Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 173 reacties

Fallout 4 en The Elder Scrolls 5: Skyrim krijgen definitief geen mod-ondersteuning op de PlayStation 4. Uitgever Bethesda staakt zijn pogingen hiertoe nadat Sony te kennen heeft gegeven ondersteuning niet toe te staan op de wijze zoals werd voorgesteld.

Bethesda meldt maandenlang met Sony om de tafel te hebben gezeten over mod-ondersteuning en klaar te hebben gestaan om deze in te voeren. "Sony heeft ons geïnformeerd dat ze geen gebruikers-mods gaan toestaan op de manier waarop die zouden moeten werken: waarbij gebruikers alles kunnen doen voor zowel Fallout 4 als voor Skyrim Special Edition", stelt Bethesda. De uitgever laat weten te hopen dat er andere manieren gevonden kunnen worden om mods beschikbaar te maken voor PlayStation-gebruikers, maar dat de content niet beschikbaar komt zolang Sony dwarsligt.

Bethesda kondigde begin dit jaar aan dat de PS4-versie van Fallout 4 in juni ondersteuning voor mods zou krijgen, maar eind die maand liet het bedrijf weten dat er vertraging was opgelopen. Verder dan een gesloten bètatest is het initiatief nooit gekomen. Eind mei kregen Fallout 4-spelers op de Xbox One toegang tot mods en april verschenen die al voor de pc. Dat Skyrim mod-ondersteuning zou krijgen werd half juni bekendgemaakt bij de aankondiging van de Special Edition van dat spel.

Introductievideo van officiële mod-ondersteuning in Fallout 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (173)

Dat is hacks in de hand werken. Sorry hoor maar tis gewoon belachelijk dat dit niet al jaren eerder kon. Technisch is het prima mogelijk dus wat doen ze moeilijk? Dat is vragen om shit over je afgeroepen te krijgen...
Eerlijk gezegd denk ik dat het precies het tegenovergestelde is: hacks tegenwerken.
Als gebruikers eigen software als Fallout/Skyrim mod kunnen runnen die vergaande rechten op het systeem krijgt, zonder dat via een store komt of op enige manier gecertificeerd is, is dat een groot beveiligingsrisico. Als je gebruikers geen enkele mogelijkheid geeft zelfgemaakte software te draaien, is de vraag naar een hack natuurlijk groter, maar de mogelijkheden voor een hack veel kleiner. Daarnaast kan je malware in mods stoppen, zover ik weet krijgen Fallout mods genoeg privileges om er ransomware in te kunnen stoppen (op de PC, dan).

Ik denk zelf dat dit één van de hoofdredenen is dat Sony hier niet aan mee wil werken. Zij willen hun systeem goed dichttimmeren en alle software voor de PS4 kunnen controleren,en met mods kan dat niet meer. Daar valt zeker wat voor te zeggen, maar gebruikersvriendelijk is het niet.
Op de xbox kan het wel. Ervaart deze hierdoor nadelige gevolgen?
Daarnaast kan je malware in mods stoppen, zover ik weet krijgen Fallout mods genoeg privileges om er ransomware in te kunnen stoppen (op de PC, dan).
Het is v.z.i.w. enkel via de Script Extender mogelijk om mods te maken met genoeg low-level toegang om arbitrair zaken op jouw systeem te gaan doen vanuit de game. Die extender is een third-party runtime hook/hack die logischerwijs ook niet op consoles ondersteund zou worden.

Het enige toegenomen risico aan mods, is dat het makkelijker (en in sommige gevallen pas mogelijk) wordt om via een mod een reeds bestaande bug in een game te exploiten om remote code execution plaats te laten vinden en in te breken op de console.

Dat zal dan ook zijn waar Sony hier bang voor is, want het op die manier exploiten van bugs is o.a. hoe de de beveiliging van de PSP lange tijd keer op keer doorbroken is in de tijd voordat de user-mode master key die het zelf signen van homebrew apps mogelijk maakte, uitgelekt was.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 15 september 2016 13:29]

Eerst brengt Sony de nieuwe PS4 uit om mensen te stoppen over te stappen naar PC, daarna blokkerem ze mod support voor 2 grote titels...ironisch, blij dat ik beiden heb en beiden titels gewoon voor PC heb zonder limitaties.
Dit dacht ik ook meteen, dat is nou het grote nadeel aan een console het is een gesloten systeem. Er blijven maar heel weinig redenen over waarom je perse een console zou aanschaffen als je met een PC hetzelfde kunt, behalve exclusives spelen voor PS4 o.i.d. maar daar krijg je natuurlijk veel meer PC games voor terug.

Gemiste kans voor Sony als je het mij vraagt.
Eh, Xbox One heeft gewoon Mod ondersteuning hoor. Het is eerder het grote nadeel van een PS4.

Het probleem is niet dat het niet kan, maar dat Sony het, om wat voor redenen dan ook, niet wil. En ik denk dat dat ze nog wel eens aardig wat potentiele kopers kan gaan kosten, want mods zijn hot.
Zonder mods kunnen ze het niveau van de spellen handhaven en krijg je niet van die halfbakken mods waar door sommige mensen Sony de schuld van zal krijgen. (dat is de enige reden ik zou kunnen bedenken).

Ik snap niet dat zoiets niet wordt toegestaan.
De inspanning tegenover het rendement zal wel doorslaggevend zijn.

Over die inspanning gesproken. Waarschijnlijk zijn ze toch te beducht voor hun PS4 community. PC spelers zijn wat meer gewend te stoeien met mods en settings, ondanks dat het soms even niet meteen werkt.

Hoe gaan PS4 spelers om met mods die even niet werken. Ze willen mods omdat ze zich spiegelen aan de succesvolle mods. Console spelers zijn alleen niet voor niets consolespelers. Zo ontwijken ze het "configureren" dat bij een PC game zou horen. Dat pc games dit probleem al een tijd niet meer hebben even daargelaten.

Om die reden ben ik wel benieuwd om te weten hoe de xbox community daar mee omgaat, of die issues heeft met modgebruik. Hoe reëel is de angst die Sony van modgebruik weerhoudt? Misschien is Sony wel bang dat ze zo consolespelers opleidt voor PC gebruik.
Heeft echt helemaal niks met halfbakken mods te maken oid.
Waar het om gaat is dat een mod toegan krijgt tot de binnenkant van de code. Hierdoor kan het rechten binnen het systeem krijgen en vandaaruit het platform comprimeren comprimiteren.
Het is dus vooral een veiligheidskwestie.

Wat of hoe microsoft gedaan heeft weet ik niet. Ben dus ook wel benieuwd hoe ze dit opgelost hebben.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 11 september 2016 15:55]

Veiligheid en stabiliteit.

