Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 258 reacties

Zoals verwacht heeft Nintendo dinsdag op de E3 zijn nieuwe spelcomputer onthuld, genaamd Wii U. De Wii U krijgt controllers met een 6,2"-touchscreen, dat op diverse manieren ingezet kan worden door games. De Wii U komt in 2012 uit.

Met de aankondiging bevestigt Nintendo diverse geruchten die de laatste maanden de ronde deden over Project Café, de voormalige codenaam van de Wii U. De Wii U krijgt een controller die lijkt op een klein tablet met 6,2"-touchscreen. Om het scherm zitten twee analoge sticks, een d-pad en vier knoppen. De controller is verder voorzien van een microfoon, speaker, accelerometer, gyroscoop en een camera. Op de boven- en achterkant zijn in totaal vier shoulderbuttons te vinden.

Nintendo toonde diverse toepassingen voor het scherm op de controller, zoals tekenen met een stylus, een ingezoomd beeld van het spel weergeven of het tonen van een inventaris tijdens een avonturenspel. Ook is het mogelijk om door te spelen op de controller terwijl er op de tv naar iets anders wordt gekeken. Nintendo benadrukt dat de Wii U-controller geen zelfstandige handheld spelcomputer is; de controller heeft de console nodig om bruikbaar te zijn.

Wii-accessoires en -games zijn compatibel met de nieuwe spelcomputer. Nintendo toonde een golfspel waar de Wii-remote fungeerde als golfclub terwijl de Wii U-controller op de grond lag en een golfbal toonde. Ook liet Nintendo zien dat games gespeeld kunnen worden met de Wii-remote en dat er een voordeel te behalen is door met de Wii U-controller te spelen.

Wii U-controller

Wii U-controller Wii U-controller Wii U-controller

Nintendo lijkt met de presentatie van de Wii U zijn casual imago van zich af te willen schudden. Van third party-ontwikkelaars werden Wii U-versies van Lego City Stories, Darksiders II, Tekken, Dirt, Batman Arkham City, Assassin's Creed, Ghost Recon Online, Aliens: Colonial Marines, Metro: Last Light en Ninja Gaiden 3 bevestigd. Nintendo hintte ook op een nieuwe Smash Brothers-game.

Over de specificaties van de Wii U-console zelf maakte Nintendo weinig details bekend. De spelcomputer is voorzien van een IBM multicore-processor en de nog onbekende gpu van AMD kan middels de aanwezige hdmi-aansluiting full hd-beelden tonen. De geruchten dat de Wii U minstens even krachtig is als de PlayStation 3 en Xbox 360 lijken waar te zijn. De Britse krant The Guardian meldt verder intern flashgeheugen met een onbekende opslagcapaciteit en een sd-kaartlezer. Ook zijn er vier usb 2.0-aansluitingen aanwezig.

Onbekend is op welke wijze de communicatie tussen de Wii U-controller en spelcomputer verloopt. Wii U game-schijfjes zullen vermoedelijk in een propriëtair formaat beschikbaar komen, maar het optische loopwerk kan ook met normale Wii-dvd's overweg. De console zal ergens tussen 1 april en eind 2012 uitkomen voor een nog onbekende prijs.

Wii U-consoleMet de onthulling van de Wii U kiest Nintendo een andere koers dan concurrenten Microsoft en Sony, die hun E3-persconferenties op maandag aangrepen om respectievelijk Kinect en Move in het zonnetje te zetten en nog geen nieuwe spelcomputers hebben aangekondigd. Wel gaat Sony op het gebied van handhelds de concurrentie aan met de Nintendo 3DS door de PS Vita te introduceren.

Het bestaan van de Wii-opvolger bevestigde Nintendo eind april bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Daar meldde het Japanse bedrijf ook dat het flink minder Wii's had verkocht; Nintendo verkocht 15,1 miljoen wereldwijd exemplaren, tegen 20,1 miljoen stuks een jaar eerder. Ook Nintendo's operationele winst daalde in het afgelopen financiële jaar naar 171,1 miljard yen, tegen 356,8 miljard yen een jaar eerder. Dat is een daling van 52 procent.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (40)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (258)

1 2 3 ... 10
Op de Japanse site van Nintendo zijn specs te vinden die niet tijdens de presentatie genoemd zijn:
http://www.nintendo.co.jp/n10/e3_2011/02/spec/index.html

Hieronder de vertaalde specs van google translate:
2012
Hoogte van ongeveer een breedte van ongeveer 46mm x 172mm x Diepte 268.5mm (exclusief uitstekende delen)
De nieuwe controller is 6,2 inch, 16:9 is iets dat de bekende knoppen en touch screen controller combineert, het pad is bevestigd aan twee dia's.
Deze oplaadbare controller / uit-knop, HOME-toets, pendelknop, A / B / X / Y knoppen, L / R knoppen, ZL / ZR is aangesloten op de knop. Bovendien, accelerometers, gyroscopen, trilfunctie, camera, microfoon, luidsprekers, is sensor is uitgerust met een stylus.
Wii-afstandsbediening (of Wii Remote +) kunnen gelijktijdig aansluiten van maximaal 4. Classic Controller en de Nunchuk, Classic Controller PRO, en het Wii Balance Board, of een invoerapparaat dat overeenkomt met de Wii controller.
Nieuwe hardware voor high-density optische en 12cm, kun je je Wii te spelen voor een 12cm self-loading optische schijf (type schijf zal automatisch trekken) met een enkele schijf.
1080p, 1080i, 720p, 480p, 480i compatibel. HDMI, Component, D-terminal, S-terminal, corresponderend met elk van de composiet kabel.
AV Multi-output en output van de HDMI-uitgang ondersteunt 6CH PCM lineair.
In aanvulling op het interne flash-geheugen, kan SD-geheugenkaart of een externe USB worden uitgebreid met behulp van de harde schijf capaciteit.
Multicore-gebaseerde IBM Power ®
4 USB 2.0 heeft een enkele pin. De nieuwe hardware backwards compatible Wii games.

