Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Ontwikkelstudio Epic Games heeft bekendgemaakt dat Xbox 360-shooter Gears of War 3 in stereoscopisch 3d gespeeld kan worden. Epic bevestigde ook dat een update de Xbox 360 binnenkort voorziet van hogere kwaliteit 3d-beelden.

Hoewel Gears of War 3 niet van de grond af aan is gebouwd als 3d-spel, besloot de ontwikkelstudio de speler toch de mogelijkheid te geven het spel in 3d te spelen. Executive producer Rod Fergusson liet Eurogamer.net weten dat het implementeren van stereoscopisch 3d geen grote problemen opleverde. "We moesten een paar dingen aanpassen, maar het grootste deel werkte goed", aldus Fergusson, die benadrukte dat voor de relatief kleine aanpassingen het ontwikkelteam de 3d-optie niet wilde missen.

Hoewel de Xbox 360 momenteel 3d ondersteunt, is de kwaliteit van de 3d-beelden niet gelijk aan de output van de PlayStation 3. Op de Xbox 360 draaien games in 3d in een lagere resolutie, dus niet op de 720p die de console normaliter ondersteunt. Ondanks dat dit Gears of War 3 op sommige punten wat 'karteliger' maakt, zou het verschil met de normale versie volgens Fergusson meevallen.

Daar komt bij dat de Xbox 360 binnenkort een update krijgt die de kwaliteit van de 3d-ondersteuning opschroeft, zo bevestigde Fergusson de eerdere geruchten aan Eurogamer. Gears of War 3 zal in bij de release op 20 september de huidige mogelijkheden van de Xbox 360 ondersteunen. Ondersteuning voor 720p 3d-beelden lijkt later te worden toegevoegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Leuke feature maar ik vind het toch niet echt fijn spelen... Zou de resolutie veel verschil maken hierin?
Nee niet echt, in 3d heb je juist veel minder last van ( gebrek aan) resolutie. Dit komt omdat je veel te druk bent met alles te focussen waardoor het gebrek aan hoge resolutie helemaal niet op valt. ( ervaring met HD3D op syncmaster t27a950 )
Ik heb zelf (ook) de s27a950D. Als je 3D in sequential mode gebruikt blijft de resolutie zoals die origineel al was. Gebruik je Side by Side of dergelijke technieken dan halveert de resolutie. Crysis 2 op de PC gebruikt Side by Side en daar vind ik het wel opvallen dat de resolutie gehalveert is. Komt neer op 960 x 1080 wat uitgerekt wordt tot 1920 x 1080.
Het voordeel van Side by Side is dat de framerate nauwelijks beinvloedt wordt. Bij Sequential wordt de framerate ongeveer gehalveerd. Dit is ook waarschijnlijk de reden dat Gears of War 3 en de XBox360 zo makkelijk 3D kunnen toepassen. Bij Side by Side technieken kost het erg weinig extra rekenkracht.

Wiki voor meer info.

Ik moet zeggen dat mijn ervaring dus is dat alleen in sequential mode, waarbij de resolutie hetzelfde blijft, het 3D effect echt waardevol is. Zo heb ik Crysis 2 voor het grootste deel niet in 3D gespeeld, omdat de resolutie zo laag werd in 3D. De minder actievolle scenes en de tussenfilmpjes waren wel erg mooi in 3D!

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 16 augustus 2011 14:08]

ik ben niet zo thuis in het 3D vergaal maar hoe zit dit met de hardware bij de 360? Maakt het type bril nog uit ( merk ) en hoe sliit je een stereoscopische bril aan op de 360?

Dit is volgens mij het eerste 3D spel voor de 360 dus dat ontgaat mij.

