Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Ontwikkelaar Bethesda Softworks heeft een fictieve taal ontwikkeld voor The Elder Scrolls V: Skyrim. De 'taal van de Draken' is voor een deel ontcijferd met behulp van aanwijzingen die in een Amerikaans tijdschrift werden geplaatst.

De taal die Bethesda speciaal voor The Elder Scrolls V: Skyrim heeft ontwikkeld was al te horen in de aankondigingstrailer die Bethesda tijdens de SpikeTV Video Game Awards liet zien. De taal heet Dragon en is door het Amerikaanse blad Gameinformer voor het eerst verduidelijkt. Achter op het blad is een tekst in Dragon geschreven, met een aantal aanwijzingen erbij. De puzzel is ook op het internet te vinden.

Puzzelaars kunnen uiteraard zelf met de taal aan de slag gaan, maar Eurogamer heeft de vertaling van de tekst al geplaatst. De twee stukjes tekst zijn de eerste aanwijzingen voor het verhaal van The Elder Scrolls V: Skyrim. Centraal lijkt de held Dragonborn te staan, die volgens een legende heeft gezworen het kwaad te bestrijden. Zijn hulp zal nodig zijn als de black wings in the cold Skyrim zullen aanvallen. Veel maakt dit nog niet duidelijk over het verhaal, maar de komende maanden geeft Bethesda waarschijnlijk meer van dit soort aanwijzingen vrij.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

hier ziet u waar het op gebaseerd is

https://dl-web.dropbox.co...t69ujtu/Skyrim-dragon.png

meer info:
http://www.persiancalligr...story-of-Calligraphy.html

[Reactie gewijzigd door dragonmoony op 7 januari 2011 22:18]

Menen ze dit nou?! Een taal verzinnen en die vervolgens "Dragon" dopen? "Dragonborn"?! Moet deze dragonborn met 'The Sword of Power' de 'Dark One' verslaan bovenop de 'Black Tower of Horrible fantasy cliches'? Of zijn we nog niet zover gezonken?

Wat is er gebeurd met de tijd van Morrowind waar we het nog hadden over Dunmer, Bosmer, Altmer (elf subtypes) en Dwemer (dwergen)?

Originaliteit is essentieel voor een fantasy game, mede omdat er al honderden zijn voorgegaan. Wat denken die devs? Flikker er een paar draken en elven in en het verkoopt wel? Zijn dit dezelfde lui die ons zo blij maakten met Morrowind?

[Reactie gewijzigd door Teejoow op 7 januari 2011 13:46]

Menen ze dit nou?! Een taal verzinnen en die vervolgens "Dragon" dopen? "Dragonborn"?! Moet deze dragonborn met 'The Sword of Power' de 'Dark One' verslaan bovenop de 'Black Tower of Horrible fantasy cliches'? Of zijn we nog niet zover gezonken?

Wat is er gebeurd met de tijd van Morrowind waar we het nog hadden over Dunmer, Bosmer, Altmer (elf subtypes) en Dwemer (dwergen)?

Originaliteit is essentieel voor een fantasy game, mede omdat er al honderden zijn voorgegaan. Wat denken die devs? Flikker er een paar draken en elven in en het verkoopt wel? Zijn dit dezelfde lui die ons zo blij maakten met Morrowind?
In Morrowind heb je het dwemer schrift. Op elke buis in de dwemer ruins staat van dat dwemer schrift. Het komt ook in de intro voor en op de hoes van het spel.
Dragonborn komt trouwens ook in de lore voor, dus zo lam is dat niet. Tiber Septim werd de dragon born genoemd. Verder zijn draken ook niet plotseling iets nieuws. Akatosh, 1 van de aedra,. is een draak. Draken kwamen verder voor op Akavir. In TES II: Daggerfall kwam je al zogenaamde dragonlings tegen; jonge draken.
Black tower bestaat uiteraard niet. White gold tower daarentegen wel en die staat midden in de imperial city.
Wat betreft de devs; het zijn deels de mensen die aan Morrowind gewerkt hebben. De belangrijkste spil, Ken Rolston, werkt niet meer bij Bethesda. Die zit nu bij Big Huge en werkt aan Kingdoms of Amalur: Reckoning.
Och, fantasy clichés zijn niet nieuw in de TES games. Het is immers altijd een gevangene die voldoet aan een of andere profetie en de evil bad guy verslaat. Niemand + profetie + bad guy + progressief sterker worden = fantasy cliché 101. Dwergen en elfen zijn ook niet bepaald origineel te noemen.

Ik begrijp je standpunt, maar dat ze er draken bijgooien is niet eens zo'n heel gekke stap.
Haha als je het zo stelt is Morrowind inderdaad ook niet geweldig origineel. Toch vond ik hem altijd heel authentiek aanvoelen, wat al enorm werd geholpen door het hernoemen van de standaard rassen. En dan dat eiland, elk deel zijn eigen klimaat, inwoners, bouwstijl...

En toen kwam Oblivion. Pretty, dat was ie wel. Maar de wereld vond ik veel minder interessant dan die van Morrowind. Ik heb in Oblivion ook veel minder tijd gestoken.

My point being; ik zie dus een zekere dalende trend nu ze over draken en dragonborn beginnen, maar hopelijk zit ik ernaast en wordt het gewoon een waardig deel in de reeks.
Zoals ik in een reply hierboven zei zit dragonborn al in de lore en de games sinds redguard. En redguard komt uit 1998 :> . Dus het zat toen ookal in de trend die jij nu dalend noemt ;).
Dragonborn is inderdaad al verzonnen, maar word het daarmee minder orgineel? Er zijn spellen waar alles al voor is voorgekauwd en dat slikt iedereen als zoete koek.

