Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Alle teksten van npc's in Skywind, de mod die The Elders Scrolls III: Morrowind namaakt in The Elder Scrolls V: Skyrim, zullen gesproken zijn. In totaal werken meer dan 100 stemacteurs aan het inspreken van alle teksten in de mod.

In een blogpost op de site van The Elder Scrolls Renewal Project, schrijft een van de teamleden dat er weliswaar wat teksten weggelaten worden in de mod, maar dat gaat voornamelijk om teksten die herhaald worden. Bovendien voegen de modders juist teksten toe: npc's reageren verbaal in de mod wanneer ze een lijk aantreffen, en gaan onderling met elkaar in gesprek. In The Elder Scrolls III: Morrowind, was slechts een beperkte hoeveelheid teksten ingesproken. Meer dan 40.000 regels tekst zijn inmiddels klaargemaakt voor de meer dan 100 stemacteurs die bijdragen aan het project.

Meer demonstratievideo's van het stemacteren zijn te vinden in de blogpost

Skywind wordt een gratis mod voor The Elder Scrolls V: Skyrim en vereist zowel die game als Morrowind en de Bloodmoon- en Tribunal-uitbreidingen. De mod is op het moment in de alfafase, en moet in de toekomst wel een open bèta in gaan, maar het is nog geenszins duidelijk wanneer dat gebeurt. Morrowind kwam in 2002 uit voor Windows en de originele Xbox, en Skyrim in 2011 voor Windows, de PlayStation 3 en Xbox 360. Hetzelfde team werkt overigens ook aan Skyblivion en Morroblivion, maar daar wordt in ieder geval op dit moment niet zoveel aandacht aan besteed als aan Skywind. Voor wie interesse heeft in bijdragen aan het project, is er de Volunteer Hub.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Misschien was ik wat te jong, maar ik was niet kapot van morrowind. Ik vond de map te groot, het reizen te ingewikkeld en traag en het frustreerde me mateloos dat ik van een karige rat kon verliezen als mijn staminabalk leeg was.
Nu zou ik het wellicht meer kunnen waarderen en intelligenter kunnen spelen, maar de graphics en physics houden me tegen :-p ik vond het wel heel gaaf dat je een robe over je lelijke harnas kon dragen, iets wat ik mis in skyrim
Morrowind is echt een game voor de die-hard RPG fanaat. Mede door het gebrek aan fast travel moest je het hele land door en was een opdracht dus ook echt een klus waar de nodige tijd in ging zitten. Sommige dagen vind ik dat helemaal geweldig en andere dagen frustreert het me enorm. Er zijn overigens nog wel meer dingen waar ik niet meer mee kan leven. Planten als inventory achtige lijst weergeven, creatures die ontzettend star bewegen als ze naar je "op weg zijn" en verder is de game heel vergeeflijk. Ik dacht ooit dat morrowind een moeilijke game was, maar als ik heel eerlijk ben is dat echt niet zo. Ik heb genoeg characters gehad waar ik letterlijk nul healing potions of spells heb hoeven gebruiken om de game door te komen. Als je het goede ras combineert met de goede skillset is het spel eigenlijk een eitje...

Maar het is qua verhaal nog steeds een ijzersterke game dus ik ben echt benieuwd wat een grafische poetsbeurt gaat brengen! Ik ga hem waarschijnlijk weer helemaal stuk spelen :9~

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 7 september 2015 19:08]

Fast travel was er wel degelijk in de vorm van Silk Striders en diverse spells. Grote verschil met latere (dumbed down for consoles) ES games was de vergaande customization van armor, items, spells en potions.
Ja of via de mages guilds, maar het ging mij er meer om dat je niet in een keer van een random plek naar een stad kon.
Morrowind is voor mij nog steeds een van de beste RPGs ooit. Juist de dingen die jij aanhaalt maken het zo'n goed spel. Morrowind is niet makkelijk in de zin dat quests alleen bestaan uit: praat met A, fast travel naar B, loop naar marker C, doodt D, fast travel terug naar A, en in een half uur klaar. Quests moeten een soort puzzels zijn, zeker in een open wereld. De morrowind manier was meer dat je iemand tegen kwam die een gerucht had gehoord dat er daar en daar rare dingen gebeuren; ga maar zoeken, misschien kom je daar ergens iemand tegen die meer weet. Geen markers, niet alleen maar van A naar B lopen. Je kon echt geheimen ontdekken in die wereld, en als je dan dieper en dieper ergens in verzonken raakte was dat de beloning op zich.

