Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Uitgever Bethesda stelt in januari de Creation Kit beschikbaar. Dit zijn de tools waarmee Bethesda The Elder Scrolls V: Skyrim heeft gemaakt. De kit wordt gratis aangeboden en Bethesda heeft ondersteuning voor Steam Workshop ingebouwd.

Via het eigen Bethesda Blog maakt de uitgever bekend wat fans van The Elder Scrolls V: Skyrim in de komende weken mogen verwachten. De uitgever is van plan om patches uit te geven voor de game, waarmee alle problemen die spelers melden verholpen moeten zijn. Zo is de uitgever zich ervan bewust dat er problemen zijn met de berekening van weerstand tegen het gebruik van magie en dat achteruit vliegende draken gesignaleerd zijn in het spel. De uitgever verwacht dat toekomstige patches eerst voor de pc-versie van het spel verschijnen en pas daarna voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

Verder plaatst de uitgever in januari de Creation Kit online. Daarmee kunnen, op de pc, mods gemaakt worden voor The Elder Scrolls V: Skyrim. De kit is gratis te downloaden. Volgens Bethesda zijn het dezelfde tools als die gebruikt zijn om de game te maken. Bethesda zal een wiki vrijgeven en video's die uitleg geven over het gebruik van de Creation Kit. De uitgever heeft bovendien ondersteuning ingebouwd voor Valves Steam Workshop, zodat de door fans gemaakte creaties makkelijk via Steam verspreid kunnen worden. Bethesda had al eerder bekendgemaakt dat het de Creation Kit zou vrijgeven. De Kit zou oorspronkelijk samen met de pc-versie van de game in november verschijnen.

The Elder Scrolls V: Skyrim Creation Kit

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Eindelijk weer eens een spel wat mods ondersteunt. Ooit maakte ik nogal veel mods voor Call of Duty. Maar sinds Modern Warfare 2 is dit gestopt. Maarja, de kwaliteit van Call of Duty op de pc is daardoor ook gedaald.
Doordat jij er geen mods meer voor maakt? :)

Maar ik begrijp je punt, er zijn veel spellen die gemaakt worden door mods. De reden dat WarCraft III nog steeds gespeeld wordt is voor een groot deel te danken aan mods denk ik. Het maakt de houdbaarheid van een spel langer. Dat zal ook wel de reden zijn dat het bijvoorbeeld niet meer voor COD kan, als je om het jaar een nieuwe versie uitbrengt heb je er als uitgever helemaaal geen baat bij als men nog goed vooruit kan met de vorige...

Ik hoop dat er een paar leuke mods gemaakt worden, TES:VI zal nog wel even duren :D
uitgevers willen niet meer dat hun spellen langer houdbaar zijn verdienen ze te weinig op. blegh, ik will mn mods terug
Ik had laast gehoord dat Skyrim het laaste deeltje was kan de Bron helaas niet meer vinden.

Vind dit wel goed nieuws.

Vergeleken met die mod kit die zou komen of is gekomen weet ik niet zeker.

Die koste 15 euro!
slaat nergens op.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 2 december 2011 16:08]

@Dakka, eigenlijk heeft de levensduur van een game hier niets mee te maken, sterker nog, mods kunnen ervoor zorgen dat je op langer termijn alsnog verkoop hebt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Half-Life 2, een game die toch al wat jaren oud is, maar nog steeds goed wordt ontvangen door het aantal mods wat ervoor beschikbaar is.

De reden waarom mod tools vaak niet worden uitgebracht heeft te maken met licentie kosten, veel game developers gebruiken onderdelen die onder een licentie gebruikt moeten worden.
Wanneer je mod tools uitbrengt moet je dus meer licentie kosten betalen, of soms 'mag' je helemaal geen mod tools maken omdat die licentie niet voor consument is bedoelt.

