Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Ubisoft Quebec werkt aan een mmorpg voor Nintendo's nog te introduceren console Wii U. De Canadese studio zoekt diverse ontwikkelaars die moeten gaan werken aan een nieuw te ontwikkelen 'AAA'-titel voor de Wii U.

UbisoftDe vacatures werden via twitter onthuld door Emile Gauthier, de communicatiemanager van Ubisoft Quebec. Met de publicatie werden ook de plannen voor het nog niet officieel aangekondigde mmog-project voor de Wii U bekend. De ontwikkelstudio zoekt onder meer naar diverse programmeurs en mensen met ervaring op het gebied van het ontwerpen van online games, zo blijkt uit de op Facebook geplaatste vacatures. Over de nog te ontwikkelen mmog werd verder niets bekendgemaakt.

Ubisoft Quebec bestaat al sinds 2005, en werkte sinds zijn oprichting voornamelijk aan diverse handheld games. Zo werden de PSP-versies van Rainbow Six: Vegas, TMNT en Prince of Persia: The Forgotten Sands door hen gemaakt. Ook assisteerde Ubisoft Quebec Ubisoft Montréal bij de ontwikkeling van Assassin's Creed: Brotherhood en Assassin's Creed: Revelations. In 2010 telde de studio ongeveer 300 werknemers, en daarmee is Ubisoft Quebec een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Ubisoft Montréal, waar tussen de 2500 en 3000 mensen werkzaam zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Waarom kraakt men de Wii U nu al af? Omdat de huidige Wii gewoon grafisch brak is? Dus dit betekent ook meteen voor de Wii U? Ter informatie de specs van de Wii U, hier uit is op te maken dat hij 50% krachtiger is dan de xbox360 (i know hij is aan zijn eind). En de Wii U zal zeker een 2 jarige voorsprong hebben op de huidige generatie Xbox en PS.

Ik ben daarmee wel eens dat een MMO op een console mij niet zo denderend lijkt. Maar voor de Wii was Monster Hunter Tri erg geslaagd met online gameplay. Dus als het die richting op gaat dan ben ik toch wel erg benieuwd!
Ik snap ook niet dat al die PS3 en Xbox "fanboys" steeds de Wii en de Wii U moeten afzeiken. Ze denken zelf dat games met lage moeilijkheidsgraad, weinig diepgang, geen learncurve, goedkope actie, veel bloed en schelden volwassen zijn. Terwijl je zou zeggen dat games met veel diepgang, waar je vaardigheden voor nodig hebt en die een "easy to learn and hard to master" learncurve hebben volwassen zijn. Misschien zijn ze gewoon gefrustreerd dat de meeste van de games deze huidige generatie zuigen.

En nee ik ben geen "pc gamer". Ik ben een gamer die zowel op de pc en console speelt. Ik heb 7 consoles permanent aangesloten staan, waaronder alle consoles van de huidige generatie, terwijl er nog 4 in de kast staan.

Overigens als je de volwassen game logica van de "console kiddo's" aanneemt dan heeft de Wii met House of the Dead: Overkill en Madworld de twee meest "volwassen" games in huis.
Daarbij zijn er tal van andere games die ook erg volwassen zijn, zoals:
- No more heroes
- Disaster: Day of crisis
- Red steel 1/ 2
- Xenoblade

En tal van andere RPG's en actie games.
Klopt, er zijn genoeg hardcore games. En hoewel Mario Galaxy geen bloed en geweld bevat, krijgt die game toch een verdomd goede beoordeling op Gamerankings. Hoe komt dat?
lage moeilijkheidsgraad, weinig diepgang, geen learncurve, goedkope actie
Het is gewoon jammer dat gaming door de mainstream die kant op gaat. Dat is een van de redenen waarom ik juist tevreden ben met mijn Wii. Waar je COD SP in een paar uur doorloopt en om de minuut een checkpoint hebt, is SMG of Zelda gewoon stukken uitdagender.
Zijn de specificaties van de Wii U dan al definitief? Volgens mij staat de controller nog niet helemaal vast, en de gameplay is nogal afhankelijk van de controller.
Hoezo? Het is toch altijd al zo geweest dat Nintendo verschillende controle mogelijkheden mee geeft en de ontwikkelaar zelf kan verzinnen wat hij gebruikt. Het is dus best mogelijk om een MMORPG te ontwikkelen zonder dat die touch controller klaar is

