Wii U van Nintendo komt voor eind 2012 uit

Nintendo brengt zijn nieuwe spelcomputer, de Wii U, nog voor het einde van dit jaar op de markt in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Dit maakte Satoru Iwata, de ceo van het Japanse bedrijf bekend na het geven van een winstwaarschuwing.

Dat meldt Eurogamer. Het Japanse bedrijf stevent af op het eerste jaarverlies in zijn geschiedenis, maar verwacht in het volgende boekjaar, wanneer de Wii U uitkomt, weer winst te maken.

Wanneer de Wii U precies in welke regio verschijnt, is nog onbekend, evenals de prijs of welke games er met de nieuwe spelcomputer in de winkel komen te liggen. Mogelijk maakt Nintendo deze informatie bekend op de E3-gamesbeurs, waar de definitieve versie van de Wii U getoond zal worden. De E3 wordt dit jaar van 5 tot 7 juni gehouden.

De specificaties van de nieuwe spelcomputer zijn ook nog grotendeels onbekend. De Wii U is voorzien van een IBM multicore-processor en de nog onbekende gpu van AMD kan middels de aanwezige hdmi-aansluiting full hd-beelden tonen. Volgens bronnen bij vakblad Develop wordt de Wii U twee keer zo krachtig als de Xbox 360.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De E3 2011-trailer waarmee Nintendo de Wii U onthulde

Door Bart de Water

Nieuwsposter

26-01-2012 • 11:25

103

Lees meer

Reacties (103)

103
99
35
4
0
32
Wijzig sortering
2x krachtiger dan de XBOX360....
Dus niet 2x krachtiger dan de wii. (sommige mensen lazen hier overheen viel me op)

Mischien niet helemaal next gen, maar wel in staat er betere graphics uit te gooien dan wat de xbox 360 nu doet. Lijkt mij dat dat gaat betekenen dat er dan ook bv. shooters en racegames voor uit gaan komen die ook nog de moeite waard gaan zijn om te spelen.
Mogelijkheden om Zelda Mario en soortgelijke flink op te poetsen EN serieuze shooters en racegames er voor uit te brengen.
Als de prijs past zou dit best wel succesvol kunnen worden.
En reken maar dat hij een weer een stuk goedkoper word als de volgende Xbox.
We zullen wel weer zien;)
Werd eens tijd nee? De XboX 360 is al 7 jaar oud....
Ik acht de kans vrij groot dat wanneer deze console flopt Nintendo hetzelfde lot wacht als Sega. De meeste mensen zullen vrij sceptisch zijn; immers de gimmick van de Wii bleek ook niet meer dan dat. Hoeveel mensen kent iedereen wel niet met een Wii die al jaren stof staat te happen? Juist.

Het moet wel een hele overtuigende E3 presentatie worden wil de Wii U net zo'n succes worden (qua hardware verkopen) als de Wii.
Niet meer dan een gimmick? Het is een revolutie geweest met Playstation Move en Kinect als antwoord, omdat de impact wel degelijk groot was.

Ik gebruik de Wii nog regelmatig, niet meer zoveel als in de beginjaren misschien, maar toch. Het ding heeft al vele honderden speluren achter zich.
Anoniem: 279033 @Phusebox26 januari 2012 11:45
Dat is mijns inziens het probleem met de Blue Ocean strategie die Nintendo heeft uitgevoerd bij de Wii. Ze hebben enorm veel Wii's verkocht, ook aan mensen die normaal geen console zouden kopen. Dat heeft ze enorm veel succes opgeleverd.

Veel Wii's worden echter nauwelijks gebruikt en de spellen van de afgelopen paar jaar bestaan voor 90% uit troep terwijl de PS en Xbox nog lekker doorjakkeren met goede exclusives. Veel mensen hebben een nare smaak aan de Wii overgehouden en zullen enorm sceptisch zijn voor nog een gimmick-console. Daarnaast spelen veel casuals voor de leuke bewegingscontrolls en Wii Fit. Waarom zou je dan upgraden als de graphics toch weinig uitmaken.

