Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Epic Games stelt een nieuwe versie van de Unreal Development Kit beschikbaar, waarmee games voor Apples iOS kunnen worden gemaakt. Gebruik van de UDK is gratis, Epic vraagt royalties als er met de gemaakte app geld wordt verdiend.

Ontwikkelaar Epic Games geeft op 16 december een nieuwe versie vrij van de Unreal Development Kit. Met de nieuwe versie kunnen ook games voor Apples iOS worden gemaakt. De kit, waarmee ontwikkelaars games kunnen maken die op de mobiele versie van Unreal Engine 3.0 draaien, is gratis te downloaden. Games die met de kit zijn gemaakt mogen ook gratis in de App Store van Apple worden aangeboden. Alleen als ontwikkelaars geld vragen voor de apps die ze met de UDK hebben gemaakt, wil Epic een deel van de opbrengst. Ontwikkelaars betalen dan 99 dollar voor het gebruik van de kit en 25 procent van de opbrengst nadat de eerste 5000 dollar is verdiend.

Ontwikkelaar Chair Entertainment, onderdeel van Epic Games, mocht al gebruikmaken van de engine die wordt vrijgegeven en gebruikte die voor de ontwikkeling van Infinity Blade, de snelst verkopende App ooit. De game, die sinds 9 december verkrijgbaar is, is in de eerste vier dagen 286.000 keer gedownload. Met een prijs van 6 dollar levert dat een omzet van 1,7 miljoen dollar op voor Chair en eigenaar Epic Games.

Met de mobiele variant van de Unreal Engine gaat Epic de strijd aan met id Software, dat een mobiele versie van id Tech 5 ontwikkelde. Id Tech 5 is de engine die id Software heeft gemaakt voor de ontwikkeling van Rage. Met beide engines is het mogelijk om games te maken waarin veel detail is te zien. Het gebruik van id Tech 5 is echter voorbehouden aan de diverse ontwikkelaars die deel uitmaken van uitgever Bethesda Games, waarvan ook id Software sinds 2009 deel uitmaakt. De mobiele variant van de engine is evenmin voor andere ontwikkelaars beschikbaar.

Geen van beide engines kan al met Android overweg. Mark Rein, oprichter van Epic Games sprak tegenover de Wall Street Journal zijn twijfel uit over het mobiele OS van Google. Door de grote variatie in Android-telefoons is het moeilijk om games voor het platform te maken die op alle telefoons werken. John Carmack, programmeur van id Software, heeft dezelfde mening, hoewel zijn bedrijf wel op zoek is naar een Android-programmeur.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Strakke actie van Epic. Voor de hobbyisten en gratis game gratis weggeven en bij een game die ook een beetje begint te lopen een schappelijk percentage.

Nyu maar hopen dat meerdere ontwikkelaars deze top engine gebruiken. Wie een game op de iPhone speelt die op deze engine draait moet eens even stilstaan wat voor kwaliteit hij op zijn télefoon heeft. Ik ken zat ps2 spellen die er nog slechter uitzien.
een schappelijk percentage.
Zoals ik het begrijp is het 25% op de inkomsten die je haalt uit de game, niet op je winst. Dan is dat naar mijn gevoel een heel hoog percentage. Hou er rekening mee dat de appstore zelf ook een deel van die inkomsten wil, dan moet je al een behoorlijk grote marge hebben om er iets aan over te houden.
Voor een bedrijf lijkt die regeling me niet zo interessant eerlijk gezegd
Ik weet niet hoe het met de huidige UT engine gebeurd maar hier zal je ook wel een vergelijkbaar percentage moeten afgeven aan Epic. 25% is niet zo enorm veel natuurlijk als je na gaat dat je zelf geen engine hoeft te maken / onderhouden. Vooral het gedeelte van het onderhouden scheelt een hoop. Wanneer je nu een game wilt maken op de UT engine dan kan je alle nieuwe features gebruiken. Wanneer je over n jaar een nieuwe game gaat maken heb je alweer alle nieuwe features (die in de tussentijd zijn verzonnen) zonder dat je ook maar ooit de achterliggende code hoeft te schrijven :D

