Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Epic Games gaat naast Gears of War 3 maandag nog een game aankondigen. Het gaat om de shooter Bulletstorm. De game komt volgend jaar uit en wordt ontwikkeld door People Can Fly, een Poolse studio die in 2007 door Epic werd overgenomen.

Game Informer cover BulletstormNa het uitstel van zijn verschijning in de talkshow van Jimmy Fallon kondigde Cliff Bleszinski op Twitter aan dat hij aanstaande maandag niet een, maar twee aankondigingen zou doen in het tv-programma. Naast Bulletstorm is dat Gears of War 3.

Het blad Game Informer heeft als eerste een voorproefje van het schietspel gekregen. In de hoofdrol speelt Grayson Hunt, een special forces-soldaat die in ongenade is gevallen, omdat hij weigerde iemand te doden. Tien jaar later is Hunt een schaduw van de man die hij ooit was en in een uithoek van het heelal komt hij met een bevriende cyborg vast te zitten op de planeet Stygia, dat op de vleesetende planten en gemuteerde mensen na verlaten is.

Om zich staande te houden in deze benarde situatie krijgen spelers niet alleen beschikking over het nodige wapentuig, ook een futuristische energiezweep behoort tot het arsenaal. Met de zweep kunnen niet alleen vijanden naar de speler toegetrokken worden, door upgrades te verdienen wordt het wapen een Zwitsers zakmes dat vijanden uit de weg kan slaan of de lucht in kan lanceren. Ook is het mogelijk om tegenstanders een rake schop te verkopen.

Creatief gebruik van het wapentuig speelt een belangrijke rol in het verdienen van skill points. Een vijand neerschieten levert een handvol punten op, met de zweep een reclamebord omver laten vallen op een groep tegenstanders laat de teller al wat harder lopen. Dankzij bullet time die wordt toegepast op aangevallen tegenstanders, is het makkelijker om combo's te maken met de verschillende wapens.

Ontwikkelaar People Can Fly werd bekend met de shooter Painkiller. Na het succes van het spel verzorgde de Poolse studio de pc-port van Gears of War en gingen de ontwikkelaars aan de slag met een nieuwe game op basis van Unreal Engine 3. De eerste versie van Bulletstorm werd bij Epic zo goed ontvangen, dat deze besloot People Can Fly over te nemen. Na een demonstratie op de Games Convention in Leipzig werd Electronic Arts binnengehaald als uitgever. Bulletstorm verschijnt in het eerste kwartaal van 2011 voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Hmm dat is interresant twee mooie games op de unreal engine 3.
Bullitstorm is een game die ik zeker ga proberen. :9
Haha, "proberen".. tactische woordkeuze ;)
Maar wel de realiteit, aangezien er nog maar een handjevol demos uitkomen tegenwoordig. En ik ga echt niet blind een game kopen om vervolgens 40 euro kwijt te zijn aan een matig spel.

Overigens een raar punt, die demos. Vroeger bracht men met plezier een demo uit, zodat je het spel kon proberen en de studio meer games kon verkopen. Nu zegt men "We hebben geen tijd om een demo te maken, want we willen zoveel mogelijk bugs fixen." Dat vind ik een aparte reden. Demos komen vaak vlak voor of vlak na game launch uit, zou je game sowieso al niet bijna bugloos moeten zijn op dat moment? Tuurlijk, elk spel heeft een patch nodig, maar als je je spel op orde hebt heb je gewoon alle tijd een demo te maken. Helaas worden spellen de markt op gegooid wanneer het 70% af is, denkt men "de rest fixen we na de launch wel", een demo hebben ze dan geen tijd meer voor en vervolgens vraagt men zich af waarom de verkopen zo tegenvallen :?

