Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Bij de pc-versie van The Elder Scrolls V: Skyrim wordt de Creation Kit geleverd, een editor waarmee fans zelf mods voor de game kunnen maken. De pc-versie krijgt verder meer grafische opties dan de consoleversie van de rpg.

Op het forum van ontwikkelaar Bethesda Softworks geven drie medewerkers van de studio antwoord op vragen van fans van The Elder Scrolls V: Skyrim, de rpg die in november op de markt moet verschijnen. In de vragensessie beantwoordt game director Todd Howard wat vragen over de pc-versie. Zo laat Howard los dat de Creation Kit bij de pc-versie zal worden meegeleverd, zodat fans mods voor de game kunnen maken. "Het modden en je eigen versie van de game maken, is erg belangrijk voor ons en onze fans, dus we zullen op dat gebied zo veel mogelijk blijven doen", stelt Howard.

De game director gaat ook in op de verschillen tussen de versie voor de pc en de versies voor de Xbox 360 en PlayStation 3. "De pc-versie krijgt textures van hogere resolutie, betere renderingopties en nog wat andere effecten die je kunt opschroeven als je een beest van een machine hebt", stelt Howard. De interface van de pc-versie ziet er echter hetzelfde uit als die van de consoleversie. Die interface geeft veel meer informatie dan die van voorganger The Elder Scrolls IV: Oblivion. In de woorden van Howard: "De interface zal er minder uitzien als: kijk eens naar deze gigantische fonts, zoals bij Oblivion." De game director maakt verder duidelijk dat het op de pc makkelijker is om quick saves uit te voeren. Er verschijnt echter geen aparte 64-bits-executable voor Skyrim. Howard laat zich niet uit over ondersteuning voor DirectX 11.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Uiteraard wordt het geleverd met de Creation Kit.

Een van de krachten van de Bethesda-RPG's (Elders Scrolls, Fallout) is het feit dat ze enorm gemod kunnen worden. Het verlengt de levensduur van de spellen tot in de jaren en houdt de spellen grafisch jong.
En omdat spelers het kunnen blijven spelen blijft het populair en zal het blijven verkopen.
Niets werkt beter voor de verkoop van 'oude' spellen dan mond-op-mond reclame, of zoals het vaak op internet gaat, topic-op-topic-reclame :P

Zo'n Creation Kit zorgt ervoor dat Skyrim mogelijk in 2015 nog veel gespeeld zal worden op de PC.

En als ze slim zijn zorgen ze ook voor een methode, misschien niet voor Skyrim, maar dan voor een opvolger, om populaire mods ook mogelijk te maken voor consoles.
Populaire mods zullen zeker uitkomen voor consoles... maar vrees dat het daar weer als betalende DLC zal zijn...
Remember the Horse Armor DLC?
Uiteraard, maar die DLC waren gewoon door Bethesda gemaakt, ik doel op mods door de community gemaakt :)
De DLC waren gewoon door Bethesda gemaakt. Zowel op de PC als op de consoles moest je daarvoor betalen.

Overigens zou het nog best redelijk zijn als Bethesda geld zou vragen voor fan-made mods voor de consoles. Bij de distributie daarvan zal Bethesda namelijk voor de kosten gaan opdraaien, terwijl de distributie van mods voor de PC ze geen cent extra kost aangezien dat community based is.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 juli 2011 16:54]

Het betalen voor die micro-DLC voor Oblivion was anders rap afgelopen voor de PC versie en niet alleen omdat het 12 uur na dat het uitkwam al overal op download sites stond.
Graphics vind ik verder niet zo belangrijk. Als de gameplay maar leuk is. Vond bepaalde quests van Oblivion erg saai namelijk. Echt van die loop van A naar B terug naar A voor de reward quests.
Klopt. Morrowind staat voor mij ook nog steeds hoger dan oblivion ondanks de graphics. Ik hoop ook dat de wereld niet automatisch meelevelt. Dat vond ik toch wel so nep in oblivion. Is daar iets over bekend?
Baserend op wat Todd Howard hier verteld rond 6:00, zijn er moeilijkere en makkelijkere gebieden en wordt er wel wat willekeurigheid in gegooid om het interessant te houden. Alleen "it works very much like Fallout 3" bevalt me dan weer minder, aangezien je daar net zo goed alleen maar high-level tegenstanders tegenkwam na verloop van tijd. Wellicht ligt de balans ergens in het midden.
Grafisch vond ik Morrowind beter.

