpassingen,
wel heb ik wat high res textures geinstalleerd en de game ziet er echt geweldig uit (als pc gamer zouden we die textures al standaard gehad hebben, maar de game moet eerst flink naar beneden getuned worden omdat de meest recente consoles het anders niet trekken)
Ik had persoonlijk last van de 30 fps. vervolgens de framerate unlocked en vervolgens weer gecapped. Er deden zich bij mij pas rare fratsen voor (vast na gebruik van terminals, ultraspeed bij lockpicking) bij framerates boven de 120. Jammer dat het niet in een keer helemaal goed zat, maar dermate simpel naar wens te krijgen dat het me niet interesseert. Sindsdien is het een geweldige game!

(Fallout configurator van nexusmods + framerate lock met nVidia inspector)
Waarom zet je v-sync uit dan? Dat doe je toch echt zelf.. Kan op mijn AMD kaartje, de framerate cappen op 60fps. Werkt ook, maar screen tearing, dus terug naar vsync.
Bij deze game, merk je daar geen hol van. Het is geen league of legends, counter-strike of willekeurige race sim.
Wat heeft vsync hiermee te maken? Niet iedereen gebruikt 60Hz schermen.
Dan cap je de framerate toch. Overdrijf niet zo. Fallout 4's release is prima verlopen. Vergelijk het eens met een aantal andere titels van de laatste jaren, en al helemaal met FO3. Valt allemaal wel mee toch.
ik moet zelfs zeggen, ik vind hem erg goed verlopen....

denk er ook eens over na als je wilt.

de wereld die fallout4 heeft gereleased is immens groot, en in die context het aantal bugs daar tegenover zetten....
dan heb je het over een waslijst aan details eigenlijk (beetje texture clippen etc hou je toch in een vanilla release, en wat typfoutjes etc.. allemaal niet interessant)
er zijn wel wat grotere glitches en bugs maar gezien de complexiteit van de complete game in zijn enorme omvang.. ik vind het eigenlijk reuze meevallen.. de game draait gewoon super, en ja.. een enkel momentje dat hij wat stottert als je in een stad loopt en er springen ineens 2 facties op elkaar in met zware wapens.. maar behalve een enkele skipped frame ofzo eigenlijk nergens last van...
de npcs zitten wel eens in een object.. maar steek dat af tegenover die enorme vrijheid die je krijgt... knap gedaan dat het slechts "wel eens" is en niet continue
sommige andere triple A games werden gereleased en waren amper tot niet speelbaar.. sim city? aion? batman?
je hebt het hier over een game die groter is dan die 3 hierboven bij elkaar.. ook qua inhoud en omvang die ondanks dat eigenlijk gewoon goed gereleased is.. wat kleine dingen hou je toch denk ik dan maar en gezien de schaal van deze game (ja ik blijf het benadrukken) vind ik het allemaal wel meevallen..
dat mensen nu over de kleinste details gaan zeuren komt door games als call of duty.. die gooien elk jaar dezelfde games neer, met alleen wat nieuwe details.. vandaar dat mensen alleen daar op kunnen letten tegenwoorden, de rest van de game missen ze dan omdat tja, laten we eerlijk zijn.. cod 10 zal straks weinig verschillen van cod 5 eigenlijk
waarschijnlijk exact hetzelfde met alleen wat nieuwe shadoweffectjes en een nieuw verhaal in een nieuwe setting ofzo.. wat oude guns even pimpen en hoppa weer 1.5 miljard winst.. tja dan mag je zeuren om details..
maar neem bij fallout een andere mindset... je kan dit niet op dezelfde manier bekritiseren als een cashcow-game van iets waar EA of UBI bij betrokken is

//edit
schiet me ineens te binnen als perfect voorbeeld..
je hoort toch ook amper mensen zeuren over de games op de WII en WII-U..
omdat je WEET dat het geen zwaar systeem is weet je ook dat de games die daar uitkomen dan ook niet om de graphics zullen gaan... toch zijn het zeer goede games en hebben ze miljarden opgebracht voor nintendo.. vreemd? nah.. objectief zijn is moeilijk als je verblind word door de hypemachines van de massa (die op hun beurt weer blindelings in de valkuilen van de PR machines van EA trappen)

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 20 november 2015 18:41]

Welke discussie? Je loopt continue te zeuren, en andere mensen vallen je bij dat het slecht design is.
Jij bent geen enkele discussie gestart. Je loopt te zeveren over game-breaking bugs, die er dus NIET meer inzitten. JIJ bent de eigenwijze drol op het moment.
Je bent ongetwijfeld een heel aardig persoon, maar je beklaag is erg ongenuanceerd en kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 20 november 2015 13:11]

Je draait het lekker om gozer, jij gedraagt je als een puber. Erg hypocriet ook, wie loopt er nu gal te spuwen.

"Vayra" heeft hier boven het prima uitgelegd. Maar daar reageer je niet op natuurlijk.
Ik ga dadelijk weer lekker fallout opstarten en genieten van de game.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 20 november 2015 13:24]

Als je mijn gemiddelde comment leest zul je zien dat ik over het algemeen behoorlijk kritisch ben, en met name op het gebied van gaming aardig op de hoogte.