Ik hoop niet dat microsoft een gok waagt en pas na dat er iets ernstig is gebeurd op gebied van veiligheid.ingrijpt.
Ik denk dat er weinig mods specifiek op uit zullen zijn om stiekem het systeem te comprimeren ;) Compromitteren zou daarentegen wel een doel kunnen zijn.
Ik denk eerder dat Sony bang is dat je Nude mods installeert, iets waar Fallout om bekend staat. Google maar op Fallout 4 Nude mod en je krijgt heel veel mods, waarvan sommige zelfs zeer goed zijn gemaakt. :o
Het heeft verder weinig met veiligheid te maken, want je krijgt de code van het spel niet te zien. Het is gecompileerd.
Zou het kunnen komen omdat de hardware all die high res texture mods niet aankan? Geen idee zelf.
Doubt it - er was sowieso al sprake van een maximale grootte voor mods (al was volgens mij nog niet helemaal duidelijk of dat nou per stuk of totaal zou zijn), dus high-res textures is dan niet meteen het eerste dat ik zou willen hebben. Dat vreet wel heel veel opslagruimte maar levert alleen maar een mooier plaatje op, verder niets.

Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre HD texture mods nodig gaan zijn in de Special Edition. Dat is sowieso al een opgepoetste versie, en Bethesda heeft een officiële HD texture "patch" uitgebracht, dus ik verwacht dat die in de SE er standaard al in zit.
Maar ja dan vraag ik mij af hoe Microsoft dat dan regelt met klachten. Bedoel bethesda is het bedrijf dat het dan moet oplossen en de mod moet verwijderen. Vergeet niet dat het via een online platform gaat van bethesda niet xbox live. Maar het had ook te maken dat er weinig opslag is voor mods als ik het goed heb begrepen.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 9 september 2016 22:18]

Ah, nooit een console gehad dus had verwacht dat dit via de PS store zou gaan.
Kan wel een reden van Sony zijn geweest om te weigeren natuurlijk, zodat zij er ook aan konden verdienen, net als met patches voor games. Mede daardoor duurt het lang eer patches voor bijvoorbeeld Overwatch en games als deze uitgerold zijn.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 10 september 2016 08:58]

Het probleem is denk ik de controle die sony uitvoert, als de patches goed zijn gekeurd dan krijgt de game studio groen licht om het uit te brengen.
Met mods wil sony dat ook controleren dus een mod bouwer moet hem dus eerst door sony laten controleren en als die niet goed is krijgt die hem net zo hard weer terug.
Dat zal ook ongetwijfeld de reden zijn. Persoonlijk vind ik dat een teken, dat je als bedrijf blijkbaar geen ruggengraat hebt. maarja...
Dat bedoel ik dus met een gesloten systeem. Je hebt zelf geen controle over wat je ermee doet en welke software je erop kan draaien. Bij een PC ben je daar veel vrijer in. Dat de Xbox One dit wel kan is goed natuurlijk, maar vergeleken met een PC ben je nog steeds erg beperkt in de mogelijkheden. Ik ben zelf meer een voorstander van PC gaming omdat het platform veel flexibeler is, waarbij het bij consoles maar de vraag is hoelang ondersteunen ze het nog en hoe relevant is de hardware die erin zit.
Jah want mensen kopen alleen games om te modden .. dat er mods op een console is dat is een extraatje je weet dat daarvoor je een pc nodig hebt , maar jah ook op pc word modden veelal de kop ingedrukt kijk naar call of duty dat was een enorme mod community nu is het niks meer.
Sony is gewoon bang dat hun PS4 volledig gekraakt zal worden. Tot nu toe is dat nog niemand gelukt.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 10 september 2016 08:57]

Ze moeten de consoles alleen op die gene richten die vrijwel 0 verstand van computers of IT hebben.

Kan mij laatst nog herinneren dat een klant het normaal vond dat alle game software perfect moest werken. Bijvoorbeeld Flightsim 2003 dat spel was zo brak gemaakt dat het altijd bleef haperen tijdens de vlucht.

zo iemand kan je dus niet wijs maken dat het spel slecht gemaakt is en het niet goed om kan gaan met multicore CPU's en heden daagse hardware.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 10 september 2016 08:41]

Zoals vermeld is het probleem niet zozeer het feit dat het om een console gaat, het gaat om de bedrijfsmentaliteit van Sony in het algemeen. Ze hanteren een gesloten systeem met zelf ontwikkelde dedicated apps etcetera, kijk maar naar de Xperia lijn. Dat zijn goeie telefoons, met aardige standaard apps mee geleverd, maar niet te verwijderen en compleet dichtgetimmerd voor flashing etcetera (het kan wel, maar vraag niet hoe). Zo zit Sony gewoon in elkaar, ze willen gewoon zo weinig mogelijk gesodemieter van buitenaf / derden. En inderdaad, als ze zich niet aanpassen hebben ze in de toekomst een groot probleem, gezien alles en iedereen in elkaars vaarwater terecht komt, of we nou willen of niet. Dat Android telefoons draaien op een besturingssysteem dat gebaseerd is op open source zegt op zich al genoeg, je komt er gewoon niet onder vandaan. En zo is het in principe ook met de consoles. Ze hebben geen zin om politie agentje te moeten gaan spelen, en proberen daarom het onderwerp van content van derden in zijn geheel te vermijden. Wat allemaal trouwens erg jammer is, omdat Sony al jaren hoogwaardige producten maakt voor het middensegment. Ik hoop dan ook dat ze dat nog een tijd kunnen blijven doen.
Zoals vermeld is het probleem niet zozeer het feit dat het om een console gaat, het gaat om de bedrijfsmentaliteit van Sony in het algemeen. Ze hanteren een gesloten systeem met zelf ontwikkelde dedicated apps etcetera, kijk maar naar de Xperia lijn.[...]
Dat is inherent aan de produkten van bijvoorbeeld Sony, maar ook Apple en meer en meer ook Microsoft.

Ik ben wel terughoudend om hierom closed source te veroordelen. Ik vind het nog steeds een hele discussie wat meer levensvatbaar is, open source of closed source. Als closed source strak georganiseerd wordt en het bedrijf adapteert goed op veranderingen in de markt en behoeftes dan kan dat een hele goede product ervaring opleveren. Apple bijvoorbeeld vraagt veel voor haar producten, maar doet ook weinig concessies aan de eisen aan die producten (ben zelf geen Apple gebruiker). Dit is volgens mij ook de enige manier om closed source te opereren.

Er zal altijd een overlap groep zijn, maar mensen die gegarandeerde functionaliteit belangrijk vinden kopen om vooral die reden closed source. Ze vertrouwen een bedrijf en voelen zich vertrouwd bij haar oplossingen. Hier zit het dilemma met die mods. Via de achterdeur wordt de closed source oplossing beinvloedt. Dit heeft invloed op het functioneren van die oplossing, maar ook op de ervaring van haar gebruikers. Van de andere kant bieden mods voor een game een verlengd leven, of zelfs een tweede of derde leven, en is er een kans dat de spelervaring meer impact heeft op de spelers, en dus indirect de waardering van de console.

