×

E3: Gears of War 3

Door , 28 reacties

De planeet is ziek

In 2011 keren Marcus Fenix en de zijnen terug, als Gears of War 3 verschijnt. Het spel werd al eerder dit jaar aangekondigd en op de E3 toonde Epic Games voor het eerst in-game beelden van de derde aflevering in de franchise. Nadat we Gears of War 3 al op de Microsoft-persconferentie voorbij hadden zien komen, kregen we van Microsoft de kans om dezelfde presentatie nog eens nader te bekijken en er vragen over te stellen. Dat leverde de nodige extra informatie op, met name over de gloednieuwe Beast-modus.

Gezien op: Xbox 360 (exclusieve titel)

De singleplayer-modus, nu speelbaar met vier spelers tegelijk, blijft echter ook een grote rol spelen. Achttien maanden na de val van Jacinto, de laatste plek op de planeet Sera die de mensheid onder controle had, gaat het verhaal verder. De Gears opereren nu vanuit een groepje ruimteschepen, maar het doel blijft om Sera te redden van de Locust. Ze zijn echter niet meer de enige vijand. Sera heeft een vreemde infectie opgelopen, Lambent genaamd, en dat heeft ervoor gezorgd dat een deel van de Locust is gemuteerd. Je zult in Gears of War 3 dan ook een aantal bizarre monsters tegenkomen, alsmede Lambent-uitvoeringen van bekende Locust. De Lambent-infectie moet worden gestuit om de planeet te redden. Bovendien wordt Marcus voortgedreven door een verlangen om meer te weten te komen over zijn vader, die mogelijk beschikt over een remedie.

*Nieuwe Gears

In het korte gameplay-stukje dat Epic toonde zagen we een aantal vernieuwingen. Allereerst zijn er twee nieuwe, vrouwelijke Gears, Anya en Jace, die zowel in de multiplayer-modi als in de coöperatieve spelmodus speelbaar zijn. Daarnaast zul je in Gears of War 3 onder meer een dubbelloops shotgun tegenkomen en een ouder model van de welbekende Lancer. Dit oude model is niet uitgerust met een cirkelzaag, maar met een bajonet. Dit bajonet zorgt voor nieuwe animaties in de aanvallen die de Gears van dichtbij uitvoeren op de Locust. Ook beschikken de Gears over wat nieuwe bewegingen, waaronder een een 'grenade kick'. Marcus plant daarbij een sticky grenade op een Locust en schopt hem naar zijn vriendjes: boem!

Tegen het einde van de presentatie zagen we voor het eerst de nieuwe dynamiek tussen de Lambent-Locust en de 'gewone' Locust. We zagen hoe de Lambent-Locust de normale Locust te lijf gingen, terwijl beide het ook nog hadden voorzien op de Gears. De demonstratie eindigde met een gevecht tussen de Gears en een Lambent-Berserker, waarbij Marcus Dom en Baird opdroeg de Hammer of Dawn, het bekende, allesvernietigende wapen uit de eerste twee games, in te zetten. Hoe effectief dat is valt nog te bezien. We zagen in het laatste shot hoe de Berserker over de muur van een fort sprong, om de Gears opnieuw te belagen.

*