Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Hij was niet lang, de demo die we van Homefront mochten spelen, maar o, wat is de boodschap die uitgever THQ wil overbrengen duidelijk. Homefront is 'in your face', om het maar eens in goed Nederlands uit te drukken. Like nothing out there. De demo, die een deel van het eerste hoofdstuk van het spel besloeg, bestond uit een lange actiescene waarin de speler geen enkele rust wordt gegund. Dat zal niet in het hele spel zo zijn, belooft de uitgever, maar het vormt wel de hoofdmoot: bloedstollende actie, waarin je je stoer en kwetsbaar tegelijk voelt.

In Homefront speel je een Amerikaanse piloot in ruste. Het land is twee jaar geleden overvallen door het Noord-Koreaanse leger, dat sindsdien met harde hand regeert. Zoals het een goed communistisch regime betaamt, wordt elke vorm van verzet, echt of vermeend, direct en hardhandig in de kiem gesmoord. Dat is in ieder geval de boodschap die THQ aan het begin van de missie wil overbrengen. Aan het begin van de demo worden we hardhandig uit een vervallen kamer gesleurd, door drie soldaten van de KPA, de Koreaanse bezettingsmacht. Zonder blikken of blozen worden we van de trap geflikkerd, wat zeer geloofwaardig in beeld wordt gebracht.

Hands-on Homefront

Eenmaal op straat blijken we er met die behandeling nog genadig van af te zijn gekomen. De KPA houdt een ware razzia, als vergelding voor een actie van het verzet. Iedereen in de buurt wordt gearresteerd en wie niet gewillig aan de arrestatie meewerkt, wordt ter plekke neergeknald. Je ziet het gebeuren terwijl je zelf in een bus wordt afgevoerd, weg van de lieden die minder gelukkig zijn. Waarom jij wordt afgevoerd is niet direct duidelijk, zoals veel onduidelijk zal zijn tijdens de eerste delen van het spel.

* Achtervolging

Dat wordt niet eens heel veel beter als je door het verzet wordt bevrijd uit de bus. Voor uitleg is ook niet veel tijd, zeker niet tijdens de rest van de demo, want de KPA zet direct de achtervolging in. De rest van de missie bestaat uit een lange vluchtpoging, waarbij het Koreaanse leger steeds zwaarder materiaal inzet. Op je vlucht heb je hulp van het tweetal dat je uit de bus heeft bevrijd: rouwdouwer Connor en de bijna lieftallige Rianna, die haar mannetje echter prima weet te staan. Onder leiding van het ruziënde tweetal word je door een wirwar van vervallen huizen geleid, op zoek naar ene Boone, die een belangrijke rol in het verzet lijkt te vervullen en die hoge verwachtingen over jou lijkt te koesteren.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True