Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Bethesda Softworks heeft The Elder Scrolls V: Skyrim aangekondigd. De uitgever deed dat met een teaser trailer, die werd getoond tijdens de SpikeTV Video Game Awards. Het spel staat gepland voor 11 november 2011.

Uit de trailer, waarin nog geen in-game beelden te zien zijn, valt af te leiden dat The Elder Scrolls V: Skyrim zich afspeelt na The Elder Scrolls IV: Oblivion. Waar in dat spel de de regio Cyrodiil nog centraal stond, daar speelt deel vijf zich af in Skyrim, de noordelijkste provincie van het fictieve koninkrijk Tamriel. Hoewel er nog weinig bekend is over het spel, mag verwacht worden dat Skyrim een stuk grauwer en donkerder wordt dan voorganger Oblivion.

The Elder Scrolls V: Skyrim staat gepland voor een release op 11 november 2011. Bethesda heeft nog niet bekendgemaakt op welke platforms de game zal verschijnen, maar het ligt voor de hand dat de Xbox 360, PlayStation 3 en de pc op een versie kunnen rekenen.


Video: Gametrailers.com

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Het hing al een tijdje in de lucht en de geruchten waren al dat de volgende TES zich in Skyrim zou afspelen, al waren een paar ook van mening dat Summerset Isles het decor zou zijn. Eindelijk duidelijkheid. En gelukkig geen MMO. Skyrim dus, bijgenaamd The Old Kingdom. Interessante provincie. Architectuur lijkt op dat van Bruma en het klimaat is koud. Thuisland van de Nords en eerder van de Fallmer. Hier ligt Solitude ook, de plaats van waar ooit Potema de wolf queen resideerde en waar de War of the Red Diamond plaatsvond.
Er is op de facebook pagina van TES een soort actie waarbij je opgeroepen wordt om je bij de Elder Council aan te sluiten. http://www.facebook.com/TheElderScrolls

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 12 december 2010 17:43]

" mag verwacht worden dat Skyrim een stuk grauwer en donkerder wordt dan voorganger Oblivion."

Dat vind ik eigenlijk wel jammer, ik hield wel van die mooie natuur in Oblivion....
Oblivion is zonder meer mooi te noemen.Ik begon het spel te spelen met een DX-9 graka (7900GTX), maar ben enige tijd terug overstapt op een DX-10 HD5850 waarmee het water, reflecties en spiegelingen dramatisch mooier werden. Ook de wijze waarmee vocht in de lucht gesuggereerd wordt zijn schitterend (de fog/wazigheid op de momenten dat grote afstanden waren te overzien).

Op een of andere wijze bleef mijn beleving van Oblivion alleen wat vlakker in vergelijking met die van Morrowind. Hierbij betrap ik mezelf erop dat ik niet goed kan benoemen wat dit veroorzaakte. Morrowind was toendertijd als game een hele grote stap. Oblivion was een verdere uitbouw hiervan. Misschien was de relatieve impact van Oblivion hierdoor minder groot dan van Morrowind.

Toch verdenk ik de lieflijkheid van het Oblivion landschap ervan dat de beleving minder als onderdompeling aanvoelde. M.a.w. de impact van de Oblivion gates op de omgeving was te miniem. Als je het landschap gedurende het spel zou zien degenereren, omdat de invloed van Oblivion verder toenam, had het spel een gevoel van urgentie overgebracht en was voor mij die onderdompeling beter uitgevallen. Dit laatste miste trouwens bij Morrowind ook. Wat Morrowind beter deed was met het landschap aangeven dat de natuur in bepaalde gebieden compleet corrupt was geraakt. Bij Oblivion bleef dit beperkt bij de alternatieve realiteit achter de gates.

Ondanks dat Oblivion gewoon hartstikke mooi was hoop ik dat bij Skyrim de omgeving weer wat meer deel uit gaat maken van het verhaal, en niet alleen maar mooi is om als door een schilderijlijst naar te kijken.
Dat is nu precies wat ik heb met Oblivion. Het is fantastisch mooi! Alleen de wereld voelt statisch en oppervlakkig aan. Ook al zijn er karakters die een dag/nacht cyclus doorlopen. De quests werken stukken minder door dan bij fallout (heb ik het idee) De interacties met NPC's is in fallout gewoon veel beter, je hebt een binding met sommige karakters. Bij oblivion voelen alle npc's aan als doelloze robots.