Wat denk ik een uitdaging wordt voor de consoles is om de toenemende interactie van gamers met de games (aanpassingen mods) en andere gamers te gieten in dat gesloten concept van de console. Veranderingen gaan hard. VR, AR, online gaming... Niet alleen voor consoles, maar ook voor game pc's wordt dit een uitdaging. De laatste groep zal beter in staat zijn om aan te passen, maar zal dit ook zeker moeten doen. De veranderingen maken naar mijn idee een gesloten platform steeds sneller minder houdbaar.

[Reactie gewijzigd door teacup op 10 september 2016 12:50]

Dit heeft echt niks met de mentaliteit van sony te maken.
Dit is puur een veiligheidskwestie.
Je kunt met een mod root worden op je ps4 en daarmee vanalled doen dat niet mag, zoals gecopieerde games spelen of mischien zelfs de masterkey voor blurays aan het systeem ontfrutselen. En hoe gek het ook klinkt, dat wil sony niet.
Maar ze doen dit (in dit geval) echt niet om gebruikers te pesten omdat het niet in hun filosofie past.
Vind het vreemd wat Sony hier doet en het past ook eigenlijk niet binnen hun eigen visie/slogans. Maar ik denk niet dat dit veel gamers nou echt over de streep trekt om de pc weer als hoofd platform te gebruiken. PC en console zijn sowieso niet echt te vergelijken. Ik vind consoles meer passen bij casual gaming en PC bij meer "hardcore" gamers.

Ik stap hierom niet over in ieder geval en moet ook eerlijk bekennen dat ik mods mis in Fallout 4. Was leuk geweest, maar vind het een prachtige game zonder mods. Jammer blijft het uiteraard wel en het past ook niet bij "This is for the players".

[Reactie gewijzigd door Godjira op 9 september 2016 18:31]

Jammer blijft het uiteraard wel en het past ook niet bij "This is for the players".
Wie zegt dat het voor de gamers is? Misschien zijn die "players" wel gewoon de gelikte zakenlui van Sony, die er luxe op los kunnen feesten van het geld dat ze keer op keer succesvol bij gamers uit weten te persen.

Sony heeft maar één visie en dat is "ka-ching".
Daar zijn ze geen uitzondering in, dat geldt ook voor Microsoft, Nintendo, en ga zo maar door. Commercieel bedrijf is hetzelfde als winst moeten (niet eens per definitie willen) maken. Tot dusver ben ik al jaren blij met producten van Sony, evenals die van Microsoft. Nintendo helaas wat minder... :(

Tja... het is gewoon zo. Ook Sony doet genoeg dingen om klanten tevreden te houden. Het PSN Plus aanbod is tijden beter geweest dan Xbox Gold, daar lijkt nu een verandering in te komen, maar toch. Ze zijn gehackt, ik heb daar drie "gratis" games aan over gehouden. Natuurlijk is het niet oké dat ze überhaupt zijn gehackt, maar toch.

Sony is echt zo slecht niet, net als Microsoft, etc. Ze moeten klanten tevreden houden, anders is het gewoon afgelopen met hun bestaan. Gaat het om geld: ja, altijd.
Het gaat er wat mij betreft ook niet om dat ze winst moeten maken, dat is inherent aan een commercieel bedrijf en niet omstreden. Wat tenenkrommend is dat het percentage winst nooit genoeg is; men wil altijd meer. Veel meer. En daar wringt de schoen wat mij betreft. Kijk bijv. naar Wargaming met o.a. World of Tanks: die vrageen zonder blikken of blozen 20 euro voor 1 maand premium, wat mij betreft zeker 100% "over de top". Heb ik niet eens over de prijzen voor premium tanks, een tier 8 tank kost je algauw 40 euro (of meer).

Als je naar de cijfers kijkt, hoeven ze echt niet zoveel te vragen voor een gezonde bedrijfsvoering. Ze doen het, omdat het kan, omdat er toch luitjes zijn die dat aftikken en omdat ze gretig zijn (vriendelijk gezegt).
Daar zit toch ook een probleem bij ons consumenten. Ik zou dat er überhaupt niet voor betalen, gekkenwerk. Maar als mensen het ook gewoon gaan betalen... tja. Als iedereen zou besluiten dat er niet voor te betalen, dan is het natuurlijk snel afgelopen ;).

Maar goed, je hebt wel degelijk een punt. Ook bij Sony geldt, als ze echt zwaar over de top gaan, dan zal de consument degene zal zijn die er een stokje voor kan steken. Het is jammer van de mods, absoluut, maar goed...

Ik ga de PS4 Pro in ieder geval aanschaffen, ook na dit akkefietje, heb er het geld voor over aangezien de Sony console al jaren voor goed vermaak zorgt in mijn vrije tijd. Voor mij is het casual gamen, op een mooie console met games als Uncharted de manier om lekker tot rust te komen en even tijd voor mezelf te hebben. Dus het is mij die ¤400 meer dan waard ;)

[Reactie gewijzigd door Godjira op 9 september 2016 23:30]

Ach als Sony met een goeie game komt heeft iedereen het weer vergeten, tot Sony weer negatief in het nieuws komt, dan is het een arrogant bedrijf. Zo gaat het altijd en het zal altijd zo blijven.
Goeie games zoals Godzilla, Knack, The Netflix 1886, DriveAlone (kreeg een 5/10 van Tweakers) Killzone Shadowfail etc.
The last of us, uncharted, days gone (oké die is nog niet uit, maar wat ziet dat er goed uit)
Killzone Shadowfall is een bazengame.
73 op metacritic

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 12 september 2016 12:31]

Die zin is gewoon niet compleet joh, wat ze bedoelen is "This is for the players' money" :+
*eerst brengt Sony de nieuwe ps4 uit....
En ze waren al maanden lang bezig met de moderne support en dat wordt op de manier waarop Bethesda mee kwam geblokkeerd... dus niet zomaar... het is wel een beetje stom van ps4 om dat nu te doen maar wss kunnen ze het niet anders doen
...En gaat men ook nog net als op de PC werken met verschil in configuraties. Lachen toch. Als je nu nog investeert in consoles dan heb je t gewoon niet begrepen. De console is de grote melkkoe, als consument ben je overgeleverd aan de grillen van 1 bedrijf.
Ene kant snap ik het andere kant kan je het ook anders zien.

Bij een console weet ik dat op gegeven moment alles uit de hardware wordt geperst waar ik voor betaald heb. Bij de pc gaan ze niet optimaliseren. Dan laten ze je een nieuwe videokaart kopen die hetzelfde kost als een complete ps of Xbox.