Tegelijkertijd hou ik er ook van om de zaken in perspectief te zetten en de advocaat van de duivel te spelen. Als je daar niet tegen kan... tja, dan moet je geen discussie voeren. Als alleen het fanboy argument en het herhalen van 'designfout' de basis moet zijn, ga je ook niet ver komen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 15:45]

Maar is dat een bug? Lijkt me meer as designed, dat de physics gebonden is aan de framerate.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 20 november 2015 10:04]

Dat moet je toch eens uitleggen, want als de bug ervoor zorgt dat je, zoals boe2 zegt, niet eens door de 1ste quest geraakt...
Het koppelen van de physics simulatie aan de framerate (of eigenlijk de v-sync) is hoe de engine gemaakt is, dus is het as designed. Als je dus niet gaat rommelen aan de ini files om de v-sync uit te zetten, zou het geen problemen moeten opleveren.
Er is een reden waarom je de v-sync niet uit kan zetten in de in-game options :)
Het koppelen van de physics simulatie aan de framerate (of eigenlijk de v-sync) is hoe de engine gemaakt is, dus is het as designed. Als je dus niet gaat rommelen aan de ini files om de v-sync uit te zetten, zou het geen problemen moeten opleveren.
Er is een reden waarom je de v-sync niet uit kan zetten in de in-game options :)
Het mag dan 'by design' zijn, het koppelen van de physics simulatie aan de framerate van het spel is bad design, framerate zou geen invloed mogen hebben op een simulatie van physics.
Toch komt dit regelmatig voor. Er zal vast een goede reden voor zijn.
Dat valt wel in het lijntje van Bethesda's ontwikkelings principe's. Laat de spelers maar een mod uitbrengen haha. Easy does it.

Groot fan van de game hoor, begrijp me niet verkeerd.
Mostly because it's the most straight-forward thing to do. Running the physics is done in frames, just like the rendering. Given the positions and velocities of everything in the system, you calculate what the positions and velocities of everything is going to be one time-step into the future.

Then, given that you now know where everything is going to be, the game can start the process of rendering those objects.

If you decouple the physics frame-rate from the rendering frame rate, you have a problem: your physics frames and your rendering frames no longer line up. Now you've got two problems: one is synchronisation between the two processes. If the physics updates positions of objects in the middle of a frame being rendered, at best, some of the objects in the scene will have moved when they ought not to. At worst, properties of the objects will appear corrupted. Having to synchronise the physics and the rendering so they're not touching the same memory at the same time can end up just forcing them to run at the same speed, which is what you're trying to avoid.

At best, if you can avoid that problem, you'd have to extrapolate or interpolate (introducing a frame of latency between physics and rendering) the positions of objects, which might not look right.

The other problem I can think of that you might be referring to is that for things to appear right, the time-step used for physics simulation has to be about the same amount of time that's actually passed between rendered frames, otherwise at unusually low or high frame rates things will move at the wrong speed.

I can think of good reasons to do this; the time-step is a critically important parameter when doing physics simulations. Allowing it to vary can induce errors in your simulation that may make it unstable. For example, if the simulation time-step is too low, energy won't be conserved in the simulation, fast objects may interpenetrate, etc. If the timestep is at least consistent, objects may appear to travel at the wrong speed, but they'll at least behave relatively consistently.
https://www.reddit.com/r/...tie_physics_to_framerate/
Nice, uitleg. Mijn dank
Ik gaf ook geen oordeel over of het een goed of slecht design is, ik vind het ook een slecht design.
Er zijn ook monitoren die meer als 60Hz ondersteunen. Het feit dat v-sync aan staat is dus geen garantie dat het spel op maximaal 60fps draait...


Maar hoezo de eerste patch? Volgens mij heb ik er al twee geïnstalleerd en zit ik nu al op v1.3...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 november 2015 12:10]

Dat klopt, dat is ook 1 van de redenen waarom het een slecht design is.
Dit is een probleem sinds vorige Betesda games. In Skyrim had ik zelf ook problemen, en blijkbaar waren er gelijkaardige problemen met oblivion/FO3. Niet om te zeggen dat het 'normaal' is, maar er zal waarschijnlijk een goede reden voor zijn.
Dat het als designed is betekend niet dat dat goed is. Er is nog iets als bad design.
Mij heb je niet horen zeggen dat het goed of slecht design is in mijn originele reactie.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 20 november 2015 12:05]

Wat dacht je van niet gaan klooien met framerates en videokaart instellingen :9
Huh, hoe kom jij in godsnaam aan een 30fps lock dan? Ik snap je frustratie wel dan, maar begrijp ook dat de meeste mensen dit dus niet hebben.
Maar hoezo 30?
Ik heb 1 inwoner die op het dak van een huis staat en er niet van af wil komen, en zn koe met 2 hoofden die in een huis zit, niet echt gamebreaking, wel slecht maar eerder grappig :P
Zijn dat bugs of glitches? ;)
Een glitch is een bug ;) Een bug is echter niet altijd een glitch...
Theoretisch gezien wel, al zijn glitches meer kleinere bugs waardoor dingen niet helemaal werken zoals bedoeld (koe op dak bijvoorbeeld of door een muur heen kunnen lopen) en vallen zaken als het niet meer kunnen openen van een save-game meer onder de krachtterm "bug".

Zo zie ik ze althans. Glitches zijn minder ernstig vaak in mijn beleving.
-offtopic-
honden die in de weg lopen? klinkt me niet als een bug
Ik speel Bethesda RPGs sinds Daggerfall (1996) en al deze spellen zitten vol met bugs waarvan sommige game breaking zijn al je op een speciale manier het spel speelt. Doordat de Bethesda RPGs zo dynamisch zijn en zo veel open laat om door de speler in te laten vullen zijn er gewoon genoeg mogelijkheden waardoor je sommige manier vast komt te zitten.
Veel van die community bugfixes maken andere zaken weer stuk. Daarom installeer je alleen die community patch als jij het probleem hebt, en anders niet.

