Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Om duidelijk te maken dat uitgever THQ hoog gaat inzetten op digitale distributie doopt het Juice Games om tot THQ Digital Studios Warrington, en Rainbow Studios tot THQ Digital Studios Phoenix. De verandering kost zestig werknemers hun baan.

De Amerikaanse uitgever THQ wil meer games via digitale distributie aanbieden. Daarom moeten twee ontwikkelstudio's van de uitgever zich voortaan toeleggen op games voor Xbox Live Arcade, PlayStation Network, de iPhone en de iPad. Beide studio's krijgen een andere naam. Het Engelse Juice Games gaat voortaan als THQ Digital Studios Warrington door het leven en het Amerikaanse Rainbow Studios wordt omgedoopt tot THQ Digital Studios Phoenix. In 2011 zouden de eerste digitaal te distribueren games van beide studio's op de markt moeten verschijnen.

De naamsverandering gaat gepaard met een reorganisatie die zestig werknemers hun baan kost. Beide studio's waren al eens eerder de klos. Toen THQ in 2008 een grote reorganisatie doorvoerde en 600 werknemers op straat zette, vlogen er in Warrington 40 man uit; dat was het volledige team dat werkte aan de flight-sim Stormbirds, dat door THQ geschrapt werd. Ook in Phoenix vielen toen ontslagen.

De reorganisatie volgt op het bekendmaken van de cijfers over het laatste kwartaal van 2009. THQ boekte een winst van een half miljoen dollar, en dat is erg weinig voor een concern dat ruwweg 2000 man in dienst heeft. Het resultaat was echter beduidend beter dan een jaar eerder, toen in hetzelfde kwartaal 190 miljoen dollar verlies werd geleden.

Na de presentatie van de cijfers lichtte Brian Farrell, directeur van de uitgeverij, toe wat de komende tijd van het concern mag worden verwacht. Farrell bevestigde dat er gewerkt wordt aan opvolgers van Darksiders, Red Faction, Saints Row en de Blob. De nieuwe Red Faction, de opvolger van Red Faction: Guerrilla, verschijnt nog voor 31 maart 2011, als het volgende fiscale jaar van de uitgever eindigt. Voor die datum zal ook het schietspel Homefront verschijnen. Een nieuwe Saints Row staat gepland voor het fiscale jaar dat eindigt op 31 maart 2013. Wanneer de opvolger van Darksiders verschijnt, maakte Farrell niet bekend, en hij liet ook niets los over het vervolg op de Blob, de kleurrijke game voor de Wii waarvan het concept werd verzonnen door een groep Utrechtse studenten.

De Blob

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (45)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

ik ben bang dat dat de toekomst is van heel veel dingen: digitale distributie.
En dat kost banen ja.
Zou betekenen dat als deze trend doorzet behoorlijk veel mensen in veel bedrijfstakken zullen moeten gaan omscholen... tot wat weet ik zelf eigenlijk ook niet.
video killed the radio star :+

in het distributieproces zullen banen verdwijnen. Maar er kan dan goedkoper geleverd en de afnemer bespaart geld dat weer geinvesteerd kan worden in andere zaken (zoals marketing) waardoor er in dat segment weer banen nodig zijn.... elk nadeel heeft z'n voordeel enzo
klopt, maar niet iedereen is geschikt voor elke bedrijfstak. En zeker als er in de marketing minder mensen nodig zijn om hetzelfde te bereiken dan in het distributieproces. Dan komt er een overschot van 'overbodige' mensen die niet zo makkelijk een nieuwe baan zullen gaan vinden.
meer werk voor trainers die omscholingen verzorgen en meer werk voor arbeidsbemiddelaars en in het ergste geval: meer werk voor de uitkeringsinstanties. ;)

Niet iedereen is geschikt voor een andere brance maar de ontwikkeling van de digitale distributie gaat ook niet in 1 dag. Daarbij blijft innovatie altijd nodig. Een automonteur die 30 jaar geleden van school kwam had ook nooit gehoord van hybride moteren en welke it-er die in de jaren 80 van school af kwam had ervaring met android?