Daarnaast heeft Nintendo deze generatie de hardcore fans laten stikken. Kijk naar 90% van de games die op alle 3 de consoles uitkomen. De Wii heeft dan of een 'aparte versie' zoals bijv bij War for Cybertron, of gewoon een lelijker, kneuzenport. Er zijn weliswaar een paar sterke titels uitgekomen maar het is te weinig. De shovelware regeert op de Wii.

Met de WiiU zou een nieuwe start gemaakt kunnen worden maar als de hardware inderdaad maar 2 keer zo krachtig is als zeven jaar oude hardware dan is dat teleurstellend. Helemaal wanneer Sony en MS met opvolgers komen, dan is de WiiU ook outclassed. Goede third party exclusives zijn ook niet aangekondigd, om gamers bij concurrerende consoles weg te trekken. Waarom zou je dan als hardcore gamer overstappen naar WiiU en een paar 100 euro droppen voor een systeem waarvan de graphics wellicht iets mooier zjn? Als je een jaar wacht heb je een console die weer stukken sterker is dan de WiiU en daarnaast komt er nog genoeg goeds uit voor PS3 en Xbox.
Het Buisiness model van Nintendo was voor de Wii ook totaal anders als die van Microsoft en Sony.

Nintendo maakte per verkochte Wii meteen winst op elke console (in tegenstelling tot Xbox en PS3 die met verlies verkocht werden). Dus zo erg is het niet voor Nintendo dat er veel Wii's staan stof te vergaren.

Nintendo richt zich ook meer op jonge kinderen, terwijl de andere zich meer bezighouden met volwassen games. Dat de er volwassenen zijn die toch een Wii hebben gekocht en hem niet meer gebruiken wil niet zeggen dat hij niet meer populair is bij andere doelgroepen.
Ho Ho!

Ze maakten winst op de Wii, ja, maar NIET echt veel.

Nintendo draait net zoals de andere console maker op de licentie kosten van een spel, ze zijn GEEN hardware fabrikant zoals Apple (dan vooral de iPad).

Een Wii met een spel erop is welliswaar winst op de verkoop maar betekend een lage omzet EN een slechte markt voor spellen makers die zich liever richten op een marktsegment dat spellen koopt en niet hardware.

Daarom zijn prepaid telefoons zo duur met telefoneren omdat een telefoon bedrijf zelfs al verkoopt het alleen sims met winst zijn zakelijk model niet heeft gebaseerd op mensen die hun prepaid alleen hebben om gebeld te worden of nood nummers te bellen.

Consoles zijn er om spellen te verkopen.
Aan de softwareverkopen van de Wii kan je zien dat de Wii helemaal geen stof ligt te happen.
Als de nieuwe Xbox net zo krachtig word als de WiiU - en de laatste geruchten wijzen daarop, HD6670 voor Xbox en HD4870 voor WiiU - zit je qua graphics gelijk en komt het wel goed met het multiplatform verhaal, mits Nintendo hierin wilt investeren.
Anoniem: 279033 @Richh26 januari 2012 13:11
De laatste geruchten wijzen er helemaal niet er op dat de nieuwe Xbox even sterk wordt als de Wii U. Power is het totaalpakket, niet slechts de HD-kaarten. Geruchten wijzen er op dat de nieuwe xbox drie keer zo krachtig wordt als de WiiU
Geruchen zijn overal anders.
http://www.insidegamer.nl...s-keer-krachtiger-dan-360
Tuurlijk gaat het om het totaalpakket. Maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren dat er een extreem krachtige processor naast zo'n videokaart word gezet. Dat kost verschrikkelijk veel geld en de PS3 heeft laten zien dat het resultaat daarvan niet bijzonder veel oplevert.

Over het algemeen leveren ze een gebalanceerd systeem. En zolang de videokaart het belangrijkste is voor de graphics die op je scherm komen, hangen de andere onderdelen daar vanaf.
De mensen die ik ken die een Wii hebben gebruiken deze zeer regelmatig, inclusief mijzelf.
De mensen die ik ken die een Wii hebben gebruiken deze bijna nooit, inclusief mijzelf. Ze staan lekker stof te happen :)
En de mensen die ik ken hebben helemaal geen Wii.