Het paddenstoelen bos in Morrowind is prachtig. In Oblivion had wel wat meer aandacht voor de vegetatie mogen worden besteed, wat exotischer mogen zijn. Ook zie je in Morrowind nergens zo maar een gebouw of steen uit het niets opdoemen.
Ook zie je in Morrowind nergens zo maar een gebouw of steen uit het niets opdoemen.
Dat kwam omdat de drawing distance in Morrowind van dermate laag niveau was dat alles eerst helemaal gerendert kon worden voordat de speler het kon zien.
In Oblivion kan je van de ene kant van de provincie naar de andere kant kijken als je op de goede plek staat, zelfs als billboard kan je dan niet alles renderen. Toch hadden veel objecten (zoals hele kastelen) inderdaad wel wat eerder gerendert mogen worden.
Helemaal mee akkoord, In Oblivion kon je je char helemaal trainen zonder echt te levelen, zo werd de game te makkelijk. Of je levelde te snel en alles werd te moeilijk. Het was niet altijd makkelijk om de sweet spot qua moeilijkheid te vinden (zonder mod te gebruiken natuurlijk ;) ).

In Morrowind voelde het allemaal veel natuurlijker aan. Daarom ook jammer dat Todd Howard bij elke vraag die richting "meer Morrowind of meer Oblivion voor dit of dat?" steevast voor Oblivion kiest. Vandaar dat ik persoonlijk Morrowind ondanks de wat gedateerde graphics nog altijd een leukere game vind. Ik hoop alleen dat met het vele gerefereer naar Fallout, het geen exacte kopie van Fallout 3 in D&D world wordt.

Ach wie weet is ES V een zeer mooie game en worden een aantal irritante dingen bijgewerkt dmv. mods zoals ook in Oblivion het geval was. Zal het zeker niet afbreken voor het gespeeld te hebben.
Het mooie van een Creation Kit is dat er ook complete quests en zelfs spellen mee gebouwd kunnen worden :)

Zo heb je voor Oblivion de geweldige overhaul Nehrim (trailer) of toffe quest mods zoals The Lost Spires (trailer), The Fight For Castle Ravenpride (trailer) of Blood & Mud (trailer).

Of bijvoorbeeld voor Fallout 3 de Cube Experimental (trailer).

Offtopic:
Waarom zijn het toch zo vaak Duitsers die toffe quest-mods maken? :P
Dan heb je de Russische mod (in development) Andoran nog niet gezien.

Hint: klik op CC voor Engelse ondertiteling.

Daarnaast zijn tenminste 2 van die mods van dezelfde makers (Nehrim en Cube Experimental):
http://www.sureai.de/

Maar ik vind het van dat soort grote mods vaak jammer dat ze niet gewoon Unity of UDK gebruiken en er een standalone game van maken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 juli 2011 09:05]

Dat is toch wel het succes achter The Elder Scroll series, de modtools.
Vanilla is Oblivion maar een weekje of 2 echt leuk, maar met mods kan je dat zo verlengen naar maanden! Sowieso wat developer keuzes naar eigen hand zetten, vrouwen met ondergoed laat me niet lachen topless met die hap!
* GewoonWatSpulle staat te popelen! ^^
De game director maakt verder duidelijk dat het op de pc makkelijker is om quick saves uit te voeren.
Makkelijker dan op F5 drukken? 8)7 (zo werkt het dus in Oblivion)
Die had ik beter kunnen lezen, makkelijker dan.. op de console, niet makkelijker dan in het verleden gewoonlijk was op de PC.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 7 juli 2011 10:37]

Weekje of 2? Je kan ook overdrijven :). Ik heb me honderden uren vermaakt met de vanilla variant, nog nooit enige mod ge´nstalleerd.
ik ben het met je eens maar ik was me wel CONTINUE aan het ergeren over de enorm slechte user interface.

heb het onderandere daarom ook nog niet uit gespeeld.
maar ben nu recent opnieuw begonnen, dit maal met OOO en nog wat mod's

en heb net
http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=12859 gevonden. daarmee kan je met shift of ctrl of je 1 of alle dingen in een stack wil verkopen/droppen ect. en om de confirm sale promt uit te zetten.

en die darnifield ui mod gaat er ook meteen op.

dan zou het spel eindelijke speelbaar moeten zijn zonder grote ergernis.
Weekje of 2? Je kan ook overdrijven :). Ik heb me honderden uren vermaakt met de vanilla variant, nog nooit enige mod ge´nstalleerd.
Smaken verschillen uiteraard. Ik heb welgeteld 3 uur vanilla gespeeld. Daarna was ik vanilla spuug- en spuugzat. Met name de UI was uitermate storend, maar nog wat meer dingetjes. Gelukkig waren er zeer snel mods om die ergernissen te verhelpen, en dus kon ik snel weer verder spelen.
Helemaal mee eens.

