Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Ontwikkelaar Volition heeft medegedeeld dat de pc-versie van Saints Row 2 gebruik zal maken van Steam als digital rights management-systeem. Tegelijkertijd heeft de ontwikkelaar de systeemeisen van het spel bekendgemaakt.

Een medewerker van het Amerikaanse Volition Inc. heeft op het forum van actiespel Saints Row 2 geschreven dat de ontwikkelaar Steam heeft uitgekozen om te controleren of spelers een legale versie van de pc-versie van het spel bezitten. Na installatie moet het spel via Steam worden geauthentificeerd. Ook als online wordt gespeeld moet er contact worden gemaakt met Steam. Er zijn echter geen verdere beperkingen, er wordt dus niet bijgehouden hoe vaak het spel is geļnstalleerd. Wie nog geen account heeft bij Steam, moet de client van de dienst downloaden en een account aanmaken. Beide acties zijn gratis. Steam wordt niet alleen gebruikt ter verificatie, de pc-versie kan via de dienst ook worden gekocht en gedownload. De pc-versie van Saints Row 2 verschijnt in januari 2009. Het spel verscheen in oktober al voor de Xbox 360 en de Playstation 3.

Volition maakte ook bekend welke eisen het spel aan de pc stelt. Minimaal is een dualcore-processor van 2 GHz nodig, met 1 GB ram-geheugen en 15 GB vrije ruimte op de harde schijf. De videokaart moet overweg kunnen met Shader Model 3.0 en over 128 MB eigen geheugen beschikken, gamers moeten daardoor minimaal over een Geforce 7600 of Radeon X1300 beschikken. Aangeraden wordt een dualcore-processor van 3,2 GHz en 2 GB ram, aangevuld met een videokaart die over 256 MB eigen geheugen beschikt en overweg kan met Shader Model 3.0. Dat staat gelijk aan minimaal een Geforce 8800 of Radeon HD3850 videokaart. Een internetverbinding is nodig om het spel na installatie te activeren en uiteraard om in multiplayer online te kunnen spelen.

Saints Row 2 heeft een open spelwereld, zoals Grand Theft Auto. Uitgever THQ probeert de Saints Row-serie aan te prijzen als een gewelddadige variant op GTA. De uitgever baarde vooral opzien door porno-actrice Tera Patrick in te huren om het spel aan te prijzen via zogenaamde 'Dev Diaries'.

Video (SaintsRow2TeraPatrick01.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Als ontwikkelaars denken dat steam een "Veilig" platform is dan hebben ze het goed mis, Ik zie van elke game die alleen op steam uitkomt altijd weer van die offline versies die het goed doen zonder Steam.
Ik snap het doel van DRM niet helemaal als het altijd gekraakt word?

Verder is steam een prima platform dat prima werkt (in mijn ogen) voor het kopen en spelen van games.
DRM heeft in feite ook geen doel meer tegenwoordig. Het wordt toch altijd gekraakt, en het kost de ontwikkelaar ook klauwen vol met geld.

De nieuwe trend word waarschijnlijk weer zonder DRM uiteindelijk, gezien bijvoorbeeld World of Goo en de nieuwe Prince of Persia zonder DRM waren.
Uiteindelijk komt uit deze test dat spellen zonder DRM net zoveel gedownload worden als spellen met DRM.
Bekijk het zo, als een spel goed is wordt het toch wel gekocht, en als het slecht is niet.
En wil je online spelen, dan zul je toch de officiele versie moeten hebben meestal in verband met authentication op de servers.

Dit maakt het hele DRM principe overbodig, althans voor computerspellen. Gewoon weer terug naar het CD-key principe wat al bij Half-Life gold, dat werkt nog altijd het beste.
Bekijk het zo, als een spel goed is wordt het toch wel gekocht, en als het slecht is niet.
Wordt het echter voldoende gekocht om de kosten eruit te halen? "Goeie spellen verkopen toch wel" is wel een erg makkelijke redenatie.
Ze worden zeker voldoende verkocht, anders waren de uitgevers en makers toch al lang failliet of niet?

Ik probeer spellen ook altijd eerst uit, dat geef ik toe. Maar ik koop ze daarna wel als ze goed/ok zijn. Dat vind ik wel zo eerlijk voor de moeite die erin gestoken is.

Natuurlijk moeten de makers wel innovatief blijven met hun producten, en niet proberen alleen maar 13 in een dozijn spellen te verkopen, want dan worden ze op den duur inderdaad niet meer verkocht.

Want soms heb ik ook echt wel spellen die ik download en probeer en die heel goed blijken te zijn. Als ik mijn 50 euro daar in tegen in eerste instantie in de winkel had gestaan had ik het niet gekocht. En dat is waar vaak overheen gekeken wordt omdat men meent dat downloaden alleen maar slecht is.

En demo's van spellen zijn (tegenwoordig ook zeldzaam) geen goede weergave van een spel over het algemeen, want net als is filmtrailers wordt meestal het beste in de demo en trailer gestopt. En vallen spellen daarom achteraf tegen.