[Reactie gewijzigd door Siyara op 7 juni 2011 19:47]

Daar aan toegevoegd spec comparison met de X360; http://mediacdn.disqus.co...ges/116/8914/original.jpg
Dit is nog puur speculatie, echter wel een leuke indicatie!
Hoewel het er allemaal gelikt uitziet vraag ik me af in hoeverre een controller van dit formaat het toestaat om lange tijd te gamen zonder last te krijgen. Erg comfortabel lijkt het me niet, conventionele controllers zijn toch aanzienlijk handzamer -- niet onbelangrijk voor een controller dunkt me.

Een tweede zorg is dat het vermoedelijk nodig is om steeds afwisselend naar het display van de controller te kijken en naar de TV verderop, i.e. je moet steeds scherp stellen op dichtbij en veraf. Mogelijkerwijs is dat ook vermoeiend op den duur, maar wellicht dat iemand daar meer over weet te vertellen.
Je zal niet om de seconde moeten swappen van screen, het is niet anders als ff opzij kijken naar buiten ofzo tijdens het computeren.
Je zal niet om de seconde moeten swappen van screen, het is niet anders als ff opzij kijken naar buiten ofzo tijdens het computeren.
TV - buiten - TV = wisselen tussen middellange afstand en oneindig zeg maar. Dat laatste is sowieso de meest ontspannen stand die je ooglenzen kunnen hebben. Vandaar ook misschien dat "even naar buiten kijken" zo'n populaire bezigheid is. ;)
Daarnaast kun je er ook voor kiezen om níet naar buiten te kijken als je dat wisselen irritant vindt.

TV - controller - TV = wisselen tussen middellange afstand en superdichtbij. Dat laatste is de meest inspannende stand voor je ooglenzen. Vandaar dat veel oudere mensen door slijtage / stijf worden van de spiertjes rond de lens een leesbril nodig hebben. Bovendien wordt in het geval van de "Wii-pad" het steeds wisselen dus verplicht/noodzakelijk. Lijkt mij inderdaad niet fijn als je een paar uur zit te gamen, dus ik sluit me bij .dani. aan.

Van Wikipedia:
door innervatie van de accommodatiespiertjes (Zonulae van Zinn) rond de lens wordt de lens boller, waardoor het oog dichterbij scherpstelt.
Die spiertjes dus. ;)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 8 juni 2011 09:22]

Mss dat Nintendo gratis een bril met varifocale glazen mee levert? ;)
Veraf nul dichtbij +3 ?
Uit mijn ervaring van het spelen van Gamecube spellen met Gameboy Advance als controller/tweede scherm, kan ik vertellen dat je hoogstwaarschijnlijk geen last krijgt van het scherpstellen van je ogen, maar wel last van je nek als je continue omhoog en omlaag moet kijken.

Plus het feit dat je de controller soms op een bepaalde manier moet vasthouden voor het spel die de G-sensor gebruikt, verwacht ik dat aardig wat mensen last van kramp in de handen krijgen.

[Reactie gewijzigd door ElektroNeko op 7 juni 2011 20:26]

Het scherpstellen lijkt me niet meer vermoeiend dan bij alledaagse dingen zoals bijvoorbeeld autorijden.
Als jij het heen en weer gaan tussen veraf en dichtbij kijken vermoeiend vindt, dan hoop ik dat je nooit achter het stuur van een auto zult kruipen, want dan zul je geheid van vermoeidheid een ongeluk veroorzaken :+

Oftewel, het probleem wat je aankaart, en waarvoor je zo te zien ook nog eens complimenten krijgt via moderatie, is gewoon complete lariekoek. Mensen gaan constant van veraf naar dichtbij en weer terug en nog eens in het dagelijks leven, en jij suggereert nu dat je daar uitgeput van raakt??? Misschien ff een dosis reality check innemen voordat je weer eens iets gaat zitten bedenken zonder na te denken over het gewone leven 8)7
Ik stel nergens dat ik dat vermoeiend vind, enkel dat ik me kan voorstellen dat zoiets vermoeiend zou kunnen zijn. Ik meen het duidelijk genoeg te hebben gemaakt dat dat slechts een hersenspinsel van me was en ik vroeg me ook af of iemand er meer over wist te vertellen. Het is heel goed mogelijk dat dit 0,0 problemen oplevert zoals jij zegt.

Ik snap daarom ook niet helemaal waarom je als reactie daarop meteen op de man speelt (en schromelijk overdrijft want vermoeiend != 'uitgeput'), maar ik zal me daar verder maar niet over opwinden :) Ik vind de moderatie ook wat overdreven positief want zoveel interessants zeg ik inderdaad niet. Vermoedelijk een gevolg van het nieuwe moderatiesysteem waardoor men min of meer wordt aangemoedigd om zo snel mogelijk de eerste +2 te geven als ik het me goed herinner (don't quote me on this one :+).

Mijn eerste punt is overigens ook het belangrijkste, een dergelijk grote controller lijkt me totaal niet fijn gamen en een console dient voornamelijk dat doel, ergo...
Het is juist goed als je ogen af en toe accomoderen op andere afstanden.
Hetzelfde zoals je bij lang schermwerk af en toe je ogen op andere afstanden hoort scherp te stellen. In het alledaagse leven doe je dat namelijk continu. Het is juist minder natuurlijk voor je ogen om voor lange tijd op één afstand te accomoderen.
Het is juist goed als je ogen af en toe accomoderen op andere afstanden.
Hetzelfde zoals je bij lang schermwerk af en toe je ogen op andere afstanden hoort scherp te stellen. In het alledaagse leven doe je dat namelijk continu. Het is juist minder natuurlijk voor je ogen om voor lange tijd op één afstand te accomoderen.
Volgens mij heb je de klok horen luiden, maar weet je niet waar de klepel hangt.
Dichtbij kijken, en dan vooral *super* dichtbij kijken, dus boek, beeldscherm, Wii-controller, etc., is de meest vermoeiende stand voor je ooglenzen, omdat dan die spiertjes (de accommodatiespiertjes, oftewel de "Zonulae van Zinn", zie mijn eerdere reactie) maximaal aangespannen zijn.