Uncharted bijvoorbeeld. Ik zie dat spel er niet zo mooi uitzien op een pc met dezelfde specs als een ps4.
Daar zit je er toch ver naast. Op de consoles is bekend dat developers express de graphics in het begin wat naar beneden schroeven om het te laten lijken alsof er steeds meer Power uitgehaald kan worden.
Ja je kan op pc ieder jaar een nieuwe video kaart kopen, als je wil. Echter kun je ook eens in de vier A vijf jaar (een gemiddelde console cyclus) je videokaart upgraden. Een 680 kan nog best mee met moderne titles. Echter zul je de settings naar gelang naar beneden moeten schroeven als je 60fps wil halen.

Het voordeel van een pc is keuze en vrijheid om zelf te kiezen hoeveel je investeert.
Snap ik, alleen dan gebeurt er iets anders bij mij en dat is puur psychisch. Waarschijnlijk ben ik daar ook alleen in en hebben andere mensen het niet of minder.

Als ik weet dat ik een bepaalde game op de pc met betere graphics kan spelen dan geniet ik minder van het spel omdat ik weet dat het beter kan. Bij de ps4 heb ik die zorgen niet en geniet ik van hetgeen ik zie. Ik ga nu ook een pro halen. Bij de ps hoef ik 1x in de 3 jaar een uitgave te doen en bij de pc zou dat elk jaar zijn of 1x in de 2 jaar.

Bij de pc komt er ook nog een uitgave bij van een nieuwe proc bij 1x in de 2-3 jaar omdat dat dan ineens een bottleneck is dan weer geheugen. Weer nieuw moederbord omdat die proc niet op je oude kan etc etc.

Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat developers op de pc anders erin staan dan 1st party developers van Sony of Ms qua optimalisatie. En dus ook meer krijg op dezelfde hardware als op de pc. Heel logisch want optimaliseren is lastig op de pc met zoveel verschillende setups.

Ik ben geen anti pc, alleen ik vind consoles op dit moment in mijn leven makkelijker en fijner. Vroeger was ik pc gamer en ik mis veel voordelen daarvan (dedicated servers vooral) maar door de cheats in verschillende games ben ik indertijd overgestapt op de Xbox.

Edit: je stelling dat het bekend is dat developers in het begin minder doen met de kracht vind ik uit de lucht gegrepen. Heb je hier bewijzen van of is het een vermoeden? Killzone op de ps4 was prachtig als launchgame en kan nog steeds prima mee. Vaker komen 1st party launchgames later uit waardoor je vaak multiplatformers krijgt die vooral op de oude generatie ontwikkelt zijn. Want de afzetmarkt voor de nieuwe console is te klein.

[Reactie gewijzigd door WiXX op 10 september 2016 21:08]

Tja, je zegt eigenlijk dat je liever oogkleppen op doet en dat dat je toestaat om van de console te genieten.

Ik ben die fase alweer voorbij. Heb ook consoles gehad, wist dat het beter kon met een PC, en vind dat dermate de moeite waard dat ik erin investeer. De bottom line is dat het niet meer geld kost, maar de investering in het begin is hoger. De console is goedkoop in aanschaf, en je betaalt 'm nog twee of drie keer opnieuw tijdens gebruik, door alle bijkomende kosten van duurdere games en online gaming - en nu dan zelfs ook nog door vaker een console te gaan kopen. De PS3 heeft een veel langere levensduur gekend, bijvoorbeeld, en was ook bij launch in verhouding een veel krachtiger apparaat.

Als je nog niet wil zien dat dit een achteruitgang is binnen de console wereld....

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 september 2016 10:58]

Qua oogkleppen heb je misschien wel gelijk.

Ik kijk niet naar de pc. Ik kijk nu alleen naar consoles. De consoles bieden dan ook nog wat makkelijkere interface. Ik weet dat het allemaal te regelen valt met de pc. Alleen heeft Sony al veel dingen voor mij geregeld en bij de pc mag ik dat zelf doen.

Het is pure luiheid en ik vind de console gewoon makkelijker. De pro is dus een apparaat waar ik naar uitkijk. Ik val precies binnen de doelgroep. Misschien ziet Sony dat er meerdere mensen zoals ik zijn en vinden ze het een goed idee om de pro uit te brengen.

Ik snap helemaal als andere mensen het onzin vinden en het apparaat links laten liggen. Alleen ik koop hem. Misschien dom, maar voor mij is het een prima investering.
Fair enough, ik vind het fantastisch dat je er eerlijk over durft te zijn, zie ik niet vaak.

Ik moet ook zeggen dat mijn console dagen 'luier gamen' waren dan op de PC. Er zijn toch weer wat extra handelingen nodig op een PC, zelfs als je hem inricht voor 'couch gaming' inclusief dualshock enzo.
Nee, dat is het niet. Je kan simpelweg hardware kopen dat je nodig hebt, niet een totaalpakket. En ik zit met mijn 3 jaar oude GTX770 nog helemaal goed voor eigenlijk alle games op een hogere kwaliteit graphics dan consoles.

Mijn pa bijvoorbeeld speelt alleen sporadisch C&C Generals en mijn zusje Minecraft en ik heb voor hen een Intel NUC gehaald en achter een monitor geschroefd.
Dit was volgens mij rond de 300 euro inclusief 1080p 27" monitor.
Het is dus juist het tegenovergestelde van melkkoe. Je kan je PC samenstellen op je gebruik.
Mensen hier op tweakers willen alleen de hoogste graphics , die discussies hebben we allang gezien, een console is voor vele nie genoeg want de graphics zijn niet goed genoeg dus nee upgraden moet succes met je 770 in battlefield 1 dat word medium met een boel uit ;)

Ik ben van pc naar console gegaan pc heeft me bakken met geld gekost terwijl naar 10 min spelen de graphics me nie meer opvallen;)
Je moet er ook rekening mee houden dat je hier op een techsite vol enthousiastelingen komt. Er is dus een grote kans dat mensen die technieuws volgen dus ook meer in hun PC investeren en het maximale eruit willen halen. Het is dus logisch dat het een terugkomende discussie is. Zeker als onwetenden lopen te roepen dat PC hardware een melkkoe is en je continue moet upgraden.

Nogmaals, ik heb een GTX770 en hoef niet de hoogste graphics. Battlefield hoef ik niet te spelen, dat lijkt me nogal een saai spel. Mijn PC speelt alles maxed wat ik maxed wil spelen. Arma 3 kan ik "maxen" met 4xAA en zonder occlusion want dat vreet enorm veel power voor minimaal verschil. Ik gebruik ook mijn race stuurtje uit 2001 in combinatie met HOTAS en TrackIR en heb ook een xbox controller liggen. Ook produceer ik muziek, maak 3D modellen, beheer foto's, films en muziek en een gehuurde server. Tevens verbind ik via teamviewer weleens naar m'n pa z'n PC als hij een probleem of vraag heeft aangezien ik in een ander land dan hem woon. Een PC kan dus wat meer dan door Sony of MS goedgekeurde media consumeren.