Ik ben een voorstander van downloaden, maar ook zo eerlijk om de spellen te kopen als ze goed zijn. En ik geef toe dat een deel van de downloaders die balans niet heeft, maar dat komt vanzelf. Die persiode heb ik ook gehad.
Ze worden zeker voldoende verkocht, anders waren de uitgevers en makers toch al lang failliet of niet?
Je beredeneert wel erg kort door de bocht en alleen daarom al verkeerd. Heb je enig idee hoeveel uitgevers/developers constant failliet gaan? Nou geef ik toe dat dat niet per se aan illegale kopieen hoeft te liggen, maar je hele 'toespraak' was gefundeert op die eerste (incorrecte) stelling.
Nee hoor. Net zo goed als dat schrijvers niet altijd een goed boek schrijven, wat dus niet goed verkoopt, maken ontwikkelaars ook slechte spellen die niet verkopen. En de meesten verdwijnen dan net als schrijvers van de markt.

De enige katalysator op computerspel gebied in dit is, dat aangezien een heel team jaren aan een spel werkt, dit erg duur is. Als dit spel dan flopt omdat het gewoon slecht is, en dus na het downloaden ook niet gekocht word , dan ben je al failliet.
Want geloof het of niet. De meeste mensen die een spel downloaden en het goed vinden kopen het gewoon hoor.

Dit doet echter niets af aan het feit dat als spellen niet voldoende zouden verkopen er wel meer ontwikkelaars failliet zouden gaan. Als een product niet deugt, zal het nooit goed verkopen, dat geld voor alle producten, niet alleen spellen.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 30 december 2008 10:13]

Steam is imo de beste oplossing voor games die online gespeeld worden.
Het is voor beide partijen de makkelijkste oplossing,

Ontwikkelaar:
  • Als verificatie server werkt steam goed is bij mijn weten nog niet gekraakt, dus met illegale versie kan je niet online spelen
  • En minder detailhandel kosten
  • Geen tweedehands handel, game gelockt aan steam account
  • Geen klachten van eindgebruikers over beperkingen door DRM
Eindgebruiker:
  • Je hebt een account nodig voor all je spelletjes, waar zo lang je je e-mail adres nog hebt, altijd bij kan komen, en je op nieuw je spellen kan downloaden als je ze kwijt bent.
  • Enige nadeel voor eindgebruikers kan zijn, dat je je spel niet meer kan door verkopen
  • geen irritante DRM die je allerlei beperkingen op legt
Dus voor beide voordelen, behalve dan voor gebruikers die hun spelletjes verkopen als ze er klaar mee zijn.
(persoonlijk vind ik het wel leuk om weer eens een oud spel te installeren en te spelen)

[Reactie gewijzigd door player-x op 30 december 2008 09:14]

Maar uiteindelijk hebben we dus bijna geen beveiliging voor Saints Row 2? Ik bedoel, welk spel dat via steam beveiligd is, is nog niet gekraakt zodat je zelfs online kunt spelen, ookal heb je dan alleen maar toegang tot cracked servers. Of is dit een heel ander systeem dan Team Fortress 2 bijvoorbeeld heeft?
Welk spel dat viaDRM beveiligd is is nog niet gekraakt? Alleen online spellen waarbij mensen op de officiele server willen spelen lijken dit enigsinds te doen, maar zelfs iets als WoW kan op niet legale servers gespeeld worden.

Wat dit allemaal wel veroorzaakt is dat jij dus niet jou legaal gekochte spel kan doorverkopen of weggeven.

Van alle DRM oplossingen vind ik steam nog wel de prettigste, je kan gewoon overal waar je je aanmeld je spel downloaden en spelen en heb geen CDs o.i.d. nodig. Ik heb natuurlijk liever helemaal geen DRM maar Steam heeft op het DRM zijn na een hoop plus punten.
Daar gaat het net om. Je moet dan wel op de vrij schaarse, slecht bereikbare cracked servers gaan spelen. En het boeltje kraken, en met elke update weer maken dat je de juiste update vindt en dat je nog servers vindt die even snel up-to-date zijn. Voor mij veel te veel miserie, dus ik koop spellen van Steam gewoon. Erg in tegenstelling tot andere games.

Bovendien kan ik ze eender waar snel en zonder meerkost weer downloaden, en dat is mij het geld wel waard.
heb liever toegang tot een steam server dan tot een crack server tho
naar mijn ervaring cheat een relatief groot deel in de spellen op de cracked server
Dat in tegenstelling tot de Steam servers. Maar misschien heb ik alleen maar slechte ervaringen ermee, dat kan natuurlijk ook :)
Prima idee, Steam bevalt mij een stuk beter dan elke andere beveiligingssmethode die momenteel gebruikt wordt. Behalve die van Stardock, die helemaal geen DRM gebruiken dan ;)
15 gb...doet me denken aan de 16 gb van GTA. Nu maar hopen dat ie wat beter draait dan zijn concurrent......
Waarschijnlijk wel. Misschien iets minder details, maar op de xbox 360 liep ie ook al veel soepeler dan GTA en minder vage effecten zoals blur, blooming, etc. Zo zie je teminste waar je overheen rijd.

