Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Bethesda komt inderdaad met een opgepoetste versie van Skyrim. Geruchten hierover deden al de ronde. De nieuwe versie van het populaire spel verschijnt op 28 oktober voor de pc, de PS4 en de Xbox One.

Skyrim Special Edition bevat meer grafische details en effecten, waaronder volumetric god rays, screen space reflections en nieuwe shaders voor sneeuw en water. De remasterversie van het spel bevat verder alle officiële add-ons die voor het origineel uitkwamen.

Verder ondersteunt het spel mods, ook op consoles. Wie The Elder Scrolls V: Skyrim met al zijn dlc al op Steam heeft, of wie de Legendary Edition heeft, kan gratis upgraden naar de Special Edition, maakte de uitgever bekend. Op 28 oktober komt Skyrim Special Edition naar de Playstation 4, Xbox One en pc.

Op 03.15 in de video toont Bethesda de grafische verschillen tussen de oude en de komende versie van The Elder Scrolls V: Skyrim .

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Wat ik me dan even afraag: zullen alle custom mods die voor de oorspronkelijke Skyrim zijn gemaakt ook werken? Dat lijkt me wel nodig wil je dat de community overstapt, alle mod bouwers zullen niet hun werk nogmaals willen doen.

Of zijn dat ook de officiele mods?
Waarschinlijk wel. Er is via Steam ook al een ander officieel texture pack voor Skyrim te downloaden dat ook geen impact heeft op mods. Skyrim mods zijn gemaakt in Bethesda's Creation Kit, die is speciaal voor modden van hun games. Dan zal de backwards compat er gewoon wel zijn.
Niet perse hoor. Waarschijnlijk gebruiken ze de iteratie van de engine die ook voor FO4 gebruikt is.

Dat betekent dat bijna niets compatible is, dat bijna alles geport moet worden. Textures, meshes, scripts, dialoog, esp's, esm's, etc, etc.

De Creation Kit voor FO4 en die voor Skyrim zijn ook niet onderling compatible.

De officiŽle HD textures DLC is gewoon een texture pack, zoals vele andere maar dan als mods. Deze remastered heeft veel meer weerslag dan een texture pack, het houdt een engine upgrade in.
Oh dat had ik gemist. Dan heb je idd wel kans dat mods het niet meer doen :/
Dat betekent dat bijna niets compatible is, dat bijna alles geport moet worden. Textures, meshes, scripts, dialoog, esp's, esm's, etc, etc.
Onwaarschijnlijk. Want dan zou Bethesda ook hun eigen scripts ed moeten updaten en daar hebben ze wellicht geen zin in.
Weinig andere opties. Zoals gezegd: ze gebruiken de iteratie van de engine die ook voor FO4 gebruikt is.
is dat niet op basis van je eigen speculatie?

daarnaast de gedemonstreerde effecten zijn in de hedendaagse skyrim na te maken met ongeveer 2mb aan mods (exclusief uiteraard nieuwe textures/meshes) dus ik verwacht dat ze hun werk in skyrim meer vernieuwd hebben dan het hele ding te porten naar de FO4 versie van de engine (als ze dat gedaan hebben zou dat gaaf en shit zijn, yay mogelijk nvidia effecten om mee te spelen en een betere basis om te modden, booo mod setup van 30gb met 190 mods die vast niet meer werken)
Ik denk dat ze tenminste de script processor geport hebben. Ik denk echt niet dat hun hele scripting-API ondersteboven gegooid is.

Volgens Arthmoor zullen .nif-files niet langer compatibel zijn. MEH.
Mods die SKSE vereisen zullen niet werken tot SKSE is bijgewerkt, en SKSE plugins zullen helemaal niet werken.