Had wel gelezen dat de resolutie nog hoger kan maar dat de development kit het nog niet ondersteunt.
De 360 hoeft ook niet met je bril te connecten, de 360 stuurt nog steeds 2D uit, enkel is dat zo opgezet dat het door je TV (die ook met je bril kan connecten/syncen in geval van een active bril) wordt omgezet in 3D :)

De 360 stuurd 2 beelden van 1280*720 welke horizontaal geplet wordt naar 2 beelden van 640*720 (voor linker/rechter oog) en dat aan elkaar geplakt geeft gewoon een 1280*720 beeld door waar dus 2 beelden in staan :) Je TV snijd dat weer van elkaar af en doed er afhankelijk van je 3D-weergave een kunstje mee :)
Ik meende dat bij de shutter techniek 2 volledige beelden gegenereerd werden, laat beeld 1 zien, en de bril sluit oog 2 af, laat beeld 2 zien, sluit oog 1 af, en opent oog 2, en dan x keer per seconde waardoor je er geen erg in hebt.
Dus dan krijg je geen halve beelden, maar gewoon volledige beelden, maar dan om en om waardoor alleen de refresh rate gehalveerd wordt.
Je mag de resoluties niet optellen. Je hersens combineren de twee beelden wel, maar dat geeft niet een dubbele resolutie. Het zorgt er alleen voor dat de hersens het 3D effect kunnen 'doorgeven'.

Het resultaat is gewoon een gehalveerde resolutie, dus al je smilies en hoge moderatie zijn voor niks.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 16 augustus 2011 14:37]

bril sluit je aan op tv/beamer/monitor en met een HDMI 1.4 kabel kan je dan gewoon 3d kijken van af je console (met de meeste kan je ook met de WII in 3D alhoewel dat lang niet zo mooi 3D is).
Dat je een HDMI 1.4 kabel nodig hebt is maar een fabeltje, het grootste bewijs is al dat de Xbox 360 geen HDMI 1.4 poort heeft, maar een HDMI 1.2 aansluiting :)
HDMI 1.4 is alleen nodig als je voor elk oog 1080p wilt hebben, dat valt namelijk buiten de specificaties voor eerdere versies. De overge moeten gewoon werken.

Aangezien de Xbox360 alleen 1.2 heeft zal je dus met minder moeten doen.
Maar gamen onder de 1080P vind ik zowieso niet echt haalbaar meer in deze tijd waar je een 50" fullHD (weliswaar een plasma maar dan nog) voor zon 500,- hebt.
Als je 3D wilt gaan doen dan moet je het ook gewoon knap doen en dat met een actieve setup doen op de PC (omdat deze als enige 1080P in 3D ondersteund tijdens het gamen). Dit is mijn mening dus geen feit.
Waarschijnlijk heb je zelf nog nooit echt in 3d gegamed, want zoals ik in een eerdere reactie heb aangegeven maakt resolutie niet echt veel uit tijdens het gamen in 3d. Het verschil tussen 1080p en 720p is echt nauwelijks merkbaar. Dit komt omdat je enkel het geen waar je je op focust op het scherm je echt scherp ziet, en dus de rest van het beeld van elke resolutie kan ontberen zonder daar last van te hebben. Zelfs hetgeen waar je je op focust kijkt in 3d heel anders dan in 2d waardoor je helemaal niet eens let op resolutie. Het is lastig uit te leggen en zult pas begrijpen wat ik bedoel als je het zelf echt ziet.
Hallo! Wat een onzin, waarschijnlijk heb jij nog nooit op 1080P in 3D gegamed? Datgene wat jij scherp op je beeld ziet in 3D ziet er beter en scherper uit als de resolutie hoger is. Blazing-Studios heeft gelijk: De allerbeste manier om 3D te gamen is op de PC:

- met een FullHD 3D monitor

- die DisplayPort 1.2 ondersteunt ( Voor FullHD 3D 60 Hz vereist, HDMI gaat tot 24 Hz)

- Sequential stereoscopic 3D mode: Complete frames om en om voor elk oog

- Genoeg GPU power om games op 80+ fps en FullHD te kunnen draaien, voor 40+ fps in 3D mode.

