Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Epic Games heeft een uitgebreide tutorial voor het ontwikkelen met de UDK voor iOS online gezet. In de demo wordt met behulp van Jazz Jackrabbit uitgelegd hoe de gratis Unreal Developer Kit efficiŽnt voor iOS-devices kan worden gebruikt.

Epic Games maakte woensdag bekend dat het een nieuwe versie van de Unreal Developer Kit gratis aan ontwikkelaars beschikbaar stelt. Met de tools kunnen games rond de mobiele versie van Unreal Engine 3 worden gebouwd. Als voorbeeld heeft Epic een uitgebreide tutorial rond het klassieke Jazz Jackrabbit gepubliceerd. Het groene konijn is van oorsprong een creatie van onder andere Epic-baas Cliff Bleszinski en Arjan Brussee, de huidige development director van Guerrilla Games.

In de video die Epic Games heeft vrijgegeven, legt Epics principal artist Shane Caudle onder andere uit hoe de besturing door middel van twee virtuele thumb sticks kan worden opgezet. Hij toont in detail hoe de verschillende links tussen input- en outputvariabelen moeten worden gelegd om te zorgen dat een bepaald element op het scherm kan worden bewogen.

Behalve op de besturing van de game wordt dieper ingegaan op de opbouw van het speelbare personage. Er wordt getoond hoe de karakteristieke trekjes van Jazz relatief eenvoudig kunnen worden gerealiseerd. Verder worden het uitwerken van het schieten in de game en het aansturen van de camera toegelicht. Tot slot wordt als resultaat een demo getoond waarin Jazz met twee virtuele sticks door de omgeving kan worden gestuurd en waarin hij lichtkogels kan afvuren.

De demo die in de video wordt getoond is in ongeveer vijftien minuten, zonder een regel code te kloppen, in elkaar gezet. Epic wil hiermee aantonen dat niemand een seniorprogrammeur hoeft te zijn om games te kunnen maken. Epics creative director Cliff Bleszinski riep zijn volgers op Twitter al eerder op om met de Unreal Developer Kit aan de slag te gaan. Het is nog niet bekend of Jazz Jackrabbit uiteindelijk officieel door Epic wordt uitgebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Klinkt erg interessant zeg! Zou wel erg gaaf zijn als Jazz Jackrabbit op de iPhone komt. Heb het vroeger veel gespeeld.
Volgens mij heb ik de 2D versie veel gespeeld, aangezien de schermen zoals hierboven (eindresultaat) mij niet bekend voorkomen. Zelfs met een 2D versie zou ik al blij zijn (misschien wel veel leuker dan de 3D variant).

Ontopic:
Hoewel programmeren niet nodig is, is er wel een behoorlijke kennis vereist over modellen, connecties etc. dus een 'beginner' zal niet zomaar een zeer complex spel in elkaar kunnen zetten.
Zeker weten de 2d versie heb ik nog ergens liggen op diskette ik moet em toch maar eens inlijsten :P
Ik ook! Ik weet nog dat ik dit spel op mijn allereerste computer maar speelde en speelde. "Goede oude tijd!"
De demo die in de video wordt getoond is in ongeveer vijftien minuten, zonder een regel code te kloppen, in elkaar gezet. Epic wil hiermee aantonen dat niemand een seniorprogrammeur hoeft te zijn om games te kunnen maken.
Ze typen inderdaad geen code, maar Epic heeft iets anders verzonnen wat in principe wel coden is, ala Quest3D of Yahoo Pipes.

Dus inderdaad, je typt geen IF's of Switches meer, je sleept ze erin. Zoveel maakt dat toch niet uit, qua kennis wat de developer moet hebben.
Kismet in UE3 (wat ze gebruiken) is een visual programming language. Je kan niet zo veel mee als met UnrealScript, maar toch behoorlijk wat om relatief eenvoudige game logic (en scripted events) in elkaar te zetten.
Ehm, dus ze hebben al een hele game (art, world, character) prepared, en dan duurt het maar een paar minuten en een paar clicks voordat het leuk wordt? 8)7

Ze doen hier net of dat een kind de was kan doen, maar voor zover ik zie zit hier al behoorlijk veel tijd in, voordat je maar op het niveau van het filmpje zit @0:00
De models en textures e.d. zijn inderdaad al gemaakt, maar dat heeft dan ook weinig met UDK te maken. Dat is design en dat zul je voor elke engine moeten doen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 17 december 2010 11:50]

Jazz Jackrabbit, god wat heb ik je gemist. Al is er nog wel een community achter Jazz Jackrabbit 2 (www.jazz2online.com) die hun eigen clients en levels ontwikkeld heeft. Check maar is ...

Reactie van hun is over het algemeen.. ''cool'' maar waarom iphone :P
Dat heb ik ook nog wel een beetje, maar toen had je Sega en Nintendo met hun eigen Iconen/helden Mario en Sonic, Hoorde Jazz op de PC

En dat werd hier en daar ook gezegt dat hij op PC moest blijven. Jazz 1 heel veel gespeeld Deel 2 niet zo echt helaas :(

Zou wel weer cool zijn als er weer een game van komt.
Weet iedereen nog dat jazz jackrabit door een nederlander is gemaakt?
Jazz Jackrabbit is een computerspel voor de PC uit 1994, geproduceerd door Epic MegaGames. Het spel is geschreven in Turbo Pascal 7.0 door de Nederlandse programmeur Arjan Brussee en bedacht door Cliff Bleszinski. Het spel was zo populair dat er in 1998 een vervolg, Jazz Jackrabbit 2, werd gemaakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jazz_Jackrabbit ;-)

[Reactie gewijzigd door born4trance op 17 december 2010 14:34]

Leuk maar hoop dat ze Jazz Jackrabbit wel uitbrengen, in een ver verleden veel plezier van gehad!
Kom maar op met Jazz JackRabbit! Destijds de game nog in Amerika besteld op 7 floppies (weet je niet wat floppies zijn -> Wiki!), Een jaar later kwamenn de CD's met de uitbreidingen etc. Ik heb ze allemaal nog en heb nog een Windows95 bak speciaal voor deze spellen.
Nostalgie ten top, ik heb vroeger Jazz Jackrabbit helemaal grijs gespeeld; Deel 1 ťn 2 ťn alle uitbreidingen. Vooral het undead kerst-level uit het eerste deel was erg vet, als iemand zich dit nog herinnerd :P

Voor de rest, tjah, ik heb geen iPhone dus dit heeft weinig nut voor me. En ik ga toch geen 400 euro neertellen om Jazz Jackrabbit te kunnen herbeleven op een schermpje van een paar honderd pixels. Maar wel leuk om een gouwe ouwe weer eens tegen te komen.
Geinige demonstratie. Jammer dat het spelen met virtuele knoppen natuurlijk klote blijft. Jazz Jackrabbit was in zijn tijd geweldig, maar als je het vandaag de dag speelt toch erg matig imho. Een conversie naar 3D zie ik ook absoluut niet zitten.
jammer dat je een eigen spel of 3D programma hier niet makkelijk kan in verwerken.. bv als je iets naar ipad wil porten...of bestaat die mogelijkheid werl dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True