Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Ontwikkelstudio Bethesda Softworks zou werken aan The Elder Scrolls V. De Deense afdeling van Eurogamer zegt dat het bevestiging heeft gekregen dat het spel inderdaad in ontwikkeling is en een vervolg op TES IV: Oblivion wordt.

Eurogamer Denemarken meldt dat een medewerker van de website in een vliegtuig een medewerker van Bethesda heeft horen spreken die, met officiële documenten over het spel in de hand, bevestigde dat de role-playing game in ontwikkeling is. Eurogamer.dk wil geen details geven over het doel van de vliegreis of de locatie, omdat die informatie nog onder een embargo zou vallen.

De niet met name genoemde Bethesda-informant zou niet alleen het bestaan van The Elder Scrolls V hebben bevestigd, hij zou ook uit de doeken hebben gedaan dat het vijfde deel in de langlopende rpg-serie een rechtstreeks vervolg op The Elder Scrolls IV: Oblivion zou worden. Ook zou hij hebben verklaard dat het fantasieverhaal mede zou draaien om een Dragon Lord en de Blades. De studio zou volgens de bron inmiddels bezig zijn met het opnemen van voice-acting voor de personages in het spel.

Hoewel het bericht van Eurogamer.dk verre van een officiële aankondiging is en Bethesda nog niet op het gerucht heeft gereageerd, lijkt de informatie geloofwaardig. The Elders Scrolls IV: Oblivion won verschillende prijzen en ging wereldwijd miljoenen keren over de toonbank. Bovendien wachten fans al sinds 2006 op een nieuw deel, terwijl er tussen delen drie en vier 'slechts' vier jaar zat; The Elder Scrolls III: Morrowind kwam in 2002 uit, Oblivion volgde in 2006.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

EINDELIJK,
na 2maal tec Oblivion gespeeld te hebben komt er eindelijk weer een nieuw deel. ik hoop alleen dat de graphics van nieuw niveau zijn en niet achterhaald zoals fallout nv.
dit spel wordt zeker aangeschaft!

eerder heb ik al eens een klein bericht erover gelezen (paar maanden geleden) maar dat bericht was al helemaal onduidelijk.
zo'n goede serie moet natuurlijk gewoon voortzetten.
Er is, als ik het me goed herinner, een keer door Todd Hollenhead (sp?) gezegd in een podcast dat TES V een verder door ontwikkelde Gamebryo engine zou gaan gebruiken. Echter is het bedrijf dat deze engine ontwikkelde en onderhield een paar weken terug falliet verklaard, dus ben benieuwd hoe zich dat verder ontwikkeld.

Je zou bijna denken dat ze dan verder zouden gaan op de IDtech 5 engine, maar aangezien zowel Carmack als Todd aangegeven hebben dat deze engine niet zeer geschikt is voor een spel als TES V, lijkt dit ook niet bijzonder waarschijnlijk.

We zullen wel zien, maar ik hoop stiekem dat ze toch wel een behoorlijke stap gaan maken met TES V, aangezien die Gamebryo engine toch wel een beetje achterhaald is ondertussen en het wel eens fijn zou zijn om eens niet tegen dezelfde bugs en glitches aan te lopen die we al sinds Morrowind kennen en in New Vegas nog steeds terug zien.

En dat ze het hele mee-levelen van de monsters en loot uit Oblivion nu achterwege zullen laten, of in ieder geval op het nivo van Morrowind zetten, want dat vond ik toch wel het meest vervelende aspect van Oblivion.
Kunnen ze er deze keer AUB voor zorgen dat ze die verouderde engine een schop geven en de character models daadwerkelijk goede loop-animaties geven? Da's het enige wat me stoort aan deze reeks: de houterige character models en de onnatuurlijke manier waarop ze lopen, strafen, springen, etc.
Oblivion is uit 2006, dus dat de character models vreemde animaties hebben tegenover waar gamedevs in 2010 mee op de proppen komen, vind ik niet zo heel gek ;)
WoW is uit 2005. En de animatie in WoW zijn 1000x beter dan het houterige werk in Oblivion en Morrowind. Zelfs Fallout, met een soortgelijke engine, maar vele jaren nieuwer, heeft dezelfde schamele animaties. Als Bethesda iets wil verbeteren aan hun games, dan moeten ze beginnen met de animaties.