Hopelijk hebben ze van de successen van de fallout reeks wat geleerd en maken ze het spel niet alleen fantastisch mooi, maar geven ze wat meer feeling aan de wereld en maken ze de quests wat interessanter!

Dat gezegd te hebben ga ik toch nog maar eens oblivion een kans geven. De dark brotherhood was toch wel erg leuk en daar wil ik verder in komen. Daarnaast ga ik eindelijk ook eens aan de main quest beginnen. Mogelijk moet ik er toch wat meer moeite insteken voordat ik het echt ga waarderen. Heb nu wel al zo'n 65 uur in het spel zitten zonder echt aan de mainquest te zijn begonnen. En dan heb ik daarnaast ook nog eens alle uitbereidingen.... Naja, ik heb nog een jaar de tijd ')
ik was ook een beetje teleurgesteld toen ik het las, de sfeer in oblivion was geweldig. Dat kwam natuurlijk onder andere door het mooie bos. Ik hoop dat het niet eenzelfde verlaten wereld ala fallout wordt, maar dat zal vast niet.
Ik denk dat je qua sfeer een beetje in de lijnen van Solstheim kan denken, het eiland uit Morrowind: Bloodmoon. Voor de niet-ingewijden, dit ligt ongeveer op de grens tussen Vvardenfell en Skyrim.

Bethesda kennende zullen ze er ongetwijfeld weer iets moois van maken, ik ben benieuwd. :)
Solstheim had zeker een zeer goede sfeer, voelde gewoon koud en, als je een minuut uit een stad / dorp was, afgelegen aan. Een gebied zoals dat zouden ze er zeker in moeten stoppen, alhoewel, zoals boven aangegeven wordt, het jammer zou zijn als ze ook geen 'mooie' gedeeltes erin stoppen (je weet, beetje zon, beetje groen). Maar dat kan ik mishebben natuurlijk, voor hetzelfde kunnen ze er iets moois van maken bij Bethesda.
Nee, dat moet je er denk ik niet van verwachten. Skyrim is een noordelijke bergprovincie waar de Nords vandaan komen. Ik verwacht koud met veel grotten en grotere ondergrondse gebieden.

TES III Morrowind was behoorlijk grimmiger dan Oblivion maar naar mijn mening ook wel een stuk beter. Het verhaal stak behoorlijk complex in elkaar met semi-goden en vage machtsverhoudingen waarbij goed en kwaad eigenlijk niet van elkaar te onderscheiden was. Stiekem hoop ik dat TES V Skyrim ook die kant uit gaat.

Skyrim lijkt me namelijk de ideale provincie voor een wanhopig verhaal. Het ligt afgelegen en de natuur is er onverbiddelijk met koude, droogte in de binnenlanden en overstromingen aan de kust. Tel daarbij de gebergtes op en het feit dat het voornamelijk bewoond wordt door de vriendelijke maar vechtlustige Nords.
Daar staat tegenover dat de steden welvarend zijn dus dat er genoeg aan grote steden en alles daar omheen te beleven kan zijn.

En voor de fans onder ons; volgens de lore zijn er veel vluchtelingen uit Morrowind in Skyrim :) En deze schijnen ook cultuur en dergelijke te hebben meegenomen.

Let op: Al het bovenstaande is volgens de lore, en Bethesda heeft vaker laten zien zich niet helemaal aan de lore te houden.

Pfffffffffff, 11 maanden wachten. Het is niet dat ik te weinig te doen heb in m'n leven maar hier kijk ik toch wel heel erg naar uit. Skyrim is een gave provincie
Mooie zonsopkomsten, ongerepte weiden...Mijn pc kon het toch niet handlen. Ik hoop dat ze wat investeren in betere fysics en betere gevechten. Je omgeving gebruiken als wapen, een rots met wat magie op je vijand smijten bijvoorbeeld.
maar mijn pc wel, en dat was echt wel verbluffend. keek altijd weer uit naar de ochtend en zonsondergang. en als t nacht was zocht ik liever een inn om gewoon te rusten en dan weer van de ochtend en dag te genieten.
kortom ik hoop dat ze niet al te grauw en donker maken, zou zonde zijn

verder heb je wel gelijk de physics hadden echt en gigantische oppepper nodig. als je sprong kon je in de lucht nog rondjes draaien. de gevechten vond ik verder wel ok. de enige echt grote frustratie was dat je zo verrekte weinig kon meezeulen in je inventory. ok wel realistisch maar zeer onpraktisch.