Overigens ook een van de punten waarom het hele gejank om piraterij bullshit is. "2 miljoen* mensen hebben ons spel gedownload, we lopen 2 miljoen verkopen mis door piraterij *snik*" Nee, 2 miljoen mensen downloaden het spel, een half miljoen puur om het downloaden zelf, dat verdwijnt gelijk in een archive op een of andere 4 TB array, een miljoen mensen downloaden het om het te spelen als demo, waarvan 80% het spel daarna gelijk delete, 20% het spel daarna koopt, en nog eens een half miljoen heeft het gedownload omdat het krenterige dieven zijn. Die laatste half miljoen moet je aanpakken ja. Van de rest verlies je bijna geen enkele sale.

* = getallen zijn alle voorbeeldgetallen en berusten niet op feiten.

[Reactie gewijzigd door twiFight op 10 april 2010 16:38]

kan me helemaal vinden in je standpunt.

vroeger, toen er nog geen internet was, je geen patches kon downloaden, waren spellen voor zover ik ze ken nagenoeg bug-loos.
toen kon het wel!
de complexiteit van de spellen van toen ('90-'96) is natuurlijk niet te vergelijken met nu, maar goed beta-testing does the trick zou ik zeggen.
Kijk naar command en conquer onder het bewind van EA, of WOW van blizzard : betatesting werkt! (toch wat exotische bugjes in de finals maar goed).

verder vind ik de plannen van EA gewoon top, dit lost denk ik veel problemen op wat betreft 'niet betalende' klanten.
nieuws: 'EA wil betaalde dlc aanbieden voordat een spel uitkomt'

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 10 april 2010 16:52]

vroeger, toen er nog geen internet was, je geen patches kon downloaden, waren spellen voor zover ik ze ken nagenoeg bug-loos.
toen kon het wel!
Bullshit. Ook voordat er iedereen internet had kon je patches downloaden (via een BBS). Maar vaak kwamen ze op CD-Roms bij game bladen, net zoals de demos.
En er waren zeer weinig spellen die geen vervelende bugs hadden.
Daar ben ik het inderdaad mee eens. Er waren vroeger genoeg DOS-games met bugs en glitches. Tegenwoordig zijn dit er nog meer omdat de engines meer ingewikkeld zijn, en omdat er meer technologische omstandigheden zijn om rekening mee te houden.

Je kan wel iets 100% proberen te maken, maar omdat het mensen zijn die ermee spelen, zullen er denk ik altijd wel iets van bugs blijven.
Het gejank om piraterij is helemaal geen bullshit. Dus omdat piraten het niet gekocht zouden hebben als ze het niet konden downloaden, moet je ze dan maar hun gang laten gaan? Wat een belachelijke redenatie. Dus als iemand zelf nooit een Ferrari zou kopen (ook niet als hij er het geld voor heeft), zou je er geen probleem van moeten maken als diegene een Ferrari jat?

Kom nu niet weer aan met dat bij die Ferrari het origineel wordt weggenomen en bij downloaden niet. Waar het om gaat is dat mensen volledig gratis gebruik maken van jouw producten. Het boeit niet of ze het wel of niet zouden hebben gekocht als ze er niet gratis aan zouden kunnen komen. Waar het om gaat is dat ze er nu niet voor betalen, maar toch je producten gebruiken. Dit soort achterlijke zakken moeten gewoon worden aangepakt, of ze het nu gekocht zouden hebben of niet. Als je betaald product gebruikt zonder ervoor te betalen, moet je gewoon worden aangepakt.

Zou anders wel heel erg leuk worden op deze wereld:
Laat je een stratenmaker langskomen. Deze maakt jouw opritje weer mooi in orde en als hij klaar is, stuur je hem weg zonder hem te betalen. "Ach, ik was toch al nooit van plan om stratenmakers te betalen, dus dan moet je er ook geen probleem van maken."
@ maandverband, zaterdag 10 april 2010 19:30
Hou eens op met de discussie over piraterij of niet, is totaal off topic bij dit nieuwsbericht:
"Kom nu niet weer aan met dat bij die Ferrari het origineel wordt weggenomen en bij downloaden niet. "
Als je appels en peren wil vergelijken klik dan hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nashi_pear
:Y)

