Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Epic heeft ondersteuning voor Mac OS X toegevoegd aan de september-update van de Unreal Development Kit. Volgens de spelontwikkelaar kan in principe elke game op basis van de UDK worden gedraaid op Apples besturingssysteem.

Powered by Unreal technology logoSpelontwikkelaar Epic Games heeft de september-update uitgebracht van de gratis Unreal Development Kit, waaraan ondersteuning voor Mac OS X is toegevoegd. Spellen die op basis van de UDK zijn gemaakt, kunnen met behulp van de Unreal Frontend klaargemaakt worden voor distributie als dmg-bestand of via de OS X App Store. Volgens Epic bevindt de OS X-ondersteuning zich momenteel nog in de preview-fase.

Epic was oorspronkelijk van plan om eerder ondersteuning voor Mac OS X toe te voegen aan zijn software. In 2007 kondigde de spelontwikkelaar aan dat Gears of War en Unreal Tournament 3, die beide op basis van Unreal Engine 3 zijn ontwikkeld, naar Apples besturingssysteem zouden komen. Sinds die aankondiging is het echter stil gebleven rondom de OS X-ports. Het is niet bekend of Epic van plan is om de schietspellen alsnog voor de Mac uit te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Hoe zit dat met DirectX? Maakt deze engine daar geen gebruik van? Waarschijnlijk draait ie dus geheel op OpenGL?

Edit: Ik zie dat er wel DirectX ondersteunt wordt: nieuws: Epic voegt DirectX 11-functionaliteit toe in Unreal Development Kit maar ik neem aan dat er geen DirectX in OS X zit.

[Reactie gewijzigd door shredder op 20 september 2011 12:59]

Unreal heeft al sinds de eerste game op OpenGL gedraaid en de eerste paar Unreal engines zijn ook op Linux en ook PowerPC Mac uitgebracht. Vroeger (Unreal, Unreal Tournament) moest je OpenGL apart installeren op Windows.

DirectX support is enkel recent toegevoegd maar veel programmeurs vinden OpenGL een stuk beter en recent ook sneller om mee te werken.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 20 september 2011 14:23]

DirectX support is enkel recent toegevoegd maar veel programmeurs vinden OpenGL een stuk beter en recent ook sneller om mee te werken.
Sorry maar waar haal je die onzin in hemelsnaam vandaan?

OpenGL is en blijft gewoon een outdated API die een beetje achter de feiten aanloopt. Het is absoluut niet zo dat je er sneller mee kan werken (maar ook niet langzamer oid). Waarom denk je dat er zoveel Windows games van DirectX gebruik maken? Niet omdat MS dat afdwingt oid. Zelfs JC is om. Het is voor developers voor het Windows platform gewoon de meest logische keuze - de API zit goed in elkaar en wordt regelmatig geŁpdatet, je kan rekenen op goede ondersteuning van zowel drivermakers als MS zelf, en de tools zijn uitstekend.

@shredder:
Hoe zit dat met DirectX? Maakt deze engine daar geen gebruik van?
Klopt, op Windows wel ja. Maar feitelijk maakt het niet zoveel uit, beide API's werken en kunnen praktisch hetzelfde. En Voor de Xbox 360 en PS3 zijn er sowieso aparte implementaties van de renderer. Het is dus niet heel vreemd om voor een ander platform een andere API te gebruiken, zolang de front-end (het stuk van de engine waar de game zelf tegen praat) maar identiek is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 september 2011 14:49]

OpenGL is en blijft gewoon een outdated API die een beetje achter de feiten aanloopt.
Staat weer tegenover dat opengl niet gelimiteerd is tot een oudated OS (want echt een ideaal game OS is windows niet) en ook in de toekomst er geen multiplatform support zal zijn voor direct3d.

Overigens is direct3d populair geworden in een tijd dat het achterliep op opengl dus de relatie tussen keuze voor direct3d en kwaliteit is niet direct te maken: vergelijk het gewoon met IE: bestaat alleen nog maar vanwege de integratie in windows, idem voor direct3d, dat het nu misschien een goed api is neemt nog steeds niet weg dat je met direct3d aan een specifiek OS gebonden bent.

