Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

De Amerikaanse ontwikkelaar Chair Entertainment maakt bekend dat zijn actie-rpg Infinity Blade vanaf 9 december te downloaden zal zijn. Het is de eerste game die gebruikmaakt van de speciale versie van de Unreal Engine voor iOS.

Infinity Blade is speelbaar op de iPhone 3GS, iPhone 4, iPad, iPod touch 3 en iPod touch 4. De game zal voor 6 dollar te downloaden zijn. Het is de eerste game die in de App Store verschijnt en gebruikmaakt van de mobiele variant van Unreal Engine 3. Infinity Blade is een actie-rpg die wordt gemaakt door het Amerikaanse Chair Entertainment, dat in 2009 veel lof oogste met de Xbox 360-game Shadow Complex.

Bij Infinity Blade heeft Chair ondersteuning ingebouwd voor het Game Center van Apple, dat met iOS-update 4.1 werd geïntroduceerd. Via het Game Center zijn andere spelers te vinden die gebruik willen maken van de multiplayermogelijkheden van het spel. Epic Games, de maker van de Unreal Engine, maakte in maart bekend dat het aan een mobiele versie van zijn techniek werkt. In september gaf Epic al Epic Citadel uit, een gratis techdemo van de mobiele engine.

Epic Games is niet de enige ontwikkelaar die een bestaande 3d-engine geschikt maakt voor het mobiele iOS. Het Amerikaanse id Software werkt aan een mobiele variant van id Tech 5, de engine die het gebruikt voor Rage. Op basis van die mobiele engine verschijnt in 2011 een versie van de game voor iOS. Ook van die game verscheen een techdemo; op 19 november verscheen een beperkte variant van de iPhone-game onder de titel Rage: Mutant Bash TV.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Dit ziet er naar mijn mening al 100x bruter uit dan Rage, waarom was er z'n ophef om dat spel heen? En niet om deze veel mooiere (en persoonlijk vind ik het ook een veel brutere) game!

Hoopt dat deze game ook naar een ander bekend platform komt :X

@johnbetonschaar: weet ik, maar het zag er naar mijn inziens totaal niet speciaal uit, en op dit spel ben ik zeker jaloers :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 november 2010 14:57]

Dat zal liggen aan de implementatie van de gpu's in Android devices (die geloof ik voor in ieder geval de higher end toestellen prima zijn) en de mate waarin het Android-OS hier efficient gebruik van maakt. Dat zijn belangrijke zaken, anders krijg je een choppy experience, waar niemand op zit te wachten.
Wat een onzin zeg....

Al kunnen ze het op de volgende CPU/GPU soepel draaiend krijgen zullen de high end Anrdoid phones hier totaal geen problemen mee hebben. (mijn wildfire zal het niet trekken maar das logisch gezien de specs)

CPU ARM Cortex A8 600 MHz, PowerVR SGX535 graphics

Zelfs zonder optimalisatie zal dit soepel draaien op het overgrote aandeel Androids


Ontopic: Ik vind het heel jammer dat ze het ook uitgeven op de IPhone 3G-S (zakelijk wel begrijpelijk) want zo kan je alsnog niet de ECHTE kracht van een Iphone 4 zien. Ik vrees dan ook dat het niet echt een game wordt waar je je ogen bij uit kijkt en ze de engine gewoon gebruiken als verkapte marketing.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 november 2010 15:07]

Ontopic: Ik vind het heel jammer dat ze het ook uitgeven op de IPhone 3G-S (zakelijk wel begrijpelijk) want zo kan je alsnog niet de ECHTE kracht van een Iphone 4 zien. Ik vrees dan ook dat het niet echt een game wordt waar je je ogen bij uit kijkt en ze de engine gewoon gebruiken als verkapte marketing.
Waarom is dat jammer? de iphone 4 heeft gewoon een hogere resolutie. Die zal vast wel mooier uitzien dan de 3GS versie.

