Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Gears of War krijgt mogelijk support voor dedicated servers. Het vorige deel in de serie had bij de introductie problemen met matchmaking en spelers ondervonden vaak lag. Dedicated servers zouden dit soort problemen moeten oplossen.

Epic zou voor Gears of War 3 ondersteuning voor dedicated servers toevoegen, meldt  computerandvideogames.com. Het derde deel van Gears of War zou het eerste deel uit de serie zijn met ondersteuning voor spelen via vaste servers. Volgens de site wil ontwikkelaar Epic de problemen met multiplayergaming, die gebruikers bij de introductie van deel twee ondervonden, ditmaal vermijden. Lead designer Cliff Bleszinski wilde de berichten bevestigen noch ontkennen en zegt dat het om geruchten gaat.

Gears of War drie werd vorige maand aangekondigd en zal naar verluidt enkele nieuwe features bevatten. Zo zullen spelers behalve tegen Locust ook tegen de gemuteerde Lambent moeten vechten en zal de strijd zich voor het eerst ook onderwater afspelen. Op het gebied van wapens staan eveneens veel vernieuwingen op stapel. Naast het huidige arsenaal, krijgen spelers de beschikking over nieuwe granaten, een double-barreled shotgun en een granaatwerper die organic bombs ondergronds afvuurt. Deze zullen een weg naar hun doel graven en daar ontploffen. Verder zal de speler in delen van de game een mech kunnen bemannen. De game moet in april 2011 uitkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

De vorige delen hadden inderdaad veel last van lag, gelukkig kon je zelf kiezen in welke private game je wou in Gears of War 1, maar in Gears of War 2 krijg je strafpunten voor het te vroeg verlaten van de game en kun je alleen in een game komen door de matchmaking.
Dat moedigt het spelen niet echt aan.

Ik speel veel Gears of War 2 en ik weet als geen ander dat een goede connectie meer dan het halve werk is, dus de spelers met hoge internetsnelheden zullen 9 van de 10 keer gewoon een stuk beter zijn.

[Reactie gewijzigd door qwertyuio op 14 mei 2010 13:54]

Niet alleen lag, helaas ook veel bridge host gezeik, check maar

http://www.google.com/sea...official&client=firefox-a

dit hebben ze nooit tegen kunnen gaan in hun bestaande netwerk code. Ook de mod games die de leaderboards verknalde (ongeveer zoals de prestige hack op mw2) is niet mogelijk bij een dedicated server opzet.


Ik ben HEEL blij met dit nieuws.
Sorry, maar ik vind dit grappig.

Al jaren lang gebruiken (PC) FPS games dedicated 3rd party hosted servers zonder enigszins problemen of klachten.

Consoles maken hun opmars, ineens moet elke PC game eruit zien als een console game.

Spelletjesfabrikanten kiezen voor matchmaking, want dat is de 'console-way to go forward'

Spelletjesfabrikanten falen miserabel, FPS gamers vervloeken die idioten voor het achterlijke idee om matchmaking in te voeren in een PC FPS.

Spelletjesfabrikanten trekken zich hier geen ruk van aan, want het boeit ze gewoon simpelweg niet wat PC gamers vinden.

Spelletjesfabrikanten zien hun matchmaking falen als de ongewenste tumor die het is, en besluiten toch maar over te stappen op dedicated servers omdat dit makkelijker, sneller, goedkoper, lagstabieler en veiliger is (Ja dedicated servers zijn veiliger, als je zelf betaalt voor je server zorg je wel dat je mods hebt die hackers/cheaters/abusers kicken en bannen).


Is het heel raar dat ik gewoon niet snap waarom ze uberhaupt overgestapt waren op matchmaking systeem? Heb hier in de nieuwe AVP heeeel veel last aan ondervonden en is dan ook de reden dat ik dit spel niet meer speel.
Ik bedoel, serieus? als het goedkoper, sneller, stabieler en meer lagvrij is dan matchmaking, WTF was dan de oorspronkelijke rede om matchmaking te gebruiken?

DRM? myspacefacetwittingfailbook achtig contact met je vrienden? (hah wie de neuk speelt er nou weer online met z'n vrienden, als ik met mijn vrienden wil gamen houd ik wel een LAN-party... ohnee wacht, dat kan tegenwoordig bijna niet meer met al die internet-only games!)

Sorry hoor maar ik heb geen medelijden met Epic.

Ze hebben UT3 voor me verpest door het zo'n slecht spel te maken en in principe gewoon een Gears of War / consolespel kloon, en ik mag lijen dat ze eindelijk het licht hebben gezien.