De reden dat het dus goed is om af en toe even naar iets anders te kijken, is omdat die spiertjes dan even kunnen ontspannen, waardoor je geen hoofdpijn krijgt, of pijn aan je ogen (ja, dat kan!). Dat is echt niet omdat het wisselen van focus op zich nou een positief effect heeft ofzo. Het is vast niet slecht, anders dan dat je ogen er moe van kunnen worden als je het veel en vaak in korte tijd moet doen, maar het heeft in elk geval ook geen enkele meerwaarde. Het is niet alsof je die spiertjes speciaal moet trainen ofzo, want zoals je zelf al zegt je gebruikt ze in het dagelijks leven vaak genoeg. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen vermoeide ogen of hoofdpijn kunt krijgen als je in korte tijd heel vaak heen en weer moet schakelen tussen superdichtbij en veraf; dat blijft altijd vermoeiend hoeveel je ook traint. Jij beweert dat wisselen goed voor je ogen zou zijn, maar heb je daar ook een bron voor? Want volgens mij heeft dat geen enkele basis.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 8 juni 2011 14:31]

Dichtbij kijken, en dan vooral *super* dichtbij kijken, dus boek, beeldscherm, Wii-controller, etc., is de meest vermoeiende stand voor je ooglenzen, omdat
Ik weet wel degelijk waar de klepel hangt.
Je doet alsof elke belasting voor je ogen not-done is. Je doelt op overbelasting, maar dat is weer het andere extreem.

Volgens mij begrijp je ook wel dat een continue ongespannen toestand voor spieren ook niet goed is. Spieren blijven op peil door beweging (met natuurlijk voldoende mate van rust - logisch). En dat is niet trainen, dat is gewoon goed voor alle spieren. Het is ook bekend dat spieren die niet gebruikt worden -bijvoorbeeld bij dwarslaesiepatienten- gewoon achteruit gaan, puur omdat het lichaam voor efficiency deze minder onderhoudt.
Dat is echt niet omdat het wisselen van focus op zich nou een positief effect heeft ofzo.
Ik weet ook wel dat het wisselen van focus zelf het gevolg is van de ontspannen danwel gespannen toestand van de spieren (ja, ik heb ook biologie gehad). Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Je doet hierbij alsof het gamen met zo'n tablet uitzonderlijk veel focus-/spierspanningswisselingen met zich meebrengt. Moet je eens voor de grap eens bijhouden hoe vaak je van focus (en dus van spierspanning) verandert bij het autorijden in de stad.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 8 juni 2011 17:18]

Spieren blijven op peil door beweging (met natuurlijk voldoende mate van rust - logisch). En dat is niet trainen, dat is gewoon goed voor alle spieren.
Okee, dan noem je het geen trainen, maar feit blijft dat jij suggereert dat het *goed* zou zijn voor je ogen om veel van focus te wisselen. Het heeft echt geen meerwaarde om dat méér te doen dan wat je in het normale leven al doet. Helemáál niet gebruiken waardoor je ogen lui worden is weer het andere uiterste natuurlijk, maar dat komt bij een normaal mens toch al nooit voor, dat geef je zelf al aan.
Je doet hierbij alsof het gamen met zo'n tablet uitzonderlijk veel focus-/spierspanningswisselingen met zich meebrengt. Moet je eens voor de grap eens bijhouden hoe vaak je van focus (en dus van spierspanning) verandert bij het autorijden in de stad.
Ja je hebt gelijk dat je bij autorijden of buiten rondlopen ook constant wisselt van focus, bijv. tussen de auto voor je en de horizon. Maar waar je aan voorbij gaat is dat dat niet steeds naar extreem dichtbij is. Tenzij je *constant* op je dashboard of op je horloge aan het kijken bent ofzo. Doe dat maar eens 3 uur achter elkaar constant, dan merk je wel dat dat *zeker* wel vermoeiend voor je ogen is. Alleen dat doe je in de praktijk nooit 3 uur achter elkaar constant, dus merk je dat nooit. Als je met zo'n Wii flink aan het gamen bent een paar uur lang, kan dat dus wel voorkomen.

En dus heeft .dani. wel degelijk een punt dat dat vermoeiend of zelfs vervelend voor je ogen kan zijn. Misschien niet voor iedereen, maar het lijkt mij niet fijn. Een stuk minder fijn in elk geval dan gewoon naar een TV scherm kijken.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 8 juni 2011 22:16]

De hele dag achter de PC zitten gefocust op 1 scherm is goed voor je ogen. Nee afwisseling en scherp laten stellen van je ogen is juist ook goed hoor..

Ik ben blij dat ik een raam heb om lekker naar buiten te kijken. Anders houden me ogen het niet lang vol... maar misschien heb jij wel hele vreemde ogen die juist altijd gefocust willen zijn op 1 punt de hele tijd??
Engadget heeft net een gerucht eruit geslingerd dat de cpu op dezelfde techniek draait als ibm watson. Power7. Dit lijkt me vrij aannemelijk. Als het dan idd een tricore is dan kan deze 2x zoveel threads aan dan de x360. (power7 doet 4 threads / core)In het meest gunstige geval dus zo,n 2,5x sneller? 2x zoveel threads, hogere clock, nieuwere architectuur.

http://m.engadget.com/def...tegory=classic&postPage=1

Op wii.ign.com is te lezen dat de controller goed in de hand ligt en verbazend licht is gezien de grootte.
http://m.ign.com/articles/1173582

Edit: 1up naar engadget veranderd, de originele bron

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 7 juni 2011 22:03]

Idd engadget meld het ook. Als je de laatste geruchten mag geloven bevat de Wii U een PowerPC 7 triple-core 2,4GHZ of 3Ghz in combinatie met een AMD RV770 Chip "WOLF" @766 Mhz (vergelijkbaar met ongeveer een Radeon HD 4890).