En ik vind de filosofie wel goed. Maak een software dat op het zwakste systeem vloeiend draait, en het zal vliegen op een sneller systeem.
Je snapt m niet... Ik zeg al duidelijk dat het zakelijk gezien een begrijpelijke beslissing is.
Dat neemt het feit niet weg dat ik het jammer vind aangezien je zo alsnog niet kan zien wat de Iphone 4 (en de high end Androids) nou precies kan.

de opmerking dat het zal vliegen op een sneller systeem klopt wel maar is niet representatief aangezien ze vaak gebruik maken van een FPS limiet om ervoor te zorgen dat hij niet te snel "vliegt" en zo willen ze de ervaring optimaal houden (sneller is namelijk niet altijd beter)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 november 2010 15:38]

Nee, ik snap hem wel.
Maar je kiest voor iets anders dan ik. Jij wilt graag het onderste uit de kan halen wat betreft performance. Dus in de vorm van grafische pracht.
Ik ga voor prestaties. Liever een soepel draaiend spel dan een game met graphicssettings op "extreme" gezet.

(ik vraag me trouwens af of voor iOS iets bestaat als "graphics settings". Als de hogere modellen nou standaard een hogere settings krijgt, en de lagere minder... )
Nee je snapt het niet :P

De games die ik wil spelen moeten idd opgebouwd worden op de door jou opgegeven manier. Bij mij is gameplay het belangrijkste! Dat is gewoon DE manier van games maken voor het grote publiek (bijv Blizzard doet dat goed op de pc) maar ik wil gewoon eens zien wat de Iphone 4 kan... Puur uit interesse :) (dat was de bedoeling van mijn 1e opmerking dus vandaar dat ik aangaf dat je het niet snapt)

ALS ze idd de mogelijkheid aanbieden voor Graphic settings (misschien wel gewoon auto detect) zal het mijn "probleem" opgelost zijn. Alleen ik hoop echt dat de ontwikkelaars niet weer zo grafisch geil mogelijke games gaan maken. Dit heeft de huidige games markt al verpest (uitzonderingen daar gelaten) en zal het met de telefoons ook doen (vrees ik). Het slaat nergens op welke 3D games je in de "winkels" tegen komt. Heel veel games zouden veel beter speelbaar zijn in 2D (en er mogelijk nog netter uit zien ook)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 november 2010 15:50]

Zodra de 5 of 4S uit is zal de 4 als bodem gezien worden, als dit al is wat de 3GS kan produceren lijkt dat me geen slecht vooruitzicht.
Waar heb je het over, ik zeg niet dat het niet komt naar Android, dus waarom dat dan niet zo zou zijn hoef je echt niet uit te leggen, buiten dat het gewoon niet waar is, ja low end toestellen kunnen er niks mee, maar er gaan echt wel mooie games (en die zijn er ook al trouwens) uit komen voor Android hoor...

Android maakt prima gebruik van een betere GPU trouwens, met alle games haal ik gewoon 56FPS, de max die is ingesteld omdat het scherm 56Hz is.

De Unreal 3 Engine komt/werkt ook gewoon naar/op Android hoor... Het is dan ook een kwestie van tijd voordat de eerste spellen daar ook op draaien :) Zoek maar op youtube! Dus leuk dat jij denkt dat het zo is, maar de spellenmakers denken er toch anders over!
Inderdaad. Ik heb volgens mij dezelfde telefoon als watercoolertje, en ik heb draai alles op 56FPS, niks choppy, tenzij ik daarnaast nog een shit load aan andere applicaties aan heb staan (maar dan clear ik mijn RAM even met taakbeheer :)).

Android (en andere smartphone besturingssystemen) lopen achter op iOS qua applicaties, maar gezien het feit dat er een gigantisch aantal Android telefoons wordt verkocht, komt hier snel verandering in. Over een jaar zal het niveau qua games waarschijnlijk gelijk zijn met iOS.