Consoles mogen fluiten naar SKSE.
Ik heb dus alle DLC, behalve Heartfire aangezien die mij niks interesseert. Dan krijg ik de upgrade dus niet? :S
Ligt er aan of je op de pc speelt. Als je alle dlc op Steam hebt, dan krijg je de remaster gratis. Als je alle dlc op de console hebt, krijg je het niet gratis, als je over het origineel beschikt. Als je de legendary-editie bezit is de remaster weer wel gratis.

Als je op de pc speelt, zou ik voor een paar euro de collectie compleet maken, zodat je de remaster gratis kunt krijgen.

[Reactie gewijzigd door Thom2289 op 13 juni 2016 08:35]

Als je de legendary-editie bezit is de remaster weer wel gratis.

Zou het dan kwestie zijn van : Schijf van X360-Skyrim Legendary-Edition in X1 steken en ik krijg de upgrade gratis???

Dat zou te gek zijn!

Edit: Deze vlieger gaat dus niet op!
Van de Bethesda-website:
If you own the PC version of Skyrim and all its add-ons – Dawnguard, Hearthfire and Dragonborn – on Steam, you’ll get a free upgrade to Skyrim Special Edition when it releases on October 28. The same applies to anyone who owns the Legendary Edition on Steam.

bron:https://bethesda.net/#en/...one-and-pc/2016/06/12/145

Hieruit kunnen we dus concluderen dat als je Skyrim SE op PS4/X1 wilt hebben moet je er voor betalen... :|

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 13 juni 2016 13:48]

If you own the PC version of Skyrim and all its add-ons – Dawnguard, Hearthfire and Dragonborn – on Steam, you’ll get a free upgrade to Skyrim Special Edition
Inb4 iedereen inderhaast Hearthfire koopt. :9
PC :). Maar inderdaad zoals Tjeerd zegt kan ik de DLC van 5 euro ook aanschaffen voor deze upgrade.
maar met de huidige mods voor de pc is het toch niet waard om de upgrade te nemen? Me dunkt dat je het nu net zo mooi, al dan niet mooier, kan maken met wat er nu als aanbod is :)
Het hangt er vanaf hoe ver ze precies gaan met het remaken. Ik ben niet heel erg thuis in het technische aspect van mods (alleen in installeren en spelen :+) maar als de remaster straks allerlei mogelijkheden biedt die er voorheen niet waren (kan ook in stabiliteit zitten of bv in maximum aantal items of actors) dan zou het best de moeite waard kunnen zijn. Als het alleen maar een grafische upgrade is dan zie ik er ook niet zo het nut van in inderdaad.

edit: typo...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 13 juni 2016 15:37]

ja inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken :)
Ik heb de legendary edition, dus we gaan het meemaken
Juist. Maar aan de andere kant: voor een spel als Skyrim + officiŽle grafische update, is het de vijf euro voor een DLC wel waard om het weer vele uren te gaan spelen?
dus koop je de remaster voor 1 euro tijdens de summer sales door die laatste DLC te kopen die geheid voor 80% in de aanbieding gaat ;)
Kijk op dat nieuws zat ik te wachten! Een gratis upgrade wie het origineel + DLC al heeft! Hulde voor Bethesda! Ze willen je dus niet het geld uit de zak kloppen zoals menig ander ontwikkelaar dat wel doet!
Inderdaad hulde voor Bethesda _/-\o_

Alhoewel Skyrim wat mij betreft nog niet echt opgepoetst hoefde te worden, dan had ik persoonlijk liever met een Morrowind of Oblivion oid gezien... of nog liever FO3! Maar neemt verder uiteraard niet weg dat het gratis beschikbaar stellen voor mensen die de game reeds bezitten echt helemaal top is... hier kunnen andere grote ontwikkelaars een voorbeeld aan nemen.
Ik ben het met je eens dat ik het liever voor Morrowind of Oblivion had gezien.. maar het was vast eenvoudiger om het voor Skyrim te doen. Als ze een remake van Morrowind zouden maken met de remastered graphics van Skyrim en de originele diepgang, dan ben ik verkocht.
Skywind is er ook nog :) Remake van Morrowind via de Skyrim modding engine.
Klopt, die wou ik eerst ook nog noemen in m'n reactie :P maar ik ben nooit zo van de mods tenzij ze echt af zijn, dus een mogelijke final release van Skywind zou ik wel gaan spelen :) Graphcis mods voor Skyrim heb ik ook geprobeerd, maar ik doe ergens iets fout waardoor alles vastloopt of de game geeneens wil booten xD specificaties van m'n pc zou het niet aan mogen liggen.
Ik ken het probleem. Nexusmodmanager gebruiken en per geÔnstalleerde mod kijken of het spel nog werkt. Een hoop werk, maar uiteindelijk kom je er wel achter welke mod tegenwerkt.