@ dipsausje voor de pc kan je mods downloaden die de textures flink upscalen. en dat verschil zag je wel.
In Oblivion gebruikte ik gewoon één huis en daarin één kast om alles in op te bergen. Er kan heel veel in een kast :P en met het automatisch reizen naar een andere plek was je IRL niet al teveel tijd kwijt om het juiste item te halen.

TEL 5... wat kan een jaar toch lang duren, heh?
De trailer is alles rots kleur, dus kan verwacht worden dat het hele spel zo eruit ziet want een trailer is altijd representatief van het uiteindelijke product.


/sarcasm
Oblivion was inderdaad op zich een erg goed spel, wat ik alleen zo gruwelijk irritant vond is dat als jij een level omhoog gaat, de rest van de wereld automatisch ook sterker wordt. Dat werkt voor mij altijd bijzonder demotiverend. Is dat kenmerkend voor deze reeks?
Final Fantasy 8 had hetzelfde irritante systeem, terwijl andere delen dat weer niet hadden/hebben.
Dit hebben ze expres gedaan, zodat je niet gelimiteerd wordt door gebieden waar je niet heen kunt tot je een hoger level bent. Dé steunpilaar van de TES serie is toch altijd wel de complete open gameplay zonder enige vorm van lineariteit buiten de hoofd questline om.

Er zijn overigens wel altijd mods geweest die dit veranderen in een fixed level based systeem, mocht je dit niet aanstaan.
Dus het geldt voor alle delen uit de TES reeks? Zo ja, dan laat ik ook deze mooi aan mij voorbij gaan :)
Daggerfall en Morrowind nog niet hoor (Over Arena kan ik niet meespreken)
Morrowind alleszins wel, in het begin kwam je in daedra runes niets anders tegen dan scamps. Als je goed en wel lvl 30 bent kom je in elke rune wel een Winged Twilight tegen. Ook waren de wapens die gedropt werden door de Creatures steeds meer waard.

Maar sowies, als je vindt dat het te moeilijk wordt ... in de TES games heb je een difficulty slider, die je altijd naar makkelijker kan zetten met jij die lvl'ed.
Morrowind alleszins wel, in het begin kwam je in daedra runes niets anders tegen dan scamps. Als je goed en wel lvl 30 bent kom je in elke rune wel een Winged Twilight tegen. Ook waren de wapens die gedropt werden door de Creatures steeds meer waard.

Maar sowies, als je vindt dat het te moeilijk wordt ... in de TES games heb je een difficulty slider, die je altijd naar makkelijker kan zetten met jij die lvl'ed.
Het levelling systeem in Morrowind werkt toch wat anders dan die in Oblivion.
Wanneer je op level 1 richting Red Mountain gaat kun je er wel donder op zeggen dat je ash creatures tegen komt, zoals een ash ghoul of een ash zombie. Kogoruhn kun je beter ook niet op een lage level bezoeken vanwege de dagoth's daar, die of een ascended sleeper zijn of een ash ghoul. Ook niet in elke daedra ruin kom je enkel scamps tegen op een lage level. In Ald Sotha kom je toch wel een dremora tegen.
En wat te bedenken van de DB assassin die je al vroeg tegenkomt wanneer je tribunal hebt geïnstalleerd of de GotY editie. Die kom ik vaak al na een paar levels tegen. 1 keer al eens op level 2 gehad. Bij Morrowind draait het toch wat meer om je character en is het levellen soms per gebied verschillend. Wel is het zo naarmate je sterker wordt de vijanden in aantal toenemen en de sterkeren steeds vaker verschijnen.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 12 december 2010 17:09]

