Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Epic en Microsoft hebben aangekondigd dat er vier dlc-pakketten voor Gears of War 3 in de planning staan. De eerste verschijnt in november. Gamers kunnen een seizoenspas kopen die recht geeft op alle vier dlc-bundels voor een verlaagde prijs.

GameSpot meldt dat Epic Games en Microsoft, respectievelijk ontwikkelaar en uitgever van Gears of War 3, een dlc-seizoenspas hebben aangekondigd voor het schietspel. Voor Gears of War 3 zijn vier dlc-pakketten ingepland, waarvan de eerste in november verschijnt en de rest binnen een jaar zal volgen

De pakketten zullen bij elkaar 3600 Microsoft Points kosten, omgerekend 43,20 euro. Bij de release van Gears of War 3 op 20 september zal er ook een seizoenspas verkocht worden, waarmee de vier dlc add-ons in een keer worden gekocht. De seizoenspas zal voor 2400 Microsoft Points, omgerekend 28,80 euro, over de toonbank gaan. Kopers van de seizoenspas krijgen ook een exclusieve set wapens.

Het initiatief lijkt op het Season Ticket dat EA Sports begin augustus introduceerde voor zijn sportspellen. Leden krijgen eerder toegang tot nieuwe spellen, korting op downloadable content en toegang tot exclusieve content op het web.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Zo, zo zo! Al DLC aangekondigd in november, voor een spel dat eind september verschijnt. Ik moet me nu echt ten zeerste inhouden om niet iets te roepen in de trend van "geldklopperij", "half spel afleveren, half spel erna kopen" en meer van dat leuks. In dit geval zou het zelfs bijzonder toepasselijk zijn omdat de totale DLC zelf een whopping 2 euro goedkoper is dan het spel zelf!

Maar ja, Microsoft verdient er goud geld aan en er zullen - zoals altijd - meer dan genoeg mensen zijn die de DLC gaan kopen. Ik mis de dagen dat je voor Morrowind en NWN gratis content van de ontwikkelaars kreeg :'(

Edit: met die seizoenspas (wat een rotnaam trouwens, kun je het dan maar 6 maanden gebruiken ofzo?) kost het totaal slechts 30 euro. Spotprijsje toch?

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 30 augustus 2011 12:45]

Ben het wel met je eens. DLC van te voren aankondigen, en dan ook echt al vertellen wat het is .. :S Waarom kan het dan niet gelijk in de game .. Voorheen was DLC extra uitbreidingen die ontstonden nadat de game al gereleased was, en de makers er extra content in wilden bouwen wat de release niet meer haalde.

Maar nu worden DLC al van te voren op papier gezet, met (waarschijnlijk) inclusief de verwachte verkoopcijfers per DLC ..

Ben blij dat ik niet gevoelig ben voor DLC, jammer dat steeds meer developers dit hanteren.
Bloodmoon en Tribunal moest je gewoon betalen voor Morrowind. idem dito voor Shadows of Undrentide, Hordes of the Underdark en Kingmaker voor NWN. Ook "geldklopperij"?
Onzin dat "vroeger alles beter was", terwijl dat vroeger precies hetzelfde was. Toen waren het expansionspacks, nu is het DLC. Tuurlijk zaten er ook weleens gratis dingetjes bij en tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld gratis mappacks.
Daar heb ik het helemaal niet over! Voor die pakketten heb ik graag betaald. Waar ik op doel is de kleine dingetjes zoals die winkel die nieuwe bogen en harnassen verkocht in Morrowind, en vergelijkbare zaken voor NWN. Zelfs de maps in CoD4 (wat ik nog steeds speel) die je gratis kreeg bij patch 1.6 vond ik geweldig. Maar tegenwoordig durven ze belachelijke bedragen te vragen voor iets dat voor de ontwikkelaars ongelofelijk goedkoop te maken is. Sterker nog, met deze aangekondigde DLC weet ik zeker dat alles al af is, en gewoon uit het spel gehouden word.
Ach, volgens je eigen woorden had die winkel met "nieuwe" bogen en harnassen er al lang in moeten zitten. Zonder die winkel was het namelijk incompleet. Daarnaast unlocken ze zo'n boog puur om traffic te genereren en reclame te laten zien voor expansionpacks, vervolgen en andere games. Bedrijven doen niet zoveel zonder dat het ze iets oplevert.
Ik vind het echt belachelijk... een half spel kopen voor 60 euro en daarna de keuze geven om nog de rest van het spel te kopen voor 43,20 euro mits je een pas koopt van 28,80.
Daarom koop ik geen spellen meer op dag 1 en wacht ik rustig tot de prijs van de games zakken. Misschien dat een GoW3 dat minder snel zal doen, maar dit soort praktijken zijn voor mij een goede reden om mijn koopgedrag aan te passen.
Je bent niet verplicht iets te kopen, en ze hadden het ook gewoon weg kunnen laten. Dus ach.. wat is 'belachelijk'.
Alles moet maar kunnen, onder het mom "Je bent niet verplicht..." vind ik ook belachelijk.
Als niemand die onzin zou kopen was het snel gedaan met de dlc.
Don't hate the game, hate the player. :+
MS dus, de player achter de daden :)
Ja, want bij Sony hebben ze geen betaalde DLC :X Heeft niks/weinig met MS te maken, EA doet net hetzelfde en andere devs zullen wel volgen.