Nintendo doet dit eigenlijk heel slim. Soortgelijke componenten als de Xbox360 (ook triple core ibm powerpc + ati graphics) maar dan nieuwere architectuur generatie waardoor ik verwacht dat third party game developers weinig moeite zullen hebben om games hiervoor te ontwikkelen.

Zie hier voor filmpje van zelda graphics demo.

In combinatie met een mooi controller concept kan dit wederom een succes worden voor nintendo.

[Reactie gewijzigd door Danfoss op 7 juni 2011 21:59]

Vergeet niet dat nintendo al sinds de gamecube op ibm ppc + ati zit. Vandaar ook de makkelijke backwards compatability.

Gerucht was een 3,6 ghz tricore wat ook strookt met de huidige power7 mogelijkheden

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 7 juni 2011 22:15]

De link dat je daar zelf plaatst, bevat een foto van de die.
Daarop kun je duidelijk vier cores zien!
De manier waarop browsing werkt in die trailer lijkt me echt geweldig. Ik heb al een hele tijd m'n TV gewoon aan m'n PC hangen, en met een draadloos toetsenbord en muis is dat prima te doen alleen moet je zo dicht bij de TV zitten.

In die trailer zie je dat je kunt browsen en de controller als vergrootglas kunt gebruiken: Heel erg slim bedacht.

Daarnaast verheug ik me op de klassieke Nintendo-games op een console met deze kracht, Zelda zag er erg flitsend uit in die trailer.

Ik kan niet wachten!

edit:
Hier is de trailer in 1080p, dan kan je Link's haren tellen: http://www.youtube.com/watch?v=Bvj1Sz9n3FY

[Reactie gewijzigd door canterwoodcore op 7 juni 2011 20:46]

E3 2011 Interview met reggie (CEO NoA) delen 1, 2 en 3
http://m.youtube.com/#/pr...v=p7jk-O-RETk&view=videos

http://m.youtube.com/#/pr...v=R_xuGvbykc0&view=videos

http://m.youtube.com/#/pr...v=rBUwWdbLMBI&view=videos

Gaat met name over WiiU maar ook 3DS

Key Points:
- online zeer sterk verbeterd
- controller touch screen is single touch, niet multi
- geen bluray. Het is een proprietary format. Nog steeds nintendo disc lijkt mij
- meer focus op hardcore nadat publishers aangaven dat ze letterlijk niet konden wat ze wilden doen op de wii door tekort horsepower en gebrek aan online mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 7 juni 2011 23:53]

Ik weet dat ze bij Nintendo altijd voor de gameplay gaan en minder voor de GFX, maar een gloednieuwe spelconsole op de markt zetten die qua grafische mogelijkheden al moet onderdoen voor de bestaande spelconsoles, dat snap ik toch echt niet... je zou toch denken dat ze op dat gebied het apparaat toch voorzien van de nieuwste mogelijkheden van het moment...

Wordt er eigenlijk iets gezegd over de ondersteuning van Blu-Ray voor de WiiU ??
Geen Blu-Ray ondersteuning.

Interview nu in hapklare brokken op gametrailers.com. Blu-ray gedeelte op deel 3, 5:00 minuten.

Deel 1: http://www.gametrailers.com/video/e3-2011-nintendo/715143
Deel 2: http://www.gametrailers.com/video/e3-2011-nintendo/715145
Deel 3: http://www.gametrailers.com/video/e3-2011-nintendo/715147

Reggie wilt het er eigenlijk niet over hebben (Geoff Keighley blijft goed doordrammen, dit tot zichtbare frustratie van de Nintendo topman), maar geeft min of meer toe dat ze hun eigen optical disc zullen ontwerpen, geschikt voor HD gaming:

Geoff:
So its gonna run optical discs, right?
Reggie: Its going to run an optical disc.
G: This gonna be the equivalent to Blu-ray, sort of...
R: This is proprietary technology, it is..
G: Whats the capacity of it?
R: Ehm, we havent disclosed the capacity, but...obviously it has to have a significant capacity to drive hd graphics.
G: So you'll think itll be at parity of blu-ray?
R: You know, we're not gonna compare ourselves to someone elses technology. What I will tell you, is that...
G: So it wont be blu-ray?
R: It will not be blu-ray. And the disc will not be the limiter to the types of experiences the consumer will have.

[Reactie gewijzigd door M-co op 8 juni 2011 09:46]

Lees het artikel anders eens? Er zit minstens evenwaardige hardware in als de xbox360 en ps3. En er zijn al 3rd party titels aangekondigd zoals Batman Arkham City welke op de U3 engine draait dus hoe kan jij daaruit opmaken dat de graphics minder worden? Integendeel zelfs. Je hebt grote kans dat het er mooier uit komt te zien op de nieuwe wii u.
Ze zijn nogal vaag over belangrijke details zoals de specs van de nieuwe console itself (want die is er duidelijk, kan niet anders) en de compatibiliteit met de bestaande Wii console en controllers (trailers toonden dit duidelijk), maar het is toch vrij slim aangepakt eigenlijk:
De zwaardere console zorgt voor betere graphics en de nieuwe controller heeft knoppen wat tesamen terug hardcore games toelaat. Het behouden van compatibiliteit met de oude controllers laat hen de casual games markt behouden. Het touchscreen op de nieuwe controller is een extra gimmick die beperkte (naar mijn mening toch) mogelijkheden voor controle biedt in sommige games.
Na het zien van de graphics demo, lijkt mij dat het apparaat de specs heeft die we eerst dachten.
Een nieuwe PowerPC triple-core CPU van IBM, en een HD48xx(m?) van AMD. Hopelijk ook meer RAM, maar gezien hoezeer ze het hadden over de webbrowser schat ik ook daar iets van 2GB.

