Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

In een vraag- en antwoordsessie met investeerders heeft Nintendo bekendgemaakt dat de 3DS- en Wii U-spelconsoles betaalde dlc-functionaliteit krijgen. Nintendo bekijkt nog hoe het dowloadable content in zijn eigen games gaat toepassen.

Nintendo onthulde zijn plannen voor functionaliteit om betaalde downloadable content aan te bieden tijdens een vraag- en antwoordsessie met investeerders, meldt Adriasang. Volgens Nintendo-ceo Satoru Iwata kunnen 3DS-developers nog eind dit jaar met functionaliteit voor betaalde dlc aan de slag gaan. Met de aankondiging lijkt Nintendo toe te geven aan de wensen van externe developers, die dergelijke functionaliteit al jaren tot hun beschikking hebben op de PlayStation 3 en Xbox 360.

Volgens Iwata zal Nintendo voor zijn eigen games waarschijnlijk selectief gebruikmaken van de mogelijkheid om dlc aan te bieden. Iwata is van mening dat spelers hun spellen graag uitbreiden met extra levels en nieuwe features. Iwata meent ook dat Nintendo het aanbieden van unlocks en voorwerpen die het spel makkelijker maken zal vermijden, en dat snel verdienen met dergelijke dlc niet goed is voor de langetermijnrelatie met klanten.

Iwata herhaalde het standpunt dat Nintendo geen brood ziet in in free to play-games. Verder hoopt Nintendo dat de 3DS eShop in de komende jaren flink populairder wordt. Het onlinegebruik van de 3DS is stukken hoger dan dat van de DS, maar nog niet zo hoog als Nintendo zou willen. In de komende drie jaar moet het aanschaffen van digitale content net zo normaal zijn als het kopen van een spel in de winkels, aldus Iwata.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Mooi punt van Nintendo en ik hoop dat ze in de toekomst ook nog 1 ding gaan verbeteren: ALLE 3DS games op de Eshop zetten en niet koppelen aan een fysiek systeem.

We praten hier over een portable systeem, maar het meesleuren van cartridges past hier in 2011 niet meer bij.
Dat is de PSP Go niet zo heel goed afgegaan - retailers weigerden het ding te verkopen omdat ze niks meer verdienden met games. Maar ja, misschien is de markt er nu wel klaar voor, hoewel ik het betwijfel.

Een e-shop voor kleine/simpele games (niveau mobieletelefoonspelletjes) is prima, maar de grotere spellen heb ik zelf ook liever op cardridge..

[Reactie gewijzigd door Tarin op 1 augustus 2011 09:58]

Maar als ze en online en in de retail beschikbaar zijn vallen de retailers er ook niet over.

Het grootste struikelblok is bij ons de toch grote collectie games (origineel) die er is. En je hebt nooit dat ene spelletje mee waar je zin in hebt. En ik hoor jullie al komen met R5 oplossingen maar daar doen we hier niet aan mee!
O Nee?

Kijk naar het aantal CD-winkels in de afgelopen tien jaar.
Kijk naar het aantal boekenwinkels in de afgelopen 2 jaar (Borders is niet voor niks failliet gegaan).
Kijk naar het aantal videotheken.

Content wordt steeds vaker digitaal aangeboden en dat heeft grote gevolgen voor de retailmarkt. Als het straks mogelijk wordt om grote games te kopen ala iTunes, dan zou ik daar altijd voor kiezen. Nooit meer CD's kwijtraken, een nieuwe install door simpelweg te downloaden. Ideaal. En als je dan dat ene spelletje niet mee hebt, dan download je hem gewoon even.

Media-retailers zijn een uitstervend ras en ze doen er zelf alles aan om dat zo lang mogelijk te voorkomen.

Afgezien daarvan denk ik dat de portable game devices sowieso eens goed naar hun strategie moeten kijken. Ze worden aan alle kanten ingehaald door Android en iOS die spellen aanbieden tegen een tiende van de prijs. En waar die spellen 2 jaar geleden nog niet vergelijkbaar waren qua game-ervaring en graphics, begint dit steeds dichter bij elkaar te gaan komen.
Nou, denk dat het hierover nog best mee valt.
Mensen hebben nog graag een hard-copy in hun handen, dit aantal neemt wel af maar ben zelf toch ook liever van het in mijn handen hebben. Wat garandeert mij dat ik het altijd kan downloaden? Als ik een game bij de nieuwe EA store koopt heb ik 30 dagen en anders heb ik pech. Dus mochten ze echt alles digitaal willen aanbieden moeten ze toch nog wat dingen aanpassen richting de klanten
Steam is denk ik het beste voorbeeld, ik gebruik het al jaren. Je koopt een game en kan hem wanneer je wil downloaden, saves online opslaan, het is goedkoop en jr kan makkelijk met vrienden gamen en communcieren.
Tenzij Steam om onduidelijke redenen besluit je account te blokkeren (heb ik meegemaakt bij een vriend van me), of de voorwaarden aan te passen, of failliet gaat, etc..