Het huidige mod aanbod voor de PC kan het al even mogelijk maken om de graphics te krijgen die te zien zijn in de video.
Volgens mij is het de bedoeling dat er een final release van Skywind komt :) Hopen dat ze een beetje opschieten, ik zou m puur al spelen voor de prestatie van een goed werkende final release maken voor zo'n project.
Tja, maar je zei dat je de diepgang van het origineel wilde. Denk niet dat je met Skywind dan aan je trekken zult komen. :p
De update voor Skyrim is dan ook niet echt zo veeleisend voor de ontwikkelaars. Voor Morrowind of Oblivion hadden ze vrijwel het gehele spel opnieuw moeten ontwikkelen, maar deze nieuwe versie van Skyrim is eigenlijk alleen een beetje tweaken...
Niet echt. Deze remaster gebruikt de geŁpdatete versie van de engine die ook voor FO4 gebruikt is. Er zijn aanzienlijke verschillen tussen FO4 en Skyrim.

Animaties, modellen, textures, etc, kunnen bijvoorbeeld niet 1 op 1 geport worden. Die moeten geconverteerd worden.
De scripts zijn vaak niet compatible omdat Papyrus geŁpdate is.
De opbouw en implementatie van de dialogue tree werkt in de basis heel anders.
Etc, etc.

Het heeft dus wel iets meer om handen dan een paar tweaks. Toegegeven, de verschillen met games ouder dan Skyrim zijn nog veel groter.
Ik kan me wel voorstellen dat ze het gewoon via wat scriptjes converted hebben en daarna alles hebben nagelopen op mogelijke bugs. De facegen is namelijk wel vrijwel gelijk aan FO4 (alleen hidden), verder is er helemaal niet zoveel verschil voor zover ik kon zien.

Ik verwacht daarom ook dat het niet zo heel erg optimized zal zijn.... Cities nog steeds closed etc. bijvoorbeeld.
Probeer bijvoorbeeld maar eens een mesh of een animatie 1 op 1 te porten van Skyrim naar FO4. Dat werkt niet.

Dat jij het verschil niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is in de achtergrond.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is niet iets wat je met de hand zou moeten fixen voor zover ik weet. Het meeste kun je vrij makkelijk automatisch laten converteren, waar ook het aantal Skyrim -> FO4 mods van getuigd.
Ze hebben skyrim geport naar de nieuwe creatio engine om vanuit daar fo4 op te bouwen. In fo4 zat bijv nog code voor paardrijden. Net andersom als dat jij zegt dus :P
Dat er niet gebruikte restanten scripts over zijn gebleven uit Skyrim doet daar niets aan af.

Heb je scripts geschreven voor Skyrim en FO4? Ik wel. De code Is in de basis hetzelfde maar er zit vaak behoorlijk verschil in de functies. Wat in Skyrim werkte, werkt niet perse in FO4, en vice versa.
Jep Morowind daar zou ik zo de volle mep van 60 euro voor betalen, en dat doe ik nog maar zelden voor een game
Maar alleen de PC versie toch? Zover ik begrijp uit het artikel...