FCOM, anyone? Toen pas werd het spel Úcht vermakelijk, met een hogere difficulty, minder tot geen leveled lists, en een betere economie / merchant systeem. En natuurlijk honderden nieuwe items, quests en bug-fixes.

Oh, en Darnified UI natuurlijk. Die was op de PC onmisbaar.

Dan nog de script extender, een stealth overhaul, en dan kwam je aardig in de buurt van het spel waar ik een uurtje of 300 ingestoken heb :+

*/rant*

Ik hoop wel Úcht dat het modden geen noodzaak meer is in skyrim - met die interface op de PC was in oblivion gewoon geen beginnen aan. Ben erg benieuwd of hun middenweg voor console en pc prettig genoeg is.

Maarja, we kunnen natuurlijk lekker blijven speculeren of gewoon november afwachten. Ik kies voor dat laatste denk ik :)

[Reactie gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 7 juli 2011 11:09]

Waarschijnlijk hebben ze goed gekeken hoe de interface was in Morrowind, dat geupgrade en verwerkt voor Skyrim, want Oblivion dat was bedoeld voor slechtzienden soms (zou je denken :) )
De Oblivion interface die van de consoles af kwam moest volgens guidelines van de console bouwers (waarvan Bethesda een licentie nodig heeft om de game uit te brengen) ook nog bruikbaar zijn op SD TVs.

Vandaar dus.
dat is geen enkel excuse om voor de PC niet een andere te bouwen natuurlijk.

gelukkig hebben modmakers dat voor bathesta gedaan later, al is het nog steeds niet geheel zoals ik het graag zou zien.
Dat er in dit bericht staat dat het niet een console port word vind ik veel leuker om te horen :D
Dat zie je toch verkeerd, het is wel degelijk een parallel aan de console versie, maar ik denk dat ze iets minder console-feel willen toelaten dan in Oblivion gebruikelijk was.
* GewoonWatSpulle mompelt iets over verkopen en niet op enter kunnen rammen maar moeten klikken..
Het is misschien wel parallel aan de console versie, maar ik ben gewoon bij om te lezen dat ze toch nog wel wat effort stoppen in het ontwikkelen van de PC versie. Dat ze niet de makkelijke weg kiezen door de consoleversie voor de pc te compilen en met het toetsenbord en muis een controller simuleren. Zoals dat tegenwoordig maar al te vaak gebeurd.

Anyhow ik was van plan om Skyrim voor de PS3 tehalen, maar nu ik dit lees moet ik misschien toch maar naar de PC switchen. :)
Ik moet zeggen dat ik de ES serie sowieso een erg goede game reeks vind, maar de construction set/creation kit is in mijn ogen een hele waardevolle toevoeging. Ik heb altijd erg veel plezier gehaald uit het spelen van custom mods en het maken van eigen huizen e.d. :).
Ik ben blij dat ze gezien hebben dat de interface van Oblivion niet de schoonheidsprijs wint. met een volle inventory wat het bijna niet te navigeren.

Gelukkig is er de mod "BTmod" welke de interface een flinke opknapbeurt geeft :)
"De interface van de pc-versie ziet er echter hetzelfde uit als die van de consoleversie."

Hopelijk wordt hiermee niet bedoeld dat Skyrim hetzelfde probleem zal hebben als Oblivion. De standaard interface in Oblivion op pc voelde net zo low res als de consoleversies. Waardoor je bijv slechts een handvol items tegelijkertijd kon zien. Alleen met mods wordt ie een beetje overzichtelijk.
Bethesda nog steeds op de goeie weg.

Bethesda heeft altijd heel erg veel support gehad voor mods in hun games en dat laat ook zien in de community rond hun games. ik heb laatst tijdens de steam deals maar fallout new vegas gehaald. ik heb hier nu ook al 3 mods in gezet en ik haal nu meer uit de game.

ik heb ook nog Oblivion GOTY gekocht en kijk nu nog naar Fallout 3, omdat, nou ja, waarom niet? Vind ik de game niet leuk zoals het nu is, zet er een mod in wat je plezier bederft.

ik hoop dat er rond deze game ook een geweldig mooie mod community komt, het voegt echt waarde toe aan hun spellen.
Goed om te horen want laten we eerlijk zijn alle Bethesda games zijn top titels maar laten ook nogal wat te wensen over. Bugs, half uitgewerkte dingen of zoals eerder genoemd een HUD die voor de console bedoeld is.

Als er geen kit vrij was gegeven had ik toch wel getwijfeld over de aanschaf sinds sommige mods bij FONV redelijk essentieel zijn imo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True