BTW, de nemesis is een Dragon Lord ?
Hehe. Wedden dat het om "Lord Dagon" gaat ? Mehrunes Dagon om precies te zijn.
Clueless journalists are clueless.
Hopelijk gaat het 2 tot 4 player COOP ondersteunen, maar ik vrees het ergste.
IMO is de TES serie nou niet echt een multieplayer spel, hoewel het uitraard wel tof zou zijn.

Vorige delen waren top!
Lijkt me gewoon cool om met zn 2en de singleplayer campaign te kunnen doorlopen.

De dialogs kun je goed opvangen dat de 2e speler gewoon "meeluistert" met de gesprekken. Maar je kan ze wel beide gebruiken om het gesprek te beginnen.

Niks geen pauze als je kisten opent of wat, en op 1 of andere manier stimuleren om bij elkaar in de buurt te blijven.

Er lopen vaak genoeg NPC allies mee dus, dan het evenzogoed multiplayer gaan.

Games zoals Stalker, Oblivion of Fallout 3 enz lijken me heerlijk om het coop te kunnen doen.
@Bulls - Jij zit te wachten op Star Wars Old Republic.

Ontopic:
Ik vond het hoofd verhaal een beetje slap van Oblivion, ik hoop dat de animaties en lichamen wat minder stijf worden. Voor de rest heb ik lekker veel tijd kunnen doorbrengen in Tamrial.
Nee dat is een MMO en dat zijn crap ballanced pvp based stomme quest games.
Deze MMO doet het net een beetje anders. Gewoon een mooie verhaallijn zoals je gewend bent.
Okay, zou goed kunnen, maar zoals ik al in een reply op Da_Maniac had gezegd, moet de moeilijkheidsgraad dan wel aangepast kunnen worden. Ook vind ik dat de verschillende spelers elkaar dan beter moeten kunnen helpen, want met Heal on touch en on target kan je snel de fout in gaan.
misschien een soort van demon's souls lookalike online gedeelte? Dus andere spelers die kunnen "inbreken" en jou aanvallen.
Inbreken lijkt me goed, maar elkaar aanvallen lijkt me moeilijk uit te werken.
Zullen natuurlijk veel verschillende lvl's zijn van characters, en dan heb je nog een verschil tussen mage/ranger/warrior (plat gezegt) waarbij Mage IMO overpowerd is :p

Dit zal vast wel beter uit te werken zijn, maar dan ben ik benieuwd hoe ze dat willen doen.
Voorstellen om van een spel wat nou typisch single player is en daardoor ook zo leuk multiplayer te maken is wel een beetje vreemd.
Als je ergste vrees is dat dit weer een geweldig single player spel gaat worden. Dan hoop ik dat je ergste angsten uitkomen.
De singleplayer hoeft niet te lijden onder een COOP functie, wel als ze een "speciaal voor multiplayer ontworpen" verhaal lijn gaan maken of pvp oid.

Als je gewoon met een paar man in de zelfde world kan rondlopen en samen de quests kan doen, wat is er nog mooier dan dat.

Remi alleen op de aarde games zijn er al genoeg. Zo'n game als dit maar dan eindelijk wel COOP is er gewoon nog steeds niet, alleen LOTR War of the North zal eindelijk deze funtie hebben.

En kom niet aan met Two Worlds (1 en 2) want die Coop is gewoon een mission based lobby system en geen verhaal lijn.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 november 2010 17:36]

De beste oplossing hiervoor zou zijn wel de netwerk ondersteuning in de engine inbouwen maar dit dan niet in het spel verwerken.

Dan weet ik zeker dat de community binnen no time een mod heeft gemaakt. Het grote voordeel daarvan dat Bethesda zelf niet verantwoordelijk is voor het balanceren iets waar heel veel tijd en geld in zou gaan zitten.

Verder kan ik echt niet wachten de hele Elderscrolls serie is geweldig vanaf deel 1 tot oblivion volgens xfire heb ik ondertussen meer dan een half jaar ingame tijd er op zitten in Oblivion 8)7
2 spelers lijkt mij wel gaaf om te doen, samen ontdekken en grotten verkennen ect :) . De questline samen kunnen doen ect.
Met alle respect, ik hoop van ganze harte van niet.