"De mensen die ik ken" statistieken zijn echt geen knip voor de neus waard.
Zullen we het met cijfertjes onderbouwen? Kijk eens op Wikipedia naar most sold games. Staat bij hoeveel titels er totaal verkocht zijn voor elk platform. Vervolgens kijk je op de pagina's van de consoles zelf. Ik heb geen zin om die berekening nog een keer helemaal op te zoeken, maar je komt tot de conclusie dat de
- 360 meeste games per verkochte console
- Wii, waar het meeste voor gedownload word, op de 2e plek staan
- PS3 minst verkochte games per console heeft.

Als de Wii stof zat te happen bij iedereen was het onmogelijk om zoveel verkochte games per console te krijgen.
hangt er ook van af hoe herspeelbaar een game is. Hier word meer PS2 gespeeld dan WII.
Ik kijk het eerst even aan. Miyamoto werkt aan een nieuwe franchise D: en ik zou heel graag een nieuwe StarFox en/of F-Zero willen zien. Ook vraag ik me af of deze niet compleet omver gelopen word door de andere nieuwe consoles en of de third party support wel goed is dit keer. Online mogen ze trouwens ook wel een keer goed doen.
Tijdens de E3 reageerden de meeste bedrijven enthousiast en zouden er veel (huidige) games op de Wii U worden gereleased. Ik kan me herinneren een nieuwe Ninja Gaiden tot en met Wii U versie van Batman: Arkham City en Assasin's Creed.

Natuurlijk is het de vraag of de games er ook echt gaan komen, want dit soort uitspraken veranderen in de loop van tijd altijd, maar qua third party komt het hopelijk dit keer wel goed (of beter).

Bron
Tja, maar voor de 3DS kwam uiteindelijk nog niet eens de helft uit van wat er beloofd werd.
Dit keer wel HD? :) Want de grafische kracht van de huidige WII is toch echt onder de maat op een hedendaagse TV

[Reactie gewijzigd door _Piwi_ op 1 augustus 2024 09:25]

Dat is niet zo gek ook, de Wii is al vijf jaar oud.
De wii was hardwarematig al verouderd toen hij uit kwam. Ik denk dat de Wii U toch weer een echte party game console gaat worden. 2 keer zo snel als de xbox 360(meer dan 5 jaar oud) is nou niet echt indrukwekkend. de nieuwe xbox zou 6 tot 8 keer sneller zijn.

Ik heb geen glazenbol maar ik denk dat er niet veel op de console markt gaat veranderen deze generatie consoles. Wii U party console xbox en PS voor de echte gamers.
De berichten over de nieuwe xbox zeiden dat die 6x zo snel was als de 360 en 20% sneller was dan de WiiU en nu is de WiiU 2x zo snel als de 360... Ergens klopt iets niet.

Zolang de WiiU een HD4870 GPU bevat, gaan ze ver over die 2x heen. De oude chips zijn de 7900GT uit de PS3 en de X1900 uit de 360 - daar gaat Intel's Sandy Bridge of AMD's Llano al overheen.

Verder doet Nintendo wat de massa wilt voor een lage prijs. Dus verwacht geen extreme graphics (en dat verwacht ik van de nieuwe xbox ook niet, de goedkoopste console wint de console wars altijd - mensen willen niet teveel geld uit geven, veel gamers zijn tevreden met huidige graphics, MS gaat zich onderscheiden met connectie naar Win8 en Windows Phone en Kinect, die laatste games zijn goedkoop te maken maar leveren veel geld op), maar verwacht ook zeker niet echte kutgraphics want dat verkoopt ook niet.

Natuurlijk zullen er partygames op verschijnen: die scoren en zijn goedkoop te maken. Bovendien zal iedereen het Nintendo kwalijk nemen als ze geen Mario Kart releasen.
Maar Nintendo heeft niet voor niks die 'U' in de naam verwerkt.