Dit is ook de reden waarom voor de Frostbite engine geen mod tools zijn uitgebracht (althans volgens de officiële kanalen)
sterker nog, mods kunnen ervoor zorgen dat je op langer termijn alsnog verkoop hebt.
Dan is de levensduur toch langer? Je spreekt je zelf tegen.
Voor een game zoals HL2 is dit mooi, aangezien we nog steeds maar moeten wachten op een sequel. Als Valve ieder jaar een HL uit zou brengen net als bij COD, dan hebben ze er een stuk minder aan dat het spel nog steeds verkocht wordt (ze hebben tenslotte liever dat men massaal overstapt op de volgende game).
Valve heeft het zelfs nog slimmer aangepakt: De mods zijn niet afhankelijk van HL2, maar van een gedeeld Source Engine pakket. Dat betekend dat eigenaren van CS:S, DoD, Portal, TF2, Portal2, L4D, L4D2 etc. ook kunnen genieten van diezelfde mods.

Ik vermoed dat half-life3 ook weer op een (vernieuwde) variant van de Source engine zal draaien. Zo houden ze het in stand.
kwaliteit is natuurlijk een zeer subjectief

Maar een game die een flinke houdbaarheid en "bang for your buck" heeft dankzij 3rd party mods is natuurlijk niet slecht. Voor zo iets ben ik eerder bereid geld uit te geven.
Eindelijk, modmakers kunnen nu helemaal flink aan de gang, er is al vanalles verschenen maar het zal nu wel in een stroomversnelling gaan.

De creation kit zou eerst gelijk met de release komen btw.
Super - maarr..... waarom niet ook voor consoles(?)

Epic games heeft middels UT'03 bewezen dat het goed mogelijk is om xplatform mods te maken.
Heel simpel, dit zijn de tools die Betsheda zelf ook heeft gebruikt. Niet speciaal geschreven tools voor eind gebruikers.

Je denkt toch niet dat je een proffesionele spel ontwerper op een console gaat laten werken?

Trouwens, veel van de mods zijn er juist op gericht om het spel beter te laten ogen op een PC door betere textures en meer detail. Dit kunnen consoles gewoon niet aan.

Iedereen die TES games wil modden die heeft een PC. Het is niet alsof dit iets nieuws is. Als je dacht de TES editor te krijgen op je console dan had je iets beter moeten kijken naar de geschiedenis.
Bedoelt himlims_ niet dat hij de mods ook op een console wil zien werken? Niet de editor... ik weet niet hoe dat in UT '03 gebeurt maar kan me voorstellen dat die mods, als ze eenmaal "gebuild" o.i.d. zijn, ook wel op een console moeten kunnen werken...
Het grootste probleem is dat MS en Sony een vinger in de pap willen houden om te voorkomen dat er dingen op de consoles verschijnen die niet geschikt zijn (naakt-mods etc) of de boel laten crashen. Het zal dus nooit zo zijn dat spelers hun creaties op consoles kunnen publiceren. Hooguit zal Bethesda een "best of" compilatie vrijgeven die door MS en Sony is goedgekeurd maar dat is volgens mij met Oblivion ook niet gebeurd. Dat waren alleen de officiele mods die door Bethesda zelf waren gemaakt.
Niet als de consoles dat niet aankunnen. Betere textures bijvoorbeeld vragen meer rekenkracht, en je kan er vanuit gaan dat de console versies al op de max zitten van wat de console-hardware aankan. Een moderne PC is in veel opzichten veel krachtiger dan een PS3 of xbox, dingen die daarop kunnen hoeven niet perse ook op die consoles te werken.

