Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Activision heeft een langlopende overeenkomst met IGA Worldwide gesloten om dynamische reclame in games voor de Playstation 3 te plaatsen. De eerste game die op deze manier van reclame wordt voorzien wordt Guitar Hero World Tour.

Het bedrijf IGA Worldwide maakte op zijn website bekend dat het met uitgever Activision een meerjarige deal voor dynamische advertenties in Playstation 3-games heeft gesloten. Sony stelde al in februari dat het heil zag in het aanbieden van dynamische reclame binnen spellen. IGA sloot eerder ook al een overeenkomst met Electronic Arts.

Volgens Dave Anderson van Activision slaat de uitgever met de advertentiedeal twee vliegen in een klap. Niet alleen is het een uitstekende mogelijkheid voor het generen van extra inkomsten voor Activision, maar met ingame advertising zou de gamer ook meer realisme in een game ervaren. Hij doelt daarmee bijvoorbeeld op reclameborden in voetbalstadions, die gedurende het seizoen kunnen veranderen. Ook als de game al is uitgebracht, kunnen deze reclames nog aangepast worden. Op die manier zouden de adverteerders hun doelgroep effectiever kunnen bereiken. Ook kunnen reclamemakers hun campagnes beter afstemmen op de individuele spelers omdat ze gebruik kunnen maken van gegevens die bij de uitgever bekend zijn, zoals leeftijd en woonplaats.

Zakk Wylde in Guitar Hero World Tour
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Als we nou eens proberen om de hoeveelheid reclame in de fysieke wereld terug te brengen tot het niveau van games, dan worden die games vanzelf realistischer op dat vlak. Lijkt me in dit geval een veel mooier streven.
Hoe wou je dat doen? Hoe ga je de reclame op tv terugdringen?

Vergeet niet dat dat is hoe bijvoorbeeld RTL geld verdient. Wij (de kijkers) zijn niet hun klanten, maar de bedrijven die reclamezendtijd kopen. Programma's uitzenden is bijzaak, het gaat om de reclame-inkomsten.
Als het maar niet zulke opvallende reclame wordt als in Enemy Territory: Quake Wars (screenshot) vind ik het wel best. Gelukkig had deze reclame weinig succes, hoewel dit jammer genoeg vooral door de tegenvallende populariteit van deze game kwam. Maar in een franchise als Guitar Hero moet het bijna wel succes hebben, en dat is nou net waar ik me zo'n zorgen om maak. Gelukkig is er ook nog Rock Band wat, als het reclame-vrij zal blijven, een goed alternatief zal zijn voor Guitar Hero spelers die geen zin meer in reclames hebben.

We kunnen er maar weer het beste van hopen, maar ik mag toch tenminste verwachten dat de reclames niet in het Nederlands zullen zijn, dat staat helemaal achterlijk in een spel dat voor de rest gewoon Engels is.
Krijg je straks in een battle met een 'eindbaas' een commercial break :)
Als het passende reclame is, vind ik het geen probleem. Wanneer het echt storend word denk ik er toch anders over. De game zelf is in vergelijking met Rock Band al goedkoper. Zou dit mede door de ingame advertenties komen ?
Lijkt me niet, dit gebruiken ze alleen als smoes om te doen alsof het de normaalste zaak is om adverts in games te stoppen.
Met kleine teams kunnen evengoed topgames ontwikkeld worden als met grote teams en een grote marketingcampagne erachter. Nadeel is dat giganten het geld hebben voor grote ontwikkelteams en een flinke marketingcampagnes en de kleinere ontwikkelstudio's niet. En laat nou net de games van giganten eerder voorzien zijn met ingame ads.
Ik blijf het een slechte ontwikkeling vinden. Ze zoeken steeds meer mogelijkheden om je te overspoelen met reclame. Dat moet ook wel, aangezien je een reclame steeds meer moet zien wil het effect hebben. En zo is het in een neerwaartse spiraal gekomen, waarbij men steeds blinder voor ads worden, daardoor steeds meer ads voorgeschoteld moeten krijgen, en omdat er steeds meer ads zichtbaar zijn, worden ze weer minder effectief en dat blijft zo doorgaan.
En als hier geen verandering in komt, worden we over 10 jaar echt overspoeld met reclame. Straks krijg je zelfs nog reclame in je lenzen, tot ze weer iets nieuws moeten verzinnen om een reclame weer effectief te laten maken.
Wat nou als je terug gaat naar 1 reclameblok in een uur. Je krijgt anders toch 10x dezelfde reclames te zien. Wordt de consument minder bedolven met reclame, ziet hij alsnog dezelfde reclames, zijn deze effectiever omdat je minder snel wegzapt en besparen de bedrijven er nog geld mee ook.
Maar helaas, minder reclame voorgeschoteld krijgen zal slechts een illusie blijven.
Volgens mij ontbreekt er nog een zin in het artikel:

"...tevens is de voorlopige adviesprijs voor de verschillende varianten van de game (met danwel zonder instrumenten) met gemiddeld ¤20,- omlaaggebracht."

of...?
of... je krijgt een deel van de advertentieinkomsten als je je replays online gooit.
Ik zou toch graag zien dat de gamer hier iets voor krijgt; bijv. Gratis DLC elke week, moet toch mogelijk zijn door alle reclame inkomsten.
Op zich is dit natuurlijk geen probleem als het geen overheersend iets wordt. Bijv reclame in de voetbal stadions is in mijn ogen niet storend. Maar als je tijdens dit spel continue reclame tussendoor krijgt in de trend van: Koop nu het nieuwste nummer van artiest x voor xx bij Itunes.

Dan zit ik er niet op te wachten.
Nog 1 hit, dan is de eindbaas verslagen!
<ping>Neem nu een levensverzekering bij...</ping>
--you died----
Ik neem aan dat het spel daardoor ook voor een lagere prijs geleverd kan worden. Toch?

Spellen speel je voor ontspanning en om de realiteit beetje te ontvluchten, maar bij Activision denken ze daar schijnbaar heel anders over. Jammer.

[Reactie gewijzigd door Placid_K op 1 oktober 2008 13:57]

Aan de ene kant probeer je de realiteit te ontvluchten, maar aan de andere kant wil iedereen altijd realistischere graphics, physics, interactie met NPCs, etcetera...

Bij een spel als dit, is het "ontvluchten" dat je als het ware zélf in een stadium staat te rocken. Als ze dan het digitale stadium vervolgens zo realistisch mogelijk maken, voegt alleen maar toe aan het gevoel.

In deze situatie zie ik dan ook totaal geen problemen met ingame reclame. Het "statdion gevoel" wordt alleen maar verbeterd hierdoor, aangezien je in echte stadions ook genoeg reclameborden tegenkomt.
Het realisme in een game inbouwen is om de gamewereld geloofwaardigger over te laten komen. Het is als een andere wereld waar jij een actieheld/generaal/rockster etc. bent. Die kun je het beste zo ver mogelijk geschijden houden van de echte wereld want die zit namelijk vol met irritante mensen die je continu op elk wakker moment proberen kaal te plukken.

In de huidigge economie ben je niks meer dan het geld dat je op je rekening hebt, wil jij daar in een game aan herinnerd worden?

Als je een game speelt is nepreclame zo veel leuker als echte.

Kijk maar naar GTA (heb 4 niet gespeeld) en zijn gekke reclame borden, bizare parodieen etc.
dat voegt iets toe aan de gameplay en beleving. Zodra je echte reclame gaat plaatsen dan is de sfeer direct verpest.
Er vanuit gaande dat deze reclameboodschappen realtime van een server gehaald worden, kun je altijd nog de netwerkkabel er uit trekken of de addserver blokkeren in je router als je de adds beu bent...
Het ligt voor de hand liggend dat de steeds groter wordende game industrie ook steeds interessanter wordt voor marketingdoeleinden. Als dynamisch hier zoiets betekent als hoe Google AdSense werkt dan zal dit bij realistische/simulatiespellen als Guitar Hero en race- en sportspellen goed werken. Dat lijkt me lastiger (en ook bijzonder storend) voor spellen als bijvoorbeeld Oblivion, WoW of Spore.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 1 oktober 2008 14:13]

Je kan er vanuit gaan dat de reclame niet verdwijnt als je de netwerkkabel eruit trekt, je zal dan gewoon een standaard reclame zien, of degene die er als laatst opgeslagen is.

zo niet: wat heb je liever, reclame of afbeeldingen met de tekst file not found?
ik denk dat de tweede irritanter is.
Het is ook de vraag of er reclame voor meerdere merken is. Alleen reclame van merk X is niet realistisch als je het mij vraagt.
en als je dan nu je playstation niet aan het internet hebt hangen.
gata dan het hele reclame idee al niet meer op?
Er zal standaard wel wat reclame in zitten, alleen als je de machine ook nog op het internet zet dat je dan meer variatie in de reclame krijgt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True