Voor mij is Fallout 4 tot nu toe de meest stabiele Bethesda RPG die ik gespeeld heb. Nog geen enkele crash gehad, en maar een paar kleine bugs tegen gekomen (en dat met 54 uur speeltijd). (meest vervelende is dat mijnen die bij een quick load tijdelijk verdwijnen, en later dus weer terug zijn)
Je speelt dan ook de PC versie denk ik. De meeste haat zal bij console gamers vandaan komen en dat kan ik prima begrijpen - die hebben nooit de tools gehad die de spelers van de PC versie wel hebben. Als speler van de PC versie heb je tenminste de middelen om de beperkingen te vergeven.

Save game backups, console commandos, community mod fixes. Moet je eens voorstellen dat je Morrowind speelt zonder de mogelijkheid om via de in-game console spontaan verdwenen NPCs weer terug te brengen. Of Daggerfall zonder fixsave tool. Ik zou er niet eens aan willen beginnen.

Ik heb vernomen dat Fallout 4 ook mod support op consoles gaat brengen, dat zal hopelijk meer gaan overtuigen.
Ik speel ook de PC versie en ik heb alles behalve moeite moeten doen om het te spelen en niets gamebreakings tegen gekomen. Enige wat ik de de ini aangepast heb is de autosave elke 5min ipv 10.
Veel van die community bugfixes maken andere zaken weer stuk. Daarom installeer je alleen die community patch als jij het probleem hebt, en anders niet.
De USKP maakt niets stuk, behalve bepaalde exploits die sommige mensen als "feature" beschouwen.
Heb je het artikel überhaupt wel gelezen? Het is (o.a) een betoog dat door de relatief kleine teams bij Bethesda er meer ruimte is voor betere samenwerking en creatieve input. De bugs die in deze versie van Fallout zitten zijn andere bugs dan die er in de vorige versies inzaten.
Het effect van de bug mag misschien hetzelfde lijken (events die niet getriggered worden of NPC die zich vreemd gedragen of onvindbaar zijn) maar dit betekent niet dat ze 11 jaar op hun reet hebben gezeten en de bug lekker in hun engine hebben laten zitten.

Dat artikel alleen is natuurlijk geen vrijbrief om een buggy game af te leveren, maar het schept wel een perspectief. Veel mensen onderschatten hoe moeilijk het is en hoeveel tijd het kost om zoveel in-game systemen probleemloos met elkaar te laten samenwerken.
In vorige games was de UI OOK al ongelooflijk slecht.
In vorige games werkte key rebinds OOK al niet fatsoenlijk (sommige functionaliteit werkt gewoon niet als je een Azerty toetsenbord hebt...)

Dat zijn niet gewoon technische bugs, maar een compleet gebrek aan kwaliteitscontrole (of geen opvolging eraan geven)
Dat de UI slecht is is meer een kwestie van smaak denk ik? Ik persoonlijk heb geen problemen met de UI. Ook geen bug in gevonden (console).
Key bindings is inderdaad wel vervelend als die niet werken. Ik zeg ook niet dat alle bugs te vergeven zijn, maar de reactie van boe2(die nu overigens ge-edit is) was veel te kort door de bocht.
Nee de UI is gewoon heel slecht, het werkt en je kan er probleemloos mee werken maar het kan zoveel beter.
Er is te weinig onderscheid in bepaalde items(drugs, gekookt vlees en rauwe vlees staat allemaal door elkaar), equipped items staan tussen de rest(tenzij je de name edit en er een - voor zet). Je kan niet nieuwe gear niet vergelijken wat je equipped gear op een paar +++ en -- na.

Voor de rest zijn de controls belachelijk, 100% gericht op console/controller. Keybindings zijn niet degelijk te veranderen. Granaat op G? Kan maar dan zit melee er ook gelijk. Waarom kan ik niet met 1 knop iets gooien en een andere knop slaan? Simpel, omdat een controller niet zoveel knoppen heeft..
Bouwen op de PC slaat nergens op want de UI is gemaakt voor mensen met 3 handen.

Voor de rest vind ik het echt een geweldig spel en speel ik elke dag zonder te klagen maar ik kan niet wachten totdat modders hun slag kunnen slaan op de UI en bouwsysteem :)
Nu je spreekt over keybindings ... Probeer eens te spelen met een AZERTY keyboard, verander je movement keys. Geen probleem tot je gaat bouwen. En dan ontdek je dat de movement in de bouw systeem niet aanpasbaar zijn en dat deze nog op de oude settings staan.

Fun om te bouwen. Je moet rondlopen met je S/D keys zoals een krab.

En ho hoe fun is het te bouwen ... je verspilt zoveel tijd met gans de menu opbouw voor het kunnen afbreken en bouwen van items. Gewoon wegens de niet productiviteit van gans de opbouw.

Zoals gewoonlijk is de PC interface gewoon weeral bijzaak zoals bij de vorige titels en zal de community de boel weeral moeten oplossen zoals met Skyrim ( SkyUI )...
Als workaround kun je het qwerty keyboard toevoegen in windows. Standaard laat je het op azerty staan, maar na het opstarten van je game druk je even op alt+shift, en je kan je keyboard gebruiken als qwerty.

Helemaal niet proper van Bethesda dat je dit moet doen natuurlijk...