Al hoeven dergelijke mods voor mij niet zo nodig (vroeger speelde ik ook met veel plezier games die er tien keer lelijker uit zagen, grafische pracht is niet alles), waar ik vooral op zit te wachten is een mod om de interface van de PC versie iets minder brak te maken. Vooral het perks menu, bloody hell, dat is zonder twijfel de meest afgrijselijke interface ooit (usability-wise dan).
Het was al vanaf het begin bekend dat mods en console niet beschikbaar waren voor Console. En hoe wil je gaan modden met je controller? Dat is gewoon niet te doen.
Nee, nee. Wat himlims bedoelt is dat je op de PC mods maakt, maar deze ook op console kunt spelen. Je kunt namelijk een mod voor UT3 exporteren voor de PS3 en daarop spelen.
Je hebt het waarschijnlijk over UT3. UT2003 is, tot zo ver ik weet, nooit uitgekomen op de console.
Om maps te maken voor UT3 op de PS3 had je ook de PC versie van de game nodig. Op de PC maakte je mbv van Unreal Editor een map. Deze kon je dan spelen op de PC en PS3.


De consoles maken gebruik van gesloten systemen en netwerken. Sony en MS bepalen welke content beschikbaar is en controleren deze ook. Daarom komt de patch voor de consoles ook later dan op de PC.
Aan een gesloten netwerk heeft een mod community helemaal niets. Zo moesten xbox bezitters betalen voor de L4D mappacks die gratis werden aangeboden voor de PC (en PS3?). De community zal dus waarschijnlijk niet in staat zijn om content aan te bieden.
UT3 mods was niet helemaal geweldig. Vooral Microsoft moet er niets van hebben (waarom horse armour kopen als er betere mods gratis zijn?).

Daarnaast moet je dan als modmaker ook de game op de PC hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 december 2011 20:00]

Zoals Bethesda handeld daar hou ik van. Dit is tenminste een uitgever die zich ook druk maakt om de kwalitieit van een game, wat spelers willen en niet alleen gefocust is op de winst.
Veel Skyrim spelers zullen hier blij van worden 8-)
Zoals ze nu handelen daar houd ik niet zo van. De creation kit had al bij het spel inbegrepen moeten worden, zoals dat ook gebeurde met de construction set (eerdere naam van creation kit), die gewoon verscheept werd met zowel Morrowind als Oblivion.
Door al dit gedoe denk ik dat het modden niet zo booming wordt als voor voorgaande delen, waar trouwens nog steeds mods voor gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 2 december 2011 12:26]

Hmm, niet met je eens. Als na 5 en 9 jaar nog steeds mods worden gemaakt voor Oblivion en Morrowind, waarom zouden 2 maanden uitstel zorgen voor minder mods voor Skyrim?

Modding gebeurt trouwens nu ook al in grote mate en dat zal alleen maar meer worden met de echte tools van Bethesda. Beter dat ze langer wachten en goede software afleveren dan dat ze koste wat kost op tijd een minder product leveren. Al konden ze met Skyrim natuurlijk onmogelijk onder 11-11-11 uit...
Onzin, er zijn nu al honderden mods uit, kijk maar op Skyrimnexus.com. De laatse twee elderscrolls delen waren allen stuk voor stuk heerlijk modbare games. Ik zie geen reden waarom dit nu anders zou moeten zijn. Ja er zijn wat problemen, maar overdrijven is ook een kunst. Al dat gezeur van het is niet goed getest etc, is werkelijk onzin in een wereld waar je bijna een ontelbaar veel handelingen kan verrichten kan je er nou eenmaal niet vanuit gaan dat al deze handelingen probleemloos uit te voeren zijn.

Ikzelf wacht nog op een OFFICIËLE hd texture pack, want degenen die er nu als mods zijn, zijn enkel nog voor delen van de spelwereld en zijn veelal geupscaled.
Als die maar niet net zo buggy is als het spel zelf.
Hoewel ik het een pracht spel vind en ik al redelijk wat uurtes door Skyrim gewandeld heb, vind ik het toch erg jammer dat er toch wel veel bugs inzitten. Met het gros kan ik goed leven, maar "broken quests" ed. vind ik toch erg storend.

