Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

De Amerikaanse gamesuitgever THQ ziet zich na een kwartaalverlies van bijna 200 miljoen dollar genoodzaakt 600 man personeel op straat te zetten: een kwart van het totale personeelsbestand. THQ gaat tevens minder games uitbrengen.

Logo THQUitgeverij THQ heeft in de laatste drie maanden van 2008 een verlies geleden van 192 miljoen dollar. De omzet was 357 miljoen; dat is 30 procent minder ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007. In het derde kwartaal van 2008 leed de uitgever ook al verlies, wat leidde tot een ontslagaankondiging voor 250 mensen. THQ gaat dat aantal nu opvoeren tot 600. Daarmee wordt het totale personeelsbestand met 24 procent teruggebracht. De bezuinigingen zouden THQ nog in het huidige fiscale jaar een besparing van 220 miljoen dollar moeten opleveren, wat het bedrijf weer winstgevend zou moeten maken.

THQ-directeur Brian Farrell liet bovendien los dat hij de koers iets wil wijzigen. Farrell wil de komende tijd minder games op de markt brengen, maar meer ontwikkeltijd toekennen aan de games die hij wel op de markt brengt, in een poging de kwaliteit van zijn producten te verbeteren. Farrell wil bovendien meer marketinggeld uittrekken voor de overgebleven games.

Vanwege het verlies in het derde kwartaal sloot THQ al vijf eigen ontwikkelstudio's, waardoor van een onbekend aantal games de ontwikkeling is stopgezet. Het schietspel Red Faction: Guerrilla en het actiespel Darksiders: Wrath of War kregen meer ontwikkeltijd toegewezen, waardoor beide games niet meer in het eerste kwartaal van 2009 zullen verschijnen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Te verwachten, het gaat slecht met alle grote uitgevers.
Het bedrijf waar ik werk doet veel zaken met THQ, die gaan gelukkig goed door! :)

[Reactie gewijzigd door Stewie! op 5 februari 2009 14:34]

nieuws: THQ ontslaat een derde van werknemers Juice Games

nieuws: THQ moet reorganiseren om verlies op te vangen

persoonlijk vind ik dit vervelend nieuws om te horen, THQ is in mijn ogen een van de betere spelers in deze branche. En jammer dat zij nu stappen terug moet maken.
Hopelijk blijven deze bedrijven wel in de westerse landen zitten, zie het nog wel gebeuren dat straks 60% van alle games in 't oosten wordt gebakken

//edit
Nintendo zal zomaar niet vallen nee, althans mag hopen van niet.
Maar als er zo veel geschrapt wordt, als wij allen ervaren de laatste tijd, ben ik benieuwd wat er nog blijft staan.
Zo last ik recenlijk dat de game industrie voor 't eerst de omzet van de filmindustrie overtrof.
Dan is toch een trieste zaak dat er zoveel koppies moeten rollen.

Wat er in de toekomst dan over blijft? budget lowcost games voor de wii ofzo?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 februari 2009 14:30]