TES gaat altijd om de single player experience, hoe jouw acties de wereld vormen. De diepe questlijnen, zelfs de sidequests. De keuzes die je maakt door bepaalde Guilds te joinen (zoals in TES 3, zorgde dat het joinen van de Fighter's Guild, de voortgang in de Thieves' Guild bellemerde, zoiets is niet uit te werken in een COOP game, omdat niet iedereen die keuzes zal maken).

Ook je eigen character development is compleet open zoals jij wilt, het afronden van bepaalde quests en het verkrijgen van wapens en andere beloningen zal menigmaal niet aansluiten bij de wensen van je kameraden.

Ik hoop wel dat TES 5, weer wat meer op TES 3 gaat lijken, de character customization was iets uitgebreider daar (veel weapon proficiancies tegenover Blunt en Piercing in TES 4, meer Armor Proficiancies, etc). Maar dan wel weer met opgepoetste graphics en de standaard grote open wereld.
Ik zou het toch geweldig gevonden hebben om samen met een kameraad Morrowind te verkennen. Ja, je moet dan rekening houden met elkaar en samen de keuzes maken. Maar waarom zou dat niet kunnen in een rpg?

Als het gaat over coop met een vreemde dan volg ik jouw verhaal wel. Maar coop met een vriend zou geweldig zijn. Al moet je dan wel uitkijken dat je niet te veel TES fans in je vriendengroep hebt zitten :+

Volgens mij is het pure SP aspect, de reden dat ik na de vanilla game er wel klaar mee was. Zowel bij Morrowind als Oblivion. Alleen is ook maar alleen :)

Overigens las ik 'dragon lord' eerst als 'Lord Dagon' :)
ik hoop dat deze op een nieuwe engine gebouwd gaat worden daar heb ik meer interesse in.
Ja dat hoop ik ook, anders is het snel gebeurd met de populariteit. De engine was TOEN goed maar nu wordt het toch echt tijd voor verandering.
Volgens mij doet New Vegas het toch best aardig, ik heb nog niemand gehoord dat ze het op zich wel zouden willen spelen maar niet met die hopeloos verouderde engine, want daar willen ze zich niet toe verlagen :S
New Vegas is duidelijk nog steeds Oblivion.
Je ziet veel zwakheden van de engine terugkomen, dat stelde mij bij Fallout al teleur en eerlijk gezegd erger ik mij daar steeds aan.
Ik heb ergens behoefte aan meer verandering, het gevoel van wow, dit is nieuw en fantastisch ;)

Dat had ik met Morrowind en Oblivion, dus ze kunnen het zeker wel.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 23 november 2010 23:07]

Interesant. :/ .Al vraag ik mij wel af ;

1. is dit niet te laat ,want het moment van populairiteit lijkt mij wel voorbij &
2. past dit nog wel in deze tijd?

Er is zoveel aanbod van soorten games,betere ,moderner en sneller dan het oudbollig aandoende elder scrolls.
Er is een schare trouwe fan`s ,die het zeker zullen aanschaffen.
Maar tenzij er een vernieuwende speelstijl komt en verbeteringen op het gebied van A.I en grafic`s komen zie ik ,voorals nog, er geen aansprekende game in.
(niet zo als ik wacht op portal 2,duke nukem,crysis 2 als voorbeeld)
Er word gesproken over een vervolg ,volgens de medewerker in het vliegtuig ;) ,en daar zal dus zowel de kracht als het mogelijk faalstuk liggen.

Fallout 3 is alles wat ik bij the elder scrolls 4;oblivion miste.
(nu weet ik wel appels kun je niet met peren vergelijken,maar toch zijn er veel raakvlakken en over1komsten tussen deze 2)
De inspiratie van Dragon Lord en de Blades is wel een teken dat ze intelligent bezig zijn.
Deze samenkomst is waarschijnlijk de pit ,die het wat spannender maakt.
De fan`s wachten ,zoals gezegd,op een vervolg.
Ik zou beter wat meer spanning in het avontuur zien.
Het Role playing ellement lijkt mij wel iets waar ze aan moeten vast houden,
maar ze wel moeten vernieuwen.
Gelukkig worden niet alle games voor jou persoonlijk gemaakt he.
- Vernieuwende speelstijl is iets uit het verleden, toen alles nog niet gedaan was.
- Natuurlijk zullen de AI en graphics verbeterd zijn.
- Ik mis helemaal geen Fallout 3 in TES4.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_Lord_%28video_game%29 ?? wtf? En over "Blades" is al helemaal niks terug te vinden. Wou je je kennis over obscure antieke games wat tentoonstellen soms?

