×

WET

Door , 38 reacties

Acrobatisch schietspel

In de zomer van 2007 kondigde Sierra Entertainment het actiespel WET aan. De game werd goed ontvangen door de media, maar het spel vond zijn Waterloo toen Vivendi Games samenging met Activision, om Activision Blizzard te formeren. Ontwikkelaar Artificial Mind and Movement, kortweg A2M, heeft echter een nieuw uitgeefmaatje gevonden in Bethesda Softworks. Afgelopen week werd het spel in Londen voor het eerst weer getoond, en daarbij bleek dat WET absoluut niet dood is.

Verschijnt op: Xbox 360, PlayStation 3

WET draait om het wel en wee van hoofdpersonage Rubi, een pittige tante die in de verte aan Lara Croft doet denken. Rubi is niet zomaar een vrouwtje met een voorliefde voor geweld; ze heeft als baan om dingen die mis zijn gegaan recht te zetten. Een zogenaamde 'fixer' dus, die haar handjes laat wapperen als er vuil werk moet worden opgeknapt. Er is A2M veel aan gelegen om Rubi niet als seksbom neer te zetten. Haar vrouwelijkheid draagt bij aan het personage, maar meer ook niet. We hoeven dus geen sexy badpak-skins te verwachten, en dat is misschien maar goed ook. Een dergelijke outfit maakt het toch wat moeilijker een hoofdpersoon serieus te nemen.

Rubi is een dame waar je beter geen grappen mee kunt uithalen. Mevrouw beschikt over acrobatische skills en ze is dodelijk met zowel vuurwapens als met een zwaard. Kort omschreven is WET een acrobatische third-person shooter annex actiegame. Het merendeel van het spel brengt Rubi hangend in de lucht door, terwijl ze met haar 'dual guns' vijand na vijand naar een andere wereld helpt. Ze wordt daarbij geholpen doordat ze haar acrobatische toeren in slow-motion uit kan voeren. Een duikende en schietende hoofdpersoon, en dat in slow-mo? De vergelijking met The Matrix en Max Payne is snel gemaakt.

*Grindhouse

Toch onderscheidt WET zich van dergelijke films of games. A2M heeft zich duidelijk laten inspireren door het kunstzinnige grindhouse-stijltje dat we kennen van het werk van regisseur Quentin Tarantino. Tijdens de presentatie die we in Londen kregen, benadrukten de ontwikkelaars dat de scene met de Crazy 88 uit Kill Bill vergelijkbaar moet zijn met de actie die je in WET zult zien. Dat was in de in-game beelden terug te zien, verwacht dus over-the-top actie en veel bloedspetters.

*