Door 3D lijken de beelden op het scherm mooier, maar dan nog geeft een hogere resolutie altijd een nog mooier beeld. Dat jij 3D op 720P al mooi genoeg vind, betekent niet dat 3D 1080P niet nog mooier is.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 16 augustus 2011 14:24]

Ik heb een 3D setup sinds de Nvidia 3D vision techniek uitkwam, had eerst een samsung met een resolutie van 1600x900 (oid), nu staat er een met een 1920x1080 en geloof mij dat het verschil maakt.
Misschien omdat ik ook design doe en pixelgeil ben:D dat ik het wel zie maar ik zie een verschil.
Ook voor mijn 3D beamer zie het verschil ;)
Zeg niet dat het een verplichting is maar zeg dat het de bedoeling is ;)
Waarvoor is 1.4 dan de 'bedoeling' als het met 1.2 ook werkt.
Met een HDMI 1.2 kabel ook hoor :) zolang het doorgestuurde beeld binnen de 1080P specs vallen (vrijwel alle 3D op real3D na dus)... Zelfs via VGA werkt het nog (iig half SBS) :)
uiteraard, ik heb ook nog een 120HZ crt staan waarmee ik 3D heb gekeken, maar de bedoeling van de hedendaagse techniek is dat je een HDMI 1.4 kabel gebruikt vanwege de toegevoegde bandbreedte.
Met als grote kanttekening dat de 360 geen gebruik maakt van het door jou omschreven 'hedendaagse techniek'. HDMI 1.4a ondertsteunt NATIVE 3D content (720p60, 1080p24), terwijl je met een HDMI 1.2 kabel, zoals Watercoolertje al aangaf, gewoon 1080p kunt bekijken, en dus ook half SBS (wat GoW3 HOOGSTwaarschijnlijk gebruikt).
En daar ga je met je CRT, want die kan geen SBS of Over/Under-3d 'opknippen' en i.c.m. een 3D-bril omzetten tot 3D...
Nee je ziet het verkeerd. Je hebt sowieso een tv nodig die 3d beelden ondersteund. Als je die hebt moet je er nog een bril bij kopen die zorgt dat je het ook daadwerkelijk 3d ziet. Deze brillen werkte met de 1e 3d techniek nog op battarijen maar tegenwoordig niet meer. De bril zit overigens ook nergens aan vast. De game zelf geeft alleen een signaal aan de tv, die dat vervolgens als 3d herkend.
stereoscopisch 3d is met rood groen brilletje dat kan op iedere tv
dit heeft niets met je tv te maken.
neen, dat is anaglyph 3d, stereoscopisch heb je toch echt een 3d tv met bijpassende bril voor nodig.
het kan ook met een rood-groen brilletje, maar alle active shutter en gepoliriseerd versies zijn ook stereoscopisch 3d
NBA 2k11 heeft ook 3d beelden. Dit zou dus niet de eerste game zijn met 3d voor de xbox 360.
nee dit is niet het eerste spel, ik heb namelijk avatar en volgensmij cod black ops ook die in 3d werken. als je (bij mij) real 3d gebruikt krijg je gewoon 2 schermen naast elkaar te zien.
Leuk voor de liefhebbers van 3D, en uiteraard nice dat Microsoft met een update de kwaliteit omhoog schroeft.
Maar ik persoonlijk heb niks met 3D, krijg er alleen maar hoofdpijn van en voegt niks toe aan de gameplay. :p
Dat komt door die troep aktive shutterbrillen. Je moet eens de tv's van LG proberen met de passieve brillen zoals in de bioscoop. Bij die heb je nergens last van.
Je moet eens de tv's van LG proberen met de passieve brillen zoals in de bioscoop. Bij die heb je nergens last van.
Ook daar kun je last van krijgen.

