The Elder Scrolls V: Skyrim

Uitverkorene

Veel beter had de timing niet kunnen zijn voor Bethesda Softworks. De Xbox 360 was nog niet lang op de markt en er was nog geen referentiekader waaraan de kwaliteit van games kon worden afgemeten. Een perfect moment dus om een serie die tradioneel op de pc werd gespeeld te introduceren in de consolewereld. The Elder Scrolls IV: Oblivion werd dan ook een doorslaand succes, zowel op de Xbox 360 als op de pc, en wat later volgde ook nog een PlayStation 3-versie.

Omdat succesvolle games over het algemeen opvolgers krijgen en Oblivion niet voor niets al het vierde deel in de serie was, werd sindsdien jaarlijks gespeculeerd over de volgende 'TES'. De serie hield traditioneel een schema van vier jaar per release aan, maar The Elder Scrolls V liet langer op zich wachten. Het was uiteindelijk tijdens de Spike TV Video Game Awards dat Bethesda's Todd Howard de wereld liet kennismaken met The Elder Scrolls V: Skyrim. Vorige week vloog Bethesda journalisten uit alle windstreken naar Park City in Utah, om daar de rpg nader te bekijken die nu al bovenaan de lijst met 'rpg's van het jaar' thuis lijkt te horen.

*Skyrim

Gamers die bekend zijn met de serie, kennen de naam Skyrim ongetwijfeld al. Skyrim, de meest noordelijke provincie van het koninkrijk Tamriel, is het gebied van de Nords, een van de menselijke rassen die traditioneel aanwezig is in The Elder Scrolls-games. In het vijfde deel neemt de speler de rol aan van Dragonborn, een in oude legendes voorkomende uitverkorene die de taal van de draken spreekt en die de wereld zou kunnen verlossen van de dreiging die de aanwezigheid van draken met zich meebrengt. In tegenstelling tot in Oblivion ben je dus niet een 'nobody' die per toeval in een avontuur belandt; je bent uitverkoren om grootse daden te verrichten, al zul je je status in de spelwereld nog steeds zelf moeten verdienen.