Ik vind deze Season pas dingen toch ook maar zever, een game pre-orderen voor wat leuke extra's dat zie ik mezelf nog doen, maar 28 euro voor een zielige korting en een wapensetje? Nee dank u!

De game zonder season pas met alle dlc kost 60 euro + 43,20 euro = 103,20 euro
De game met season pas en dlc kost 60 euro + 28,94 + 28,20 euro = 117,14 euro
De game met season pas en dlc kost 60 euro + 28,20 euro = 88,20 euro
Je betaalt dus een kleine 14 euro voor wat wapens, afzetterij :|
(* prijs afhankelijk waar je je points en game koopt natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 30 augustus 2011 16:56]

Interpreteer jij dat nu met opzet verkeerd? Bij de season pass is de dlc al betaald, van zodra deze uitkomt kan je die dus downloaden zonder extra te moeten betalen. Anders zou geen kat dit inderdaad doen. Maar met season pass spaar je dus die 14 euro net uit + wapenset.
Bij de release van Gears of War 3 op 20 september zal er ook een seizoenspas verkocht worden, waarmee de vier dlc add-ons in een keer worden gekocht.
Niet dat ik het een interessant voorstel vind, heb nog maar 1 keer ooit dlc gekocht, voor Mass Effect 2. En dan ook maar 1 pakketje. Mijn xbox360 hangt niet eens permanent aan het netwerk.
Het eerste bericht waar ik over deze Season pas gelezen had stond wel degelijk dat je de dlc nog moest kopen, maar dat je dankzij deze pas 33% korting kreeg (bij deze men post aangepast). Vandaar dus mijn rekenfout, ik had daarom dit bericht fout ge-interpreteert. :X Het blijft afzetterij natuurlijk, dus mijn mening blijft wel hetzelfde :)
Sorry hoor maar ik snap niet waarom iedereen het constant heeft over 60 euro voor een spel betalen. Tegenwoordig heb je een nieuw spel gewoon voor 40 euro, handig he, internet! Zijn jullie nou tweakers of wat haha.
En dat heeft weer niets te maken dat een beetje gamer een spel tegenwoordig binnen 1 dag heeft uitgespeeld.
Zulke spellen kan je dan ook beter pas kopen wanneer ze in de budgetbak liggen...
Zulke spellen kan je dan ook beter pas kopen wanneer ze in de budgetbak liggen...
Ja en daar heb je helemaal gelijk in, als je een beetje geduld heb kan je de spel voor de helft of zelfs minder koppen, als je 3 a 6 maanden wacht is hij all een stuk goedkoper, zo doe ik dat ook, scheelt mij HEEL veel geld per jaar met meerdere spellen.
tja, je hebt gelijk, maar ze zullen het vast wel verkopen, zeker als je vrienden het wel hebben en je speelt online met hun dan ga jij het ook wel kopen.
Dat is nu de nieuwe manier van marketing die bedrijven nu hanteren, want er zijn wel meerdere bedrijven die deze tactiek (met succes) toepassen.