Veel mensen gaan er vanuit dat wanneer Steam failliet gaat ze worden overgenomen door een partij die dan de boel houdt zoals die nu is, maar zoiets is natuurlijk niet zeker.

Persoonlijk wil ik gewoon de zekerheid van een fysieke versie, dan heb je tenminste altijd nog iets achter de hand.
De kans dat Steam failliet gaat is denk ik kleiner dan de kans dat je CD breekt of zoiets dergelijks...
Maar als ze en online en in de retail beschikbaar zijn vallen de retailers er ook niet over.
Ik denk dat die retailers er wel over vallen. Hun marges zijn hoger omdat ze een pand met personeel moeten onderhouden. Een webshop of zelfs iets met een market heeft vrijwel geen kosten. Hoe wil je daar als retailer tegenop concurreren? Daarom krijgen ze nu vaak nog voordeeltjes. Zo mogen bepaalde producten niet door webshops verkocht worden van de fabrikant of krijgt de webshop een hogere inkoopprijs dan de retailer. Maar hoe meer er online verkocht wordt, hoe oninteressanter retailers worden. Zeker met media gaan ze het afleggen tegen webshops, als dat punt eigenlijk al niet benaderd is.
Het grootste struikelblok is bij ons de toch grote collectie games (origineel) die er is. En je hebt nooit dat ene spelletje mee waar je zin in hebt. En ik hoor jullie al komen met R5 oplossingen maar daar doen we hier niet aan mee!
Dan werk je daar niet aan mee, niks mis mee. Ik zie in R5-oplossingen toch echt grote voordelen. Juist dat je de hele collectie bij je hebt zonder een tas vol cartridges mee te slepen, is HET voordeel van die dingen. Het HOEFT niet voor illegale meuk gebruikt te worden. Wat RobbieB al zegt: games op Android zijn zo populair omdat ze geen drol kosten en direct speelbaar zijn na downloaden. De licentie wordt onthouden, dus je kunt ze gerust verwijderen en 2 jaar later opnieuw installeren. Daar zullen consoles (portable of niet) in mee moeten, wil het fenomeen console niet uitsterven.
Nou dan gaan we het Kroket uit de muur gewoon toepassen, automaat met portables even krediet kaart swipen en neem maar meeh.

misschien "speciale" connector zo dat je bij dezelfe shop een game kan kopen en die het meteen op je portable zet ipv dat je deze via je eigen netwerk moet binnen halen.

Nou daar zie ik toekomst in , enige mankement is dat zon ding ook nog onderhouden moet worden maar dat creërt dan weer nieuwe banen :D.
Helemaal mee eens.

Daarbij zullen dan de kleinere games overschaduwd worden door de grotere games.
En het koppelen aan het systeem is puur om de (3rd party) uitgevers blij te houden.

En de PSV(ita) gaat juist cartridges krijgen!

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 1 augustus 2011 10:20]

Een soort STEAM achtig systeem zou dan denk ik het mooiste zijn, echter zal de handheld in aanschaf dan waarschijnlijk dusdanig stijgen dat het minder verkocht wordt. En zal het te ingeikkeld worden voor vele (kinderen) om het downloaden en installeren te begrijpen.

Ik denk dat voorlopig de cardridges de beste oplossing zijn. (ook commercieel gezien)
Downloaden van spellen hoeft echt niet lastig te zijn. Een systeem als de App Store is ook voor kinderen prima te begrijpen.
Ja maar online betalen weer niet.

Nu: kind gaat met mama en papa (of één van 2) naar de Intertoys en kiest het spel. Mama en/of papa betalen van het zakgeld van kind.

Hoe wil je dat in een online winkel inbouwen?

Daarbij: wil je echt een game van 4GB (huidige max voor 3DS games) gaan downloaden over WiFi g?

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 1 augustus 2011 10:17]

Heel simpel: opa en oma geven het kind voor zijn/haar verjaardag een coupon met 20 euro besteltegoed uit de Wii-shop (bijvoorbeeld). Zijn de retailers ook weer tevreden, want die hebben weer 20 euro verkocht. Ideaal voor mensen zonder creditcard.

Daarnaast kunnen ze de CC-gegevens van de ouders gebruiken, zonder ze te onthouden op de console en kan het kind van het eigen zakgeld zo'n tegoedkaartje kopen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 1 augustus 2011 10:41]

Zoals je al ziet is het dus een aardige discussie en dat zal dan ook zeker een reden zijn voor de markt die Nintendo aanspreekt om nogsteeds zijn casettes te gebruiken (deze worden uiteindelijk toch wel verkocht denk ik dan maar)

-Iemand die niet dergelijke online aankopen wilt doen zal naar de winkel gaan en zodra het alleen online kan haken er toch veel af.

