Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties

Uitgever THQ ziet zich gedwongen om ontwikkelaar Big Huge Games te verkopen. Het personeel van de studio is gewaarschuwd dat de studio wordt gesloten als de uitgever niet snel een koper weet te vinden.

Logo Rise of NationsDe Amerikaanse ontwikkelaar Big Huge Games heeft een zogenaamde Warn Act Notice uitgevaardigd. Daarmee waarschuwt de ontwikkelaar het personeel ervoor dat er binnenkort wellicht ontslagen vallen. De Amerikaanse Warn Act verplicht werkgevers tot een dergelijke waarschuwing als ontslag dreigt voor vijftig of meer werknemers, zodat het personeel tijdig maatregelen kan nemen.

Inmiddels heeft uitgever THQ, de eigenaar van Big Huge Games, bevestigd dat er ontslagen dreigen bij de ontwikkelaar. De uitgever zit midden in een stevige reorganisatie, waarbij 220 miljoen dollar wordt bezuinigd en zeshonderd mensen worden ontslagen. Julie MacMedan, hoofd Investor Relations bij THQ, heeft bekendgemaakt dat THQ probeert Big Huge Games te verkopen, en dat de uitgever gedwongen is de studio te sluiten als dit niet op korte termijn lukt. MacMedan maakte niet bekend of zich al geïnteresseerde partijen hebben gemeld.

Big Huge Games werd in 2000 opgericht door onder andere Brian Reynolds, die eerder betrokken was bij de oprichting van Firaxis. Big Huge is vooral bekend van het strategische spel Rise of Nations, dat werd uitgegeven door Microsoft. De studio werd begin 2008 opgekocht door THQ. Big Huge Games werkt aan een onaangekondigd rollenspel waarvoor Ken Rolston is aangetrokken, die als lead designer betrokken was bij de ontwikkeling van The Elder Scrolls III: Morrowind en The Elder Scrolls IV: Oblivion. Het spel zou in 2009 uit moeten komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Vorig jaar gekocht, nu al problemen :P Was dus niet zo'n tactische aankoop, al had mogelijk niet iedereen de huidige crisis destijds voorzien.
Toch vraag je je af of bedrijven tegenwordig wel ver genoeg in de toekomst kijken, of dat ze alleen maar directe winst willen zien. Een jaar geleden was het al vrij duidelijk dat de crisis er aan kwam. En tbh valt het allemaal wel mee tot nu toe, het is niet zo dat er significant minder games verkocht worden (in Europa iig). Wel zijn veel aandelen minder waard geworden.

De aankoop van Big Huge Games ging gemoeid met geschat 40 Miljoen Dollar ( http://www.gamespot.com/news/6184720.html ) bij zo'n aankoop bekijk je dan toch wel of het bedrijf / concept levensvatbaar is voor meer dan een jaar, zelfs als het slechter zou gaan?

Veel bedrijven hebben flink rondgesmeten met 'virtueel' (aandelen) geld en zijn ondertussen ineens allemaal niet meer liquide, het is echt een opgeblazen bel die spat en veel bedrijven hebben zich voor gedaan als een veel groter bedrijf en kunnen nu bij de eerste klappen (de echte crisis moet volgens mij nog komen) al hun halve bedrijf verkopen :/
Ik denk dat je hiermee de spijker op de kop slaat. Feitelijk is een gamestudio niet meer dan een aantal licenties, wat vast + veel tijdelijk personeel en evt. wat cash.

Toch worden ze dankzij de beurs gewaardeerd soms op vele tientallen miljoenen dankzij de goede verkoop van een recente titel (die soms zelfs minder opgebracht heeft dan de stijging van de aandelen dankzij deze verkopen).
Als je goed leest zit de uitgever in een stevige reorganisatie, dus THQ is degene die 220 miljoen moet bezuinigen en 600 mensen eruit moet gooien. Hun oplossing om een pas opgekochte studio of te verkopen of te sluiten. Maar denk niet dat dat ligt aan Big Huge Games, maar meer aan de problemen bij THQ zelf...
Met al die berichten over games studios de laatste tijd krijg ik ernstig de indruk dat de hele games industrie bedrijfskundig gezien in de "problemen" zit.

Wat mij ook opvalt is dat "oude" entertainment bedrijven ( Film producenten e.d ) steeds vaker de slachtoffers opkopen, of ze creeren door opsplitsing etc.

En dat terwijl de games industrie nog steeds groeit als kool !
Alleen groeien ze wel de verkeerde kant op. Een gamebakker is een lastige business. Als je er mee begint heb je het eerste jaar niets dan kosten en een berg met kritiek. Zonder diepe zakken begin je niets in die branche. En dan moet je er voor zorgen dat je game goed is, populair wordt en niet doodgekopieerd wordt. Tis een beetje hetzelfde als in de filmbiz, enkele producten zijn goed en dienen de verliezen op 85% van de crap te compenseren.