Ik ben het er zelf ook niet mee eens, want vaak krijg je een kreupel of half afgerost spel voor je geld waar je eerst meerdere keren moet updaten / patchen om een beetje fatsoenlijk product te verkrijgen.

Maar zolang mensen het kopen, blijven de bedrijven het maken.
Het is al een erg uitgebreidt spel dus ik snap het wel.
Niet "mits", maar "of". Vier stuks dlc los voor (opgeteld) 3600 Microsoft Points, of in een keer 2400 punten voor alle vier dlc. Als je een GoW-fan bent dan ben je met dat laatste niet alleen goedkoper uit, je krijgt ook nog die ingame wapenset.
Spel kan je kopen voor 40 euro en je krijgt 4 DLC pakketten gratis als je 2400 punten koopt die iets meer dan 20 euro kost. :)
Gratis zou ik dat toch ook niet noemen...
Ik lees nergens dat de DLC ook al daadwerkelijk klaar is en in het spel opgenomen zou kunnen worden, alleen dat het gepland is. Verder lees ik ook nergens dat het spel maar half af is ofzo, of te kort, of wat dan ook. Misschien eerst even afwachten hoe lang het spel is zonder DLC in plaats van direct moord en brand te schreeuwen?

Ik snap de reacties hier echt totaal niet, iedereen schiet gelijk in de traditionele zeikmodus, alleen maar omdat GoW 3 DLC gaat krijgen? Is er iets mis met DLC tegenwoordig? Ik vind het persoonlijk namelijk prima dat een spel na de release nog uitbreidingen krijgt, vooral als die goed uitgewerkt zij. Ik heb liever een spel dat ik eerst een keer uitspeel in 15 uur ofzo, en dat daarna middels uitbreidingen nog een extra dimensie kan krijgen (denk aan Episodes of Liberty City bijvoorbeeld), dan dat ik 1 oervervelend lange campaign van 25 uur moet uitspelen omdat er anders allemaal huilebalken staan te klagen dat het spel 'te kort' is. Als de main content niet leuk genoeg was, hoef ik de uitbreidingen toch niet te kopen?

Volgens mij is het spel nog niet uit en weet nog niemand wat de DLC wordt, en toch voelt de helft van de tweakers zich alweer bestolen. Beetje jammer... :/
Wie heeft het over een half spel? Het spel is gewoon af.

Een half spel kopen is in mijn ogen pas waneer de betreffende content al op de disc zelf staat, maar pas unlocked waneer je een 'key' van enkele KB's groot koopt voor laten we zeggen 800 Microsoft Punten (hint: Mortal Kombat: extra karakters, NFS: extra auto's), en dat ook nog eens meerdere keren...

In dit (en vele andere) gevallen is het spel gewoon klaar. Men heeft jaren geploeterd, de discs zijn al geperst en het spel is 'de deur uit'.

De developer gaat vervolgens aan het werk aan DLC omdat men tijdens het maken van het spel ideeen heeft opgedaan, maar niet meer in het spel verwerkt konden worden omdat het anders gewoon een verhaal zonder einde is: spel bijna klaar, nieuw idee, spel uitstellen, nieuw idee, weer uitstellen...

In het eerste geval praat je in mijn ogen dan ook over Unlockable Content (ULC, paar KB groot) dan Download Content (DLC, soms zelf 100'en MB's groot).

Voor echte DLC wil ik best extra betalen, het is immers extra werk. Voor ULC heb ik zoiets van: stik er maar in, het was al klaar toen je de disc ging persen, het staat er al op, en nu verwacht je nog eens dat ik daar extra voor betaal...

Bovendien kan DLC de levensduur van een spel enorm verlengen.

Maargoed, zo bekijk ik het iig...