Verder was het zo goed dat de wereld leefde. Juist ook doordat er geen fast travel was moest je je reis een beetje plannen en bleef je in contact met de wereld om je heen. Een quest kon goed betalen sipelweg omdat waar je heen moest ver weg was, en dat dus moeite kost en beloond moet worden. Nog een geweldig punt was dat je niet meteen begon als God in de wereld; eigenlijk zag iedereen je als een niemand die je geen aandacht hoeft te schenken. Als net landloper zo bij een Lord naar binnen lopen en met hem praten? Vergeet het maar. Na twee keer een pakketje bezorgen meteen belangrijke missies voor het dievengilde doen? Nope. Die praatten dan niet eens met je. Morrowind kon je heel goed op je plekje zetten als je illusies kreeg en dacht al te belangrijk te zijn; daar zorgde een lage bandiet dan wel even voor. Bandits waar een heel dorpje bang voor was? Nee, die ging jij als level 1 niet even aanpakken. Maar ook werd je niet beschermd om dat niet te doen -- niet alles levelde mee -- als jij zo stom was om te denken dat je al belangrijk genoeg was dan werd het tegendeel snel bewezen. Juist door dat alles gaf het zo'n gevoel van beloning als je dan uiteindelijk wel echt belangrijk en gerespecteerd werd.
Nu je het zo stelt krijg ik ineens zin om het te spelen :-p maar ik wacht wel even op skywind
Wat een spel was het he, al is het vast ook nostalgie.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik unique items ontdekte, wat zeker later icm Tribunal en dat museum erg leuk was. Heerlijke quests en fantastische lore.

Misschien heb ik nog wel wat screenshots van mijn Telvanni Arch Mage dark elf. Wat eigenlijk helemaal niet kon, want de Telvanni en Mage Guild konden elkaar niet luchten ;).
Ik heb het met veel plezier gespeeld. Het ontwerpen van je eigen toverspreuken en betoveringen van je wapen met zieljuwelen was geweldig. En je had veel minder het gevoel inderdaad dat je dommig van marker naar marker moest lopen. Ook om de mod Lilacor heb ik erg gelachen.

Alleen was het door die vrijheid soms gemakkelijk om onoverwinnelijk te worden. Met een zwaard dat bij elke slag levenskracht van alle vijanden in de omgeving naar jou overhevelde kon je niet meer dood. En met een wapenuitrusting die in combinatie genoeg onzichtbaarheid gaf kon niemand je überhaupt meer zien. En met levitatie werd je door niets meer gehinderd.

Jouw punt wat betreft het reisgevoel door het vele lopen begrijp ik. Dat is ook erg leuk aan sommige spellen, een gevoel van een ontdekkingstocht of expeditie. Maar toch is het eindeloze, eentonige ingedrukt houden van de loop-toets, terwijl je steeds dezelfde dingen ziet die je al zo vaak gezien hebt, echt heel stom en niet leuk. Er zou toch een oplossing moeten zijn voor dit probleem zonder het expeditiegevoel te verliezen? Hier moeten spellenmakers eens goed over nadenken.
Ik heb me er toch nooit doorheen kunnen buiten (xbox versie en later de Overhaul 3.0).
Met de mechanics van de skyrim engine zie ik het wel zitten.
Kan dan ook niet wachten tot de open beta.
offtopic:
Ben pas bij Skyrim verliefd geworden op TES en daarna pas Oblivion met veel plezier gespeeld.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 8 september 2015 09:51]

Waarom zou je niet van een rat moeten kunnen verliezen? Als jij in het echt helemaal uitgeput bent, te moe en lam om zelfs nog maar een arm te bewegen, dan kan een een brutale, gemene rat je doden. Is dat niet zo? Ik denk dat een boel mensen in cellen, in kerkers door ratten gedood zijn, omdat ze al letterlijk bijna dood waren van uitputting.