Ik weet niet of het touchscreen een gimmick is, het lijkt me minder gimmicky dan de 3D van de 3DS in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 juni 2011 19:42]

2GB lijkt me een beetje veel. De PS3 doet het nu met 256MB en de 360 met 512MB. Denk niet dat Nintendo plots zo'n grote stap gaat maken. 1GB zou wel mooi zijn.


Ik kijk nog even de kat uit de boom.. Nintendo heeft vaak een goed begin jaar waarna het al snel begint af te zwakken. Ik zou eerst eens willen zien of 3rd party developers zich ook echt gaan binden aan de Wii U (Afschuwlijke naam trouwens) of dat ze het meer als snelle geld koe gaan gebruiken voor half afgemaakte ports (alhoewel dat als stukken beter is dan wat ze nu voor de Wii doen). En wie weet worden de console ports voor de PC misschien ook wat mooier. Zijn nu al jaren op het zelfde niveau lijkt het.


Battlefield voor een een Nintendo console klinkt wel vet, maar moet eerst nog maar zien. Betwijfel ook of de controller goed in de hand zal liggen. Gamecube controller lag ontzettend goed in de hand naar mijn mening, zo ook de controller van de 360. PS3 controller vind ik overigens verschikkelijk en dat komt haast enkel en alleen door die triggers. Op de een of andere manier glijdt de controller daardoor steeds uit m'n hand als ik een tijdje bezig ben. Als ik dat naar dit geval kijk vraag ik me ook af hoe je daar goed grip op krijgt als je hem niet stevig vast houdt (een gamecube en 360 controller liggen gewoon in je hand zonder dat je het echt hoeft vast te houden. Dat is bij de Wii mote iets minder).

We zullen zien. Opzich had Nintendo ook wel een foto van de console zelf vrij mogen geven.. Ook wel weer jammer dat ze weer voor de kleur wit hebben gekozen. Oh well..
De gamecube controller is nog een van mijn favorieten. Vraag me dan ook af hoe dat gaat werken met die nieuwe controller: het oogt erg groot en misschien krijg je verloop van tijd wat last van je armen omdat deze misschien wat minder goed in je handen ligt.

Natuurlijk heb ik ook de neiging om af en toe eens wilde bewegingen te maken met de controller, en aangezien 1 wiimote al niet meer goed werkt door het zwiepen, vraag ik me af of je hier ook niet erg zuinig moet zijn met wat er in de controller zit. En natuurlijk de prijs, want 2x zo een controller met schermpjes etc lijkt me duurder dan een gewone xbox360/ps3 controller.

Ik heb nu een gevoel van: Mwah, zou ik het wel willen hebben? Maar aan de andere kant is er meteen de gadget factor die tegen mij zegt: 'Hebbe hebbe hebbe!'

Maar we zullen zien. Neem aan dat de microsoft en sony met hun aankondiging volgend jaar komen om dan de Wii U te overtreffen in 2013.
Wat ik denk, en wat ook wel logisch zal zijn gezien de blijvende compatibiliteit, is dat je ook de gamecubecontroller kan gaan gebruiken in thirthparty games. Het touchscreen zal je extra informatie kunnen geven, maar stel dat er een versie van Battlefield voor de Wii U komt, dan zal die niet structureel anders zijn door de goede specs van het apparaat en het bezit van de standaard benodigde knoppen op de nieuwe fancy controller. Denk het touchscreen weg en je hebt hier weer een oud, beproefd en degelijk gamebesturingsapparaat. Het is keuze, voor jou als consument, en alleen maar toe te juichen! Vind het apparaat fantastisch, dit spreekt casual en hardcore aan. Het enige wat er slecht aan is is de naam ^^

edit : typo

[Reactie gewijzigd door HgnX op 7 juni 2011 21:46]

Nou de Nintendo zou dan eerst de Xbox 360 en PS3 overtreffen, dat zie ik nutoch niet echt snel gebeuren, Geen 3D. eerste keer HD.

K zie het gewoon niet gebeuren.
Wat is er zo moeilijk aan HD? gewoon een betere GPU en meer pixels tonen. GPUs zijn ondertussen een stuk sneller dan bij de introductie van de XBox 360 en PS3. Ik ga er eigenlijk vanuit dat 3D en full HD voor deze console geen enkel probleem is. Zelfde voor de CPU, ook daar is genoeg vooruitgang gemaakt zodat Nintendo voor weinig een CPU kan inkopen die de varianten in de XBox360 en PS3 verslaat.

Ik vraag me meer af of de touchscreen nu echt iets toevoegt maar goed, dat is een keuze voor Nintendo. Ik had eigenlijk liever (ook) nauwkeuriger Wii-remote controllers gezien. Maar het lijkt me dat Nintendo hier wel een leuke optie mee op de markt zet en in ieder geval weer duidelijk een ander product heeft dan de concurrentie.
Ik had eigenlijk liever (ook) nauwkeuriger Wii-remote controllers gezien.
Die zijn er allang - eerst via de Wii Motion+ add-on, en tegenwoordig zit die gewoon in de bestaande controller geïntegreerd.
3D is tegenwoordig ook niets anders dan een softwarematige aanpassing van het OS, kijk maar naar Sony of MS in beperkte mate.

