Gears of War 3, Xbox 360 Review

Phusebox 18 september 2011, laatste update op 18 september 2011, 968 views

Gears of War 3, Xbox 360

Pluspunten

• Graphics
  • Gameplay
  • Veel content

Minpunten

• Framedrops
  • Online multiplayer voor newbies erg onvergevingsgezind
  • Flinterdun verhaal

Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Gears of War 3 Review
Elk jaar kent zo zijn triple A titels welke vergezeld gaan met de nodige hype en media aandacht. Dit najaar kunnen we een aantal van deze titels verwachten en de eerste die we in ons kantoor mogen verwelkomen is Gears of War 3. Met dit deel wil Epic een epische conclusie geven aan de Gears saga die in 2006 de toen nog verse Xbox 360 moest voorzien van een grote, exclusieve titel.

Het eerste deel was naar mijn idee vernieuwend en ijzersterk; van de co-op campaign modus tot aan de bloedstolpende multiplayer toe. Het had een bijna perfecte mix van shooter, gore, third-person actie en humor. Niets gaf zo'n gevoel van genoegdoening als je online tegenstander doormidden zagen nadat hij je een ronde eerder nog genadeloos had opgeblazen. Dit alles was ook nog eens overgoten met een sausje van heerlijke next-gen graphics, bad-ass geluidseffecten en Rambo-waardige one-liners.

Na deze game een jaar intensief te hebben gespeeld verlang je altijd naar meer, want het kan natuurlijk altijd nog beter, wreder en bruter. Helaas maakte Gears of War 2 deze belofte niet waar en bleef het vooral achter op multiplayer gebied. Epic had geen beta test nodig (dachten ze) voor Gears 2 en mede daardoor was de game niet de opvolger waar iedereen op hoopte. Het lijkt er in ieder geval op dat ze bij Epic leren van hun fouten en in april konden we dan ook middels een bèta al proeven aan Gears 3. Het eerste dat opviel waren de gelikte menu's en het enorm verbeterde matchmaking systeem. De deceptie van de vorige titel was al snel vergeten en nu, vijf maanden later, ga ik erachter komen of de trilogie het waardige einde krijgt dat het verdient.

Met deze game komt er een einde aan de Gears trilogie en er zijn nog heel wat losse eindjes in het verhaal die wachten op hun ontknoping. Verwacht echter geen hoogstaand plot en diepgaande dialogen, dit blijft immers een over-the-top actiegame in Hollywood stijl. Waar je wel op kunt rekenen zijn veel explosies en goedkope one-liners die niet zouden misstaan in een Stallone of Schwarzenegger film van enkele decennia geleden.

Het verhaal speelt zich af op de planeet Sera, 18 maanden na het einde van Gears 2. Het is zomer op Sera, maar Marcus en zijn crew hebben misschien nog wel een slechtere zomer dan wij dit jaar hebben gehad. Behalve het feit dat ze minder armour dragen zien we overigens niks van dit seizoen. Geen cocktails aan het strand, en nee dus ook geen Anya in bikini. Van de Coalition of Ordered Government (COG) is weinig meer over als de game begint en Sera staat op het punt overlopen te worden door de Locust en Lambent. De Lambent in deze game zijn gemuteerd door de gele Emulsion brandstof die veelvuldig aanwezig is op Sera. Dit zorgt ervoor dat elke kill van een'gemuteerde' gepaard gaat met een kleine Emulsion explosie, wat soms best vervelend kan zijn in kleine ruimtes.

Gelukkig zijn de controls op kritieke punten verbeterd en werkt het cover systeem ook merkbaar beter. Dit keer eens geen frustrerende momenten waarbij je dood gaat omdat je character aan de verkeerde muur blijft plakken. Jammer dat het zo lang geduurd heeft en we nu pas van frustratievrije controls mogen genieten, maar beter laat dan nooit. Uiteraard zijn er ook weer de verplichte nieuwe wapens maar niets dat echt kan overtuigen, behalve misschien de Silverback. Dit is een soort mini mech suit voorzien van zwaar geschut waarmee je je (onterecht) even onsterfelijk waant. Het is in niets vernieuwend, maar het blijft gewoon cool om daarmee alles en iedereen uit het veld te maaien.