/edit
Ik weet dat deze post absoluut geen +3 is, maar ongewenst? Leg me dit a.u.b. uit.

[Reactie gewijzigd door D-rez op 2 december 2011 11:43]

Een RPG zonder broken quests is geen RPG ;-)
Zeker niet vlak na release. Maar een echte avonturier schrikt daar niet van en bijt door. Oplichters heb je overal ;-)

Ben ze zelf nog niet tegengekomen dus zullen ze niet dik gezaaid zijn.

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 2 december 2011 12:43]

Je hebt sommige questline quests die gebugged zijn, zoals bij de Companions als je een bandit leader moet doden terwijl je die cave al gecleared hebt. Dan kun je niet verder meer met de Companions.
Maar dat is toch geen bug? Volgens mij is dat juist goed geprogrammeerd.
Dus jij zou het logischer vinden dat de cave die al gecleared is ineens weer gevuld is omdat je een quest wilt doen?
Nee, maar je zou wel de quest moeten kunnen voltooien door te zeggen dat je dat al gedaan hebt.
Die respawned weer. Duurt even, maar het kan uiteindelijk weer wel.
Dit is gemakkelijk goed te zetten met de console. Ook verspringt het spel vaak zelf al naar de volgende stage van de quest als je de grot weer uitloopt. Heb met Oblivion soortgelijke problemen gehad, dus herken je klacht. Heb het echter maar een stuk of drie keer met de console moeten fixen. Dat is het nadeel van een fervent explorer zijn en de questjes eerst maar een beetje links laten liggen :p
Ben ze zelf nog niet tegengekomen dus zullen ze niet dik gezaaid zijn.
Ze zijn anders toch behoorlijk dik gezaaid.

Zo ongeveer elke doorlopende questline in het spel kent één of meerdere momenten waar je op eierschalen loopt. Doe je op zo'n punt net iets verkeerd om of laat je een bepaalde stap weg (wat het spel je wel toelaat), dan kom je in situaties terecht waar NPCs niet naar de juist plek lopen, niet de juiste dialoog opties tonen, etc. om de quest (en daarmee de hele questline) voort te zetten.

En dan heb je nog een hele keur aan gebroken losse quests. Daar spant er één de kroon en dat is de bug in Markath, waar je de complete town guard permanent achter je aan kunt krijgen dankzij een probleem in de quests gerelateerd aan de Forsworn. (Praktisch kom je Markath op dat moment alleen nog maar levend in en uit door ze allemaal om te leggen...)
Tja zal wel een fanboy zijn die alle berichten met kritiek een aanval vindt.

Ik heb tot nu toe niet echt bugs kunnen ontdekken maar als er dan iets is zoals wat je noemt met quests, dat haalt je wel helemaal uit de sfeer.
Oh, erg tof. Waarschijnlijk hebben we dan in feb. al de eerste kleine en zeer nuttige tweaks en in juni/juli het grotere werk zoals extra kastelen e.d. Ik hoop eigenlijk op een mod die je op draken laat vliegen.

[Reactie gewijzigd door drumstickNL op 2 december 2011 11:45]

Kastelen noem ik geen groot werk. Mods zoals Tamriel Rebuilt, dat is groot werk.
Wellicht dat in februari of in maart USP wel verschijnt.
I used to be a mod creator once... but then I took an arrow in the knee.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 december 2011 14:37]