Waarom zouden ze geheel nieuwe namen/rassen moeten verzinnen?
Ik vind het gewoon van een ernstig gebrek aan inspiratie spreken als je je 'zelfverzonnen' fantasy taal Dragon doopt.

Of iedereen alles maar voor zoete koek slikt durf ik geen uitspraak over te doen. Maar de spellen die mij het meest bijblijven zijn degenen die ook echt een mooie, authentieke en eigen setting weten te presenteren.
Omdat 'Dragonborn' echt TE ERG is. Zoiets staat qua campiness op gelijke hoogte met Glorix de Barbaar. Tenzij ze het cliche op z'n kop zetten door je tijdens de tutorial daadwerkelijk uit de vagina van een draak te laten kruipen ofzo. Zou ook gelijk een leuke knipoog naar Fallout 3 zijn. En die draak zit dan weer in de bajes omdat je natuurlijk geen elder scrolls zonder start achter tralies kunt maken.

Nou ja of wachten op de expansions dan maar omdat Bethsoft dan meestal wat minder krampachtig proberen het miljoenenpubliek een zo laagdrempelig mogelijke Epic Quest te geven en hun fantasie wat meer loslaten (zie Shivering Isles en die Fallout 3 shit op dat eiland (MAAR NIET *&#!@ ANCHORAGE)).
Bethesda is blijkbaar al jaren bezig aan Skyrim en zo te zien werpt dit zijn vruchten af met een eigen taal.
Daarnaast heb ik van de week Oblivion zitten spelen en vond ik in een uithoek weer nieuwe quests. Wat wil zeggen dat Bethesda echt zoveel mogelijk content in hun spellen stopt. Zeer bewonderenswaardig al dit werk!
direct na fallout 3 zijn ze begonnen dacht ik, dus ze hebben inderdaad al veel tijd om er wat moois van te maken.
ik hoop nog altijd dat het de rage engine zal zijn voor tesV
Ze hebben ook al een vrijwel geheel nieuwe engine ontwikkeld, al dan niet gebaseerd op een bestaande engine. Dat kost ook wel wat tijd idd :)
direct na fallout 3 zijn ze begonnen dacht ik, dus ze hebben inderdaad al veel tijd om er wat moois van te maken.
ik hoop nog altijd dat het de rage engine zal zijn voor tesV
Rage is van id software en maakt gebruik van id tech 4.
id is pas sinds 2009 in handen van Zenimax. 't wordt geen id tech engine of ze moeten van te voren al afspraken hebben gemaakt.
Echt een lastige puzzel om te ontcijferen :P

Ik vraag me wel af hoe ze dit in de game gaan zetten :o moeten we dan ineens dragon gaan leren? XD
Echt een lastige puzzel om te ontcijferen :P
Mwoah, viel wel mee, is even puzzelen maar dit soort puzzeltjes kun je ook in de puzzelbladen / boekjes tegenkomen, :+. Codekrakers zijn het dan, meestal met getallen, maar met symbolen is het ook te doen. Hier zit dan een extra dimensie in dat de woorden die er uit komen weer in een andere taal zijn, maar je kunt ze allemaal opzoeken.
Ik vraag me wel af hoe ze dit in de game gaan zetten :o moeten we dan ineens dragon gaan leren?
Waarschijnlijk op dezelfde manier als ze Daedric, Dwemer, etc in voorgaande de games verwerkt hebben.

In boeken, scrolls, op wanden, vaandels, pilaren, altaars, etc, etc. Je zult de taal niet hoeven leren, maar het geeft wel een extra dimensie als je het een beetje kunt ontcijferen.
leuk dat ze zo hun best doen om een taal te maken, en dat mensen het dan nog proberen te ontrafelen ook
Dat is het hele idee ook, dat de fans zich er vol op storten, meer in het verhaal komen, meer diepgang enz enz. Dit soort dingen zijn tevens mooie marketingpunten maar wel punten die ook echt wat extra's bieden in een game. Dit soort moeite wordt uiteraard ook door mijn preorder beloond :*)
Hier wordt tenminste nog aandacht aan besteed.! Dit maakt een spel zoveel meer waard.
Inderdaad, dat vind ik ook! Hopelijk wordt er ook energie gestopt in andere details om een geloofwaardige spelwereld neer te zetten. Zaken die niet rechtsreeks bijdragen aan de gameplay maar onopvallend in de achtergrond toch aanwezig zijn. Dit verhoogt voor mij het spelplezier enorm.
Nu ja, die taal op zich kan natuurlijk wel essentieel zijn voor bepaalde queestes, dat weet ik natuurlijk nog niet.
Is er iets bekend van een release date? Ik kan niet wachten :P
Beetje jammer ( Maar ook wel handig ) dat het al gelijk is vertaald door Eurogamer en online gezet. Doet mij een beetje denken aan de Artemis Fowl boeken reeks, daar had je ook grote stukken 'elfen-taal' die je kon ontcijferen.

Maar goed, ik ben benieuwd! Elder Scrolls is sowieso +1
In Commander Keen had je ook een taal die je kon ontcijferen. Aardig wat uren mee zoet geweest :)
Offtopic : Heheh Artemis Fowl met de Elfbi.
Brings back memories!

Ontopic: Wel leuke acties voor de doelgroep!
ik vind dit toch maar nerdgasm..
Gaaf. Ik vond die puzzels met taal in Riven ook wel aardig (daar moest je letterlijk in een schooltje de oplossing zoeken).
Toen ik de titel las dacht ik aan een programmeertaal :+ toch wel cool dat ze dit doen voor hun game. Hierdoor krijgt het alleen maar meer diepgang!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True