Alles voelt nog als vanouds als je door de campaign heen gaat; maar wanneer je erop gaat letten merk je de kleine nuances pas. Grafisch is Gears er toch flink op vooruitgegaan sinds deel 1, maar dat is dan ook te merken aan de framerate tijdens hectische momenten. De Xbox 360 is bijna toe aan pensioen en onze oude trouwe kompaan weet de sfeervolle omgevingen en gedetailleerde characters er nog maar net uit te persen. Gelukkig mag dit de pret niet drukken en kan ik alleen al genieten van de prachtige wolkenpartijen die constant als een onheilspellende profeet boven je hoofd hangen. Het geluid is vanouds lekker rauw en ook hier weinig nieuws. De muziek doet wat het moet doen; met uitzondering van een hoogtepunt halverwege het verhaal waar Epic zichtbaar de grens tussen game en film wil laten vervagen.

Veel tijd om hiervan te genieten heb je echter niet want je rolt van de ene actiescène in de andere. Dit maakt het ook steeds aanlokkelijk om net even verder te willen spelen, want je wilt toch zien 'wat er nu weer komen gaat' en voordat je het weet ben je weer een paar uur verder. Gelukkig is de campaign in deel drie een stuk langer dan in de voorgaande games en moet je uitgaan van 15 tot 20 uur speeltijd (uiteraard afhankelijk van hoeveel items je wilt verzamelen en welke moeilijkheidsgraad je speelt). Zelf heb ik de campaign op hardcore gespeeld (waarna je de insane moeilijkheidsgraad vrij speelt) en miste ik wel een beetje de uitdaging die de vorige delen met zich meebrachten. Als je door de kleine schoonheidsfoutjes heenkijkt en mee gaat in de flauwe dialogen dan ervaar je Gears of War op zijn best.

Menig gamemaker had waarschijnlijk achterover leunend besloten dat deze singleplayer ervaring voldoende was om het spel in de schappen te gooien. Gelukkig is Epic nog één van de weinigen die ook echt van hun games houden en hebben ze kosten nog moeite gespaard om ons het ultieme Gears pakket te geven. Naast de campaign vinden we namelijk nog de online multiplayer modus, alsmede de oude vertrouwde Horde en het nieuwe Beast. Horde heeft nu meer tactische elementen gekregen waarbij je als team van vijf COGs geld verdient om versterkingen te kopen. De verkeerde aankoop kan je hier duur komen te staan. Beast mode is min of meer Horde maar dan omgekeerd. Je speelt nu als de Locust en door tokens te verzamelen kun je steeds grotere, sterkere Locust en Lambent unlocken.

Online multiplayer in deel twee viel enorm tegen, en zelfs na enkele grote updates was het niet meer te redden. Hierop heeft men besloten om het hele matchmaking systeem weer opnieuw op te bouwen en dat merk je. Alles werkt nu veel soepeler en beter. De menu’s zijn duidelijk en je vindt snel een match, zelfs in deze fase waarin slechts een beperkt aantal mensen de game ter beschikking heeft. Qua multiplayer gameplay gaat deel drie weer terug naar zijn roots en lijkt het veel op de snelle actie die we van deel 1 kennen. Er zijn tien maps en verschillende modi zoals Execution, Capture the Leader, Warzone en het gelukkig enorm verbeterde Team Deathmatch. In deze laatste modus krijgt elk team nu 20 respawns ter beschikking en zodra die op zijn voel je echt die druk en spanning om niet gekilled te worden. Ouderwets hartkloppingen dus weer met dit laatste deel.

IN HET KORT
Epic doet zijn naam eer aan en levert met Gears of War 3 een epische finale af die alle tekortkomingen van deel twee doet vergeten. Lekker rauwe over-the-top gameplay, 'as good as it gets' graphics en een heerlijke dosis gore en goedkope humor maken dit tot de definitieve Gears die de vorige twee delen doet verbleken. Tuurlijk zijn er kleine tekortkomingen maar als totaalpakket doet Gears wat je ervan verwacht (of gehoopt had) en zul je merken dat de tijd vliegt wanneer je deze game speelt. Helaas voor fans van de franchise is dit dus het laatste deel, althans als je Epic en Microsoft moet geloven. Ik denk echter dat zodra de opvolger van de Xbox 360 het licht ziet we vast weer meer horen van het Gears of War universum. Gelukkig geeft deze game je met zijn enorme content genoeg om die tijd te overbruggen.

Heb jij ook een Gears of War 3, Xbox 360?

Reviews door de redactie

2 daagjes te vroeg #jaloers
Eigenlijk te laat zelfs voor ons aangezien onze collega's hem allemaal al eerder hadden om te reviewen ;)
"Online multiplayer voor newbies erg onvergevingsgezind"

Deze Gears heeft toch een gloednieuwe casual multiplayer mode speciaal voor newbies ?