Specificaties Game-accessoire voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Kinect Sensor Review

p0st 21 december 2010, laatste update op 28 oktober 2011, 5.651 views

Microsoft Kinect Sensor

Pluspunten

• Nauwkeurigheid van de cam/sensor
  • Zorgt voor dagelijkse beweging
  • Installatie is kinderlijk eenvoudig
  • Werkt goed bij veel/weinig licht
  • Geen controller nodig

Minpunten

• Veel ruimte nodig om te spelen
  • Soms enige vertraging merkbaar
  • Spelaanbod nog redelijk beperkt

Kwaliteit Score: 4
Na mijn review van de nieuwe Xbox 360 S nu ook een review van de nieuwste gadget van Microsoft, de Kinect. Ik had besloten het even af te wachten tot er meer spellen voor uit zouden komen, maar ik kon me toch niet inhouden heb mezelf getrakteerd op een leuk kerstcadeautje :)
Installatie en 1e Indruk
Het eerste dat mij opviel bij het uitpakken van de Kinect waren de afmetingen van het ding. In mijn beleving was de Kinect een centimeter of 10 breed, maar dat blijkt in realiteit toch wel 20-25cm te zijn. Zoals je kunt zien op de bijgevoegde foto's is het een fors apparaat onder mijn (dan toch niet zo grote) 27" televisie. Maar goed, snel aangesloten, wat eenvoudig was doordat de Xbox 360 S Kinect Ready is en dus geen aparte voeding nodig heeft. Gewoon de (soort van) USB kabel in de 360 en klaar!

Eenmaal opgestart werd er gelijk een nieuwe update voor Kinect gedownload, waarna ik een geanimeerde uitleg kreeg over de werking ervan. Hierna gelijk Kinect Adventures (bijgeleverd) opgestart, om mijn eerste Kinect Avontuur te beginnen! Ik werd erop geattendeerd de meubels aan de kant te zetten, dus gelijk de bank tegen de muur aan (ik woon in een niet al te groot appartementje) en wachten maar.

Besturing en Navigatie
Na enige uitleg van de verschillende minigames was het verrassend eenvoudig om je avatar te besturen, de eerste ervaring was goed! De Kinect registreert je bewegingen goed, je avatar doet precies wat jij ook doet, zij het met enige vertraging. Deze vertraging is niet bijzonder hinderlijk, en was voor mij alleen merkbaar bij een minigame waarbij je een bal moest slaan en weer terugkaatsen/schoppen als deze terug kwam. Soms reageerde de avatar hier net iets te laat op. Ik heb er echter goede hoop op dat Microsoft in de toekomst veel updates uit gaat brengen waardoor de nauwkeurigheid beter wordt en de vertraging hopelijk onmerkbaar. In de verschillende berichten op Tweakers wordt duidelijk dat Microsoft hier aan werkt, bijvoorbeeld in dit artikel: 'Microsoft gaat nauwkeurigheid Kinect verbeteren'

De navigatie door de menu's werkt in het begin wat onwennig, maar na een half uurtje spelen gaat dit ongemerkt gewoon prima, als je je hand ongeveer 2 seconden stilhoudt op een item wordt deze geselecteerd. Je kunt op deze wijze ook je Xbox Dashboard besturen, maar dit werkt gewoon lekkerder met de normale controller.

Kinect Share
Een leuke feature die Microsoft heeft toegevoegd aan Kinect is de mogelijkheid om filmpjes en foto's uit de diverse games rechtstreeks te uploaden naar http://kinectshare.com/ . Vanaf deze website kun je na inloggen met je Live account de gemaakte foto's en filmpjes eenvoudig op je Facebook zetten of downloaden naar je PC/Laptop. Op bijgevoegd screenshot zie je hoe dit eruit ziet, met daarbij de post op Facebook ernaast geplakt. Ook de foto's die de Kinect in-game maakt kun je naar deze website uploaden.

Hoewel er pas enkele games beschikbaar zijn voor Kinect (morgen krijg ik Kinect Sports, zodra ik deze gespeeld heb werk ik deze review bij), laat het nu al zien dat het een mooie uitvinding van Microsoft is waarbij ze het net even anders doen als concullega's Sony en Nintendo. Zelf vind ik Kinect elke euro dubbel en dwars waard, en met de beloofde updates van Microsoft in het verschiet belooft Kinect een mooie toekomst voor de Xbox 360, waarbij er naast het nodige Call Of Duty en Halo geweld ook af en toe tijd is voor een actief uurtje sporten of actief bewegen! The best is yet to come :)

Heb jij ook een Microsoft Kinect Sensor?

Je spreekt jezelf tegen, Nauwkeurigheid is prima / Soms enige vertraging merkbaar. Dan is het niet nauwkeurig lijkt me.

Voor de rest vind ik het maar een hype, alles is zooooooo gescript als de pest, maakt niet veel uit wat voor beweging je maakt hij registreerd het wel in een enorme hitbox !!!!!!!

Leuk voor kinderen to 10 jaar ofzo.
Nou eigenlijk is nauwkeurigheid iets anders dan de vertraging waar ik het over heb. Met nauwkeurigheid bedoel ik de manier waarop Kinect jouw beweging registreert en dit exact kopieert naar het scherm en verwerkt in het spel. De vertraging doet niets af aan de nauwkeurigheid van de sensor, alleen aan op sommige momenten de game-ervaring. Nogmaals, de vertraging is niet heel erg merkbaar, zeker niet meer als bij bijvoorbeeld de Wii en de Move!
Ik heb de Kinect ook al een maandje en ik kan zeggen dat de vertraging ook wel verschilt per spel. Bij Adventures vond ik het meer merkbaar/aanwezig dan bij Dance Central en Kinect Sports. Ik denk dat je opmerking mbt de Wii wel redelijk klopt.

De nauwkeurigheid is goed te merken bij spellen zoals Fitness Evolved en Kinect Sports. De mogelijkheid om effect mee te geven bij tafeltennis is een goed voorbeeld. In Dance Central is de Kinect ook behoorlijk nauwkeurig, eerlijk gezegd zelfs nauwkeuriger dan ik had verwacht.

Maar een leuke review en ik hoop dat je veel plezier hebt van je Kinect :)
Okay, nou als het goed is kan ik vanmiddag Kinect Sports uitproberen, ik ben benieuwd of de goede nauwkeurigheid nog beter merkbaar is bij dat spel.

Dankjewel voor het compliment, en dat gaat vast goedkomen!
Leuke review wel hoor, maar het is mischien minder handig om een screenshot te plaatsen met de voor en achternaam van verschillende mensen :O
Inderdaad misschien kijkt de KGB hier ook wel naar jouw review!

Wat op facebook staat is geen geheim :P Dat kan iedereen zien.
Haha dat maakt mij niet bijzonder veel uit, en die andere persoon is mijn schoonmoeder :Y) haha, dus ik vind het wel prima zo :D
Haha wat toevallig dat ik dit tegenkom, ik ken jou nog wel van school vroeger :P
Hee Ide! Jij hier :) Zo dat is zeker lang geleden, zo zie je maar zo kom je nog eens iemand tegen :D
vind hem zelf zeer nauwkeurig. vooral met de sportspelletjes. kinectimals is mn dochter van bijna 2 helemaal gek van. je hebt wel veel ruimte nodig voor de sensor, dat is een nadeel.