Blijf alleen wel hopen dat ze heel diep in de stront zakken en verdrinken met uitwerpselen in hun longen... bij wijze van spreken dan uiteraard ;)
Ben je gisteravond naar de kroeg geweest ofzo? Gezien het tijdstip van de post en de tekst die je schrijft, kan het bijna niet anders dan dat je dronken was...

Ik speel alleen spellen als m'n vrienden online zijn. Als je een beetje een team-based spel hebt, is het veel leuker om met al je vrienden een spel te starten. Dat maakt het matchmaking idee ook gewoon een goed plan. Gewoon met je vrienden een lobby starten en dan de matchmaking in. Voor MW2 en Gears of War werkt dat gewoon briljant.

Het enige nadeel is het feit dat iemand de host is en dat het dan maar van zijn verbinding afhangt of je een leuk spel kan spelen, of dat je steeds wordt afgemaakt door iemand die als enige een goede verbinding heeft. Bovendien had de host in GoW 1 en GoW 2 een heel erg groot voordeel. In GoW 1 was het zelfs zo dat als je de host was en iets van goed was in het spel, dat je 0 deaths had, want met de lancer en shotgun was je onverslaanbaar.

Ik ben daarom persoonlijk ook heel erg blij met de dedicated servers, waar al de nadelen van GoW 1 en 2 (behalve dan de lancerzaag, die ze beter de stofzuiger kunnen noemen, aangezien je van 20m afstand al gezaagd kan worden) uit het spel worden gehaald. Ik weet nu al zeker dat ik weer maanden/jaren plezier ga hebben van GoW 3, zoals ik dat ondanks de nadelen ook nog altijd heb van GoW2.
Ja je hebt gelijk dat matchmaking inderdaad goed werkt als je enkel/voornamelijk met je vrienden online speelt.

Wat je echter vergeet is dat het naast bovengenoemd gebruik ONMOGELIJK is om andere mensen te leren kennen online.

De kracht van 3rd party hosted dedicated servers is JUIST dat je veel nieuwe mensen kan leren kennen.
De mogelijkheid om 'servers' die (vrijwel) altijd online zijn te bezoeken en te 'bookmarken' als favoriet maakt het ENORM makkelijk om een server te vinden waar spelers op spelen van voornamelijk jou niveau en denkwijze.
Op deze manier kan je dus als je vaker op een dezelfde server speelt veel mensen leren kennen die daar ook vaak spelen en zo kun je dus daarmee in contact komen.
Dit 'weten met wie je speelt' zorgt er ook voor dat je weet wat je van deze medespelers kan verwachten, en dus in die zien juist 'teamwork' kan toepassen.

Aangezien je meestal een paart pottjes (lees: meer dan je met matchmaking toe in staat zou zijn) met mensen moet spelen voordat je ze een beetje begint te mogen is het dus mijns inziens onmogelijk om ècht mensen te leren kennen via matchmaking online.

Wat je ook nonchalant over het hoofd ziet zijn CLANS.
3rd party hosted dedicated servers zijn DE IDEALE manier voor clans om bekendheid te kweken, en vormt een ideale plek voor clan members en kennisen om samen te komen om gezellig een pottje te spelen.
Het niveau van de spelers op clan servers is ook vrijwel altijd hoger dan dat van spelers op 'publieke' servers.
Het feit dat je 'fixed' servers hebt, in tegenstelling tot matchmaking, betekent ook dat het niveau van spelers veel beter voorspelbaar is.

Als jij een clanserver joint waar je al meerdere malen eerder gespeelt hebt dan wèèt jij gewoon wat je van de mensen daar kan verwachten.
Wanneer je een matchmaking pottje joint dan is het ELKE KEER maar weer de vraag wat voor mafkezen, laggende 56k demons, hackers, cheaters, abusers en lamers je nou weer op je dak gegooit krijgt.

De redenen dat ik dus zei dat matchmaking goed kan werken voor consoles maar totaal flopt voor de PC zijn dus PRECIES DEZE REDENEN.

Nee jij begrijpt mij verkeerd, toen ik die post maakte was ik noch dronken noch moe.
Ik wist donders goed wat ik schreef en ik hoop dat je na het lezen van deze post mijn oorspronkelijke post meer zult begrijpen.

Matchmaking is effectief de dood voor (FPS) gaming clans, en dat kun jij niet ontkrachten.
De MW2 methode van matchmaking zorgt dat je gewoon meerdere potjes met dezelfde spelers kan spelen. Geen reden dus volgens mij om te beweren dat je geen mensen meer kan leren kennen.