[Reactie gewijzigd door Richh op 1 augustus 2024 09:25]

Als deze console 2 keer zo snel zou zijn als de 360, dan zal de console wel al verouderd, maar nog lang niet zo verouderd als met toen de Wii uitkwam.
De Wii was alleen qua hardware enorm verouderd maar ook visueel. Je kwam niet hoger dan 480p, de kwaliteit was bar slecht en alle multiplatform spellen waren gewoon niet vergelijkbaar met die van andere platforms, zowel niet grafisch als qua gameplay.

Als deze console werkelijk 2 keer zo krachtig is en al eind dit jaar uitkomt, dan betekent dat ze wel aan het einde van hun leven sterk verouderd is, maar niet aan het begin. Natuurlijk is het niets vergeleken met een krachtige PC maar ieder populair spel hebben ze nu ook draaien op de 360 en PS3, dus dat betekent dat alle populaire spellen van dit jaar en volgend jaar iig gewoon 'native' op deze console zou kunnen worden gespeeld.

Hiermee kan Nintendo hun spellen aanbod flink verbreden, dan hoeven mensen niet een 360 of PS3 erbij te kopen om een shooter of race game te spelen, maar dit kan dan ook deze console.

Als ik nu kijk naar veel spellen en op wat voor hardware ze kunnen draaien, dan moet deze console toch nog wel een tijdje meegaan met echt dezelfde versie game als die op andere consoles en PC.
Ik denk zelf dat Nintendo een voorsprong gaat hebben. Het systeem lijkt zodanig op een xbox360 dat ze makkelijker kunnen overstappen van de 360 naar de wii U dan naar een compleet nieuw systeem. Daardoor zou het best zo kunnen zijn dat ze sneller meer uit de wii U kunnen halen dan normaal bij spelcomputers gebeurd. En spellen die nog in ontwikkeling zijn voor PS3/360 kunnen nu ook naar de wii U geport worden waardoor die als mooiste uit de bus zal komen.
De XBox 360 is ouder, maar met een component kabeltje is dat prima te doen.
Klopt maar in 2007 waren er ook al HDTV's met HDMI
Anoniem: 243552 @_Piwi_26 januari 2012 11:39
Nintendo is dan ook niet voor grafische kracht gegaan en had geen behoefte om super mooi beeld te tonen.

Het idee achter de wii en de "inferieure" hardware is/was om een goedkope console te maken die afwijkt van de standaard. Daar zijn ze wat mij betreft goed in gelukt en er is veel innovatie uit voorgekomen.

Altijd dat geneuzel of graphics
Dat kan wel zo zijn, maar ondanks dat ik Nintendo een warm hart toe draag, zijn ze wel flink in mijn achting gedaald juist door de Wii. Het aantal leuke games dat er op uit kwam was er wel, maar lag lang niet zo hoog als op de andere consoles. Ja, Mario en Zelda zijn natuurlijk must-haves, maar dat zijn slechts drie titels die echte system sellers zijn. Verder is het allemaal vrij matig geweest, enkele uitzonderingen daar gelaten.

Ik betaal dan liever 100 euro meer voor een console die qua hardware gelijk is aan de andere twee en mij buiten de grote titels ook nog Mario/Zelda in HD geeft, dan dat ik 100 euro minder betaal voor een console die eigenlijk weinig goeds heeft gebracht op gamesgebied.
Anoniem: 243552 @JanW26 januari 2012 12:05
Daar heb je helemaal gelijk in en dat is de reden dat ik geen Wii heb, omdat de games me niet echt aanstaan buiten de door jou beschreven must haves. Dat is ook het zwakke punt van de Wii, er zijn weinig ontwikkelaars die verder kijken als de party/gimick games, lekker snel cashen denken kleine bedrijfjes dan. Grote bedrijven durven er niet aan omdat het risico te groot is.
Helemaal mee eens. Ik heb ook een Wii gekocht en een serie spellen, maar de kwaliteit van de meesten was vrij middelmatig.
Helemaal mee eens. Het feit dat de Wii geen HD heeft is bij mij een doorn in het oog. Als de graphics iets mooier zijn en in full HD ben ik zeer tevreden.
Ja, dat was al bekend bij de E3 2011-onthulling: "De spelcomputer is voorzien van een IBM multicore-processor en de nog onbekende gpu van AMD kan middels de aanwezige hdmi-aansluiting full hd-beelden tonen."