Voor de mensen die niet weten hoe dit te doen: (Windows 7, namen kunen anders zijn aangezien mijn windows in het Engels staat en ik on the fly moet vertalen)

Start -> Configuratiescherm -> Klok, taal en regio -> onder regio en taal, toetsenbord aanpassen -> op knop toetsenbord aanpassen klikken -> Toevoegen -> Engels (verenigde staten) open klikken -> Vinkje zetten bij Verenigde staten (internationaal) -> 2 x Ok klikken

Hierna kan je ten allen tijde wisselen tussen azerty en qwerty door simpelweg alt+shift in te drukken.

edit: Foutje. Het is alt+shift, niet shift+tab. Excuses.

[Reactie gewijzigd door fluffy1 op 20 november 2015 14:06]

Afbouw is toch rete simpel: naar kijken + r + e : klaar
Behalve het feit dat de meeste mensen niet weten dat wanneer men zegt op je scherm "Enter", dat je ook met "e" dezelfde actie kan doen.

Van daar dat sommige mensen klagen over 3 handen nodig te hebben.
Maar juist dat je de naam van items nu kunt aanpassen in game toont dat de UI verbeterd is.

Dit soort dingen zijn ontwerp keuzes en soms zijn anderen het daar totaal niet mee eens.

Ik zelf vind de interface ook niet optimaal maar eerlijk gezegd zijn er zeer weinig spellen waarbij dit wel zo is. Interfaces moeten vaak "leuk" zijn terwijl als je een spel 10+ uur speelt je vooral een efficiente interface wil.

Een start animatie is 1 keer leuk, de 1000ste keer komt het je strot uit MAAR als Fallout zou openen met een excell sheet voor je inventory zou ook een groot gedeelte van de klanten afhaken, terwijl zoiets wel zeer efficient zou zijn.

Stel je voor, een echte excell sheet voor je inventory, maak een formule, selecteer vijand en je krijgt precies de juist items te zien. Human armored enemy: Armor piercing, stimpack. Elite DeathClaw: Your ass, kiss emote.
Je hebt gelijk, de typische console-gerichte design keuzes zijn terug te vinden en dan vooral in UI en keymapping.

Tegelijkertijd is het een designkeuze om de UI en game te stroomlijnen. Ik vind het wel charmant dat je een beetje clunky door de Pip Boy opties heen moet, er zit ook een animatie bij (de vinger die het knopje beweegt) dus het geheel voelt niet 'out of place' maar juist kun je aanvoeren dat het wat toevoegt aan de immersie. De enige keymapping waar ik soms last van heb is het gooien van een granaat en power/bash attacks, dat had inderdaad beter gekund (was ook op een controller prima te doen geweest, door een schouderknop als shift-toets toe te voegen).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 13:11]

Tegelijkertijd is het een designkeuze om de UI en game te stroomlijnen. Ik vind het wel charmant dat je een beetje clunky door de Pip Boy opties heen moet, er zit ook een animatie bij (de vinger die het knopje beweegt) dus het geheel voelt niet 'out of place' maar juist kun je aanvoeren dat het wat toevoegt aan de immersie.
Jezus, hoe ver kan je gaan in het goedpraten van problemen 8)7
[...]
De enige keymapping waar ik soms last van heb is het gooien van een granaat en power/bash attacks, dat had inderdaad beter gekund (was ook op een controller prima te doen geweest, door een schouderknop als shift-toets toe te voegen).

Je hebt gelijk, de typische console-gerichte design keuzes zijn terug te vinden en dan vooral in UI en keymapping.
Begrijpend lezen?
Dat is het toch ook? Het verschil met de UI van Skyrim is evident. Daar zit geen enkele animatie achter, geen immersie-factor, maar in Fallout wel. De Pip Boy is centraal onderdeel van de gameplay. Dat begint al met het 'inpluggen' om een Vault door te openen. Al die acties gaan traag, maar zijn ook zichtbaar, net zoals het switchen van een tabje op de Pip Boy.

Als je alleen komt voor het azijnpissen is overal een gigantisch slechte game van te maken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 14:58]

Ikzelf vind de GUI ook goed. Alleen het onderscheiden van wapens e.d. en het vergelijken van eigenschappen zit er niet in. En dat valt niet goed te praten.
Zelf herken ik de problemen met keybinds niet, maar dat is wel vervelend idd.

Maar dat de UI slecht is.. hm toch een beetje smaak denk ik. Heb je de pip-boy app al geprobeerd trouwens, haalt de problemen die je noemt niet weg, maar mss vind je het fijner spelen.
Waarom Fallout met muis/toetsenbord spelen? Mij niet gezien, lekker met de controller, ik zie het probleem niet dat het zo "controller" focust is :) Ik vind het alles behalve een minpunt dat de UI zo lekker minimaal en simpel is.

Skyrim was ook ruk met muis/toetsenbord en veel beter speelbaar met een controller. Dit soort games vraagt ook niet om een muis/toetsenbord.
maar de reactie van boe2(die nu overigens ge-edit is) was veel te kort door de bocht.
Is dat nu echt nodig, liegen? Zoals je aan de timestamp kan zien was hij ge-edit in dezelfde minuut dat hij gepost was, om een typo te fixen.
Excuus, ik dacht dat je deze "Dat een open world game bugs heeft is inderdaad te vergeven" - regel had toegevoegd. My bad, die had ik onterecht over het hoofd gezien.
'Liegen' was niet mijn intentie. Beetje groot woord ook, vind je niet?
Nou, ik heb veel tijd in Bethesda games gestoken sinds Daggerfall, maar sinds ze NetImmerse/GameBryo/Creation Engine gebruiken (is in feite dezelfde techniek) komen veel bugs toch gewoon altijd weer terug, naast enkele technische limitaties in de engine (waarom zijn nog steeds geen terrain alpha/collision mesh aanpassingen mogelijk!!????).