-Iemand die het liefst online koopt zal dat zoveel mogelijk doen, maar als hij naar de winkel moet omdat het niet online verkrijgbaar is zal hij dat doen.(misschien niet alle minuut maar het gebreurt uiteindelijk toch wel.)

- Een coupon is dan inderdaad een van de betere opties. Alhoewel hier vaak genoeg over gediscussieerd wordt over de waarde/waardering.
Online betalen via de AppStore kan haast niet makkelijk. Het is 1-malig een click&buy account instellen en gaan met die banaan:

Klik -> Kopen -> Ja -> Wachtwoord -> Download

Nu: Kind vraagt aan mama en papa (of één van 2): "mag ik dit spel kopen". Mama of papa voert wachtwoord in.

Dat kan dus prima ingebouwd worden. (Alhoewel ik nog steeds hoop dat er een standaardsysteem voor dergelijke betalingen komt, dat wereldwijd in iedere webshop gebruikt kan worden. Iets a la pay-pal alleen dan gereguleerd door banken of overheid)

Daarbij is 4GB echt zo binnen. 1MB/s download, wat tegenwoordig vrij normaal is in NL geeft je een download tijd van 4000/360 = 1,11 uur. Als je niet in de buurt van een game-store woont ben je dat aan reistijd ook kwijt (om van parkeerkosten nog maar niet te spreken).
Ja inderdaad....

Heb je zelf kinderen of niet?

Klik -> Kopen -> Ja -> Wachtwoord -> Download

Nu: Kind vraagt aan mama en papa (of één van 2): "mag ik dit spel kopen". Mama of papa voert wachtwoord in.

+ Kind kijkt of het wachtwoord te achterhalen is, kind koopt zich een ongeluk. Mama of papa lekker over de zeik, Nintendo haalt zijn schouders op en zegt 'Pech gehad'.

Plus een spel wat uit een appstore komt, kun je dat retourneren als het je niet bevalt?
In Steam in ieder geval niet, zo heb ik bijvoorbeeld een Crysis 2 er in staan die ik nooit meer speel vanwege een groot aantal gebreken aan dit product.

Had ik het product terug kunnen brengen / ruilen was ik een stuk gelukkiger geweest.
En voordat er slimmeriken komen met het argument dat je een gekocht retail product ook niet meer kan terug brengen tegenwoordig door het 'verplichte registreren / activeren' van het product.
Hier van ben ik natuurlijk wel op de hoogte dat men daardoor ook een hoop producten niet meer kan retourneren tegenwoordig, maar gelukkig werken veel console spellen nog niet op deze 'in mijn mening' achterlijke manier van producten binding.
Ik vind het al erg zat dat producten zoals Mortal Kombat 9 een 'online pass' hebben zodat herverkoop nagenoeg nutteloos is.
Het word eens tijd dat consumenten bedanken voor deze rare praktijken.
Klik -> Kopen -> Ja -> Wachtwoord -> Download
Na dat je 1 keer je wachtwoord hebt ingevoerd, kan je als je snel bent gewoon blijven kopen zonder steeds weer het wachtwoord te moeten invullen
Los van het registreergebeuren kan je sowieso vaak geen games terugbrengen indien geopend. Je kan het immers gekopiëerd hebben, en het is geen recht om iets te kunnen retourneren wat je niet op afstand koopt.
Hier van ben ik natuurlijk wel op de hoogte dat men daardoor ook een hoop producten niet meer kan retourneren tegenwoordig, maar gelukkig werken veel console spellen nog niet op deze 'in mijn mening' achterlijke manier van producten binding.
Dankzij die keys die je er tegenwoordig van EA en Ubi (dacht ik) bij krijgt om online spelen mogelijk te maken (in een poging om een slaatje uit de tweedehands-markt te slaan) ga je dat toch steeds vaker zien. :(

Vaak genoeg voor mij om tegenwoordig ook wel 2x na te denken over de aanschaf van consolegames.
Iets a la pay-pal alleen dan gereguleerd door banken of overheid)
paypal is een bank. Maar ik snap wat je bedoeld, ik heb ook meer vertrouwen in de postbank/rabobank/etc dan paypal.
Vragen of dat ze het voor je willen kopen? Simpel.
Waarom zal een winkel de 3DS nog verkopen als de lucratieve gamehandel alleen nog maar via de eigen webshop wordt gedaan?
Oh dan mijn excuses, dat wist ik niet :)

Toch blijf ik de dedicated handheld markt een interessante kwestie vinden. Ik ben benieuwd of deze de smartphone zal overleven.
Wat dat betreft zitten ze een beetje in hetzelfde schuitje als de MP3-spelers. De verkopen daarvan nemen ook al een tijdje af en ik verwacht dat deze op den duur ook een niche-product worden. Sporten met je smartphone als MP3-speler is niet echt ideaal, maar een iPod shuffle daarentegen wel.