Edit: maar even toegevoegd aan het artikel.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 1 augustus 2024 09:25]

zelfs op het moment dat de wii u uitkomt is HD al wat aan de zwakke kant :P
de eerste tv's met een 4k resolutie zie je al hier en daar opduiken ;)

mijn menig is dus ook dat ze bij voorbaat al weer achter lopen wat hardware
een verwaarloosbaar klein deel van hun doelgroep heeft misschien een 4k resolutie tv terwijl grote meerendeel het nog altijd voor de toekomst bij 1080p zweert |:(

we kunnen al materie teleporteren maar reizen nog altijd met de bus, ik ben van mening dat we achterlopen op technologie en mogelijkeden :B
Ik denk dat tegen het eind van het jaar misschien drie mensen in Nederland een 4K TV hebben staan. Om nu je console daar al op af te stemmen is commercieel gezien gewoon dom, vooral als je nog steeds gelooft in gameplay over graphics.
Anoniem: 436610 26 januari 2012 11:33
Om een jaar later vervolgens weer achterhaald te worden door het geweld van de nieuwe Xbox en PS. Ik zie er geen brood in.
Zo zeiden ook velen over de Wii 'ach dat word niets, let maar op'.
En nu, 5 jaar later....
stevent Nintendo op een verlies af voor het eerst in decennia?

Wat is je punt ook al weer?

Dat is het probleem met het leven, het is race zonder finish en alleen de laatste ronde telt.
Anoniem: 230001 @sfc197126 januari 2012 12:49
Voor het eerst verlies sinds 1981 terwijl MS en Sony pas net winst draaien. Dan doet Nintendo het toch echt niet slecht.
Nintendo heeft gewoon de verkeerde weg gekozen. Ze hebben besloten praktisch dezelfde hardware te blijven gebruiken als de GameCube, op processor en gpu gebied, en die console stamt van 2001. Feitelijk liep de Wii al 4 jaar achter toen de Xbox360 kwam.

De WiiU heeft een hoop in te halen, maar ik zie het helaas niet gebeuren, een revolutie.
En het feit dat het een winstgevend product is geweest telt niet mee?

De wii controllers waren ten tijde van de launch revolutionair. Het was gameplay vs graphics... En Nintendo was van de 3 console-bouwers de enige die geld overhield aan de verkoop van consoles.
En wat is er mis met deze hardware? Ik koop geen spellen primair om hoe het er uit ziet. Dat is een typische tweakers aspect. Ik koop de spellen omdat het leuk moet zijn en ik uren lang plezier aan kan hebben.
Wij spelen elk weekend een potje Mario Kart Wii en in de kerfstvakantie hartstikke veel. Voor Graphics pak ik me PC wel maar om met me ma nou Skyrim te spelen....
Ben benieuwd wat de impact hiervan gaat worden. Ze zijn de nieuwe Xbox en eventuele nieuwe PS3 ruim voor met deze releasedatum.

Twee keer zo krachtig als de Xbox zegt natuurlijk niet heel veel, maar geeft wel aan dat Nintendo nu toch ook wat meer eyecandy wil gaan introduceren. Alleen zullen de nieuwe generaties van de concurrent weer een aantal maal beter zijn qua rekenkracht, dus hopelijk kan Nintendo met de Wii U weer een nieuwe weg inslaan wat betreft spelervaring en gameplay.