Ach ja waar praten we eigenlijk over... De UT engine is mogelijk wel de succesvolste (in licentie te nemen) engine aller tijden dus ze zullen vast wel weten hoe ze zoiets moeten verkopen (gezien hier toch n groot deel van epic zijn omzet vandaan komt)

Note: Ik hoop dat ID nu eens echt zijn best gaat doen om zijn engine te verkopen. Ze hebben altijd al een krachtig platform gehad maar het is nooit echt mainstream geworden. Njah nu ze "onderdeel van" zijn zal het wel n interne engine worden (ook niet verkeerd Fall out op de ID tech5 :D) maar ik heb altijd al gehoopt dat de ID engine naast de UT engine zou bestaan :P

Edit info van de UDK site:
If you are creating a game or commercial application using UDK for sale or distribution to an end-user or client, or if you are providing services in connection with a game or application, the per-seat option does not apply. Instead the license terms for this arrangement are US $99 (Ninety Nine US Dollars) up-front, and a 0% royalty on you or your company's first $5,000 (US) in UDK related revenue, and a 25% royalty on UDK related revenue above $5,000 (US). UDK related revenue includes, but is not limited to, monies earned from: sales, services, training, advertisements, sponsorships, endorsements, memberships, subscription fees, rentals and pay-to-play.
Here are some examples:

A warehouse company uses UDK to create an application for employee safety training. They develop it on one computer and then install the resulting application on two computers for their internal employees to use. They require a single UDK development seat license for a total cost of $2,500 per year, for as long as they use UDK to develop and/or maintain the application.

That same warehouse company decides to use the safety training application to sell safety training services to third parties. They earn $15,000 in the first calendar quarter for safety training services. They would pay a seat license for the internal use, US $99.00 for the royalty license and the 25% royalty on the training services revenue over $5,000. They would be required to pay $2,599 to Epic and the 25% royalty on subsequent revenue.

A team creates a game with UDK that they intend to sell. After six months of development, they release the game through digital distribution and they earn $15,000 in the first calendar quarter after release. Their use of UDK during development requires no fee. Upon release they would pay US $99.99 for a Royalty Bearing license. After earning $15,000, they would be required to pay Epic $2,500 ($0 on the first $5,000 in revenue, and $2,500 on the next $10,000 in revenue). On subsequent revenue, they are required to pay the 25% royalty.

An architecture firm uses UDK to create a live walk-through presentation for their customers. They charge their customers a fee of $500 for each walk-through. Before they begin to charge customers for the walk through, they would pay Epic US $99.99 for a Royalty Bearing license. they sell walk throughs to 10 customers in the first quarter, bringing in $5,000 in revenue to charge customers No payment would be required to Epic for that first $5,000. In the second quarter, they sell another 10 walk-though presentations, bringing in another $5,000 in revenue. They are required to pay $1,250 to Epic. On subsequent revenue, they are required to pay the 25% royalty.
Kan ik hieruit maken het niet een specifieke UDK iOS is maar gewoon hiervoor gebruikt kan worden? Zo ja dan gelden exact dezelfde licentie voorwaarden en is de prijs gewoon GOED!
Hier is dan geen discussie over mogelijk aangezien deze engine al reeds gebruikt wordt in tientallen games :D Alleen jammer voor de studios dat ze apple ook nog n beetje moeten geven :P gelukkig geldt dat niet als omzet voor n ontwikkelaar dus gaat die 25% van het bedrag af nadat de 30% van apple eraf is gegaan :P (scheelt toch weer n beetje geld)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 15 december 2010 16:40]

Voor een commercieel bedrijf is de regeling van epic bijna altijd nadelig. (Tenzij ze met 10 man 1 maand aan een game werken ofzo, omdat je de licenses per seat per jaar koopt)

Je moet het maar eens in een excel-sheetje plaatsen ofzo. Heb even wat zitten spelen met een aantal veronderstellingen: Een developer kost bv 5000USD per maand (loon en andere kosten in, dat is dan mss zelfs aan de lage kant). Stel dat je 3 zo'n mensen hebt die 3 maand full-time aan de game bezig zijn dan heb je bij een totale kost voor de ontwikkeling van de game van 45099USD (geval licentie) of 52500USD in het geval je 3 license per seat koopt.