Als het je baan kost is het vervelend maar je kan het ook zien als kans om iets nieuws te beginnen.
Hoezo? Als je in de distributie werkt heb jij een netwerk van klanten.
Die klanten zullen heus niet alleen games verkopen waardoor jij dus gemakkelijk bij 1 van de leveranciers van jou klanten aan de slag kan en zei nemen je graag in dienst wanneer je een groot netwerk hebt (je mag geen klanten mee nemen maar je mag ze wel opnieuw benaderen en zeker wanneer je in een andere tak als de game distributie aan de slag gaat). Dit geld voor de verkoop tak en de marketing tak (iedereen denkt dat marketing zich right op reclames ed maar dat gaat veel dieper tot aan merchandising aan toe)

Ik zie niet echt een probleem hoor gewoon een logisch verloop van zaken

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 4 februari 2010 15:14]

Met digitale distributie minder en waarschijnlijk geen piraterij, geen recht op retour voor winkels, geen voorfinanciering van voorraden etc. Het grootste voordeel is echter het directe contact met de gebruiker en de mogelijkheid om aanvullende content te verkopen.

Dit betekent veel nieuwe mogelijkheden voor klanten en nieuwe opportunities voor medewerkers, moeten ze alleen wel meekunnen met de nieuwe technieken.

Edit : Typo (2x)

[Reactie gewijzigd door xxtremexx op 4 februari 2010 15:04]

Direct contact met de gebruiker heeft zijn voordelen ja, maar betekend buiten de voordelen ook dat je met 1e lijns klachten te maken krijgt. iets wat eerst was weg gelegd voor de winkels en andere verkoop punten. hier zijn dan ook weer banen in te verzinnen/creëren denk!
wat hadden winkels dan voor 1e lijns klachten mbt games? Kapotte cdtjes of beschadigde doosjes? Heeft allemaal niets te maken met digitale distributie.
Mensen die terugkomen omdat keys niet werken of het spel het niet doet op hun pc en het weer willen omruilen.
Dat laaste is zeker nog wel van toepassing. Dat eerste als het goed wordt gedaan niet meer.
kwestie van kijken naar de systeemeisen. Zo moeilijk is het niet. Als je een nieuwe tafel koopt kijk je toch ook eerst hoe groot die is en of die past in de kamer.
Pc spellen die via Steam worden gereleased worden ook gewoon gecracked, dus piraterij is zeer zeker nog mogelijk.
Waar komt dat fabeltje toch vandaan dat Digitale distributie piraterij tegengaat? Ik kom dat nu iedere keer weer tegen!!!!!
Sorry hoor, maar een digitale versie wordt net zo rap gekraakt als een boxed versie.
Dat maakt echt geen verschil voor piraterij. Het wordt alleen lastiger als het aan een account gekoppeld wordt en bij het spelen account aktivatie nodig is.


PS: ik koop mn meeste software via, direct2drive, gamersgate en matrixgames en nog een paar anderen.
Het is alleen goedkoper, omdat ik er benzine en dure parkeerkosten en tijd mee bespaar, verder zit er weinig verschil in prijzen, behalve dat je oude games wel is goedkoop kan krijgen.
Niet alleen dat, maar wat gaat er met de prijzen gebeuren? Durven ze straks ook nog gewoon euro=dollar koers eropna houden zoals Steam dat doet?
Digitale distributie is gewoon een nieuw middel om geld uit de zakken te kloppen van de comsument.
Als je bvb €50 betaald voor een game, zal deze bij digitale distributie dan €45 worden omdat bvb het boekje, doosje en DVD €5 kost? Denk het niet. De prijs zal dan even hoog zijn denk ik.
Je snapt niet helemaal hoe de wereld in elkaar zit volgens mij

