Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Uitgever Bethesda Softworks brengt de actiegame WET van ontwikkelaar Artificial Mind and Movement nog dit jaar op de markt. WET was eerder eigendom van Vivendi Games, maar deze uitgever liet het spel vallen na zijn fusie met Activision.

WET werd tijdens de Games Convention in 2007 door het Sierra-label van Vivendi aangekondigd, en het spel kon direct rekenen op lovende previews in de media. De acrobatische toeren van hoofdpersonage Rubi zorgden er, in combinatie met haar guns en haar zwaard, voor dat liefhebbers van actiegames halsreikend uitkeken naar deze titel van het in Montréal gevestigde Artificial Mind and Movement, dat ook wel A2M wordt genoemd.

Nadat bekend was geworden Vivendi Games WET niet uit zou geven, bleef het lang stil rond te game. "We zagen dat wel een beetje aankomen toen er sprake was van een fusie", zo vertelde Ashraf 'Ash' Ismail van Artificial Mind and Movement aan Tweakers.net. "We hebben de rechten teruggekocht van Vivendi, waarna WET weer helemaal van ons was, zodat we exact konden doen wat we zelf wilden. We hebben vervolgens de grafische stijl van het spel flink onder handen genomen. Toen de tijd rijp was hebben we het spel bij Bethesda aangeboden, en dat bedrijf was direct enthousiast."

WET

Zo werkte de scheiding met Vivendi voordelig uit voor de ontwikkelstudio, die geen last meer had van de door Vivendi Games opgelegde tijdsdruk. "We zaten zeker op een ander schema", legt Ash uit. "Zonder de fusie tussen Vivendi en Activision zou WET nu waarschijnlijk al in de winkels liggen, onder het Sierra-label van Vivendi. Deze koerswijziging gaf ons meer mogelijkheden. Rubi kan nu bijvoorbeeld veel meer acrobatische stunts uitvoeren dan anders het geval zou zijn geweest."

Hoewel een en ander afhangt van de verkoopcijfers van WET, is het niet uitgesloten dat Bethesda met WET een naam in huis heeft gehaald waar meer dan één game voor wordt ontwikkeld. "Hoewel we nu nog nergens mee bezig zijn, is WET zeker gemaakt met de geboorte van een franchise in het achterhoofd", zegt Ash. "Er ligt nog geen plan, maar we houden bij WET in elk geval de mogelijkheid open om een opvolger te maken." WET staat gepland voor de herfst van 2009. Het spel verschijnt voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.

Video (Wet_Trailer01.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Alle vergelijkingen met Max Payne en Stranglehold zijn overbodig, en statements in de trant van "meer van hetzelfde" slaan nergens op. Het is gewoon een gunplay game, iets wat je een subgenre van shooters zou kunnen noemen. Ga je alle racegames ook meer van hetzelfde noemen? Alle RTS games? Alle fighters? Alle.. naja je snapt het wel. Als niet van het genre houdt, speel het dan niet.

Lijkt op dit, lijkt op dat... Uiteindelijk zijn deze games allemaal geÔnspireerd door de film-wereld. Films van regisseurs als Sam Peckinpah, John Woo (vooral zijn HK oeuvre), Tsui Hark en Robert Rodriguez zijn enkele grondleggers. Johnnie To, de Wachowski's en Kurt Wimmer zijn er een paar die in de voetstappen van de oude garde proberen te treden.

Het probleem is echter dat in de gamewereld het idee en de stijl van dit genre het niveau van perfectie verreweg nog niet gehaald heeft, terwijl de films veel verder zijn. De filmwereld heeft zijn "The Killer", "Hard Boiled", "Desperado" etc., maar de gamewereld moet het doen met de Max Payne series en een aantal slappe aftreksels daarvan.

Max Payne blonk uit in sfeer, graphics en bracht het gunplay element voor het eerst echt goed naar voren. Het werkelijke gunplay-systeem was echter beperkt. De fixed animaties waren mooi gemotioncaptured maar erg beperkend. Voorbeeldje: Als je in de game van een van een hoge afstand naar beneden dook, begon Max zijn opstaan-animatie al voordat je de grond had geraakt 8)7 .
MP2 was hooguit een grafische update en bracht niet veel nieuws op de tafel. De invloed van deze franchise was wel terug te vinden in veel andere games. Dead to Rights, True Crime, Total Overdose en Stranglehold zijn een paar goeie voorbeelden. Daarnaast zijn er talloze games die wel iets van een invloed uit dit genre met zich meedragen. Het betreft hier 2 usual suspects: een klein palet aan stuntmoves zoals dives, en/of een slow-motion systeem met een zoveelste hippe benaming.