Stel dat je de game voor 3USD verkoopt, hou je er ongeveer 2USD aan over na de appstore kost. Dat betekent een break-even in het licentiegeval vanaf iets meer dan 29000 games sold. In het andere geval heb je al genoeg aan iets meer dan 26000 games sold.

Bovendien hou je ook 25% meer over van je inkomsten bij 100000 games sold is dat dan een winst van 106000USD vs 147000USD.
Toch een niet onbelangrijk verschil als je het mij vraagt.

Het enige waarvoor dit pricing model nuttig is zijn hobby-projecten. En ik vermoed dat dit ook de doelgroep van dit model zal zijn.

License models waarbij je geld afdraagt op een percentage van inkomsten of omzet zouden altijd een heel grote alarmbel moeten laten rinkelen.
Ben ik het niet helemaal maar mee eens. Nou ja je hebt volkomen gelijk dat zeker maar ik vermoed dat deze engine toch op een ander segment wordt toegepast. Ik zie meer de grotere ontwikkelaars hun console/pc titels poorten naar n portable device (nu iOS later ook WP7 en Android) waardoor dit een perfect model is aangezien ze (hoe ik het snap) met 1 overeenkomst serieuze games maken voor de grote platformen en een beperkte variant ervan uitbrengen op n portable device. Met de bedoeling dat ze met zo min mogelijk moeite toch een goede game voor n mobiel platform kunnen maken. Zie het als (bijna) dubbel cashen :)

Voor de wat kleinere ontwikkelaars is dit idd niet voordelig. Aan de ene kant jammer want de kleinere hebben het mobiele platform groot gemaakt (imo). Aan de andere kant is het natuurlijk super voor de ontwikkeling van het mobiel gamen! Oke het wordt lastiger om met n beperkt buget een mega hit te maken maar het betekend wel dat de bedrijven met echt grote budgetten zich mede gaan focussen op het mobiel gamen. Nu je ook steeds meer echt krachtige devices tegenkomt is het alleen maar afwachten totdat er een aantal games uitkomen die het geheel een goede basis geeft (zowel gameplay, besturing als de looks) Infinity blade laat zien dat het mogelijk is. Nu moet het nog goed uitgewerkt worden. Je zal zien dat je n stortvloed aan tripple A games zal krijgen. Het kan natuurlijk nog even duren maar je kan dr op rekenen dat het gebeurd want de markt voor mobiele telefoons zal uiteindelijk echt wel de grootste markt worden (in totaliteit) en daar wil iedereen een stukje van hebben :)

Dus ja uiteindelijk is het wel beter voor de markt. Vermoed ook dat de kleinere ontwikkelaar zich dan meer zullen focussen op de innovatie van de casual games (onderweg vind ik de simpelste games het leukste) en de grotere het uitgebreidere segment zullen pakken.

Hopelijk blijft de prijs onder de 10 euro :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 15 december 2010 20:33]

Het is minder dan wat je aan Apple moet geven, dat is 30+%.
En daar krijg je alleen virtuele shelfspace voor, niet een volledige realtime 3D engine.
niet alleen virtual shelfspace. De payment providers pakken ook een percentage. En er zijn dusdanig hoge kosten dat apple er niet of nauwelijks aan verdient. (volgens hun eigen officieele cijfers).