[Reactie gewijzigd door ironx op 30 augustus 2011 15:01]

Voor echte DLC wil ik best extra betalen, het is immers extra werk.
Extra werk zal wel, dan nog betaal ik er niks voor.. Als ze dat klein beetje extra (want zoveel moeite is het echt niet om een paar maps te maken) niet gratis willen doen om de community van hun game levend te houden dan moeten ze maar modtools en mapeditors vrijgeven dan maakt de community zelf wel extra content.. Maar dat doen ze dus ook niet want het is zo lekker makkelijk extra verdienen op deze manier..

En dat mensen roepen dat er altijd keuze is om het niet te kopen.. Ja lekkere keuze, kopen of helemaal niks krijgen.. Met zulke keuzes creeer je echt een happy gaming community.. Monopolie op alles creeren en vervolgens geld vragen voor van alles, zo doet MS dat en de rest volgt..

De ellende is begonnen toen de consoles ook online gingen.. Daarvoor was het heel normaal om bij dit soort games mods en allerlei content zoals custom maps gratis te kunnen downloaden, en je eigen servers te kunnen draaien etc.. Dat kan nu opeens allemaal niet meer, zelfs op de PC.. Nu mag je dik betalen voor een paar extra maps.. Remakes van oude maps doen het helemaal goed, nog makkelijker te maken en populair bij de fans.. Dat laatste heeft Activision tot kunst verheven met hun CoD DLC..

Levensduur van games wil men ook niet teveel verlengen tegenwoordig, want er moet immers binnen 1-2 jaar alweer een nieuwe versie van de game verkocht worden..
Zo, dat lijkt me een flinke prijs voor 'slechts' enkele expansions.
Als nu de DLC-pakketten al bekend zijn, waarom steken ze die dan niet meteen in de game? Ok, om commerciŽle redenen uiteraard, maar ik zou me bedrogen voelen als klant ..
Omdat ze je zo 2 x kunnen pakken voor hetzelfde spel. De toon is gezet en geaccepteerd. We betalen allemaal braaf zodat we aan het eind van de rit een volwaardig spel hebben.

Vroeger (ja ik weet het) kreeg je gewoon alles in een keer voor een prijs. Expansions sets waren zeldzaam en als dan ook echt wel de moeite waard en vaak nog goedkoop ook.
Oh serieus. In 1997 betaalde ik 100 gulden voor een pc game. In 2011 betaal ik 40 euro voor een pc game.

Door de enorme hoeveelheid piraterij, kunnen ze games niet duurder maken, terwijl er op alle kosten wel inflatie zit . Zie daar je antwoord, waarom ze geld uit je zak kloppen. En als dan ook nog eens blijkt dat mensen grif geld voor een goede game willen betalen met support. Dan krijg je dus markt werking. Een zeer gezonde ontwikkeling mag je dit noemen!
Eindelijk iemand die het snapt.......je hoeft het niet leuk te vinden maar dan koop je de add ons niet. Het is een manier om extra inkomsten te genereren die ik zeer begrijp. Ik kon er niet uit opmaken of het alleen om multi player gaat of er ook single player add ons komen (zoals Fable 2/3 bv).
het is meestal geen keuze om te kopen.
Het moet, anders heb je nog amper speelplezier omdat je elke keer uit de server getrapt bent omdat je de maps mist..

Gek he, dat mensen dan een hekel hebben aan DLC.
Ik dacht dat piraterij iets van het pc platform was (het wordt immers te pas en te onpas gebruikt als excuus waarom zoveel games naar de consoles gaan), en nu zou dat de reden zijn om dlc (toch echt een typisch effect van de console generatie) te verkopen ipv die data meteen te leveren?

Dit gaat gewoon om geld, ze hebben een volkomen gesloten ecosysteem gemaakt en de kwaliteit, content en mogelijkheden van games beperkt en vragen daar veel meer geld voor dat ooit te voren, de economische levensduur van diezelfde games wordt ook nog eens kunstmatig beperkt alsmede het doorverkopen van je gebruiksrecht door allerlei trucjes.

Als er al iets is wat de verkopen beperkt dan zijn het dat soort zaken (het is voor mij de primaire reden om het tegenwoordig bij mmo's en bepaalde developers te houden)

piraterij is een ongefundeerd excuus op het moment dat men de klant gaat naaien.