Vooral het slechte uitvallen van Stranglehold doet me zo erg pijn. Deze game is onder supervisie van Woo himself ontwikkeld notabene! Het was een game die zoveel had kunnen worden, maar op zoveel plekken de bal heeft laten vallen. Soms start ik de game wel op, maar haak ik al snel af door het vele gemis aan kansen die me constant opvallen.

Misschien komt de Half-Life mod The Specialists nog wel het meest in de buurt van een ťcht goede gunplay game. Het heeft een zeer uitgebreid en dynamisch stuntsysteem, met een echte leercurve. Een gevorderde speler kan moves uithalen waar een newbie alleen maar van kan dromen. Helaas ziet het er vandaag de dag allemaal nogal gedateerd uit.

Wat in de WET trailer mij erg blij maakt is iets wat misschien triviaal lijkt, maar waar ik zelf al lang op zat te wachten in een game: knee-slides! Ze passen tussen de roll en de dive in. Meer accuratesse tijdens de move dan in een roll, maar een langzamere travel speed en lagere kans op bullet dodging. Daartegenover een snellere recovery tegenover een dive ( mijn eigen theoretische attributes ;) )

Waar blijft de game die alle elementen uit voorgaande games eens ťcht goed combineert, en dan niet op het einde afgerushed wordt en als een halfbakken product in de schappen komt te liggen? Ik zal een stel basisingrediŽnten even opnoemen:
  • Een dynamisch stuntsysteem waarbij ledematen van je karakter individueel geanimeerd worden zodat het overvloeien van moves in elkaar goed mogelijk is. Moves als dives, wallruns, rolls, somersaults kneeslides ( :9~ ) moeten allemaal op verschillende manieren uitgevoerd kunen worden (snelheid, hoogte, mate van doorglijden) en overgaan in andere moves.
  • Een leercurve in het combat-systeem. Alle gunplay games hebben tot nu toe een beperkt palet aan controls, en zodra je die kent valt er weinig meer te doen. Ze proberen de fun van shootouts te rekken door bijvoorbeeld "special moves" in de ring te gooien, maar na een paar keer uitvoeren van dit soort moves slaat de herhaling toe. Er moet een mate van vorderende beheersing van het combat-systeem plaatsvinden, een beetje net zoals in fighting games. De mate van vaardigheid en timing die nodig is voor dingen als parries en cancelling is wat een gunplay game ook zeker goed zou doen.
  • Een combo systeem dat je beloont naar mate je meer "stylish" speelt. Een redelijke versie hiervan is te vinden in Total Overdose.
  • Een mixed-akimbo systeem waar elke hand onafhankelijk werkt. Halo 2 en 3 hebben dit bijvoorbeeld, maar tonen verder geen gelijkenissen met een gunplay game.
  • Een slow-motion systeem dat onafhankelijk van de stunts werkt. In teveel games is de slowmotion gebonden aan de stuntmoves.
  • Een presentatie die de stijl eer aan doet. Wapens moeten hard aanvoelen, het particle-systeem moet de chaos van een gunfight goed benadrukken etc.
    In Stranglehold was het erg leuk dat alles kapot kon, maar zolang de wapens als proppenschieters aanvoelen, zowel op audio en video gebied, en de animaties doen denken aan het jaar 1998, komt dat de sfeer niet ten goede.
De enige singleplayer game die in mijn ogen hier het meest aan voldeed was vreemd genoeg geen 3rd person shooter, maar een beat 'em up, namelijk Devil May Cry 3 (en 4 eigenlijk ook). Het gunplay-element was beperkt, maar toch erg spectaculair en dynamisch. Vijanden hoog houden door op ze te schieten? Brilliant! 2 Targets tegelijk aannemen waarvan je er 1 blind schiet? Heerlijk! Shotguns al schietend als nunchucks om je heen zwaaien? Bruut!
Daarbij opgeteld een heerlijk bevredigend combo-systeem en de gameplay die je echt dwingt beter te worden in de mechanismen. DŠt is wat een gunplay game zou moeten zijn. Het gaat er niet om hoeveel baddies je omlegt, maar de manier WAAROP. Het streven naar perfectie hiervan, en de bevrediging die je er dan uit haalt.

Zolang er geen goede game uitkomt die bovengenoemde elementen op een redelijke manier uitwerkt, is er nog GEEN sprake van "meer van hetzelfde". Meerdere games als uitprobeersels zijn nodig om het "evolutieproces" van het genre te bevorderen.
hmm je verhaal van the specialists brengt weer hele fijne herinneringen terug :P klopt dat het behoorlijk geniaal spel was afgezien van de soms matige spawnplekken.