Maar goed, tegenwoordig kosten die schijven ook geen drol meer dus dat is minder erg meer.
Het is jammer dat het verschil in prijs tussen steam en de winkel erg klein is of misschien zelfs hetzelfde. Anders zou steam ideaal zijn. Ik gebruik steam zelf voor al m'n Half life gerelateerde spellen, en vind het ideaal dat ik overal waar internet is je kunt inloggen en je games kunt downloaden en spelen. Ik hoop dat ze bij saints row het zelfde principe gebruiken.
Het was altijd een stukje voordeliger, maar sinds ze de euro hebben ingevoerd bij steam...
@bezerker

Als je de eerste keer inlogt in steam en daarna zet op offline aanmelden en dan je internet stekker eruit doet kan je gewoon nog je steam spellen spelen. En speel je nog steeds Simcity 1 of Carmaggedon ?
Carmaggedon? Nee, is niet echt makkelijk meer te spelen ivm DOS 3dfx ondersteuning. SimCity 2000 heb ik nog wel recentelijk gespeeld. Net zoals, Little Big Adventure, Broken Sword 1, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Discworld (ondersteuning in SCUMMVM is fantastisch), zelf Monuments of Mars heb ik gister nog gespeeld (speaker geluid is wel een beetje irritant met moderne systemen omdat je meestal je systeem niet meer onder je monitor hebt staan).
Eens in de zoveel tijd heb ik wel eens zin om een klassieker uit de kast te trekken om ze te spelen. Er zijn alleen redelijk wat spellen die niet goed verjaard zijn, en een aantal die heel lastig aan de praat te krijgen zijn (DOS 3dfx games, of DirectX 5 of ouder, DirectX 6-7 is ook soms redelijk tricky).
Daar heb je wel emulators voor.
Ook werken DirectX <5 games meestal wel goed met compatibility op windows 95, en 6-7 games op 98.
Wel grappig dat de meesten hier steam bashen terwijl ze het nog noiot gebruikt hebben ;) Steam is imo een geweldig platform om je games te krijgen, de meeste games kan je ook gewoon in de winkel kopen dus dan heb je ook geen last van de ¤=$, wat ook alweer gemeut is.
Alleen jammer dat laatst de prijs zo opgeslagen is nu Steam ook hier in euri afrekent. Afgelopen zomer heb ik een hoop games op steam gekocht, kostte omgerekend geen fluit...
Steam vind ik nog een nette oplossing als er dan toch zoiets op moet zitten.
Ook de mogelijkheid dat je overal je spellen kunt downloaden met alleen je inloggegevens vindt ik ideaal en nodig altijd meer uit tot spelen van die spellen.

Dat Steam wel te kraken is klopt wel en zo heb ik ook eerst TF2 illegaal gekregen. Ik kon zelfs een enkele server online spelen en zo kon ik het spel goed uitproberen waardoor ik het spel uiteindelijk heb gekocht omdat het legaal via steam toch een stuk makkelijker is en ik het geld waard vond (was op dat moment maar 19dollar en toen stond de dollar bijna op ze laagst).
Kijk dat er aan beveiliging wordt gedaan oke, maar soms gaan ze echt way to far. Ik denk dat dit EN goed is EN weinig irritatie opwekt bij gamers.Bij mij niet tenminste want ook al schaf ik niks aan via Steam, ik heb t wel geinstalleerd en veel extra tijd kost me het dus niet.

@XoRep

Alles valt te kraken maar dan heb je toch een probleem achteraf want ze komen er toch achter wie er gecheat heeft en wie niet, hoe dan ook.
Een aantal jaren geleden, weet niet meer precies wanneer, had Valve/Steam verkeerde bans uitgedeeld of waren hun servers gecrashed waardoor de ID's verloren zijn gegaan met als gevolg dat alle banned cheaters weer vrolijk hun accounts konden activeren. Ook hun HL2 was online "gestolen" voor release.

Dat zijn voor mij incidenten geweest die doom scenario's in de praktijk brachten. Ik hoor de Gisp's admins nog vloeken daarom. Fouten maken is mogelijk maar dit soort fouten hebben verregaande gevolgen en in die 10 jaar tijd heb ik Valve nooit echt betrouwbaar gevonden, zowel in hun manier van opereren alswel de vele toezeggingen die ze maken en niet nakomen.

Mogelijk dat Steam nu wel goed werkt maar Valve heeft al lang hun kruit verschoten bij mij en zal niet meer hun software gebruiken. De vraag is waarom gameontwikkelaars dit wel willen blijven doen, het lijkt me vrij eenvoudig en zelfs goedkoper om zelf een stukje software te schrijven en een aantal servers te plaatsen voor verificatie :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True