Ach, en al zou hij nog een tientje of 2 moeten kosten. Alleen al voor de console mod support is me dat wel waard :) (Plus dat ik dan niet van console hoef te switchen om weer Skyrim te spelen)
Ja volgens mij inderdaad alleen voor de PC. Aangezien het via Steam zo opnieuw te downloaden is. Ik denk dat ze er op de console 'liever' nog geen uitspraken over willen doen? Aangezien je hier zit met de fysieke of de downloadversie. Mogelijk dat ze in de toekomst de upgrade gratis beschikbaar maken voor mensen die het origineel hebben en dat je hem dan alleen kan spelen met de originele disc in de drive?
Waarschijnlijk kan je gewoon de nieuwe downloaden zodra ze zien dat jij de originele hebt gedownload of het dvdtje hebt . Dan download je deze legendary versie gewoon uit de store.
Dat kan gewoon via je account van xboxlive of PSN. Zo kan je ook spellen kopen via de store, deinstalleren en op een andere xbox gewoon weer installeren.

Op deze manier zullen ze het wel doen denk ik

[Reactie gewijzigd door -Markster- op 13 juni 2016 09:27]

Alleen spijtig dat ik het origineel + dlc's apart op ps3 heb aangeschaft.

Ben eens benieuwd wat mensen zoals ik uiteindelijk zouden betalen voor deze rem
Nu nog de mod-community omarmen. Die is wat TES groot maakt.
Verder is bethesda wel lekker bezig, eerst doom, straks quake en ook nog een reboot van Prey. What a time to be alive :)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 13 juni 2016 09:42]

ben eens benieuwd, ik heb skyrim + alle DLC op X360 maar ik denk dat ik naar deze upgrade versie zal mogen fluiten op xone, de deal zal wel weer PC only zijn

Skyrim BC zullen we nu ook wel mogen vergeten vermoed ik.
Skyrim heeft al genoeg mods, geen reden om een remaster versie aan te schaffen, grote kans is dat de grafische mods mooier zullen zijn dan wat Betesda gaat geven.
Alleen de consoles hebben nog gťťn mods, en die krijgen ze bij deze versie wel. En als je de PC versie al hebt krijg je de upgrade gratis. Kortom, geen reden om hem te laten liggen toch? :)
alleen als je OOK de DLC's in beschikking hebt, dus dat valt bij mij af want ik koop zelden DLC.
enige uitzonderingen geweest:
-Dungeon Defenders
-Civ5

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 13 juni 2016 09:05]

Zonde, want de Dragonborn DLC van Skyrim is meesterlijk.
Dawnguard is anders ook wel vermakelijk.
Klopt, alleen was die om een of andere reden in het Frans bij mij. Zeer lollig hoor, Engels en Frans door elkaar.
Dat denk ik (helaas) ook. Ze hadden beter kunnen werken aan een nieuwe TES
Daar zijn ze al lang mee bezig joh ;) Nieuwe TES installment zal zich wss in Valenwood afspelen.
Bethesda kennende ( en terugkijkend op Fallout4 ) zal deze aankondiging slechts een aantal maanden door de daadwerkelijke release komen. Zou me niks verbazen als TES6 ergens in Q3 of Q4 van 2017 uitkomt ( dan zit de 5 jaar development cycle er ook weer op ).
Dit is uiteraard allemaal gebaseerd op geruchten, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze de afgelopen 5 jaar NIET aan TES hebben gewerkt ( zeker gezien het mega succes van Skyrim ).

De Skyrim remaster is een zoethoudertje en kan nog wat omzet uit deze 5 jaar oude game persen.
Grafische mods zijn meestal weinig subtiel en passen vaak alleen het contrast aan. Lekker in de zon kijken op screenshots zodat je niks meer ziet van de game. "Realisme"...
Naast de keuze in Mods kun je ook je TV aanpassen en samen is dit perfect af te stellen.