Gunz was ook een leuk zij het zwaar achterhaald spel qua graphics. Maar die combo's en trucjes waren te geweldig!
Zwaarden, en guns, tegen muren oprennen, met een combo langs een muur omhoog kunnen komen... Man en dan lvlen naar de longcoat was ong iedereen mee bezig. Jammer dat die niet meer gratis is. Alleen nog de aziatische versie wordt nog gespeeld volgens mij.
oh And i approve of the message above!! :P

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 27 april 2009 19:21]

GunZ heb ik ook even gespeeld. Inderdaad veel potentie, maar de leercurve was mijns inziens te steil. Ik werd door iedereen afgemaakt, kon nauwelijks een goed schot landen (en zo slecht acht ik mezelf toch ook niet in shooters ;) )Ook voelde alles erg buggy en laggy aan.

Maar inderdaad, op multiplayer gebied is het wel een paar keer gelukt een degelijke bullet-ballet (dat is ook een mooie term imo) game te maken. GunZ, TS, maar ook de concurrenten van TS: Action Half-Life en het ondergewaardeerde The Opera. Laatstgenoemde had een geniaal combosysteem, waarbij de player ranking niet gebaseerd was op kills maar op combo punten in de vorm van dollars. Een simpele kill levert maar $100 op, terwijl een wallrun into dive into rolling heartshot wel $3000 kan uitbetalen. Run'n'gun had in deze mod dus totaal geen zin. Ook een leuke feature was de afwezigheid van een healthmeter. 1 Kogel deed niet echt veel damage (tenzij het een head of heartshot was), maar de crux zat 'm erin dat je je vijand zo veel mogelijk achter elkaar moest raken, waarbij elke kogel die snel na de vorige volgde steeds meer schade deed. Dan nog de toevoeging van extra skillsets in de vorm van "schticks" (vergelijkbaar met perks) en allerlei leuke features zoals bleeding, een heroic act systeem waar je 1 keer per leven "dat laatste beetje kracht nog kan vinden" om een last stand te geven, en panic weapons ŗ la Taxi Driver, die uit je mouw konden verschijnen.

Wederom weer een game (mod) met veel potentie maar geplaagd door gebreken... (bugs, kleine community, oude engine, etc.). Nu krijgen we voor Source "Distraction" en "AHL: Source", beide projecten waarvan de ontwikkeling zeer langzaam verloopt. Het is dus maar wachten of deze mods nog ietwat hoge ogen kunnen gooien.

[Reactie gewijzigd door skndd op 27 april 2009 20:02]

Jammer dat die niet meer gratis is? GunZ is altijd gratis geweest. Kijk hier maar. Dit is de Noord-Amerikaanse versie en die is gewoon speelbaar voor de rest van de wereld. Ik weet niet of de internationale GunZ nog draait, maar de website is nog gewoon up en je kunt de client ook nog gewoon downloaden. Een kwestie van proberen lijkt me, maar er is niet heel veel hoop aangezien de laatste update van juni 2006 is.
Het was altijd wel een fantastisch spel, dat ben ik met je eens. En als dit WET er ook maar een beetje op gaat lijken dan MOET ik het gewoon hebben ;) Het is trouwens wel raar dat hij voorlopig alleen op de consoles uitkomt, want elke willekeurige shooter speelt toch beter op de PC? Zijn ze zo bang voor piraterij?
En hier de preview van t.net - raar dat er hier geen link staat!
Filmpje doet denken aan een kruising tussen Uncharted, Heavenly Sword, Max Payne en Mirror's Edge. Als er een beetje verhaal in zit zoals bij Uncharted is het wellicht een mooi spel, maar ik ben toch bang dat het een beetje te veel probeert te combineren van verschillende spellen. Dat is althans de indruk op het eerste gezicht. Helaas is de site van het spel momenteel nog under construction.
Wow dat filmpje ziet er vet uit :D _O_
Lijkt me een zware, maar leuke game :) had er nog niets van gehoord maar als de gameplay een beetje op orde is kan dit wel een knaller worden :)
Lijkt wel een vrouwelijke variant op Max Payne :)
Bij het kijken van dat filmpje zat ik ook heel erg aan Max Payne te denken.
Zow, die meid heeft stalen knieŽn :+
Ziet er wel gelikt uit met al die bullet-time.
Idd lijkt mij ook wel een gaaf spel! ff in de gaten houden dan maar..
ik vind de gameplay en moves wel heel erg op stranglehold lijken. Niet dat dat perse wat slechts is maar echt origineel is het niet meer
Dat bloed zit er toch wat nep uit.
Wel mooi voor de rest en leuk dat ze zo'n zwaard heeft.
Ziet er zo gelikt uit. Qua gameplay lijkt het op Prince of Persia, Max Payne en soortgelijke games.

Alleen de naam WET vindt ik een beetje vreemd, gezien deze naam ook gebruikt voor een cartoon-pron game: WET Sexy Empire (google maar eens)
WET, gemaakt door A2M... geen gelukkige afkortingen idd ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True