Iedereen weet dat digitale distributie de toekomst is maar dat betekend niet dat je al je geld daarop in zet
Als jij online je game gaat verkopen voor 10 euro minder zullen veel winkels boos worden.
Op het moment dat je winkel ketens als bijv de Media markt zo boos maakt dat ze je gaan boycotten mis jij gewoon een flink deel van je afzet markt

Daarom zal je pas prijs verlagingen zien wanneer de game industrie de fysieke winkels laat vallen maar die hebben nog een te groot aandeel (ik denk minimaal 75%) om dit zo 123 te doen

In dit vak gebied (distributie) is het bijna altijd een kwestie van een goede prijs en het gunnen. Al zijn de winkels de goede prijs kwijt gaan ze jou dat plekje in de winkel echt niet gunnen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 4 februari 2010 15:19]

En als blijkt dat mensen het tóch wel via digitale distributie kopen voor hetzelfde geld, waarom dan de prijzen op termijn verlagen? ergo: Xeno heeft wel degelijk gelijk dat hij de angst heeft dat je zodirect geen tastbaar produkt meer hebt en evengoed de hoofdprijs blijft betalen.
Ja maar dat zijn 2 andere zaken... Ik geef alleen aan waarom dit prijs niveau NU wordt gebruikt

Ik vrees ook dat de prijs niet zal dalen wanneer alleen maar online distributie wordt gebruikt maar dat is een compleet andere zaak
net zoals ze met de e-books proberen.
ja... dat zouden ze echt zwaar moeten gaan tegenhouden.

maar goed, wie zijn wij :(
Vast wel want een van de digitale distributie manieren die THQ gebruikt is steam.
Mediamarkt bied nog maar fraktie aan van de games die uitkomen, daar valt echt niet veel geld te halen.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 4 februari 2010 17:28]

Ze bieden wel veel games aan die uitkomen, maar ze verdwijnen gewoon te snel weer. Ze mogen hun assortiment wel iets uitbreiden, en ook spellen die wat ouder zijn blijven verkopen, zoals bijvoorbeeld de Free Record Shop dat doet (tenminste in mijn woonplaats)
Ik hoop dat we echt geen opbod van platformen gaan krijgen die elk aparte installs van ondersteunende applicaties vereisen. Want probeer dat als gebruiker maar eens bij te houden. Ik zie het al gebeuren dat elke uitgever (THQ, Activision/Bizz, EA, ...) een eigen systeem ontwikkelt.
Die systemen falen nogal hard bij overkoepelende systemen zoals Steam en Direct2Drive. Je kan wel een opbod van dat soort platformen verwachten wellicht, maar downloadapplicaties voor enkel de eigen games lijkt me niet succesvol.
Goede ontwikkeling. Digitaal is de toekomst. Steam heeft haar cijfers bekend gemaakt. Enorme successen.
Precies, het heeft gewoon de toekomst. En het scheelt een hoop kosten, is nog beter voor het milieu ook.
Als alle servers van steam en dergelijke op groene stroom draaien wel ja :)
goed idee nou hopen dat ze het ook correct uitvoeren.
ga namelijk niet het zelfde betalen voor games waar ik een cd of dvd vor moet kopen met extra belastingen erop.
om nog maar niet te spreken over het hoesje, drukwerk en personeels/transportkosten die minder zijn.

tot op heden hebben bedrijven dit niet begrepen en zijn de games online niet echt gerechtvaardigd qua prijs.

en een systeem als steam vind ik dus echt naadje ik zit helemaal niet te wachten op software op mn pc als ze willen dat ik het betaal en onlike koop moeten ze het brengen zoals ik wil een simpele download en online betaling zonder bagger erin en geen beveiligingen die zorgen dat ik cracks nodig heb om het lekker te laten werken.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 4 februari 2010 20:27]

Zijn we weer begonnen met de ontslagrondes ? De bedrijven gebruiken nu echt de crisis als excuus om mensen te ontslaan.
Waarom zouden bedrijven de crisis als excuus moeten nodig hebben?

Als THQ denkt dat het zijn plannen kan uitvoeren zonder die 60 man, waarom zou het die dan moeten blijven betalen?

Het is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True