Van de andere kant. Hoe je het ook went of keert, controls op smartphones zijn niet ideaal voor bepaalde games (FPS bv.). Echter is het dan weer de vraag of hand-helds daar wel uitermate geschikt voor zijn. Aangezien PC's en consoles hier weer een veel grotere markt voor zijn.

Het punt van Darkblaster hierboven is wat dat betreft wel interessant: "Nintendo (en ook Sony) moeten goed oppassen dat ze niet in een niche vallen, tussen 'uitgebreide' games met een hoge waarde en goedkope timewasters."
De controls valt omheen te werken met behulp van bluetooth. Zoals er voor de iPhone omhulsels zijn waardoor er een toetsenbord bij aan wordt geplakt (gebruikmakende van bluetooth voor de overdracht) kan dat ook bij andere telefoons worden gedaan, maar dan voor een gamepad in plaats van een volledig toetsenbord.

[edit]
Had het kunnen weten, die dingen bestaan natuurlijk al ( http://www.cp-design.com.au/portfolio/iphone-game-pad/ )

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 1 augustus 2011 16:24]

WiFi g? Je hebt Wi-Fi en je hebt 3G. Dat laatste heeft de 3DS niet, dus zul je het moeten downloaden met Wi-Fi wat vaak toch veel sneller is.

4 GB is inderdaad een flinke download. Toch zal de dedicated handheld zich ergens moeten positioneren, in plaats van op allebei de fronten concurreren en ook op beide verliezen.
Wifi G ja, 802.11g, oftewel 54Mbit maximaal. Dan duurt het downloaden van 4GB zo'n 15-23 minuten (uitgaande van 3-4MB/s als realistisch haalbare snelheid).

Ik vraag me af of de dedicated handheld het gaat houden tegenover smartphones. Die laatste zijn er al met dual core processors, werkgeheugens waar de gemiddelde receptioniste op haar desktop nog niet meer werkt en GPU's die behoorlijke prestaties leveren. Alleen de interface blijft een beetje brak: voor leuk gamen heb je naast het touchscreen ook goede knoppen nodig en die van een smartphone zijn 9 van de 10 keer niet bedoeld om veel mee te gamen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 1 augustus 2011 10:45]

Met WiFi g bedoel ik 802.11g ;) de 3DS ondersteund de n standaard niet.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 1 augustus 2011 10:25]

Het punt is, dat voor niveau mobieletelefoonspelletjes, je een smartphone hebt en die spellen (nagenoeg) gratis kan verkrijgen in de Appstore of Android Market.

Nintendo (en ook Sony) moeten goed oppassen dat ze niet in een niche vallen, tussen 'uitgebreide' games met een hoge waarde en goedkope timewasters.
Goede uitbreidingen zijn zeker het geld waard, stom dat Nintendo dat nu pas inziet. Ik heb overigens het gevoel dat Nintendo nog steeds erg moeilijk zal doen met hun online diensten omdat het nog behoorlijk nieuw voor ze is.

Ze hebben tot nu toe alleen een goedwerkende online shop gepresenteerd op hun consoles echter hebben ze nog helemaal geen ervaring met een stabiel online netwerk welke tevens te gebruiken is voor games etc.
ik snap et nu niks meer van hoor, de 3DS verdient niet en dan willen ze 'm dlc geven......
ik hou het maar bij mn NDS Lite
Ben blij dat de visie van Nintendo met die van mij overeen komt. Heb geen zin om voor een spel te betalen die al af is maar dat ze voor de extra karakters en kleurtjes ineens € 4,- bij moet leggen.

Of dat zo in de praktijk neer komt, dat zullen we nog wel zien. Als Iwata zijn eShop wilt uitbreiden mogen ze gelijk beginnen met de design. Ik vind het helemaal niet overzichtelijk. Je kan alleen links en rechts scrollen. Soms merk je niet eens dat een bepaalde beschrijving scrollbaar is. Kwam ik ook per toeval achter.

Er is nog ruimte voor veeeel verbetering. Veel succes in die 3 jaar! (Ik geloof het niet) Als ze de prijs van online en winkel gelijk willen houden, geef dan leuke gadgets weg! In de winkel een poppetje en online misschien een wallpaper of iets dergelijks (ja dat kan je dan weer kopieren maar ja, je moet toch wat?)
Onder welke steen heb jij de afgelopen 200 jaar geleefd? Dat noemen ze kapitalisme..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True