Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

E3: Nintendo Wii U

Door , 107 reacties

Verwarring

Wat was de verwarring groot, tijdens en zelfs nog na afloop van de persconferentie van Nintendo. Hadden de Japanners nu een nieuwe console aangekondigd of enkel een controller? Nintendo bleef er vaag over. Inmiddels is ook wel duidelijk waarom. Nintendo wilde tijdens de persconferentie niet toegeven dat de definitieve specificaties van de console nog niet zijn vastgesteld, en liet daarom de console zelf maar geheel achterwege, om de aandacht volledig te richten op de bijbehorende controller. Niet geheel onterecht, omdat daar het meest over te vertellen valt.

Toch was de kast waarin de console is ingebouwd wel te zien op de E3. Op de foto's die Nintendo liet zien tijdens de persconferentie was een wit kastje te zien, met een gleuf voor een optisch medium. Veel groter dan een diskdrive lijkt het kastje ook niet te worden. Ook tijdens de beurs zelf, toen we van Nintendo de gelegenheid kregen om achter gesloten deuren de Wii U te testen, was de console wel te zien, al was hij goed verstopt in een kast. Nintendo wil alleen loslaten dat de Wii U is opgebouwd rond een 'IBM Power-based multi-core microprocessor.' Volgens geruchten gaat het daarbij om een custom built triplecore-cpu, die is afgeleid van de IBM PowerPC-chipset. De console zou daarmee een processor krijgen die vergelijkbaar is met die van de Xbox 360. De cpu die Nintendo gebruikt, zou echter een hogere kloksnelheid krijgen. Volgens diezelfde geruchten krijgt de console een gpu die is afgeleid van ATI's R770-chip, die vergezeld wordt door 1GB aan eigen geheugen. Ook die is beduidend sneller dan de gpu in de Xbox 360.

* Makkelijk

Nintendo zou de console met dat argument ook bij ontwikkelaars aanbieden. Door de vergelijkbare cpu zou het heel gemakkelijk zijn om games te ontwikkelen die zowel op Xbox 360 als de Wii U draaien. Dat is een heel verschil met de huidige Wii, en het is ook lastig. Wie een game wil maken die zowel op de Xbox 360 en de PlayStation 3 als op de Wii uitkomt, moet daar vooraf rekening mee houden en veelal komt het erop neer dat voor de Wii-versie van de game een apart team wordt opgezet. Dat zien uitgevers meestal niet zitten, en dat is de voornaamste reden waarom er zo weinig third-party games verschijnen voor de Wii. De Wii U moet daar verandering in brengen. Zolang Microsoft vasthoudt aan de Xbox 360 en Sony aan de PlayStation 3, zit Nintendo goed met de Wii U.

Dat was misschien ook wel het meest opvallend aan de presentatie van de Wii U; waar Nintendo de afgelopen jaren op de eigen persconferentie het rijk alleen had, kon de uitgever nu opeens een hele serie third-partygame presenteren die voor de Wii U zullen verschijnen. Geen kinderachtige games bovendien. Wie had ooit gedacht een game als Battlefield 3 op een console van Nintendo te spelen? Of wat te denken van games als Metro Last Light, Aliens Colonial Marines, Darksiders II, Ninja Gaiden 3 of Dirt? Ze zullen straks allemaal in hd op de Wii U te bewonderen zijn. Want ondanks dat Nintendo weinig over de specificaties van de console los wil laten, heeft het concern wel vrijgegeven dat de Wii U met 1080p overweg kan, net als met 1080i, 720p, 480p en 480i.

Lees meer

Wii U krijgt regioslot 24 september 2012
Darksiders II 25 juli 2012
Darksiders II 25 maart 2012
Darksiders II 19 maart 2012
Sony NGP 2 juni 2011

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*