In the wrist hè :D
Knee... Ga het spel spelen.
En nu ben je een guard zeker? :)
Let me guess... Someone stole your modding experience?
Anders dan sommigen hierboven vind ik het wel slim om de MOD-kit pas een stuk later uit te brengen. Beter eerst zorgen voor vlekkeloze gameplay en daarna de replaywaarde verlengen, dan een game vol bugs maar met een hele mooie MOD-kit bij launch.
Maar nu is het een spel vol met bugs en zonder MOD-kit...
Ach, zoveel bugs zitten er niet in. Alleen die zwevende boeken vind ik soms wat storend...
Ach.. Zoveel zijn het niet nee (slaat je sarcasme-meter niet uit? Laat hem checken), een lijstje met wat ik zelf heb meegemaakt:
- Diverse quests die niet uit te spelen zijn
- Quests die niet uit het questlog verdwijnen na voltooiing
- Draken die achteruit vliegen
- Magick resistance die niet meer werkt
- Mensen die willekeurig uit de lucht komen vallen in steden
- Tegenstanders die na Unrelenting Force en een stun (bijv. door 2-handed Destruction spells) opstaan en niets meer uitvoeren.
- Tegenstanders die na overlijden opstaan en op hun plaats in een val/loop animatie terechtkomen.
- Van dual/2-handed wapens naar spells switchen via hotkey zorgt er soms voor dat alleen je offhand bruikbaar is, beide handen zijn pas weer bruikbaar na eerst "holster" te doen en je handen weer tevoorschijn te halen.
- Vendors waar spontaan geen interactie mee mogelijk is ("press E to talk" verschijnt niet eens), totdat je de stad verlaat en weer bezoekt.
- Scrollen door het Enchanting menu zoomt soms ook de camera in en uit.
- Na verlaten van het Enchanting menu reageert het spel soms op geen enkele input gedurende 20 seconden. Ook verlaat je karakter in die tijd de Enchanting tafel niet.
- Atronachs verschijnen regelmatig niet, ondanks dat er genoeg ruimte is om ze te summonen.
- Een bepaald amulet unequipped niet goed als je een ander amulet wilt gaan dragen.

En zo zijn er nog wel meer kleinere en grotere bugs, persoonlijk vind ik aantal (en soort) bugs toch wél wat storend eigenlijk. :p

[Reactie gewijzigd door Aganim op 2 december 2011 17:30]

Mag ik daar even toevoegen dat ik het spel helemaal niet kan spelen zonder binnen 5 minuten een CTD the krijgen?
Win7 x64.
Ik moet het vanaf de release doen met een community patch die iets vaags flikt met adresruimte ofzo. Zonder dat is het niet te spelen en er lijken echt een hoop mensen te zijn met hetzelfde probleem.
Daar zijn nu alle dingen bijgekomen die de laatste bethesda patch heeft kapotgemaakt.
:/
- Magick resistance die niet meer werkt
De oorzaak hiervan is trouwens ondertussen bekend en hilarisch. Resistances worden opgehaald als simpele multiplier (0 voor volledig resistent, 1 voor niet resistent) via een method GetResistance. In patch 1.2 is deze method voor een common ancestor class van zowel de speler als de NPC actor classes weggehaald, waardoor terug gevallen wordt op de basis implementatie van een hoger niveau: 'return 1'.

Gelukkig gaat deze in elk geval voor patch 1.3 opgelost worden (evenals achteruit vliegende draken).

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 5 december 2011 00:00]

Vraag mij af wanneer deze bugs tevoorschijn komen
Heb er tot nu toe weinig tot geen last van gehad.
Heb er toch al een krappe 30 uur in zitten
Ik wacht nu alleen nog op steam cloud support, zoals die in Oblivion zat. Het is zo fijn je saved games overal gesyncroniseerd te hebben zonder omkijken.
Savegames kun je ook op een usb stick zetten, als je die dan toch mee wilt hebben.
Ik heb liever lokale opslag op de harde schijf i.p.v. dit in handen te leggen van een bedrijf.
Heb je tenminste zelf nog de controle erover.
Ik hoop op een mod waar je elk huis waar je de sleutel van hebt en waar de eigenaar van dood is kan toe-eigenen, want dat zijn er nogal wat :D

Misschien is die er al wel, tis maar een simpele verandering als je weet hoe het moet.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 2 december 2011 14:23]

Belooft veel goede dingen, de Steam Workshop voor TF2 werkt erg goed !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True