Door , , 31 reacties

Bij Gears of War werd het multiplayergedeelte altijd hoger aangeslagen dan de campagne. Het is dus niet vreemd dat ontwikkelaar Epic Games en uitgever Microsoft een preview-evenement organiseerden dat enkel en alleen was gericht op het multiplayergedeelte van het spel. Daarvoor werden zowel de Noord-Amerikaanse als de Europese pers uitgenodigd. Ook design director Cliff Bleszinski en producer Rod Fergusson waren aanwezig, om toe te lichten wat Epic anders heeft gedaan bij Gears of War 3. Ter verhoging van de sfeer was bovendien Ex-american footballspeler Lester Speight aanwezig, die de stem inspreekt van Augustus 'Cole Train' Cole.

Speight had niet veel meer te vertellen dan dat hij dus opnieuw zijn stem leent aan Cole, waarmee tegelijk duidelijk wordt dat de kleerkast terugkeert in Gears of War 3. Er is zelfs een complete multiplayermap gewijd aan de reus, maar daarover later meer. Bleszinski en Fergusson begonnen hun verhaal door duidelijk te maken dat er een goede reden was om het spel uit te stellen. Het stond gepland voor het voorjaar, maar het duo legde uit dat het spel op 20 september in de winkel zal liggen. De reden die de heren opgaven was dat het "geen zin zou hebben" om het spel in het voorjaar op de markt te brengen, omdat ze van GoW3 "de meest gepolijste game uit de serie" willen maken. Epic heeft dus meer tijd nodig om het spel "op te poetsen." Meer details wilden beide mannen echter niet weggeven.

Gears of War 3 - Multiplayer

* Eigen servers

Gelukkig waren Bleszinski en Fergusson wat specifieker over andere aspecten van de game. Zo bracht Bleszinski naar voren dat Microsoft dedicated servers op gaat zetten voor het spel, om te voorkomen dat de multiplayer net zoveel last krijgt van cheaters als de voorganger. Bleszinski liet duidelijk merken dat hij Microsoft dankbaar is voor die beslissing en dat veel vergelijkbare consolegames het zonder moeten stellen. Het blijft ook mogelijk om zelf games te hosten, maar wie online naar potjes zoekt komt standaard op een dedicated server terecht.

Verder deden Bleszinski en Fergusson uit de doeken dat een aantal nieuwe wapens in het spel is opgenomen. Zo is er een Sawed Off Shotgun die weinig uitleg behoeft. Volgens Bleszinski werkt de nieuwe shotgun nog beter op hele korte afstanden dan je van vergelijkbare wapens gewend bent. Van dichtbij schiet je er gemakkelijk drie man mee overhoop, maar de effectiviteit neemt al snel af als je verder van je slachtoffer staat. Dan is er nog een wapen dat de One Shot heet en waarmee je dus letterlijk aan één schot genoeg hebt om iemand neer te leggen. Het is echter geen sluipschutterswapen, maar eerder geschikt voor mid-range. Door het krachtige shot duurt de herlaadtijd vrij lang. Het is dus zaak om goed te mikken.

Populaire gebruikersreviews

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.