Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Voor een multiplayer-schietspel zijn dedicated servers een 'must', zegt Jeremy Greiner, community manager van ontwikkelaar Kaos Studios. Kaos gaat daarom 'over heel de wereld' servers neerzetten voor zijn aankomende shooter Homefront.

In een interview met website CVG maakt Jeremy Greiner duidelijk dat Kaos Studios van plan is om "over heel de wereld server farms op te zetten, zodat iedereen een goede ping en een lage latency heeft. Dan zijn we ook af van dat vreselijke voordeel dat de host heeft." De community manager van de Homefront-ontwikkelaar stelt dat je voor 32 spelers dedicated servers nodig hebt, 'anders wordt het onspeelbaar'. "Als je op Xbox Live speelt, met 12 of maximaal 16 spelers, waarbij één speler host, kan het al aardig laggy worden."

Greiner bevestigde daarom dat er dedicated servers komen voor zowel de Xbox 360-, de PlayStation 3- als de pc-versie van het schietspel, dat op 11 maart 2011 in de winkel ligt. "Pc-gebruikers kunnen bovendien zelf een server opzetten, wat de laatste tijd uit de mode is geraakt, maar waar spelers wel dol op zijn," voegt Greiner daaraan toe. Daarmee verwijst hij naar de ophef die ontstond rond de beslissing van ontwikkelaar Infinity Ward om geen dedicated-serversoftware beschikbaar te stellen voor de pc-versie van Call of Duty: Modern Warfare 2.

Cliff Bleszinski, lead designer van het dit jaar te verschijnen Gears of War 3, liet al eerder doorschemeren dat hij van mening is dat het bij multiplayer-shooters noodzakelijk is om met dedicated servers te werken, zodat alle spelers gelijke kansen hebben. Ook bij Gears of War 3 zal het dus mogelijk zijn om een dedicated server op te zetten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Dat is nou goede zaak zeg.

Persoonlijk vind ik het inderdaad een must voor een pc game om dedicated servers te hebben, en je kan zelf je eigen server opzetten, perfect voor LANs.

Dit laat mij overwegen of ik het spel ga kopen.
Ik moet eerlijk bekennen dat dit een hele zware factor is bij het besluit om een game te kopen. Een van de enige spellen waar ik echt tevreden over ben en wat geen dedicated servers heeft (met eigen keuze van server etc.) is StarCraft, maar dat is een heel ander genre spel. Ik heb dan ook door de jaren heen geconcludeerd dat een dedicated server voor shooters een 'must' is.
Als je niet meer dan 32 PC-users of 12 16 console-users op een dedicated server kan hosten, zegt de sysadmin in mij dat die software toch niet zo optimaal gemaakt is :s
Wat is de bottleneck eigenlijk? Netwerk-IO lijkt me onwaarschijnlijk voor zo'n lage limiet...
Mijn ervaring is dat dedicated servers toch redelijk veel CPU gebruiken. Ze zijn immers verantwoordelijk voor alle physics en AI in het spel level, dus er is genoeg te doen. Je kan dit soort taken niet offloaden naar de clients omdat er dan te makkelijk gecheat kan worden.
geen dedicated servers heeft toch niet zo veel zin
innitiativen als alterIWnet (waar je alle COD games on-line of on-lan kan spelen) zijn voor elk populair spel te vinden.
het duurt alleen iets langer vaak.
Na het lezen van de preview op Tweakers was ik al benieuwd naar deze game. Dit maakt het alleen maar beter voor mij, mits ze alles goed regelen qua veiligheid/cheaten.
Heel frappant dat sinds Call of Duty Modern Warfare 2 heeft besloten om dedicated servers te schrappen het nu nieuws is dat er dedicated servers beschikbaar komen voor een bepaald spel. Zelfs in de opvolger van Call of Duty MW2 zijn er dedicated servers beschikbaar hetzij in beperkte mate.
Dit is overgens geen flame/troll maar meer een constatering van de huidige gamesmarkt.

Ik ben overigens wel blij dat sommige mensen nog wel snappen hoe het werkt om online te kunnen spelen. Spelers hebben nou eenmaal graag controle en dat kan alleen als je jouw eigen server kunt opzetten. Spel lijkt me daarnaast ook erg interessant.
Vroeger was het nieuws als een spel via peer to peer werkte
Nu is het nieuws als het spel dedicated servers heeft :+

toch eigenlijk bedroevend, maar wel goed dat er nog steeds ontwikkelaars zijn die dedicated servers maakt :)
Heb zelf altijd Frontlines: Fuel of War gespeeld. En het is een erg goed spel! Deze servers zullen hem alleen nog maar beter maken. naar mijn mening is deze zelfs beter dan CoD :D
Een goed idee, want wat blijkt van games zonder dedicated server is dat die games na een jaar enorm veel spelers kwijtraken en langzaam leegbloed.
Er zijn natuurlijk ook andere factoren die meespelen maar dit is er wel een deel van.
Goede zaak. Als het spel nu maar niet zo snel doodbloedt als hun vorige titel, Frontlines.

Maar wil men PC gaming redden dan moet je meer publieksvriendelijke features erin stoppen. Of standaard custom map support.
bij gears of war is het inderdaad een must.
hoewel ik het spel toch nog vaak speel kan ik het niet helpen af en toe een vloek woord of 2 eruit te gooien door de bullshit die zich af en toe voordoet in het spel door lag.

gelukkig door mijn nieuwe internet word ik vaak gekozen als host. maarja dan heb je weer zo het gevoel alsof je mega word voor getrokken in gevechten ( wat ook zo is :P )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True