Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Speluitgever THQ gaat samenwerken met Massive, een reclamebedrijf dat onderdeel uitmaakt van Microsoft. De twee partijen willen in-game advertenties in pc- en consolespellen aan de man brengen.

Volgens de overeenkomst krijgt Massive het recht om in zowel pc- als Xbox 360-titels van THQ te adverteren. De lijst met games vermeldt onder andere Saints Row 2. Dit spel voor de Xbox 360, dat vaak wordt vergeleken met de GTA IV-serie van Rockstar, is al voorbereid op het vertonen van dynamische reclame, die via het internet gedistribueerd wordt. Het spel zou al meer dan twee miljoen maal over de toonbank zijn gegaan. Saints Row 2 zal volgens THQ in januari volgend jaar ook voor de pc verschijnen.

De twee partijen hebben geen financiŽle details over de reclamedeal bekendgemaakt, maar bekend is dat Microsoft hoog inzet op reclame-inkomsten uit spellen. In 2006 nam de softwaregigant daartoe Massive over, terwijl Microsoft met zijn Xbox Live-netwerk de infrastructuur voor het verspreiden van in-game advertenties reeds klaar heeft liggen.

Ingame-reclame in Saints Row 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Voor games die zich afspelen in een realistische wereld zoals GTA is reclame juist positief omdat ze de beleving van een realistische wereld versterken. Ik denk ook niet dat iemand tegen is dat hierin betaalde reclame zal komen.

Het wordt een ander verhaal als er in Zelda of Mario games reclame gaan zien uit de 'echte' wereld.
Voor games die zich afspelen in een realistische wereld zoals GTA is reclame juist positief omdat ze de beleving van een realistische wereld versterken.
Dat is ook een goed punt.

Ik heb opzich niets tegen ingame reclame, zolang het maar op een passende en niet storende manier wordt aangepakt. Ik besef mij ook wel dat game studio's tegenwoordig veel grotere ontwikkelingsteams in dienst hebben en een fatsoenlijk spel met hedendaagse graphics etc. maken kost gewoon veel tijd, om maar niet te spreken over de MMORPG spellen (world of warcraft, guildwars, warhammer online etc.).

Om met zo'n grote ontwikkelstudio zonder abonnementsinkomsten (20-30 euro tweemaandelijk voor world of warcraft bijv.) nog fatsoenlijk brood op de plank te krijgen kan ik me voorstellen dat naar alternatieven wordt gezocht.

Dus ingame reclame: oke acceptabel, zolang het gereguleerd blijft. In een van de eerste posts werd gevraagd naar de optie reclame kapot te kunnen maken in games, kapotschieten of kapotrijden met auto's etc, dat lijkt mij de ultieme manier van regulering. Wil je minder reclame, maak het kapot! Prachtig. Zou het op TV ook maar zo kunnen :)

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 26 november 2008 13:38]

tja, maar mijn vraag is: worden de games dan ook goedkoper? ik geloof er namelijk niks van. wel reclame maar toch de hoofdprijs betalen voor je game. wat is dan de toegevoegde waarde voor de (betalende) gamer? nul komma nul!
De reclame is om de steeds hogere kosten t.b.v. het ontwikkelen te dekken. Spellen kosten tegenwoordig enkele miljoenen om te maken. Met de instelling van veel mensen tegenwoordig halen zij lastiger een deftige winst.

En leuk dat een spel als Gears of War, GTA, Duke Nukem for ever bakken geld scheppen. Die winst is wel nodig om nieuwe games te kunnen ontwikkelen. Voor elke Top titel zijn er minstens 10 die niet uit de rode cijfers komen.
Dus gamers moeten alsmaar de stijgende kosten gaan betalen voor gamedevvers :? Sorry hoor maar het fabeltje van dat games duurder worden omdat games complexer worden word nogal teveel geloofd. Als ik kijk door de loop der jaren dan is de AI er nauwelijks op vooruit gegaan en is de hardware steeds goedkoper geworden.

Verder vind ik de ten dens dat men tegenwoordig een game op alle platforms wil uitbrengen een keuze van de gamehuizen, niet van de gamer. Als ze een titel maken voor alle platforms en een game slaat niet aan dan halen ze zichzelf veel onnodige kosten op de nek.

Ik weet dat veel klagen waarom titels exclusief uitgebracht worden maar op zich vind ik dat wel logisch. Daarbij komt dat er veel meer games uitkomen tegenwoordig in vergelijking tot vroeger dus de spoeling is duurder waardoor omzetten per game achterblijven. Al met al, de industrie zelf moet gaan kijken hoe ze beter hiermee om kunnen gaan. De enige echte games die ik tot op heden echt goed vond waren Duke Nukem en HL1/CS. Verder zijn er wel leuke games uitgekomen maar niet dat je zegt dat het toptitels waren.

Liever een paar goeie games dan tig halfbakken games. EA heeft daarmee de trend gezet om veel games achter elkaar uit te brengen, of tegelijkertijd en maakt wel groei in bruto omzet maar de winsten bljven achter, rara hoe komt dat. En ze willen nog steeds niet aan games met reclame voor minder geld of gratis en dat zal ze gaan nekken. Of gratis spelen met commercials of commercial vrij voor het volle bedrag.

Tijd zal het leren, ik speel geen games met reclame uit principe. TV kijken doe ik ook niet meer en koop liever wat ik leuk vind op DVD, ongestoord kijken. En als meerdere er zo over denken dan vraag ik me af wat de omzet cijfers gaan worden over 2009.
De kosten voor het ontwikkelen van games worden dan misschien hoger, maar dan moet eens nagegaan worden waardoor dit komt. Misschien wordt er steeds minder efficient gewerkt.