Eindelijk nog eens een single player only game!

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 23 november 2010 13:11]

Nee ,da`s waar ,natuurlijk worden er geen game`s persoonlijk gemaakt voor mij,al vind ik wel dat gordon freeman verdacht veel op mij lijkt ;)

-de vernieuwende speel stijl is toch iets wat je niet automatisch kan verwachten.
bijvoorbeeld fear 3,zal op dezelfde engine draaien.
-...dus of het zoveel vernieuwd zal zijn is nog ff afwachten.
-Het wel of niet missen van bepaalde wapens en voorwerpen is aan ieder voor zich.
Toch blijk ik niet de enigste te zijn.
In het forum topic is het eerder voorbij gekomen.Een zwaard is anders dan een sniper rifle ,even zo een omgeving met voorwerpen die je kan associeren ,of plaatsen ,of dan een omgeving die niks van doen heeft met ons mensen nu.
De 1 vind het ene leuk,de ander niet.

Als je het artikel gelezen zou hebben dan zie je dat de medewerker deze games aanhaalt.

quote ; Wou je je kennis over obscure antieke games wat tentoonstellen soms?

Ik vind dat een goed ontwikkeling, en die games die de medewerker noemt , zijn van waarde van wege het verhaal.

Ten slotte nog een opmerking over de toon en woordkeuze.
Ik stel het niet op prijs,en vele mede tweakers met mij,op zo`n wijze geconfronteerd te worden met jouw reactie.
Het is niet vriendelijk bedoeld,want zo komt het bij mij niet aan.
Het is degenererend bedoeld want je speelt op de man.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 23 november 2010 17:21]

Ten slotte nog een opmerking over de toon en woordkeuze.
Ik stel het niet op prijs,en vele mede tweakers met mij,op zo`n wijze geconfronteerd te worden met jouw reactie.
Het is niet vriendelijk bedoeld,want zo komt het bij mij niet aan.
Het is degenererend bedoeld want je speelt op de man.
Dat was helemaal niet zo bedoeld. Hoogstens dat ik wel eens wat meer uitleg wou over jouw vergelijking ("De inspiratie van Dragon Lord en de Blades is wel een teken dat ze intelligent bezig zijn."), want die zegt maar weinig en wij kunnen niet in jouw hoofd lezen.
Ok ,dank voor de verduidelijking .

Maar zoals gezegd ,het is niet mijn vergelijking.

quote;

De niet met name genoemde Bethesda-informant

Maar ,als uitleg , vind ik het wel slim(=intelligent)dat ze naar dat gekeken hebben ,en waarschijnlijk gedacht hebben "Daar kunnen we wat mee".
Ze zullen er is iets mee gaan doen,maar dat kan van alles zijn.

Ik ben zelf`s niet zo`n fan ,zoals vele die hier reageren, wel zijn.
Maar ik ken het spel wel en heb het gespeeld.
En ik ben benieuwd wat dit nieuwe deel zal zijn.
Maar niet zo benieuwd als naar duke,of portal 2.

Fijn dat je het niet zo bedoelde, tom :)

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 23 november 2010 17:27]

Er wordt echter gesproken over een Dragon Lord en de Blades (weet je nog, de beschermers van de keizer).

Dus waarschijnlijk wordt de Dragon Lord de grote "bad guy" en nemen de Blades het (al dan niet samen met de speler) tegen hem op.

Zie echt uit naar deze game, heb immens veel genoten van zowel Morrowind als Oblivion. Vond beide games even goed, maar op andere punten.

Oblivion was makkelijker speelbaar, Morrowind had veel meer sfeer.
Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit een waardige opvolger gaat worden.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Tyr0s_Fre4k op 23 november 2010 13:57]

Mijn voorspelling: Dragon Lord = Lord Dagon. Mehrunes Dagon.