Wordt afwachten of mensen met een Wii nu massaal gaan overstappen of toch de volgende generatie van Microsoft en Sony afwachten (ik in ieder geval wel).
Anoniem: 279033 @EcoR26 januari 2012 11:35
Twee keer zo krachtig als 7 jaar oude hardware dus. Niet echt indrukwekkend in 2012.
Ik vraag me af hoeveel innovatie ernog uit hardware te halen valt.
Het lijkt alsof je alleen maar meer van het zelfde krijgt, meer pixels, meer frames, meer animatie, meer ruimte, meer autos, meer NPC's
De wii was de laatste die echt iets nieuws deed.
Ik heb er een hard hoofd in dat er nog iets bijzonders komt. iig de komende generatie.
Het lijkt alsof je alleen maar meer van het zelfde krijgt, meer pixels, meer frames, meer animatie, meer ruimte, meer autos, meer NPC's
De wii was de laatste die echt iets nieuws deed.
Nou lijkt het alsof "meer van x" niet echt spectaculair is, maar pure computerkracht is al vooruitgang op zichzelf omdat het mogelijkheden die er al zijn toelaat. Wat willekeurige voorbeeldjes: Siri draait wel op een 4S, niet op een 4. Kinect zou je niet op een XBOX classic aan de gang krijgen, terwijl de 360 daar wel genoeg kracht voor over heeft. Een willekeurige smartphone kan een browser hebben omdat de hardware er in krachtig genoeg is en omdat je genoeg pixels op het scherm hebt om de informatie te tonen.

In het lab heb je implementaties van AI voor object-herkenning en tracking, alleen heb je daar als consument weinig aan als ze alleen maar draaien op een groot serverpark.

Dus, meer van alles - prima! Als je kijkt naar een spel op een N64 is het een grote schok om vooruit te gaan naar een modernere console; de wereld is gewoon veel beter gevuld, dus krijg je een betere immersion - je wordt meer meegesleept in het spel.

Denk je eens in als je een console hebt die 2 x 2K HD kan leveren op 60 fps. Bouw de TV in een virtual-reality helm in, en je hebt opeens real-world resolutie voor je - geen pixels meer waaraan je herkent dat iets niet echt is omdat dat de native resolutie van je oog is.

Er is nog heel veel uit te vinden, en sommige van die zaken kun je alleen maar krijgen door er bruut veel rekenkracht tegenaan te gooien. Als je die helm ophebt kan dat je speelervaring weer radicaal veranderen - waarom nog met controllers rotzooien als tracking precies weet waar je handen zijn?
Siri van 4s gaat niet op, omdat er gedemonstreert is dat Siri ook goed werkt op de 4.

VR helm met hoge resolutie veranderd nog steeds niks aan de beelden die nog steeds computerachtig overkomen. De technologie blijft toch altijd tegen een gelimiteerd aantal polygonen/s aanlopen. En dat is tezamen met textures hetgene waaraan je het makkelijkst kan zien dat iets computergeanimeerd is.
Verder is het veel makkelijker om een geloofwaardige fantasiewereld te creëren dan de realiteit te evenaren. Spellen met een mooie onrealistische stijl kunnen net zo "immersive" zijn.

We verwachten van elke nieuwe console dat die altijd mooiere beelden oplevert dan de oude. Dat is al sinds de eerste console het geval. Daarom is vooruitgang in beeld/geluid niet meer "spectaculair". Maar stilstand is wel achteruitgang.
Uitgaande van de laatste neXt-box geruchten zal de volgende xbox niet veel krachtiger zijn als de WiiU (op GPU gebied)...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 1 augustus 2024 09:25]

Als je denkt dat er nu geruchten rond gaan dat 720 maar 6x krachtiger wordt...
Dan is de 720 tov WII U maar 2x krachtiger, dat is niet veel krachtiger dan nu met de xbox360 en de WII.

Als de speculaties kloppen, dat kan MS het nog lastig krijgen. Want 2x betekent niet direct 2x mooiere weergave cq games. Want de Nintendo aimt vast op een goedkopere console.