Ik ben persoonlijk niet zo'n clanspeler. Misschien ligt daar de oorsprong van ons meningsverschil. Het hele clanverhaal maakt sowieso een einde aan het relaxt spelen van spellen. Als je geen behoefte hebt om je bij een clan aan te sluiten, speel je steeds tegen spelers die vaak samen spelen. Dat maakt het voor de recreatieve gamer gewoon minder leuk. Aan de andere kant is het lekker als je niet verliest omdat er een paar clowns in je team zitten.

Mijn opmerking over dronken was had overigens wat te maken met je manier van typen. Het komt allemaal een beetje schreeuwerig over. Vooral het onnodige gebruik van hoofdletters. Zinsdelen als "wie de neuk" en "in de stront zakken en verdrinken" hielpen er overigens niet echt bij :D

Verder zie ik je punt, maar hebben wij andere meningen over wat er belangrijk is. Maar clans kunnen volgens mij nog altijd private match doen..
Dus... dedicated servers zijn nu een feature?
Nee je kan niet lezen, Dedicated servers zijn de oplossing voor de problemen die zei hadden met de vorige delen!!! (Eerst lezen dan posten ;) ) niks feature ze willen gewoon laten blijken dat ze wel dergelijk luisteren naar de markt en daarop reageren

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 14 mei 2010 10:24]

niks feature ze willen gewoon laten blijken dat ze wel dergelijk luisteren naar de markt en daarop reageren
Ja, naderhand nog, nadat mensen massaal zeiden 'zet er nu dedicated servers in, nubs'. Je zou denken dat Epic daar veel ervaring mee heeft.
Het is voorlopig een gerucht. Natuurlijk zullen de ontwikkelaars hebben meegekregen dat er wat problemen zijn met GoW2 en die proberen te voorkomen. Of dat door dedicated servers gebeurd wordt noch ontkent noch bevestigd. Ik zou voorlopig niet te hard juichen.
Nee dat klopt maar ik geef alleen aan dat ze het niet als feature wordt aangegeven maar als oplossing voor de problemen.
Het zou mij niets verbazen dat ALS er dedicated servers zijn dat dit als een feature wordt geadverteerd. Dit artikel gaat immers over geruchten en die zijn soms nog niet door de marketingmolen geweest ;)

Dat de software voor dedicated server te hosten VRIJ is, heb ik trouwens altijd als een feature gezien. Dit geeft immers een heel hoog potentieel voor de community. Voor mij is dit zoals een kalender in een GSM: 'standaard' (het moet er in zitten voor mij), maar het blijft een feature.
Tekstbegrip is ook een kunst tegenwoordig. Sgreehder vindt het heel normaal dat dedicated servers bij het spel geleverd worden (zie BF/UT/Quake). In plaats daarvan is het nu een bijna 'speciale' feature geworden.
haha, ik moest daar ook gelijk aan denken maar wou het nog net niet zeggen :P
Maarja, ik ben al heel blij dat niet iedereen opeens het CoD-MW2 model volgt..

[Reactie gewijzigd door plankton123 op 14 mei 2010 10:18]

WHAHAHA! Oh god de ironie!

Eerst naait Epic zijn PC klanten met Gears of War en Unreal Tournament 3 door Gears vol met bugs te laten zitten, en deel 2 niet te uit te brengen met een dikke vette openlijke "Fuck PC gamers" door Cliffy B. Daarna door Unreal Tournament 3 geen ports te geven die wel beloofd waren naar Linux en Mac.

Dan wordt het in een keer DE rage om GEEN dedicated servers meer toe te staan op het PC platform "want dat werkt ook prima op consoles".

En nu krijgen de consoles VAN EPIC NOTABENE dedicated servers...

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 14 mei 2010 10:55]

Gears 2+3 zijn gewoon een exclusive, net zoals dat de PC exclusives hebben. Wil je Gears 2+3 spelen, koop dan een Xbox 360 :)
Nope, deel 1 was ook een exclusive. Verschillende spel ontwikkelaars hebben al aangegeven dat een Microsoft exclusive contract inhoud dat je hem voor zowel PC als 360 uit mag brengen.