Ze kunnen patchen wat ze willen, maar in feite rust alles op het framework van een stokoude engine die nog steeds eens volledig vervangen moet worden. Van UE3 naar UE4 zijn ze ook van de grond af aan opnieuw begonnen (alleen de principes en concepten bleven gelijk) en dat heeft zijn vruchten wel degelijk afgeworpen denk ik :)
Maar welke bugs heb je het dan over? Voor mijn gevoel zijn de 'oude' bugs wel gefixed.
Ik heb tot nu toe bijvoorbeeld nog geen enkele crash gehad.
Het enige dat ik wel eens heb als ik de settings erg hoog heb staan is dat ik een tijdje framerate drops krijg als het opeens erg druk wordt in een gebied.
En de physics engine is nog steeds een beetje brak en soms vliegen de lijken je om de oren.
Maar ik ben nog geen heftige of gamebrekende bugs tegengekomen.
Nou ja, het zijn van die blijvende dingen zoals de savegame corruption bug and de nog steeds zeer gelimiteerde mogelijkheden van de engine wat betreft terrein, laat staan dat hij nogal inefficient is met resources.

Wat ik zelf heel erg mis - sinds Oblivion - zijn dungeons en huizen etc waar je zonder loading screens naar binnen kunt gaan. Qua performance zit het op de nieuwe consoles en de PC daar eigenlijk wel goed voor, maar de engine is zo inefficient dat zelfs de PC het niet goed aan zou kunnen. Volgens mij kan de engine nl niet echt goed met static meshes om gaan (of eigenlijk, het principe achter static meshes snapt de engine niet helemaal).

Daarnaast zijn het ook zaken zoals alpha en collision van het terrein. Het is nog steeds niet mogelijk om een 'gat' in het terrein te maken zodat je een dungeon zonder loading screens kunt maken. Dit is in de engine gewoon niet mogelijk om te doen.

Daarnaast zijn er ook nog steeds AI pathing issues (voor EN na navmeshes zelfs).

De engine maakt stapjes vooruit, maar je merkt overal dat de tech gewoon uit de 90-er jaren komt. Als je kijkt wat nieuwere engines kunnen met veel minder overhead en betere performance vind ik dit toch wel een beetje jammer :)

Ik hoop dat ze wel al bezig zijn met een nieuwe engine. Dezelfde principes kunnen behouden worden (de moddability vooral), maar het fundament moet gewoon overnieuw.
Meh, ben het niet helemaal eens met je stellingen.
Ik kom geregeld inhammen tegen (bv ingang van een vault) en dat gaat helemaal prima. De engine heeft er dus geen problemen mee.

Ik denk dat de gescheiden binnenruimtes een heel ander doel hebben. In dit spel worden namelijk alle voorwerpen in meer of mindere mate getracked. Dit komt ook nog eens in de savegames terecht.
Bedenk je eens hoeveel meuk er tegelijk zou moeten worden getracked als je alle oppakbare voorwerpen van de hele buitenwereld EN alle voorwerpen die je in de binnen-instances tegenkomt bij elkaar optelt.
Door binnen en buiten te scheiden kan de engine in beide gevallen een grotere set aan meuk afhandelen.
Volgens mij kan de engine nl niet echt goed met static meshes om gaan (of eigenlijk, het principe achter static meshes snapt de engine niet helemaal).
Waarom denk je dit? Er zijn namelijk heel wat static meshes in het spel die ook nog eens helemaal ge-LOD worden enzo. Raar om te denken dat de engine het principe achter static meshes niet helemaal snapt. De implementatie voldoet mischien niet aan wat jij ervan verwacht maar dat is iets anders.
Het is nog steeds niet mogelijk om een 'gat' in het terrein te maken zodat je een dungeon zonder loading screens kunt maken.
Jawel, die zitten dan ook gewoon in het spel. Maar vanwege de bovenstaande redenen is het niet moeilijk te bedenken waarom dat er niet veel zijn.
ls je kijkt wat nieuwere engines kunnen met veel minder overhead en betere performance vind ik dit toch wel een beetje jammer
Ik heb nog geen andere engine gezien die zoveel meuk op zo'n hoge dichtheid in een free-roaming game heeft.

Magoed, waar ik het wel mee eens ben is dat de engine niet perfect is en wat antiek aanvoelt. AI pathfinding en algemene intelligentie is inderdaad soms om te huilen. Physics is niet om over naar huis te schrijven, etc, etc.
Maar bedenk dus wel dat deze 90-er jaren engine toch wel even met een dataset van zo'n 25GB omgaat. Dat is nogal wat om af te handelen als je bedenkt dat een gemiddeld spel in de 90s makkelijk op 1 cd paste.
Heh, die inhammen zijn soms wel clever gecovered, maar het terrein zelf is wel degelijk gewoon 'heel' ;)

Probeer anders het commando 'tcl' in de console om de noclip in te schakelen, zo kun je kijken wat er zich alles afspeelt onder die meshes.

Verder worden de voorwerpen pas getrackt als de engine ze heeft ingeladen en er een interactie mee is uitgevoerd. Ditzelfde kun je bereiken door het instancen van de meshes en met een handige insteek van occlusion culling.