Om het 3D effect te krijgen zijn bepaalde delen van het beeld meer uit focus dan in een normale film en als je met je ogen compenseert om die in focus te krijgen (wat niet kan) dan kun je daar nadelige effecten van ondervinden.

Het hangt erg van de persoon af en hoe die naar een bewegend beeld kijkt.
Het effect op een persoon kan zelfs ook per film verschillen.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 augustus 2011 10:27]

"Om het 3D effect te krijgen zijn bepaalde delen van het beeld meer uit focus dan in een normale film en als je met je ogen compenseert om die in focus te krijgen (wat niet kan)"

Ik weet niet waar jij de bewering op baseerd dat je niet zou kunnen focussen op bepaalde delen van het beeld ( objecten? achtergrond, voorgrond??) maar in games gaat dat prima hoor.
Ik game al een half jaar enkel nog maar in 3d, en alles, maar dan ook alles kun je gewoon met je ogen focussen, net als in het echt. Of iets nou in de voorgrond is of op de achtergrond, je kunt je ogen er zo op stellen dat het in focus komt. ( het vergt wel enige oefening moet ik eerlijk zeggen, maar het werkt perfect )
In het geval van films klopt het wel wat je zegt, daar is alles wat door de camara out of focus is opgenomen onmogelijk om te focussen met je ogen, Dit maakt juist vaak dat mensen vermoeide ogen krijgen of zelfs hoofdpijn. Ik game hier op een 27 inch 3d monitor met de HD3D techniek en heb daar echt nog nooit last van gehad, zelfs niet na 6 uur gamen. Films daar in tegen kijk ik er niet op om bovengenoemde redenen.
Omdat de computer (of regisseur bij films) bepaald waar er op gefocussed wordt.

Wat jij nu beweert dat je op alles zou kunnen focussen, zou betekenen dat jou computer in staat is om te zien hoe je ogen staan afgesteld en daar het brandpunt in de game daarop aanpast. Onmogelijk dus, ja.

Dit is dus niet anders als bij een game als bij een film, enkel kan je de focus wel verplaatsen in een game (door je muis te bewegen), maar dan nog bepalen jou ogen niet waarop er gefocussed wordt.
Bij de 3DS heb je helemaal geen brilletje nodig en zelfs dan is het nog niet te pruimen voor vele mensen. Dat hele 3d gebeuren kan mij gestolen worden. In de bioscoop kies ik bij voorkeur al voor de 2d versie.
juist passieve brillen kunnen hoofdpijn veroorzaken. Het fenomeen crosstalk is daar ook veel meer aanwezig, dit is niet vant toepassing bij actieve brillen, en met name icm plasma. Met LCD is voor een actieve bril zonder last een minimale refresh van 240 Hz nodig (ookal zeggen veel verkopers dat 120 Hz genoeg is).

Let ook op dat passieve technologie effectief de halve resolutie heeft met 1080i. Dit is als je op een groot scherm kijkt of wat dichterbij zit duidelijk merkbaar doordat het beeld waziger lijkt.
Let ook op dat passieve technologie effectief de halve resolutie heeft met 1080i. Dit is als je op een groot scherm kijkt of wat dichterbij zit duidelijk merkbaar doordat het beeld waziger lijkt.
Valt wel mee hoor op 2 meter van me 47 inch scherm zie ik echt superscherp beeld in 3D!

Het beeld per oog is dan trouwens 1080i je krijgt nog altijd 1920*540+1920*540 pixels binnen even veel als 2D full HD :)
Je mag de resoluties niet optellen. Je hersens combineren de twee beelden wel, maar dat geeft niet een dubbele resolutie. Het zorgt er alleen voor dat de hersens het 3D effect kunnen 'doorgeven'.
Sorry, ik heb juist bij die LG 3dTV's last van hoofdpijn doordat deze duidelijk een interlaced beeld geven in 3D.. Ik heb juist geen last van de actieve shutterglasses, zorgt er ook meteen voor dat de resolutie een stuk beter is.
Persoonlijk vind ik de ontwikkeling van 3D echt super!
Ik heb thuis een Samsung D8000, en de kwaliteit van een 3D film/Game doet echt niet onder voor een 2D versie! sterker nog, het wordt alleen maar mooier!