Overigens denk ik dat het wel mee zal vallen met epic's support voor osx, ze hebben destijds een hoop geld van MS gekregen om multiplatform support te laten vallen.
Hoezo is Windows geen ideaal game-os? Het heeft de meeste games en de breedste en beste support op gebied van videokaarten (en drivers).
Op sommige punten zal OpenGL achterlopen, maar dingen als Tesselation had OpenGL voordat DX dit had.
Voor de Mac heb je nog aanvulling namelijk OpenCL en dat biedt flink wat meer mogelijkheden.
DirectX 11 support ;)

meer informatie over de SDK:
http://www.udk.com/
DirectX is een Microsoft/Windows only ding.
OS X maakt gebruikt van OpenGL.
OS X bevat inderdaad geen DirectX, dat is alleen voor Windows en de Xbox. Onder OS X zal de Unreal Dev Kit alleen op OpenGL draaien.
Echt heel vet dit!

Zwaar off topic: Alleen toen ik 2 jaar geleden mijn imac kocht had ik nog geen eens power om unreal 2004 op max te spelen op 1920 bij 1080... Een betaalbare Apple computer geeft je gewoon geen power om lekker te kunnen gamen. Dit is gewoon iets waar ik me altijd aan geŽrgerd heb.

[Reactie gewijzigd door DavidWebb op 20 september 2011 13:24]

Apple heeft de laatste releases veel meer moeite gestopt in GPU/3D performance, zowel qua hardware als software/drivers.

Probleem blijft wel dat Apple bijna volledig gebruik maakt van mobiele hardware en dus ook mobiele gpu's. Echter bevatten de laatste iMac's wel de optie tot high-end mobile varianten van AMD GPU's, zoals de 6970M.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 20 september 2011 14:02]

Dat komt eerder omdat de support voor openGL lange tijd heel slecht was en de games die werden geport dus ook voor geen meter draaiden. Hedendaagse games draaien nu wel normaal bijv. een MW1 of Starcraft 2 draaien bij mij lekker soepel.

EDIT: Sinds apple meer aan openGL ging sleutelen heeft Valve bijvoorbeeld besloten om als zijn games te porten naar Mac os X

[Reactie gewijzigd door gybrus op 20 september 2011 13:29]

Alles op max en rond de 60fps? Heb nog mijn twijfels..
1) In SC2, alles op max (Extreme) met een Mac Pro wel, een iMac op High maar toch goed genoeg. Ik heb een 2 jaar oude iMac 27" en SC2 draait op max resolutie (1920x1080) met alle settings op High (niet Extreme) en ik kan het tegelijkertijd nog opnemen met ScreenFlow.
2) Unreal 2004 draait ook goed, ik krijg misschien geen 300fps maar goed genoeg om een 60fps screen record eruit te krijgen. Unreal 2004 draait zelfs goed op een PowerMac G5.
3) Veel van die ports waren sowieso slecht gedaan - sommigen gebruikten zelfs Wine. Nu Steam naar Mac gekomen is zijn er enorm veel verbeteringen doorgebracht.
4) Veel Indie games zijn ook op Mac en draaien soms beter dan in Windows. Trine is een van die games dat ik zou aanraden.
De Mac's presteren goed met gaming (en dan bedoel ik niet een Mac mini of macbook of iMac's uit 2006).

Tegenwoordig ondersteund OSX openCL.
Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL
Vet!
Hoop dat er een aantal toffe games worden geport/gemaakt zodat ik ook met mijn mac fatsoendelijk zou kunnen gamen.
Er zijn al aardig wat games voor de MAC hoor :)

http://store.apple.com/us/search?find=games
http://www.insidemacgames.com/reviews/

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 20 september 2011 12:53]

Vergeet niet dat grotendeels geen native ports zijn maar draaien onder een geoptimaliseerde wine omgeving:

http://transgaming.com/

Spellen draaien wel maar wel met een lagere 3D performance. GTA reeks in de Mac App Store zijn een goede voorbeeld. :)
OSX & Wine? GTA draait bij mij helemaal niet op Wine.
En de meesten gebruiken eerder CrossOver http://www.codeweavers.com/products/crossover/
OSX & Wine? GTA draait bij mij helemaal niet op Wine.
En de meesten gebruiken eerder CrossOver http://www.codeweavers.com/products/crossover/
crossover is wine met wat patches...
Maar dat wordt niet door GTA in de AppStore gebruikt.
GTA reeks op de Mac draait op cider wat neerkomt op een geoptimaliseerde Wine omgeving:

http://transgaming.com/business/cider?page=2
En niet te vergeten: Steam (364 games op dit moment).

