×

The Elder Scrolls V: Skyrim - pc

Door , 218 reacties

Mooier

Zoals bekend, krijgen reviewers alleen bij hoge uitzondering de kans om in een vroeg stadium de pc-versie van een multiplatformspel te testen. We reviewden The Elder Scrolls V: Skyrim dan ook op basis van de door Bethesda aangeleverde Xbox 360-versie, de enige versie die op dat moment leverbaar was. Inmiddels ligt Skyrim al twee weken in de winkels en hebben ook wij inmiddels de pc-versie uitgebreid gespeeld, dus is het tijd voor een aanvulling op de review. Al was het maar omdat wij dan een goede reden hadden om in de baas zijn tijd nogmaals Skyrim te spelen.

Een live-action trailer

Het zal niemand verbazen dat de pc-versie van Skyrim niets heel erg anders doet dan de consoleversies. Inhoudelijk, en dan doelen we dus op de verhaallijnen, quests, et cetera, bevat de pc-versie exact dezelfde content als de andere versies. En dus opent de pc-versie nog steeds met de lineaire en niet al te boeiende intro, voor ons nog steeds het minst interessante onderdeel van The Elder Scrolls V: Skyrim.

Als al het inhoudelijke wordt weggestreept, blijft er weinig over waar we de pc-versie nog op kunnen beoordelen, maar één van de meest in het oog springende elementen betreft dan natuurlijk de graphics. Spelend op de Xbox 360 hadden we op dat gebied best wat aan te merken op Skyrim. De game hoort beslist niet bij de lelijkste games van deze wereld, maar de grafische prestatie was ook niet direct een speerpunt voor het spel. Vooral textures binnen huizen en grotten waren soms van een wat lage kwaliteit, en bovendien treedt daar aardig wat herhaling bij op, want verschillende grotten lijken erg op elkaar.

*Hoger niveau

Dat laatste element is in de pc-versie niet anders, maar het stoort ook niet echt; er is zoveel te doen in Skyrim dat je vrijwel nooit in korte tijd veel dezelfde dungeons doorkruist. Het verschil maakt de pc-versie dan ook eenvoudig met de rest van het grafische aspect. Als je hardware het toelaat, weet Skyrim op je pc een hoger niveau te tonen dan op de consoles. Scherper, gedetailleerder en echt high definition, in plaats van de opgeblazen consolevariant. Her en der zie je een wat minder mooi afgewerkte texture, maar het algemene niveau ligt duidelijk hoger dan op de consoles.

Inhoudsopgave

*