Ik denk ook dat 90% van alle mensen die altijd maar lopen te klagen over hoofdpijn bij 3D spreken vanuit te weinig ervaring, of slechte apparatuur.

Ik heb de TV nu een paar maanden en ik heb nog niemand die bij mij thuis een 3D film kwam kijken horen klagen over hoofdpijn!

Maar even ontopic, komt deze game ook nog voor de PS3 uit, of enkel voor de 360??
360 only titel natuurlijk al 2 versies lang en dat zal ook de 3de zijn...

Halo komt ook niet naar de PS3 :D
Enkel voor 360 en PC de Gears of War franchise is eigendom van Microsoft.
Maar vinden ze 3d prettiger kijken dan 2D. Ik vind in de bios die enkele seconden/film dat iets echt 3d is niet voldoende opwegen tegen de nadelen van 3d kijken. Het is wel ff leuk maar heeft geen meerwaarde.
ik vind het jammer dat 3d nog steeds beeld kwaliteit kost. ik zou graag willen zien je de zelfde kwaliteit blijft houden. dit zal waarschijnlijk betekenen dat er zwardere hardware moet komen en natuurlijk meer beeld punten, en eventuele hogere refresh rate.
ik vind het jammer dat 3d nog steeds beeld kwaliteit kost. ik zou graag willen zien je de zelfde kwaliteit blijft houden.
Dat blijf je toch houden, tenzij je 2 displays neemt.

Als een game op 100fps speelt en je bekijkt 'm in stereo met voor elk oog 50fps dan berekenen mensen al snel dat 50 < 100; dus minder kwaliteit.
Als die game op 1,000,000fps speelt dan krijgt elk oog 500,000fps... 500,000 < 1,000,000; dus minder kwailiteit.

Idem als je voor polarisatie gaat. Of je nu op 't moment nou 1080p 2D kijkt en 520p 3D, of 10800p 2D en 5200p 3D, je blijft houden dat 1 minder is dan de ander.

Dat het eigenlijk geen flut uitmaakt kan mensen dan weer niet schelen.
Als een game op 100fps speelt en je bekijkt 'm in stereo met voor elk oog 50fps dan berekenen mensen al snel dat 50 < 100; dus minder kwaliteit.
Als die game op 1,000,000fps speelt dan krijgt elk oog 500,000fps... 500,000 < 1,000,000; dus minder kwailiteit.
Dat is natuurlijk theoretisch zo. Bij een bepaald aantal fps ziet het oog geen verschil meer. Zie ook: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Van daar ook de laatste zin in m'n post? ;)
De meeste mensen vergeten dat je moet "wennen" aan 3D.
Toen ik voor het eerst met 3D begon (zo'n 3/4 jaar terug) kon ik er ook niet langer dan een halfuur naar kijken zonder koppijn te krijgen. :D
Nu kan ik rustig een hele dag in mn nest liggen en 3D kijken op mijn beamer zonder er iets van te merken.
Dit heeft ermee te maken dat "3D" je hersenen voor de gek houd en aangezien die best slim zijn moet je er rustig aan wennen.
Dit kan bij de ene persoon langer duren dan bij de ander uiteraard.
Ik ben er 2 weken terug mee begonnen, en kijk nu al de hele dag :D Maarja het feit dat ik snap hoe 3D werkt helpt miscshien wel, misschien snappen me hersenen dan ook beter wat ze precies met die beelden moeten doen oid :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2011 09:54]

Zou kunnen ja :D, bij mij duurde het iets langer omdat ik epilepsie heb.
Maar dat was ook niet langer dan een maandje
Voor de duidelijkheid , het is geen 3d. 3d kijken kan nog niet op dit moment. Het is stereoscopie waar we het hier over hebben.