Daarnaast vind ik het nog steeds raar dat je bij grote releases elke keer weer hoort dat er nog nooit in 24 uur zoveel keer hetzelfde spel over te toonbank is gegaan. Vergelijk het met films. Die kosten ook steeds meer om te maken, maar ook die leveren steeds meer op.

Overigens kan het best zo zijn dat er voor grote releases minstens tig flops te vinden zijn, maar dat is een beetje het principe van de vrije markt en de wet van vraag en aanbod. Als je als ontwikkelaar goed uitzoekt waar vraag naar is en daar je aanbod op afstemt, ben je bezig met een verstandige strategie.

Het kan voor ontwikkelaars overigens misschien verstandig zijn om toch iets met de prijs van games met reclame erin te doen. Als je bijvoorbeeld een spel koot zonder reclame betaal je het volle pond. Als je via de site van de ontwikkelaar een speciale patch downloadt, die bepaalde textures uit de game vervangt voor textures met reclame erin, zou je bijvoorbeeld kunnen sparen voor korting op nieuwe games.

Met dit systeem kan je bijvoorbeeld een account verplicht stellen, en zo aan de hand van de gegevens van de accounts bepalen wat voor games het goed doen en hier weer je aanbod op afstemmen.
Ze worden er iig ook niet duurder op.
Ik denk, hoewel het al eens vermeld is, dat je met wat creativiteit voor alles reclame kan maken in alle situaties. Denk aan een of andere alchemist in een fantasy game die een "levensveranderend toverdrankje" heeft uitgevonden in een kenmerkend flesje, Boca Kola. Of in een Sci-Fi game een "easter egg" in de vorm van een future-rama stijl ontdooid hoofd in een glazen potje wat kroketten en frikandellen aan de man wil brengen "dit is cora, van mora!". Stapeltje dozen met kroketten ernaast met "ten minste houdbaar tot: 200 jaar geleden"
Wil jij in mijn creative team werken?? ;) :D

Je hebt inderdaad een punt ja. Het ligt er helemaal aan hoe je de reclame brengt en in welke context deze staat.
Maar aan de andere kant lijkt een game mij geen geschikte locatie voor een vrouwen product als Alldays ofzo.

Behalve als Sims 3 in-game reclame ondersteund :+

[Reactie gewijzigd door Biinjo op 26 november 2008 10:37]

Nou je dat zegt. Sims 3 leent zich natuurlijk geweldig voor heel veel reclame. Ik bedoel als jij in de supermarkt gewoon echte producten neerzet. Op de billboards allemaal echte reclame, en misschien is er ook wel een gameswinkel waar andere games worden geadverteerd.

Zulke context-reclame is echt niet slecht voor een game, het gaat er alleen om hoe je het implementeert en of je ook het realisme handhaaft. Ik bedoel een billboard moet niet altijd hetzelfde zijn, maar moet ook niet elke keer dat je er langs loopt een andere advertentie erop hebben staan.
Dan laat je toch iedere uur ofzo de ingame postbode wat reclame bij je sims huisje bezorgen :p
Op zich geen problemen mee. Als de reclameborden maar stuk kunnen :)

De gamemakers moeten toch ergens hun centjes vandaan halen... En als er dan een reclameburo wil betalen, laat ze.

Als gamer gaat het toch om de game, niet om de reclame.

En daarnaast, wie bepaalt voor mij wat voor advertenties ik eventueel zou (willen) zien?

[Reactie gewijzigd door Robbemans op 26 november 2008 10:00]

Hmm, zolang het maar realistisch blijft en de game wereld reclame niet word overheersd door 1 bedrijf... als er iets funest is voor de geloofwaardigheid van een game is dat je overal 1 merk ziet... racegames of urban shooters lenen zich uitstekend voor in-game reclame; sterker nog: ik denk dat de games realistischer zullen aanvoelen...

[Reactie gewijzigd door cappie op 26 november 2008 10:01]

Ik ben nog wel huiverig hierover, maar je hebt wel een punt.

Het mooie zou zijn dat de reclame dan wel in de stijl van de game zou zijn.
Ik denk dat het bij spellen zoals GTA een leuk extra is om billboards te zien van Coca Cola e.d. Die zie je toch in het echt ook, en nu staan er vaak nep billboards om geen sluikreclame te maken
denk dat het leuk is om de ene week reclame te zien van de nieuwe CoD versie en een week later CocaCola op dat zelfde bilboard te zien ;)

Reclame dient gericht te zijn.

En het moet niet zo zijn dat je vandaag gaat spelen en 100x verschilende reclame zal zien op datzelfde bord is niet leuk meer..
Die reclameborden vind ik juist wel grappig in GTA :) Want zo zijn ze bedoeld: om grappig te zijn. Eťn van de sterke punten van GTA, de droge humor _/-\o_
Ik vraag me af of ze ook reclame zouden plaatsen voor reclamevrije games.
ik zou het wel vett vinden als er cooperatie gaat plaats vinden. Dus sliukreclame van bv. cocacola in games. Maar dat je vervolgens op tv een reclame van cocacola ziet waar sluikreclame van die game in zit.
Ik denk dat zeker gamers dat soort humor wel kunnen waarderen.
Ik ben helemaal voor reclame in games.
Theoretisch gezien zouden ze de prijs van een spelletje omlaag kunnen schroeven als ze genoeg adverteerders hebben. Het maakt in veel gevallen ook de digitale wereld waarin je bevindt realistischer. Reclame komt in het echte leven veel voor(helaas te veel) dus in games hoort het ook! en waarom dan niet echte reclame.... dus niet nep-reclame zoals Nuka-Cola. Je denkt er als gamer toch over na(ik tenminste) als je een naam/logo ziet dat is afgeleid van een reclame in echte leven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True