Lord Dagon: http://www.uesp.net/wiki/Oblivion:Lord_Dagon
Blades: http://www.uesp.net/wiki/Oblivion:The_Blades
Is de Dragon Lord nie Talos (Tiber Septim)?
Aangezien het om een vervolg gaat, zou het opzich wel cool zijn als je de savegame uit Oblivion zou kunnen gebruiken om verder te gaan TES 5.
dan begin je het spel met een voorsprong denk ik

misschien alleen het uiterlijk importeren of zo is beter lijkt me
Ze zouden alle mobs enzo kunnen in level en gear kunnen verhogen, zodat het spel even moeilijk is dan als je nieuwe char begint.
Dan kan je net zo goed op level 1 beginnen want dan maakt het toch niet uit
Ja dat vind ik eigenlijk een niet zo goed systeem, Maakt niet uit welke level je bent de mobs zijn altijd even sterk. Ik had ook iets gelezen over iemand die gewoon zonder slapen (dus nooit level up) het spel had uitgespeeld, lekker makkelijk alles is level 1.

Maarja als ze area gebonden levels gaan gebruiken dan kun je weer niet vrij rond bewegen. En word het weer lineair

eigenlijk is het een goedkope manier van level gebonden moeilijkheid creëren.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 november 2010 12:45]

Lijkt me geen goed plan. Er waren nogal wat manieren om zo goed als onsterfelijk te worden in TES IV. Als ik mijn character kan importeren in deel 5 dan loop ik er zo door heen. Of >100% reflect armor of >100% chameleon of >100% protect (?lang geleden).
Vooral de reflect variant was leuk. Ik hoefde niets te doen zelfs bosses sloegen zichzelf dood op mijn (light!)armor.
Morrowind was toch beter, veel betere sfeer...
Zou liever weer iets zien in Vvardenfel :(
Helemaal met je eens!

Tribunal was top, dus had inderdaad liever meer richting die wereld gegaan....

Toch ben ik wel nieuwsgierig want ik heb ook meedere uren rondgelopen in de wondere wereld van Oblivion.

Zal echter nog wel eventjes duren vermoed ik.
Dat was ook het eerste dat ik dacht: hopelijk lijkt het meer op Morrowind dan Oblivion. Ik vond Oblivion wel aardig, maar niet geweldig. Morrowind was dat wel.
ik hoop dat er dit keer minder tijd wordt gestoken in de technologie en meer in de content; Quests met meer diepgang AUB.

Jammer overigens wel als wat gezegd wordt waar is; ik had gehoopt dat het spel zich dit keer tenminste deels in Black Marsh zou afspelen. Maar dat zou nog steeds kunnen als de spelwereld wat meer verbreed wordt en we delen van meerdere continenten kunnen verkennen.
Tsja, het blijft een oud zeer in het gehele rpg genre. Uiteindelijk is elke quest wel terug te brengen tot 1 van deze archetypes:

- Verdedig X op (of opweg naar) plaats Y
- Dood X op plaats Y
- Haal X op plaats Y
- Breng X naar plaats Y

Door een goed verhaal toe te voegen krijgen deze dan wel wat diepgang, maar ondanks groot fan zijnde van het genre moet ik toegeven dacht slechts weinig spellen erin slagen om nu een sécht met diepgang en originaliteit te komen.
Je mist er nog 1: Praat met/Overtuig X op plaats Y
Hopelijk iets meer variatie in de main quest, (dan poort in, gerecycelde levels door worstelen, poort sluiten ) x 10

Voor mij is Daggerfall nog steeds de ultieme Elder Scrolls.
eensch, Daggerfall blijft de kroon op de serie. We kunnen alleen maar hopen dat ze ooit zover komen om dergelijke gigantische landmassas met het detail van Oblivion uit een seed te genereren :)
ik ben er eigenlijk ingerold met oblivion, maar ben zeker blijven hangen door de enorme speelwerelden, ben erg benieuwd hoe groot groter grootst ze deze versie gaan maken.
idd, heb oblivion altijd met veel plezier gespeeld!
Hopenlijk zijn ze wel van dit idee afgestapt: nieuws: 'Bethesda werkt aan Elder Scrolls-mmo'

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True