Nou dat heet survievist of the fittest. Al die spelontwikkelaars die het nu niet goed doen die gaan failliet, dus des te sterker worden de goeie spelontwikkelaars.
Nou dat heet survievist of the fittest. Al die spelontwikkelaars die het nu niet goed doen die gaan failliet, dus des te sterker worden de goeie spelontwikkelaars.
Niks goede spelontwikkelaars blijven over, die gaan juist weg.
Wat overblijft zijn de grote reuzen zoals EA.
Niettemin krijgen die ook klappen, maar kunnen het beter opvangen.
Met Nintendo niet.
Muv van Ubisoft, maar die maken dan ook goede games !
Maar om eerlijk te wezen, er werd ook gewoon VEEL bagger uitgegeven.
Dus misschien is een schoonmaakactie niet verkeerd, als het echt de kwaliteit van de games ten goede komt.
Alhoewel ik vraagtekens zet met het idee dat er meer ontwikkeltijd wordt toegekend, aangezien dat toch een risico is, door het steeds hoger worden van de kosten welke niet elke uitgever zal durven nemen (of niet mogen van de aandeelhouders).
Alleen valt er met die abgger veel makkelijker geld te verdienen. De kwaliteitsgames zijn duur om te ontwikelen en alleen voor de echte gamers, die bagger is goedkoop te ontwikkelen en voor de "domme massa". Dus ik ben bang dat er hierdoor alleenmaar minder goede games uitkomen
Dat ben ik niet met je eens. Ja, het vereist meestal een grotere investering om een top spel te maken, maar normaal gesproken verkopen deze goede spellen ook beter. Ook de domme massa kan dit waarderen.
ik ben het helemaal met je eens, ik vindt ook, dat de spellen van tegenwoordig veeeeel te gemakkelijk zijn ( op een paar uitzonderingen na natuurlijk) wat ik erg jammer vindt, er wordt teveel naar de massa gekeken, en te weinig naar de "echte gamer" en ik denk dat e.a er ook wel een voorbeeld aan kan nemen, om meer ontwilkkeltijd toe te kennen, ik koop bv zelf al een hele tijd geen e.a games meer, omdat ze mij altijd kwalitatief tegen vallen.
Klinkt wel als een verstandige koers. De game markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal titels die de bulk van de omzet draaien en het is belangrijk dat als je een grote titel uitbrengt dat hij bij die kleine groep top-verkopers zit.

Om dat te bereiken kan je als uitgever eigenlijk maar twee dingen doen, de kwaliteit van het spel zo goed mogelijk maken en de marketing van het spel intensiveren. Beide keuzes kosten geld maar titels die op deze vlakken tekort schieten leveren het geld wat er toch in geinvesteerd is niet (of met te weinig rendement) op. Een paar van zulke titels schrappen om de kansen dat je andere titels een topper worden lijkt in deze markt verstandiger dan risico spreiding.
Fijn hoor, eerst kopen al die gameuitgevers allerlei studios op, gooien die studios ondersteboven, halen licenties op titels weg en als het een beetje slecht gaat gaat de ene na de andere studio op de fles. Gevolg: weinig studios en de grotere gaan steeds meer focussen. Ik hoop dat er meer ruimte komt op de markt voor meer studio's, en dat er wat meer variatie komt. Want om nu nog een fps met mutanten te gaan maken als al 300 studio's met iets dergelijks bezig zijn...
Misschien moet de markt zich minder richten op die ene grote hit, maar juist specialiseren in meer games met allemaal een kleinere omzet, maar mogelijk samen wel meer.
Ik hoop wel dat ze door gaan met Man of Valor het vervolg op Company of Heroes
En een nieuwe supcom!!!
Er komt een SupCom 2, is al aangekondigd. Gaat echter via Square Enix, niet THQ :)
Ik snap niet zo waarom bedrijven pas na het jaar resultaat ontslagen aankondigen.
Met de al ruim van te voren aangekondigde crisis kan zo'n miljoenen bedrijf hier toch echt wel op inspelen.
Bovendien zijn spellen wel echt een luxe product en het eerst waar op bezuinigd word.
Bovendien zijn spellen wel echt een luxe product en het eerst waar op bezuinigd word.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar.
Tijdens een economische crisis blijven veel meer mensen thuis zitten.. Avondje uit eten, Bowlen, Karten, even naar een grote stad.. Dat soort dingen zullen mensen eerder laten.

Games zijn dan een ideaal tijdsverdrijf. Een beetje goede game zorgt al snel voor 100 tot 200 uur speelplezier.
En dat voor maar 50 euro!!!

Ga daar maar eens 200 uur van bowlen/karten :)
(en dan bedoel ik niet op de Wii bowlen of karten natuurlijk ;))
Maar nieuwe spellen kopen is wl een luxe en veel mensen zullen hun oude spellen nog eens afstoffen, afgeprijste wat oudere titels kopen (waar de ontwikkelaar nog maar weinig voor krijgt) en als ze nieuwe titels kopen dan zullen ze er minder kopen. De 'ik kan niet kiezen dus ik neem ze allebei wel mee ff 100 euro lichter maar dat kan wel' klanten zullen in aantal echt afnemen.

Er zal wel veel gespeeld worden, maar of er ook veel games voor de volle mep verkocht worden is een andere vraag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True