Vond het juist het iritante van oblivion, rede dat ik hem ook nooit heb uitgespeeld. Morrowind inclusief alle expansions gek gespeeld.
Hierin levelde de vijanden niet mee, als je ergens kwam en de vijanden waren te sterk was je gewoon de sjaak! Zelfs op max lvl kwam je nog weleens in de problemen als je tegen een groep vijanden moest.
Oblivion was de eerste in de serie die hier gebruik van maakte. Gruwelijk irritant, het mooie van de voorgaande delen was juist dat je overal naartoe kon in principe, alleen kon je dan vaak de vijanden niet aan. Kwam je bij een mooie grot, keiharde klappen om de oren gekregen en dan telkens na een paar levels proberen of het nu wel lukte.
Precies, dat is toch de essentie van een RPG? Levelen, levelen, levelen, betere uitrusting etc. etc. zodat je weer verder kan. Dat is voor mij ook de drijvende motivatie. Als dat ontbreekt, kun je het net zo goed een FPS noemen met enkele rpg-elementen.
En het zorgt voor een soort spanning. In Oblivion kon je gewoon overal naartoe racen omdat je de vijanden toch wel aankon. In Morrowind paste je bij het reizen vaak ontzettend op! Maar ook dingen als de daedric claymore die bij zo'n plantage lag, en blij dat je was op je lage leveltje met je enorme zwaard.
Precies, dat is toch de essentie van een RPG? Levelen, levelen, levelen, betere uitrusting etc. etc. zodat je weer verder kan. Dat is voor mij ook de drijvende motivatie. Als dat ontbreekt, kun je het net zo goed een FPS noemen met enkele rpg-elementen.
Voor mij is juist de essentie van de TES serie dat je het spel kunt spelen zoals jij het wilt spelen.

Als voorbeeld - ik specialiseerde mij in level 1 runs in zowel Morrowind als Oblivion. Alles wat er te doen valt in het spel op level 1. Zonder excessief gebruik te maken van glitches en cheats.

Enfin... de vrijheid dus, voor mij gaat TES om de vrijheid het spel te spelen zoals ik wil. En dat geldt eigenlijk wel voor alle RPGs die ik goed vind. Dat ik een zekere mate van vrijheid krijg om te doen en laten wat ik zelf wil.
Oblivion was de eerste in de serie die hier gebruik van maakte. Gruwelijk irritant, het mooie van de voorgaande delen was juist dat je overal naartoe kon in principe, alleen kon je dan vaak de vijanden niet aan. Kwam je bij een mooie grot, keiharde klappen om de oren gekregen en dan telkens na een paar levels proberen of het nu wel lukte.
Zoals het beruchte Addamasartus ;) vlakbij Seyda Neen.
Menig character is daar al gesneuveld.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 12 december 2010 17:13]

En vergeet de 1000den doden niet die de potion van onze net uit de lucht gevallen vriend hebben geprobeerd.
Scrolls of Icarian Flight. Jep, ook zoiets. Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Eens keer uitgeprobeerd en ik belandde uiteindelijk op het dak van de Northern Tower in Balmora :P
true je had totaal niet het gevoel dat je zelf ook maar een beetje sterker werd. want je vijanden ging met de zelfde snelheid een leveltje up. het zou mooi zijn als ze daar nu inderdaad wat variatie in hebben. maar dan niet gebied gebonden. dat vind ik ook maar 3 keer niets, eerder locatie gebonden. dat je dus overal in de wereld mooi slachtspul kan tegen komen, en in de echte grotten je helemaal naar oblivion word gestuurd. zou het wel veel interessanter maken.

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 12 december 2010 20:08]

Ik heb het toen zelf gefixt door de buitenwereld zo in te delen dat net buiten de steden de lvl 1-3 wezens zitten en hoe verder je van steden en paden afgaat hoe sterker de vijanden worden.
Het meest irritante hiervan vond ik dat je ook nog precies op de goede manier moet levellen, anders wordt de wereld sneller sterker dan jezelf :/
Of, als je bijvoorbeeld heel goed werd in destruction magic, kon je ze te gemakkelijk aan.
Inderdaad of conjuration bijvoorbeeld. Zo speelde ik met een aangepaste battlemage en had als major skills onder andere conjuration en destruction. Op een gegeven moment kon ik de meest sterke summons gebruiken, zoals het oproepen van een daedroth, xivilai of een dremora lord. Daedroth was nog wel geinig met wolven. 1 haal en het stuurde als een honkbal de wolf een aantal meter verderop. 't was net alsof het een homerun maakte :p
Maar op een gegeven moment is het niet leuk meer. Al bood Shivering Isles een welkome uitkomst.
Prima.