Ohja, deze (een beetje oude) tweet is het bewijs dat de kans zeer groot is dat zoiets ook naar Android komt (en het op mijn huidige toestel draait!) http://twitter.com/MarkRein/status/24357858354.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 30 november 2010 15:18]

Dat het op verschillende platforms uitkomt is duidelijk, en dat mobile games er steeds beter uitzien is ook duidelijk. Maar noem mij maar wat games die op je telefoon fijn te bedienen zijn zonder hardware buttons. Tot dusver kom ik niet echt veel verder dan Angry Birds en NFS Shift (als ik daar alleen maar mijn telefoon heen weer hoef te doen). Reckless Racing komt een heel eind en ze hebben echt hun best gedaan om de missende buttons op te lossen met slimme truukjes.
Maar het haalt het gewoon niet bij een Nintendo DS of PSP qua controle.

Ik ben dus bang dat dit soort games enorm beperkt worden doordat het alleen door een touchscreen te besturen moeten zijn. Waarschijnlijk zal het wel goed te doen zijn als die playstation smart phone op Android 3.0 uitkomt (en de game ook op android). nieuws: Sony Ericsson-topman hint op PlayStation-smartphone
Uuhm GTA China town wars :P ik heb hem gespeeld op de PSP maar hij schijnt perfect te werken op de Iphone

Verder heb je helemaal gelijk, het is wachten op de innovatie qua besturing totdat de echte top games zullen komen (imo)
Misschien dat er toch ooit een iPad / iPhone met voelbaar touchscreen komt.
Paar voorbeelden van games die imo prima werken op een touchscreen:
Fruit Ninja
Broken sword
monkey island 2
Plants vs zombies
Pinball HD
Cut the rope
Osmos
Megaworm

Het valt me tevens op dat de games waarbij touchscreen (of muis input) als uitgangspunt voor de gameplay is genomen het leukst zijn om te spelen en het beste werken. Goed voorbeeld hiervan is zelda voor de DS.
En ik zelf heb weinig problemen met Chrono Trigger (emulator op mijn toetsenbordloze Android). Alleen de jam-this-button-to-win stukken en ťťn enkele side-quest zijn wat vervelend, maar zelfs die zijn nog prima te doen (mogelijk na een paar keer proberen, maar geen spel zonder uitdaging). Er zijn er die er dan wel weer anders over denken, maar naar mijn mening mapt de SNES-besturing nagenoeg perfect op een touch screen
Chrono trigger is ook een turn based rpg. Dat het goed werkt heeft puur met de gameplay van het spel te maken. Het mappen van de besturing is het probleem ook niet. Het probeem is dat spellen die heftig op besturing leunen (veel knoppen nodig snelle reactie vereist, denk bijv. aan Street fighter) een ramp zijn om te spelen.
X2 Football is wat mij betreft een game die prima werkt zonder hardwarematige knoppen
Flight Control.

Nu ook voor PC en Mac: ben ik even blij dat ik een Magic Trackpad heb en het niet met de muis hoef te doen :)
Ziet er allemaal netjes uit, maar 1 vraag : hoeveel MB/GB zal Infinity Blade wel niet in godsnaam zijn???
Denk niet dat mijn iPod dat houdt.
epic citadel. de demolevel van dit spel is al 85MB groot.

Aannemende dat er tenminste 10 levels/towns zijn en er ook nog eens wat AI en karaktermodellen in moeten komen denk ik dat het toch zo ongeveer 1GB wordt.
De mutant bash demo is slechts een teaser die de Rage engine gebruikt he, het complete spel moet nog uitkomen.

Edit: @thomasthomas
Volgens mij wordt het toch wel een behoorlijk complete FPS hoor, zal natuurlijk zeker niet zo uitgebreid zijn als op PC of console, maar wel van een hele andere orde dan Mutant Bash TV, wat meer een soort showcase voor de engine is.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 30 november 2010 15:16]

Ehm, volgens mij komt het complete spel op een console uit, en komen er nog meer van dit soort kleinere games. E: Oke, er komt ook een variant van Rage op de iPhone uit, maar dit zal niet een complete game zijn.