3d is meer een aanduiding in de vorm van, shrek en toy story zijn 3d films.
Ik kan je vertellen dat ik en vele een beetje moe worden van het marketing woordje 3d, terwijl er niets van klopt.

Krijgen we straks zeker next gen 3d.. 3d ultra.. :P

Stereoscopie is dit, Door twee beelden, voor ieder oog eentje, de indruk wekken dat iets drie dimensionaal is.
Waarom is Shrek en Toy Story dan wel echte 3D?

Je ogen ZIJN juist Stereoscopie's. 3D voor een mens is dat je ogen JUIST beide een eigen (en dus verschillend) beeldje voorgeschotel krijgen :P
Stereoscopie is dit, Door twee beelden, voor ieder oog eentje, de indruk wekken dat iets drie dimensionaal is.
Dat is dus de bedoeling van ELK SOORT 3D wat er bestaat :D Zelfs real life 3D werkt zo :) Daarom zie je met 1 oog ook geen 3D...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2011 09:40]

In Shrek 3D en Toy Story 3D is ook letterlijk 3d verwerkt. Dat is het verschil.
Ik snap het gewoon niet dnek ik, in me games is ook 3D verwerkt, in andere films is ook 3D verwerkt...

Maargoed hij zegt dat een TV-techniek niet goed is maar bepaalde films wel, daar klopt dan toch iets niet, je kan een TV-techniek niet met een film vergelijken :P Het ene heeft het andere nodig om 3D te weergeven, zonder content geen 3D, maar zonder weergave apaaratuur ook geen weergave :P

Passive en actieve 3D is allemaal gewoon echt 3D... Beide ogen krijgen een beeldje vanuit een iets andere hoek... Dat is gewoon 3D :)
Valt me een beetje tegen, als je ziet wat voor een nieuwsberichten er uit zijn gekomen over Gears of War 3 dat is het tot nu toe eigenlijk allemaal redelijk " non " news ( in mijn ogen ) beetje schermen met dingen als, ooh maar wij ondersteunen 3D etc maar ik heb nog geen enkele aankondiging gezien van iets echt spectaculairs of vernieuwends. Als deze game het nou moet hebben van dingen als 3D \ Kinect of iets anders zou ik dat zeer jammer vinden voor toch wel een hele vette franchise. :/

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 16 augustus 2011 09:06]

je kan robots besturen en coop met 4 spelerx spelen, verder zijn er dedicated servers, nieuwe manieren om vijanden af te maken, ...
Dat noem ik de vernieuwingen, om 3D geef ik persoonlijk niet echt. Verder ben ik al tevreden als het even leuk speelt als de vorige :)
Teveel vernieuwing maakt het een totaal andere game, dat kan goed zijn, maar meestal klagen mensen dan weer (Halo reach was ”anders” dan de vorige Halo games, dit kreeg ook veel kritiek in het begin)
betekend die update voor de 360 dat ze het lage resolutie beeld gewoon upscalen naar 720p zoals de 360 met alle software doet naar 1080p? maw een "nep" verbetering die verder niks met de kwaliteit van het beeld doet. ipv dat je tv de boel upscaled naar 1080 of 720 gaat je 360 het doen met hitteproblemen een RROD tot gevolg voor de oudere modellen? Of is dat 3d uberhaupt enkel op de nieuwere xboxen te spelen die beschikken over een HDMI aansluiting?
Ik ben blij dat Epic tussen de regeltjes door 'effe' 3D ondersteunt voor de liefhebbers, in plaats van een 'In your face!' voluit 3D campagne zoals Sony dat doet. 3D is gewoon een hype die nu al aan het afnemen is (in de bioscoop tenminste).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True