On topic:
Imho kan Epic beter energie steken in 1 goed spel dan 2 projecten halfbakken te doen, komt er weer uitstel van 1 van deze 2 games, wordt het alleen voor console beschikbaar (of vice-versa) en is alle geinvesteerde moeite voor niks, om maar te vergelijken, kijk naar MW2 hoe brak dat is, vorige week 30 minuten geprobeerd om ff potje mee te knallen met paar bekenden, zit je er eindelijk in krijg je failed host migration. Spellen hebben tegenwoordig een deadline die gehaald moet worden en
twiFight, zaterdag 10 april 2010 16:36
heeft hier zeker een punt mee, laatste pre-order van mij was Quakewars, wat een tegenvaller was dat geen pre-orders hier meer, ik wacht eerst wel tot ik t spel gezien heb voor ik t koop, al dan niet demo of bij iemand die ik ken die em wel heeft gekocht.
Dus als iemand zelf nooit een Ferrari zou kopen (ook niet als hij er het geld voor heeft), zou je er geen probleem van moeten maken als diegene een Ferrari jat?
Als ik geld voor een Ferrari zou hebben, reken maar dat ik dan een uitgebreide testrit wil maken voordat ik meer dan €100.000 aan de dealer overmaak. En als hij zegt "Een testrit mag niet." of "Je kunt geen testrit maken want we moeten de motor nog even nakijken." dan vind ik dat helemaal prima, maar dan hou ik me geld wel en ga ik wel naar een andere dealer. Helaas kan dit bij games niet.

Mijn punt met die paragraaf is dit: wanneer uitgevers/studios met cijfers komen van 2 miljoen downloads (wederom: voorbeeldgetal) dan wijzen ze naar die 2 miljoen, roepen ze dat ze 2 miljoen exemplaren aan inkomen mislopen en zeggen ze dat ze daarom verlies lijden. Wat ze niet (durven) doen is naar hunzelf kijken. Dan zouden ze namelijk zien dat gebrek aan demo's mensen er toe zetten dat ze dan maar de volledige versie downloaden om het spel uit te proberen - qua downloadsize is een volledig spel ook het probleem niet -, spellen vol bugs zitten wat de spelervaring gewoon slecht maakt en/of mensen even wachten met het kopen tot er een paar patches uit zijn (EA spellen anyone?), veel spellen tegenwoordig eenheidsworst zijn omdat uitgevers alleen nog maar spellen willen uitgeven die gegarandeerd een paar nieuwe Ferrari's voor het bestuur kunnen financiėren in plaats van met originele spellen komen, draconische DRM implementeren waardoor mensen niet eens zeker weten dat wanneer ze het spel kopen ze het uberhaupt kunnen spelen.

Afijn, genoeg dingen te bedenken. Maar daar hoor je uitgevers niet over. Het ligt altijd alleen maar aan de piraterij. Dan spijt het me zeer, maar dat vind ik gezanik. Ik praat hiermee niet goed om spellen maar gratis te gaan spelen. Spellen die ik goed blijk te vinden die koop ik (en dat heb ik bij een hoop spellen gedaan het afgelopen jaar), maar spellen die ik niet goed blijk te vinden koop ik niet, dat is mijn geld niet waard. Maar ik zal toch echt een deel van het spel eerst moeten spelen voordat ik daar achter kom. Dat is fout, dat weet ik, maar veel anternatieven zijn er niet als je als consument een beetje verstandig met je geld om wilt gaan. En dan hebben we nog de tussenvorm: het is wel geld waard, maar niet veel. Zo had ik Wolvenstein wel willen kopen, maar vond ik het hooguit €10 waard. Nu zeg ik niet dat ze omdat ik dat vind het spel maar voor €10 moeten verkopen aan mij, maar nu heb ik er €0 euro aan uitgegeven, anders hadden ze nog €10 gehad. Er is altijd nog de budgetbak over 1,5 jaar..
Yep, Wolfenstein was het geld ECHT niet waard. Voor 40 euro gekocht, om er daarna achter te komen dat de MP vol bugs zat (en niet zon kleine ook!) er flink gekort was op de wapens in MP EN dat de MP gewoon uberhaupt slecht in elkaar zat....
nog maar een handje vol? dat ligt ook gewoon aan het handje vol games dat nog uitkomt.. bijna elke game heeft wel een demo tegenwoordig (in iedergeval op de consoles).
Ik denk ook dat er relatief weinig demo's nog uitkomen/ gedownload worden, omdat ze simpelweg te groot zijn om even binnen te halen. Tenslotte moeten wel de gehele engine en bijna alle textures (wat tegenwoordig zo'n beetje 70% van de grootte van een spel bepaald) gedownload worden
Mensen downloaden toch ook gewoon de hele game, er is geen reden waarom een uitgever niet een demo op TPB kan zetten.
Uhm een Engine hoeft maar enkele mb's te zijn en qua textures zal 10% al meer dan genoeg zijn...

