Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Ontwikkelstudio id Software is niet van plan zijn id Tech 5-engine te delen met andere uitgevers dan Bethesda. De engine werd als potentiŽle concurrent voor de veelgebruikte Unreal Engine 3 gezien, maar zal dat volgens id dus niet worden.

id SoftwareDe id Tech 5-engine werd sinds zijn aankondiging tijdens QuakeCon van 2007 gezien als mogelijke concurrent voor de Unreal Engine. Volgens id Software-topman Todd Hollenshead komt de technologie echter alleen beschikbaar voor games die onder de vlag van Bethesda Softworks worden gepubliceerd, dat net als id Software tegenwoordig eigendom van ZeniMax Media is.

"Het heeft met concurrentie te maken", vertelde Hollenshead deze week in Dallas op QuakeCon 2010 aan Eurogamer. "Het is een competitief voordeel. We willen het binnen de uitgever houden, niet noodzakelijk alleen voor id of titels van id, maar wel alleen voor games die door Bethesda worden uitgegeven. Dat lijkt me eerlijk", aldus Hollenshead, die verder aangaf dat hij nooit de strategie van Epic Games voor ogen heeft gehad.

Epic verdient al jaren veel geld aan zijn Unreal Engine 3, omdat veel ontwikkelstudio's deze ontwikkelsoftware gebruiken. De engine van id Software zal daarentegen alleen gebruikt mogen worden als een erop gebaseerd spel wordt uitgegeven door Bethesda Softworks.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Toch jammer, Ik had graag een U3 engine concurrent gezien.
Ik vind de U3 engine altijd zo herkenbaar en dat is niet altijd een pluspunt.
Wacht maar op de Crytek's CryEngine 2

http://www.cryengine2.com/

De tech demo's van Crysis 2 zijn behoorlijk indrukwekkend voor een console en wellicht een concurrent voor unreal 3.
CryEngine 2 is al lang uit (2006)
CryEngine 3 ook al (2010) mycryengine.com/
en CryEngine 2 is alleen voor pc
CryEngine 3 is voor: XBOX 360, PS3, Windows
;)

[Reactie gewijzigd door LIL_FIP op 13 augustus 2010 14:29]

De ID engines was ook erg herkenbaar; kon je zien aan de modellen en gebouwtjes. Vandaar dat ze zich ook konden onderscheiden.
Vind ik ook, meeste games gebaseerd op de U3 Engine zien er groten deels het zelfde uit, met veel speciale eigenschappen die je alleen bij de U3 engine hebt, maar dan ook vaak in elk spel terug ziet
Tja, is er veel interesse voor Id Tech engines? Het ziet er mooi uit, maar hoeveel games zijn er op de Doom 3 engine uitgekomen? Quake 4 en Prey, dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Tegenover de tientallen games die op de Unreal Engine draaien...
De 'oudere' Id Tech engines (2 en 3) waren erg in trek, maar sinds de vorige hebben ze het een beetje verloren van Unreal2/3 engine. Het is een business model wat ze er dus eigenlijk bij doen.

In die tijd was zo'n engine nog state of the art en waren er weinig die er 1 konden bouwen. Nu ligt dat wel anders.
Ik zou zeggen, ga eens 1 stapje terug?
Naar de Quake 3 engine, waarop de Doom 3 engine gebaseerd is. (ET:QW & RAGE zijn op Doom 3 engine)

Maar neem die Quake 3 engine, kijk wat ze daar mee deden, en neem dan de laatste games? Neem even Call of Duty serie (dit zijn engines):
Quake 3 > RTC Wolfenstein > CoD > CoD2 > CoD4 > CoD5/CoD6

Die laatste twee zijn beiden gebaseerd op de CoD4 engine.

Als je helemaal terug naar de Roots gaat, de eerste FPS met 3D graphics (dus niet Doom 1 & de eerste Wolfenstein, dat was 2.5D, dus een 3D omgeving met 2D graphics.)
Met 3D bedoel ik dus omgevingen die zijn opgebouwd uit polygonen.

In dat geval, kom je uit op Quake (deel 1) uit 1996. Ga je dan vanuit die engine kijken.
Linkje: http://upload.wikimedia.o...3/Quake_-_family_tree.svg

Dan blijken die engines van iD software ineens iets meer te betekenen!
Doom 3 (2004) – id Software
Doom 3: Resurrection of Evil (2005) – Nerve Software
Quake 4 (2005) – Raven Software
Prey (2006) – Human Head Studios
Enemy Territory: Quake Wars (2007) – Splash Damage
Wolfenstein (2009) – Raven Software
Brink (2011) – Splash Damage
Hieraan kun je wel zien dat de engine technologie weinig vooruitgang meer boekt.