:)

Wat me dan steevast weer doet denken aan Baldurs Gate II. 'You shouldn't let yourself be so hurt, Earie', Volgens mij was dat Jahira (spelling) die dat zij als de eerste nogal klappen kreeg.

Waarom ik me dat herinner, ik zal wel een geek zijn. :P
Zeker ook vervelend dat je geen kompas had en zodoende niet overal aan het handje naartoe geleid werd alsof je een kleuter bent?
Ik heb Morrowind nooit gespeeld omdat ik het te lelijk vond. Deze mega-mod maakt het leuk om toch eens te spelen. De ontwikkeling duurt wel heel lang...Best kans dat The Elder Scrolls 6 eerder uit komt dan deze mod(bij wijze van spreken).
als je niet kan wachten , kan je hun vorige "mod", morroblivion eens proberen, die is 99.9% af
https://tesrenewal.com/morroblivion-download
Koel. Skyrim vond ik erg goede game hoewel ik geen RPG fan ben
*lelijk* :/ Morrowind gespeeld toen het uitkwam, was echt een prachtig visueel spektakel en hardware demanding game voor zijn tijd. Voodoo kaart waardig. NU zijn het wel niet up to par zijn idd.
Het grootste punt van morrowind nu is niet eens zo zeer de graphics maar de wereld zelf. Hij voelt steriel en leeg aan. Dit plaatje laat wel een beetje zien wat ik bedoel:
http://xboxmedia.ign.com/.../morrowind/morrowind9.jpg
De stad is leeg en de bergen zijn vormloos. Jammer maar een upgrade naar de skyrim engine + een herontwerp van de inrichting zou morrowind weer echt een topper maken. Een RPG is natuurlijk ook een deel immersion.
En niet om iedere hoek een stad, dorp of dungeon.... Dat vond ik aan Skyrim juist weer afdoen aan de immersion.
Ik had meer last van het feit dat bossen geen echte bossen leken. Zelfs in Oblivion hadden ze dat beter voor elkaar. Maar goed, zo is er over elke game wel te klagen natuurlijk :P
Grappig dat je Morrowind te lelijk vond. Op het moment van verschijnen was het een van de mooiste spellen ooit. Zeker het water in het spel zorgde voor de nodige "ooh" en "aah's" omdat voor het eerst pixel shaders op een mooie manier toegepast werden.
Morrowind is één van mijn favoriete spellen aller tijden. Heb het spel jaren en jaren lang gespeeld. Nog nooit een spel gzien (op World of Warcraft na) dat meer content en uren gameplay heeft. Echt absurd groot. Kwam ook echt uit een tijd waarin de open-world gameplay nieuw en baanbrekend was. Morrowind was echt een ontdekkingstocht. De eerste levels vechten tegen ratten en 's nachts inbreken in Balmore en honderden uren later was je net een god. Wellicht trek ik het weer uit de kast!

[Reactie gewijzigd door marhalm op 7 september 2015 18:46]

Might and Magic VI (The Mandate of Heaven) zeker nooit gespeeld? Deze is, mijns inzien, uitgebreider dan Morrowind :)
Een half jaar elke dag gespeeld. Elke minuut die ik kon missen, in een tijd dat ik nog op school zat.

Als ik dan een video als deze zie:
https://www.youtube.com/watch?v=8Bnrr0WAiRM

Ben ik weer helemaal terug op dat eiland en alles wat daar bij hoorde.
Ik hoop ook zo dat ze wat meer invulling geven aan mijn favoriete quests.