Maar ja, ik denk niet dat het een succes zal worden (verkeerde console voor de doelgroep) maar natuurlijk gun ik ze het beste en nodig ik ze uit om mij te overtuigen een andere mening te vormen
En waarschijnlijk is intern bij Nintendo en bij partijen met een licentie(en NDA) er genoeg over bekent.
Hoezo verkeerde console voor de doelgroep? Het is nog niet uit en je bestempelt gelijk dat deze voor een andere doelgroep is dan bijv. de PS3? Volgens mij willen ze nu een steeds groter doelgroep bereiken door een diversiteit van games en mogelijkheden aan te bieden. Zo zie je Red Steel en No more heroes erg goed tot zijn recht komen op de Wii. Zelda spreekt ook iedereen wel aan en Mario kennen de meeste gamers uit hun jongere jaren.
Maar ja, ik denk niet dat het een succes zal worden (verkeerde console voor de doelgroep)
Wil je hiermee zeggen dat jij denkt dat de WiiU een casual console word, en dat er nu een hardcore game voor word aangekondigd?
Nintendo doet zwaar haar best om van dat casual imago af te komen, heb je de e3 wel gezien?

Maar om erop terug te komen: misschien wil Nintendo wel een succes maken voor de andere doelgroep.
Nogmaals... Het is en blijft een mening

Maar oke omdat jullie de stelling een mening kan niet verkeerd zijn niet begrijpen leg ik het even uit.

Als je al de consoles bij elkaar pakt incl de PC dan heb je 2 platformen met een super grote online userbase (PC en Xbox360), daarna komt vlak daarna de PS3 (ook een erg grote userbase) en als laatste komt de Wii (minimale userbase). Als je dus naar de huidige markt kijkt dan is Nintendo het minst interessant om iets online only te doen en daarom denk ik ook zeker dat het geen succes zal worden. meegenomen dat ook nog eens bergen mensen een Wii hebben gekocht en die nooit meer gebruiken waardoor ze flink wat punten hebben verspeeld (hadden ze in het begin met super games gekomen had dit mogelijk anders geweest). En als laatste heb je inderdaad de doelgroep van Nintendo, ze doen hun best om buiten die doelgroep te vissen (zoals de hardcores) maar het is ze tot nu toe gewoon niet gelukt, de enige echte gamers die nog de hardcores op de Nintendo consoles kopen zijn de die hard gamers en laat juist die groep het minst belangrijk zijn voor het succes...
JUist omdat er zo weinig goede online games voor de Wii zijn uitgebracht schept dat mogelijkheden.
Het enige wat feitelijk nog niet vast staat is hoeveel (van de nieuwe) controllers gelijktijdig op de Wii U kunnen worden aangesloten. Het bericht van 9 november zegt dat NIntendo een 2de controller wil toevoegen.

Daarnaast is al lang bekend dat de oude Wii-mote (mt plus) ook werkt voor de Wii U.

En.. wat denk je zelf: een console die in 2012 op de markt moet verschijnen, denk je echt dat die hardware-matig nog niet afgetikt is? Dat er al niet maanden een devkit bij de ontwikkelaars ligt? Kom eens even. Het duurt in sommige gevallen wel jaren om een game te ontwikkelen. Dus wil Nintendo met de launch van de Wii U wat kunnen laten zien, dan hadden ze al lang en breed wat uit moeten leveren aan ontwikkelaars. My guess is dat ze da took allang hebben gedaan. :)

OT: Leuk, een heel nieuwe weg voor Nintendo. De Wii heeft niet echt iets wat je kunt typeren als MMORPG. Ik ben benieuwd wat voor verdienmodel er aan vast zit. Het is wel iets waar ik voor te prikkelen ben, maar ben vooral ook benieuwd hoe het met de doelgroep zit. De echte Nintendofielen kopen dit soort 'noviteiten' (voor NIntendo-begrippen) echt wel. De casual gamergroep die ze met de Wii hebben aangeboord waarschijnlijk niet (MMORPG kosten te veel tijd om zo even tussendoor te spelen). Dat is wel weer in lijn met de uitspraken van Nintendo eerder deze week, dat de Wii nog niet afgeschreven is en als seperate console naast de Wii U zal blijven bestaan (want verschillende doelgroepen).