Er is veel en veel meer dan alleen graphics wat toegevoegde waarde heeft bij een PC, ook als je alleen over gaming praat.
En nu betaal je iets minder om op een hardware te kunnen spelen wat op zijn Retour gaat of geeft nog een bak geld uit om met de tijd mee te gaan voor 3 a 4 jaar.

Een PC up to date te houden kost iets van 300 a 400 euro per 3 jaar en de Refresh zoals Scorpio en Pro gaan minimaal 400 euro kosten.

Terwijl je kan verwachten door de komst van VR en 4K dat deze Refresh het na 4 jaar niet meer kan bijhouden..

Want jij zegt dat Tweakers van grafisch houden en dat kan en mag maar wat dacht je van de Studio's ?

Denk je dat Studio's liever voor tussen de 30 en 60 frames op 1080p gaan dan 4K en VR ? kun je nu al zien de een na de ander Demo wordt in 4K gedemonstreerd.

Of het nu daadwerkelijk 4K is of een Upscale maakt weinig verschil het gaat om de intentie.

Dat weer opnieuw zoveel mogelijk optische illusie uit de hardware wordt gehaald en deze Consoles moet nog beginnen..

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 10 september 2016 16:05]

De meeste games worden voor 1080 gemaakt, aangezien de grootse mark daar nu voor is het handjevol mensen wat echt 4k speelt is minimaal dus jah studios kiezen voor het gene wat de meeste mensen hebben :)
Waarom is het meeste console software gelocked op 30 frames en soms met duikingen naar 20 frames ?

Als de software werkt dan is er niks aan de hand maar als de software niet optimaal is dan is de buffer van 30 frames niet genoeg en dat is meerdere malen gebeurt.

Moet zeggen dat de Consoles stabieler reageren op Gameplay van tussen de 20 en 30 frames.

Bij een PC is het vrijwel direct zichtbaar dat het beeld niet soepel meer is soms zelfs een Freeze of Hapering of een Tear.

Vindt het dus vreemd dat Studio's nu meer hardware specificaties krijgen om hun software op 1080P met 30 tot 60 frames te ontwikkelen.

En dat hun juist met 4K demo's aankomen zetten terwijl spelers liever een combinatie van mooi en stabiel beeld willen.

Sony en Microsoft inclusief de Studio's hoeven nog niet eens over 4K na te denken dat kan pas met de vervangingen van de Pro en Scorpio in 2021.

Maar goed ik verwacht dat de Studio's de grenzen weer opzoeken en er soms voorbij gaan en dat de Spelers het effect voelen.

Jij zegt het anders dus hopelijk heb jij gelijk dat zou ik liever zien ;)
Ik speel veel ps4 en framerate problemen ik zie ze niet:)

4k is niet nodig laat ze eerst alles maar eens goed werken zelfs op pc worden games soms uitgebracht die beroerder op pc draaien dan op console, ze hebben nog zat werk te doen daarin :)
Dat is mooi om te horen en daar ben ik blij om dat jij een stabiele game ervaring hebt ;)

Het kan zijn dat sommige PC software tijdelijk nog beroerder draait maar daarvoor kun je op de PC met settings bezig of modden.

Er was ook nog nieuws wat zeer interessant is vooral voor jou dat Studio's bezig gaan om de Pro te promoten om huidige software te optimaliseren op deze hardware :)
Klopt en ga zeker in de gaten houden of de pro waard is wat ik tot nu toe gezien heb kwa videos en youtube videos is er zeker een enorm boost in de pro :)
Mijn GTX 950 van 150 euro met G4400 van 60 euro vindt die opmerking niet fijn.. deze presteren uitstekend voor 1080P gaming.

Omdat een Dual core met GTX 750TI de huidige Consoles al verslindt wat dacht je wat een GTX 950 doet ?

De komende Consoles zullen de Budget kaarten weer als smakelijke hapjes zien maar een GTX 1060 van 220 euro plus i3 core van 120 euro.

Zullen niet zo makkelijk verteerbaar zijn en het moet ook in vergelijking blijven en daarvoor zijn de GTX 1060 vanaf 220 euro en GTX 1070 vanaf 440 euro genoeg.

Waar het Fabel weg komt dat je voor PC gaming een Quad core plus High end Videokaart wegkomt geen idee..

Maar omdat ik dagelijks plezier van een Budget systeem heb met software op 1080P en hoge settings op goede frames stoort het mij.. excuus.
1080 op alles low? Want je gaat me nie zegge dat je daarmee alles op ultra trekt :)


Mits je weinig eisende games speelt dan kan het :)

[Reactie gewijzigd door killzonex op 11 september 2016 23:37]

Ik krijg het idee dat je jezelf eerst een beetje bekend moet maken met PC hardware. Probeer wat benchmarks op te zoeken, kijk wat youtube reviews, probeer meer te leren in plaats van onzin te roepen- Niemand heeft daar wat aan.
Ben er zeker bekend mee daarom was de 1 keer per 3 jaar upgrade ook de reden dat ik reageerde want dat is onzin in pc gaming.

En aangezien we hier op tweakers zitten en je meestal iedereen over 60fps hoort en hoogste settings zeg ik dus dat je dat niet ging redden meeste hebben ook een 2k scherm of hoger... dus als je de discussie wil starten ;)
Mijn oudere software als Bound by flame, Lords of the fallen, Shadow of mordor, Risen 3, etc. draaien allemaal op Ultra.

Met de opstart van Fallout 4 stelde het systeem zelf hoge settings in en deze heb ik op Ultra gezet en het draait continue soepel maar de frames zullen niet veel hoger zijn dan 30 ;)

Dat is inmiddels inclusief mods als Sun, Light, Shadow effects en mijn Wasteland is meer een Oerwoud dan die kale dodenboel.

Maar dit is nog maar het begin van de Modding en alles gaat voor nu via Bethesda workshop om deze een kans te geven en het bevalt uitstekend.

Voor de zekerheid nog even gekeken naar mijn TV pricewatch: Samsung LE32B530 Zwart het is een HD en laat elke keer 1920x1080 @60hz zien maar geen i of p dus zal wel goed zijn toch.

Als je wilt dan ben je Welkom om zelf te ervaren wat een Budget systeem kan en kun je oordelen wie nu wie niet kan bijhouden in Prijs en Prestatie :)
Je zegt het zelf al oudere software ;)

Doe eens een gtav ultra setting witcher 3 ultra?