Helaas heb ik een Android telefoon, ben niet van plan een iPhone te kopen dus ik hoop dat dit soort ontwikkelingen ook naar Android komen :). Ziet er trouwens heel mooi uit (als je een iDevice hebt kan je ook Epic Citadel downloaden, showcase voor dit spel).

[Reactie gewijzigd door Thomas op 30 november 2010 14:57]

Gezien dat de performance en hardware van heel veel android telefoons beter is dan dat van de iphone zou het porten allemaal niet zo'n probleem moeten zijn en is dat gewoon een kwestie van tijd. Zeker omdat Android vrij snel aan marktaandeel wint.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets met i-spul en ben diehard android fan, maar de GPU in de iP4 is wel sterker dan die in de meeste Android toestellen.

Dit gaat echter binnenkort veranderen als de Tegra en de opvolger van de huidige snapdragon uit komen.

Maar tot die tijd (ergens na Q1 2011?) zullen er weinig games komen van deze kwaliteit voor Android vrees ik. Of google moet er erg veel vaart achter gaan zetten...

Maar de primeur gaat nu naar Apple, goed, prima. Ik heb niet zo'n haast ;-)
leuk maar hij draait ook op de ip3g, en die heeft een mindere gpu als ik het goed heb,

correct me if im wrong,

en ja ik ben ook een android fan :)
Ben geen iPhone fan, maar de droids hebben zulke verschillende hardware dat je zo'n applicatie als deze niet aan een groot genoeg publiek kunt aanbieden om het het waard te laten zijn.
Daarom worden er dus ook geen computer games meer gemaakt? /sarcasme
Nee, maar daarom kunnen gameconsoles (als xbox en ps3) met veel minder resources dan een pc dezelfde graphics eruitpoepen, het kan dan gewoon effecienter.
valt tegen de qualtiteit van de xbox of ps3 is gewoon veel lager dan pc. (geen full HD, AA enz.)
@sjaakwortel:
Volgens mij heeft de ps3 toch gewoon full HD hoor? Dan wel niet bij alle spellen, maar 1080p spellen zijn er zeker!

[Reactie gewijzigd door Dutch-gabber op 30 november 2010 23:15]

upscaled allemaal....
In mijn definitie van bruut spelen graphics een centrale rol, en de graphics van mutant bash tv vind ik er toch een stuk beter uitzien dan die van infinity blade, in ieder geval in de trailer / screenshots.
Dit ziet er naar mijn mening al 100x bruter uit dan Rage, waarom was er z'n ophef om dat spel heen?
Omdat lang niet iedereen jouw mening deelt.
Tja, dat heb je altijd. Bij een Nvidia/ATi newspost heb je ook dit soort gezeur, en Android gebruikers willen ook games als deze en willen dat ook duidelijk maken. Alleen maar reacties als: "Oeh dit kan ik mooi spelen op m'n iPad" of "Good job epic games!" zouden een beetje saai worden vind je niet?

Apple is niet het enige bedrijf dat wordt aangevallen in de vorm van dit soort posts.
Je vergeet even dat het een extra toevoeging is aan een normale post geen oneliner om Android te promoten :)

Ik krijg niet voor niks +1 omdat het gewoon ontopic is! Vergelijk voor de grap de post uit de post die jij aanhaalt... Dat zijn niks anders als 'de mijne is beter' reacties, dat vind je totaal niet terug in de reactie van mij waar je nu z'n kinderachtige reactie op geeft. Ik bedoel ik zeg niet eens dat Android beter is, of een iPhone slecht is...

Sterker nog ik erken een keer dat ik jaloers ben op een game op de iPhone, eigenlijk een unieke situatie en dan doe je zo sneu :D Dat is pas kenmerkend aan een fanboy of misschien wel een haatboy :)!
Kom op man doe ff vilwassen. De kern van het artikel is dat er nu groei in het aanbod van 3d games voor smartphones komt. Daar horen android toestellen ook bij. Ik zou het zeker vet vinden als dit cross platform zou worden met multiplayer mogelijkheden. Ik heb toch niets te doen op school :D. Beetje vechten tegen de desire hd, de galaxy tab en de galaxy s van een paar maten van me win ik toch wel met me iTouch. :D
Ik juich deze ontwikkelingen alleen maar toe.
Mobile gaming wordt volwassener, en vooral mooier.
Over iPhone vs android vs windows Phone7 vs ..., ze boeken allemaal vooruitgang. Concurrentie is nu eenmaal goed, dat moeten we vieren!

