Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

ZeniMax Media, het moederbedrijf van ontwikkelaar en uitgever Bethesda Softworks, heeft Tango Gameworks overgenomen. De Japanse studio staat onder leiding van Shinji Mikami, verantwoordelijk voor de eerste Resident Evil-games.

Shinji MikamiMet de aankoop van Tango Gameworks heeft de Amerikaanse uitgever ZeniMax Media zich verzekerd van de diensten van de Japanse ontwikkelaar Shinji Mikami. De Japanner werkt al twintig jaar als ontwikkelaar en is vooral bekend als de man achter de Resident Evil-games, en daarmee als bedenker van het survival-horror-genre.

De eerste game in de serie verscheen in 1996 en was een van de eerste succesvolle games voor de Sony PlayStation. Mikami maakte de games in dienst van Capcom; voor dezelfde uitgever bedacht hij ook Devil May Cry. De Japanner stapte in 2007 over naar Platinum Games, waarvoor hij het schietspel Vanquish ontwikkelde. Met de overname van Tango Gameworks heeft Mikami de functie van creative lead designer gekregen. Wat ZeniMax voor de Japanse studio betaald heeft, is onbekend. Het is ook nog niet duidelijk wat de eerste game van de studio wordt.

Voor ZeniMax Media is het de derde grote overname in ruim een jaar. In 2009 kocht de Amerikaanse ontwikkelaar id Software, bekend van schietspellen als Quake en Doom, en eerder dit jaar nam het de Franse ontwikkelaar Arkane Studios over, dat Arx Fatalis en Dark Messiah of Might and Magic op zijn naam heeft staan. Onder ZeniMax valt ook uitgever en ontwikkelaar Bethesda Softworks, bekend van de The Elder Scrolls-serie en Fallout 3.

Nu Tango Gameworks onder ZeniMax valt, kan Mikami voor zijn games gebruik maken van id Tech 5, de engine die id Software voor het race-en-schietspel Rage heeft gemaakt. Voorheen verkocht id Software nog licenties voor het gebruik van zijn game-engines, maar tegenwoordig mag de techniek alleen worden gebruikt door studio's die onder de paraplu van ZeniMax vallen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (35)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

dat is wel balen zeg!! want ik hou zoveel van de resident evil serie van capcom

ik hoopte al stiekem op re6 !
Wie heeft de rechten op de RE series?
Volgens mij Capcom
capcom, maar als het nou word gemaakt door andere ontwikkelaars is de aansluiting wss slechter als dat het door de orginele ontwikkelaars word gedaan en aangezien het spel echt gaaf is hoop ik niet dat het gaat floppen
Idd erg jammer De kans dat Mikami toestemming krijgt van zijn nieuwe werkgever om met capcom samen te werken erg klein is.
Ik denk dat het einde is gekomen van de reeks bio hazzard alias resident evil.