Inderdaad weinig subtiel https://www.youtube.com/watch?v=v5MOykfGoiA dit is een van de oudere mods en er is nog extremer te vinden :)
Misschien dat sommige mods niet meer 'nodig' zijn. De ugridstoload lijkt standaard al op 7 of 9 te staan als ik dat beeld van Solitude bijvoorbeeld zie, of ze hebben de world mesh grondig opgepoetst. Allerhande basiszaken die je niet meer apart hoeft te modden :)
Waarschijnlijk is de world mesh aangepast, de dichtheid en de kwaliteit van de distant LOD verhoogd.

Aangezien de remastered gebruik maakt van de iteratie van de engine die ook voor FO4 gebruikt wordt, zal het verhogen van ugridstoload niet iets zijn waar BGS voor kiest. Het levert namelijk nog steeds dezelfde potentiŽle problemen op.
Mja, daar heb je misschien gelijk in. Wel vreemd, op 9 draait Skyrim al jaren op mijn PC uit 2011 vlekkeloos :)
Dat is mogelijk, het is echter afhankelijk van de load daardoor op papyrus, ai pathing en havok. Totdat SKSE ingezet werd om het eerste blok geheugen dat toebedeeld werd te vergroten was dat verre van stabiel, zeker als je een aantal wat dat betreft relatief zwaar belastende mods gebruikte.

Tevens was het zo dat omdat scripts en ai startten op het moment dat een cell laadt sommige dingen al gebeurden voordat je goed en wel in de buurt was. Bij het ontwerp van de game was geen rekening gehouden met een hogere ugridstoload waarde. (Bij FO4 ook niet.)

Vlekkeloos dus niet, wellicht dat je het alleen niet opgemerkt hebt.
Ingebouwde SKSE! Dat zou mooi zijn.
Gratis ugprade als je alles op Steam hebt is leuk natuurlijk, maar dat zal niet gelden als je de 360 versie hebt (console, dus).

Console owners worden dus wel genaaid, te meer omdat ze al redelijk veel meer voor hun games betalen dan PC gamers.

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 13 juni 2016 08:24]

Net als met The Last of Us, GTA V, Halo, Tomb Raider, Borderlands en Final Fantasy, om maar even wat op te noemen...het is een nieuwe generatie consoles, met nieuwe hardware.

Het zou wel mooi zijn als ze er geen §60 voor gaan vragen, maar bijvoorbeeld §40.
Het is ook gewoon het verdienmodel bij consoles. De hardware wordt verkocht met hele lage marges om aan de games te verdienen. Is al sinds jaar en dag zo
De remaster komt niet uit voor de XBOX 360 maar de One. Dat is een andere console dus logisch dat je opnieuw mag betalen.
Niet zo logisch vind ik want er is ook nog zo iets als backward compatibility.

Game zal met launch mischien niet direct backwards compatible zijn, maar dat is denk ik een kwestie van tijd.
Dat heeft de PS4 niet, dus dan zouden die als enige voor de upgrade moeten betalen. Dat zou ik weer niet logisch vinden.

Ik snap Bethesda wel, voor de PC kunnen ze geen geld vragen als je alle dlc's hebt want het voegt te weinig toe (bij de pc heb je al hele mooie mods)
Er komt echt geen remaster meer voor de PS3/X360. De game wordt grafisch opgepoetst, iets wat die generatie consoles niet aan kan.
wat hij bedoeld is dat veel mensen hem al hebben voor de xbox 360 of PS3 maar op de nieuwe console de xbox one en PS4 opnieuw moeten betalen. zeker gezien de one backwards compatibility ondersteund zou je skyrim al kunnen spelen op de one MITS bethesda de game compatibel maakt.
PC mensen hoeven niet opnieuw te betalen.
Ze hebben de 360 versie al aardig moeten aanpassen zodat ie enigzins normaal kon draaien. Waarom zouden ze in hemelsnaam een betere versie voor de 360 en ps3 uitbrengen? Remaster ivm meer rekenkracht van een nieuwe console. Andersom werkt dit natuurlijk niet