Quake 3 (idTech3) kwam in 1999 uit, in 2002 werd de laatste commerciŽle game met die engine uitgebracht (Star Trek: Elite Force 2). Dat is een verschil van 3 jaar.

Doom 3 (idTech4) kwam in 2004 uit, en pas in 2011 zal de laatste game dat van die engine gebruikt maakt worden uitgebracht (Brink). Dat is een verschil van maar liefst 7 jaar!

Videokaarten van 2 generaties geleden kunnen nog steeds bijna alle nieuwe games op full draaien. Het word echt tijd dat er weer eens een game engine puur voor de PC wordt ontwikkelt, die hedendaagse PC's op hun knieŽn krijgt.

I miss the old days ;(
De id Tech 3-engine leeft nog steeds door in de (vreselijk uitgemolken?) Call of Duty-serie, dat houdt met de binnenkort uitkomende Black Ops in dat deze engine (hoewel grotendeels omgebouwd, is er nog een hoop id Tech 3-code te vinden) het tot nu toe al 11 jaar heeft uitgehouden.
Toch vind Infinity Ward dat het genoeg veranderd heeft aan die engine om het een andere naam te geven. (MW2 maakt gebruik van de IW 4.0 engine ;))
Misschien, maar ik vind het behoorlijk amicabel dat de gemiddelde 'arme student' de nieuwste games met redelijk gemak kan afdraaien. Ik heb zelf een stock 8800GT, en eigenlijk ben ik nog geen game tegengekomen die onder de 30 fps duikt zonder al te veel te moeten inleveren. Nay, het ligt nog steeds aardig rond de 50-60 fps. Chapeau game-industrie.
Hieraan kun je wel zien dat de engine technologie weinig vooruitgang meer boekt.
Een 3D engine koop je natuurlijk niet kant-en-klaar in en dat is het dan. Elk spel tweakt de engine voor zijn eigen gebruik, voegt er van alles aan toe, kan complexere shaders gebruiken, dikkere textures etc. De engine is slechts de basis, en als die goed is dan kan je daar prima jarenlang op voortborduren.

Sowieso denk ik dat de rek er ondertussen al aardig uit is in de ontwikkeling van videokaarten, GPU's zijn tegenwoordig voornamelijk zo bizar zwaar uitgerust om hogere resoluties aan te kunnen. Dat houdt simpelweg een keertje op omdat het gewoon geen zin heeft om de resolutie nog hoger te maken. Schroef je de resolutie wat terug dan kan een kaart van 2 jaar oud inderdaad nog best redelijk uit de voeten met de meeste spellen, maar dat is niet speciaal omdat de ontwikkeling van 3D engines te langzaam gaat ofzo, ook daar begint het punt te naderen dat bijna alles al mogelijk is.

Voordat er weer echt grote stappen gemaakt kunnen worden in 3D engines moet er denk ik echt overgestapt worden op realtime raytracing of iets dergelijks.
Het grote probleem zal de tijd worden die het kost om characters en omgevvingen te maken. Is het verantwoord een artiest straks een half jaar te laten werken aan 1 character dat 5 minuten in beeld is?
Is toch altijd zo met kunst? Schilderijen nemen ook jaren in beslag, echte meesterwerken, en dan kijken sommige mensen er nog minder dan 10 seconden naar.
ID Tech 4 niet zo, nee. Doom 3 + expansion, Quake 4, Prey, Wolfenstein, Enemy Territory - Quake Wars, dan heb je het zo ongeveer gehad.

ID Tech 2 en 3, daarentegen... En ook daarvoor al stond Id vooral bekend om de ijzersterke engines, en die werden dan ook veelvuldig door anderen gebruikt.
2 en 3 worden zelfs vandaag nog gebruikt in vele open source projecten. En die engines kunnen nog voor een groot deel nog altijd mee met de nieuwste exemplaren.
Toch een afweging natuurlijk, of voorsprong hebben (maar dan moet je die wel zťlf uitbuiten) of je product door anderen laten gebruiken en daar geld voor opstrijken :p

Destijds was het een soortgelijk verhaal met ringtones meen ik, elke GSM-fabrikant wilde zelf wel ringtones verkopen en verklapte dus niet hoe ringtones op hun GSM's gezet moesten worden (zodat ze zelf lekker veel konden verkopen, dacht men). Nokia gooide de boel open, en verdiende zelf niets aan de ringtones, alleen de Nokia's werden wel populair omdat er veel meer ringtones voor te krijgen waren :)

[Reactie gewijzigd door Carpento op 13 augustus 2010 13:54]

Toch een afweging natuurlijk, of voorsprong hebben (maar dan moet je die wel zťlf uitbuiten) of je product door anderen laten gebruiken en daar geld voor opstrijken :p
Dat soort concurrentie is er niet echt binnen de videogames markt. Het zal echt niet gebeuren dan mensen spel Y niet kopen omdat ze al spel X hebben dat gebruik maakt van engine Z.
Ja en nee. Dit is een engine. Dit wordt dus niet door eindgebruikers gekocht, maar door ontwikkelaars. En als je door engine 1 te kopen een spel kunt maken voor 10.000.000 en als je engine 2 gebruikt, moet je ineens 20.000.000 uittrekken voor de ontwikkeling, dan is de keuze simpel.

