Darksiders II

Groot vertrouwen

THQ was er snel bij. In april 2009 liet de uitgever al weten dat er een vervolg zou komen op Darksiders, terwijl de game zelf pas begin 2010 op de markt zou komen. Darksiders II gaat in 2012 of 2013 verschijnen, liet de uitgever weten. Het was niet de eerste keer dat THQ blijk gaf van een bijna grenzeloos vertrouwen in ontwikkelaar Vigil Games. De uitgever kocht de studio in 2006, nog geen jaar na de oprichting, terwijl Vigil nog geen enkele game had afgerond. Darksiders zou het debuut worden van de Texaanse studio, die voormalig striptekenaar Joe Madureira als boegbeeld heeft.

Het gelijk van THQ bleek toen Darksiders op de markt kwam. Het was een prachtige actiegame, waarin het verleden van Madureira goed was terug te zien. Dat was mede te danken aan de prima engine die Vigil voor de game ontwikkelde, en bovendien was de gameplay goed verzorgd. Vigil had vooraf al laten doorschemeren dat het de mosterd wilde halen bij Devil May Cry en Zelda, en die invloeden waren duidelijk zichtbaar. Het was vechten als in Devil May Cry, gecombineerd met puzzels als in de diverse Zelda-games. Kort gezegd: Darksiders was een Zelda voor stoere mannen. Met Darksiders II wil Vigil Games meer van hetzelfde. Letterlijk, wat in dit geval wil zeggen dat de studio meer opties toe wil voegen aan het van Darksiders bekende recept.

* Bijbelse proporties

De eerste Darksiders is een verhaal van Bijbelse proporties. Het verhaal is gebaseerd op een kort fragment uit het heilige boek. Om precies te zijn: hoofdstuk 6 van het boek Openbaring uit het Nieuwe Testament, waarin de vier ruiters van de Apocalyps ten tonele worden gevoerd. In Darksiders stond War centraal, één van de vier ruiters. Die startte per ongeluk de Apocalyps die in de Bijbel al werd voorspeld en waardoor de mensheid geheel wordt uitgeroeid. War moet daar zwaar voor boeten en hij probeert gerehabiliteerd te worden met zijn daden in de eerste game. De andere drie Horsemen houden zich in Darksiders afzijdig; War lijkt er alleen voor te staan. Niets is echter minder waar.

In Darksiders II neemt Death het op voor zijn broer War. Death is dus één van de andere Horsemen. De reden dat hij afwezig was in de eerste game, is dat hij druk doende was met zijn eigen avontuur, dat parallel liep aan dat van War. Terwijl War probeert te bewijzen dat hij erin is geluisd, doet Death zijn best om de gevolgen van de Apocalyps ongedaan te maken. Death probeert, in weerwil van zijn naam, de mensheid weer tot leven te wekken, om op die manier de naam van War te zuiveren.

Darksiders II Video van 8 augustus 2012
Darksiders II Video van 25 juli 2012
Darksiders II Video van 17 mei 2012