Edit: reactie op InflatableMouse

[Reactie gewijzigd door 3clectic op 13 juni 2016 08:36]

Is een van de perks van forward/backward compatibility van software. Helaas vallen de 360/ps3 net buiten de boot.
Theorethisch zou alles vanaf xbone en ps4 wel makkelijk te upgraden moeten zijn. Heb je nu natuurlijk nix aan maar is een mooi vooruitzicht voor later.
De console krijgt echter ook de grootste verandering. Waarom zou Bethesda in hemelsnaam even Skyrim remasteren voor de PS4/X1 en gratis weggeven voor mensen die de oude versie hadden. Het verschil tussen de oude versie en deze nieuwe versie is op consoles vele malen groter dan de oude en nieuwe versie op PC. Voor PC gamers zal dit eerder als een update aanvoelen, voor console gamers zal dit als een dikke upgrade voelen.

Toen de geruchten begonnen was ik terughoudend met Skyrim remastered. Maar nu ik de beelden heb gezien is het voor mij een day one purchase. Mods voegen veel toe, eindelijk ook op consoles en toen ik de soundtrack weer hoorde wist ik genoeg.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 13 juni 2016 09:38]

Prijs is nog niet bekend? Als je nu de legendary-editie van Skyrim haalt, betaal je dus 18 euro voor de remaster. Klinkt als een hele goede deal.
ja is dat zo of geldt dat alleen voor Steam games? Daar kost de bundel namelijk gewoon nog §36,-
http://www.gamesync.nl/sk...pen-directe-download.html

Is gewoon een cd key die je in steam invult en steam voegt hem als gekocht toe. Werkt prima hoor.

http://www.kinguin.net/nl...-edition-eu-steam-cd-key/

Zelfs 12.33. of 11.48 voor de Europese versie.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 13 juni 2016 09:29]

Wauw dat is echt gigantisch. Heb je Skyrim gekocht voor 3,74 in een Steam sale, krijg je in Oktober the Next-gen versie inclusief alle DLC. Wat wil je nog meer? Kunnen andere devs wel van leren!
Het blijft een uitstekende Deal maar de DLC moet wel gekocht zijn dit is niet Gratis ;)

Ik geniet al jaren van de modding community maar zal op 28 Oktober de mods er af halen en deze Special vergelijken om te zien welke versie het meest per Frame bied }> Developer Modding vs Modding Community!

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 13 juni 2016 11:02]

Aah dus het is wel zo dat je de DLC gekocht moet hebben, dit had ik niet begrepen. Jammer maar logisch!
Excuus ik had verschillende informatie gevonden maar voordat alles gekopieerd was weer een herlading.. het ligt niet aan Tweakers maar aan deze andere Sites.

Hoe het precies zit is afwachten maar de DLC zelf is het al waard ongeacht het platform en nu krijg je gegarandeerd deze Remaster erbij.

Dus eerst Oktober afwachten en dan kijken naar de beste optie en als Steam of een andere site Dragonborne, Dawnguard, Heartstone aanbied voor een paar euro waarom niet ;)
Dit is een link naar de Legendary Edition van Skyrim, of in ieder geval wat er in de Legendary Editie zit. Wat moet ik hier uit halen?
Dat ie nog voor relatief weinig te krijgen is.
Ik heb hem zelf al een tijdje terug uit een sale gehaald voor §15,=, maar daar heb je nu niks aan, weet ik ook wel!
Maar kijk maar wat je met deze info doet... ik dacht dat je dit wel leuk zou vinden.
Wel netjes dat ze een gratis upgrade geven als je al de Legendary edition in bezit heb. Ik ben benieuwd of het wat wordt!
Voor mij geweldig nieuws, zat al een tijdje te wachten op Skyrim voor de nieuwe consoles.
Nog even wachten tot oktober :)
Lijkt me behoorlijk saai om opnieuw te spelen en de nieuwe graphics zijn niet zo schokkend. De godrays heb je na een tijdje wel gezien.