En 100 gulden voor pc games? je bent in de war met console games
Omdat ze alleen bekend zijn wil nog niet zeggen dat ze af zijn. Spellen die nu worden aangekondigd voor volgend jaar zijn toch ook nog niet af? Of ga je dan ook roepen dat ze die spellen maar direct uit moeten brengen en niet een jaar moeten wachten?

Als de DLC al in het spel zit en je moet hem alleen met een gekochte code unlocken, dan heb je helemaal gelijk en is het geldklopperij. Nu is het alleen een aankondiging en zit er nog een heel team een jaar aan te werken. Dat is in mijn ogen iets heel anders...
Ik denk dat dit artikel door een aantal mensen verkeerd wordt geÔnterpreteerd. Hoe ik het artikel lees kun je in plaats van de volle mep te betalen voor de DLC (namelijk 43,20) een seizoenspas kopen waardoor je voor 28,80 euro alle DLC krijgt wanneer zij uitkomen. Dit is dus wel een flinke korting.

Buiten dat ben ik het wel eens met de meesten die hebben gereageerd, de trend om al DLC aan te bieden riekt erg naar geldklopperij. Wanneer er echter goede toevoegingen aan het spel worden gedaan kan het spel wel een veel langere levensduur krijgen. Maar dan nog blijft de vraag of die DLC niet gewoon meteen in het spel had moeten zitten...
'' Maar dan nog blijft de vraag of die DLC niet gewoon meteen in het spel had moeten zitten... ''

precies.
Als je het van te voren al aankondigt die DLC, had het er gewoon al in moeten zitten .. Dan had de game al compleet moeten zijn ..
DLC is normaal gesproken bedoelt (er zijn geen regels voor, maar hoe het ontstaan is) om extra toe te voegen, nadat de game is uitgekomen, om de game te blijven ondersteunen om het nog beter te maken qua houdbaarheid.

Dus als je de game uitspeelt, dat er nog wat extra te doen valt. Maar er zijn nu gewoon dingen uit de game weggelaten om vervolgens los te verkopen, dat is geldklopperij.
Kunnen ze die DLC niet achteraf, dus na de release van een game bekend maken? Dat je wat extra krijgt als je een game pre-order koopt, daar kan ik nog in komen, maar die seizoen kaarten e.d. Bah!

Als ze dan toch met al die DLC komen, maak dan de game goedkoper en daarna naar eigen wens 'configureren' met DLC. Kiezen tussen alleen de SP of MP o.i.d.
Je weet dat elke game-developer al DLC maakt voordat het spel uit is?
Dat laatste vind ik eigenlijk best een grappig idee :) Dat je een "license" koopt voor Gears 3, waarin je de wapens en "engine" koopt (zeg 25 euro) en dan nog 15 euro voor singleplayer en 15 voor multiplayer ofzo. Zou mij op veel spellen 15 euro besparen aangezien multiplayer me weinig interesseert ;)
Als ik dit soort dingen lees ben ik blij dat ik nauwelijks nog games speel. DLC verkopen die zo ongeveer tegelijkertijd met de game uitkomt en die ook nog eens evenveel kost als de game....breng dan een complete edition van 70 euro uit ofzo waar alles meteen inzit. Komt op hetzelfde neer maar dan voel je je tenminste niet zo bedrogen.

Enige game die ik met enige regelmaat speel is Civ V, daar zijn ze ook al zo lekker bezig met DLC...elke twee weken een nieuwe civ of map voor een paar euro. Gelukkig is Civ V wel gewoon uit de doos een compleet spel en is de DLC gewoon wat extra's, zij het naar mijn mening erg overprijsd.
Enige game die ik met enige regelmaat speel is Civ V, daar zijn ze ook al zo lekker bezig met DLC...elke twee weken een nieuwe civ of map voor een paar euro. Gelukkig is Civ V wel gewoon uit de doos een compleet spel en is de DLC gewoon wat extra's, zij het naar mijn mening erg overprijsd.
En dat is de manier waarop DLC acceptabel zijn. Extra's toevoegen na dat een game is uitgebracht. Extra's die de release niet meer hebben gehaald, maar erna zijn ontwikkeld om de game brandend te houden.
Ja euh... zo kun je wel blijven gaan. Als ze gewoon van plan zijn een volledige game uit te brengen en ondertussen / daarna verder te ontwikkelen, dan mag dat toch?