In het verleden heeft capcom bij devil may cry 2 een andere team ingehuurd, meteen een flop geworden. Dus ik hoop dat die drie partij in de toekomst toch samen kunnen werken zodat er een vervolg komt van die prachtige reeks. Ik ben echt een RE fan boy
Hopelijk kunnen ze dan eindelijk de engine van spellen als Fallout en Oblivion vernieuwen want die loopt nu volgens mij wel op z'n laatste krachten. Zo kun je na al die jaren nog steeds niet alt-tabben zonder instabiliteitsproblemen. Dat zou beter moeten kunnen met de id software engine.
Alt-Tab gaat prima in Fallout: New Vegas. De engine mag dan bijna end of life zijn, het creatieve talent van Bethesda zorgt er toch steeds weer voor dat de games gigantisch veel sfeer hebben en je helemaal in de game op gaat.
Jammer alleen dat Fallout: New Vegas is ontwikkeld door Obsidian Entertainment en niet door Bethesda. Credit where credit is due.
En ZeniMax heeft ook ID Software overgenomen (met John Carmack, jeweet) dus hopelijk gaan ze Tech5 gebruiken voor hun toekomstige games. Bekijk de filmpjes van RAGE als je wilt zien waar die engine toe in staat is.
Jammer genoeg kom je daar door al die bugs niet echt aan toe...
Zenimax is wel lekker bezig zo beetje te shoppen in devvers, hopelijk krijgen ze geen EA syndroom van down oftewel alleen meuk voor de massa maken dat ook sjaak om de hoek snapt...
Goden.... laat het EA van eind '90, begin 2000 eens achter je. Voor zover ik weet is EA de laatste tijd toch een stuk beter aan de weg aan het timmeren.
hahah heerlijk, ik kan bijna je frustratie proeven :D
Ik kan rustig alt-tabben in New vegas, echt geen problemen. De hele game runt ook vreselijk stabiel voor mij, zeker vergeleken met FO3.
Ik heb maar een aantal keer crashes (Nellis air force base en Black Mountain) gehad, en dat was elke keer op te lossen door eerst even naar een andere area te fast travellen en dan weer terug, dan kon je er weer sterk tegenaan.
misschien ligt dat alt-tabben aan iets anders, videokaart drivers ofzo. Ik kan (met een systeem met nvidia kaart) prima alt-tabben in de meeste games, bij mijn vriend (zelfde systeem maar met AMD kaart) geeft dat problemen zoals bij bijv. SC2.
De Japanner werkt al twintig jaar als ontwikkelaar en is vooral bekend als de man achter de Resident Evil-games, en daarmee als bedenker van het survival-horror-genre
Even ter correctie, Alone in the Dark stamt uit 1992 en was het eerste survival horror spel, niet Resident Evil. Dus hij is misschien een van de grote geesten uit het genre, maar zeker niet de bedenker.

Guinness World Records awarded it the record of "First Ever 3D Survival Horror Game" in the Guinness World Records: Gamer's Edition 2008 edition. Interplay made a port for 3DO in 1994 that was only released in the US.


(Bron: Wikipedia)
AitD mag dan de eerste 3D survival horror game zijn, Sweet Home (1989) is de eerste game uit het survival horror genre.

(Bron: Wikipedia)

En de term 'survival horror' is voor het eerst naar voren gekomen bij RE

(Bron: Wikipedia)

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 29 oktober 2010 12:57]

Vergeet haunted house op de atari 2600 niet ;)
...alleen worden gebruikt door studio's die onder de paraplu van ZeniMax vallen.

Kan er in dit geval niet beter van "Umbrella" gesproken worden?

;)
dat is wel balen zeg!! want ik hou zoveel van de resident evil serie van capcom

ik hoopte al stiekem op re6 !
Als het goed is komt RE6 ook gewoon, maar deze wordt geproduceerd zonder RE5 producent Jun Takeuchi. :D

Zie ook hier:

http://www.insidegamer.nl/bedrijf/uitgever/capcom/nieuws/31622/resident-evil-6-komt-zo-snel-mogelijk.html
haha bedankt man :) !!!
Mwah, Bio Hazard 5 (of Resident Evil 5 als foute Westerse benaming) was niet echt een topper. De series heeft een paar hele goede delen, maar deel 3, deel 5 en Code:Veronica waren beslist matig.

Edit: ik zie dat zij verantwoordelijk zijn voor de eerste Bio Hazard spellen. Blijkbaar toch een goede studio. Jammer dat ze voor PC-uitgevers gaan werken.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 29 oktober 2010 16:17]

Er zou nog eens een echte RE (1 of 2, ah nostalgie :.( ) met de huidige technologie moeten gemaakt worden. Ik vind op het eerste zicht nu niet echt mijn keuze in het horror genre. Wel goeie dingen, maar RE 1 en 2 waren voor mij geweldig in die tijd.
Dat is ook gebeurd! RE 1 is met (volgens mij) de RE 4 engine nagebouwd en opnieuw uitgegeven. Weet even niet voor welk platform, maar een vriend van mij heeft'em (dacht zelf iig GameCube).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True