Ik ga binnenkort Oblivion weer installeren om de mod; Nehrim, At fate's edge te spelen.
Hier is de link voor de liefhebbers: http://www.nehrim.de/startEV.html
ziet er interessant uit. werken de texture mods van oblivion ook op deze mod?? dat zou namelijk wwel heel mooi zijn, en dan denk ik dat ik ook maar een ga kijken of t iets is.
Die heb je niet nodig. Die zitten volgens mij al in de game inbegrepen. Nehrim ziet er een stuk mooier uit. Geen kale landschappen in de verte e.d. . Het is echter wel een stuk zwaarder dan oblivion met alle eye-candy.

Ik heb de mod geinstalleerd en ben echt onder de indruk. de omgevingen zijn allemaal met de hand gemaakt en dat zie je. Daarnaast is het weer ouderwets levelen zoals in morrowind. Je merkt dat je sterker wordt.

Een nadeel is dat de meeste NPC's je niets te melden hebben en dat het soms instabiel is, maar daar heb je quicksave voor.

Nehrim Topic
Héé het spel wordt donkerder als zijn voorganger. Net als bijna alle (MMO)RPG van de afgelopen tijd. Neem nu bijvoorbeeld WoW. Alles moet grimmiger in overtreffende trap. Persoonlijk vind ik het goedkoop en geeft me het geen fijn gevoel om zulke spellen te spelen.
Inderdaad. 1 van de mooiste dingen van Oblivion vond ik de mooie natuurlijke omgevingen.
Vet! Heb ze allemaal gespeeld dus deze zal er zeker ook aan geloven!
En nog geen jaartje wachten, dat valt dus mee :-)

Ben wel benieuwd naar de 'leap forward' die er bij elk nieuw deel altijd is. En of de speelwereld wederom kleiner wordt. En of je eindelijk een gebouw in kan zonder te laden. En zus en zo. Kan eigenlijk dus niet wachten :D I need more specs!

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 12 december 2010 10:22]

Ben wel benieuwd naar de 'leap forward' die er bij elk nieuw deel altijd is. En of de speelwereld wederom kleiner wordt. En of je eindelijk een gebouw in kan zonder te laden. En zus en zo. Kan eigenlijk dus niet wachten :D I need more specs!
idd, bij Oblivion hadden ze een nogal grote spelwereld met veel menschelijke interacties - ik hoop dat ze dat bij deze nog verder uitgewerkt hebben, zodat je meer van die interacties hebt en het minder scripted overkomt. Da's natuurlijk voor de omgeving zelf, voor het spel zelf... moeten we nog zien wat ze uitvinden :p.
Vind je? Groot was het wel maar de hoeveelheid interactie vond ik tegenvallen, je loopt in een hoofdstad waar alles bij elkaar volgens mij net 100 NPC's rondlopen... van een hoofdstad verwacht ik er eerder richting de duizend, zo'n stad moet leven. De dorpen waren veel beter uitgewerkt maar ook daar vond ik de NPC's te weinig variatie hebben, veel hebben dezelfde stem/tekst.

Ik kijk er echt wel naar uit, maar qua aankleding mag het echt allemaal wel naar een hoger niveau getild worden.
ziet er naar uit dat ik deeltje 5 ook maar moet kopen :p
ik heb toch een zwak voor deze serie

ik hoop wel dat ze het huizen kopen iets uitbreiden of gewoon weg laten
enige reden dat ik die huizen kocht was voor de missies... maar deed er verder wijnig mee..
pas toen die expansion packs kwamen met die tower en cave (ben naam even vergeten)
kon je echt pas wat nuttigs met je bezit ;)

[Reactie gewijzigd door Janao op 12 december 2010 10:26]

Eindelijk. Een betere manier om de zondag te beginnen is er niet. Morgenochtend afspraak met de huisarts voor de aanvraag van een kunstmatige coma tot begin november, en we zijn weer blij.
Ik hoop dat ze qua speelstijl toch meer richting Morrowind gaan dan Oblivion want van Morrowind heb ik toch veel meer genoten.
Dat betekent natuurlijk niet dat ze de leuke dingen van Oblivion niet mogen overnemen, maar bijvoorbeeld mobs die meescalen met je level spreken mij toch echt niet aan.

Ik vond het in Morrowind juist brilliant om te moeilijke gebieden te proberen want als het me lukte waren de beloningen voor mijn level natuurlijk schitterend.

Met mods kan je natuurlijk veel goedmaken, maar toch...
Kan niet wachten! Morrowind was de beste RPG die ik ooit heb gespeeld, Oblivion was iets minder maar nog steeds erg goed. Hopen dat ze de verwachtingen weer kunnen waarmaken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True