Nintendo volgt in dat opzicht vaker de markt die gewoon (in verhouding) nog niet veel 3D tv's heeft. Zou dit over een jaar wel zo zijn is dit denkelijk snel aan te passen.

480p op de Wii heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad op de 46" hier, hangt ook wel van de games af natuurlijk.
het maken van een console heeft geen beperkingen tot de tech/hardware die al bestaat
wii kan makkelijk een super console maken maar dat willen ze niet omdat dan de prijs de lucht in schiet
ondertussen zijn er al weer nieuwe serie gpu chips uitgekomen waar nintendo gewoon gebruik van kan maken
en deze serie gpu chips ondersteunen met gemak 3D en HD
wie weet meschien krijg je zelfs eyefinity support
maar omdat de eerste wii console een stuk minder krachtig was hoeft echt niet te betekenen dat de volgende net zo zwak zal zijn....

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 8 juni 2011 09:11]

Playstation 3 heeft ook 512 MB. ;)
@jack de slayer
Ik vrees dat je mogelijk wel gelijk zuld krijgen.
De spects die ik vroeger ooit eens verwachte was 1 GB.
Tja en dat is helaas 512MB uma voor de XB2
en 256MB + 256mB voor de PS3.

Tenzij 1GB kwa chips en chip prijs gelijk staan aan 256MB va toen.
Dan hoop ik dat de keuze nu is tussen 2 of 4GB.
En 256 of 512MB dedicated Vidmem.

Maar ja this de WIi opvolger, dus 1GB is iig meer dan huidige High-end consoles.
mag tog hopen dat ze er een nieuwe HD6900 gpu in stoppen
of minstens een HD5800 serie gpu

zou een beetje zonde zijn om DX11 links te laten liggen
+ het fijt dat de HD4800 heet hoofden zijn en energie slurpers zijn
iets wat een console users niet erg fijn vind
Huh?
Mijn 4850 doet maar 38 graden idle en 65 load. Dat valt heel erg mee. Ook energieverbruik valt best mee met een TDP van ik meen 110W.

met de huidige stand van techniek denk ik dat die chip inmiddels wel <50W zit..
Denk je echt dat ze even gewoon een 48XX kaart er in stoppen..

Lijkt me eerder dat hij op maat gemaakt gaat worden, in dat geval kunnen we wat doen aan de hitte productie en dergelijk

BTW een HD 5 of 6 serie kaart gaat het niet worden denk ik
Hoezo een triple-core?
Dat werd gewoon verwacht. Daarnaast is het niet aan te raden om op meerdere threads grafisch werk te doen (in semi-zeldzame gevallen kan de kernel daarvan instabiel worden, met het falen van de hardware tot potentieel gevolg) dus zijn meer dan 3 cores op het moment niet nodig voor games. PowerPC is ook beter te customizen dan X86, dus kan je dit niet vergelijken met X86 processors. De balans in dit systeem lijkt me prima, niet zoals de PS3, met een processor waar geen ontwikkelaar het maximale uit haalt.
Sorry hoor, maar je lult een beetje uit je nek. Hoezo problemen met meerdere threads voor grafisch werk, enig idee met hoeveel threads de huidige generatie GPU's tegenlijk werken?
Hoe weet jij dat een kernel onstabiel kan worden wanneer je meer dan 3 cores gebruikt? Enne, welke kernel heb je het eigenlijk over? Weet jij op welke kernel het OS van de Wii-U draait?
Je verhaal over het 'customizen' is verder ook lulkoek. Het klopt wel dat de CPU architecturen moeilijk met mekaar te vergelijken zijn.
Enne het hebben van een complexe architectuur voor een console heeft voor Sony geen windeieren gelegd met de PS2...
Overigens zijn alle 3 de huidige generatie consoles rendom PowerPC CPU gebouwd, zowel de xbox360 en de Wii hebben een PowerPC van IBM. De PPE van de Cell is ook op de PowerPC architectuur gebouwd.

[Reactie gewijzigd door Abom op 8 juni 2011 08:33]

Marketing heeft Sony geen windeieren gelegd met de PS2. Dat ontwikkelaars zo goed om konden gaan met het apparaat was een noodzakelijk kwaad om daar nog mooie graphics uit te toveren. Dit heeft wel jaren gekost, want tot aan MGS2 en FF10 was er grafisch gezien niks indrukwekkends te zien (spellen werden op een resolutie lager dan 640x480 gerendered, zonder AA, en/of met zeer brakke textures).

Destijds had Sony het gigantische voordeel dat de merknaam Playstation geen gelijke kende, Xbox was er nog niet en SEGA was ook al lang niet meer wat het geweest was. In de tijd van multiplatform games ben je gewoonweg in een nadelige positie wanneer je een complex systeem hebt om voor te programmeren, zie immers hoe zo goed als alle multiplatform spellen beter draaien op de 360. Net zoals destijds alles het brakste draaide op de PS2.
Maar is dit relevant.
elke crossplatform game project zien in PC Xbox360 en PS3 elk grote markt die ook exclusives kunnen dragem.
Dit houd in dat je voor een degelijke PS3 port voor multimiljoenen gamers markt een Senior Cell programeur in moet huren. Als je het onderste uit de kan wilt halen.
Ekele dev's gaan zo ver dat PS3 main target wordt. Omdat de andere makkelijk afgelied van PS3 kan worden dan anders om.

Voor beetje degelijke crossplatform geen probleem.
En al helemaal geen probleem als de game voor GPU afhankelijk is en op de xbox360 en de PC de CPU niet alte zwaar gestressed wordt.

Dit is net zoals DX11 een meer developer gerichte API die het voorsl toegankelijker maakt tov zijn voorgangers. Niet relevant voor gamers eerder een dev keuze.
Maar je ziet dat als de markt groot is dat er wel degelijk voor een lastigere api wordt gekozen.

