Gears of War 3, Xbox 360 Review

Maxie1992 15 oktober 2011, laatste update op 15 oktober 2011, 638 views

Gears of War 3, Xbox 360

Pluspunten

• Audiovisueel fantastisch
  • Verhaal komt beter uit de verf
  • Enorm veel content
  • Gears Of War 1 feeling is terug

Minpunten

• Kritieke punten in de singleplayer voelen wat leeg aan.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
De Gears Of War serie maakte de eerste next-generation console een feit, mede door zijn overweldigende graphics en supersnelle gameplay. Mensen waren het erover eens dat dit het eerste echte next-generation game was.
Na 5 jaar is het slotstuk van de serie bij ons thuis belandt, het einde is nog nooit zo mooi geweest.

Nu ik Gears Of War 3 4 weken heb gespeeld kan er een goed oordeel worden geveld. Ik deel de review op in 4 delen namelijk: Verhaal(samengevat), Gameplay, Audiovisueel en Conclusie.
!In het verhaal deel kunnen spoilers zitten van het 2e deel in de serie!

Het verhaal:

Het verhaal van Gears Of War 3 begint 18 maanden na het tweede deel, in de tussentijd is de wereld Sera er zwaar op achteruit gegaan. De COG(Coalition Of Orded Governments) zijn geforceerd om op oorlogschepen te overleven, door de overstroming van Jacinto, omdat de overgebleven plekken op de wereld worden geterroriseerd door de Lambent. Helaas blijken de wateren ook niet veilig en moeten de soldaten van Delta Squad aan land om uiteindelijk de vader van Marcus Fenix te vinden, Adam Fenix genaamd.

Wanneer de COG's aan land zijn moeten ze nog wel tegen de overgebleven Locust Horde vechten. Dit gebeurt tot het eind van de game. Je moet namelijk naar Adam Fenix toe, op een locatie die ik niet ga vertellen, en alles wordt tegen je gebruikt om jouw doel te bereiken.

Het derde deel heeft zich goed gedaan om Karen Traviss in te huren voor het verhaal van Gears Of War 3, het voelt allemaal wat geloofwaardiger aan. Dit komt mede omdat de sfeer van het 1e deel weer terug is, die wat guurder en niet al te rooskleurig zoals Gears Of War 2 was.

Als er één ding is waar ik helaas niet tevreden mee ben, is dat wanneer je in een stad komt die door de Hammer Of Dawn is toegetakeld geen enkele normale reactie van de karakters krijgt. Ze blijven allemaal zo oppervlakkig. Juist in de stukken waar je kan zien hoe slecht de wereld eraan toe is hoor je Marcus Fenix zeggen: Oh No. Daar hadden ze wat beter op kunnen inspelen.

Gameplay

Waar Gears Of War 1 de third person games revolutioneerde doet Gears Of War 3 dit niet, het strijkt alle plooien glad die niet klopten. Je kon af en toe blijven hangen of opeens in cover sliden terwijl dit niet je bedoeling was.
Ook waren er problemen met rennen, maar gerust, Epic Games heeft al die fouten eruit gehaald.

Het schieten in de game is veel beter, je hebt bij de Lancer het gevoel de kogels impact hebben in plaats van dat je lege hulzen aan het wegschieten was. Bij de Retro Lancer is dit een ander verhaal, dit ding heeft krachtigere kogels maar de kickback is enorm.
Er zijn vele nieuwe wapens en ieder is goed uitgewerkt en gebalanceerd.

Over Gears Of War 3 heb ik in dit onderdeel niets slecht te melden, het spel is enorm geolied en loopt als een zonnetje.

De makers hebben tevens enorm geïnvesteerd in de extra facetten, Horde heeft een extra dimensie gekregen door het uit te bouwen met eindbazen en verdedigingen.
Ook is er Beast, waarbij je de Locust speelt en de mensen moet doden.
Daarnaast is er 4 player co-op en is er een Arcade modus.

Online is weer als vanouds, alleen loopt alles vele malen beter dan voorheen. Waar Gears Of War 2 pas na 7 maanden echt speelbaar was loopt Gears Of War 3 direct als een zonnetje. Dit komt mede door de Beta die in april was en door de dedicated servers. Ik heb nog geen één disconnect gehad, dit was in Gears Of War 2 wel anders.

Deze game heeft alles om je zoet te houden ot de volgende Gears Of War editie op de nieuwe Xbox ;)

Audiovisueel

De Gears Of War serie heeft op de Xbox 360 het ultieme eruit kunnen halen, dit keer ook. Gears Of War 3 is de mooiste game op de Xbox 360 en op consoles(op het moment).

Ik moet eerlijk zeggen dat de artdirectie in de game fantastisch is, alles klopt. De game ademt sfeer, in tegenstelling tot Gears Of War 2 waar een dorpje gewoon een dorpje was zie je in Gears Of War 3 ook dat er bepaade details inzitten waardoor het echt bij Sera hoort. Erg knap.

De Unreal 3 engine is veel beter geoptimaliseerd en heeft toch nog de laatste restjes uit de hardware van de Xbox 360 weten te halen. Vooral de texture pop-in is verleden tijd, wat in de 2 voorgaande delen erg opviel.
Waar erg veel progressie is geboekt is vooral de belichting, deze is veel natuurlijker wat de game alleen maar ten goede komt. De textures zijn flink verbeterd en de anti-alaising doet zijn werk veel beter.
Dit viel me vooral op bij de character models, waar veel meer polygonen voor zijn gebruikt. Dit is vooral te merken als je schiet, het ziet er gewoon mooi uit in tegenstelling tot Gears Of War 2 waar je een lelijke schouder texture zag.
Ook de animaties zijn vloeiend en ik blijf me verbazen dat et mondwerk van Gears Of War 3 zo klopt, veel games doen dit nog fout. Voor een third person game is dit zeker een pluspunt.

De audio is iets harder geworden, schreeuwende vijanden klinker gevaarlijker en de omgevingsgeluiden zijn wat dynamischer.
Vooral de Locust en Lambent audio is een genot om te horen, zo ook het schieten van je wapens. Het geluid klopt bij het wapen.
De voice acting is een stapje hoger gekomen, maar verwacht geen L.A. Noire taferelen. Marcus Fenix klinkt bruut, zoals momenten dat je aangevallen wordt of je kettingzaag in iemand zet klinkt de stem rauw en hard. Kreeg een beetje het Gears Of War 1 gevoel terug.

Dit is de ultieme afsluiter van de serie, alles klopt. Het verhaal komt goed samen, de inhoud van de game is enorm en audiovisueel is dit de mooiste game tot nu toe op de consoles.
Voor ¤60,- krijg je enorm veel, maar helaas wel de laatste Gears Of War game op de Xbox 360.

Heb jij ook een Gears of War 3, Xbox 360?

Reviews door de redactie