Ik bedoel je haalt stabiel 30 top maar dan krijgen we de console haters die zeggen oww 30 fps pc gaming man 60 fps dus jah..... 30 pc of 30 console voor sommige whats the difference..
Oh en de PS4 heeft software sinds ? ongeveer dezelfde periode als mijn oude software en Fallout 4 is van vorig jaar ;)

Ik had het ook over Fallout 4 omdat dat mijn meest recente PC spel en PS4 VS GTX 950 Witcher 3 kun je zelf opzoeken want ik weet de resultaten al.

Mijn systeem kan Fallout 4 via settings meer Frames halen dan de Consoles of Grafisch meer met dezelfde 30 Frames als Consoles.

Dit systeem heeft 550 euro gekost dus daarom begon ik over jouw commentaar dat jij een Console kocht omdat jij de PC veel te duur vindt...

Voor mij kan de PC meer 1080P gaming dan Consoles voor hetzelfde geld en de Consoles zijn toch voor tussen de 720P en 1080P bedoelt of was het Upscaling ?

Door jouw commentaar over prijzen en specificaties en prestaties ligt het niet aan de prijs en prestaties verhouding van de PC in het algemeen.

Maar meer aan jouw vergelijking van PC VS Consoles.. de verhouding van prijs en prestaties klopt niet terwijl het bewijs voor mij staat dat je een prima vergelijkbaar systeem kan bouwen.

Dat jij zich aan een PC standaard houd door naar anderen te luisteren is prima en ik vindt een ander zijn mening belangrijk.

Maar excuus ik ga niet de Vrijheden van een PC beperken door naar anderen te luisteren want mijn geld en tijd en voorkeur wat in het systeem en spel gestoken wordt vindt ik belangrijker.
Grappig. Ik heb 3 GPU upgrades gedaan voor de kostprijs van minder dan één enkele GTX 780ti. En ik draai op een CPU+Mobo uit 2012. Nog steeds heb ik een game PC die 30-40% sneller is dan de PS4.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 september 2016 11:00]

Op wat basseer je de 30/40% snelheid extra?
Trollen mag je ergens anders gaan doen.
"om mensen te stoppen over te stappen naar pc".
Oh ja, wanneer heeft Sony dat ooit gezegd? Beetje goedkoop om met verzonnen motieven een punt proberen te maken.
Ook zonder zouden mensen niet overstappen hoor...
This Is For The Players PAYERS
Sony heeft nooit wat gezegd over mod support voor Fallout 4. Het was Bethesda die dat beweerde. Staaltje false advertising waar ze waarschijnlijk weer mee weg komen as usual.
Sony's slogan "for the players" Komt hier niet echt uit de pas zeg. Waarom houd Sony dit tegen?
Waarom denk je zelf? Ze zien daarin mogelijk potentiële gaten die zouden kunnen leiden tot homebrew / hacks etc denk ik. Jammer maar begrijpelijk.
Niet begrijpelijk als ze weet hebben van gaten moeten ze ze dichten of één soort van mods sandbox ontwikkelen voor ontwikkelaars. Als Microsoft het kan waarom Sony niet?
Microsoft ziet in hoeveel draagkracht er is voor modding en ze weten dat als sony hier niet in mee gaat dat de xbox een stuk meer verkocht zal gaan worden (want ja modden zal voor veel mensen een reden zijn om een xbox te kopen) MS is de laatste jaren goed op weg al zeg ik het zelf en MS is steeds meer bereid om naar de consument te luisteren daar kan menig bedrijf nog wat van leren.
Tja, enigszins wel begrijpelijk eigenlijk.

Console spelers dragen altijd als argument (voor het console vs pc 'debat') dat het gewoon 'werkt' en 'lekker simpel en snel' is. Het is relaxt op de bank/bed aanzetten, controller erbij en gaan.
PC spelers dragen altijd als argument aan dat ze álles kunnen met hun machine, dat ze de mogelijkheid hebben om alles aan te passen.

Sony zegt nu blijkbaar dat ze de kernwaarde(s) van de console willen handhaven, en dat kan ik begrijpen. Ik ben het er niet mee eens omdat ik een PC gamer ben, maar als ik me verplaats in de hoofd 'doelgroep' van sony, vind ik het een solide move.

Ik snap jou punt ook wel hoor daar niet van, maar ik betwijfel of echt zo'n enorm groot percentage van console spelers behoefte heeft aan modding.
Vooral als je kijkt naar Skyrim/Fallout 4, dat zijn echt van die spellen waar je makkelijk een week bezig kan zijn met mods zoeken, installeren, erachter komen dat het niet werkt (icm andere mods), tweaken van welke mods je nou echt wilt/kunt draaien zonder dat je hardware smelt etc etc.

Als men al bereid is om zulk soort 'non-gameplay' investering te doen, waarom dan uberhaupt nog een console kopen? Letterlijk een van de enige argumenten om een console te kopen in plaats van een PC doe je hiermee namelijk teniet.
"onsole spelers dragen altijd als argument (voor het console vs pc 'debat') dat het gewoon 'werkt' en 'lekker simpel en snel' is. Het is relaxt op de bank/bed aanzetten, controller erbij en gaan."


Hahaha dat was in de "vroegere" tijd zo.
Tegenwoordig mag je op consoles meer updates draaien dan op de PC
Ik heb op me pc een spel sneller draaiende na aankoop dan hetzelfde spel op console
Hier ben ik het wel mee eens, snap er niets van dat een download van hetzelfde formaat veel langer duurt op de xbox one dan op mijn pc.
Inderdaad ja. Tegenwoordig krijg je eerst drie updates And moet je de game installeren vanaf een discussie alvorens te kunnen spelen op consoles. Op pc heb je binnen enkele seconden de game gekocht en is hij aan je account gekoppeld. Als je een beetje snel internet hebt (in NL is 150mbit down vrij normaal) is zelfs een grote game van 30gb binnen een uur gedownload.
De consoles hebben erg trage internet chips waardoor het dus nog veel langer duurt.
En daarnaast zijn ze ook in veel gevallen veel crash gevoeliger dan een goed gebouwde en onderhouden pc.
Nee hoor, ik denk helemaal niet dat je de kernwaarden ermee verdoezelt. Je bent namelijk niet verplicht om mods te installeren en de game zal ongetwijfeld gewoon werken zoals het altijd al zou doen. Mods zijn gewoon toegevoegde waarde. Ik begrijp je punt als pc gamer en ook ik ben pc gamer, maar dat is echt niet de enige reden om een console te kopen. De prijs van een console ligt namelijk een flink stuk lager dan van een pc. (En bij de pc komt ook nog eens randapparatuur bij zoals muis/toetsenbord en beeldscherm).
https://www.youtube.com/watch?v=xV3hasqRDoU
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/builds
k.