Nu krijg je de situatie dat mensen zitten te zeuren dat ze "geen volledig spel" krijgen. Maar als Epic niks had gezegd, gewoon GoW3 had uitgebracht en dan een half jaar later had gezegd "kijk we hebben nog wat extra maps" dan was het best geweest.

Hypocriet? Denk je dat een bedrijf niet vantevoren planned hoe de life cycle van zo'n spel in elkaar gaat zitten? Dat er DLC beschikbaar gaat komen wil absoluut niet zeggen dat het spel onvolledig is....

(note, ik hou niet van gears of war, of spellen die daarvan afgeleid zijn, maar ik heb het met dat "entitlement" van sommige mensen behoorlijk gehad)
Oh kom op zeg, natuurlijk plannen ze de lifecylce, maar ik vind best dat we het oneens mogen zijn met een lifecycle waarin vlak na het verschijnen van de game zoveel DLC verschijnt dat het schijnbaar nog eens de prijs van het gehele spel rechtvaardigt in de ogen van de makers.

DLC die naderhand iets toevoegt is hardstikke prima, uitbreidingen voor bijv. Morowind en Oblivion heb ik graag voor betaald, net als voor de uitbreidingen voor de Diablo games en voor ME, en voor Civ V wil ik ook best af en toe een paar euro aftikken maar al die zaken verschenen na enige tijd, voor een redelijke prijs en die games waren gewoon af toen ze verschenen.

Dit riekt voor mij naar afzetterij, ongeacht hoe zat jij dat "entitlement" bent.
Dit gaat nog steeds wel uit van de aanname dat Gears of War 3 niet "af" is bij release... waar we uiteraard nog helemaal geen bewijs van hebben gezien. Het lijkt mij gewoon een stukje slimme planning om een extra team in te zetten om alvast wat extra content te maken, zodat het spel na een paar maanden nog steeds "relevant is".

Wat betreft de prijs.. 10 euro voor een paar maps vind ik inderdaad wat overdreven, maar ik speel dit soort spellen (andere shooters dan :)) dan ook lang niet lang genoeg om de meegeleverde maps zat te worden.

Dat mag je natuurlijk met me oneens zijn :P
Best kans dat een aantal dlc's gewoon al in het spel zitten, zoals spelmodi of maps.

Wat ik vooral irritant vind, is dat de pass 2400 msp kost. Als het nou 2100 was, dan hoe je maar 1x points te kopen.
43 euro of 29 euro mag hopen dat de rest van het spel gratisis dan wat een prijs zijn ze niet helemaal lekker in de bovenkamer...
ik heb een tijdje meegedaan aan de DLC hype maar nu is het mooi geweest. het enige spel waar ik nog DLC's voor koop, is Battlefield 3.
ik zou zeggen als je een spel wel wil/kan kopen koop het dan en vervolgens gewoon de dlc+crack+nointro downloaden je heb immers al betaald voor iets wat er gewoon in hoort te zitten.
en die crack/nointro heb je tegenwoordig toch nodig om lekker te kunnen spelen zonder een 3 minuten durende opstart met onzin filmpjes waar een merkje/bedrijfslogo voorbijkomt
Aangezien ik toch wel weer zo eager ben dat ik de Gears DLC meteen moet hebben als die uit is (sorry Gears fanboy :/) vind ik dit wel relaxed, krijg ik tenminste meteen korting ipv dat ik jaar zou moeten wachten op iets als het Gears 2 "all fronts pack". Dat was namelijk het enige moment dat ik een beetje baalde van al me fullpriced Gears 2 DLC.

Bij Gears stoor ik me ook niet zo aan de DLC melkkoe, zonder DLC zijn het tenminste wel volwaardige games, kunnen sommige developers niet zeggen met hun 100kb unlock DLC's.

[Reactie gewijzigd door AppieNL op 30 augustus 2011 18:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True