Elk project gaat voor elke platform de requierment na. En eke geroutineerde crossplatform studio weet er wel raad mee. En is dus per project al ingecalculeerd.
Maar de touchscreen i.c.m. de gyroscopen brengen wel zeer boeiende mogelijkheden met zich mee. Bijvoorbeeld de controller gebruiken om om je zelf heen te kijken, op je tv kijkt je recht voor je. Als je de controller naar rechts gericht houdt en er naar kijkt dan zie je wat rechts van je is (alsof de controller een raam naar je gamewereld is).
Deze functie wordt al veelvuldig op telefoons en tablets gebruikt. Leuk voor even maar uiteindelijk is het niet aangenaam om zo te gamen. Misschien op bepaalde momenten tijdens een game. Een speurmoment in Zelda bijvoorbeeld.
Mooi dat je ook de oude Wii controllers kan gebruiken, want die controller ziet er HEEL duur uit.

Die graphics demo zag er ook heel mooi uit, en alle games die ze lieten zien konden via graphics weer met de PC wedijveren.
Helaas was het beeld een beetje slecht.
Ik vond de graphics in die ''tech-demo'' juist zwaar tegenvallen. Vooral dat gedeelte met het bloemetje wat in het water valt; het water is daar zo flexibel als drijfzand en dan heb je nog die koikarper wat uit het water omhoog komt; er zat niet eens een overgangs-effect tussen de vis en het water. Alleen een logge rimpeling van het water.

Het kann atuurlijk ook aan de afwerking hebben gelegen en dat de console het heus wel aan kan.

Ik ben iig nog niet overtuigd als het om de graphics gaat. :)
Alles wat jij beschrijft is meer physics dan graphics en het is hoogstwaarschijnlijk een probleem met de afwerking. Het water zal wel niet zo geweldig ingesteld zijn.

Het viel me eigenlijk niet eens op, en in een echte game zal je het waarschijnlijk ook niet merken.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van het filmpje van de tech demo ook te wensen overliet, echter kan ik de graphics en physics die de Wii U in de tech demo liet zien echt niet als next-gen betitelen.

Dat het een vooruitgang op de Wii is mag duidelijk zijn.
Heel duur? Mwah, het is een goedkope 6" tablet zonder echte hardware. Met nog wat Nintendo subsidie om het betaalbaar te houden. Denk aan 50-60 euro maximaal. Dat ben je ook kwijt aan een Sixaxis, Move, Wii Remote + Nunchuck en een 360 controller is ook niet goedkoop.
Dat denk ik niet... dat scherm kan niet een of ander flutscherm zijn met een kijkhoek van likmevestje, dat accepteren mensen niet en is ook niet de kwaliteit die men verwacht van nintendo... Ik denk dat je MINSTENS 100 euro per controller kwijt gaat zijn en dan nog zou nintendo die dingen praktisch weggeven.
Het lijkt mij dat je voor een controller nou ook geen super kijkhoek nodig hebt.. Een gameboy en een DS heb je toch ook gewoon recht voor je?
Dat er misschien een vriend mee wilt kijken hoe goed je dat ene level wel niet uit kan spelen ok, maar dan nog heb je geen geweldige kijkhoek nodig.

Overigens zijn er zat goedkope mobiele telefoons met een redelijk goed scherm, met 6,2" is dit scherm niet veel groter en het lijkt mij dat de controllers dus niet zo duur hoeven te zijn.
Het is maar wat je goedkoop noemt natuurlijk... Als ik in de t.net pricewatch zoek op telefoons met een scherm van 3,7" of groter, dan is de goedkoopste 160 euro (en dat is 1 winkel met een newchocolate, die zal wel tegen ramsj prijzen van de markt gegooid worden), daarna 200 euro... Verhoog ik de scherm eis naar 4" dan begint het bij 265 euro.
Maar goed, je hebt wel een 7" tablet voor 99 euro, dus wat dat betreft heb je op zich wel een punt, maar goed, dat is dus wel al rond die 100 euro wat ik zei en je zit met een bagger display... en je kan zeggen wat je wil maar ik denk niet dat nintendo geassocieerd wil worden met zo'n scherm. Sure, de handhelds hebben ook geen geweldige schermpjes, maar het is niet zo dat als je het scherm een klein beetje draait dat de kleuren gelijk inverteren en dat is bij die el cheapo tablets wel zo. De reden verder dat je wel een redelijke kijkhoek wil is dat je het ding comfortabel in je handen wil houden, niet gedraaid zodat het scherm loodrecht op jouw line of sight staat.

edit: die CPU/GPU en RAM zou ik niet overschatten... Bij die cheapo tablets zit daar een goedkope soc in met ram ingebouwd, dat maakt nauwelijks verschil. Daarnaast heeft deze controller wel een chip nodig die de draadloze overdracht van het beeld aan kan, zonder lag, en dat is ook niet niks. Bovendien heeft de controller meen ik wel ook een camera en gyroscoop en zo, dus zoveel verschil zit er ook niet tussen de I/O eisen van dit ding en een goedkope tablet. Misschien is het zelfs wel duurder, want de motion sensing in goedkope tablets stelt volgens mij ook weinig voor terwijl deze voor nintendo wel nauwkeurig moet zijn. Nintendo heeft gelukkig natuurlijk wel schaalvoordeel, dat wel.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 8 juni 2011 10:19]

Scheelt misschien dat je in die tablet nog een stapel hardware nodig hebt om het ding te laten werken - en dat kost ook geld. Er moet een CPU/GPU of een APU in, er moet werkgeheugen in, opslag, I/O... Sommigen daarvan heb je voor een controller ook nodig, maar bij lange na niet zo uitgebreid als in een tablet - het zware werk wordt hier immers door de console gedaan.
Zoals ik het begrepen heb kan je maar 1 tablet controller per wii u gebruiken. Dat betekent dat je ook geen controllers hoeft te kopen (er van uit gaande dat je er 1 bij de console krijgt).
Voor multiplayer gebruik je gewoon de oude en bekende wii-motes.
Ik denk dat je hier ook maar één of twee controllers van nodig gaat hebben. De controllers zélf kunnen ook door meerdere mensen gebruikt worden.