Mijn persoonlijke insteek dan:
- ik vind ik het jammer dat dit mijn speltype niet is.
- om echte relaxed game-ervaing te hebben mis ik toch nog de fysieke knoppen
- met kerstmis kan ik met zulk game de show weer stelen op de familie-bijeenkomsten
( er lopen namelijk nog veel nonkels, neefjes en nichtjes rond met een non-smartphone)
Haha, toch niet hoor, ben niet zulk een opschepperig-achtig type.
Voor mij is het geen status-sysmbool, eerder een verdomd leuk & veelgebruikt utility.
Het is wel zo dat dit spel juist een iets andere control heeft. Je moet a la fruit ninja slice bewegingen maken om aan te vallen. Ipv op een (virtueel) knopje drukken dus.

(Maar ik hoop idd wel dat Apple ooit sony opkoopt en dan een paar playstation (1-2, portable) games gaat uitbrengen.)
Volgens een kalsgenoot is de WP7 absoluut nog geen concurrent op dit vlak (hij heeft er zelf een en heeft tot nu toe naar eigen zeggen alleen wat agenda apps weten te vinden.
Spelletjes en zo schijnen er nog bijna niet te zijn. Nou is WP7 wel de nieuwste van de drie....
Wat gaat er gebeuren met het battarij verbruik bij dit soort applicaties. Zal wel na een uurtje de stroom er weer aan moeten koppelen. :'(
Het verschil in kracht qua android vs iphone toestellen valt wel mee. android heeft met de motorola milestone een telefoon met de zelfde hardware als de 3gs. Na dit model zijn er natuurlijk veel toestellen gekomen met betere hardware. Voor 3d graphics zijn de snapdragon toestellen duidelijk minder dan de moto en alle iphones op de desire HD en Z na. al met al licht het meer aan de code waarom dit beter werkt op een iphone dan op android. iOS gebruikt native code waar android een soort van vm draaid waardoor je momenteel meer wins kan halen bij het iOS.
Kunnen zo'n graphics draaien op een iPhone???
Ik verwacht niet dat ze iets maken als het er niet op kan draaien, logisch denken ;).
Gezien de iPhone niet kan multitasken, kan het ja. Het ontbreken van multitasking garandeert dat je niets anders op de achtergrond kan hebben draaien, zodat je spelletje lekker vlot loopt.
Offtopic

kan nu wel met de nieuwe ios

Apple heeft de nieuwe versie van zijn mobiele besturingssysteem voor de iPhone uitgebracht. Gebruikers van een iPhone 3GS en iPhone 3G kunnen de update binnenhalen. De update bevat onder andere multitasking-functionaliteit.

on topic
interessant dat de unreal engine op een IPhone os geschreven is/word
maar hoelang gaat de accu daad werkelijk mee na dat je een half uurtje heb zitten spelen op je iphone.
Wel leuk dat het kan, alleen zijn er nadelen genoeg aan het gamen op een mobiel waardoor ik het bij mijn consoles en psp etc. hou
Naar mijn weten is dit meer een soort van geŽmuleerde vorm van multitasking, waardoor er alsnog weinig processen tegelijk aanstaan. Is iets waar ikzelf niet zo fan van ben, hoewel het in dit geval waarschijnlijk wel inderdaad een snelheidsverbetering gaat opleveren.
iPhone kan niet multitasken?? Waarom roep je zomaar iets terwijl het helemaal niet klopt?? De iPhone kan nu al een behoorlijk tijdje multitasken.
Wel leuk dat je ermee bvestigt dat Apple dus willens en wetens zijn eigen software heeft verminkt, gezien het moeite *kost* om zoiets *niet* te implementeren.