Ik denk ook dat ze te groot worden gehouden omdat er geen "tijd" is om de overige rotzooi eruit te gooien
Klinkt mij wat te rambo in de oren, maar eerst even wachten op trailers ;)

P.S. Hadden ze trouwens niet ff GoW2 kunnen porten naar PC?
gaat ook niet gebeuren.
Van de makers van Painkiller. Oh waarom was ik niet verrast toen ik het plot las :P
Deze game kan nog leuk worden zolang het zichzelf niet serieus neemt.
Kan er nu geen enkel topic meer gestart worden zonder dat er piraterij gejank aan te pas moet komen :/

ontopic:
People can fly, yes :D painkiller had zo'n fijn apart sfeertje dat ik in deze game ook hoop weer te zien!

(http://www.youtube.com/watch?v=uXDOwdOYsHk ongeėvenaard volgens mij)
Ben ik de enige die moest denken aan de cover van Doom bij het zien van de voorkant van GameInformer? Anderen zagen er meer een "this is sparta!"-iets in.

Punten verdienen met de creatief doodmaken van vijanden lijkt me wel gaaf. Uit scans van deze uitgave van GI blijkt dat er bijvoorbeeld extra punten voor creativiteit worden gegeven als je een vijand eerst in zijn kruis schiet en vervolgens afmaakt met een headshot: "mercy +100" :D
Ben is benieuwd in welke mate ze dat hebben uitgewerkt. zou je de hele omgeving kunnen gebruiken of gaan er slechts enkele van die reclame bordjes e.d. staan die je dan omver kunt werpen terwijl de rest van de map statisch is. Als de hele omgeving bruikbaar is lijkt dit me echt een cool spel.
Dat was het eerste waar ik ook aan dacht,... He, het plaatje van DOOM in een nieuw jasje
Het was omdat ik op zo'n laat moment van de avond dit artikel lees dat het me niet eerder dan jou opviel.
Zodra ik dit plaatje zag viel ook mij het meteen op.
Het klinkt toch alsof het plot compleet anders zal zijn.
Ondanks dat het me niet eens zo'n slecht spel lijkt (omdat epic studio het maakt), voorspel ik geen succes voor een game zoals dit. Hij ligt mogelijk gewoon in de budget bak na een paar maandjes.

Als ik puur de beschrijving van de game bekijk heb ik geen idee wat ik me erbij moet voorstellen, maar echt aantrekkelijk klinkt het niet ;)
als ze dan een fatsoenlijke port van maken van gow 2 maar dat zullen toch wel weer niet doen. lekker simpel zo
Ik ben benieuwd naar meer, maar het heeft zeker potentie! :)
Wat ik de laatste tijd merk is dat de echte 'grote' games alleen maar shooters zijn. Waar blijven de RTS-games enzo?

De nieuwsaankondiging smaakt trouwens wel naar meer! :)
RTS is dood. Gelukkig is Total Annihilation nog steeds leuk :+
RTS is dood??? waaw.... verklaar dan eens de gigantische hype rond starcraft 2? Misschien merk je het niet in consoleland, maar de RTS is juist weer aan het opleven!
Ik heb liever een shooter van cliffy b. dan een rts hoor

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True