Voor apple is het ook niet noodzakelijk geld te verdienen aan iTunes of de appstore. Het is voor apple de software (apps) / muziek / films die de verkoop van hun eigen hardware en software pushed. Best een slim (en eenvoudig) businessmodel eigelijk.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 15 december 2010 16:47]

een klein bedrij zou zo'n engine ook niet kunnen ontwikkelen. Dankzij de engine kan nu een spel gemaakt worden die een grotere kans van slagen (en dus inkomsten) heeft
Vraag is wel of de 25% over het gedeelte gaat waar Apple al 30% op heeft geind of pas over de 70% die overblijft.

Desalniettemin blijft er grofweg 50% over voor de developer, die daarvoor wel de beschikking krijgt over een enorm krachtige engine die die zelf nooit had kunnen ontwikkelen.
het gaat om 25% van wat jij verdient ( dat is dus de 70% die overblijft ) indien het boven de 5000 dollar komt.

Als jij 4000 dollar verdient aan de app, dan hoef je ze niets te betalen.
Ik weet niet hoe rendabel het is voor een ontwikkelaar om hier een game mee te maken. Voor iedere aankoop van je spel moet je 30% aan Apple afdragen en vervolgens nog eens 25% aan Epic. Hierdoor blijft er 52.5% van het aankoopbedrag voor jezelf over. Dit is uiteraard erg mooi voor kleine ontwikkelaars, maar als ik een grotere studio met een flink budget zou ik liever de licentiekosten eenmalig afkopen.

Hoe zit het overigens met gratis games die ad supported zijn?

[Reactie gewijzigd door Quibus op 15 december 2010 16:19]

van de website van Epic:
If you have any questions about licensing UDK or require custom license terms
Je kunt dus naar alle waarschijnlijkheid ook een flatfee license bedingen. (waarschijnlijk betaal je dan een half miljoen ofzo)
zal ongetwijfeld ook gewoon als inkomen gezien worden :)
Kan dat? Nemen de grote studio's nu ook niet al een licentie af dmv een bepaalde percentage van de omzet?
Hoe zit het overigens met gratis games die ad supported zijn?
Na $5000 moet je 25% afdragen, ongeacht hoe je het geld krijgt.
Goede zaak, maar ze moeten wel aangezien Unity3d ook een mooi pakket is.
Inderdaad, en dat met ondersteuning voor PC, MAC, XBOX360, PS3, Wii, iOS en Android.
Hopelijk zal dit de kwaliteit van games op iOS bevorderen. Maar 25% voor een engine is aardig wat vindt ik zelf. Infinity Blade is een mooi en leuk spel, alleen ik had wel wat meer verwacht.

UT3 op de iPad zou me gaaf lijken.
Maar je blijft nou eenmaal zitten met de besturing.
Mwah Nova is al aardig te besturen (nog niet goed) dus met enige tweaks is er wel n redelijk solide besturing te verzinnen :)

Anders games... Zoals infinity blade zijn dan weer perfect bespeelbaar (alleen nu is de gameplay nog iets minder maar dat komt vast nog wel)
Hopelijk zorgt dit voor een aantal mooie indie titels die de engine anders nooit hadden kunnen veroorloven. Netjes van Epic Games, alvast, al is de motivatie vast niet zo vrijgevig als deze overkomt.
Infinity Blade is denk ik een prima showcase van waar deze engine toe in staat is op de iPhone
Goed initatief ,alleen die royalties regeling vind ik persoonlijk een beetje raar.Ze mogen er gerust geld voor vragen , maar ze willen het alleen als je een beetje succesvol bent geworden...
Ik vind het hele redelijke voorwaarden, helemaal omdat ze pas na 5000 euro 25 procent vragen. Apple vraagt van elke verkoop 30%, terwijl je daar al betaald voor alles wat je gebruikt om te ontwikkelen (de iPhone/iPad, de Mac om op te ontwikkelen, de developers registratie)

[Reactie gewijzigd door Kage op 15 december 2010 16:15]