@hieronder: Akkoord, maar de controller is echt al wl afgetikt. Die is inmiddels al gepresenteerd en er zijn al de wereld aan mensen die er een handson mee hebben gehad; daar zullen echt geen enorme veranderingen meer in plaatshebben. Zelfde geldt voor de andere hardware. Het gros van de ontwikkelfase heeft zich al in de beginjaren van de Wii afgespeeld, durf ik te wedden. Sterker nog, wedden dat er al een projectgroep op de volgende console zit te broeden? :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 7 december 2011 11:12]

dev kits e.d zijn al wel bekend alleen is nog niks definitief qua hardware.

denk zelf dat die dev kits voor 90% accuraat zijn. misshcien groter/snelle geheugen of andere aanpassingen aan GPU bijv.
De gebruikte hardware (CPU, GPU, mogelijkheden controller) zal wel volledig duidelijk zijn bij Nintendo en 3rd party developers.

Wat bijvoorbeeld wel nog altijd makkelijk kan veranderen zijn bijvoorbeeld de klokfrequenties of de hoeveelheid geheugen, maar daar kan met launch titels altijd voor gecompenseerd worden door uit te gaan van de worst-case specificaties.


@roboreaper - aanpassingen aan de GPU zullen echt niet meer gebeuren, en als ze al gebeuren is het alleen om een probleem op te lossen. De Wii U moet halverwege komend jaar op de markt komen, de tape-out van de CPU en GPU zijn dus al lang geweest en productie zal binnenkort wel beginnen zodra beide chips volledig getest zijn.
xbox360 versie 1.5 (een xbox360 met 25GB optische opslag en wel een DX10 GPU)
Jammer dat je die 2 dingen fout hebt, de WiiU ondersteund ook dual layer en dus 50gb. Over DX ondersteuning voor de GPU is niks gezegd. DX10 is aannemelijk als exact dezelfde chip meegenomen word, maar dat is dus niet het geval. Er kunnen best aanpassingen tot DX11 chip worden gemaakt.
Overigens is DirectX (op het programmeren na) helemaal niet wenselijk in een console, DirectX is een systeem zodat een game op elke videokaart werkt. Terwijl je in een console maar 1 videokaart hebt en daar juist voor wilt optimaliseren (iets wat voor DX onmogelijk is).

Verder draait natuurlijk alles om de specificaties. Net zoals bij de PS2 en de Wii, toevallig beide de zwakste en toevallig ook beide de grote winnaar qua sales van de laatste 2 generaties.
nee geen dual layer 50GB: http://kotaku.com/5809701/wii-u-discs-will-be-25gb-in-size

het gaat over de feature-set van DX10, dat heeft niets met DX10 te maken.
je kan bijvoorbeeld met OpenGL wel de hardware tesselator gebruiker van de ATI 4xxx chipset (die de Wii U gebruikt, en die ondersteunt ook OpenCL)

de Wii U zal net als de Wii OpenGL ondersteunen want DirectX is volledig eigendom van Microsoft.
Het voordeel dat de WiiU op de Xbox zou hebben is dat je bij de WiiU standaard een toetsenbord op zijn controller kan hebben(IVB touch screen) plus als je kijkt naar healen in MMO's Kan het denk een stuk makkelijker zijn IVB je players kan targeten via het Touch screen.
touch keyboard zou wel handig zijn iid.
xbox heeft dat ook maar kost wel ff 50 euro zo uit mn hoofd voor een qwerty extentie voor je controler
Ze zijn bij Ubisoft lang niet gek; dat ze vandaag de dag nog bestaan is al meer dan genoeg bewijs van dit feit.