En sorry maar beeldscherm telt niet (voor console heb je immers ook scherm nodig) alsmede controllers dus dat telt ook niet.

En op PC werkt elke game ook 'gewoon'. Je kunt op PC 'gewoon' een game installeren (via steam) en op PLAY drukken. Meeste spellen hebben ook gewoon auto-detect/auto-optimize knoppen om grafische settings automatisch af te stellen (maar eerlijk gezegd is het echt totaal niet ingewikkeld.. als je het eenmaal snapt zal het in de toekomst niet langer dan een paar minuten duren bij eerste launch van een nieuw spel om de instellingen goed te zetten).

Dus, in feite, zijn ALLE argumenten voor een console die jij hebt aangehaald zojuist weerlegd door mij.

Conclusie: totaal geen reden om een console te kopen, buiten 'ik ben lui' of 'ik weet niet beter' of 'console exlcusives'

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 9 september 2016 22:46]

- 99% vd mensen hebben al een tv (of twee) in huis staan, dus bij het kopen van een console hoef je niet het scherm nog aan te schaffen dus ja je koopt alleen de console
- bij 9 van de 10 bundels worden er 1 of 2 controllers bijgeleverd (waarvan 1 meestal standaard is) op een pc game je alleen dus gaan we hier ook van uit dus ook dit kost je weer niets extra's
- een pc game werkt inderdaad ook, helaas zul je voor iedere game of handmatig de settings moeten aanpassen (of automatisch in game, wat 99% vd tijd geen goede settings zijn en zeker niet werkt met SLI) of je moet software als Geforce Experience gebruiken. Kortom voor ieder spel zul je dit moeten doen.
- ik heb geen argumenten aangehaald waarom je wel een console zou kopen behalve de prijs (cursus lezen misschien?)
- een beetje pc kost meer dan 300 euro exclusief scherm en randapparatuur, en ja dat telt wel want iedereen heeft een tv, niet iedereen heeft een pc scherm en toetsenbord/muis liggen
- niet iedere pc game "werkt gewoon" heb je ooit Watch Dogs met een SLI opstelling proberen te spelen? Zelfs met software en dergelijke werkt het niet of slecht
- console kopen heeft niets met lui zijn te maken, het is een makkelijke all in one oplossing waar niet teveel van verwacht moet worden, je kan er wat spellen op spelen zoals fifa (een spel dat niet minder presteert dan op de pc), je kan het als mediator gebruiken en als je een xbox hebt kun je zelfs je tv/mediabox ermee bedienen. Ik ga inderdaad niet met 2 man achter mijn pc zitten om call of duty te spelen (buitenom dat dat niet kan zonder twee monitoren te hebben). Fifa zelfde verhaal is toch iets prettiger op de bank met een pot bier en een paar maten.
- PC gaming is superieur en als je gelezen had dan had je ook gezien dat ik een pc gamer ben en dat ik nooit zal zeggen dat een console beter is en het feit dat ik er een heb wil niet zeggen dat ik het prefereer over de pc (ter vergelijking xbox one playtime totaal is 12 uur per jaar, pc minimaal 12 uur per week)
- een pc game werkt inderdaad ook, helaas zul je voor iedere game of handmatig de settings moeten aanpassen (of automatisch in game, wat 99% vd tijd geen goede settings zijn en zeker niet werkt met SLI) of je moet software als Geforce Experience gebruiken. Kortom voor ieder spel zul je dit moeten doen.
Nu heb ik nooit exotische opstellingen als Sli gebruikt, maar de enige reden om met instellingen te spelen is om te kijken of ik een game waarvoor mijn pc niet goed genoeg is toch betere kwaliteit te krijgen door eens met de instellingen te experimenteren. De standaard instellingen zijn zeker 98% van de tijd goed.
(Al verzekerd mijn huisgenoot me dat dat bij AMD videokaarten iets minder goed gaat.)
Ik weet niet hoe je huisgenoot daar bij komt, maar ik heb evenveel AMD als nVidia kaarten gehad en daar zit echt geen verschil in hoor.
Feit blijft wel dat als je mods toestaat op een game als Skyrim, veel spelers ineens speeltijden halen van 500+ uur. Ik betwijfel of je dat op een console ook ziet, aangezien je daar op den duur gewoon alles wel een keer gedaan hebt, en hoe goed de replay value ook moge zijn, het gaat op den duur toch een beetje tegenvallen.

Met mods kun je de levensduur van zo'n game echter vrijwel onbeperkt rekken, en da's natuurlijk helemaal niet wat Sony wil. Die zien je liever een game van 15 uur kopen, die uitspelen, en dan weer 70 euro neertellen voor de volgende game die ook maar weer 15 uur meegaat.
Inderdaad er was aardig wat verschil in mijn Skyrim speeltijd op de XB360 was het iets van 200 uur en op de PC al een uur of 600!

Van Oktober tot Januari komt er nog wel een 200 uur bij door gratis upgrade en ik moet nog met Enderal beginnen :*)
En als xbox toch gehackt word kun je dag dag tegen je modding zeggen ;)
Mods zijn het gat.
Het is ongecontrolleerd 3rd party spul dat moet gaan draaien binnen een veilige afgebakende omgeving. Nou ja, je snapt het denk ik wel, je hebt weinig aan beveiliging en afbakening als iemand alsnog via een veilig geachte game ongecontrolleerde code kan uitvoeren.
Ik weet niet of dat de werkelijke reden is. EA Access houden ze ook al tegen. en dat heeft weinig met veiligheid te maken.
Michael Jackson wist het wel

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 9 september 2016 18:32]

Dat is vaak het excuses en inderdaad een voordeel.. Maar de werkelijke hoofdreden is natuurlijk bijna altijd financieel.. Ze verkopen liever extra content aan je dan dat ze het je zelf laten maken en gratis laten delen met anderen..

Een van de redenen waarom ik nog altijd op de PC game, geen bedrijf met monopolie dat alles bepaalt.. Al is het ook op de PC tegenwoordig bar en boos met season passes en andere commerciele DLC.. Eigen servers draaien en modtools zijn in veel games helaas ook op PC verdwenen om plaats te maken voor betaald DLC en commerciele servers..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 9 september 2016 18:25]

Wat denk je zelf? Sony wil natuurlijk liever zelf die mods verkopen zodat ze er wat aan over houden. Dit is echt geen technische beperking zelfs al zeggen ze het.
Zie laatste twee alinea's http://www.techtimes.com/...according-to-bethesda.htm

Een reden zou kunnen zijn dat Sony meer controle wil hebben over content dan dat Bethesda zou willen. Dit is echter een redenatie.
Hopelijk kunnen ze samen met ps over een dan voor Sony wel goede mod support...!
Ik gok te veel gratis content..
Of dat er bij mods weinig te verdienen is? Ik neem aan dat Sony centjes ziet bij elkr psn transactie...
Maar ook minder fo4/skyrim verkoop.
Dit is ook niet het eerste... CTE (Community Test Environment) voor BF4 werd ook tegen gehouden terwijl dit op PC en XB1 wel kan!
Wat voor zin heeft de hele Skyrim remaster nu.. het is een wereld van verschil met het origineel ook zonder mods maar wat gaat deze HD ervaring kosten ?