Ook al zou je voor Android ontwikkelen heb je dus ook als kosten 'De Windows / Mac Computer' en het Android toestel? Dat vind ik niet echt bij 'de kosten' horen (het zijn wel kosten daar niet van, maar beide dingen gebruik je waarschijnlijk ook voor andere doeleinden).
dat is toch juist netjes. Normaal gesproken vragen ze vooraf geld, dus dan is het voor veel mensen gewoon al niet mogelijk om mee te starten. Nu mag je de game maken en op het moment dat je er geld mee verdient dan willen ze daar ook wel netjes hun deel van hebben. Dus voor elke dollar die je verdient dat ze bv 10 of 20 cent krijgen. Is toch niet zo raar aangezien er ontzettend veel tijd, geld en kennis is gestoken in zo'n engine die jij als developer er niet meer hoeft in te steken.
perfect toch? ze krijgen pas geld als jij verdiend aan hun product, heel netjes juist.
Dat is toch niet 'slecht' voor de ontwikkelaar? Blijkt het niet te lopen, dan is de ontwikkelaar in ieder geval geen geld kwijt.
ik hoop echt op een andriod versie van dit :(

zou wel vet zijn om gears of war op je mobiel te spelen :P
Epic heeft al aangegeven dat Android er nog lang niet klaar voor is, ze eisen eerst een beter en krachtiger OS die de EPIC engine een beetje degelijk kan draaien.

iOS is Unix met OpenGL en daar bouw je ook daadwerkelijk de applicaties op, zoals het hoort zonder java-laag.
Maar waarom kan een engine als Unity dan wel draaien onder Android, en iOS, en alle andere systemen? Ik denk eerder dat UE3 niet geschikt is voor Android, in plaats van dat Android niet geschikt is voor UE3.
iOS is Unix met OpenGL en daar bouw je ook daadwerkelijk de applicaties op, zoals het hoort zonder java-laag.
Uhh.... sorry?
Zowel iOS als Android zijn linux varianten met een C/C++ core. En voor beide OS-en moet je programeren in een "eigen" taal. De Java-laag die jij bedoeld is alleen voor de UI en totaal niet relevant voor applicaties (al bestaan die 99% alleen uit UI).

Het is dus gewoon mogelijk om een C/C++ applicatie uit te voeren op een Android apparaat, zonder tussenkomst van de UI-laag.
Het is dus gewoon mogelijk om een C/C++ applicatie uit te voeren op een Android apparaat, zonder tussenkomst van de UI-laag
Niet helemaal. De mainloop en bv. het gebruik van sensors moest tot Gingerbread allemaal via JNI gedaan worden.

Google wilde eerst alleen ondersteuning voor C/C++ toevoegen om het gebruik van al bestaande bibliotheken mogelijk te maken, plus de mogelijkheid om extra snelle code te schrijven, maar sinds Gingerbread zijn ze blijkbaar van dit idee afgestapt en kan je inderdaad alles volledig in C/C++ schrijven.

En die Unreal Engine draait al lang op Android (zie ook m'n vorige reactie onder een ander nieuwsbericht). Wat in bovenstaand nieuwsbericht staat is dus niet waar.
Wat in het nieuwsbericht staat is wel waar. Epic zou dom zijn als ze niet kijken of hun engine kan draaien op andere platformen. Ze hebben tot nu toe hun engine op 1 Android telefoon laten zien.

Dit zegt helemaal niets over het uitbrengen van de engine op android. Ze zullen dan namelijk veel verschillende toestellen moeten gaan ondersteunen om een groot marktaandeel aan te spreken. Een kostelijke zaak op een platform waar veel kwantiteit zit maar niet veel gekocht wordt... Willen aandeelhouders hier wel in mee? Zelf gaven ze ook al aan brood te zien in WP7 omdat de variëteit simpelweg kleiner is en de systeemeisen strakker. Ik denk dat de engine ondertussen ook al is getest op WP7.