MMORPGs kosten bakken met geld en daar gaat een bedrijf als Ubisoft niet zomaar aan beginnen als ze er niet tenminste redelijk zeker van zijn dat het gaat slagen, of dat ze er niet aan kapot zullen gaan mocht het falen.

Mijn conclusie: Ubisoft is en blijft een bedrijf waar in geld en risico gedacht wordt, er zit meer achter dat deze stap genomen wordt anders dan "omdat het kan". Gezien Nintendo goed bereid is te investeren in third parties om weer terug aan de top te komen, ben ik van mening dat het inderdaad Nintendo is die hier een flinke vinger in de pap heeft. De risicos voor Ubisoft zullen niet zo enorm zijn met een dergelijke sponsor en ik zie in de toekomst ook een mega reclame campagne tot leven komen om dit aan de man te gaan brengen...

Maar goed: dat is op dit moment giswerk zonder enige bron aan mijn kant.
Waarom voor de Wii U en niet voor Xbox 360?

Xbox is groot geworden dankzij Xbox live en de Wii is groot geworden door party games. Ik zie het een groter succes worden op xbox dan op PS of Nitendo.
Wie weet wordt het wel een op Mario Party of andere Nintendo producten (Zelda, Pokemon) gebaseerde mmorpg. Die kun je niet op de Xbox uitbrengen.

Voor kids lijkt me persoonlijk een Pokemon of Mario Party MMORPG best leuk :)

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 7 december 2011 12:14]

Voor kids lijkt me persoonlijk een Pokemon of Mario Party MMORPG best leuk :)
Dat gaat Ubisoft niet uitbrengen, dat doet Nintendo zelf wel!
Maar Ubisoft brengt zelf al van alles uit op zoveel mogelijk consoles.
Als ze het niet te kinderachtig op zetten zou Pokemon voor iedereen leuk zijn. Ik roep ook al jaren dat Pokemon een geweldige MMORPG zou zijn (ook commercieel). Nintendo deed dacht daar echter jaren anders over, misschien zien ze nu het licht. Maar als ze het voor op de Nintendo maken heb ik er om eerlijk te zijn weinig vertrouwen in. Grote kans dat het dan inderdaad op kinderen gericht wordt en daarbij zal een MMORPG weer minder aan slaan. Daarnaast heb je voor een goede MMORPG gewoon een PC nodig.
Omdat het meer dan waarschijnlijk een Wii-U only titel wordt en het zou dan ook meer dan waarschijnlijk erg casual gaat worden.

Noem alle grote Xbox mmorpg maar op dan degene waarvoor mensen een console hebben gekocht ?

Op de PS2 had je FF XI. dat was niet echt een geweldig iets.


MMorpg op een console is een hele kleine markt.
Omdat het meer dan waarschijnlijk een Wii-U only titel wordt en het zou dan ook meer dan waarschijnlijk erg casual gaat worden.
Net zoals alle games die Nintendo liet zien op de E3.

Waarom wil niemand Nintendo een kans geven?
Omdat ze bij Nintendo ook een graantje mee willen pikken van al die online mogelijkheden? Het lijkt me voor Nintendo een vrij logische stap om dit te doen op deze manier. Het is voor Nintendo weer iets "nieuws" om met iets dergelijks te gaan werken.

Ik denk ook dat Ubisoft ervan uit gaat dat Nintendo weer met iets innovatiefs komt op een paar gebieden, dat het een populaire console wordt en er op deze manier een graantje van mee te pikken bij de lancering van het apparaat straks. Ik zie de verpakkingen "MET 'live-abbonnement" enzo wel al voor me.
pokemon mmorpg...
zou wat zijn als het goed doordacht en eenmalig betalen zou zijn.
zonder micro of maandelijke transacties
ik heb niets tegen de wii of tegen ubisoft maar ik denk dat dit concept in combinatie met die console niet echt goed gaat werken ik ben benieuwd maar ik denk dat het een fiasco zal worden :|
Hoop voor ze dat dit geen dikke flop word!
Waarom zou je hopen dat dit een dikke flop word?? 8)7

Hoop liever dat het een topper word, zodat er weer meer keuze is in gameland
@SinergyX

Enige onderbouwing voor je argumenten is wenselijk. Hoe kun je beoordelen of de Wii U matig is wanneer deze nog niet is verschenen en de hardware nog niet geheel bekend is? Volgens geruchten - met nadruk op geruchten - wordt de Wii U minstens even krachtig als de Playstation 3 and Xbox360 (bron 1).