Maar wanneer de 720 6x krachtiger wordt, dan heb ik niet het idee dat de 720 ook de komende 7 jaar op de markt blijft, zoals de 360. Het zal naar mijn mening een kortere levensduur krijgen, om zo tegen die tijd weer een snellere console uit te brengen? Kennelijk een marketing technische overweging. Om de 3 jaar een nieuwe console?

6x krachtiger is nier bijster veel over een periode van 7 a 8 jaar en wanneer het langer op de markt is, wel 10 jaar later. Dan heeft WII met zijn 2x krachtigere console weer een sterke troef in handen.

[Reactie gewijzigd door Fermion op 1 augustus 2024 09:25]

Eerlijk gezegd denk ik dat "6X krachtiger" geen bal zegt. Wat is er dan krachtiger? Is de kloksnelheid ineens zes keer hoger? Heeft het ding ineens 18 cores? Kan de GPU ineens zes keer zoveel GFLOPS aan? Kan hij zes keer zoveel polygoontjes tekenen? Geen van die dingen hoeft veel te betekenen - bij de aankondiging kon de ouwe Xbox ook tien keer zoveel polygonen renderen als dat hij uiteindelijk bleek te kunnen.
Anoniem: 398412 @EcoR26 januari 2012 12:11
Mij gaan ze toch niet meer hebben met hun Wii hoor. Heb hem ook destijds gekocht maar heeft hier een hele tijd stof staan happen omdat er amper goede games voor waren. Na een tijdje heb je het toch wel gehad met al die cartoon figuurtjes.

Ik dacht dat deze console gemaakt was voor mij omdat ik amper video games speelde. Bleek er blijkbaar dan toch een "hardcore" gamertje in me te zitten want de Wii heeft me aangezet om een PS3 te kopen en daar ben ik dan weer wel heel tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398412 op 1 augustus 2024 09:25]

Ik ben het met je eens en ben ook beniewd wat de impact gaat zijn.

In mijn geschiedenis van console's is tot nu toe altijd degene geweest die als eerst uitbrengt meestal de grootste winnaar.

Een voorbeeld:

Nintendo was eerst heer en meester tot Nintendo 64, daarna Sony met PS2 (kwam als eerst uit in die generatie), Daarna in mijn ogen Xbox360 , de verkopen in het begin waren hoger dan ps3 en is laten bijna ge-evenaard (corrigeer me maar als je het er niet meer eens bent, ik sta open)

Ook heeft microsft netwerk technisch gezien in mijn ogen qua services altijd meer gehad en minder last van storingen (of hacks). En zie ik als winnen van deze generatie over het algemeen.

Nu waar ik beniewd naar ben is, zal nintendo zijn troon weer weten te veroveren met het introduceren van een nieuwe console voor de 'volgende generatie'. Microsft zijn nieuwe console zou 7 keer krachtiger zijn als zijn huidige en dat zet Nintendo natuurlijk weer aan de kant.

Nintendo daar in tegen gaat veel games die eerst op xbox360 en PS3 kwamen nu uitbrengen op WiiU. Dit moet zich nog gaan bewijzen, ik zou een game niet 2 keer willen iniedergeval.

Als afsluiter wil ik laten weten dat ik geen fanboy ben van één van deze merken en dit niets anders is als opmerking die ik heb gedaan over de laatste jaren en een prognose voor de toekomst.
De goedkoopste en het minst zwakke is vaak de winnaar. Zie de PS2 (zwakste console van die generatie, met dvd speler dat wel), de Wii en de DS.
De Wii verkocht 90 miljoen keer, de 360 nog geen 60 miljoen.
Die PS2 vergelijking gaat niet helemaal op.
De PS2 was veel duurder dan destijds de Gamecube, waar de Gamecube veel mooiere graphics op het scherm kon toveren. Kijk maar naar Resident Evil, zijn genoeg comparison filmpjes over te vinden.
Ligt eraan over welke periode je het hebt. Bij de launch was de PS2 duurder, al werd deze snel in prijs verlaagd. Op het einde was de GC inderdaad iets goedkoper, al volgde de PS2 ook snel. Daar tussen was de PS2 het goedkoopste en aantrekkelijk door de dvd speler.
De PS2 generatie is de zesde generatie van Gameconsoles, Sony heeft het niet gered de PS2 als eerste in deze generatie uit te brengen, Sega was ruim een jaar eerder met de Dreamcast.