Verder is het idee achter een static mesh dat je deze (grof genomen) slechts 1 keer in het geheugen laadt, maar hem wel zoveel keer kunt gebruiken als je wilt in het scherm. De engine van Fallout lijkt dit echter niet helemaal goed te doen en maakt in principe een nieuwe instance aan voor elke mesh, vanwege de manier waarop de engine omgaat met wat precies waar staat, een vrij archaische manier van 'keeping track of stuff'. Alles krijgt een eigen ID en entry in de savegame en game database (ik weet eerlijk gezegd niet zeker of het ook zo is, maar het lijkt er wel op).


Ik moet nu wel toegeven dat ik ook weinig games ken die een vergelijkbare omgeving bieden, vooral met zoveel objecten die op physics reageren. Aan de andere kant vind ik het ook geen excuus om niet te blijven pushen :>
Heb je het artikel gelezen? Erg interessante kijk als je het mij vraagt. Natuurlijk zijn de game breaking bugs een probleem en moeten die opgelost worden waar mogelijk, maar veel van de mogelijke fouten en bugs in het spel komen ook door de manier waarop het is gemaakt.

Er is een bepaalde balans tussen een bugvrije game en een game die ultieme vrijheid biedt. De meeste triple A games streven naar perfectie maar zijn daardoor meer lineair. Neem een GTA V, alle missies spelen zich af in een soort afgesloten deel (meer in de zin van tijd, dan in de zin van ruimte) van het spel, daar kun je weinig fout mee doen. Bij Falloutgames zijn alle quests onderdeel van de open wereld. Door de verkeerde mensen dood te schieten in de game is de hele verhaallijn overhoop te halen.
Ik heb met GTA V tot 3 keer toe een corrupted savegame gehad, waar ik veel te laat achter kwam. Sta je beetje tegen de laatste 1% aan te kijken om de game 100% uit te spelen, tot 3 keer toe maar liefst. Op zowel de xbox 360 als PS4. Velen mensen hadden dezelfde problemen. Er waren een aantal missies die heel erg gevoelig waren voor bugs.
Naar mijn mening is het dus ook op GTA van toepassing. En dan zegt Rockstar doodleuk: begin maar opnieuw, we kunnen dit niet fixen.
Desondanks, vind ik het een geweldige game. En vond ik FO3 ook fantastisch, ondanks dat het vol bugs zat.

Ben het ook met het artikel eens.. het hoort gewoon dit soort open wereld games.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 20 november 2015 16:12]

Edit: Hier hebben er al genoeg op gereageerd, met dezelfde reactie.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 20 november 2015 12:58]

Hopelijk krijg ik met deze patch mn hond terug.... Die is nergens meer te bespeuren, ook niet op de locatie waar ik hem naartoe gestuurd heb.
dat probleem heb ik ook gehad.. alhoewel ik niet van "cheaten" hou heb ik gewoon een console command ingevoerd om hem terug te krijgen..

~ console openen
prid 001d162 > enter
moveto player > ~ console sluiten


dit wordt de 3e patch toch?
volgens mij was er de day one patch + nog een audio patch.

heb gelukkig zelf niet echt problemen van "gamebreaking" bugs behalve bovengenoemde (maar die was makkelijk op te lossen)
Die heb ik eergisteren ook 2 keer gebruikt, heb nu maar een andere companion omdat ik het wel irritant vind, hoewel de hond wel de leukste companion is :)

Zou het ook niet zo zijn, als je een andere companion mee gaat nemen, je je hond naar een locatie mag sturen en die dan daar te vinden is? Vervolgens kan je daarheen gaan om die hond weer als companion te kiezen :D

Niet geprobeerd maar lijkt me wel logisch, hoewel die console commands wel veel sneller zullen zijn.
Ik word zelf helemaal leip van het constante geblaf van die hond, en heb hem daarom omgeruild voor codsworth, die me constant aanspreekt met "Miss Nipple" :D.

Wat je zegt klopt inderdaad, het kan echter wel voorkomen dat je companion onderweg naar huis ergens vast komt te zitten :p. Je kunt dat het beste voorkomen door hem te lozen op de plek waar je hem naartoe wilt sturen.

[Reactie gewijzigd door sirotilc op 20 november 2015 10:31]

je kan het niet echt als cheaten bestempellen als er door een bug een character onvindbaar is en je deze dan een handje helpt.
Het word pas cheaten als je de game start en meteen doet "give +50 level ups" "give 500 mini-nukes"

ben persoonlijk blij dat dit soort dingetjes te doen zijn met de console. Genoeg spellen kan je het wel vergeten en mag je weken wachten op een patch die het hopelijk oplost.
Dogmeat is eigenlijk altijd in Sanctuary in een hondenhok of anders bij Red Rocket. Als je op de PC speelt kan je hem op de volgende manier nog altijd terugvinden als je hem echt niet meer kan vinden:

Open up the Console by typing Tilde (~)
Type 'prid 0001d162'
Hit Return/Enter
Type 'moveto player'
Hit Return/Enter
Hit Tilde (~) again to close the console
Dogmeat will shoot to you like he is being magically summoned and be next to you!
Travel the Commonwealth with your Dogmeat
Waar staat dit hondenhok in Sanctuary? Misschien dat 'ie daar wel zit?
Er staan meerdere hondenhokken in sanctuary.
Het schijnt dat als je terug naar de RED ROCKET gaat, dat hij daar te vinden is. Ik weet niet welk RED ROCKET, maar ik neem aan dat het de eerste die je tegen kwam.
Ik heb het spel niet gespeeld maar moest hard lachen om je reactie.

Ik neem aan dat dit een pun is op de South Park aflevering met Red Rocket?
Nee dat is het niet, ik kijk niet eens naar South Park.