Dus ik zeg: 100% sure buy!

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 7 juni 2011 19:39]

Perfecte strategie van nintendo , moest je all je huidige wii troep niet kunnen gebruiken zou ik persoonlijk niet naar een nieuwe wii upgraden , nu kan je de wii rustig vervangen alles werkt nog en je krijgt er de optie bij om nieuwe wii U games te spelen met die de nieuwe contoller. Nu nog een nieuwe rockband met betere grafics en de mogelijkhijd alle songs over te zetten en ik ben alvast verkocht.
Mag toch hopen dat je die tablet er gewoon bij krijg. Anders heb je niks aan je Wii U
Nintendo heeft me wel verrast hoor. Die line up met spellen had ik nooit verwacht, BF3? Ninja gaiden 3? Tekken? Ik ga deze zeker aanschaffen, maar niet nu pas over anderhalf-2jaar. Voor nu ben ik zoet met mijn ps3 en de 2011-12 line up.

En tja over de controller, ziet er innovatief uit maar wat als die kapot raakt? Dat wordt een duur gevalletje. De PS3 controller kost los al 60 euro...

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 7 juni 2011 19:41]

ps3 controller is er wel goedkoper hoor, alleen niet bij de lokale winkel. Daarnaast worden controllers vaak met grote winst verkocht, enkel het scherm en de accu zal wat kosten maar de rest zal bij elkaar een paar euro kosten.
Nou, aangezien deze nieuwe controller waarschijnlijk gelijk werkt aan de WiiMote+ kun je dat al als een startpunt nemen voor de kosten/verkoopprijs. Plak er een minimaal fatsoenlijk touchscreen op, een accu met meer capaciteit dan die van de WiiMote en je rent snel naar de 60 euro of meer.
Ik ga deze zeker aanschaffen, maar niet nu pas over anderhalf-2jaar.
Hij komt ook pas in 2012 uit, waarschijnlijk rond kerst 2012 :)
Oke, dan weet ik dat ook weer.
Maarja je moet je wel bedenken dat je van deze controllers maar eentje nodig hebt waarschijnlijk. Multiplayer zal veelal met wii controllers zijn.
Oke, dus je gaat hem kopen voor games die op pretty much elk platform gemaakt worden. Dat is logisch.

Nee, net zoals de vorige nintendo gimmic: grappig maar qua games bied het me niets dat ik niet al ergens anders krijg. Als ik niet al een console had zou ik er misschien eens naar willen kijken maar voor de rest...
In een huis met meerdere bewoners en daarmee gebruikers van de TV in de woonkamer kan de mogelijkheid om te gamen op het scherm van de controller anders best een groot voordeel zijn. Daarmee heeft het systeem best een aardig voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Waar ik alleen bang voor ben is dat de wii-u (wat een naam weer, klinkt alsof je iets heel vies vindt als je dit uitspreekt...) bij release iets krachtiger gaat zijn dan de PS3 en 360, om dan 1 of hooguit 2 jaar later weer gigantisch uit het water geblazen te worden door de opvolgers van die systemen. En dan heb je dus weer hetzelfde, games voor de "hardware" consoles kunnen niet 1 op 1 overgezet worden naar de wii-u want die heeft er dan weer niet de power voor.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel meevalt. Als je alleen al kijkt naar het verschil tussen de huidige high-end PC hardware die vele malen sneller is dan de Ps3 of 360, en PC hardware was al sneller dan de PS3 en 360 toen die uitkwamen, en nog klaagt er bijna niemand over de grafische kwaliteit op de PS3 en 360.

Er is natuurlijk wel een verschil maar het is niet meer zoals het verschil was tussen de Wii en de 360/PS3.
Eerlijk gezegd denk ik dan ook dat de PS4 en Xbox 720 of whatever juist ook meer het gaan zoeken bij motion control en/of andere 'innovaties' dan dat ze voor rauwe rekenkracht gaan.
Als je (3)DS / PSP kapot gaat is het ook een duur gevalletje. Als je iPad / iPhone / andere smartphone / tablet kapot gaat sis het een nog duurder gevalletje. Dus ja, zorg ervoor dat het niet stuk gaat.
Als je 60 euro neerlegt voor een PS3 controller ben je ook verkeerd bezig.
Het is maar ter verduidelijking. Niet dat ik dat echt doe ;) .
Erg interessant, op een of andere manier vind ik de Nintendo Wii er altijd een beetje goedkoop uitzien. Hoewel het wel klasse games levert, ben echter wel benieuwd of dit product zal aanslaan, want er zijn al zo veel keuzes.
Erg interessant, op een of andere manier vind ik de Nintendo Wii er altijd een beetje goedkoop uitzien.
Dat had ik dus ook! Net als het eigenlijk net niet kan, zoveel mogelijkheden in 1 controller. Maar het zal wel werken als Nintendo dit produceert, kwalitatief is het geweldig spul! (kijk maar naar de NES en zijn controllers)

Ik heb ook een Wii, maar die staat meer stroom te vreten op standby dan dat ie speelt... Misschien als over een paar maanden mijn studie af is, dat ie weer af wordt gestofd.... ;)
Hoewel de Wii er misschien goedkoop uitziet, is het product zeker degelijk. Overigens kan een goedkoop uiterlijk klanten overhalen vanwege de eenvoud en prijs.
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True