Maar ook voor de eindgebruiker kan de engine een reden zijn om een bepaald spel wel of niet aan te schaffen. Dat is dan niet, omdat de engine erin zit, maar doordat engines altijd beperkingen hebben. Als je een engine hebt, die ervoor zorgt dat het beeld niet vloeiend loopt, of die slechts een heel gelimiteerde gameplay toelaat, dan zal het spel niet aanspreken en dus toch vanwegen zijn engine niet goed verkopen. Ook kan het zijn dat twee gelijksoortige spellen op ongeveer hetzelfde moment uitkomen. Als er eentje door het gebruik van een andere engine groter, mooier en prettiger te spelen is, dan zal dat over het algemeen ook beter verkopen.
Op dit moment is het zo dat de UE3, of inmiddels beter bekend als de UDK(Unreal Development Kit) niet alleen super toegankelijk is, maar ook nog eens d.m.v. maandelijkse updates alle up-to-date technologieŽn bevat.

Ik heb gezien wat Tech5 in petto heeft - het was in 2007 fantastisch, maar alle technologieŽn ervan en meer zijn al lang geÔmplementeerd in UDK. Ik kan me eigenlijk geen zinnige reden bedenken voor een ontwikkelstudio om nu nog voor de iD Tech5 engine te gaan; het support is beperkt tot 1 bedrijf i.p.v. een super grote community, de "nieuwe" technologie die ermee beschikbaar word is elders in een gratis pakket te gebruiken, de prijs is ongelofelijk veel hoger... de enige reden waarom de Rage techdemo's mij nog doen watertanden is omdat de Art ervan zo brilliant gemaakt is. De technologie erachter begint inmiddels oud te worden.

[Reactie gewijzigd door simen op 14 augustus 2010 03:35]

Kan iemand mij nou uitleggen wat er nou echt zo speciaal is aan die engine? Ik weet dat het supersized textures kan verwerken enzo maar als ik dit filmpje bekijk: http://tweakers.net/video/1589/rage-trailer.html dan krijg ik niet de indruk iets enorm spectaculairs te zien. Van een nieuwe enigine verwacht ik persoonlijk toch realistischere mogelijkheden.
"In relation to Rage's uniqueness, what has the id Tech 5 enabled you to do that just wouldn't have been possible with id Tech 4?

The cornerstone of id Tech 5 is the mega texture technology, where we're basically able to paint everything uniquely. When we had that, we knew the world was going to be unique, we had to make sure we had unique bandits and we had to have unique mutants.

Because the textures need a little more tech now, they basically get streamed in. We have memory that's available to make sure we have a lot more characters, like in Wellspring, everybody is essentially different. We have more bandit mutant clans, just because we have that variety.

We're really more limited by how much we can get done in the time we've got to get things done, than we are by the technology. We can carry on and make the world unique until the day we ship, and it won't have any impact on performance."
En over een jaar of 2 gooien ze alsnog de engine openbaar. Eerst even 'exclusive' geld binnen halen, uiteindelijk doorcashen door licenties op de engine. Ook al houd Bethesda alle 'rechten' op de engine, moeten het ook nog kwalitatief goede games worden. Je kan de beste engine aan boord hebben, maar dat maakt het spel niet direct perfect.