Deel 1 verkocht niet lekker op de PC en daarom wordt de rest er niet op uitgebracht. Daarna kwam Clifford met de domme opmerking dat hij geen games voor PC meer zal maken want iedere pc gamer weet hoe bittorent werkt en alle pc-gamers zijn hippies die WoW spelen.
epic heeft gewoon heel veel geld van MS gekregen en heeft vervolgens de middelvinger opgestoken naar de mensen die hun groot hebben gemaakt, maar ja: geld en casual gaming is schijnbaar het enige wat dat soort bedrijven boeit. (ik koop iig nooit meer wat van epic)
[..] heeft vervolgens de middelvinger opgestoken naar de mensen die hun groot hebben gemaakt
Sommige gamers hier hebben blijkbaar echt de gedachte dat ontwikkelaars filantropen zijn en aan alle lieve gamers moeten denken in plaats van hun eigen portemonnee en/of die van de aandeelhouders.

Ik ben juist heel benieuwd wat dedicated servers gaan veranderen in het online aspect van Gears. Wellicht dat wij de voordelen van dedicated servers kunnen hebben, terwijl de ontwikkelaars het voordeel hebben van (veel) minder piraterij (dan op de PC) en geoptimaliseerde code omdat elke Xbox360, min of meer, hetzelfde is.
Hulde, nu dat IWNET nog afbreken en vervangen door dedicated servers zodat cheaters direct een ban kunnen krijgen. Dan kunnen we het inktzwarte tijdperk genaamd p2p multiplayer bij een FPS eens voor altijd afsluiten.

[Reactie gewijzigd door Spectral op 14 mei 2010 10:09]

Kleine kanttekening:
Matchmaking is nog steeds geen P2P multiplayer, maar nog steeds client-server. De hostende speler is namelijk (voor zover ik weet) nog steeds server waar de andere clients mee connecten. Bij P2P zouden alle spelers direct met elkaar communiceren ipv. via de server :)
Daar heb je gelijk in! Dat is nog altijd de grootste frustratie. Iemand met een 33K6 linkje kan nog altijd zomaar de server worden waardoor het spel niet meer te spelen is.

Ik denk dat 100% p2p misschien te doen is voor RTS games.. maar FPS, dat zou hele rare situaties opleveren :)
WTF heeft dit met IWNET te maken???

Verder mooi nieuws natuurlijk, nu ik een leuke PC heb is dit DE game waar ik wel weer eens een potje MP mee wil proberen
Nou, dit heeft met IWNet te maken omdat dat een peer 2 peer netwerk is, hetzelfde als wordt gehanteerd in de voorgaande delen van Gears of War. Dat werkte niet goed, zoals in het artikel is aangegeven en vandaar dat Spectral daarop inhaakt met zijn post.
Hebben we het nu over een lading servers die bij Epic staan, of de mogelijkheid om zelf een dedi te hosten op een pc?
Reken er maar niet op dat er nog veel dedicated servers uitkomen bij games die primair voor de consoles uitkomen: echte dedicated server support (en dus niet wat je bijvoorbeeld bij bf2 ziet) verlengt de levensduur van een game teveel, dat is ook waarom je meuk zoals iwnet hebt: zodat men de economische levensduur van zon game kan verlagen, bij de echte geldwolven zal men dus geen eigen dedicated servers meer kunnen hosten.
Hoe werkt dat dan? Moet je dan een 360 console als dedicated server laten draaien? Of zet Epic zelf een aantal dedicated servers in?
Goh, alsof men het wiel opnieuw uitvindt.. Heeft men ze eerst vierkant gemaakt, en komt men er nu achter dat de "oude" ronde wielen toch beter waren..

En ja, het liefst zou ik ook een systeem zien waar mensen hun eigen dedicated servers kunnen draaien op b.v. een (extra) Xbox 360.. Dat kon op de 1e Xbox ook bij een aantal games kan ik me herinneren.. Dus niet alleen maar servers die door het bedrijf zelf gerunt worden.. Zoveel mogelijk keuzes en vrijheid is altijd een plus..
Zoals de andere gebruikers hier stellen blijft de vraag staan: hoe wordt dit opgezet? Dedicated servers bij Epic of bij Microsoft? Of kun je je eigen 360 als dedicated server inzetten? Dat laatste lijkt mij niet. De 360, of welke game console dan ook, is niet gemaakt om te draaien als een server. Ben toch echt benieuwd hoe ze dit gaan inregelen...

Verder mag april 2011 van mij niet snel genoeg komen. Toch 1 van de vetste shooters op de consoles naar mijn mening.
Cliff zei, ''dedicated servers are just a rumour.''

Als ik Cliff was en ik werd gevraagd voor bevestiging zal ik als het gewoon niet waar was het niet ontkennen want dit is zeer goede publiciteit.
Cliffy B. I have two words to say: GoW 2 PC please...

[Reactie gewijzigd door tsbita op 14 mei 2010 11:40]

Dat zijn er toch al vier hoor ;)
sarcasme, ooit van gehoord? :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True