Zoals altijd zal het eerst op IOS uitgewerkt worden voordat uitgebreid wordt naar andere markten maar het lijkt me niet in de nabije toekomst voor Android (of WP7)
Alsjeblieft, een spel voor Android (en iOS) dat gebruikmaakt van Unreal Engine 3:
http://dungeondefenders.c...ers-on-iphone-and-android

Zoals je ziet blijft het niet alleen bij kijken op het Android-platform. Je kan er zelfs al een licentie voor aanvragen, zoals de makers van Dungeon Defenders hebben gedaan. Wat in het nieuwsbericht staat is dus niet waar, want Unreal Engine 3 kan dus wel nu al overweg met Android.

Hier nog een nieuwere link waarin wordt aangegeven dat de engine zoals die nu wordt aangeboden voor iOS later ook absoluut voor Android beschikbaar zal komen:
http://blogs.forbes.com/o...e-thursday-android-later/

Er wordt idd ook nog steeds gesproken over beperkingen, maar hey.. Apple heeft ook steeds meer verschillende apparaten die door de engine worden ondersteund: 3GS, 4, iPod, iPad, enz. Die komen ook allemaal met variaties in de hardware.

De andere beperking (de Market die een max van 50 MB heeft) is te overkomen door het te doen zoals Gameloft bv. al tijden doet (na de installatie downloaden).

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 16 december 2010 09:35]

Dit is dus hetzelfde als de demo die ze eerder hebben laten zien. Het spel is dus niet uit voor Android.

Tot er daadwerkelijk apps in de Android market staan blijf ik sceptisch hierover.

Uit de 2e en meest recente link die je zelf aangeeft:
On the Android side, Rein says the Epic plans to eventually to offer the Unreal Development Kit to developers on Google’s mobile operating system. But he says that Android is “just not there yet.” Some of the current problems include limitations on an application’s file size and the complexity of developing apps across the many different variations of Android on different smartphones.
Dit is dus hetzelfde als de demo die ze eerder hebben laten zien. Het spel is dus niet uit voor Android.
Zucht, ik word soms een beetje moe van de wijsneuzerigheid hier (ook al kan ik er zelf ook flink wat van - waar je mee omgaat... :+ ). Altijd maar moeite met geloven van dingen die gewoon duidelijk vermeld staan met bronmateriaal...

Gelukkig is er nu *nog* een extra bronvermelding, want het spel komt deze maand nog uit. Is 23 december goed genoeg voor je? ;)

http://www.droidgamers.co...-coming-to-android-dec-23
Volgens mij is iOS gebaseerd op Darwin, wat weer gebaseerd is op BSD. Dat is dus een Unix variant.

Android is gebouwd rondom een Linux kernel :)
iOS is Unix met OpenGL en daar bouw je ook daadwerkelijk de applicaties op, zoals het hoort zonder java-laag.
Gingerbread is precies dat. Je kan volledig in C/C++ programmeren, met een NativeActivity (die hoef je niet vanuit Java te gebruiken, alleen in het manifest) en met native libraries voor OpenGL ES (2.0), native Android libraries voor oa. de mainloop, enz.
In een ander topic gaven ze toch aan dat ze aan Android versie bezig waren?

edit: oh nee, dat ging over OnLive |:(

[Reactie gewijzigd door Boy op 15 december 2010 16:36]

Super!!
vindt 25% wel erg veel... dan moet een spel al teruggewonnen zijn in 5000 dollar... om het rendabel te maken...
ik ga t iig wel uitproberen...
Tuurlijk betekend dat niet dat je het spel al terug gewonnen moet hebben in 5000 dollar. Dat je daarna 25% af moet staan en nog een gedeelte aan de app store, betekend toch niet dat je er niks meer aan verdiend?
Is de UDK ook gratis voor PC development?
Zolang je het product dat je er mee maakt niet te koop aanbiedt, maar weggeeft...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True