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20 september 2011 15:42]

Weet iemand hoe makkelijk (of juist moeilijk) het is om hiermee te programmeren/spellen te maken? Ik heb totaal geen ervaring met dat soort dingen, maar zie dit als een kans om er eens in te duiken :)
Er zijn een hele hoop tutorials beschikbaar en er zijn wat demo projecten. Op http://udn.epicgames.com/Three/WebHome.html is al aardig wat informatie te vinden.

Het grootste probleem met zelf maken is de tijd die je nodig hebt om alles te doen. Bij een beetje aantrekkelijk spel heb je naast het programmeren/scripten ook nog een hoop werk aan:
- het modeleren en animeren van je karakters
- het modeleren van andere (statische) assets
- levels ontwerpen (inclusief textures)

Een basic spelletje met een basis vormen (ballen en blokken) en een simpele omgeving is vrij snel in elkaar gezet. Ik heb zelf laatst wat gespeeld met Unity (http://www.unity3d.com) en die engine ziet er goed uit (nooit zo goed als de UE3) en is erg toegankelijk.
Unity is wel grappig maar niet geweldig.
Dan kan je beter even kijken naar Vue
http://www.e-onsoftware.com/products/vue/vue_9.5_xstream/
Die heeft prachtige mogelijkheden (bijv. zoals in Avatar) , alleen zorg wel dat je een krachtige Mac Pro hebt.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 20 september 2011 20:54]

Vue is toch geen game engine (als ik mij niet vergis)?
Vue kan je wel voor game-engine gebruiken maar ook voor animatie net als Blender.
Vue is meer voor het echt pro werk en kan je realistischer beeldwerk toepassen.
Unity de gratis versie is denk ik nogal beperkt daarin
Op zich logisch. Er worden veel meer macs verkocht. Volgensmij zelfs de best verkopende laptops nu? Er ontstaat een markt voor gamers bj mac.
Wat ze echt nodig hebben zijn een reeks Mac exclusive games. Games waarvoor je speciaal een mac wilt halen (gta, world of warcraft, starcraft ect)
Ik denk zoiets niet gaat werken.
Een Mac is natuurlijk wat anders dan een console.
Gewoon een van een game met zowel Windows als OS X op een CD zal al een hoop schelen.
Precies! Je koopt gewoon een spel die beide platformen ondersteunt, scheelt weer geklooi. Heb dus een spel thuis liggen die ik ooit voor m'n pc had gekocht, later heb ik een Mac aangeschaft en de spel erop gezet want die ondersteunde ook Mac (helaas wel met cider, maar goed beter dan niets).
De macbooks zijn momenteel de best verkochte laptops, dus opzich logisch dat steeds meer game engines ook naar de mac geport worden. Daarnaast is natuurlijk de nieuwe app store ook erg interessant. Ik zie het persoonlijk graag gebeuren. Dan krijg je als gamer ook eindelijk eens een beetje keus in welk OS je wil draaien.
Heerlijk om te zien dat steeds meer game ontwikkelaars voor Mac OS X kiezen. Kunnen we eindelijk zeggen: "hoezo game op Windows? Kan ook gewoon op mijn Mac OS X!"
MOOI!!!!

sinds dat de Rosseta support gevallen is in Lion is het maar karig... Ik vond het niet erg om spelletjes te spelen van enkele jaren oud, maar nu bleef er niets meer over...

Thanks Epic.!!!!
Zou cool zijn gemengde OSX/PC servers te hebben. Alle flames en wederzijdse frustraties op het gemak eruit gamen. :+
Is allemaal leuk en aardig, maar als er geen snellere videokaarten in de mac komen en gaming niet geoptimaliseerd is word het nog niks. Maar in ieder geval mooi dat ze het supporten!