Helaas is het ook zo dat er de laatste tijd weinig schokkends verschijnt. Bij heel veel games heb ik het gevoel van seen it, been there, done that. Alles is al gedaan! Ik had bij de laatste Mario Galaxy niet het WOW gevoel wat ik bij pakweg Mario 64 had. GTA IV wordt geplaagd door technische ellende en toch vinden veel mensen San Andreas en eerder beter. Als er al iets goed verkoopt zoals de Wii zijn het veelal party games en wees eerlijk, iets als Brain Training kun je ook op een gratis flash site krijgen, zo schokkend is die meuk niet. En de games die dan wel enorm gehyped worden bloeden binnen de kortste keren dood of zijn veel te kort en voelen mensen zich weer bekocht. Kijk naar de launch van Halo 3, groter dan menig film. En wat horen we er nu nog van? Of over tien jaar? Op een beetje lan trek ik zo MarioKart 64 uit de kast en daar zijn we een volle avond zoet mee. Ik zie dat bij de huidige generatie games niet meer gebeuren...

Ook vreemd zijn alle "grote" games met een enorm budget wat of slecht verkoopt of gewoon tegenvalt. Zeker als je het vergelijkt met Braid en World of Goo. Twee kleine simpele 2D games die overal hoge ogen gooien en soms zeer verslavend zijn. Dan doen ze toch iets fout...
Je stelt dat het een "lastige" business is.

Waarom word er dan gekozen voor een business model die gelijk is aan die van de filmindustrie ?

Wat ik zie, is dat de studio's die dat niet doen, beter presteren dan de studio's die dat wel doen. Hierbij kijk ik dan naar de kwaliteit van games, niet naar de totale omzet en winst.

Als ze het zelfde business model gaan hanteren als de filmindustrie, voorzie ik de zelfde problemen als die de film industrie heeft. Niet echt een tactisch besluit.

Kijk bijvoorbeeld naar de "goede naam" van EA...

Eigenlijk vind ik dan ook dat de filmindustrie de games industrie kapot maakt.
Dat klopt niet, hoewel de Wii je een spel levert bij aanschaf, worden er daarna relatief weinig games voor verkocht.

Was hier een tijdje terug nog een artikel over, volgens GameStop is het nu 8 games per console voor de Xbox 360 en ruim 3 voor de Wii. En daar is het gratis spel wel bij meegeteld.

En over Halo 3:
Halo 3 grossed US$300 million in its first week. More than one million people played Halo 3 on Xbox Live in the first twenty hours. As of January 3, 2008, Halo 3 has sold 8.1 million copies, and was the best-selling video game of 2007 in the U.S. Overall, the game was very well-received by critics, with the Forge and multiplayer offerings singled out as strong features. By March 2009 more than 1 billion online matches had been played online.
Bron Wikipedia.
Microsoft today announced that HaloŽ 3 has officially become the biggest entertainment launch in history, garnering an estimated $170 million in sales in the United States alone in the first 24 hours. The Xbox 360™ title beat previous records set by blockbuster theatrical releases like Spider-Man 3 and novels such as Harry Potter and the Deathly Hallows.
Bron Bungie

Ongekende sales in de gamesindustrie of entertainment industrie in het algemeen, zonder marktleider op het gebied van gamesconsoles te zijn.
1 miljard online matches, dat betekent ruim 1 miljoen (!!!) online matches per dag wereldwijd sinds de release gemiddeld! Dat is bijna ongekend in de gamesindustrie.

Ik ben het met je eens dat er veel bagger uitkomt, maar imho kan je Halo 3 daar echt niet onder scharen.
Al die cijfers zijn door de industrie zelf geleverd en niet controleerbaar.
Dit maakt je statement vrij waardeloos.
Oh en welke cijfers kun je wel controleren dan? In jouw optiek moeten de cijfers van het CBS ook waardeloos zijn? Aangezien je die ook niet kan controleren.
Publiceert het CBS ook statistiek over zichzelf ?
Zo ja, dan weet je mijn antwoord.
idd rise of nations was een goede game :) ook mooi gebalanceerd enzo, leuk tijdens een lan. ik hoop dat ze het hoofd boven water kunnen houden.
Zowel van Morrowind als Oblivion heb ik erg genoten. Ik hoop dat Rolston terug mag naar bethesda, hij heeft prima werk geleverd in zijn tijd daar. Spijtig dat hij (en zijn team) nu een beetje de dupe zijn van slecht beleid van THQ.
Rise of Nations was inderdaad een goede game, maar dat is vijf jaar geleden. Je kunt daar niet op blijven teren. Rise of Legends (2006) was geen slechte game, maar geen kaskraker en volgens mij is er geen grote online community oid.

Ze hebben in 2007 nog wel een Xbox Arcade game uitgebracht, en een redelijke expansion voor Age of Empires 3.

In 2008 hebben ze echter nog niets uitgebracht, en de details over die nieuwe RPG blijven wel erg lang uit.

Misschien is het een goed idee voor BHG om "back to the roots" te gaan en goede, degelijke RTS games te maken.

"Het is zonde als deze studio sluit, want ze hebben ... gemaakt" is naar mijn mening een slechte reden, beter zou zijn "Het is zonde als deze studio sluit, want ze zouden ... gaan maken". Bij BHG valt dat laatste naar mijn mening nog niet te zeggen...
Zonde, Ik speel nog steeds af en toe Rise of Nations en vind dat best wel een toffe game.
Hopelijk vinden ze een koper.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True