En zolang de Bethesda games geen breder publiek gaan aanboren (UT3 is volgens mij voor MMO's, racen en shooters gebruikt - Cry engine voor shooters en MMO), vraag ik me af wat je dan hebt aan zo'n superieure engine.
En over een jaar of 2 gooien ze alsnog de engine openbaar. Eerst even 'exclusive' geld binnen halen, uiteindelijk doorcashen door licenties op de engine.
Ik snap m niet helemaal, eerst even exclusive geld binnen halen?
Bethesda en ID hebben beide dezelfde eigenaar dus ik denk dat dit alleen indirect geld oplevert
Niet helemaal. Een goede engine helpt zodanig als de ontwikkelaar zoveel meer resources aan het spel zelf kan besteden. Alle tools/pipelines daaromheen, ontwikkeld tijdens een oorspronkelijk traject (zoals Gears of War voor de Unreal 3 engine) kunnen manjaren besparen wat dat betreft.
Dit zal wel van Zenimax komen deze beslissing. Aan de ene begrijp ik het; ze hebben immers nu zelf een exclusieve engine die niemand anders heeft. Aan de andere kant is het wel een gemiste kans. Je kan met een nieuwe engine een mooie geldbron aanboren.
Met deze economische zware tijden is elke dollar wel meegenomen dacht ik zo.
Toch wel raar omdat alle vorige id Tech engines wel gebruikt zijn voor spellen van andere ontwikkelaars/uitgevers... Denk dat dit een jammere keuze kan zijn omdat het dan toch beperkt uitgebracht wordt tov de Unreal Engine die voor veel meer spellen gebruikt wordt..
Toen was id software nog op zichzelf. Nu is het van Zenimax.
Ik kon me herinneren dat toen de overname bekend werd er niks aangepast zou worden aan het beleid.. Zo te zien is dat toch niet zo en moeten ze doen wat Zenimax zegt.. Toch wel jammer in dat opzicht..
Toch wel raar omdat alle vorige id Tech engines wel gebruikt zijn voor spellen van andere ontwikkelaars/uitgevers..
Ik vind het niet zo raar: in de tijd dat de game engines van id-software furore maakten, was er veel meer dan nu het geval is schaarste aan rekenkracht op de platformen waarvoor die engines waren ontworpen.
Carmack bleek meerdere keren in staat een juiste voorspelling te doen van de stand der techniek tegen de tijd dat het spel dat ze aan het ontwikkelen waren uit zou komen, en hij had de technische know-how om meer dan de concurrentie het onderste uit de kan te halen.
Door die twee factoren had id een voorsprong op de concurrentie.

Het grote verschil met nu: de winst qua performance en grafische kwaliteit die is te behalen door het onderste uit de kan te halen, is nu aanzienlijk kleiner dan 10 tot 20 jaar geleden.
Daardoor is ook het correct voorspellen van de stand der techniek nu minder belangrijk, bovendien is dat nu lastiger omdat de ontwikkeltijd van games sterk is toegenomen.

Nu gaat het bij game engines om andere features, bvb de mogelijkheid om met meerdere personen gelijktijdig realtime aan dezelfde content te werken. Id Tech 5 en CryEngine 3 ondersteunen dat. CryEngine 3 ondersteunt bovendien het gelijktijdig realtime genereren van content voor meerdere verschillende platforms (PC en div consoles), uitgaande van ťťn set basis-content (ik weet niet of Id Tech 5 dat ondersteunt).
Jammer dat de nieuwe Fallout: New Vegas geen gebruik maakt van deze indrukwekkende engine :) Dat zou wel een flinke verbetering zijn ten opzichte van de engine van Fallout 3 die ze ervoor gaan gebruiken.
Gewoon even wachten op Fallout 4 die ongetwijfeld reeds in ontwikkeling is.
Doe mij maar een nieuwe The Elder Scrolls!
En beide games zijn een nagenoeg natuurlijk match voor deze engine. Misschien bekijk ik het wat zwart-wit, maar het cutout model van Unreal heeft zo z'n voordelen voor de wat krappere games, terwijl Tech 5 meer richting grote ruimten en free roaming gericht lijkt te zijn, wat in principe het uitgangspunt van alle engines van Id sinds Doom was (je begint met een lege ruimte).
Ik ben het met je eens wat betreft id tech 5 en id tech 4+ (die + aangezien id tech 4 pas voor buitenscenario's geschikt was na de toevoeging van megatexture, ook al kan tevens gezegd worden dat tegen die tijd de consumenten technologie pas snel genoeg was)

Maar UE3 is ook al een tijd zeer geschikt voor grote ruimten/buitenscenes. Denk bijvoorbeeld aan Borderlands en Mirror's Edge (en in meer beperkte mate de verschillende Gears of Wars). Het grote competitieve voordeel van id tech 5 is de verbeterde megatexture technologie. Dat is iets dat goed werkt voor zowel grote als kleine ruimten en eindelijk korte metten maakt met tiling en repeating van textures en props. Vorig jaar bij Siggraph werd daar een mooie lezing over gegeven, met bijbehorende paper.
Doe mij maar beide!

Ik wil van beide wel een mooie variant die neergezet is op de engine! :)
Ok, nu hopen dat Fallout 4 met deze engine wordt gemaakt ;-)
Elder Scrolls 5 op de Id Tech 5-engine nog deze generatie aub!
Heh, zat ongeveer het zelfde te denken. Laat The Elder Scrolls Online nu maar komen ;)
Die wordt zoiezo door een andere ontwikkelaar gedaan, niet door het team die de normale Elder Scrolls games maakt. En aangezien die al tijdje in ontwikkeling is, betwijfel ik ten zeerste of die deze nieuwe engine gaat gebruiken.

En eerlijk is eerlijk, ik zit totaal niet te wachten op een online variant, ik wil gewoon een nromale singleplayer ervaing. Wordt beetje zat dat elke titel overgaat op een mmo variant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True