Het is dus onzin om te zeggen dat diegene die als eerste iets uitbrengt ook het meeste kans op succes heeft. Er zijn andere factoren die minstens zo van belang zijn, bijvoorbeeld hoe goed heeft de vorige generatie het gedaan, hoeveel marketing word er gevoerd, hoe is het aanbod qua content, etc. etc. etc.

Bron: http://en.wikipedia.org/w...es_%28sixth_generation%29
Bedankt voor jullie mening hier over.

@Richh

Vanuitgaande dat die verkoop cijfers correct zijn (wat ik ook denk dat ze zijn hoor) denk ik dat de 360 relatief een groter succes is geweest. Zoals velen hier hebben gezegd happen er een groot deel Wii's stof te happen, waarbij ik nog velen 360's actief zie doormiddel van bijvoorbeeld xbox live maar dat is maar mijn mening.

Desalniettemin had de PS2 inderdaad het groot voordeel als DVD-speler, daar wil ik aan toevoegen dat het spel aanbod van de PS2 op dat moment substantieel groter was dan dat van de Gamecube. Deze wil ik ook meenemen @Meekoh, Sony had destijds vind ik beter geïnvesteerd in het spellen aanbod. Dit heeft veel geholpen in de PS2 en toekomstige generaties te binden aan het platform.

@e_balk

Ook er van uitgaande dat je dreamcast informatie klopt. Heeft Sega het hier helaas niet mee gered, en zijn ze helaas als consolo ontwerper het stof moeten bijten. In dit geval zou de theorie die ik deed over als eerst iets uitgeven inderdaad niet opgaan. Als je de huidige grote 3 als geheel ziet weliswaar wel, maar dat is alleen in dat opzicht.

De marketing en content is inderdaad ook heel belangrijk, zoals ik in dit bericht aangaf bij bijvoorbeeld het spellen aanbod van PS2 of het Xbox live netwerk.
Nintendo releasargument voordat de bnieuwe xbox en playstation er zijn: wij hebben veel betere gfx dan de ps3 en de xbox360, EN zijn innovatief.

Nintendo verkoopsargument nadat de nieuwe xbox en playstation er zijn: wij richten ons nog steeds op innovatie, bovendien zijn we goedkoper.
2x zo krachtig als een console die uit 2005 stamt... had wel wat meer verwacht, laten we hopen dat de officiële specs beter zijn.
nintendo zal wel een enorme voorsprong hebben nu ze hun console veel vroeger uitbrengen vergeleken met Sony en Microsoft, we zullen zien hoe succesvol hun console echt zal zijn.
De Wii U zal zich net zoals de huidige Wii vermoedelijk blijven richten op familie en party games en hoeft dus ook niet op hetzelfde hardware niveau te zitten als de Xbox en Playstation.

Als ze er maarvoor zorgen dat de console een fatsoenlijke 1080p resolutie kan weergeven want dat op dat gebied is de huidige Wii om te huilen.
Ik ben benieuwd wat de game markt gaat doen, met diensten zoals OnLive in opkomst vraag ik me af of er nog wel plek is voor een Next Gen Xbox of PS3, die eigenlijk als grote verbeterpunt nieuwere graphics hebben. Het is waar dat OnLive graphics en/of latency op dit moment nog wat te wensen overlaat, maar hoe lang duurt dit nog? Ik verwacht dat dit niet lang meer duurt (2-3 jaar).

Wat dat betreft biedt de Wii U unieke innovaties op het gebied van besturing/gameplay, iets wat OnLive op dit moment (nog) niet kan aanbieden, wat ze op dit moment nog kanshebber maakt op deze markt. Ik ga er dan wel stilletjes van uit dat MS en Sony geen succes zullen hebben met PS Move en Kinekt..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.