Er zijn tankstations die in F4 zo heten. Volgens mij kom je de hond daar ook als eerste tegen.
Het is een pun op South Park, maar meer waarschijnlijk uberhaupt op 'red rocket' (de bijnaam van (half) erecte penis van een hond)

Zeker omdat je juist daar Dogmeat vind.

Ikzelf had mijn hond weer gevonden in Sanctuary, in een willekeurige doghouse. Maar ik begreep dat je hem nergens vond daar... Helaas, success!

Edit, blijkbaar is m'n verkeerd getypt woord grappig, maar toch hierbij gefixed :)

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 20 november 2015 23:17]

Nooit bij stilgestaan.. ik ga toch maar niet van de Red Rocket mijn thuis basis maken dan. It's tainted now..
Daar moest ik met dit spel ook al vaak om lachen!
Na het lezen van je reply, Ik ben em ook kwijt inderdaad.

Las ergens dat je em terug kan krijgen als je een hondenhok bouwt, nog niet geprobeerd zelf
dit heb ik gedaan om mijn vriendelijke viervoeter terug te krijgen.
druk op de tilt knop~ typ dan het volgende: prid 0001d162 hierna druk je op enter, dan typ je: moveto player druk weer enter en dan sluit je de console hij wordt nu naar je toe gewarpt en verschijnt voor of naast je. Had overal gezocht en cheat nooit maar had het probleem dat Preston Garvey(zijn Id is 0001d4f7) op een brug stond (Waar hij mij naar toe volgde met een lift)en naar beneden wou hij niet hij kon de stap niet zetten en kon hem er niet in duwen. Zelfs zeggen ga terug naar sanctuary hills je bent ontslagen werkte niet dus moest ik dit wel doen want herladen en slapen had ook geen nut.
Hoop dat dit jou helpt en anders vraag het me maar wie weet kan ik helpen

[Reactie gewijzigd door ferdienand op 21 november 2015 01:59]

Hopelijk "fixen" ze de Lone Wanderer perk niet. Die werkt nu als je Dogmeat als companion hebt terwijl dat niet hoort.
Ik ben mijn dogmeat kwijt :+
Heb hem ooit eens perongeluk ergens naar toe gestuurd (weet niet maar waarheen)
En sinds dien is mijn trouwe 4 voeter de hort op :P
Kan zijn dat hij toch ergens in Sanctuary Hills rondhangt. Zorg ervoor dat je alle hondenhokken weghaalt behalve 1 en hij zou daar naartoe moeten komen.
Geloof me, ik heb alles al gedaan wat er op internet te vinden is :P
Hondenhokken weg gehaald en herbouwd.
In al mijn locations een bel neer gezet en laten rinkelen. (ook doghouses neergezet)
Fast travelen als een malle.
Geslapen en alle hondenhokjes afgegaan.

Dogmeat is gone :+

Kan je ook console comands op de PS4 ingeven op de een of andere manier?

[Reactie gewijzigd door tellavist op 20 november 2015 10:05]

Misschien is er een console command waarmee je hem kunt terughalen?
Probeer deze mod anders eens. Ik heb hem zelf nog niet nodig gehad, maar hem wel bijna geïnstalleerd omdat dat beest zo vaak ergens achterblijft steken.

http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/184/?

EDIT:
Of kijk ietsje lager voor eehbiertje's reactie met commando's die hetzelfde doet.

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 20 november 2015 17:52]

Dan moeten ze dat toch wel fixen? ;)
Gezien Dogmeat geen companion perks oplevert is het eigenlijk wel passend.
Ik ga wachten met het pakken van die perk, heb namelijk al de Dogmeat perks dat ie enemies vast houdt.
Klopt, maar de keuze van die perk gaat ten kostte van andere perks. Bij andere companions krijg je de perk erbij zonder daar ,gedurende een verhoging van het level, voor te kiezen. ;)
Ik denk ook dat er een Patch op de PC versie komt voor de prestatieproblemen, want ook de PC versie heeft die, alleen zie je het niet als je een krachtige PC heb, maar ik moet toch aardig wat dingen uitzetten om niet beneden de 40fps uit te komen in meerdere omstandigheden, en heb niet bepaald een langzame PC, maar ik game op 2560x1080.

Update: Ow mensen vergeet niet dat Fallout 4 van snelle geheugen houd, hoe sneller hoe beter.

http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page6.html

De Tip gaat naar Zanac-ex

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 november 2015 06:42]

Is niet per se duidelijk dat dit niet hoort. Dogmeat doet ook minder damage dan andere companions én geeft zelf geen perk. Andere companions geven die wel.
Volgens de omschrijving van de perk is het wel redelijk duidelijk.

Who needs friends, anyway? When adventuring without a companion, you take 15% less damage and carry weight increases by 50.

Dogmeat is een companion, je kunt hem ook niet tegelijk gebruiken met een andere companion. Als je iemand anders meeneemt gaat Dogmeat weg. Hij kan ook items meenemen.

In Fallout 3 telde hij niet mee als companion, daar kon je ook iemand anders meenemen en bleef Dogmeat ook.

Dus of ze moet en de perk text aanpassen zodat er staat dat Dogmeat niet meetelt, maar dan moeten ze je ook een tweede companion mee laten nemen, of ze passen de perk aan zodat Dogmeat meetelt.
Ik heb dit spel niet, maar ik merk aan dit soort artikelen dat games volgens mij steeds gehaaster worden uitgebracht.