Hopelijk komt er wel zsm een Meeting van Playstation spelers en de Modding community want beiden hebben hier baat bij plus het is een prachtige ervaring.

Om zelf je spel ervaring aan te passen en misschien zelf wel met Modding bezig gaat om dit weer te delen.
Welke zin het heeft?
Haha, simpel: $$$
Daar draait alles om.
DLC is een deel van het inkomen dus hun recht maar Skyrim remaster heeft alle DLC... http://www.bethsoft.com/en-us/games/skyrim_special_edition er komt alleen nog maar extra content bij de Modding community vandaan.
Hoe Sony dit ziet:
Users maken eigen content => Minder dlc verkopen ==> minder $$$
Ondanks dit volgens mij op pc nooit een probleem is geweest.
#fortheplayers
Hoeveel DLC denk je dat er nog voor Skyrim gaat komen? De Special Edition bevat Dawnguard, Hearthfire en Dragonborn al, dus alle DLC die er voor Skyrim bestaat wordt standaard al meegeleverd. Sony gaat dus geen cent minder verdienen aan DLC door mods toe te staan...

Ik vermoed gewoon dat Sony eigenlijk liever niet heeft dat je zelf de levensduur van je game kunt verlengen door er zelf mods in te stoppen. Iets als Falskaar zou prima moeten werken, ook op de consoles, want de download is nog geen 500 MB en werkt gewoon met de vanilla game, dus je hebt geen externe tools zoals SKSE nodig om hem te kunnen spelen, maar intussen voeg je wel enkele tientallen uren speeltijd toe waar Sony geen rooie cent voor ziet. Ze hebben liever dat je dan weer voor enkele tientallen euro's een glorified Gran Turismo demo koopt dan dat je gratis en voor niets een 30+ uur mod downloadt.
Dacht je dat? Call of duty was zn bedrijf dat modding toejuichde totdat ze het eruit haalde en zelf dlc maakte ook pc stopt zulke dingen hoor het is nie alleen console....
En daar gaat de reputatie van Sony. Mijn hemel in een paar dagen tijd krijgen ze het gewoon voor elkaar om van alles 1 grote puinzooi te maken. Een PS4 pro waar niemand echt op zit te wachten en prijsverhogingen en nu dit weer. For the gamers... :/
Gelezen dat toch een hoop mensen het gaan aanschaffen anders. Weet niet hoe je daarbij komt dat ze er een puinzooi van hebben gemaakt?

PS4 Pro is gewoon een prima tussentijdse upgrade voor de mensen die daar interesse in hebben.
Hoezo maken ze er door de Ps4pro een puinzooi van? De Ps4 kan nog hetzelfde als voorheen (komen zelfs updates aan mbt HDR bijvoorbeeld). Niemand gedupeerd toch, wil je hem niet koop je hem niet.
Kan aan mij liggen, maar speelt Bethesda hier niet heel erg de slachtoffer-kaart?

Eerst prijzen ze Fallout 4 aan, met mod-support terwijl ze wisten dat er beren op de weg lagen (beperkte grootte van mods, proprietaire audio). Mods binnen die limitaties waren perfect mogelijk, maar nu zegt Bethesda: "Als het niet op onze manier kan, dan maar helemaal niet."

Ik had liever gezien dat men aanstuurde op een oplossing waar de consument nog wat aan had, dan helemaal geen oplossing. Of verkoop je product niet onder valse voorwendselen.

[Reactie gewijzigd door NewDust op 9 september 2016 18:49]

Mods zijn er op de XBO wel, dus zoveel beren zal Bethesda niet gezien hebben.
Ik begrijp dat er vanuit Microsoft minder drempels zijn om mods mogelijk te maken. Het is echter algemeen bekend in de development wereld dat Sony gebruikt maakt van proprietaire formaten. De limitatie voor 900mb zal ook niet op het laatste moment uit de lucht zijn komen gevallen.
Bethesda gaat niet zo even een verkoop praatje maken zonder te overleggen met Sony en MS.

Hun hadden ook vanaf het begin kunnen zeggen "PC en XB modding only" dan werdt er zo gedacht dat Bethesda niet hun best wou doen voor de PS4 spelers en de XB1 voor trok.

Wat er nu precies aan de hand is (technisch of financiëel) er komt wel een Remaster inclusief DLC waar je voor betaald maar de gratis content komt voorlopig niet of helemaal niet..
Bethesda bied een gratis upgrade aan op de PC aan ieder die een Special of Collector of Anthology heeft en voor de Consoles kun je het opnieuw kopen...

Hun besteden tijd en geld om Modding naar de Consoles te halen via hun eigen community terwijl de PC naast dit de Steam en Nexus community heeft.

Als er slachtoffers zijn dan zijn het wel de Playstation spelers en ik denk niet dat Bethesda er ook maar iets over te zeggen heeft en ook maar iets kan doen.
Als Sony alleen skins wil toestaan of iets dergelijks (ofwel, gebruikers geen code laten draaien op de PS4) dan kan ik me wel voorstellen dat Bethesda zegt 'laat maar'.
Dit lijkt mij juist een manier om mensen naar de PC te jagen...
Heeft Sony dan alleen maar zichzelf mee.
Als ik dit lees ben ik weer blij dat ik afgelopen 10 jaar geen cent aan consoles/games heb uitgegeven, ik weet niet hoe het met andere mensen zit maar ik stel mijn vrijheid erg op prijs en de hardware die ik koop legt mijn geen beperkingen op.
Tja zo kan je ook wel zeggen dat je altijd teveel betaald voor nvidia kaarten. Alles heeft z'n voor en nadelen.
Dan neem je AMD?

Op de Console betaal je je weer scheel aan Abo's en Licentie kosten bovenop een Game.

Zou zeggen Console heeft meer nadelen, want op de PC kun je zelf kiezen hoe duur je het wilt maken.
Maar console games verkoop je makkelijker door en bij een online abbo krijg je elke maand gratis games. Pc vs console zal altijd de eeuwige strijd worden.
De redens voor mij om PC software te verkopen is nihil want ten eerste inderdaad het gaat moelijk.

Maar je krijgt er ook weinig voor omdat PC software nieuw al weinig kost en je kunt de software blijven spelen dus waarom het verkopen ?

Deze gratis games bij PS Plus zijn net zo gratis als het gratis koekje wat je bij een kopje koffie van 2 euro krijgt..