Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 218 reacties

Zoals bekend, krijgen reviewers alleen bij hoge uitzondering de kans om in een vroeg stadium de pc-versie van een multiplatformspel te testen. We reviewden The Elder Scrolls V: Skyrim dan ook op basis van de door Bethesda aangeleverde Xbox 360-versie, de enige versie die op dat moment leverbaar was. Inmiddels ligt Skyrim al twee weken in de winkels en hebben ook wij inmiddels de pc-versie uitgebreid gespeeld, dus is het tijd voor een aanvulling op de review. Al was het maar omdat wij dan een goede reden hadden om in de baas zijn tijd nogmaals Skyrim te spelen.

Een live-action trailer

Het zal niemand verbazen dat de pc-versie van Skyrim niets heel erg anders doet dan de consoleversies. Inhoudelijk, en dan doelen we dus op de verhaallijnen, quests, et cetera, bevat de pc-versie exact dezelfde content als de andere versies. En dus opent de pc-versie nog steeds met de lineaire en niet al te boeiende intro, voor ons nog steeds het minst interessante onderdeel van The Elder Scrolls V: Skyrim.

Als al het inhoudelijke wordt weggestreept, blijft er weinig over waar we de pc-versie nog op kunnen beoordelen, maar één van de meest in het oog springende elementen betreft dan natuurlijk de graphics. Spelend op de Xbox 360 hadden we op dat gebied best wat aan te merken op Skyrim. De game hoort beslist niet bij de lelijkste games van deze wereld, maar de grafische prestatie was ook niet direct een speerpunt voor het spel. Vooral textures binnen huizen en grotten waren soms van een wat lage kwaliteit, en bovendien treedt daar aardig wat herhaling bij op, want verschillende grotten lijken erg op elkaar.

*Hoger niveau

Dat laatste element is in de pc-versie niet anders, maar het stoort ook niet echt; er is zoveel te doen in Skyrim dat je vrijwel nooit in korte tijd veel dezelfde dungeons doorkruist. Het verschil maakt de pc-versie dan ook eenvoudig met de rest van het grafische aspect. Als je hardware het toelaat, weet Skyrim op je pc een hoger niveau te tonen dan op de consoles. Scherper, gedetailleerder en echt high definition, in plaats van de opgeblazen consolevariant. Her en der zie je een wat minder mooi afgewerkte texture, maar het algemene niveau ligt duidelijk hoger dan op de consoles.

Inhoudsopgave


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter

Inhoudsopgave

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (35)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True