Om een vergelijking te trekken met Star Wars: The Old Republic: deze vergt met minimale eisen 1GB werkgeheugen (bron 2) en volgens de geruchten (zie bron 1) zou de Wii U mogelijk ook 1 GB aan RAM hebben. Ik zou The Old Republic wel als een AAA titel beschouwen, dus misschien kan Ubisoft er toch nog iets uit toveren.

Bronnen:
1 http://news.softpedia.com...x-360-or-PS3-238689.shtml
2 http://www.game-debate.co...s:%20The%20Old%20Republic

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 7 december 2011 11:15]

Geweldig dat er zelfs mensen zijn die dit een +2 informatief geven,maar die hebben waarschijnlijk net zo weinig kennis van consoles en de relatie ervan tov PC als jij.

1GB werkgeheugen eis is PC, wat _totaal_ niet te vergelijken is met eventuele systeemeisen op de console. Een erg mooi voorbeeld is bijvoorbeeld DC Universe Online, 1 van de eerste cross-platform MMO's (naast de onbekende FF-MMO-serie) die zowel PC als PS3 draait.

Een PS3 bezit 256MB video en 256 systeemgeheugen, de minimale eisen voor DCU PC variant is ook 1GB, hoe zou dan ooit de PS3 deze game kunnen draaien? Juist, appels met peren. Leuke vergelijking, maar slaat kant noch wal. Zolang SWTOR nog geen jaar oud is en cijfers absoluut zijn, is er niets te zeggen of dit een AAA titel zal zijn of gaat worden.

Een MMO op een console is nog nooit een super groot succes geweest, DCU is 1 van de eerste die echt doorbreekt, omdat die ook initieel volledig console-based opgebouwd is. Maar zelfs daar zie je dat er een veel grotere voorkeur is richting PC variant, zeker mbt communicatie is de aanwezigheid van een keyboard een erg groot pluspunt. Naast dat playstation standaard Voicechat heeft en de support hiervoor standaard in elk spel aanwezig is, betwijfel ik of de Wii over soortgelijke communicatie mogelijkheden gaat beschikken. Enige troef zou het scherm van de Wii-U zijn die als virtueel keyboard zou dienen, maar blijft de vraag of dit uberhaubt normaal zal worden uitgewerkt.

Dan komen we bij puntje Wii-U zelf, de Wii an sich heeft al een doelgroep dit zich niet al te veel bezighoud met grootschalige MMO's, laat staan op enige vorm van hoge kwaliteit. De initiele succeskans van deze mogelijke MMO hangt al af van het succes van de Wii-U zelf, met name welke doelgroep hiermee bereikt gaat worden. Dan hebben we ook nog zaken als dedicated servers (voor zover ik weet werken deze in minimale variant op de huidige Wii).

Dus dan hebben we Nintento, 0,0 ervaring met MMO's. We hebben Ubisoft, die zijn naam nog moet maken met MMO's. Dan het platform, waar pas 1 MMO (door f2p) eindelijk op gang is gekomen.

Dus kortzichtig, niet onderbouwd, koffiedik kijken.. maakt mij niet uit. We zien het wel tegen de tijd dat deze game ooit gaat uitkomen en ooit een succes gaat worden :)

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 december 2011 12:37]

@ Sinergy

Eerlijk is eerlijk, je hebt nu wel daadwerkelijk je argument onderbouwd :). De reden dat het informatiewaarde zal hebben is (mogelijk) vanwege de bronnen ;)

Ik ben het alleen niet helemaal eens wat betreft de doelgroep van Nitendo. Ze hebben juist aangegeven dat de Wii U een andere doelgroep zal aantrekken (zie bron 1). Mogelijk dus ook MMO spelers,.