Maargoed, de reden dat het niet kon was performance, volgens Apple. En nu kan het opeens wel, terwijl bestaande telefoons niet sneller zijn geworden. Hoe kan performance dan opeens geen issue meer zijn? De enige logische conclusie is nu dat iOS wel kan multitasken, maar de telefoons niet.
Apple heeft multitasken opgedeeld in services zoals het spelen van geluid, het bepalen van de locatie, up/downloaden etc.. Op deze manier hoeven alleen deze modules in de achtergrond te draaien ipv. de hele app.
Verminken dus. En het voor de programmeur onnodig moeilijk maken.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 december 2010 02:16]

onnodig? Het gaat erom dat de consument er het minst last van heeft, dat de programmeur dan iets meer moet doen?, valt wel mee lijkt me. En dan valt het maar niet mee. Het gaat uiteindelijk om wat het prettigst werkt voor de consument.
@Daejji
Je hebt van multitasken ook geen last... Maar dan moet het wel goed in elkaar zitten.
En sja, je moet geen apps gaan draaien die vanalles in de achtergrond doen. Wat verwacht je dan. Dat is op een netbook precies hetzelfde, terwijl daar een CPU in zit die nog trager is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 december 2010 01:04]

de Epic citadel demo bewijst dat het kan. Ben alleen wel benieuwd wat er met de framerate gebeurt als er ook daadwerkelijk actie in een spel voorkomt :)
Er zitten geen schaduwen of noemenswaardige shaders in het spel (zo te zien), dus het is vrijwel alleen textures en modellen renderen...
Er mist ook enorm veel in de demo om het een echt spel te noemen (dat wordt er ook bedoeld)

Ik vind die demo erg indrukwekkend maar zoiets is vrij simpel om te maken (niet voor mij natuurlijk) maar ze moeten het eerst nog omtoveren naar een echte game (dit is erg incompleet) en de framerate moet wel ong hetzelfde blijven
ik snap de hype hieromheen niet. kijk is goed naar het filmpje er wordt zowat niks berekent buiten de 2 models die vechten in een statische omgeving.
Idd en de tegenstanders een fatsoenlijke AI krijgen
Nee, dit is een 1 december grap
Jouw post bedoel je ;) Want je hebt de datum verkeerd :D of je leeft een dag in de toekomst :P
Das toevallig, dan komt ook tegen alle verwachtingen in mijn nieuwe iPhone (als ie op voorraad is) :)
Jammer dat ze er niet een shooter op(de engine) maken, of iig iets zonder aliens/monsters/andere dingen die buitenaards zijn
Zal er vast wel komen. Misschien introduceren ze het wel over 6 maanden tijdens de presentatie van de iPhone 5. De iPhone 4 kan het aan, de iPhone 5 zeker.

Raar dat de iPhone 4 dan al bijna oude hardware is :)

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 30 november 2010 15:34]

Elke telefoon is oud als die eenmaal is uitgekomen, geldt voor alle hardware, welkom in de ICT... Maar dat wil niet zeggen dat 'oude' hardware meteen slecht is die blijft gewoon hetzelfde enkel relatief gezien is het minder snel inderdaad ;)
De iphone 4 is vanaf volgende maand (eigenlijk nu al) oude hardware. Dual core chipsets met veel meer kracht (cpu en gpu) staan al in de startblokken ;)
de eerst gsm maker die wolfestein:enemy territory (de oude (de goede dus)) uitbrengt , die gsm koop ik.

al ben ik echt geen fan van apple , als ze dat spel daarop uitbrengen ontploft de bom.

enemy territory word nog steeds veel gespeeld.

wie dus World Of Warcraft doet draaien domineert de 2 werelden :)
Ja dat lijkt mij ook wel vet maar het punt is: hoe wil je een shooter spelen als je alleen een touchscreen hebt? Volumeknopjes gebruiken om te herladen en de lockknop om te schiet? Alle vier met een touchscreen wordt toch echt heel lastig met alleen een touchscreen.
Rage is er toch al lang?
niet dat ik weet..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True