Twin-lamps
en Ashnasi
Was een prachtig spel toen het uit kwam, zelfs het water ziet er vandaag de dag nog prachtig uit! Verder was de gameplay ook goed, ik ben zeer geinteresseerd in deze mod!
Dat water was inderdaad hét spectaculaire ding op dat moment. Ik weet nog de verwondering over het feit dat de transparantie van het water afhankelijk was van de kijkhoek. Geweldige trip down memory lane. :)
Morrowind is echt hardcore, vooral omdat je vaak alleen vage clues in je journal krijgt zoals bijvoorbeeld: "Find x in Vivec." Kom je daar, schijnt Vivec uit een aantal gigantische piramides te bestaan. Niks geen icoontje op je map waar je "x" moet vinden, nee; ga maar even een paar uur zoeken.

Mooie herinneringen. 3 jaar lang af en aan gespeeld. Nooit helemaal uitgespeeld helaas.
Morrowind is het -by far- het spel waar ik de beste herinneringen aan heb en helaas nooit terug gevonden heb in de vervolgen.

Ik heb Morrowind zelf, Tribunal en Bloodmoon alle drie volledig uitgespeeld; héérlijk. (hoewel Bloodmoon wel de minste was...)
Ik vind Oblivion beter dan Morrowind, door de grauwe wereld van Morrowind voelde het spel aan als een van mijn nachtmerries. Cliff Racers zijn een ramp. :(
Flutspel, ik vond de heidevelden in Oblivion veel gaver (de gates waren wat minder).

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 7 september 2015 22:05]

Oblivion was een standaard high fantasy omgeving met een flinterdun verhaal en te makkelijke fast travel. Morrowind had een authentieke eigen stijl, veel achtergrond verhaal, goed uitgewerkte culturen, veel diversiteit in omgevingen,meer diepgang en een geweldig verhaal.
Zelfs Skyrim kan er niet aan tippen qua verhaallijn, sfeer en omgevingen.
Maar goed; to each his own.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 8 september 2015 07:36]

Jammer dat Acrobatics niet mee word genomen in Skywind :'(

Omdat de engine van Skyrim word gebruikt kunnen de ontwikkelaars de skill Acrobatics niet behouden in Skywind :(
Morrowind heb ik toen het net uit kwam meteen gekocht omdat ik TES:Arena al kenden van jaren eerder. Ik heb heel wat maanden speelplezier aan morrowind beleefd. In mijn ogen nog steeds een van beste TES games van de series. Helaas nooit de main story line helemaal uitgespeeld omdat ik altijd te druk was met side quests en random dungeons exploren.

Hopelijk laat deze nieuwe morrowind op de skyrim engine niet te veel jaren op zich wachten zodat ik eindelijk weer aan die main story line kan beginnen en dan echt kan uitspelen.
Echt een TOP idee deze mod!
Een van de eerste arpg's die mij kon bekoren (en dat zijn er niet zoveel DAO,Silverfall,Fable TLC en Divinity 2 daargelaten).Normaal geen fan van de grim setting maar denk dat dat vooral door oversaturatie is.Die wereld was zo uniek dat ik hem mij nu nog herinner itt standaard fantasy tropes (waar niets mis mee is he)
Van alle recente TES spellen vind ik Morrowind nog steeds de beste ondergrondse grotten en ruïnes hebben. Skyrim is een goede tweede, en Oblivion viel gewoon ernstig tegen in dat opzicht. Ik weet nog goed dat ik als beginnend avonturier op een gegeven moment een grottenstelsel verkende dat maar door blééf gaan en uiteindelijk eindigde voorbij de Ghost Wall. Oeps. Niet dat het moelijk was om voorbij de Ghost Wall te komen als je echt wilde, maar Red Mountain was wel een stukje content bedoeld voor het einde van het spel, natuurlijk.

De eerste keer dat ik in een zandstorm terecht kwam in de Ashlands, de eerste keer dat ik de pyramidestad Vivec betrad.... Ik kan me geen andere RPG herinneren waaraan ik zulke levendige herinneringen overhield.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True