Betreft het RAM geheugen tussen een console en een pc had ik niet goed gekeken. Mijn fout. Het verschil wordt duidelijk aangegeven in deze bron (2), zo is het op de pc het virtuele geheugen het limiet en op een console de fysieke. Het zou wel fijn zijn geweest als je dat erbij had geschreven, gezien je kennis ;) . Voor lezers die niet meer het verschil zien tussen de verschillende soorten geheugens op een pc is dit een goede site: http://www.michaeljordan.nl/werkgeheugen.html

Ik ben het wel met je eens dat wanneer de game uit komt moet blijken of het een succes wordt.


Bronnen:
1 http://www.xgn.nl/wu/nieu...n-andere-doelgroepen-aan/
2 http://www.mattnewport.co...tween-console-and-pc.html

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 7 december 2011 13:25]

Je hebt nog steeds geen argumenten aangeleverd voor je "Wii U, erg matig." opmerking ;)

De geheugeneisen voor PC en console spellen zijn niet direct te vergelijken nee, maar als de PC spel minimaal 1GB eist, dan zou een console variant van hetzelfde spel met een stuk minder uit moeten kunnen gezien er veel minder OS overhead is.
Ook het feit dat Nintendo weinig ervaring heeft met MMO's is ook niet belangrijk, Ubisoft zou best de MMO op hun eigen servers kunnen hosten.

Verder ben ik het er wel mee eens dat de PC gewoon het aangewezen platorm is voor MMORPG's, op consoles zal gewoon nooit hetzelfde succes gehaald worden.

Overigens zou de WiiU misschien wel een klein voordeel kunnen hebben tov andere consoles: het touchscreen van de WiiU controller zou heel goed gebruikt kunnen worden voor keyboard en chatlog.
Het touchscreen zou toch ook prima kunnen gebruikt worden als vervanging van de muis? Ik vind een MMO helemaal geen verkeerd idee voor tablet achtige interfaces.
je moet ze de kans gunnen, misschien wordt het wel wat! Ik ben iig erg benieuwd of het mmo concept slaagt voor een console :D
Zo, je hebt al ervaring met de Wii U. En ooit gehoord van 'resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'? Dat gaat ook de andere kant op. Ssang Yong leverde de eerste jaren ook poep-auto's, maar tegenwoordig is de kwaliteit op z'n minst aardig te noemen. De Wii blonk niet uit in games en pracht en praal, maar was ook duidelijk voor een andere doelgroep dan de Wii U. Zie ook de uitspraken van Nintendo eerder deze week (of was 't vorige week?). Casual games blijven mogelijk (zie de controls), maar door de (waarschijnlijk) hogere prijs van de Wii U en de hogere grafische kracht (toch wat beter dan de PS3; wel een console van 5 jaar oud, maar nog steeds top notch graphics), ligt dat meer in lijn met hardcore gamers.

Daarnaast kun je ook stellen dat de wereld nog niet klaar was voor de MMO's op consoles in het verleden. Wellicht is dat nu verleden tijd... Het is koffiedik kijken, natuurlijk.
Sinds wanneer is wishfl thinking niet meer toegestaan? :9
Dit lijkt inderdaad heel erg op wishful thinking. Nintendo, Ubisoft en MMORPG is een van de laatste combinaties die ik zou verwachten. Maar ik wens ze succes met dit project.
De mmo is ook niet de AAA titel die word aangehaald. Meer dan de titel lezen geeft vaak meer inzicht in waar je het over hebt.
als jij het artikel zo goed gelezen hebt, mag jij mij vertellen over welke AAA titel ze het dan wel hebben...
Een nieuw te ontwikkelen AAA titel staat in het artikel, er staat verder geen info over die titels anders dan dat ze programmeurs zoeken.

Verder staat er dan:
Met de publicatie werden ook de plannen voor het nog niet officieel aangekondigde mmog-project voor de Wii U bekend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True