Denk aan assasins creed: unity, ook veel bugs, kunnen ze dan niet beter een à twee weken wachten?
Fallout 4 is in mijn ogen ook te gehaast uitgebracht.

er mist nog zoveel aan (wat voor velen ook het grootste probleem is)
het RPG gevoel is weg. Weinig keuzes richting evil of goed en de perks hebben nagenoeg weinig nut meer in de game.

Daarbij komt nog eens dat het settlement systeem gebrekkig werkt en onhandig is. Er zijn weinig "freaky" characters waarbij je denkt van wow. Het legendary systeem is teveel gebaseerd op geluk (met mazzel heb je een goede gun na een paar uur met pech vind je alleen pipe rifles)

daarbij komt nog eens dat er geen mogelijkheid tot ammo craften is (en dit met de perks enorm schaars is) ook kun je geen eigen wapens/armors craften en zijn bepaalde upgrades teveel aan een factie gelinkt.

zo kan ik nog wel even doorgaan. vooral het gevoel dat het geen RPG meer is maar een shooter is datgene wat mij het meeste dwars zit.

Het idee dat je bepaalde dingen niet kan doen omdat je int of hacking niet hoog genoeg is. (vaak is het nu terminal + lockpick optie en is deze er niet dan is er een omloop/backdoor mogelijkheid)
Fallout 4 gehaast? Nee, je kunt veel zeggen van Fallout 4 maar deze game is niet gehaast.
De punten die jij noemt lijken mij meer zaken die bewust zo gemaakt zijn. Wat ik zelf ook erg jammer vind.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 20 november 2015 10:10]

De nieuwe AC is ook uitgesteld om die reden. Om na de console releases te focussen op de PC versie.
of een paar maand :+ Sommige updates zijn pas maanden na de release opgelost en uiteindelijk is het zelfs de community die merendeel gaat oplossen omdat het wachten te lang duurt.

Vervolgens zullen er dan ook bugs en glitches waar de speler van profiteert opgelost worden en dat is bij sommige mensen erg zuur aangezien je de speelstijl erop aangepast hebt.
Wat een tegenvaller is deze game zeg. Niet alleen qua prestaties maar ook het dumbed-down verhaal is tenenkrommend. Dan was FO3 toch een stuk sterker.

Ach ja, het is in ieder geval beter dan New Vegas.
Als er zoveel bugs zijn, ben ik ze nog niet tegengekomen, zo te horen zijn ze er wel maar NV had ze ook :) daarom deze patches.

Verhaal kan je nog betwisten, zal wel groter worden dan NV aangezien we net begonnen zijn met FO 4 en nu al groot is.

Tot nu toe vind ik de FO series helemaal _/-\o_
ik vond NV echt geweldig hoor, FO3 ook. FO4 ook trouwens. tuurlijk is het altijd een game geweest voor mensen met een beetje doorzettingsvermogen om de bugs eruit te halen/accepteren.
Wat is er zo slecht aan NV?
Maar goed dat ik nog geen fallout 4 aan het spelen ben :)
hopelijk volgende week 3=2 actie bij mediamarkt, dan kan ik hem halen :)
Neem aan dat ze een gloednieuwe game die zo populair is niet gelijk gratis gaan weggeven... Vooral niet als ze er gewoon de volle mep voor kunnen cashen.
Koop 3 topgames online = 3x 35 euro gemiddeld...
Koop 2 topgames mm (en krijg er 1 gratis) = 2x 50 euro gemiddeld...

Oftewel het scheelt je praktisch niks, ik heb het nu wel over de PC overigens, console games koop ik niet nieuw, enkel 2dehands...
Vaak gelden op die acties dat het product met het laagste bedrag de gene is die je gratis krijgt. Dus dan zal hij alsnog 2 games moeten kopen van circa 60 euro. Heb iig nog nooit gezien dat je met 2 games van een tientje gratis een game van 60 euro krijgt.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 20 november 2015 09:19]

Ik ben gek genoeg nog geen enkele storende of game breaking bug tegen gekomen. Het enige waar ik nu na een paar tientallen uren tegen aan ben gelopen is dat m'n wapen soms onzichtbaar wordt, wat op te lossen is door even te switchen, en dat heel af en toe de distant LOD textures niet verdwijnen.
De performance Is ook prima hier. Bijna alles op ultra, behalve shadows.

Vooropgesteld: ik limit de fps op 60. Veel vage bugs (scripting, physics, pathing, etc, gerelateerd) komen voort uit het spelen op meer dan 60 fps.

Niet dat mijn ervaring iets zegt over wat een ander ervaart, maar goed: mij heeft het iig positief verrast.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 20 november 2015 13:01]

Ik heb hetzelfde als jou, vsync op 60 FPS en inderdaad 1 keer een texture gehad (bij die mijn) die wat raar reageerde en met een andere keer spelen wel anders was. Verder nog niet echt problemen, behalve je companion die soms pleite is, of ineens naar beneden valt als je over een dun paatje loopt, meestal respawnen ze dan weer in de buurt :P En de hond ben ik al 2x kwijt geweest, maar echt grote fouten in zn immens grote game ben ik nog niet tegen gekomen.

En een bug waarvan ik denk dat ie niet in Fallout zit, als ik wat anders doe terwijl in ingame ergens sta valt mijn PC gewoon uit na een aantal minuten (misschien doordat de controller dan uit gaat, misschien schermbeveiliging oid), ik MOET dus doorgamen, geen ramp overigens xD

Heb er ook nog maar 25 uur ofso inzitten...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 november 2015 10:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True